BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Roco en Fleischmann => Topic gestart door: Huup op 08 May 2022, 11:30:37
-
Mja, tot mijn verbazing bestaat er geen centraal topic over de 2200, dus bj deze geopend.
Beginnen we gelijk met een onthutsend bericht. Mijn 2275 reed van de tafel. Met dit als resultaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20220508-105525-62778d0f7f9fd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20220508-105525-62778d0f7f9fd.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20220508-105907-62778d12a7643.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20220508-105907-62778d12a7643.jpg)
Ik heb dit werkelijk nog nooit meegemaakt. Een buffer ok, maar zo verpletterend?
Gelukkig is de rest nog 100% in orde. Een nieuwe kap volstaat.
-
:o :o :o
-
Bekend verschijnsel bij oude roco's. De weekmaker is uit de plastic en dan spat het bij het geringste uit elkaar :(. Gebeurd soms ook bij het openen van oudere wagons.
-
Hoe oud is de 2275?
-
Ik heb nog ergens een dummy loc liggen. Geen idee welk nummer. Als je interesse hebt, laat maar weten
-
Hoe oud is de 2275?
2002?
-
Ik heb nog ergens een dummy loc liggen. Geen idee welk nummer. Als je interesse hebt, laat maar weten
Das mooi. Ik kom er op terug
-
Hoe oud is de 2275?
Heb je de doos nog met artikelnummer?
-
Ja, helemaal compleet. 63457.
-
Bizar, ik ging even uit van een ouder model, deze is nog niet zo oud als ik in gedachten had.
Fijn dat het via Frits weer opgelost kan worden!
-
Je zou een klein dioramaatje kunnen maken over een loc-crash... ;)
-
Nou, zoon crash heb ik nog nooit gezien, hoor. 1:1 zou nog kunnen, dat wel ;D
Ik maak er een kinderspeelobject van. Komt binnenkort in Heen, En en Weer (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=81842.msg3221899031#msg3221899031)
-
Bekend verschijnsel bij oude roco's. De weekmaker is uit de plastic en dan spat het bij het geringste uit elkaar :(. Gebeurd soms ook bij het openen van oudere wagons.
Yup, ik heb ooit bij de ROCO-reddingsactie (2007?) twee Hbissen gekocht. Een ervan was afgelopen week mijn eerste weathering-slachtoffer. Bij het voorzichtig losmaken van het dak brak er al een hoek af en het frame brak ook in twee delen bij een naar mijn idee zeer gedoseerde demontageactie. Ook een rangeertrede en een buffer konden geen weerstand bieden aan de daarop spaarzaam uitgeoefde krachten. Gelukkig is er dan goede industrielijm en deed ik daarna ook nog wat ervaring met plamuren op. Uiteindelijk is het weer één geheel geworden, maar bij het tweede exemplaar laat ik de demontage maar achterwege en ga ik maar ervaring opdoen met afplakken...
-
Een tijdje geleden botste in volle vaart, mijn Roco 1600 met 18 Kbs-en op de stilstaande trein van mijn zoon, gelukkig was de 1600 niet van de baan gevallen en verder ook geen schades.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211012-193211-627809478aaac.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211012-193211-627809478aaac.jpg)
Maar ik herken het brosse plastic van Roco wagons, de Kbs-en en Fcs-en zijn ook erg gevoel voor breuken.
De kortkoppelingsmechanieken lijken gelukkig wel van taaier plastic.
-
Het schijnt voornamelijk voor te komen bij de modellen van bruine kunststof.
Die zie ik tenminste het vaakst voorbijkomen bij deze voorvallen.
Mvg, Erich
-
Volgens mij is het beperkt gebleven tot de 2275. Mijn exemplaar brak jaren geleden al in stukken bij het afnemen van de kap.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/922/lNsKlR.jpg) (https://imageshack.com/i/pmlNsKlRj)
Gr, Ben.
-
Ik vrees van niet. Evenmin vrees ik dat het niet aan de kleur van de kunststof ligt. Ik heb een blauwe 1160 waarvan het front uitbrak, net als bij jou de zijkant van de 2275.
