BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: martinmack op 29 March 2008, 16:30:55
-
Hallo mensen,
Een zeer bijzondere trein, maar wel een minder bekende trein, namelijk de Kiev Express.
Hij rijd tussen Warschau en Kiev.
He tis uiteraard een nachttrein.
Maar die trein mag je niet fotograferen, en als het wel mag durven de meeste mense het niet.
Want in oekraine zijn nog de regels die polen 20-10 jaar geleden had.
Maar deze trein is ook leuk in model :D
Maar het is niet zo maar iets.
Zijn er mensen die foto's hebben van de Kiev Express.
Ik heb er zelf 1 gevonden:
(http://www.seat61.com/images/Ukraine-KievExpress-ext.jpg)
Een treinsamenstelling is misschien ook wel handig.
Ik ging zelf wel zoeken voor h0 modellen.
Toen kwam ik uit bij het merk Tillig.
Het artikelnummer is dit: 74687
Dit is de link: http://www.tillig.com/cgi-bin/tillig.pl?templ=tillig-pl/product6.html&pnr=74687
Is dit het goede wagon type?
Of is die van de Kiev Express heel anders.
Alvast bedankt.
Groeten,
Martin Nuij
-
Het achterste rijtuig op de foto is een WARS slaaprijtuig uit Duitse productie, het voorste rijtuig een Oekrains WPW slaaprijtuig uit eveneens Duitse productie. WPW staat voor Weitstrecken Personen Wagen wat inhoudt dat het een rijtuig is bedoeld voor breedspoor trajecten en die dus breder is dan het in de rest van Europa gebruikelijke profiel. De vergelijking met de slaapwagen daarachter laat dat duidelijk zien.
Het model dat jij laat zien is een RIC slaapwagen van de Oekrainse spoorwegen. Deze wagens (van dit specifieke type zijn er destijds door de SZD 490 aangeschaft) waren bedoeld voor inzet naar west Europa aangezien de brede wagens maar tot Berlijn en Wenen konden komen. De wagen in de kleurstelling die je laat zien heb ik wel in Krakow gezien in de relatie Wroclaw-Kiev, samen met een rijtuig in de kleuren zoals op de foto en 2 WARS slaaprijtuigen waarvan 1 in de oude kleuren 1 in de destijds nieuwe PKP ICCC kleuren. Dit was in 2005. De Poolse slaaprijtuigen kunnen net zoals de Oekrainse omgespoord worden. Naast de slaaprijtuigen zat er in ieder geval nog een Poolse B aan vast voor het binnenlandse gedeelte. Deze rijtuigen zijn niet omspoorbaar.
Voor de route Warszawa - Kiev weet ik de samenstelling zo niet, ik zou zeggen, ga eens kijken ;) ;D.
-
Hallo,
Dat is juist het bijzondere van de Kiev Express.
Bij de grens worden de assen aangepast.
Het is strikt verboden om hier foto's van te maken.
Maar nu even iets over de trein zelf.
Ik ga niet moeilijk doen over breedspoor of h0 in model.
Maar weet jij toevallig het wagon type.
En die link die ik stuurde.
Als ik die ga omspuiten, is die dan ook goed?
En sinds wanneer heeft de WARS slaaprijtuigen ???
Groeten,
Martin nuij
-
Over je laatste vraag; sinds de oprichting. Waar denk je dat de PKP ICCC slaaprijtuigen vandaan komen?
Voor wat betreft het omsporen; de assen worden absoluut niet aangepast, ook de draaistellen niet, er worden simpelweg andere draaistellen ondergezet. Deze trein zal via Jagodin gaan, daar is capaciteit om 6 wagens tegelijk op te bokken, langer zal de trein dus niet zijn, op een evt. binnenlands Pools gedeelte na.
Over dat breed/normaal spoor; dat het een WPW wagen is wil niet zeggen dat ze niet omspoorbaar zijn. Al sinds de eerste wagens in 1948 geproduceerd zijn reden ze naar Berlijn en Wenen. Voor bestemmingen verder dan Berlijn en Wenen (bijvoorbeeld Basel, Parijs, Hoek van Holland, zelfs Turkije) werden wagens gebouwd die aan het normale europese begrenzingsprofiel voldeden. De wagen die je hebt is dus in principe wel goed, deze komen/kwamen ook in Polen.
En je hoeft niet persé naar het omsporen te kijken, als je in Warszawa op het perron staat kun je ook de samenstelling zien.
