BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: D_Loc op 18 June 2022, 21:18:21
-
Uit het topic LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99803.msg3222252599#msg3222252599) is ook een doorontwikkeling naar een Loksound 5 voor de NS 2400 ontstaan.
Omdat ik nu een min of meer definitieve versie van de Loksound 5 heb afgerond maar even een nieuw topic aangemaakt voor deze sound zodat het wat makkelijker is terug te vinden.
Download: LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R16 (https://www.dropbox.com/s/q2t4sqhtvgi71nc/LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R16.zip?dl=0)
In de eerdere bestanden (uit het verbeteren Loksound topic) zaten wat bugs die zich alleen voordeden wanneer het geluid daadwerkelijk in de decoder was geladen en niet via de simulator.
Deze zijn zover ik nu kan beoordelen opgelost.
Mochten er nog vragen of opmerkingen zijn dan lees ik het wel.
T.z.t. volgt er nog een demo filmpje.
Informatie over dit geluidsbestand
==================================
Dit NS 2400 geluidsbestand is afgeleid van het SNCF BB63500 geluidsbestand van ESU.
Dit geluid heeft de volgende speciale kenmerken:
- Auto notch back (in te schakelen met F17): Het automatisch terugschakelen na verloop van tijd wanneer de gewenste snelheid is bereikt (alleen voor de stappen van 7 tot 5)
- Heavy load: Motorgeluid zal naar maximale toeren gaan (run 8 )
- Coasting: Motorgeluid gaat naar stationair
- Drive hold: Motorgeluid en snelheid zijn onafhankelijk van elkaar. Je kan het het toerental van de motorwijzigen zonder dat de snelheid veranderd
Met Shift1 (F14) wordt rangeergeluid modus ingeschakeld, in dat geval zal de eerste rijstap direct naar 1100 toeren gaan i.p.v. op 700 toeren blijven)
Functies:
F0(*) - Front lichten
F1 - Geluid aan/uit
F2 - NS 2400 typhoon
F3 - Ns 2400 typhoon kort
F4 - Zwaailichten (waarschuwingslichten) (AUX5)
F5 - Handmatige benzinepomp
F6 - kedeng kedeng / rail geluid
F7 - Snerpen in de bochten
F8 - Achterlichten (AUX1 / AUX2 richting afhankelijk)
F9 - Perslucht aflaten
F10 - Conducteursfluit
F11 - Koppelgeluiden
F12 - Zandstrooier
F13 - rem zetten / lossen
F14 - Inschakelen rangeergeluid (stap 1 = 1100 RPM i.p.v. 700 RPM) - logical: shift1
F15 - Rangeerlichten (AUX3 + AUX4 beide zijden)
F16 - Openen/sluiten cabinedeur
F17 - Inschakelen auto notch back - logical: shift 4
F18 - Heavy load (naar max toerental (run 8 )) - logical: shift 2
F19 - Coasting (naar stationair) - logical: shift 3
F20 - Drive hold
F21 - Sound fader
F22 - Remgeluiden uitschakelen
F23 - Rangeer modus
Configuratie auto notch back
==================
Werkt alleen als auto notch back is ingeschakeld (F17 Actief)
Gebruikte Sound CVs
---------------
SoundCV1: NotchBackAfterTime (25): De tijd die moet verstrijken voordat auto notch back in werking treedt. Deze waarde wordt in Timer1 gezet
SoundCV2: NotchUpAfterTime (30): De tijd die moet verstrijken voordat er weer opgeschakeld wordt na een auto notch back. Deze waarde wordt ook in Timer1 gezet
Als deze waarde op 0 wordt ingesteld zal er niet automatisch worden opgeschakeld na een auto notch back. In dat geval zal de regelaar moeten worden bediend om weer op of terug te schakelen
SoundCV3: NrOfNotchesBack (2): Het aantal stappen dat terug wordt geschakeld als de snelheid is bereikt en de timer nul is (mogelijke waarden: 1 of 2)
SoundCV4: LowestNotchForNotchBack (5): De laagste stap welke nog een auto notch back initieert (5 = stap 6 and 6 = stap 7, er lijkt een bug te zitten wanneer een SoundCV in een >= (groter dan of gelijk) vergelijking wordt gebruikt. Deze wordt behandeld als > (groter dan))
SoundCV5: DontNotchBelow (5): AutoNotchBack zal nooit verder teruggaan dan deze stap, zelfs als het aantal stappen dat teruggegaan moet worden nog niet is bereikt (Mogelijke waarden: 5 of 6)
SoundCV6: SpeedCorrection (2): De huidige snelheid wordt bewaard in User4 en verhoogd met de waarde uit deze SoundCV anders wordt er direct weer opgeschakeld na een AutoNotchBack. Oorzaak is dat de snelheid blijkbaar niet constant is waardoor de gevraagde snelheid groter is dan de huidige snelheid wat er voor zorgt dat er weer wordt opgeschakeld, om dit te voorkomen wordt de opgeslagen snelheid iets verhoogd.
Gebruikte variabelen
--------------
User1: Stap indicator (in STOP wordt User1 gebruikt als randomizer voor het stationair geluid, dit bestond al in het project)
User2: Aantal stappen dat wordt teruggeschakeld als de timer nul is (wordt gevuld met SoundCV3 NrOfNotchesBack)
User3: Waarde die bepaald hoe deze stap is bereikt (0-snelheidsverhoging middels de regelaar, 1-snelheidsverlaging middels de regelaar, 2-via AutoNotchBack)
User4: Hierin wordt de huidige snelheid bewaard (verhoogd met de waarde uit SoundCV6 (2)) en wordt gebruikt om te controleren of er een snelheidsverandering is gevraagd na een AutoNotchBack
Gebruikte Timers
-----------------
Timer1: Timer om een auto notch back te initiëren (wordt gevuld met SoundCV1: NotchBackAfterTime)
Timer om een auto notch up te initiëren na een AutoNotchBack (wordt gevuld met SoundCV2: NotchUpAfterTime)
-
Top (y). Die ga ik morgen meteen erin pompen!!!
-
Gaaf Dirk, ook al heb ik er loksound 4 in zitten, wellicht moet ik er toch eens aan geloven. Schijnt dat elektronica slijt las ik in een ander topic :P
Viel me wel op dat AUX5 populair is in je uitleg, bij F15 moet het volgens mij AUX3 en AUX4 zijn ipv AUX4 en AUX5.
Is deze functiemapping voor de nieuwe Roco 2400 modellen?
Mvg,
Robert
-
Je hebt gelijk met F15 (AUX3+AUX4). Ik heb het aangepast.
Dit is inderdaad de mapping voor de nieuwe Roco modellen.
Mvg,
Dirk
-
Je hebt gelijk met F15 (AUX3+AUX4). Ik heb het aangepast.
Dit is inderdaad de mapping voor de nieuwe Roco modellen.
Mvg,
Dirk
Hoi Dirk. Welke nieuwe Rocomodellen bedoel je? Die nu op de markt zijn of die nog komen?
En dit zal dan zijn voor modellen die je zelf van decoder voorziet. Roco heeft standaard Zimo toch?
Ivo
-
Ik heet dan wel geen Dirk, maar volgens mij is het antwoord op alledrie je vragen: ja.
Waarbij aangetekend dat de Roco als extra digitale koppelingen heeft.
Voor een overzicht van de Roco/Zimo functies, zie hier: https://gertvanvoorst.nl/treinproject_roco_ns2435.html
-
Is dit geluid "mooier" dan het geluid in de huidige Roco modellen?
Of is dit echt bedoeld om de wat oudere Roco modellen te voorzien van sound?
(Losse sound module met 2400 geluid van Roco is geloof ik ook nog al prijzig)
-
Dit geluid was in principe voor de modellen die geen geluid hadden (zie het topic waaruit de sound is ontstaan, link staat in de eerste post) en het geluid had ik oorspronkelijk gemaakt voor een Loksound V4 voor Robert (Biesje).
