BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Harold34 op 25 April 2022, 15:04:34
-
Zijn er hier die ervaring hebben met de Marklin CS3 (plus) voor een gelijkstroombaan? En zo ja, zijn die positief of negatief?
-
Uiterst positief hoor.
Ik gebruik de CS3+ i.c.m. iTrain en zou niet anders willen.
Nooit problemen met bezetmelding (massadetectie met Marklin Link 88 en S88 AC); Marklin boosters (2 in gebruik) en mfx locs.
Ik hoef door gebruik van boosters ook geen slepers te wippen en al dat soort ongein. Het werkt allemaal gewoon vlekkeloos.
Wisseldecoders DR4018 werken ook probleemloos met CS3+.
En bovenal: de CS3+ is lekker snel met opstarten en shutdown.
Ook zonder iTrain kun je heel gemakkelijk meerdere locs rijden en regelen/bedienen.
Voor mij z'n geld meer dan waard dus.
-
Welke centrale geschikt is, is afhankelijk van wat je er mee wilt. Dus laten we daarmee beginnen.
Als je wilt rijden met een computer programma is een CS3 een zeer slechte keuze. Niet omdat hij dat niet kan, maar omdat je 90% van de functionaliteit niet gebruikt en er wel voor betaalt.
Je bent voor terugmelders ook geforceerd om perse met S88 melders te werken en die hebben een ongunstige manier van bekabelen. Vroeger waren ze ook nog eens storingsgevoelig, maar tegenwoordig doen ze het beter. En ook een nadeel. Je moet STP kabels gebruiken. Voor loconet kan je gewoon een 100m rol kopen, een tang en wat connectoren dan kan je zelf je kabels maken voor weinig.
Als je draadloos wilt rijden met app dan kan je de CS3 overwegen (heb je nog wel een router voor nodig)
Wil je ook met Wlan multimaus rijden -> CS3 geen liefde. Kan wel via iTrain
Wil je op meerdere plaatsen in je baan een of meerdere handregelaars kunnen prikken. Dan is de CS3 ongeschikt. Dan kan je beter een z21/Z21 nemen met XpressNet of Loconet bus.
Wil je heel graag een digitale representatie van je baan op een touch screen. zodat je op wissels en dingen kan drukken met je vingers om te schakelen. Dan kan je de CS3 overwegen.
Wil je heel graaf met fysieke schakelpanelen werken. Dan kan je een S88 gebruiken icm schakelaars om dat te bewerkstellen. Je kan dan ook wisselstraten stellen, dat kan in principe met cs3. Maar je kan ook wissels niet digitaliseren en direct bekabelen naar je paneel.
Heb je behalve schakelpaneel geen intentie om iets te doen met bezetmelders, zou ik ook geen Cs3 nemen.
Als je perse met het meestal werkende mFx wilt rijden, kan je ook kijken naar centrales van andere merken. Tams redbox, tams MC2, Esu Ecos II (Zelfde concept als de Cs3 maar naar het schijnt, zijn die wel gebruikersvriendelijk) en de nieuwe intellibox kan ook mFx las ik vandaag.
Ze hebben ook een manier bedacht om een bloksysteem mee te maken met hun remmodules, maar dat is pure vendorlocking en een extreem dure oplossing (hoewel die remmodules makkelijk zijn zelf te maken)
Die app heb ik nooit geprobeerd van ze. Misschien dat je dat interessant vindt. Maar ook weer hiet gaat op: touch screen.
Je kan er ook automatische pendeldiensten mee inleren, maar ik heb per toeval van de week hetzelfde bereikt met een multimaus, Dr5000 en een terugmelder.
Mijn mening.
Ik heb met zo'n ding herhaaldelijk een clubbaan aangestuurd. Ik kreeg er gewoon hoofdpijn van. Ik moest bij alles te veel nadenken, het wisselen van treinen vond ik te veel te omslachtig. Allemaal kleine afbeeldingen. Zo'n digitaal schermpje om wissels mee te stellen.. ja het kan, maar je moet er van houden. Ik vind touch screen zelf een nare manier van treinbaan bedienen. Het is totaal niet intuitief en ik wil naar mijn treinen kijken en niet naar een lichtgevend scherm. Ik geef zelf ook geen sier om die te kleine loksymbolen. Het is alleen maar nutteloze eyecandy.