Omsporing 1 (http://www.railfaneurope.net/pix/ua/car/RIC-WLAB/uz_changing_wheels_dorohusk.jpg)
Omsporing 2 (http://www.railfaneurope.net/pix/cz/car/night/WLAB52/20060702_028.jpg)
Omsporing 3 (http://www.railfaneurope.net/pix/cz/car/night/WLAB52/20060702_035.jpg)
Omsporing 4 (http://www.railfaneurope.net/pix/ua/misc/normal_bogie_1.jpg)
Omsporing 5 (http://www.railfaneurope.net/pix/ua/misc/normal_bogie_2.jpg)
Omsporing 6 (http://www.railfaneurope.net/pix/ua/misc/normal_coupler.jpg)
Omsporing 7 (http://www.railfaneurope.net/pix/ua/misc/sa3_coupler.jpg)
-
Krijg nou wat jo :o
Ik dacht dat het heel anders gebeurde, ik dacht dat de pasagiers er in bleven zitten.
Maar het is dus nog een behoorlijk gedoe met de Kiev Express.
Maar des te leuker om in model na te maken :)
Maar weet jij toevallig welke wagons er geschikt voor zijn?
Die link van tillig, is diegeschikt.
Groeten,
Martin nuij
-
Reizigers mochten er vroeger idd in blijven zitten, tot er een keer zo'n wagen naar beneden gestort is met de reizigers erin. Dat is toen niet goed afgelopen, sinds die tijd moet iedereen eruit.
De wagen die je had voldoet prima. Weliswaar niet de Kiev express, maar rijtuigen van dat type in die kleuren rijden via Krakow naar Wroclaw en naar Praag (dus 2 treindelen die in Krakow gecombineerd worden). Van en naar Praag minstens 2 wagens want er zijn in de Oekraïne 2 bestemmingen. Dus als je er 3 of 4 in een trein stopt ben je al een heel eind, dan nog wat SaMo PKP 2e klas rijtuigen (2 stuks of zo) en je hebt al een leuk treintje.
-
Hallo ernst jan,
Ik heb na lang zoeken de slaapwagon gevonden in de kleuren hoe hij naar polen rijd :)
Dat is deze:
(http://www.railfaneurope.net/pix/ua/car/RIC-WLAB/uz_2_d345_lublin.jpg)
(http://www.railfaneurope.net/pix/ua/car/RIC-WLAB/UZ_032_02207_BLO2.jpg)
Denk je dat die tillig om te spuiten is naar deze kleuren?
Groeten,
Martin Nuij
-
De wagen die je laat zien is een gemoderniseerde versie, de ramen zijn vervangen, het interieur en de toiletten zijn nieuw. De wagens die tillig maakt zijn de oorspronkelijke wagens type y (in Görlitz gebouwd), de niet gemoderniseere dus. In die uitvoering reden ze tot ongeveer 2002-2003 naar Polen en Berlijn.
Er is nog een andere bijzondere trein tussen Polen en Oekraine, de HOT 35/35 Krakow-Kiev. deze heeft wagens met speciale draaistellen, waarbij de wielen op de assen verschoven kunnen worden. grensovergang duurt dan enkele minuten, in plaats van enkele uren. De techniek die daar gebruikt wordt heet SUW2000 en is in Polen ontstaan.
groet,
marcel
-
Marcel,
Ik heb in 2006 in Budapest nog onverbouwde rijtuigen gezien, en in 2005 nog in Polen. Dit zijn dan Oekrainse rijtuigen. Afgelopen juni in Berlijn zelfs nog een onverbouwde Russische bak gezien, in de blauw/rode kleuren. Uiterlijk was hij, op de kleur na dan, origineel. Geen andere ramen. Wat er van binnen mee is gedaan kon ik niet zien, maar uiterlijk dus origineel. En in 2006 eveneens in Budapest een Russische bak in de originele groene kleuren gezien, ook onverbouwd, 2 stuks.
Heb je een foto van die aangepaste draaistellen? Ben benieuwd. De bakken die ik in 2005 in Krakow heb gezien hadden de originele draaistellen nog.
Ernst-Jan
-
Hallo,
Maar ik heb liever wel de nieuwe versie, die vind ik mooier.
Maar ja smaken verschillen.
Maar als ik die nieuwe versie wil, kan ik dan die van tillig overspuiten?
U zegt dat de trein ook naar Duitsland rijd.
Ja dat klopt, die trein ken ik.
Maar ik heb tog gekozen voor de Kiev Express.
Je kunt de Kiev Express ook heel makkelijk herkennen, want ze hebben namelijk borden aan de zijkant.
Nu kent de Kiev Express een paar eindpunden.
Dit zijn de borden die aan de Kiev Express zitten:
(http://www.kolejland.rail.pl/img/tablice/06_07/astana_warszawa.jpg)
(http://www.kolejland.rail.pl/img/tablice/06_07/kijow_warszawa2.jpg)
(http://www.kolejland.rail.pl/img/tablice/06_07/kijow_warszawa1.jpg)
(http://www.kolejland.rail.pl/img/tablice/06_07/simferopol_warszawa.jpg)
Dit zijn dus de borden die je op dit mijn aller eerst epost ziet in dit draatje.
Je ziet dan een bord in het minnden onder het raam.