Omdat ik inmiddels best wat werk in het geluid had gestoken heb ik voor mijzelf ook maar een 2400 gekocht, dat was uiteraard een van de nieuwe generatie met een plux22 aansluiting. Aangezien er nu alleen nog Loksound 5 decoders te koop zijn heb ik die er ingezet en dus de soundfile geconverteerd naar een Loksound 5 en aangepast om alles weer functioneel te krijgen (er zijn wat kleine verschillen m.b.t de logische functies tussen een V4 en V5).
Het geluid van Roco is van een echte 2400. Mijn sound is een bewerkte soundfile van ESU van de SNCF BB63500 die dezelfde motor heeft. Welke je mooier/beter gelukt vindt zal van persoonlijke smaak afhangen denk ik.
-
Hier is dan de demo: https://youtu.be/pcyBiy88IEI
-
Voor velen is de Zimo best prima, en die heeft natuurlijk het 'echte' NS 2400 geluid van de 1:1 locomotief. Maar ik was eigenwijs en wilde liever een ESU, want ik heb een lokprogrammer en dat vind ik handiger als een zimo decoder waar ik moet frutten met CVs die ik steeds op moet zoeken. Ik kwam er achter dat de motor van de Franse loc identiek was en dat deze loc gewoon beschikbaar was als geluidsbestand. Van het 1 kwam het ander ;D .
Wat een leuk weetje is dat dit geluidsbestand niet zomaar één sample in een lus is bij stationair draaien, maar elke slag van de motor is een random sample zodat het telkens net iets anders klinkt. Dat verhoogt de realiteit (al is het maar tussen mijn oren :P ) Ook heb ik mij laten vertellen dat het brullen (maximum load) bij deze file net iets beter klinkt dan de Roco decoder.
Ik zag dat Dirk nu ook de brandstofpomp heeft toegevoegd, zat deze ook al in de LokSound 4 versie?
De hoorns zijn wel van een echte 2400 trouwens (y)
Mvg,
Robert
-
Ik heb de file afgelopen weekeinde in de Lopi 5 van mijn oude bruine Roco 2427 gepompt. Ben er erg blij mee. Even de functies opgeschoven, want zwaailichten, sluit- en rangeerseinen heb ik niet. Daardoor kom ik op precies 20 actieve functies uit. Wel zo makkelijk op een Prof-Boss! Nogmaals dank, Dirk!
-
(y) knap stukje werk. Leuk demo filmpje (y).
-
Schitterend, Dirk, die demovideo.
Wat een hoop lawaai komt er nog uit die machine, het klinkt allemaal heel realistisch.
In gedachten zie ik de rookpluimen bij het optrekken al uit de uitlaat komen.
-
Is er eigenlijk rookvloeistof die grijs/zwarte rook maakt? Witte rook uit een diesel is eigenlijk best raar... tenzij er koelvloeistof in de cilinders lekt... (misschien meer wat voor een Beel?) of bij de 'Bisschop' (2530) als er een nieuwe Paus wordt gekozen.
Mvg,
Robert
-
Ik zag dat Dirk nu ook de brandstofpomp heeft toegevoegd, zat deze ook al in de LokSound 4 versie?
Jazeker, die zat er al in: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99803.msg3222276013#msg3222276013
Tijd gaat wel snel trouwens, is alweer een halfjaar geleden dat ik die versie heb gemaakt...
Schitterend, Dirk, die demovideo.
Wat een hoop lawaai komt er nog uit die machine, het klinkt allemaal heel realistisch.
In gedachten zie ik de rookpluimen bij het optrekken al uit de uitlaat komen.
Ik sta ook versteld van de hoeveelheid geluid, ik heb het volume zelfs lager moeten zetten want dat was op maximaal wel erg luid. Ik heb net als Roco er 2 sugarcube speakers in de tank geplaatst.
Mvg,
Dirk
-
Idd eens. Errug mooi. Met name de heavy load doet me aan vroeguh denken.
Ivo
-
Mooi hoor!
Maar om dit moois te kunnen beluisteren moet er natuurlijk een decoder in.
Nu weet ik dat het een Loksound 5.0 moet zijn, maar wel speakers heb je erin gezet (en zitten die dan onderin, net zoals bij het model dat standaard uitgevoerd is met sound)?
Dank vast voor je reactie!
Gr. Michiel
-
Ik heb ESU 58412 (Plux22) geplaatst, en inderdaad 2 sugarcube speakers (11x15mm) in de tank net als Roco. Het is de speaker die bij de decoder zat + nog zo'n zelfde speaker die ik nog overhad die ik heb gebruikt. Deze heb ik parallel gesoldeerd. Ik heb alleen het dekseltje (of hoe je het ook noemt) van de klankkast op de speakers geplakt, dat is dus de kleinst mogelijke klankkast en dan passen ze precies in de tank.
Op de printplaat in de loc zitten aansluitingen voor de speaker maar die lijken niets te doen bij de analoge versie dus ik heb de speaker weer aan de decoder gesoldeerd.
Als ik dat van te voren geweten had, had ik de draden bij speakers losgehaald i p.v. strak bij de decoder afknippen.
De draden moeten dan trouwens ook verlengd worden want vanaf de decoder naar de tank halen ze niet.
Het is noodzakelijk de speaker los te halen van de decoder want de bedrading gaat door een gat naar de tank.
Mvg,
Dirk
-
Klinkt goed, dank je wel!
Heb je daar toevallig ook nog foto's van gemaakt ;-)
-
Nee, helaas niet.
-
Gaaf , ik zocht nog geluid voor mijn schaal 0 2400 (y)
-
Mooi hoor!
Maar om dit moois te kunnen beluisteren moet er natuurlijk een decoder in.
Nu weet ik dat het een Loksound 5.0 moet zijn, maar wel speakers heb je erin gezet (en zitten die dan onderin, net zoals bij het model dat standaard uitgevoerd is met sound)?
Dank vast voor je reactie!
Gr. Michiel
Je kunt ook volstaan, in de oude Roco 2400 (62790 - 62794) althans, met 1 standaard ESU-speaker. Als je de printplaat aan de voorkant van de loc een beetje verlaagd, door de zwarte nokjes waar hij op zit vastgeschroefd korter te maken, dan past daar precies de speaker in, en zit ie mooi in de motorruimte. De decoder kun je onder de kap kwijt ter hoogte van de cabine.
Een nadeel van een speaker aan de onderkant van je lok kan zijn, dat het geluid te veel naar beneden wordt gericht.
-
Er is nu ook een Loksound 5 versie voor een 2400 met digitale koppeling.
Met grote dank aan "De eerste Ivo" voor het afstellen van de ontkoppelcyclus en het correct instellen van de (rangeer)verlichting.
Daarnaast heb ik op verzoek van Ivo nog een automatisch rem zetten/lossen toegevoegd, zolang deze functie actief is zullen eerst de remmen worden gelost voordat de loc begint te rijden en zal de rem worden gezet bij het stoppen.
Download: LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R17_digiCoupler (https://www.dropbox.com/scl/fi/nxbd1284twykkupvhxzpz/LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R17_digiCoupler.zip?rlkey=z0s52mx6jsi5adi23gh2t0s7q&dl=0)
Functies:
F0(*) - Front lichten
F1 - Geluid aan/uit
F2 - NS 2400 typhoon
F3 - Ns 2400 typhoon kort
F4 - Zwaailichten (waarschuwingslichten) (AUX5)
F5 - Ontkoppel cyclus (AUX 6 / AUX 7 richting afhankelijk)
F6 - Inschakelen rangeergeluid (stap 1 = 1100 RPM i.p.v. 700 RPM) + Rangeerlichten - logical: shift1
F7 - Handmatige brandstofpomp
F8 - Snerpen in de bochten
F9 - Sluitlichten (AUX1 / AUX2 richting afhankelijk)
F10 - Perslucht aflaten
F11 - Conducteursfluit
F12 - Koppelgeluiden
F13 - Zandstrooier
F14 - rem zetten / lossen (automatisch)
F15 - kedeng kedeng / rail geluid
F16 - Openen/sluiten cabinedeur
F17 - Inschakelen auto notch back - logical: shift 4
F18 - Heavy load (naar max toerental (run 8 )) - logical: shift 2
F19 - Coasting (naar stationair) - logical: shift 3
F20 - Drive hold
F21 - Sound fader
F22 - Remgeluiden uitschakelen
F23 - Rangeer modus
Zolang de automatische rem functie geactiveerd blijft (F14) zullen eerst de remmen worden gelost alvorens de loc begint te rijden en wanneer de loc stopt zal de rem automatisch worden gezet.