-
Ja, zo nu en dan ging het kennelijk mis bij het maken van de juiste kunststofmix. Bij mij is weleens een plan d rijtuig in stukken gebroken, toen ik alleen de bak van het chassis wilde verwijderen. Dat ging bij alle andere plan d rijtuigen dan weer probleemloos.
En ik denk nog altijd met verwondering terug aan de twee (!) keren dat een Blokkendoostrein de afgrond inreed met niet meer schade dan wat buffers en opstaptreden.
-
Dat laatste heren ik inderdaad. Vandaar ook mijn verbijstering nu 😉
-
Zelfde ervaring: bij meerdere rijtuigen plan D van Roco brak de zijwand bij openen,
kon het nog redelijk lijmen gelukkig. En die opstaptredes ervan vliegen er ook al snel vanaf....
François
-
Ik heb het 2 keer meegemaakt, met een R4C 145-CL 004 en de R4C W232-02 van Roco.
2dehands gekocht, en bij de levering open ik de dozen, en de loco's zitten er vernield in.
Gewoon tijdens het transport gebeurt, en dan denk je dat de OVP de loc beschermt...
(https://i.postimg.cc/s2NmL6kT/IMG-5849.jpg) (https://postimg.cc/LqjjYT6P)
(https://i.postimg.cc/hv88FYQd/ROCO-63691-R4-C-W232-02.jpg) (https://postimg.cc/gLJL8NDz)
-
Ik heb toevallig op de afgelopen beurs in Amersfoort ook een bruine 2275 gekocht. Thuis aangekomen ff paar dingetjes aanpassen, zoals het uitboren van de gaatjes in de geluidsdemper. Wat normaal gesproken een van de eenvoudigste dingen is, zorgde er nu helaas voor dat ook de grijze geluidsdemper verbrokkelde toen het boortje bijna klaar was met zijn werk >:(
Groeten
Bas
-
Het schijnt voornamelijk voor te komen bij de modellen van bruine kunststof.
Die zie ik tenminste het vaakst voorbijkomen bij deze voorvallen.
Mvg, Erich
Daar lijkt het idd een beetje op. Mijn broer liet ooit een bruine Roco 2301 (63926, digitaal voorbereide met schoorsteentje) van een lage salontafel op een dik tapijt vallen en dat was ook "krak".
-
Ik heb de indruk dat het niet zo zeer om de kleur gaat, maar meer om het moment van productie. De modellen geproduceerd tussen de eeuwwisseling en het faillissement zijn berucht. Daarvoor en daarna lijkt het minder voor te komen.
-
Ik heb het onlangs met de blauwe NS 1160 gehad. Ik had de kap van het frame gehaald en na onderhoud schoof ik hem weer voorzichtig en heel rustig op het frame. De kap scheurde volledig doormidden op de plek waar de kap een millimeter moest wijken om over de klikverbinding te schuiven. Echt te bizar voor woorden.
Jeroen
-
Mijn 1160 had ik voorzien van een Digirail lichtsetje en na het terugplaatsen van de kap was er eerst nog niets aan de hand maar de
volgende dag was het nokje van de klikverbinding in het midden met een stukje kap eruit gebroken. >:(
-
Veel Roco Kbs-sen hebben ook last van brosse kunststof en breken al als je naar kijkt
-
Ik heb een aantal goederenwagens van Märklin,
die krommen ook, door het chassis. Dat zal wel
zinkpest zijn, het materiaal is erg dun.
Kwaliteits controle, bestaat dat nog?
-
Veel Roco Kbs-sen hebben ook last van brosse kunststof en breken al als je naar kijkt
Alle wagens van dat type en sub-varianten die ik in bezit heb of heb gehad, en dat zijn er rond de 20, zijn allemaal prima in orde. En dan hebben we het over verschillende productiejaren.
Wel last van bol staande wagenhelften van gelede Acme containerwagens. En dan 1 helft, niet 2. Hele serie teruggebracht naar verkoper, die de rest van de voorraad controleerde en het geheel retourneerde naar Bella Italia.
