BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Ronaldp op 25 July 2022, 12:57:13
-
Ik wil graag in mijn test baantje.
Een aflezing in een schermpje hebben van de voltage en ampère.
Als het treintje test rijd.
Dit test baantje is analoog. En n-spoor.
Zou dit schermpje dan ook geschikt zijn voor digitaal?
mvg Ronald
-
Wat is "dit schermpje". Heb je een link of een stuk informatie over het schermpje?
Bas
-
Zoek dus zo iets: https://opencircuit.nl/product/Inbouw-volt-en-ampere-meter-rood-blauw
Maar gaat dat werken?
mvg Ronald
-
Zoiets? (https://opencircuit.nl/product/Inbouw-volt-en-ampere-meter-rood-blauw)
-
werken prima.Heb ze indertijd bij onze ali besteld.
-
Lees nog wel even dit als het gaat over het meten van digitale spanning.
https://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html#meet (https://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html#meet)
-
Deze metertjes meten gelijkstroom en gelijkspanning. Let op of dat is wat je wilt. Dus geen wisselspanning.
Of ze geschikt zijn voor digitale gelijkspanning weet ik niet, vermoed van wel.
Wim K
-
digitale gelijkspanning
Dit bestaat niet.
Je kan het schermpje ook voor digitale spanning gebruiken maar dan moet je er wat diodes tussen knutselen. Dat is niet zo heel ingewikkeld.
Mvg,
Bas
-
https://opencircuit.nl/product/Inbouw-volt-en-ampere-meter-rood-blauw
In bovenstaande link zit ook een aansluitschema.
Maar hoe sluit je deze nu aan op de rails?
Mvg ronald
-
Bas.
Heb je daar een schema van?
Mvg Ronald
-
Moet ik maken, maar ik heb baby duty atm... ::)
Ik denk trouwens dat ik wel iets heb. Mijn circuitBreaker doet ook stroom meten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme-61e83ab9de0bf.png)
Ik moet er morgen even naar kijken of dit ook voor je schermpje werkt.
Mvg
Bas
-
Zoiets? Even een plaatje van AliExpress bewerkt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Volt-Amperemeter-62def2ebbb080.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Volt-Amperemeter-62def2ebbb080.jpg)
-
Frits
Welke uF heb ik dan nodig?
https://www.brokxelectronics.nl/index.php?main_page=index&cPath=286_82_83
En welke diode?
En is dit schema voor analoog of digitaal?
Mvg ronald
-
Hoi Ronald,
Ik moet eerst zeggen dat ik het schema (nog) niet getest heb. De condensator van 1uF en 10uF minimaal 25V. De diodes 1N4007 bijvoorbeeld. De 4 diodes die in de stroomkring zitten (onderzijde schema) kan je ook vervangen door een bruggelijkrichter. Dan sluit je de plus en min aan op de meter en de wisselspanningsaansluitingen op de centrale en rails.
Zonder de diodes/bruggelijkrichter is de meter voor DC. Met diodes kan je de meter voor DC. AC en DCC gebruiken (verwacht ik).
Wellicht even wachten op de reacties van anderen voor je e.e.a. gaat nabouwen/bestellen. Ik heb het ook maar theoretisch bedacht en niet getest.
-
Heb er 2 besteld:
https://opencircuit.nl/product/Inbouw-volt-en-ampere-meter-rood-blauw
Wil er dus 1 gebruiken voor analoog(trafo)
En later de andere voor dcc.
Kan de analoog wel rechtstreek aangesloten worden?
Mvg ronald
-
Ja dat kan sws
-
Alleen als je vooruit blijft rijden.
Als je achteruit gaat, pool je de spanning om, en het je het eerdere schema toch nodig.
Jeroen.
-
Ik zie een foutje in het schema. Als je de meter voor DC (analoog) gebruikt en je wil twee kanten kunnen oprijden dan moet je de twee diodes in de voedingslijnen vervangen door 1 bruggelijkrichter
-
Welke bruggelijkrichter heb ik dan nodig?
https://www.brokxelectronics.nl/index.php?main_page=advanced_search_result&keyword=bruggelijkrichter
En kan je een aansluit schetsje maken voor me?
Mvg ronald
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Volt-Amperemeter2-62e0158aded6d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Volt-Amperemeter2-62e0158aded6d.jpg)
Schemaatje nog eens aangepast. Ik denk dat het werkt maar ik heb het niet geprobeerd.