-
Ik ben heel tevreden met het geluid in mijn 2400.
Nogmaals bedankt Dirk (y)
-
Zal er iemand een filmpje willen plaatsen van deze sound.
Vanuit mijn kant is er veel interesse voor.
-
Ik zal vanavond ff kijken of ik filmpje kan verzorgen.
Ivo
-
Dit is demo die ik destijds heb gemaakt van de sound:
https://youtu.be/pcyBiy88IEI?si=tsoDy_nhWl28cHO3
Dit is dus van de oude versie (rev 16)
-
Zal vanavond ff het wegrijden filmen.(vanavond zijn ze ook met zijn 2-en).
Ivo
-
weer een mooi geluid waar je veel mensen blij mee maakt.THX
-
(y)
Ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoeveel mensen er nu een 2400 met LokSound by D_Loc©® hebben ;D
Zitten deze geluiden al in de file en staan ze nu onder een functietoets? Of zijn deze geluiden toegevoegd? Ik heb alleen de LokSound 4 versie.
Het spijt me wel voor diegene die bezig was om een commerciële file te maken. Ik heb daar verder niks meer van gehoord :(
Mvg,
Robert
-
D-Loc en Ivo beiden heel hartelijk dank voor deze file.
NS2400 van sound voorzien was al een tijdje een wens en gaat me eindelijk geld kosten ;D
-
Zitten deze geluiden al in de file en staan ze nu onder een functietoets? Of zijn deze geluiden toegevoegd? Ik heb alleen de LokSound 4 versie.
Ik heb even gekeken en de V4 en de vorige V5 (rev 16) versie zijn gelijk qua geluiden.
In de huidige versie (rev17 digiCoupler) is dus het automatisch ontkoppelen toegevoegd voor de Roco versie met digitale koppeling. Daarnaast zijn er wat functies verplaatst en/of samengevoegd. Het enige geluid dat echt gewijzigd is, is het automatisch zetten en lossen van de remmen omdat ik mijn templates een versie had staan waar de remmen automatisch gelost worden voor het wegrijden waarbij ik nog een extra toevoeging heb gemaakt dat de loc pas mag wegrijden als de remmen gelost zijn (trucje met drivelock en een share variabele).
Hieronder volgt nog de download naar de V4 versie voor wie daarin is geïnteresseerd:
De V4 versie is vwb de verlichting niet gemapped voor de laatste Roco uitvoering, dit zul je dan zelf moeten doen (spieken bij de V5 versie)
Download: LSV4.0-Diesel-NS-2400-V2-R13 (https://www.dropbox.com/s/vx9wxubc0y5h523/LSV4.0-Diesel-NS-2400-V2-R13.zip?dl=0)
Functies:
F0(*) - Front lichten
F1 - Geluid aan/uit
F2 - NS 2400 typhoon
F3 - Ns 2400 typhoon kort
F4 - AUX1
F5 - Handmatige brandstofpomp
F6 - kedeng kedeng / rail geluid
F7 - Snerpen in de bochten
F8 - Openen/sluiten cabinedeur
F9 - Perslucht aflaten
F10 - Conducteursfluit
F11 - Koppelgeluiden
F12 - Zandstrooier
F13 - rem zetten / lossen
F14 - Inschakelen rangeergeluid (stap 1 = 1100 RPM i.p.v. 700 RPM) - logical: shift1
F15 - Rangeer modus
F16 - Heavy load (naar max toerental (run 8 ))
F17 - Coasting (naar stationair)
F18 - Drive hold
F19 - Sound fader
F20 - Remgeluiden uitschakelen
-
Hoi samen,
Helaas laat DPD me een beetje in de steek. Al 2 dagen beloofd dat de 2e 2400 zou komen :-(.
Zodra hij/zij binnen is en geprogrammeerd zal ik een filmpje maken.
PS. Heeft iemand toevallig een mooie opname van de typhoons?
Ivo
-
Ik heb zojuist een bugje ontdekt in de rev17 die is ontstaan door de automatische rem i.c.m het random stationair draaien. Ik zal dit fixen.
-
Het wordt steeds mooier.
Heb Dirk ook gevraagd of het moeilijk is om een start sequence onder een knop te stoppen: brandstof pomp, deur open, licht aan, motor starten etc.
Ivo
-
De bug is gefixt, ik heb de download weer geactiveerd (voor wie gezien had dat ik hem had uitgeschakeld).
Hieronder nogmaals de link:
Download: LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R17_digiCoupler (https://www.dropbox.com/scl/fi/nxbd1284twykkupvhxzpz/LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R17_digiCoupler.zip?rlkey=z0s52mx6jsi5adi23gh2t0s7q&dl=0)
Degene die deze versie gebruikt (dus R17_digiCoupler] raad ik aan om deze opnieuw te downloaden en te programmeren naar de decoder.
Het probleem was dat wanneer je de automatische rem gebruikt (F14 actief laten) je tijdens het wachten op het lossen van de remmen een haperig stationair geluid hoorde omdat ie op dezelfde sample bleef hangen. Door wat extra condities toe te voegen is dit opgelost.
De opstartcyclus zal ik na de feestdagen bekijken, de verlichting zal hierbij niet lukken omdat ik niet kan bepalen welke verlichting je wilt voeren Als ik een standaard verlichting zou kiezen (wat in theorie mogelijk is) dan zou je deze niet meer achteraf kunnen bedienen (rangeerlicht/sluitseinen) omdat dit dan door de state binnen het soundslot wordt bepaald en niet meer door functietoetsen.
-
super.Spijtig dat we de sound van de 2200 (ook belgische lok) niet hebben want velen vragen mij daar nog achter :)
-
Die vraag krijg ik nog wel eens en voor de NMBS reeks 60 en AM66, voor deze laatste probeer ik iets in elkaar te flansen m.b.v. een tramopname en de reeks 13 / CFL 3000 Loksound. Geen idee of het gaat lukken maar dat merken we vanzelf ;D
Ik heb inmiddels de koude start (opstart cyclus) toegevoegd voor de versie zonder automatische koppeling, het is daarbij ook gelukt om de verlichting aan te zetten tijdens de startprocedure.
De koude start bestaat uit: brandstofpomp, deur open, deur dicht, (optioneel) verlichting aan, motor starten.
Het starten kan nu op 3 manieren:
F1 - Starten zonder fratsen (zoals het was)
3x F1 - Koude start zonder dat de verlichting automatisch gaat branden
F5 + F1 - Koude start waarbij de verlichting automatisch gaat branden (de gewone verlichting of rangeerlichten mogen niet al geactiveerd zijn want dan wordt F5 genegeerd)
De gewone verlichting of rangeerverlichting overrulen de verlichting van de koude start. Dus als de loc is gestart en je wilt de verlichting uitschakelen kan dat door F5 uit te schakelen óf de gewone verlichting dan wel rangeerverlichting in te schakelen en deze daarna uit te schakelen (ook al blijft F5 continu actief, de verlichting zal niet opnieuw automatisch gaan branden totdat de motor uit is geweest en opnieuw wordt opgestart)
Download: LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R18 (https://www.dropbox.com/scl/fi/ixn7o4ky9k7hlt5sua7zn/LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R18.zip?rlkey=5i5ve5cmeephnjqheezycdu8a&dl=0)
De versie met digitale koppeling zal ik morgen in orde maken.