Dat is namelijk een koersbord.
Dus als ik hem in model neem, moet dit er ook komen.
Groeten,
Martin nuij
-
Het eerste koersbord is er één van Warachau naar Astana (dit is de hoofdstad van Kazachstan)
de andere 3 zijn plaatsen in oekraine, denepropetowsk en Simferopol 9op de Krim).
ik ben een paar jaar geleden met die trein van Warschau naar Kiev gereisd, wij hadden toen een pools slaaprijtuig, de rest van de trein bestond uit breedspoor-profiel wagens (Ammendorfers)
Die plaatjes van die draaistellen zal ik opzoeken.
groet,
Marcel
-
Hallo,
Wat gaaf man dat jij met de Kiev Express heb gerezen :D
Ik wil ook nog steeds een keer met die trein reizen.
Maar als jij met die trein heb gerezen, heb jij dan misschien ook foto's voor mij?
Want zoals je al weet, wil ik hem in model na gaan maken :)
Alvast bedankt
Groeten,
Martin Nuij
-
het poolse systeem om wielstellen voor 1435 en 1524 mm aan te passen heet SUW2000, een link kan je hier vinden:
http://www.oevg.at/aktuell/veranstaltungen/umspurung/waryn.pdf (http://www.oevg.at/aktuell/veranstaltungen/umspurung/waryn.pdf)
deze presentatie geeft een mooi overzich van het systeem en de toekomstige plannen (volgens mij is die presentatie al weer wat ouder)
Foto's van spoorwegen uit het russische (en voormalige Sovjet landen) vindt je hier:
http://www.parovoz.com/newgallery/ (http://www.parovoz.com/newgallery/)
groet,
Marcel
-
Hallo Marcel,
Het SUW2000 systeem is inderdaad veel makkelijker maar ook minder spectaculair.
Hoe het met de Kiev Express gebeurt is tog nog leuker :)
Maar ik snap best dat ze willen moderniseren want steeds die wiestellen veranderen is ook mega veel werk.
Maar het blijft wel een mooi gezicht om dat te zien.
Misschien een brutale vraag.
maar heeft u zelf ook foto's gemaakt van de rijtuigen van de Kiev Express?
En zo ja, kunt u er dan een paar sturen naar mij.
En omdat u in die trein zat, weet u dan nog ongeveer de trein samenstelling?
Alvast bedankt,
Groeten,
Martin Nuij
-
Oke, gaaf. Nu weet ik dus waarom een paar van die Oekrainse RIC bakken (in dat pdf bestand op de laatste foto de middelste 2 rijtuigen) andere draaistellen hebben gekregen, en waarom ze in PKP ICCC kleuren zijn gespoten. Had er al eens een foto van gezien waarbij ze in Poznan Glowny stonden. Grappig. Weet jij dan of die WLABmee's van de RZD en andere maatschappijen ook met dit systeem zijn uitgerust? Want die hebben GRP200 draaistellen, en deze draaistellen lijken erg op de Y38 draaistellen zoals die ook onder Corail en ICR rijtuigen zitten.
Groetjes,
Ernst-Jan
-
Maar die trein mag je niet fotograferen, en als het wel mag durven de meeste mense het niet.
Want in oekraine zijn nog de regels die polen 20-10 jaar geleden had.
Treinen fotograferen in de Oekraine is niet zo heel "eng"
Ik ben er met de "Dzherelo" hotel trein geweest:
foto's Oekraine (http://picasaweb.google.nl/bobrodenburg/UkraineRailways)
Nu ben ik altijd wel redelijk voorzichtig met fotograferen...
Wij hadden (helaas) een modern rijtuig waar de ramen niet van open kunnen :P.
(http://lh3.google.nl/bobrodenburg/RoeV1ojVSqI/AAAAAAAAETg/ODooOjxUEqo/s400/ygpE937.jpg)
-
Martin
Hoe het met de Kiev Express gebeurt is tog nog leuker
Tís maar wat je leuk vindt, in die trein ging het draaistel wisselen nog 's nachts, zodat je een beetje kan slapen. Een uur of 6 tot 8 in Jagodin verblijven in een rijtuig, waar de airco het niet van doet (omdat alles uitgeschakeld is)met een buitentemperatuur van een graad of 35 is geen pretje.
In 1997 ben ik van Moskouw naar Hannover gereisd in een WLABmee, waar de draaistellen werden gewisseld op een zeer efficiënte wijze in Brest. Je kon toen zelfs gebruik maken van het gesloten toilet systeem toen de wagen was opgevijzeld.
de overgangen tussen Polen en Oekraine zijn langdurig, met uitzondering van de Karkow-Kiev trein. het douane personeel kan soms zeuren, terwijl ze de andere keer bijzonder vriendelijk zijn.