Voor de bruggelijkrichters kan je elk model gebruiken zolang de maximale stroom binnen bereik van die gelijkrichter ligt. In principe zou een brugcel van 2A al voldoen. Aangezien ik niet weet wat je er mee wil gaan doen zou je voor een 5A type kunnen gaan. De meeste boosters leveren toch niet meer dan 5A. Vrijwel elke brugcel kan de DC of DCC spanning aan. Bijvoorbeeld deze (https://www.conrad.nl/nl/p/diotec-b40c5000a-bruggelijkrichter-sil-4-80-v-5-a-eenfasig-501921.html)
De meting is een indicatie. Als je de spanning van een analoge trafo gaat meten zal je zien dat die hoger zal zijn dan de verwachte 12V. Dat komt door de condensator van 1uF in de meetleiding. Die zorgt ervoor dat je min of meer de max spanning gaat meten. Je kan kijken of deze condensator kleiner kan maken, bijvoorbeeld 100nF. Ik weet niet in hoeverre het meetinstrument in staat is om de pulserende gelijkspanning van de treintrafo te meten. Kwestie van gewoon proberen. Door de bruggelijkrichter zal de gemeten spanning overigens weer iets lager zijn dan de werkelijke spanning, maar dat verschil is voor deze toepassing in mijn optiek verwaarloosbaar.
-
Frits, Thanks.
Omdat ik altijd bij deze winkel kom.
Zou deze dan ook kunnen: https://www.brokxelectronics.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=287_214&products_id=1487
En welk type condensator heb ik nodig: https://www.brokxelectronics.nl/index.php?main_page=index&cPath=286_82
Waar het mij voornamelijk om gaat om de ampères te weten van de locomotief.
Zodat ik weet tijdens ombouw wat de ampères waren.
En stel dat ik na ombouw naar een decoder. En later problemen met de locomotief/decoder krijg.
Ik de ampères waardes kan vergelijken van inbouw.
mvg Ronald
-
Die brugcel is 3A. Die zal in het algemeen prima voldoen.
Electrolytische condensator (elco) 10uF (https://www.brokxelectronics.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=286_82_83&products_id=4065) Let op de polariteit bij aansluiten.
condensator 1uF (https://www.brokxelectronics.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=286_82_83&products_id=3795)
Die condensatoren zijn niet heel kritisch. Voor de voeding voldoet 22 en 47UF ook wel. De condensator in de meetleiding kan je mee experimenteren. Ik stel 1uF voor, maar wellicht geeft 100nF (https://www.brokxelectronics.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=286_82_128&products_id=831) wel betere meetwaarden (of je metertje doet het helemaal niet)
-
Hartelijk dank.
Ga de bruggelijkrichter en condensators donderdag kopen.
Mvg ronald
-
De metertjes zijn binnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220727-101910-62e0f50ee7348.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220727-101910-62e0f50ee7348.jpg)
Mvg ronald
-
Hoi Ronald,
Als je de meter met een analoge trafo gaat gebruiken dan schakelt de meter in bij zo'n 4V. Om dat te voorkomen kan je de meter ook voeden met een gelijkspanning op de dunne rode en dunne zwarte draad. Eventueel kan je de 16V~ van de treintransformator gebruiken als je die eerst gelijkricht en dan afvlakt met een elco. Ik heb e.e.a. in onderstaand schema getekend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Volt-Amperemeter3-62e165addc0b3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Volt-Amperemeter3-62e165addc0b3.jpg)
-
Pfff...dacht even een metertje aan te sluiten ;)
Mvg ronald
-
Mij altijd wijs gemaakt dat je een digitale Ampere meter moet voeden vanuit een aparte voeding en niet van de voeding waarvan je de spanning/stroom wil meten. Kan dat met deze meters wel?
-
Voor gelijkstroom is dat sowieso geen probleem. Daar is het metertje ook voor gemaakt. Of het voor wisselspanning/stroom gaat werken merken we wel als Ronald e.e.a. gaat bouwen. Ik heb het (nog) niet getest.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Screenshot-20220727-231016-Chrome-62e1aa0d40dda.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Screenshot-20220727-231016-Chrome-62e1aa0d40dda.jpg)
Bij de linker bruggelijkrichter.
Zitten daar alle roden draden aan mekaar?
Waar ik het rode circeltje heb gezet.