Nu is Acme geen Roco kun je stellen, maar een Kbs is ook geen 2200.
-
Roco Faals:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220509-152953-627917afd00d5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220509-152953-627917afd00d5.jpg)
Bij demonteren van de draaistellen, voorzichtig tractie gegeven: 'krak' zei het chassis.
Gelukkig 'onzichtbaar' kunnen herstellen.
Met al mijn Roco modellen ben ik heel erg blij, maar met de bruine modellen, ben ik uiterst voorzichtig.
-
Oeps, een gevalletje Roco Faalt dus!
-
Kwaliteits controle, bestaat dat nog?
Problemen die pas na een paar jaar optreden kunnen ze bij de kwaliteitscontrole niet zien.
-
Ik heb het ook wel eens meegemaakt bij een nieuw (recent) model. Het hoeft dus niet altijd aan de leeftijd te liggen.
Dat ze het bij de eindcontrole (zo die nog wordt toegepast) niet opmerken, kan ik me ook voorstellen. Ze gaan vast niet moedwillig proberen de boel te breken.
Het verbaast me overigens wel dat het probleem al jaren voortduurt maar dat Roco het niet lijkt te willen onderkennen.
-
ik denk dat we hier 1 klein dingetje nog vergeten, namelijk het gebruik van weekmakers in plastic:
Weekmakers worden hoofdzakelijk toegepast om kunststoffen meer flexibel te
maken. De belangrijkste kunststof waaraan weekmakers worden toegevoegd is PVC.
Typische toepassingen van PVC met weekmakers zijn vinylvloerbedekking en
wandbekleding, medische disposables, transportbanden, auto-interieurs en
elektriciteitskabels. Daarnaast worden weekmakers verwerkt in lijmen, kitten, lakken,
verven, inkten en cosmetica. Circa 85% van alle toegepaste weekmakers behoort tot de
familie van de ftalaatweekmakers. Deze ftalaatweekmakers staan al 20 jaar onder druk
vanwege de vermeende negatieve effecten op het milieu en de volksgezondheid.
bron: wageningen universiteit en research (https://edepot.wur.nl/41347)
bovengenoemd stukje komt uit een verhaal over biologische weekmakers.
Waar het om gaat is dat er in de industrie dus een zoektocht is naar alternatieven.
Ik kan me niet van de indruk onttrekken dat die bij het hier
gebruikte kunststof niet geheel gelukt is zullen we maar zeggen.
-
Ik kan mij voorstellen dat meer factoren een rol spelen, bijvoorbeeld de temperatuur tijdens het spuitgietproces, de snelheid, de druk, de manier van afkoelen als het model uit de mal is, etc. Geen plastic-experts hier?
-
Het verbaast me overigens wel dat het probleem al jaren voortduurt maar dat Roco het niet lijkt te willen onderkennen.
Is dat zo? Heb je een artikelnummer van een recent geproduceerd model waar het mis gaat?
We weten dat het voornamelijk voor komt bij spul uit 2002 / 2003 / 2004. Dat zijn de productiejaren van genoemde 2275 / 1160 van Jeroen, Huub en mij maar ook van de R4C machine van Ceuleer.
Gr, Ben.
-
Er is zo weinig weekmaker over bij de 2275 dat zelfs lijmen van de kap een probleem is: het plastic weert de lijm, er vindt geen vermenging plaats en dus geen verlijming.
Weird.
-
Kwam ook voor bij de oude Tds, VAM, planW en planD wagons zonder nemschachten.
-
Ik heb het vermoeden dat er teveel gerecyclede dan wel slecht gemengde granulaat bij het spuitgieten gebruikt is. Ik heb soortgelijke effecten in de sanitair industrie gezien.
Afhankelijk van de toepassing en de kwaliteitseisen mag er een percentage vermalen gerecycled materiaal aan de nieuwe grondstof worden toegevoegd mits het geheel goed gemengd is. Willy Ade gebruikte voor zijn rijtuigen uitsluitend niet gerecycled 'virgin' materiaal. Volgens mij was dit ook bij de modellen van Röwa van toepassing.