Zelf heb ik er ook een schurfthekel aan dat dat scherm altijd een halve seconde achter je vingerbewegingen nahobbelt. Ik vond het ding gewoon traag. Ik las hierboven dat hij snel opstartte en afsloot? Nou ik weet het niet maar mijn multimaus en z21 zijn 20x sneller. En die hoef ik niet eens af te sluiten...
Ik vond het ding gewoon bijzonder gebruikersonvriendelijk en raad persoonlijk om deze reden elke andere centrale/handregelaar aan.
Als je er goed in verdiept en voor gaat zitten, kan je er opzich wel mee werken. Het is ook niet allemaal slecht. Het went, ook de narigheden.
Mvg,
Bas
EDIT: wil nog toevoegen. Diezelfde clubbaan rijdt nu inmiddels op iTrain. Ik kan je vertellen, die CS3 raken we eigenlijk nooit meer aan. En als we met de hand rijden gebruiken we een WLAN maus die via iTrain de instructies doorgeeft. Onze baan had ook kunnen rijden op een z21 en dan hadden we ook nog een XpressNet bus gehad om multimausen in onze 15m lange baan te pluggen
EDIT2:
Die boosters die glimworm noemt, zijn tevens de enige boosters die je kan gebruiken en ze zijn 2x duurder boosters van andere merken.
-
Zijn er hier die ervaring hebben met de Marklin CS3 (plus) voor een gelijkstroombaan? En zo ja, zijn die positief of negatief?
Gelijkstroombaan bestaat bij digitaal niet. Je alleen het digitale signaal (protocol) waar het verschil in zit. Het digitale signaal is dan het gebruikte protocol om de lokdecoders en wisseldecoders aan te sturen. Bij veel 2-rail fabrikanten wordt het DCC-protocol gebruikt. Märklin gebruikt vooral Motorola en tegenwoordig MFX(+). Dat is wat de CS3(+) aanwezig heeft.
Voor en nadelen van de CS3(+) an zich? Dat is maar wat jij belangrijk belangrijk aan een centrale vindt. Waarom wil jij een keuze maken voor een Märklin CS3? Die vraag moet je jezelf stellen.
Groet
-
Twee rail... Over heen gelezen ;D. Kan.. maar dan kan je niet marklins eigen terugmelders gebruiken. Die werken alleen met massadetectie.
Gezien je tweerail rijder bent, zal je ook geen mFx gaan gebruiken maar alleen DCC.
Mvg,
Bas
-
Beide beweringen zijn niet correct Bas. Marklin levert ook terugmelders op basis van stroomdetectie (de 60882) en Trix loks rijden af fabriek ook op MFX.
Maar ik ben het met je eens dat een multiprotocol centrale zoals het CS3 geen voor de hand liggende keuze is voor een 2railer. Ik zou kiezen voor een DCC centrale, om het even welke merk.
Gr, Ben.
-
Marklin levert ook terugmelders op basis van stroomdetectie (de 60882)
Bedankt voor de correctie. Ik had het ook kunnen weten... die central station wordt ook aan Trix rijders gesmeerd.
en Trix loks rijden af fabriek ook op MFX.
Dat maakt mijn bewering niet noodzakelijk onwaar :P. De kans is aanzienlijk kleiner dat een 2-rail rijder met mFx rijdt. Ik denk namelijk dat er meer 2-rail rijders zijns die zonder mFx rijden dan met ::) Dat MaTrix het in hun 2-rail producten stopt, dat is gewoon jammer. Ik zou zelf als 2-rail rijder niet eens naar Trix kijken voor treinen :o alhoewel hun koploper... die is wel mooi.. :angel:
Bas
-
Welke centrale geschikt is, is afhankelijk van wat je er mee wilt. Dus laten we daarmee beginnen.
Als je wilt rijden met een computer programma is een CS3 een zeer slechte keuze. Niet omdat hij dat niet kan, maar omdat je 90% van de functionaliteit niet gebruikt en er wel voor betaalt.
Maar dat is met veel andere centrales ook zo, waarbij de ECOS wellicht het beste andere voorbeeld is.
Je bent voor terugmelders ook geforceerd om perse met S88 melders te werken en die hebben een ongunstige manier van bekabelen. Vroeger waren ze ook nog eens storingsgevoelig, maar tegenwoordig doen ze het beter. En ook een nadeel. Je moet STP kabels gebruiken. Voor loconet kan je gewoon een 100m rol kopen, een tang en wat connectoren dan kan je zelf je kabels maken voor weinig.