Mvg ronald
-
die draden kruisen elkaar gewoon , anders zou je de DCC spanning rechtstreeks aan de Dc spanning voor werking van de V-meter koppelen, en dat gaat niet goed komen want de V-meter heeft DC spanning nodig.
-
Hoe moet ik het aansluiten als ik 1 schermpje wil gebruiken voor de analoge trafo.
Wil dan constane voeding van 15v dc op het schermpje aansluiten.
Maar hoe sluit ik dan de andere drie draden aan.Zodat ik zowel voor als achter van de trafo kan gebruiken.
Wil graag de voltage ook zien onder de 4V.
En dan moet ik dus een aparte voeding gebruiken op de dikke zwarte en rode draden.
Mvg ronald
-
De antwoorden staan in mijn reactie 25
-
Frits.
Je schrijft:kan je de meter ook voeden met een gelijkspanning op de dunne rode en dunne zwarte draad.Moet dan ook nog de condensator over deze draden gezet worden?
Of is die bij voeding 15V DC niet meer nodig.
Mvg ronaldl
-
Die is niet nodig. Die elco is alleen nodig als je een treintrafo van 16VAC met een bruggelijkrichter gebruikt
-
Mij altijd wijs gemaakt dat je een digitale Ampere meter moet voeden vanuit een aparte voeding en niet van de voeding waarvan je de spanning/stroom wil meten. Kan dat met deze meters wel?
Sommige meters hebben inderdaad geen losse, volledig gescheiden voeding meer nodig: dc/dc converters worden steeds kleiner, beter en goedkoper, dus steeds meer kunnen prima werken op de meetspanning/meetstroom, zolang deze niet té laag wordt.
Het staat er vaak expliciet bij als dat zo is.
-
Ik ben benieuwd naar het resultaat als je DCC spanning én stroom wil meten. Mijn ervaring met deze meters was dat je de stroom goed kan meten (zij het met een afwijking) maar dat de spanning de helft aangaf (blokspanning plus en min , dus eigenlijk wel logisch). Wat zijn jullie ervaringen?
-
Als de dcc spanning niet juist is.
Is dat voor mij geen probleem.
Het gaat voornamelijk bij mij om de ampers.
Mvg ronald
-
Nog één keer het schemaatje aangepast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Volt-Amperemeter4-62e2cc3fe5219.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Volt-Amperemeter4-62e2cc3fe5219.jpg)
-
Frits.
Hartelijk dank.
Alle spullen in huis.
Nu nog een keer tijd maken om alles aan te sluiten.
Mvg ronald
-
Volgens mij moet het nu lukken. Ik heb alles een eigen kleurtje gegeven
-
Hier ligt het.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220728-201736-62e2d2e22e446.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220728-201736-62e2d2e22e446.jpg)
Mvg ronald
-
Ik ben benieuwd naar het resultaat
-
Even een vraagje over de gelijkrichter brug.
Zie foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/aansluiten-62fcdfaf5bfdd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/aansluiten-62fcdfaf5bfdd.jpg)
De zwarte en rode draad zijn duidelijk.
Maar de groene draden? Maakt dat nog uit welke aan kant ze zitten?
mvg Ronald
-
Maakt niet uit.
-
Als ik alleen de dc voeding 4 - 30V aansluit?
Zonder de andere drie draden.
Moet dan het scherm aan gaan?
Want dat gebeurt nu niet?
mvg ronald
-
Gelijkspanning aansluiten op de DUNNE rode en zwarte draad, dan gaat inderdaad het scherm aan. Kan je ook even testen met een 9V batterij
-
Heb je er geen handleiding bij gekregen :angel:
Misschien moet je nog iets activeren op het display. Kan best zijn dat er iets van een ingangssignaal moet zijn om in te schakelen.
En weet je zeker dat je het goed aangesloten hebt.
-
Ops....had hem aan de dikke gedaan.
Hopen dat het nu nog werkt.
mvg ronald
-
Zal vast nog wel werken.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Volt-Amperemeter3-62e165addc0b3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Volt-Amperemeter3-62e165addc0b3.jpg)
Ik heb bovenstaande schema meerdere keren gebouwd. enerzijds voor de Z21, anderszijds voor een gewone wisselstroomtrafo van 16V. Voordat ik de Z21 aansluit wil ik zeker weten of ik het goed heb gedaan. Ik heb daarom eerst de wisselstroomtrafo aangesloten, maar ik meet 18V met 10 ampere. Vooral dat laatste baart me zorgen, dus ik heb direct de stroom er weer afgehaald. De kabel DCC-IN word ook direct warm. Ik heb meerdere keren gecontroleerd of ik het wel goed heb gedaan (maar misschien/waarschijnlijk ook wel niet)
Maar kan dit eigenlijk wel. Kan ik hier een gewone 16V AC trafo mee meten. Volgens de trafo levert dat ding max 4.38Ampere (70VA). Dus een waarde van 10 Ampere lijkt me niet helemaal te kloppen, maar de kabel (luidsprekerdraad 0,75mm) wordt wel warm binnen enkele seconden, dus er gaat zeker wat fout.