-
super.Spijtig dat we de sound van de 2200 (ook belgische lok) niet hebben want velen vragen mij daar nog achter :)
Het is natuurlijk frustrerend omdat het bestand gewoon bij Piko ligt, de eerste 2200en met sound waren voorzien van een ESU LokSound 4. Maar dat bestand geven ze natuurlijk niet vrij, je moet maar een Piko sounddecoder kopen denken ze dan :( . Ik zou stiekum nog wel een NS cargo en/of een Anneke willen hebben met ESU sound.
On topic: klinkt het koude starten ook anders? Een koude motor slaat moeilijker aan en het duurt langer en zo.
Toch tof dat je bezig blijft om het nóg mooier te maken (y)
Mvg,
Robert
-
Dank Dirk! Die ga ik binnenkort in mijn 2400 uploaden!
-
Kinkt weer fraai Dirk. Wacht op de koppelingversie.
3x F1 ken ik nog niet.
Ben benieuwd
Ivo
-
Ik noemde het koude start vanwege het pompen van de diesel vooraf.
De start an sich is gewoon hetzelfde.
Misschien dat ik hem nog wel wat kan aanpassen dat ie wat langer nodig heeft voor het opstarten maar dat wordt dan voor een volgende versie ;)
-
dirk heb je een mailtje gestuurd
-
De koude start is nu ook beschikbaar voor de versie met digitale koppeling.
Het starten kan nu op 3 manieren (let op andere mapping dan bij de versie zonder digitale koppeling: F5 => F7):
F1 - Starten zonder fratsen (zoals het was)
3x F1 - Koude start zonder dat de verlichting automatisch gaat branden
F7 + F1 - Koude start waarbij de verlichting automatisch gaat branden (de gewone verlichting of rangeerlichten mogen niet al geactiveerd zijn want dan wordt F7 genegeerd)
De gewone verlichting of rangeerverlichting overrulen de verlichting van de koude start. Dus als de loc is gestart en je wilt de verlichting uitschakelen kan dat door F7 uit te schakelen óf de gewone verlichting dan wel rangeerverlichting in te schakelen en deze daarna uit te schakelen (ook al blijft F7 continu actief, de verlichting zal niet opnieuw automatisch gaan branden totdat de motor uit is geweest en opnieuw wordt opgestart)
Download: LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R18_digiCoupler.zip (https://www.dropbox.com/scl/fi/mj2jxllyl7erq1bpg4k3q/LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R18_digiCoupler.zip?rlkey=q2tsbdtiqkteje79f1xlhyqh8&dl=0)
PS. Ik heb deze versie niet getest in mijn eigen loc.
De versie zonder koppeling had nog een minuscuul bugje in de mapping bij F24 - Handmatige brandstofpomp, daar stond 'not F0' i.p.v. 'not F1', dit is inmiddels gefixt. Denk overigens niet dat iemand dit ooit gemerkt zou hebben...
-
Jamaar issie nu klaar? Ik blijf niet downloaden. ;) ;) ;)
-
Nice ;D
-
Jamaar issie nu klaar? Ik blijf niet downloaden. ;) ;) ;)
Nee ;D
Zie:
On topic: klinkt het koude starten ook anders? Een koude motor slaat moeilijker aan en het duurt langer en zo.
Ik ga waarschijnlijk de koude start aanpassen zodat ie wat moeilijker start, maar dat heeft wel wat meer tijd nodig want ik moet met de samples gaan rommelen.
Mijn sounds zijn als een modelbaan, ze zijn nooit af... ;D
-
;D ;D ;D
Na ja, ik blijf het super vinden dat je het ter beschikking stelt
-
Ik zou onder F99 het geluid van zeurende Martijn stoppen ;D ;D.
Gaaf dat je dit doet en mooi dat we mee kunnen en mogen helpen.
(En eens kijken of we bij de vSM geen typhoon kunnen opnemen)
Ivo
-
Dat hoeft niet zo ver hoor ;D
-
F16 ver genoeg? ;D :angel:
-
Ik heb inmiddels een "echte" koude start gemaakt, ik heb deze in mijn 2435 geladen om te checken of het wat is en het lijkt best aardig.
Het blijft wel een beetje behelpen want het enige dat ik heb is het opstarten uit project. Deze heb ik in stukjes geknipt en wat loopjes van gemaakt.
Downloads:
Reguliere versie: LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R19 (https://www.dropbox.com/scl/fi/zazqvdl4pml7n1n6zuzz2/LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R19.zip?rlkey=mjnhmoe79jlytuws0px2g9x0a&dl=0)
Digitale koppeling: LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R19_digiCoupler (https://www.dropbox.com/scl/fi/89vpsxd39h2tr8st2oruk/LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R19_digiCoupler.zip?rlkey=w3lzeonwy8d59qjt01n2eqhcb&dl=0)
Vind je het niks dan kun je altijd terug naar versie R18.
@Martijn
Ik denk dat dit voorlopig de laatste versie is ;D
-
ATTENTIE: de volgende link mag alleen aangeklikt worden met voldoende gehoorbescherming in.
:police: :police:
Luisteren is op eigen risico. De plaatstelijke LS handelaar is nog 5 minuten open. Er kan sprake zijn van enige filevorming.
https://www.youtube.com/watch?v=r4aUgyElpiM
Enjoy Dank zij Dirk. THX:-)
Ivo
-
(y) Mooi toch (y).
-
Klinkt goed die treinschakeling (y)
-
Ja, moet alleen de nummers nog veranderen. En van de
Laatste lok de voorste koppeling vervangen door een analoge.
Kan er ook nog een optie in met of zonder verkouden Machinist? >:(
Ivo
-
je mist echt een zwarte rookwolk bij het starten (y)
-
Ja, moet alleen de nummers nog veranderen. En van de
Laatste lok de voorste koppeling vervangen door een analoge.
Ivo
En ik zou de loks beter op elkaar afregelen. De voorste gaat namelijk net wat eerder rijden dan de andere.
-
Hi,
De lok was net uit de doos. Nog geen rondje gereden.
Onze dirigent Maestro Dirk, denkt ook nog na over een kleine aanpassing op de partitude.
Ivo
-
Die eventuele aanpassing hangt af van het antwoord op de volgende vraag, hoe klinkt de compressor in de 2400 als deze überhaupt hoorbaar is?
-
Dat zal een zuigercompressor geweest zijn, dus zeker hoorbaar. Zal vast iets over in het 2400 boek staan...
-
Even in de literatuur gedoken: een Westinghouse zuigercompressor die door de dieselmotor werd aangedreven, dus bij lopende motor altijd mee draait. D.m.v. een drukregelaar en wat magneetkleppen zal de lucht ofwel richting hoofdreservoir gaan of naar buiten geblazen worden. In concreto zal de compressor dus qia geluid deel uitmaken van het "totale" motorgeluid. Met een overbruggingsschakelaar worden dus alleen de kleppen of de drukschakelaar omzeild en zal de compressor dus niet "aan" of "uit" gezet worden. Bron is het 2400 boek van Uquilair.
-
Bedankt voor deze uitgebreide uitleg (y)
Dan ga ik hier geen extra aanpassingen voor maken.
-
Hallo lieve kijkbuiskinderen,
Kleine tip: in de huidige download zit ook een bug-fix voor het te vroeg gaan rijden van de lok bij starten. Heb ik in het praathuis vernomen. ;D ;D
Ivo
-
Hi samen,
lS5 met nem 652.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/E0CB6C6C-C5FB-421E-B4E3-213DD39F0F5C-65b6c2bc0ec0a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/E0CB6C6C-C5FB-421E-B4E3-213DD39F0F5C-65b6c2bc0ec0a.jpg)
https://youtube.com/shorts/v-eOmpHDmmk?si=O619aip6qz_iXQ_c (https://youtube.com/shorts/v-eOmpHDmmk?si=O619aip6qz_iXQ_c)
Sound by Dirk. Zal even kijken op ik die ook op
YT krijg.