De meest bijzondere overgang die ik heb meegemaakt was die tussen urumchi en almati (China en Kazachstan), we kwamen 's morgens bij de grens aan en verlietenbij schemering pas het grensstation. hier werd achtereenvolgens de chinese grens gepasseerd, de Kazachstaanse grens en toen dat achter de rug was werden de draaistellen gewisseld. de nieuwe draaistellen konden pas worden aangebracht als de tegentrein was gearriveerd (ze werden letterlijk omgeruild). Het treinpersoneel verwees ons in de tussentijd naar het dorp, waar dan ook werkelijk helemaal niets te doen was. Dat dorp heet Druzhba.
Van de Kiev express heb ik volgens mij geen foto's, volgens mij kan je die wel vinden op de website die ik eerder gaf. De samenstelling van de trein was lok- wars slaapwagen (waar wij in zaten) en een stuk of 8 Ammendorfers met diverse bestemmingen.
groet,
Marcel
-
Hallo,
ik vond een interessant filmpje op de site bahn-tv.
Helaas in het Duits.
filmpje over het vervangen van de assen aan de grens (http://www.bahntv-online.de/btvo/site/index.php?s=5600&ids=138367)
Groeten David
-
Hallo,
Marcel,
Wat een reizen man.
Echt schitterende reizen, allemaal met die wielstellen veranderen.
Ik wist helemaal niet dat dat ook nog in Brest ook werd gedaan, dat is dan iets nieuws voor mij.
En dat verhaal van China naar Kazagstan is natuurlijk helemaal te gek :)
Dat wil ik ook wel een keer mee maken.
Ik ken dat ja, de grote grens stations zijn altijd erg saai.
Ik weet niet of je station Kutno(polen) kent, stopt de Jan Kiepura ook.
Dat is ook zo een mini dorpje waar werkelijk NIETS te beleven is maar wel het grootste trein knooppunt van polen.
Maar nu iets over die samenstelling van de Kiev Express.
Je zegt 1 WARS slaap-rijtuig.
Gelukkig zijn die wel in model.
Je ziet ze af en toe, ik dacht dat ze niet meer gemaakt werden maar dat word niet zo een probleem.
8 rijtuigen ongeveer van tillig.
Dat word wel een prijsje...
Want die kosten gemiddeld 40 euro per stuk
Maarja voor zo een trein is het zeker mooi.
David,
Weet je wat een gaaf filmpje :o
Echt heel erg bedankt.
Maar wat voor een loc zit er voor in Polen.
Een EP09??
Groeten,
Martin nuij
-
Hoi Martin,
je zegt:
Je zegt 1 WARS slaap-rijtuig.
Gelukkig zijn die wel in model.
Dat is waar, maar ik meen me te herinneren dat de tillig Wars rijtuigen niet de omspoorbare wagen, deze hebben een andere sluitseinen.
8 rijtuigen ongeveer van tillig.
de tillig wagens zij de type y voor europees profiel, wat ik bedoelde was de Ammendorfer, in breedspoor profiel, deze zijn breder (al is het maar weinig) en vooral hoger, ten opzichte van het type Y een vlakker dak.
groet,
Marcel
-
Schicht maakte die rijtuigen helemaal in de verkeerde lengteschaal.
Tillig maakt het restauratie rijtuig van de wars in het rood (das de enige die ik nog niet heb trouwens).
Kees-Jan
-
Hallo Marcel,
Jij zegt dit:
de tillig wagens zij de type y voor europees profiel, wat ik bedoelde was de Ammendorfer, in breedspoor profiel, deze zijn breder (al is het maar weinig) en vooral hoger, ten opzichte van het type Y een vlakker dak.
.
Misschien denk ik nu raar maar kun je dat wagon zelf niet breder maken.
Door hem ietsies te gaan verbouwen.
Want ik neem aan dat hij niet in model is.
Of is hij wel in model?
Groeten,
Martin Nuij
-
Het verschil tussen de breedspoor rijtuigen en de Europeesche rijtuigen is hier goed te zien.
(http://lh3.google.nl/bobrodenburg/RoeU9ojVQvI/AAAAAAAAEEI/DZdye2z0ktA/s400/ygpE848.jpg)
Ik heb niet veel verstand van die rijtuigen maar de Chinese Bachmann rijtuigen lijken er veel op:
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P2266415.jpg)
Ze zijn er ook als slaaprijtuigen.
-
Pff een bekende ombouwpoging... =)
Hoogte en de lengte van de waggon van Bachman komt wel overeen met deze waggon (indien t eeen ammendorfer is). echer de afstanden tussen de ramen en de binnenkant is anders. Oook de onderstellen kloppen niet.
-
Hallo,
Bob,
heel erg bedankt voor de foto's.
Het verschild inderdaad heel erg.
Zo groot had ik het nooit verwacht.
Maar omdat u zo een rijtuig heeft.
Is die van u ook in breedspoor of op normaal spoor?