Gr, Rob
-
Aha, dus Roco wilde waarchijnlijk de prijzen scherp houden door het toepassen van 'inferieure' grondstoffen?
Was Roco destijds niet opgekocht door een of andere geldbelegger, die graag een goed rendement wilde zien?
-
Dat is dus niet bekend. Speculatie dus.
-
Behalve speculatie is het ook complete onzin. De kosten van het kunststof zelf is een fractie van de prijs van een model. Daar valt niet veel te halen maar juist alles te verliezen.
Gr, Ben.
-
@Weerd. Gerard, na het faillissement van Röwa in 1975 zijn - uitgezonderd de T3 stoomlocs, de Spoor N Big Boy en de kleine gebouwtjes met een golfplatendak - de matrijzen bij Roco terechtgekomen. Roco bracht direct een aantal ex-Röwa modellen uit tegen een fractie van de Röwa prijs. Zo ook de bouwset van de containerkraan 5200 die onder art. nr 1786 bij Roco verscheen. Roco heeft nooit de motoriseringsset van de loopkat en het hijsen/zakken van de container uitgebracht. De vervorming van de beide dragers was bij de vertanding dermate groot er nooit een loopkat over zou kunnen rijden. Het verkrijgen van de matrijzen is één, of de spuitgietgegevens mee zijn verhuisd (grondstof, temperatuur, druk enz) is twee. Ik heb ooit zo'n bouwset in opdracht mogen bouwen maar heb 'm na opening direct aan de opdrachtgever teruggegeven. Overigens heeft Röwa nooit de motorset 5202 om de kraan te bewegen uitgebracht.
Roco is na een faillissement in handen van een bank gekomen die vanzelfsprekend ook rendement wilde zien. Of dat ook tot het gebruik van inferieure kunststof heeft geleid is mij - anders dan mijn eerder geuite vermoeden - niet bekend. Er zijn overigens bij overnames patentproblemen ontstaan.
@Ben. Het gebruik van uitsluitend niet gerecycled granulaat biedt kwalitatief het beste resultaat maar heeft wel degelijk een prijskaartje. Het verplaatsen van de productiefaciliteiten naar het Verre Oosten leverde in eerste instantie een kostenbesparing op maar leidde al snel tot compromissen in spuitgietkwaliteit. Vergelijk maar eens de huidige producten die in opdracht daar gefabriceerd worden. In mijn sanitair tijd heb ik dit ook meegemaakt.
Bijgaand 2 afbeeldingen van een Ade middeninstap 'Eilzugwagen' die uit niet gerecycled granulaat is geproduceerd. Zou je deze handeling ook met een huidig rijtuig aandurven? Ik ben benieuwd.
Gr, Rob
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ADE-Mitteleinstieg-1-627bf176d7785.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ADE-Mitteleinstieg-1-627bf176d7785.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ADE-Mitteleinstieg-2-627bf1a654650.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ADE-Mitteleinstieg-2-627bf1a654650.jpg)
-
Een wokkel met middeninstap, probeer dat maar eens met een LSM rijtuig ;D
-
Oef, ik heb ook een 1160. Durf na het lezen van deze berichten de doos niet meer open te maken... :o
-
De doos is het probleem niet 🤣🤣
-
Ik heb drie 1160 locs (waarvan inmiddels 2 met een ander locnummer). Pas nog een loc andere panto’s gegeven en verdomd: hij zou zo voor een Piko door kunnen… ;D. En alle drie de kappen zijn zonder problemen van het binnenwerk te scheiden.
Rob
-
Zou je deze handeling ook met een huidig rijtuig aandurven?
Nou nee. ;D
Maar even serieus: is dat maatgevend voor de kwaliteit van het kunststof? Ik wil de vraag wel neerleggen bij PBModels of ze het even uitproberen met zo'n ICR rijtuig. Maar het kan ook zijn dat ze vragen of ik wel goed snik ben. ;)
Gr, Ben.