Ik heb 1 ding anders gedaan, omdat ik meerdere keren dit schema moest bouwen heb ik de ingang 16V AC hergebruikt. Dus na het afvlakken van AC naar DC splitst de plus en de min, zodat het 2 aparte delen voedt. Ieder deel daarna heeft wel zijn eigen elco. Als ik alleen deze kabel aansluit werken beide displays en geven netjes 0 aan.
Iemand een idee wat hier mis gaat.
-
Heb je de gelijkrichters wel goed aangesloten? De diodetekens in de ruiten staan allemaal verkeerd, die moeten naar boven wijzen.
-
Klaas,
Het schema komt uit dit draadje, ik heb het niet zelf getekend.
Ik heb er goed opgelet dat ik de plus en min goed heb aangesloten. Maakt het uit aan welke zijde van de ~ eea is aangesloten. Volgens mij niet toch, dat wisselt steeds.
Ik heb de volgende bruggelijkrichter. Diotec KBPC600 Bruggelijkrichter KBPC6 50V 3A (ik besef me nu dat deze niet groot genoeg is voor die trafo, maar het moet wel genoeg zijn voor de Z21.).
-
Ik heb ook niet gezegd dat het jouw tekenfout is. :)
Constateerde alleen maar dat de diodetekens verkeerd staan, en daardoor zou het kunnen dat je op het verkeerde been wordt gezet.
Gelukkig staan de + en de - en het wisselspanningsteken wel op de goede plek. En inderdaad, de twee wisselspanningsaansluitingen zijn identiek, dus het maakt niet uit hoe je die aansluit.
Maar je probleem is hiermee niet opgelost want ik zie niet wat er verder fout kan zijn.
-
Inwendig zit er gewoon een 0.1R (of 0.01) shunt weerstand tussen de dikke rode en zwarte draad.
Heeft iemand het in de praktijk al werkend gehad?
Jeroen.
-
Ik ga er maar even van uit dat in de digitale meter de spanning en stroom meting galvanisch gescheiden zijn, anders weet ik niet of dit gaat werken.
Hebben de spanning en stroom meting elk twee aansluitingen? Dan moet je een knop maken bij de rode pijl en de spanningmeting met een aparte zwarte draad aansluiten.
Bovenstaand draadje niet goed gelezen. Waar gaat die 10A lopen. Je zegt als je de wisselspanningtrafo aansluit, maar welke trafo? En krijg je het ook als je de verbinding met de rails los maakt.
Om de fout op te sporen kun je het beste stapsgewijs onderdelen losmaken. Of als je een digitale multimeter hebt, die gebruiken om spanning en stromen te meten.
-
Ik heb een conrad wisselstroomadapter. vergelijkbaar met de Uhlenbrock art.nr. 20070 16V max 70VA
Het printje wordt gevoed vanuit een aparte 18V AC adapter.
Net getest. Als ik alleen de DCC-IN aansluit en de Rails niet, dan geeft de Ampere meter ook direct 10 Ampere aan en wordt alles warm. Echt binnen 1 seconde warm.
-
Als het metertje dan ook 10A aangeeft zit er echt iets niet goed in je schakeling, want er is dan geen belasting, maar toch loopt er ergens een gigantische stroom.
Alle draden van het metertje loskoppelen. Je kunt dan weliswaar niet meer meten, maar nog wel voelen of het weer warm wordt.
Indien ja, dan een brugcel weghalen, testen, volgende brugcel etc etc. Totdat er niets meer warm wordt.
Ik denk dat het in die linker brugcel zit, want dat is de enige die nog met de rode draad is verbonden en waardoor dus de stroom kan vloeien.
Hoe heb je je schakeling gemaakt, op een stuk gaatjesprint of op een breadboard (insteekbord)?