Pff een bekende ombouwpoging... =)
echer de afstanden tussen de ramen en de binnenkant is anders. Oook de onderstellen kloppen niet.
Hallo,
Wat een probleem.
Je kunt dit heel makkelijk om zien te bouwen.
Maar als je 6-8 wagon neem ben je wel even bezig ;D
Maar het zijn slaaprijtuigen.
Maar zijn het couchettes of slaapplaatsen?
Hoogte en de lengte van de waggon van Bachman komt wel overeen met deze waggon (indien t eeen ammendorfer is).
Dat is goed nieuws.
Kunt u een voorbeeld plaatje geven met het artikelnummer van bachmann.
Ik ben zeer benieuwd.
Uiteraard wel van een ammendorfer.
Dan heb ik zelf nog een vraag.
Bestaat er ook breedspoor in model?
Want je hebt h0.
Dan krijg je vele soorten smalspoor.
Maar bestaat er ook breedspoor?
Alvast bedankt.
Groeten,
Martin nuij
-
Nee, in Rusland bouwen we maquettes met dezelfde spoorbreedte. Het zou anders toch maar een millimeter schelen. =)
De nummer die het beste om te bouwen is is geloof ik CP00509 (#666596 ) maar ik zal er nog op terugkomen.
Er is ook een bagagewagen dat omgebouwd kan worden.
Hier zijn wat fotos van een chinese bagagewagen omgebouwd in een russische.
http://radikal.ru/F/i033.radikal.ru/0710/87/68108e57b87e.jpg.html
http://radikal.ru/F/i021.radikal.ru/0710/01/27b8c84e9d06.jpg.html
http://radikal.ru/F/i023.radikal.ru/0710/33/980a68cc3fe8.jpg.html
http://radikal.ru/F/i022.radikal.ru/0710/88/3ecf03519adc.jpg.html
http://radikal.ru/F/i035.radikal.ru/0710/70/7bd28a9fb281.jpg.html
http://radikal.ru/F/i004.radikal.ru/0710/c9/5fad8c23b19d.jpg.html
-
Heel erg bedankt :)
Dat zijn zeker mooie wagons, en als het inderdaad maar 1mm scheelt dan is het niet te doen om hm om te bouwen.
Maar ik heb dit nummer wel gevonden 666596 maar alleen nog geen afbeelding..
Kun je dit ook in Nederland bestellen want het blijft bachmann China.
Groeten,
Martin Nuij
-
De meeste kopen deze Bachmann rijtuigen via Ebay en ze komen dan uit Hong Kong. (http://stores.ebay.co.uk/RABY-BOOSTER_Coaches-and-Wagons_W0QQcolZ4QQdirZQ2d1QQfsubZ16662451QQftidZ2QQtZkm)
Ik heb ze via Ebay in Nederland gekocht maar dat was toeval en het ging hier ook om zitrijtuigen.
-
overigens maakt(e?) een bekende van mij ook gewoon kant en klare RZD en UZ waggons. Zie zijn site:
http://www.redstarrailways.com/passazhir.asp
Allen maakt hij er vrij weinig van dus je zou hem moeten mailen en afspreken..
(http://www.redstarrailways.com/images/kupe1.jpg)
en er zijn ook nog stervensdure modellen van het merk Aurora, zie hier:
http://www.niko-minirailways.com/images/avrora/fotogallery.html
ik geloof dat ze in hele kleine aantallen worden gemaakt,maar zijn wat gedetailleerder dan die van Chris.
-
Hallo,
Red Star Railways ken ik al maar ik krijg nooit een e-mail terug.
Dus ik vind het maar een rare man.
Maar nu iets over die ander elink namelijk het merk: Aurora.
Ik vind het zeeer mooie wagons ;)
Maar wat kost dan zo een wagon per stuk?
En hoe kun je die bestellen?
Alvast bedankt,
Groeten,
Martin nuij
-
Ik denk dat je even een email moet sturen naar niko-mrw@mail.ru
Ik weet de prijzen niet. Toen die waggons net uit waren lag de prijs (voor Russen) op zo'n 80 euro. Ik denk dat het nu hoger ligt om meerdere redenen:
-die waggons worden nu nog maar in hele kleine aantallen gemaakt.
-iedereen wil ze hebben
-u bent een buitenlander- en dan willen de russen ook nog eens de prijs opschroeven...
dus ik weet niet of ze het waard zijn. Die van Chris zien er wat minder uit maar zijn wel een stuk goedkoper. Hij is net getrouwd en gaat verhuizen daarom is hij erg traag met emails beantwoorden.
-
dus ik weet niet of ze het waard zijn. Die van Chris zien er wat minder uit maar zijn wel een stuk goedkoper. Hij is net getrouwd en gaat verhuizen daarom is hij erg traag met emails beantwoorden.