F/STP kabel haal je ook gewoon op rol met connectoren erbij.
Als je draadloos wilt rijden met app dan kan je de CS3 overwegen (heb je nog wel een router voor nodig)
Die knikker je gewoon op je normale router en klaar. Haalt ie ook nog eens zelfstandig de updates op.
Wil je ook met Wlan multimaus rijden -> CS3 geen liefde. Kan wel via iTrain
Wil je met een MS2 op een Z21 rijden dan gaat dat ook niet. Een beetje een kip-ei verhaal en, gezien de strekking van de rest van je verhaal, een beetje een gemaakte reden om een CS3 op achterstand te zetten. Sommige delen van een ecosysteem zijn slecht uitwisselbaar.
Wil je op meerdere plaatsen in je baan een of meerdere handregelaars kunnen prikken. Dan is de CS3 ongeschikt. Dan kan je beter een z21/Z21 nemen met XpressNet of Loconet bus.
Kan wel, het kunstje werkt alleen iets anders. Maar het kan wel, ook al is de DIY niet zo makkelijk als bij LN. Maarja, dat is inherent aan het door Märklin (en ESU!) gekozen CAN protocol.
Wil je heel graag een digitale representatie van je baan op een touch screen. zodat je op wissels en dingen kan drukken met je vingers om te schakelen. Dan kan je de CS3 overwegen.
Wil je heel graaf met fysieke schakelpanelen werken. Dan kan je een S88 gebruiken icm schakelaars om dat te bewerkstellen. Je kan dan ook wisselstraten stellen, dat kan in principe met cs3. Maar je kan ook wissels niet digitaliseren en direct bekabelen naar je paneel.
Je kan ook een CAN-Digital-Bahn switch halen. Doet hetzelfde. Ziet eruit als een IB Switch, koppel je aan de CS3. Ik heb er 1 staan, maar merk dat ik er niet zo vaak gebruik van maak. CS3 scherm met eventueel tablet doet het voor mij.
Heb je behalve schakelpaneel geen intentie om iets te doen met bezetmelders, zou ik ook geen Cs3 nemen.
Ik ben tapijtrijder en heb een CS3. Daarnaast heb ik ook een IB1 met IB Control, IB Switch, FRED en 2x Funkdaisy (inclusief 1 basisstation) liggen... Toch gebruik ik thuis voornamelijk de CS3. Waarom? Ik haal 1 apparaat tevoorschijn, hang de voeding eraan en klap hem op het netwerk (meestal met zo'n geinig TP Link dingetje van 2-3 tientjes) en ik kan alles vanuit mijn luie stoel bedienen. Ga ik liever op de bank zitten, dan pak ik een tabletje of mijn telefoon en kan ik ook alles besturen.
Als je perse met het meestal werkende mFx wilt rijden, kan je ook kijken naar centrales van andere merken. Tams redbox, tams MC2, Esu Ecos II (Zelfde concept als de Cs3 maar naar het schijnt, zijn die wel gebruikersvriendelijk) en de nieuwe intellibox kan ook mFx las ik vandaag.
De ECOS II is in feite gewoon een ECOS 1 met kleurenscherm en zwaardere eindtrap. Belast hem niet te zwaar, dan gaat ie overstuur en in de thermische beveiliging. Verder is MFX bij ESU niet compleet meer door de stokkende ontwikkeling aan de ESU zijde. ESU biedt daarentegen wel Railcom. De Tamsen ken ik niet voldoende om er een mening over te kunnen geven. Wat de nieuwe IB gaat doen, is ook nog afwachten.
Wat ik veel belangrijker vindt is dat de CS3 volledig DCC ondersteunt (m.u.v. Railcom) en dat ik er ook CV's mee kan lezen en schrijven. Sterker nog, voor de Roco Railjet stuurstanden grijp ik eerder mijn CS3 dan de Zimo programmer. De laatste roept dat hij er niks mee kan, de CS3 leest hem wel probleemloos uit. CV's lezen is even een kunstje dat je door moet hebben, had absoluut beter gekund (alhoewel het al stukken beter is dan 3-4 jaar terug), maar ik kan een serie registers in 1x veranderen.