-
Net getest. Als ik alleen de DCC-IN aansluit en de Rails niet, dan geeft de Ampere meter ook direct 10 Ampere aan en wordt alles warm. Echt binnen 1 seconde warm.
Er zijn bijna geen boosters die 10A kunnen leveren. Dan zou die direct in de beveiliging gaan. Er zit dus iets grondig fout.
Een trafo van nominaal 5A kan in kortsluiting wel 10A leveren.
Wijst dat ding precies 10A aan, of is dat ongeveer?
-
Even ter controle een paar extra gekleurde lijnen erin getekend om de zwarte lijnen beter van elkaar te kunnen onderscheiden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Naamloos-67f90c4a60f5f.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Naamloos-67f90c4a60f5f.png)
Ik gebruik gaatjesprint, dus geen onterechte verbindingen. Ik heb van beide bruggelijkrichters de poten van de min direct aan elkaar gesoldeerd. Daar aan vast de zwarte draad naar de meter. De 1uF condensator (richting maakt niet uit?) direct aan de plus en de min poten van de linker bruggelijkrichter gesoldeerd. De gele draad ook direct aan de poot van de plus.
Als ik alleen DCC-IN aansluit (en dus Rails niet), worden beide bruggelijkrichters warm. Ik heb eea laten afkoelen, de meter afgekoppeld en de stroom weer aangezet. Dan blijft alles koel. Doe ik de stekker met de 3 draden erin, blijft ook alles koel. Waardes 0V en 0A. Doe ik de stekker met de 2 dikke draden erin, dan worden beide bruggelijkrichters direct warm. waardes gaan naar 23V (vreemd hoog) en 10A (ergens tussen 9,6 en 10,0) en na een paar seconden worden de waardes 6V en 0A. Ik ga er maar vanuit dat eea dan uitschakelt.
Ik heb deze print in totaal 5x gemaakt. een printplaat met 2 en een printplaat met 3 stuks. En ik heb met meerdere getest. Het ligt dus niet aan 1 kapotte meter, of een kapotte bruggelijkrichter.
-
Als je een puur DC spanning zou hebben waarbij de + op de rode draad bovenin het schema is aangesloten zou er niets aan de hand zijn. Maar het DCC signaal is een soort wisselspanning (blokgolf). Als je de + namelijk op de zwarte draad zet dan heb je inderdaad een kortsluiting. Ik heb er even snel een eenvoudige tekening van gemaakt met pijltjes hoe de stroom dan loopt. De weerstand rechts is de stroommeter met een lage weerstand, dus in feite een doorverbinding.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250411-151409k-67f9164e0f7c5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250411-151409k-67f9164e0f7c5.jpg)
Als je de beide minpolen van de brugcellen van elkaar haalt, heb je als het goed is geen kortsluiting meer. Spanning meet je dan in feite nog alleen maar het positieve deel, maar in principe zou dat goed kunnen zijn.
De condensator van 1uF is wel richtingsgevoelig als het een elco (electrolytische condensator) is. Als het goed is staat er bij één van de twee pootjes dan een - indicatie. Dat is dan ook het kortere pootje.
-
Dit is het type condensator. Ik zie geen onderscheid tussen plus en min.
https://www.rapidonline.com/suntan-ts170r1h105msbfb0r-1uf-20-50v-y5v-p-5-08mm-radial-ceramic-capacitor-11-3451
Conrad art.nr. 651436-38. Beide pootjes zijn even lang
Begrijp ik uit jouw verhaal dat ik de min van beide bruggelijkrichters niet meer moet verbinden met elkaar. En dan de condensator alleen aan de linker en de meter alleen aan de rechter?
Ga ik straks proberen.
-
Oke net getest.
Ik krijg nu een waarde van rond de 6,5V en 1,00A. Het aantal Volt moet echter rond de 16V liggen. Als ik een wissel schakel zie ik wel een kleine toename in het aantal Ampères van 0,05A. De wisselaandrijving van Conrad heeft 16V nodig en verbruikt ongeveer 1A. Dat laatste zie ik dus niet terugkomen op de meter, maar is misschien ook wel een moment opname.
Heel even getest met een andere maar gelijke trafo. Dan meet ik dezelfde waardes. 2 andere meters ingeplugd om te kijken of dat nog wat uit maakte. Zelfde waardes. Het ligt dus niet aan de meter of aan de trafo.
Dus wat meet ik nu eigenlijk?