Hallo,
Nu snap ik waarom hij zo laat reageert.
Dan wacht ik gewoon even.
Want ik wel eens meer mensen gezien in Nederland die met red star railways rijden.
Dus het is zeker geen oplichter ;)
Maar ik bekeek zijn site en kwam meerdere blauwe wagons tegen ???
---De eerste een restauratie, maar trouwens zit er in de Kiev Express ook een restauratie wagon?
---Dan krijd je deze:
(http://www.redstarrailways.com/images/kupe1.jpg)
---Dan krijg je deze:
(http://www.redstarrailways.com/images/kupe2.jpg)
---En dan deze:
(http://www.redstarrailways.com/images/platskart1.jpg)
Tussen de eerste en tweede zie ik het verschil nog wel namelij licht en donker blauw.
Maar wat is het verschil tussen de eerste en derde?
En welke moet ik nemen voor de Kiev Express?
Al;vast bedankt,
Groeten,
Martin Nuij
-
Hij is net getrouwd en gaat verhuizen daarom is hij erg traag met emails beantwoorden.
JA dan heb je meestal een andere hobby die erg veel van je kostbare vrije tijd op slurpt. ;D
-
Hoi,
Ik heb 4 wagens die door Chris zijn gebouwd, ze zijn fraai, maar onconventioneel gebouwd. De restauratiewagen heeft zelfs borden op de tafels aanwezig.
De Bachman wagen die rechtstreeks van een russisch model is afgeleid is de YW22 hardsleeper. Dit is dus geen Ammendorfer, maar een platzkarty wagen. Deze hebben open coupe's met iets van 80 slaapplaatsen. een groot verschil is in elk geval dat de russische wagens altijd buffers hebben en de chinese niet.
Zie de link van iemand in Canada die die chinese modellen verkoopt:
http://www3.telus.net/ChinaRail/Models.html (http://www3.telus.net/ChinaRail/Models.html)
Die bagagewagen is nogal behoorlijk verbouwd.
Heris heeft ook eens een setje ammendorfers aangekondigd (3 slaapwagens en één restauratiewagen), later kwam daar een bagagewagen bij. Zoals wel vaker bij Heris is hier nooit iets van terechtgekomen (Maar helmut bijft zeggen "Sie kommen" als je hem spreekt op een messe).
Vadim, die mij de WL10 bouwset heeft verkocht, bood mij eens bouwsets aan van de Ammendorfers van Aurora, volgens mij iets van 45 of 50 euro per wagen. Ik heb één zo'n wagen (gebouwd) gekocht bij miniaturmodelle voor iets van 90 euro. Bestellen in Rusland is te doen, maar in EU landen een stuk beter of je moet familie of kennissen daar hebben.
groet,
Marcel
-
---Dan krijd je deze:
(http://www.redstarrailways.com/images/kupe1.jpg)
---Dan krijg je deze:
(http://www.redstarrailways.com/images/kupe2.jpg)
---En dan deze:
(http://www.redstarrailways.com/images/platskart1.jpg)
en deze heb ik vorigjaar ook besteld: ;D
(http://www.redstarrailways.com/images/kupe1a.jpg)
en deze
(http://www.redstarrailways.com/images/passrsrbaggage.jpg)
en deze
(http://www.redstarrailways.com/images/platskart1a.jpg)
en deze
(http://www.redstarrailways.com/images/platskart2.jpg)
en nog 1, totaal 8 stuks te weten:
1x restaurant car,
1x baggage car,
2x "old" platskartniy (1x blue en 1x green)
1x "new" platskartniy. (ribbed end no roof vents)
3x kupeiniy sleeper (Old Styule roof vents: 1x blue + 1x green)( 1x Torpedo Roof vents)
Natuurlijk met RP25 wielen en roco kortkopplingen
Getrokken door een 2TE10U
Deze dus:
(http://www.redstarrailways.com/images/loco9.jpg)
Nu nog wachten tot Cris z'n werkplaats in order heeft en weer gaat produceren, hij heeft me verzekerd dat de wagens komen...kan nog wel even duren. Ik heb geduld.
Diederik
-
Hallo,
Als je een wagon bij chris besteld wat is dan ongeveer de levertijd?
En omdat u er al 4 heeft, hoe moet je bestellen?
Moet je dat via de e-mail of telefonisch doen?
Wel jammer dat die bachmann geen ammendorfer is..
Maar ja gelukkig hebben we Red Star Railways nog :)
Heris heeft ook eens een setje ammendorfers aangekondigd (3 slaapwagens en één restauratiewagen), later kwam daar een bagagewagen bij. Zoals wel vaker bij Heris is hier nooit iets van terechtgekomen (Maar helmut bijft zeggen "Sie kommen" als je hem spreekt op een messe).
Dat zou wel gaaf zijn als Heris ze gaat uitbrengen.
Maar dat is ook net zo een merk als LS en RailTop.