Ivo
-
Video is privé ;).
-
Hallo allen,
Zag onlangs dit draadje voor het eerst. En aangezien ik even niet veel te doen heb, ben ik hier maar eens aan begonnen. Had nog een Esu Lp5 sound liggen en een Piko Ns 2240 om in te bouwen. Dat is inmiddels gebeurt, geluid geladen, maar ik mis toch een paar functies. Het voorste zwaailicht werkt niet. Het zwaailicht op de cabine wel met F4 en de hoe krijg ik de binnen verlichting in de cabine aan. Die werkt namelijk wel met een gewone LP5
-
Ik neem aan dat je dus een ESU lokprogrammer hebt? Dan kun je de mapping van de Lopi 5 uitlezen (AUX 1 en hoger), en die overnemen in de Loksound 5. Bij een nieuw Loksound 5 project zie ik bijvoorbeeld dat AUX2 onder F26 zit en AUX3 onder F31. Je zult dus wat functies moeten verplaatsen, denk ik zo.
-
Ik loop nog tegen wat verlichtingsissues aan i.c.m. de Digikeijs V5 lichtprint. Is deze print volgens Digikeijs handleiding aangesloten? Ik moet sowieso wat schuiven met de functies, want zwaailichten ontbreken. Ook wil ik het rangeersein schakelen (dat werkt) en de sluitseinen uit kunnen zetten. Het gaat dus om het "oudere" Roco model met de 652 normering zoals die van Ivo. Iemand die het me kan vertellen? Lees het graag.
-
Ik neem aan dat je dus een ESU lokprogrammer hebt? Dan kun je de mapping van de Lopi 5 uitlezen (AUX 1 en hoger), en die overnemen in de Loksound 5. Bij een nieuw Loksound 5 project zie ik bijvoorbeeld dat AUX2 onder F26 zit en AUX3 onder F31. Je zult dus wat functies moeten verplaatsen, denk ik zo.
Die heb ik indd, maar kom er net achter dat er in de 2240 een LP 4 zat. dus dat verhaal gaat helaas niet op.
-
gewoon copy van de LP4 nemen en uitprinten.Dat gewoon in de V5 toepassen/aanpassen en je bent er.Doe ik hier regelmatig
-
ATTENTIE: de volgende link mag alleen aangeklikt worden met voldoende gehoorbescherming in.
:police: :police:
Luisteren is op eigen risico. De plaatstelijke LS handelaar is nog 5 minuten open. Er kan sprake zijn van enige filevorming.
https://www.youtube.com/watch?v=r4aUgyElpiM
Enjoy Dank zij Dirk. THX:-)
Ivo
Miljaar, dit is echt besmettelijk. ;D ;D
Jos.
-
Hi samen,
lS5 met nem 652.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/E0CB6C6C-C5FB-421E-B4E3-213DD39F0F5C-65b6c2bc0ec0a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/E0CB6C6C-C5FB-421E-B4E3-213DD39F0F5C-65b6c2bc0ec0a.jpg)
https://youtube.com/shorts/v-eOmpHDmmk?si=O619aip6qz_iXQ_c (https://youtube.com/shorts/v-eOmpHDmmk?si=O619aip6qz_iXQ_c)
Sound by Dirk. Zal even kijken op ik die ook op
YT krijg.
Ivo
Ivo,
De link verwijst naar een privé kanaal.
-
Hallo allen,
Zag onlangs dit draadje voor het eerst. En aangezien ik even niet veel te doen heb, ben ik hier maar eens aan begonnen. Had nog een Esu Lp5 sound liggen en een Piko Ns 2240 om in te bouwen. Dat is inmiddels gebeurt, geluid geladen, maar ik mis toch een paar functies. Het voorste zwaailicht werkt niet. Het zwaailicht op de cabine wel met F4 en de hoe krijg ik de binnen verlichting in de cabine aan. Die werkt namelijk wel met een gewone LP5
Hoi, heb je nu 2400 geluid in een 2200 gedaan? Het is niet verboden hoor maar ze zijn net ff wat anders :) Zo uit mijn hoofd zitten de zwaailichten op AUX 4 en 5 bij de Piko. Zijn twee aparte uitgangen.
Mvg,
Robert
-
Ik heb even de handleiding van de 2200 opgezocht bij PIKO en daarin vond ik het volgende:
AUX3 - Verlichting machinistencabine
AUX4 - Zwaailicht voorzijde*
AUX5 - Zwaailicht achterzijde*
AUX6 - Verlichting rangeren 2
Daarmee zou het moeten lukken om de mapping in orde te maken.
-
Hoi, heb je nu 2400 geluid in een 2200 gedaan? Het is niet verboden hoor maar ze zijn net ff wat anders :) Zo uit mijn hoofd zitten de zwaailichten op AUX 4 en 5 bij de Piko. Zijn twee aparte uitgangen
Heb ik indd gedaan,🙈
-
Ik heb even de handleiding van de 2200 opgezocht bij PIKO en daarin vond ik het volgende:
AUX3 - Verlichting machinistencabine
AUX4 - Zwaailicht voorzijde*
AUX5 - Zwaailicht achterzijde*
AUX6 - Verlichting rangeren 2
Daarmee zou het moeten lukken om de mapping in orde te maken.
Dat klink goed, maar ik weet nog niet hoe ik dat toe moet wijzen. Of aan moet passen. Hoop morgen daar eens in te verdiepen. Heb niet nog niet veel geprogrammeerd met de lokprogrammer.
-
@johanw
Ik heb op basis van de aangegeven AUX'en een PIKO versie gemaakt:
Download: LSV5.0-Diesel-NS-2400_for_PIKO2200-V2-R20 (https://www.dropbox.com/scl/fi/g2f163wcgmjy37y7lbap1/LSV5.0-Diesel-NS-2400_for_PIKO2200-V2-R20.zip?rlkey=fz5yl7gq9aj5glz1owash6f3m&dl=0)
Ik heb hierbij maar aangenomen dat AUX1 en AUX2 de sluitlichten regelen aangezien die in het geheel niet genoemd worden in de handleiding. Ook de handleiding van de PIKO sounddecoder geeft hierover geen informatie. Ik zie ook geen functie die de sluitlichten expliciet in- of uitschakelt, er wordt wel gesproken over getrokken treinen en geduwde treinen dat betekent dus dat de front- en sluitlichten wel afzonderlijk geschakeld kunnen.
Ik heb hem niet zelf kunnen testen aangezien ik geen PIKO 2200 heb.
Ik heb de helderheid van de verlichting op 15 staan (zwaailichten staan op 20), als dit te zwak is kan dit worden aangepast bij Function Outputs. De maximale waarde per uitgang is 31.
Omdat de zwaailichten op 2 verschillende uitgangen zitten heb ik ik ze wat fase verschil gegeven waardoor ze naar ik aanneem niet exact gelijktijdig zullen knipperen. Als dit niet werkt dan is er nog de optie om 1 van de 2 een kleine inschakelvertraging te geven.
-
Ik heb nog wat kleine wijzigingen doorgevoerd, o.a. dat de lichten nu langer gedimd blijven tijdens het starten van de motor.
Downloads
Reguliere versie: LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R20 (https://www.dropbox.com/scl/fi/u54xxkm0xmqg2tspfjg4w/LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R20.zip?rlkey=4xh2psvvay8ktbqx9mbkz959w&dl=0)
Digitale koppeling: LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R20_digiCoupler (https://www.dropbox.com/scl/fi/jtyqj1j18b1f76i1kuzx8/LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R20_digiCoupler.zip?rlkey=rzwc6yvdle9sq5brmtq0j20yb&dl=0)
-
Toch super wat je voor elkaar krijgt nadat het eigenlijk al af was (y)
Ik begin een beetje jaloers te worden dat ik Loksound 4 decoders in alle 4 mijn 2400en heb gedaan :P
Mvg,
Robert
-
Hoi Robert,
Een voordeel van de Loksound 4, de geluidskwaliteit is beter voor deze sound (dat geldt eigenlijk voor alle van Loksound 4 naar Loksound 5 geconverteerde sounds).