Uiteindelijk gaat het mij erom dat ik inzicht heb in het aantal verbruikte ampères. Voltage is nice-to-have. Aan de andere kant het zit erop, dus zou mooi zijn als we het werkend krijgen.
-
Ik heb een soortgelijke schakeling met een DC meter aan de praat gehad maar bleef 9V meten op de DC volt meter (waar er 18V DCC op stond) en dat is eigenlijk ook wel logisch volgens mij want DCC is een wisselspanning en de spannings-top op de pluszijde en het spannings-dal op de minzijde van de wisselspanning golf is dan 2x 9V als je er 18V op zet.
Ik heb nog eens gedacht op de spanning met een step-up 2x te verhogen in de meetlus , maar daarmee heb ik nog geen succes gehad.
Lees verder op BNLS Encyclopedie Digitale spanning meten
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Digitale_spanning_meten#:~:text=Het%20meten%20van%20de%20digitale,informatie%22)%2C%20 (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Digitale_spanning_meten#:~:text=Het%20meten%20van%20de%20digitale,informatie%22)%2C%20)
https://dccwiki.com/RRampMeter (https://dccwiki.com/RRampMeter)
Ik heb daarna een wissel-spanning-stroom-meter gekocht, maar die heb ik nog niet aangesloten gehad, dus dat blijft nog een verrassing.
Maar die werkt anders. zoek op Google naar Ac 220V 10A 50A 100A Dual Display Spanning Stroom Meter Detector Tester Led Voltmeter Amperemeter Tester Detector met Transformator
Een True RMS meter is de beste oplossing heb ik gelezen. Maar die zijn prijzig.
https://dccwiki.com/RRampMeter (https://dccwiki.com/RRampMeter)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/true-RMA-AMMeter-voltmeter-good-for-dcco-0xbb9-67f941f05f768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/true-RMA-AMMeter-voltmeter-good-for-dcco-0xbb9-67f941f05f768.jpg)
Eric
-
Even ter controle een paar extra gekleurde lijnen erin getekend om de zwarte lijnen beter van elkaar te kunnen onderscheiden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Naamloos-67f90c4a60f5f.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Naamloos-67f90c4a60f5f.png)
Eindelijk tijd gevonden om er eens goed naar te kijken. Ik ben tot de conclusie gekomen dat dit schema niet gaat werken.
Je schrijft dat je de zwarte lijnen van elkaar wil onderscheiden. Maar dat is zinloos. Na bestuderen van de mogelijke schema's die bij dit metertje worden gegeven kan ik alleen maar concluderen dat de zwarte draden intern in het metertje hard aan elkaar zitten. De circuits voor het meten van spanning en stroom zitten met één kant ook aan dit punt vast.
In het schema wordt met bruggelijkrichters een aparte gelijkrichting voor spanning en stroom gecreëerd. Maar de minkanten van die gelijkrichters zitten allebei aan de zwarte draden en dus aan elkaar. Zo ga je beide circuits alsnog met elkaar mengen.
Richard heeft met een tekeningetje al aangegeven dat daardoor een kortsluitstroom gaat lopen.
Het hele ding is dus een zinloze exercitie. Dit metertje is niet geschikt om wisselspanning en -stroom te meten.
De enige uitweg is om er twee te nemen, de ene voor spanning, de andere voor stroom.
-
Oké, dank je wel Klaas en Richard. Duidelijk verhaal.
Richard geeft aan dat er ook een wisselstroom versie van dit metertje is. Zou dat dan een oplossing kunnen zijn. Ik begrijp dat het nauwkeurig meten van voltage bij dcc lastig is. Maar het geeft wel een indicatie.ik heb echter onvoldoende kennis om zelf met een aansluitschema te bedenken.
Het schema wat je laat zien begrijp ik ook niet echt. De losse elementen nog wel, maar wat is Rs en wat is 0-1 DC volts
-
Rs betekend R shunt. Dat is een weerstand waar de spanning over gemeten wordt. Deze is afhankelijk van de stroom die via de booster loopt.
0-1 DC Volts is het bereik van de gebruikte voltmeter.
-
Een soortgelijk instrument heb ik gevonden voor wisselspanning/stroom.
https://www.amazon.com/YB4835VA-Digital-Voltmeter-Ammeter-130-500V/dp/B0D5H3D855?th=1 (https://www.amazon.com/YB4835VA-Digital-Voltmeter-Ammeter-130-500V/dp/B0D5H3D855?th=1)
Er zijn meerdere aanbieders, met prijzen variërend van 5 tot 50 euro.