Veel plangen en lang wachten en de helft niet uitbrengen, en zeer veel vertraging.
Misschien komt hij wel, laten we in ieder geval hopen ;)
Je zegt dat miniaturmodelle ook handeld in Aurora.
Maar hebben ze die altijd op voorraad of is het kopen en dan pas bestellen?
Groeten,
martin nuij
-
Hallo,
de levertijd is een verassing. Kan nog wel even duren.
Ook TT-Modell lever deze mooie wagens, verspreiding via Krüger TT
bv deze wagen:
(http://www.tillig.com/bi-shop/44-2031.jpg)
-
Hallo,
U heeft het over een TT merk.
Maar maakt die dan ook H0 modellen?
Groeten,
Martin Nuij
-
Je loopt wel hard van stapel Martin.
Die modellen van Chris zijn mooi, en hebben een prijs die zeer redelijk te noemen is. alleen hierdoor is er een verschil tussen vraag en aanbod. Hij had een eerste batch van 150 wagens gemaakt en daar is hij een behoorlijke tijd mee bezig geweest, voordat ze op zijn website werden aangeboden en waren dan ook zeer snel uitverkocht. Ik kon er nog net 4 krijgen en er waren nog meer gegadigden. Dus bij hem moet je zijn red star coments in de gaten houden dan weet je het als eerste. foto's staan op zijn website, ik kan zo 123 geen betere maken voor je.
Miniaturmodelle heeft meer modellen dan die op zijn website staan, gewoon even vragen dus, soms moet hij ze bestellen en soms heeft hij nog wat op voorraad. Maar die Aurora wagens kunnen wel eens moeilijk worden omdat ook hier een vraag/aanbod verschil is en de producent wellicht al weer aan het rentenieren is. Als je snel iets wilt bereiken kan je misschien een chinese slaapwagen proberen te krijgen en om te bouwen of iets dergelijks.
Ik vraag me echt af of die chinese YW22 letterlijk vergelijkbaar is met een platzkarty uit de 50er jaren.
groet,
Marcel
-
Heris komt met de Ammendorf'ers.
Al een tijdje aangekondigd, maar dit jaar worden ze verwacht.
Trouwens, een vriend van me heeft die russische loc van Red Star Railways (2TE10U volgens mij).
Nadat hij het geld had overgemaakt, werd het pakketje snel verzonden.
Deze loc dus:
(http://i151.photobucket.com/albums/s134/kleinerveen/IMGP0002-1.jpg)
Gr,
Willem
-
Hallo,
Die modellen van Chris zijn mooi, en hebben een prijs die zeer redelijk te noemen is. alleen hierdoor is er een verschil tussen vraag en aanbod. Hij had een eerste batch van 150 wagens gemaakt en daar is hij een behoorlijke tijd mee bezig geweest, voordat ze op zijn website werden aangeboden en waren dan ook zeer snel uitverkocht. Ik kon er nog net 4 krijgen en er waren nog meer gegadigden. Dus bij hem moet je zijn red star coments in de gaten houden dan weet je het als eerste. foto's staan op zijn website, ik kan zo 123 geen betere maken voor je.
Ik heb al een e-mail gestuurd over die wagons of ze nog leverbaar zijn van red star railways.
Die van bachmann kan inderdaad ook.
Maar weet u dan hoe je die moet ombouwen?
En zo ja, hoe dan.
Kunt u dan een paar dingen noemen?
Aurora is inderdaad een zeer mooi merk.
Maar bijna 100 euro per wagon is wel heel erg veel.
Dan neem ik liever red star railways of bachmann china.
Maar kun je bachmann china ook in nederland bestellen?
Groeten,
Martin Nuij
-
Je kunt hier http://www.japanmodelrailways.com (http://www.japanmodelrailways.com) kijken.
Zei hebben ook een Nederlandse vertegenwoordiging (te vinden op Houten)
Misschien heeft Bachmann op het ogenblik deze rijtuigen niet in het programma ???
Hier is de pagina van Bachmann China (http://www.bachmann.co.uk/price1.php4?prod_selected=china)
-
Willem schreef
Trouwens, een vriend van me heeft die russische loc van Red Star Railways (2TE10U volgens mij).
Ik denk dat we gemeenschappelijke vrienden hebben.
Chris had destijds een kleine serie gemaakt naar aanleiding van een foto die ik hem had gemaild
http://www.oekraineanders.nl/detail.php?taal=NL&foto=2000101201 (http://www.oekraineanders.nl/detail.php?taal=NL&foto=2000101201) Het ging hierbij om 2TE10UT0033 uit oekraine (odessa spoorweg)
Mijn exemplaar heeft die oekrainse vlaggen niet, maar ik kan me herinneren dat een paar modellen de vlaggen kregen aangemeten.