Maar zoals ik het nu inschat kunnen deze (de meeste) wijzigingen ook wel in de Loksound 4 versie doorgevoerd alleen dan moet ik het wel weer allemaal opnieuw met de hand maken omdat het niet backward compatibel is.
Sowieso moet ik dan share1 gebruiken om de andere soundslots te sturen aangezien Loksound 4 geen share 2 heeft.
Als ik eens zin heb zal ik de aanpassingen ook in de Loksound 4 versie doorvoeren.
-
Alweer bedankt Dirk, verbaas me hoe je het voor elkaar krijgt. Inmiddels deze versie erin geladen. F15 schakelt wel het voorste zwaailicht in, maar knippert niet. Ik heb al een poosje zitten zoeken hoe dat in te stellen, maar heb werkelijk geen idee. Ook de cabine verlichting zou ik graag weer geschakeld willen hebben, maar ik kom er niet uit. Zou wel eens een soort basis cursus over de locprogrammer willen. Zou graag ook zelf wel eens het een en ander willen kunnen programmeren.
-
F15 zit op AUX3/4 dus die uitgangen als knipperen zetten
-
Alweer bedankt Dirk, verbaas me hoe je het voor elkaar krijgt. Inmiddels deze versie erin geladen. F15 schakelt wel het voorste zwaailicht in, maar knippert niet. Ik heb al een poosje zitten zoeken hoe dat in te stellen, maar heb werkelijk geen idee. Ook de cabine verlichting zou ik graag weer geschakeld willen hebben, maar ik kom er niet uit. Zou wel eens een soort basis cursus over de locprogrammer willen. Zou graag ook zelf wel eens het een en ander willen kunnen programmeren.
Het lijkt erop dus op dat de AUX'en uit de handleiding niet overeenkomt met de werkelijkheid.
F15 zou de rangeerverlichting in moeten schakelen en geen zwaailicht, dus dat deze niet knippert klopt wel aangezien ik dit niet in heb ingesteld voor die betreffende AUX uitgang.
Ik heb de mapping aangepast zodat met F4 nu beide zwaailichten zouden moeten knipperen.
Ik heb nu de volgende aannames gedaan:
AUX1 - Sluitverlichting huif
AUX2 - Sluitverlichting cabine
AUX3 - Verlichting machinistencabine
AUX4 - Verlichting rangeren
AUX5 - Zwaailicht cabine
AUX6 - Zwaailicht huif
Deze zijn als volgt gemapt:
F4 - Zwaailichten (beiden tegelijk) (AUX5 + AUX6)
F8 - Sluitlichten wisselend met de rijrichting (AUX1 / AUX2)
F10 - Cabine verlichting (AUX 3)
F15 - Rangeerverlichting (AUX 4)
Je kan hem opnieuw downloaden (dit is dezelfde link als eerder): LSV5.0-Diesel-NS-2400_for_PIKO2200-V2-R20 (https://www.dropbox.com/scl/fi/g2f163wcgmjy37y7lbap1/LSV5.0-Diesel-NS-2400_for_PIKO2200-V2-R20.zip?rlkey=fz5yl7gq9aj5glz1owash6f3m&dl=0) Let op deze versie is dus voor de PIKO 2240
Je hoeft overigens alleen de CV's opnieuw te schrijven, het sound gedeelte is niet aangepast.
Laat maar weten of het nu werkt zoals verwacht, zo niet moeten we verder puzzelen.
Hoe de verlichting reageert kan je instellen bij Function Outputs:
(https://live.staticflickr.com/65535/53506286084_2dd0bdff7f_b.jpg)
Het koppelen van de outputs aan de functie toetsen kan bij Function Mapping:
Ik heb even een uitsnede gemaakt van de mapping voor de verlichting:
(https://live.staticflickr.com/65535/53506406525_2a30169f5a_b.jpg)
-
Dirk,
vrees dat het nog niet helemaal goed gaat. F4 gaat het achterste zwaailicht knipperen, en zowel voor als achter aan 1 kant de verlichting ook knipperen.
F8 werk goed, F10 ook, F15 brand het voorste zwaailicht constant.
-
Dan lijkt het alsof de vorige versie toch correct was, nu is het rangeerlicht dus een knipperlicht geworden ;D
Ik heb het weer omgedraaid en opnieuw geüpload naar Dropbox, je kan hem nog een keer downloaden via de link uit de vorige post en de CV's opnieuw schrijven.
Dan was handleiding toch correct en is de indeling als volgt:
AUX1 - Sluitverlichting huif
AUX2 - Sluitverlichting cabine
AUX3 - Verlichting machinistencabine
AUX4 - Zwaailicht huif
AUX5 - Zwaailicht cabine
AUX6 - Verlichting rangeren
Deze zijn als volgt gemapt:
F4 - Zwaailichten (beiden tegelijk) (AUX4 + AUX5)
F8 - Sluitlichten wisselend met de rijrichting (AUX1 / AUX2)
F10 - Cabine verlichting (AUX 3)
F15 - Rangeerverlichting (AUX 6)
-
NEURENBERG NIEUWS :
Ook Dirks sound Lab komt met een nieuwe versie in samenwerking met Gerke. Details kunnen nog niet bekend gemaakt worden, maar het beloofd een nog waarheidsgetrouwere versie te worden. Namens Dirk mag ik dit vast aankondigen,
Om klachten over het aantal updates te voorkomen. ;D
Het is in elk geval zeker dat onder F99 het geluid van een verkouden machinist komt. (Gerke heeft gehoest in de geluidsapparatuur van Dirk.)
Mede namens Dirk en Gerke.
Ivo
-
Dirk,
Dit is hem hoor. werkt nu goed. bedankt voor je moeite zover.
Nu wil ik de optrek en afrem snelheid nog wat vloeiender laten gaan. hij maakt bij zowel start als afremmen een soort huppeltje.
Ik weet dat dit Cv 3 en 4 is.
-
Als het goed is, moeten jullie de link nu wel kunnen zien.
Hi samen,
lS5 met nem 652.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/E0CB6C6C-C5FB-421E-B4E3-213DD39F0F5C-65b6c2bc0ec0a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/E0CB6C6C-C5FB-421E-B4E3-213DD39F0F5C-65b6c2bc0ec0a.jpg)
https://youtube.com/shorts/v-eOmpHDmmk?si=O619aip6qz_iXQ_c (https://youtube.com/shorts/v-eOmpHDmmk?si=O619aip6qz_iXQ_c)
Sound by Dirk. Zal even kijken op ik die ook op
YT krijg.
Ivo
-
Hoi, ik wacht geduldig dat er een LokSound 4 versie voorbij komt huppelen :D
Wat de 2200 betreft: ik was al aan het speuren welke diesel er in een 2200 lag, dat is voor zover ik kan nagaan een Stork motor die weer gebaseerd is op een ontwerp van National Supply Company. Ook kwam ik een draadje tegen over de oorsprong van de 2200 alhier op het forum: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5439.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5439.0)
Daar kwam een Baldwin Baldwin VO-1000 ter sprake, en daar is een ESU file van :) Zo op het eerste gehoor klinkt de diesel redelijk vergelijkbaar, maar daar mogen de kenners anders over denken. Of wellicht zijn er andere (USA) locs met een vergelijkbare motor te vinden die meer lijken?
Mvg,
Robert
-
Dirk,
Dit is hem hoor. werkt nu goed. bedankt voor je moeite zover.
Nu wil ik de optrek en afrem snelheid nog wat vloeiender laten gaan. hij maakt bij zowel start als afremmen een soort huppeltje.
Ik weet dat dit Cv 3 en 4 is.
Ik had de motor instellingen niet gewijzigd, die zijn dus nog zoals deze in mijn Roco 2400 worden gebruikt.