Ze hebben ook een manier bedacht om een bloksysteem mee te maken met hun remmodules, maar dat is pure vendorlocking en een extreem dure oplossing (hoewel die remmodules makkelijk zijn zelf te maken)
Dat is hetzelfde systeem als er vroeger was voor bijvoorbeeld M Track, het bloksysteem dat simpelweg afschakelt, maar dan een remmodule ertussen. Waarom zou je dat doen als je digitaal gaat rijden.
Die app heb ik nooit geprobeerd van ze. Misschien dat je dat interessant vindt. Maar ook weer hiet gaat op: touch screen.
Welke app? De Märklin apps? Die zijn uit de appstores verdwenen, EOL en vervangen door de webserver. De webserver? Of de gratis apps (RemoteCS3) van anderen? Volgens de maker van de RemoteCS3 app kan je die ook op jouw ESU wifi handheld zetten. Ik heb het niet geprobeerd.
Je kan er ook automatische pendeldiensten mee inleren, maar ik heb per toeval van de week hetzelfde bereikt met een multimaus, Dr5000 en een terugmelder.
Zo hebben vele centrales wel hun speledingetjes. Geloof dat de IB2 dat ook kan.
Mijn mening.
Ik heb met zo'n ding herhaaldelijk een clubbaan aangestuurd. Ik kreeg er gewoon hoofdpijn van. Ik moest bij alles te veel nadenken, het wisselen van treinen vond ik te veel te omslachtig. Allemaal kleine afbeeldingen. Zo'n digitaal schermpje om wissels mee te stellen.. ja het kan, maar je moet er van houden. Ik vind touch screen zelf een nare manier van treinbaan bedienen. Het is totaal niet intuitief en ik wil naar mijn treinen kijken en niet naar een lichtgevend scherm. Ik geef zelf ook geen sier om die te kleine loksymbolen. Het is alleen maar nutteloze eyecandy.
Zelf heb ik er ook een schurfthekel aan dat dat scherm altijd een halve seconde achter je vingerbewegingen nahobbelt. Ik vond het ding gewoon traag. Ik las hierboven dat hij snel opstartte en afsloot? Nou ik weet het niet maar mijn multimaus en z21 zijn 20x sneller. En die hoef ik niet eens af te sluiten...
Je hebt een aversie tegen het touchscreen en dat blijkt. Een aantal dingen die je hier stelt herken ik totaal niet... Het naslepen? Daarbij vind ik een z21 zonder MM ook niet supergebruiksvriendelijk. Het is best een stunt om daarin andere loks toe te voegen. Dat gaat zo ver dat als ik bij kennissen ga rijden, we vooraf aan moeten geven wat we mee gaan nemen, zodat dit op tijd ingeprogrammeerd kan worden. Vervolgens nog de juiste data naar de z21 app downloaden, zodat je de loks ook kan bedienen. Want dat haalt ie niet uit de centrale op. En nee, ik ga niet voor iedereen bij wie ik wel eens op zolder of op de vloer kom rijden, een handregelaar aanschaffen. Dan is een app gewoon een prima optie voor een paar dagen plezier.
Over de opstartsnelheid: Ik vind de ECOS daarin toch echt duidelijk trager.
Ik vond het ding gewoon bijzonder gebruikersonvriendelijk en raad persoonlijk om deze reden elke andere centrale/handregelaar aan.
Als je er goed in verdiept en voor gaat zitten, kan je er opzich wel mee werken. Het is ook niet allemaal slecht. Het went, ook de narigheden.
ECOS of CS3 is om het even. De Ecos biedt functies die het toch ook niet zijn. Loconet? Beste tovertruc, zeker als je er via wilt gaan aansturen. Het is geen zuiver loconet en dat geeft de nodige problemen. Groot genoeg, dat wij hem met Tischbahning niet gebruiken, maar toch nog voor de IB2 kiezen. De IB2, die ook zo zijn manco's heeft. Dusdanige storingen, dat zelfs Uhlenbrock het niet weet en maar adviseert dat ding een reset te geven. Die ECOS, die er meerdere keren mee gestopt is, omdat de belasting te hoog werd en hij in zijn thermische beveiliging vloog. En zo heb je overal wat. Bij ieder systeem. Geen een is perfect, zoek wat het beste bij jou past.