Maar ik kan nergens een handleiding vinden, dus onmogelijk te zeggen of dit voor DCC gaat werken.
Meestal zijn dit soort meters bedoeld voor de netfrequentie van 50 of 60 Hz. De DCC frequentie ligt ongeveer 100 keer zo hoog.
De aansluiting is wel heel simpel: spanning aansluiten op twee klemmen en de draad naar de verbruikers door de opening van een aangebouwde stroomtrafo steken.
-
Heren,
Ik vind het toch nog lastig om mijn hoofd er omheen te krijgen. Dus ik schrijf hier mijn gedachten maar op, dan roepen jullie maar als het niet klopt.
1. Ik begrijp het getekende schema van Richard. Uiteindelijk zit de plus aan de min en ontstaat er volle sluiting. Door van de beide bruggelijkrichters de min niet meer te verbinden, krijg ik een meting, en is er geen kortsluiting meer. Dus ik heb het nu zo aangesloten als onderstaande afbeelding.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Naamloos-002-67fa6f0b6133d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Naamloos-002-67fa6f0b6133d.jpg)
2. Klaas je zegt het volgende:
Na bestuderen van de mogelijke schema's die bij dit metertje worden gegeven kan ik alleen maar concluderen dat de zwarte draden intern in het metertje hard aan elkaar zitten. De circuits voor het meten van spanning en stroom zitten met één kant ook aan dit punt vast.
Maar ik weet niet dat dit of klopt. Onderstaande 2 afbeeldingen horen bij dit metertje. Op het moment dat je de voeding uit dezelfde bron haalt hoef je alleen de rode draad aan te sluiten, als je een aparte voeding aansluit dan zowel de zwarte als de rode. Het lijkt me dus dat er herkend wordt of er een aparte bron is en dan wordt eea gescheiden. Maar hoe dat daadwerkelijk werkt geen idee.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-from-2025-04-12-15-53-44-67fa70bfca14a.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-from-2025-04-12-15-53-44-67fa70bfca14a.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-from-2025-04-12-15-53-58-67fa70ae93211.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-from-2025-04-12-15-53-58-67fa70ae93211.png)
PS let niet op die shunt. De originele advertentie is weg en ik vind meerdere advertenties online. De strekking tav de zwarte en rode draad is steeds hetzelfde. Verschillen zitten in de meet range 0-100V of 4-28V. en of er een shunt nodig is.
En als dat toch klopt zou het dan geen oplossing zijn om geen externe voeding te gebruiken, maar de voeding ook uit het DCC signaal te halen.
3. Dan weer terug naar wat ik nu eigenlijk meet. Ik heb deze dus nu aangesloten op een zuivere AC voeding (dus geen DCC), deze voeding wordt gebruikt voor externe voeding van een aantal decoders en lampen etc. Dit is dus geen blokspanning. Ik dacht als deze kapot gaat dan is dat goedkoper dan een nieuwe centrale of booster. ;D
Dat het voltage niet klopt, kan ik mee leven. Ik begrijp ook wel dat als je maar de helft van een signaal meet, je ook maar de helft aan waarde meet.
Maar waar het me echt om gaat, is dus het aantal Ampere. Is er enigszins wat zinnigs te zeggen of het aantal ampere wat weergegeven wordt klopt, of is dat ook maar de helft.
Jullie begrijpen dus wel dat mijn kennis beperkt is, maar ik wil het wel zoveel mogelijk begrijpen. Jullie hulp word zeer gewaardeerd. (y)
-
Ik heb documenten van een schema liggen voor zo'n meter op DCC, echter in PDF en Word,
komt van o.a.Paco's website.
Ik weet echter niet hoe ik die hier op het forum kan plaatsen.
-
nogmaals een poging om te uploaden van de pdf
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/VoltAmpDCC-67fa7b8114bd4.pdf (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/VoltAmpDCC-67fa7b8114bd4.pdf)
-
Dus toch gelukt ;D
-
Maar ik weet niet dat dit of klopt. Onderstaande 2 afbeeldingen horen bij dit metertje. Op het moment dat je de voeding uit dezelfde bron haalt hoef je alleen de rode draad aan te sluiten, als je een aparte voeding aansluit dan zowel de zwarte als de rode. Het lijkt me dus dat er herkend wordt of er een aparte bron is en dan wordt eea gescheiden. Maar hoe dat daadwerkelijk werkt geen idee.