Je zou kunnen proberen de PIKO 5-polige motor preset te gebruiken, zie onderstaande schermafdruk waar dit is te vinden (ik heb de download nu ook voorzien van deze instelling).
(https://live.staticflickr.com/65535/53506815733_c6f67848ae_b.jpg)
Blijft het huppeltje nog steeds dan zou je wat kunnen experimenteren met met CV 55 (parameter I), dit staat ook in de Loksound handleiding.
11.1.2.2. Parameter „I“
Der in CV 55 gespeicherte Parameter „I“ der Lastregelung teilt
dem Decoder mit, wie „träge“ der Motor auf Änderungen re-
agiert. Motoren mit großer Schwungmasse sind naturgemäß trä-
ger als kleine Motoren oder Glockenankermotoren.
Verändern Sie den Parameter „I“, wenn die Lok beim Anhalten
oder kurz davor noch einen Sprung macht oder in einem Ge-
schwindigkeitsbereich (meist unteres Drittel) Sprünge macht oder
unkonstant läuft.
-
Goedenavond,
Inmiddels een tijdje zitten puzzelen met de instellingen, maar lijkt wel of dit niet wordt opgeslagen. Er verandert namelijk niets aan het rij gedrag. Wat doe ik niet goed ???
-
Dirk,
Dit is hem hoor. werkt nu goed. bedankt voor je moeite zover.
Nu wil ik de optrek en afrem snelheid nog wat vloeiender laten gaan. hij maakt bij zowel start als afremmen een soort huppeltje.
Ik weet dat dit Cv 3 en 4 is.
Dat zijn zeker niet de CV's die dat probleem oplossen. Je kunt naast Dirk's suggestie ook automatisch de motor inleren. CV 54 op 0 zetten dan naar de rijcontrolller, groen klikken en dan F1 drukken. Wel zorgen dat de loc op een rollenbank staat óf 2 meter recht spoor ter beschikking heeft. In 9 van de 10 gevallen is daarna alles ok.
-
Ger,
Ik neem aan dat dit in de esu programmer moet. Cv 54 is parameter k zoals in het plaatje van Dirk hierboven. Maar als ik die op 0 zet en naar driverscab ga, daar op go klik en dan F1, gaat de motor starten, en lekker staan te pruttelen. verder niets. Nu doet hij het net dus wel. Maakt even een korte spurt.
Wat me overigens opvalt is dat in het plaatje van Dirk erbij staat welke cv het is. Dat staat er bij mij dan weer niet bij. (heb wel de laatste versie)
-
Nee hoor kan ook gewoon met CV programmeren. Hamvraag: is het hikje eruit? Die spurt hoort dus.
-
En je moet dus niet K op 0 zetten, maar echt CV54. Anders krijg je die spurt niet...
-
Spurtje doet ie wel, maar het huppeltje blijft. Zowel voor als achteruit loopt hij niet lekker bij de begin snelheid.
-
K en K slow kunnen ook vervelend doen. Zet die niet te hoog en onderling geen al te grote verschillen. Zie de hanfleiding.
-
Het afstellen van PIKO locs i.c.m. met een ESU decoder blijft vaak ellende. Ik ben zelf ooit uren bezig geweest met het afstellen van de NMBS type 553 waarvoor ik een aangepaste Loksound had gemaakt.
Het tonen van de CV's kan je aanzetten in in de Program Settings:
(https://live.staticflickr.com/65535/53511369968_cfceca02d9_b.jpg)
Zoals reeds gemeld door Ivo heb ik nog wat aanpassingen doorgevoerd, deze hebben betrekking op de koude start die nu heel uitgebreid is geworden.
De koude start bestaat nu uit de volgende stappen:
- Cabine deur open en weer dicht
- Cabine verlichting aan (indien aanwezig, handleiding voor instellen is bijgevoegd bij de download)
- Cabine deur open en weer dicht
- Huifdeuren open
- Brandstof pomp
- Huifdeuren dicht
- Cabine deur open en weer dicht
- Frontverlichting aan (indien gestart met dubbele functie, zie readme)
- Starten van de motor (lichten dimmen)
- Zodra de loc gaat rijden gaat de cabineverlichting (indien aanwezig) permanent uit totdat er een nieuwe koude start wordt geïnitieerd of wanneer de cabineverlichting met een functietoets wordt aangezet.
Downloads:
Reguliere versie: LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R21 (https://www.dropbox.com/scl/fi/olekibmrlnpeciviq4092/LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R21.zip?rlkey=vzpts9cuyf6n9b82kledxkt6t&dl=0)
Digitale koppeling: LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R21_digiCoupler (https://www.dropbox.com/scl/fi/punxc9xolvzqv00medv49/LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R21_digiCoupler.zip?rlkey=hhlahd4wkbsjazh3fmg25rur1&dl=0)
Ik heb in de soundfile cabineverlichting voorbereid maar niet volledig doorgevoerd omdat ze af fabriek sowieso niet met cabineverlichting zijn uitgeleverd en ik wil voorkomen dat er straks ineens doorgebrande digitale koppelingen zijn die toevallig op die betreffende AUX zitten.
Daarom is er in de downloads een handleiding bijgevoegd hoe je cabineverlichting kunt instellen mocht je dit willen.
-
Ik zal binnenkort een "instellingenmasker" voor de "oude" Roco 2400 maken. Ik ben er nog mee bezig. Deze is op basis van- rn i.c.m. een Loksound NANO en DR2400V5 lichtprint. Ook heb ik cabineverlichting erin waar Dirk dus al rekening mee gehouden heeft. Ik heb het bestand inmiddels in gebruik. Niet alleen de frontseinen dimmen tijdens de koude start, ook de cabineverlichting doet dat. Ziet er goed uit en klinkt allemaal erg mooi.
Ook zijn 4 seinbeelden toonbaar. Van de oude 2400 is zekers iets moois te maken.
-
Ben nu al een avondje zoet, maar krijg hem niet goed. Huppeltje is er zo goed als uit, maar nu schokt hij weer.
Ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee. Denkt dat ik de LP5 sound decoder er weer uithaal en de LP 4 er weer inzet. Die liep perfect.
Ondanks dat, heb ik wel wat geleerd van de Esu programmer. Lukt helaas wel niet allemaal.
-
Hoi Dirk
Ernstig mooi geworden!!
Thx.
Ivo
-
Ben nu al een avondje zoet, maar krijg hem niet goed. Huppeltje is er zo goed als uit, maar nu schokt hij weer.
Ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee. Denkt dat ik de LP5 sound decoder er weer uithaal en de LP 4 er weer inzet. Die liep perfect.
Ondanks dat, heb ik wel wat geleerd van de Esu programmer. Lukt helaas wel niet allemaal.
Je kunt natuurlijk de LOPI instellingen in de LS5 overzetten. Instellingen opslaan en dst bestand "over" de LS5 heen programmeren. Kijk ook eens naar de frequentie van de motoraansturing.
-
Als ik het goed begrijp moet ik als ik wil beginnen met een loksound5 , ook meteen een ESU LokProgrammer kopen.
Oftewel kost die ene decoder geen ±€100 maar ±250.
Ik zou het NS2400 bestand wel willen gebruiken maar kan dus daar niets mee zonder LokProgrammer.
Als ik iets wil aanpassen aan de decoder kan dat alleen met een LokProgrammer? Ook als het alleen het niet-geluid gedeelte betreft.?
Of kan ik met een SprogII-V4 ook nog iets doen?
Theo
-
Nee dat moet je niet. CV's kun je gewoon programmeren, zelfs met een multimaus. Wil je het bestand zelf op de decoder laden zul je 'm moeten aanschaffen. Of je zoekt iemand die het voor je eilt doen.
En oom een LS4 of een LS3.5 kun je niet zonder de programmer van sound voorzien.
-
Er bleek nog een klein bugje in de sound te zitten waardoor de loc zou kunnen gaan rijden tijdens de opstartprocedure wanneer de regelaar tijdens het starten zou worden opengedraaid (drive lock vergeten te zetten).