EDIT: wil nog toevoegen. Diezelfde clubbaan rijdt nu inmiddels op iTrain. Ik kan je vertellen, die CS3 raken we eigenlijk nooit meer aan. En als we met de hand rijden gebruiken we een WLAN maus die via iTrain de instructies doorgeeft. Onze baan had ook kunnen rijden op een z21 en dan hadden we ook nog een XpressNet bus gehad om multimausen in onze 15m lange baan te pluggen
EDIT2:
Die boosters die glimworm noemt, zijn tevens de enige boosters die je kan gebruiken en ze zijn 2x duurder boosters van andere merken.
Tsja. Voor alles zijn oplossingen. Märklin biedt een compleet en redelijk gesloten ecosysteem aan, dat gewoon plug en play werkt. In München in November, hadden we 3 CS'n draaien, 2 boosters. Even instellingen intikken op de slave apparaten en we konden hobbelen en aansturen, programmeren, inregelen, etc. En dat vermogen hadden we aardig nodig ook. Tsja, de eerste keer dat je dat doet is het even zoeken. Maar ik heb mij in de IB1 ook een ongeluk gezocht. Bij de IB2 vraag ik nog steeds bezitters om de Fred van een lokje te voorzien bij Tischbahning. Maar net wat je gewend bent.
Als je op de DIY en knutseltour wilt, zul je iets meer moeite moeten doen. Maar alles kan. Je kan prima een andere booster eraan hangen, je bent alleen het MFX aanmelden in die secties kwijt. Het CAN systeem kan je ook prima zelf bouwen met DIN en mini DIN stekkers. Er zijn allerlei uitbreidingen te koop, zeker via CAN Digital Bahn, met mogelijkheden die Märklin niet biedt. Maarja, dat is niet de doelgroep waar Märklin zich primair op richt. De primaire doelgroep is de doelgroep die zich als een vis in het water voelt bij het redelijk gesloten ecosysteem dat Märklin systems biedt. Bij voorkeur de diehard Märklinist, die ook nog oude spullen heeft staan. En ja, zelfs je control unit kan je nog koppelen aan de CS3, daar is hardware voor leverbaar. En die doelgroep, de diehard Märklinist, is voldoende groot voor Märklin om dit soort systemen aan te kunnen bieden. Ik ben op dat gebied best een rare eend in de bijt.
-
hoi,
Dat MaTrix het in hun 2-rail producten stopt, dat is gewoon jammer.
Dat is wel logisch. Voor de ontwikkeling van een decoder maakt het niet zo veel uit. Voor Märklin is het gemakkelijker dan hebben ze maar 2 type decoders (één met sound en één zonder sound). Daardoor kan je in ieder model een dezelfde decoder stoppen wat goedkoper is. Dan is het voor de 2-rail variant niet meer dan geen sleper eronder, de assen geïsoleerd houden en de bedrading iets anders.
Ik zou zelf als 2-rail rijder niet eens naar Trix kijken voor treinen :o alhoewel hun koploper... die is wel mooi.. :angel:
Dat is zonde. Ze maken wel mooie modellen. En het spul rijdt goed.
Voor de keuze van wel of niet CS3(+) maakt het niet veel uit. Het CS3(+) kan alle gangbare protocollen aan: DCC, MFX(+) en Motorola. Het is meer alles er om heen wat de keuze kan beïnvloeden. En dat is niet altijd rationeel. Kijk maar naar de keuze bij auto's. Dat is ook niet altijd rationeel op functie en techniek gebaseerd.
-
Er van uitgaande, dat de oorspronkelijke vraag in voldoende mate beantwoord is, en er inmidels allerlei alternatieven genoemd worden, wil ik daar bij aanhaken: misschien eens naar Lenz kijken ?
Uiterst stabiel, geen poespas, prima uit te breiden.
-
Daar kunnen we het ook nog over hebben, maar is niet de vraag.
Voorlopig ga ik ervan uit dat topicstarter een reden heeft naar het CS3 te kijken en ervaringen vraagt. Die heb ik niet.
-
De reden van mijn vraag als topicstarter is dat ik een visueel ingestelde centrale wil. Ik maak voor de besturing van mijn baan geen gebruik van de computer en wil dit ook voorlopig niet.