Kijk ook op de rest van de site, staan veel plaatjes op die we tijdens onze dzherelo reizen in 2000, 2001 en 2004 hebben gemaakt. Dzherelo is momenteel nogal in de problemen geraakt.
Overigens hoorde ik gisteren dat de Kiev-Krakow trein met die speciale draaistellen niet meer rijdt, maar is vervangen door een trein van Kiev naar Prezemysl en aansluiting biedt op een pools intercity. volgens mij is gewoon overstappen de meest efficiënte en goedkope oplossing.
groet,
Marcel
-
Je kunt hier http://www.japanmodelrailways.com (http://www.japanmodelrailways.com) kijken.
Zei hebben ook een Nederlandse vertegenwoordiging (te vinden op Houten)
Misschien heeft Bachmann op het ogenblik deze rijtuigen niet in het programma ???
Hier is de pagina van Bachmann China (http://www.bachmann.co.uk/price1.php4?prod_selected=china)
Heel erg bedankt voor de link.
Ik zal eens contact opnemen met die winkel in Kampen.
Zo ver is dat ook weer niet.
Maar moet er dan veel verbouwd worden aan die bachmann wagon?
En zo ja wat dan?
Het mag ook via de mail gezegd worden.
Marcel,
Ja ik kan niet veel meer zeggen over Red Star Railways.
Ik heb al een mail gestuurd.
Nu is het nog afwachten.
Groeten,
martin nuij
-
Martin, misschien ga ik ook een waggon bij Chris bestellen, ik zal m even mailen erover.
-
Hallo,
Als jij er 1 bestel.
En dat gaat door wil je dan ook mijn bestelling er bij zetten.
Ik stuur je ook even een PB.
Alvast bedankt.
Groeten,
Martin nuij
-
Hallo mensen,
Misschien een beetje een domme vraag.
Maar ik weet het antword al bijna, Maar gewoon voor de zekerheid ;)
Zit er aan de Kiev Express ook een restauratie rijtuig?
Ik gok voor 99% dat het antwoord ja is.
Maar er bestaan uitzonderingen.
Maar weet iemand het antwoord?
Dan heb ik nog een vraagje.
Red Star Railways maakt 3 blauwe wagons en de vierde is de restauratie.
De wagons zijn hier te vinden: http://www.redstarrailways.com/passazhir.asp (http://www.redstarrailways.com/passazhir.asp)
Maar welke van de blauwe wagons past het beste bij de Kiev Express?
Groeten,
Martin Nuij
-
Martin,
Voor zo ver mij bekend worden voor internationale treinen (in elk geval richting europese landen) alleen de KUPEINIY wagens ingezet (naast de type Y of de nieuwere WLABmee).
Of er een restauratierijtuig in zit weet ik niet, ik denk van niet. Sinds Polen deel uit maakt van de EU hebben ze op een aantal verbindingen de restauratiewagens geschrapt. Wellicht was men bang dat ze te veel als goederenwagen gebruikt zouden worden.
de Bachman YW22 komt qua rijtuigbak, raamindeling, ventilatoren etc voledig overeen met een russische tegnhanger uit de 50er jaren. Verschil is de draaistellen zijn ietsje anders en dat er op de rus buffers zitten.
het gaat hierbij om een rijtuig met 58 slaaplaatsen of 87 zitplaatsen, kortom een gezellige boel met on-fris ruikende toiletten. De coupé's zijn open.
Ik heb via een ander forum schetsjes van zowel de chinese als de russische wagen, wie er interesse in heeft, gaarne even een privé bericht.
groet,
Marcel
-
Hallo,
Of er een restauratierijtuig in zit weet ik niet, ik denk van niet. Sinds Polen deel uit maakt van de EU hebben ze op een aantal verbindingen de restauratiewagens geschrapt. Wellicht was men bang dat ze te veel als goederenwagen gebruikt zouden worden.
Wat appart jo :o
Maar ik zei al, er bestaan uitzonderingen.
Maar niet echt handig dat er geen restauratie aan boord is.
En het comfort is ook niet optimaal te noemen :-|
Maar het blijft een speciale en bijzondere trein ;)
Dit houd mij niet tegen om er niet mee te gaan reizen.
Ik heb net bericht van de winkel uit kampen.
Het rijtuig is tijdelijk niet leverbaar.
maar dat hoor ik wel eens vaker.
Groeten,
martin nuij
-
Alexander schreef
Hier zijn wat fotos van een chinese bagagewagen omgebouwd in een russische.
Aan de opschriften te zien is het een postwagen geworden. Maar volgens mij waren er ook russische postwagens die een indeling hadden, erg dicht bij die van de Bachmann bagagewagen.
groet,
marcel
-
Hallo,
Dus jij bedoelt te zeggen, ls ik het goed snap, dat er vroeger wel een restauratie in zat?
Klopt dit, of denk ik nu verkeert.
Groeten,
Martin Nuij