Dit is gefixt in de meest recente download (Rev 21, zie enkele post terug).
-
Ik zou het NS2400 bestand wel willen gebruiken maar kan dus daar niets mee zonder LokProgrammer.
Als je Zoetermeer niet te ver vindt, wil ik de decoder wel voor je programmeren. Je bent niet de eerste die zoiets vraagt ;)
Een andere optie is een geprogrammeerde decoder opsturen, dat heb ik in het verleden ook al eens gedaan maar daar ben ik niet zo'n grote voorstander van.
-
Bedankt voor het aanbod.
Vandaag ook het aanbod van een mede-forummer gekregen en geaccepteerd.
Theo
-
Dat weet Dirk al. Hahaa
-
Inmiddels ook nog een aangepaste Loksound V4 versie gemaakt waarin de koude start zit verwerkt, zie LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99803.msg3222451993#msg3222451993)
-
en met dank weer opgeslagen op de PC :)
-
@Bellejt
Je moet hem even opnieuw downloaden want er zat een bugje in, die heb ik zojuist gefixt.
-
thx
-
Ik had nog wat plaatjes van de diverse seinbeelden beloofd die met de "oude" Roco 2400 getoond kunnen worden i.c.m. de Digikeijs DRC2400V5 lichtprint.
Alle seinbeelden zijn via aparte AUX-en aangesloten en schakelbaar. Ik ben nog bezig met een "instellingenmasker" dat over het geluidsbestand van Dirk geschreven kan worden. Daarmme is het bestand dan geschikt voor de oude loc.
Hieronder de plaatjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240213-164352-65cbb8f437fe9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240213-164352-65cbb8f437fe9.jpg)
Sluitseinen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240213-164340-65cbb8f43b0d0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240213-164340-65cbb8f43b0d0.jpg)
Frontseinen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240213-164252-65cbb8f57f44c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240213-164252-65cbb8f57f44c.jpg)
Gevarensein
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240213-164329-65cbb8f58bbd0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240213-164329-65cbb8f58bbd0.jpg)
Rangeersein
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240213-164529-65cbb8f68ce40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240213-164529-65cbb8f68ce40.jpg)
Cabineverlichting
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240213-164832-65cbb8f70ad1d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240213-164832-65cbb8f70ad1d.jpg)
En de loc van opzij met de frontseinen en cabineverlichting aan.
Ik heb er een loksound 5 NANO in gezet. Weer helemaal bij de tijd. De instellingen volgen z.s.m.
-
Inmiddels ook nog een aangepaste Loksound V4 versie gemaakt waarin de koude start zit verwerkt, zie LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99803.msg3222451993#msg3222451993)
Begrijp ik goed dat er ook al een soundfile voor de DE IV (TEE-RAm) gemaakt isom in een loksound decoder te laden?
-
Dat was een reeds bestaande sound waaraan ik auto coasting had toegevoegd.
Het betreft dit bericht (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99803.msg3222256335#msg3222256335) uit die draad.
Maar het geluid van die file is niet om over naar huis te schrijven.
-
Ik heb afgelopen weekend een loksound decoder gekocht en deze geladen in m'n lokprogrammer.
Vervolgens probeer ik de geluiden af te spelen via de Esu decoder testprint en krijg ik alleen maar geluid van de motor die stationair draait en slechts weinig versnelling laat horen op de speaker en de typhoon onder F2.
Ik heb versie 16 en vervolgens versie 20 van de esux file geprobeerd maar beiden met hetzelfde resultaat.
Wat doe ik fout?
-
Alles goed op de Prüfstand aangesloten? Draait het motortje?
-
Staat mss consist aan?
Daar heb ik van de week mee zitten pielen.
Ivo
-
Ik heb afgelopen weekend een loksound decoder gekocht en deze geladen in m'n lokprogrammer.
Vervolgens probeer ik de geluiden af te spelen via de Esu decoder testprint en krijg ik alleen maar geluid van de motor die stationair draait en slechts weinig versnelling laat horen op de speaker en de typhoon onder F2.
Ik heb versie 16 en vervolgens versie 20 van de esux file geprobeerd maar beiden met hetzelfde resultaat.
Wat doe ik fout?
Heb je ook de CV's naar de decoder geschreven (icoontje met rode pijl zonder muzieknoot)?
Ik doe zelf altijd eerst de sound schrijven en vervolgens de CV's.
Als je de regelaar rustig omhoog schuift gaat het toerental nog niet direct omhoog, je rolt dan als het ware weg. Behalve als je F14 activeert, dan wordt altijd eerst opgeschakeld voordat de loc in beweging komt.
De reden dat dit zo is gedaan komt omdat de NS 2400 blijkbaar zo werkt, zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99803.msg3222264695#msg3222264695
Het komt erop neer dat de 2400 eigenlijk maar 4 verschillende toerentallen kent, verdeelt over 7 standen:
- 700 RPM / 1100 RPM*
- 1100 RPM
- 1100 RPM
- 1100 RPM
- 1100 RPM
- 1300 RPM
- 1500 RPM
* met F14 (hiermee wordt notch 1 standaard 1100 toeren ipv 700)
In de Lokprogrammer software kan kan je de drive sound ook testen in de simulator, je kan dan precies zien welke blokje afgespeeld wordt. Zo heb je een idee hoe het geluid reageert op de regelaar.
Ik heb ooit een korte video (https://www.youtube.com/watch?v=19wWJl33lfk) gemaakt hoe je de simulator in de Lokprogrammer software kan gebruiken.
-
Dank Dirk,
Hier ga ik morgen mee spelen.
Nu zoals gewoonlijk weer eens te laat gemaakt ;D
-
Alles goed op de Prüfstand aangesloten? Draait het motortje?
NEM 652
Kan niet fout (y)
-
Heb je ook de CV's naar de decoder geschreven (icoontje met rode pijl zonder muzieknoot)?
Ik doe zelf altijd eerst de sound schrijven en vervolgens de CV's.
Als je de regelaar rustig omhoog schuift gaat het toerental nog niet direct omhoog, je rolt dan als het ware weg. Behalve als je F14 activeert, dan wordt altijd eerst opgeschakeld voordat de loc in beweging komt.
De reden dat dit zo is gedaan komt omdat de NS 2400 blijkbaar zo werkt, zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99803.msg3222264695#msg3222264695
Het komt erop neer dat de 2400 eigenlijk maar 4 verschillende toerentallen kent, verdeelt over 7 standen:
- 700 RPM / 1100 RPM*
- 1100 RPM
- 1100 RPM
- 1100 RPM
- 1100 RPM
- 1300 RPM
- 1500 RPM
* met F14 (hiermee wordt notch 1 standaard 1100 toeren ipv 700)
In de Lokprogrammer software kan kan je de drive sound ook testen in de simulator, je kan dan precies zien welke blokje afgespeeld wordt. Zo heb je een idee hoe het geluid reageert op de regelaar.
Ik heb ooit een korte video (https://www.youtube.com/watch?v=19wWJl33lfk) gemaakt hoe je de simulator in de Lokprogrammer software kan gebruiken.
De soundfile naar de decoder schrijven hielp enorm :-[
Problem solved (y)
-
Soms is de oplossing heel eenvoudig (y)
-
STOM :-[
Moet je nagaan hè...
Ik ben notabene ICT-er maar kennelijk zat ik in m'n vakje "leeg" wat ongeveer zo'n 97% van mijn hersencapaciteit behelst. ;D
-
Hallo Dirk,
Om de problemen van Biessendorf te voorkomen, stel ik voor dat er een toelatingsexamen komt ;D.
Als je het examen niet haalt, geen sound file. Gelukkig heb ik hem zelf al. ;D ;D
-
Heejuh.... Eerste Ivo.
Ga zo door en en je bent de laatste Ivo!
;D
-
Haha. Lach maar.
Ik heb enorm staan klooien met rijden met consist.
Ben in elk geval superblij met het werk van Dirk.
Ivo
-
+1
Puik stukkie werk (y)