Ik heb nu de Digikeijs DR5000 met 2x een mulitmaus. Werkt prima maar ik werk liever met icoontjes en afbeeldingen zoals bijv. de Esu Ecos command station of de Marklin CS3. Ik vraag mij voornamelijk af werkt de CS3 centrale goed voor DCC systemen of kan ik dan beter de Ecos van Esu nemen. Een voordeel van de Marklin CS3 vindt ik bijv. dat deze een duidelijke Nederlandse handleiding heeft.
-
Laurent, bedankt voor je inhoudelijke antwoord. Ik vind het dat helpt als men ook de andere kant van het verhaal hoort.
Als je wilt rijden met een computer programma is een CS3 een zeer slechte keuze. Niet omdat hij dat niet kan, maar omdat je 90% van de functionaliteit niet gebruikt en er wel voor betaalt.
Maar dat is met veel andere centrales ook zo, waarbij de ECOS wellicht het beste andere voorbeeld is.
Dat is correct, maar ik raad dan ook geen Ecos aan. De ecos lijkt mij ook een k** ding alleen iets minder k** dan de cs3. En daarom begin ik ook met dat de centrale keuze afhankelijk is van dat wat de gebruiker wilt bereiken.
Als je 2-rails rijdt en je wilt alleen computer gestuurd rijden, dan zou ik eerder z21, DR5000 of lenz centrale aanraden.
Als je draadloos wilt rijden met app dan kan je de CS3 overwegen (heb je nog wel een router voor nodig)
Die knikker je gewoon op je normale router en klaar. Haalt ie ook nog eens zelfstandig de updates op.
Ook dat klopt, maar niet iedereen wilt altijd een kabel van beneden naar zolder trekken. Een DR5000 bijvoorbeeld kan je ook met USB aan een computer hangen...
Wil je ook met Wlan multimaus rijden -> CS3 geen liefde. Kan wel via iTrain
Wil je met een MS2 op een Z21 rijden dan gaat dat ook niet. Een beetje een kip-ei verhaal en, gezien de strekking van de rest van je verhaal, een beetje een gemaakte reden om een CS3 op achterstand te zetten. Sommige delen van een ecosysteem zijn slecht uitwisselbaar.
Wil je op meerdere plaatsen in je baan een of meerdere handregelaars kunnen prikken. Dan is de CS3 ongeschikt. Dan kan je beter een z21/Z21 nemen met XpressNet of Loconet bus.
Kan wel, het kunstje werkt alleen iets anders. Maar het kan wel, ook al is de DIY niet zo makkelijk als bij LN. Maarja, dat is inherent aan het door Märklin (en ESU!) gekozen CAN protocol.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn punt is dat de XpressNet en Loconet bussen universeel worden gebruikt door meerdere fabrikanten. Die mobile station kan je feitelijk alleen maar op een central station (en ik meen ook de op Ecos?) gebruiken, of je er kan er mee twee op zo'n gleisbox gebruiken. De bekabeling van die dingen is ook ruk. Je kan niet even zelf je kabels in elkaar krimpen. Met dat 'kunstje' bedoel je zeker die belachelijk dure canbus hubs die je van marklin om elke 2 meter ofzo? moet aansluiten? Met can bus kan je makkelijk 100m overbruggen, maar marklin specificeer veel minder.
Met die andere bussen kan je 20+ handregelaren gebruiken en je kan 3 euro hubs kopen van Aliexpress en plaatsen waar je maar wilt.
Heb je behalve schakelpaneel geen intentie om iets te doen met bezetmelders, zou ik ook geen Cs3 nemen.
Ik ben tapijtrijder en heb een CS3. Daarnaast heb ik ook een IB1 met IB Control, IB Switch, FRED en 2x Funkdaisy (inclusief 1 basisstation) liggen... Toch gebruik ik thuis voornamelijk de CS3. Waarom? Ik haal 1 apparaat tevoorschijn, hang de voeding eraan en klap hem op het netwerk (meestal met zo'n geinig TP Link dingetje van 2-3 tientjes) en ik kan alles vanuit mijn luie stoel bedienen. Ga ik liever op de bank zitten, dan pak ik een tabletje of mijn telefoon en kan ik ook alles besturen.
Dat kan wel, maar dan ben je dus wel verplicht om dat ding aan je router te hangen. Als je tapijt op zolder ligt.. en je router beneden, vind ik zelf moeilijk doen.