Als je de voeding uit de te meten spanning haalt heb je de dunne zwarte draad niet nodig, maar komt de min via de dikke zwarte draad. Daaruit concludeer ik dat de beide zwarte draden aan elkaar zitten. Ik geloof niet dat er een intelligentie in zit die herkent waar de voeding vandaan komt.
Die dunne zwarte draad zit er alleen maar voor het aansluitgemak bij een externe voeding.
-
@ Saskia: kort geleden is inderdaad gebleken dat je via Plaatje uploaden ook pdf's kunt uploaden.
Ik moet dat document eerst goed bestuderen alvorens conclusies te trekken.
-
leuk voor die metertjes want heb ze hier ook liggen maar vind nergens hoe ik dat extra printje kan bestellen
-
Er staat ook niet bij dat je dat printje kan bestellen. Maar de schakeling is zo eenvoudig dat je die makkelijk op een stukje gaatjesboard kan namaken.
Het frappante is dat deze schakeling bijna identiek is aan die welke Frits in reactie#11 laat zien.
Het belangrijkste verschil is dat Frits voor de dunne rode en de gele draad aparte diodes gebruikt. Bij de schakeling in de pdf is er 1 diode voor beide draden. Voor de werking maakt dat niks uit.
Na bekijken van de schakelingen denk ik dat ze allebei gaan werken.
Je moet alleen bedenken dat door de diodebrug in de stroomkring de baanspanning ongeveer 1,4 volt lager wordt
-
Ik heb ook het schema van ‘VoltAmpDCC by Paco’ gebouwd. Het werkt wel, maar je moet geen epilepsie hebben. Het metertje knippert echt heel erg snel.ik wordt er helemaal zenuwachtig van. De waardes lijken wel aardig te kloppen met 19V en 0,90A.
Er gebeurd wel wat vreemds. Af en toe knippert het schermpje niet en blijft het langer aan. Maar dan valt het voltage van 19V terug naar 13 en amperes fluctueren dan ook heel erg. Deze lagere waardes wordt alleen weergegeven als het scherm dus aanblijft. Deze 2 zijn wel aan elkaar verbonden. Knippert het scherm snel dan zijn de waardes stabiel.
Ik heb dit trouwens getest met 3 metertjes en 2 trafo’s. Zelfde uitkomst.
Het begin van onderstaande filmpje geeft de vreemde waardes weer. Het laatste deel het standaard geknipper. Dat laatste wordt dus het overgrote deel van de tijd weergegeven.
https://www.youtube.com/v/vsEamijmAHE
https://youtu.be/vsEamijmAHE (https://youtu.be/vsEamijmAHE)
Dit is trouwens een regulier AC signaal. Misschien dat het met een dcc signaal wel beter gaat aangezien dat meer een blokgolf is.
-
Beste
Heb dit topic door zitten lezen en heb een vraag, waarom de stroom en spanning willen meten aan de zijde van het DCC signal.
Eenvoudiger is het toch om aan de gelijkstroom zijde te meten, spanning is bekend en zal constant blijven, de stroom kan worden gemeten met een naaldmeter (draaispoel).
Voor de booster wordt enkel de stroom gemeten die nodig is om het DCC extern af te geven. In, rust, geen gebruiker, meet je enkel de stroom die deze booster zelf gebruikt, tijdens rijden zie je dan opgeteld wat een trein dan gebruikt.
Bij het Comando Station (besturing), zie je hetzelfde, dus in rust, eigen verbruik met daarbij overige funkties zoals S88 bus enzevoorts,
en tijdens het rijden zie je dan ook wat een trein verbruikt.
Grootste voordeel is dat er niets tussen de afgegeven DCC signaal en rails wordt geschakeld, dus ook niet die 1,4V spannings verlies, maar ook een schonere DCC signaal.
Groeten Frans
-
Dat gelijkstroompunt, daar moet je wel bij kunnen komen.
De topicstarter heeft een multimaus. De bijbehorende booster wordt gevoed uit een transformator. Om bij het gelijkstroomcircuit te komen moet je dus inbreken in de booster.
-
Oke Klaas, ik ben er vanuit gegaan dat de booster met een losse voeding (DC) wordt aangesloten, kon uit het begin van de topic niet opmaken dat er sprake was van een ingebouwde voeding in de booster.
Ik maak namelijk wel gebruik van losse voedings units.
Groeten Frans