Als de eis van TS dus is draadloos tapijt rijden. Dan zeg ik: neem een DR5000. Geen externe router nodig, geen ethernetkabel nodig en behalve WiFi heb je ook Xnet, Lnet en infrarood aan boord waardoor je bijna elke handregelaar kan gebruiken die bestaat... behalve natuurlijk de mobile station.
En dan heb je nog het prijs verschil. Van het geld van een Cs3+ kan je 4 DR5000s kopen, of 1 Dr5000 en een tablet of 4 wlan mausen of...
Ze hebben ook een manier bedacht om een bloksysteem mee te maken met hun remmodules, maar dat is pure vendorlocking en een extreem dure oplossing (hoewel die remmodules makkelijk zijn zelf te maken)
Dat is hetzelfde systeem als er vroeger was voor bijvoorbeeld M Track, het bloksysteem dat simpelweg afschakelt, maar dan een remmodule ertussen. Waarom zou je dat doen als je digitaal gaat rijden.
Niet helemaal. M track was voor analoge treinen. Die remmodules zijn voor digitale treinen. En waarom je dat zou willen? Je kan er zonder behulp van een computer een bloksysteem mee maken.
Daarbij vind ik een z21 zonder MM ook niet supergebruiksvriendelijk. Het is best een stunt om daarin andere loks toe te voegen. Dat gaat zo ver dat als ik bij kennissen ga rijden, we vooraf aan moeten geven wat we mee gaan nemen, zodat dit op tijd ingeprogrammeerd kan worden.
Leuk dat je deze opnoemt. Wat ik persoonlijk ook vervelend vind (maar dat is mijn mening) is het feit dat je loks moet inprogrammeren. Behalve dat dit in een multimaus extreem makkelijk en intuitief is (dit is echt een feit) hoeft locs programmeren niet eens bij een MM. Je kan ook op adressen rijden. Dan hoef je niks te voorprogrammeren.
Het duurde mij trouwens 20 minuten om op een mobile station 3 om een loc toe te voegen omdat ik niet snapte hoe je namen moest invullen. Dit had marklin niet nog ingewikkelder kunnen maken... en ze hadden het eerder wel goed gedaan.. Op de mobile station 1 en MM had ik dit onder een minuut door...
Het voordeel van werken met adressen ipv slots is dat je niet hoeft te zoeken en de scrollen naar treinen. Ik vond het zelf met de MS1 al vervelend toen ik met 5 treinen ging rijden. Toen ik er 10 in had, want meer gaat natuurlijk niet.... toen werd ik helemaal gek van dat ding.
Die "diehard Märklinisten" die je trouwens noemt. Ik denk niet eens dat die ook zozeer gelukkig zijn met hun spullen. Zij weten vaak niet eens dat andere centrales ook op 3-rail banen werken. Ze kijken zodoende niet verder dan hun neus lang is. Ik heb om die reden 15j terug ook een CS2 gekocht, achteraf gezien had ik liever een ander ding. Als je kijkt naar hoe je dat touch screen van CS3 kan bedienen met die mini icoontjes en dat slepen. Bij de CS3 zijn ook de fysieke knoppen verdwenen van de CS2. Ik vind in deze opzichten de CS3 niet echt een voorruitgang.
Nu weet ik ook niet of dit aan mij ligt. Maar ik vind alles moeilijk aan de cs3. Het tekenen van een layout bijvoorbeeld... op de cs3 had ik het opgegeven (eigenlijk had ik de handleiding moeten pakken maar het feit dat je die dan nodig hebt....). De menu's met sketchy vertalingen en goed verborgen drop down menu's...
Het CAN systeem kan je ook prima zelf bouwen met DIN en mini DIN stekkers.
Het is wat je prima noemt. Als je zelf kabels in elkaar moet solderen.... en wat is het punt dan nog. De voordelen van de DIY tour is A. om makkelijk dingen gedaan te krijgen en B. om geld te besparen Als je al begint met DIY, kan je beter beginnen met Loconet en XpressNet. Je kan dan goedkope multimuasjes voor 60€ kopen in Houten, je kan met de goedkoopste centrales rijden. Als je een Cs3 koopt met DIY techniek in je achterhoofd dan doe je het eigenlijk al niet goed meer.
Er van uitgaande, dat de oorspronkelijke vraag in voldoende mate beantwoord is, en er inmidels allerlei alternatieven genoemd worden, wil ik daar bij aanhaken: misschien eens naar Lenz kijken ?
Uiterst stabiel, geen poespas, prima uit te breiden.
Ook dat hangt af van wat de TS wilt. Als het doel is tapijt rijden, maakt het in praktijk weinig uit of dat piko smart control light, mobile station, z21, lenz centrale etc is..
Is zo'n Lenz centrale ook niet een soort z21 start in een ander (duurder) jasje? Beide hebben XpressNet en beiden hebben hun eigen terugmeldbus.
Kort samengevat:
Ik heb zelf ervaren dat die marklin bende gewoon lastiger bedient dat andere dingen. Zelf ben ik bezig met user interface voor machines. En ik ben zelf gebrand op gebruikersvriendelijkheid. Ik heb jaren met een Cs2 gereden en ik haatte het ding. Hij deed telkens mijn loclijst re-orangiseren op meest gebruikt waardoor ik altijd moeite moest doen om via mini iconen mijn treinen te vinden. Terwijl ik dacht, ja ik wil nu adres 24 aansturen maar ik kan hem niet vinden. Het duurde ook altijd 2s voordat die loc pagina laadde, dat hele ding was gewoon traag. Het is me ook nooit gelukt om in geval van nood het touch screen te gebruiken voor een stop. En toen ik op de club met een cs3 reed... na een half uur dacht ik al: dit ding is nog ****** dan de voorganger. Dit is mijn gebruikerservaring, daarom blijf ik schreeuwen 'elk ander ding is beter'.
Mvg,
Bas
P.S.
Dat is zonde. Ze maken wel mooie modellen.
Dat prijskaartje was ook een beetje obstakel voor me...
-
maar ik werk liever met icoontjes en afbeeldingen zoals bijv. de Esu Ecos command station of de Marklin CS3. Ik vraag mij voornamelijk af werkt de CS3 centrale goed voor DCC systemen of kan ik dan beter de Ecos van Esu nemen.
Dat is duidelijke taal (y). Ik kan donderdag op de club wel even een filmpje maken om mijn puntjes te laten zien. Dan snap je wat ik bedoel, ik laat dan ook de goede kanten zien zodat je wel een totaal en realisitisch beeld kan vormen. Ik geef veel af op de cs3, maar het is niet allemaal slecht.. Ik kan alleen niet m'n jatten op een ecos krijgen, dus dan moet ik doorverwijzen naar YT.
En als iemand hier nu zijn ECOS ervaringen kan delen?? ::)
Een voordeel van de Marklin CS3 vindt ik bijv. dat deze een duidelijke Nederlandse handleiding heeft.
Hier zou ik niet m'n keuze op laten berusten. Ja misschien moet je meer moeite steken om de ecos werkend te krijgen, maar wanneer het eenmaal werkt. Maakt die handleiding niet meer veel uit.
Wat je moet kiezen? gebruikersvriendelijkheid.
Bas
EDIT:
Ik had nog een gedachtenspinsel. Als een mooi schermpje is wat je wilt, is het misschien niks om een tablet te gebruiken icm met de DR5000 en multimausen die je nu al hebt? Als je je tablet inbouwt en een multimaus links en rechts een semi vast opstelling geeft, dan heb je ongeveer wat je zoekt ???
-
Dat is duidelijke taal (y). Ik kan donderdag op de club wel even een filmpje maken om mijn puntjes te laten zien. Dan snap je wat ik bedoel, ik laat dan ook de goede kanten zien zodat je wel een totaal en realisitisch beeld kan vormen. Ik geef veel af op de cs3, maar het is niet allemaal slecht.. Ik kan alleen niet m'n jatten op een ecos krijgen, dus dan moet ik doorverwijzen naar YT.
En als iemand hier nu zijn ECOS ervaringen kan delen?? ::)
Hier zou ik niet m'n keuze op laten berusten. Ja misschien moet je meer moeite steken om de ecos werkend te krijgen, maar wanneer het eenmaal werkt. Maakt die handleiding niet meer veel uit.
Wat je moet kiezen? gebruikersvriendelijkheid.
Bas, als je dat zou willen doen, graag!
-
EDIT:
Ik had nog een gedachtenspinsel. Als een mooi schermpje is wat je wilt, is het misschien niks om een tablet te gebruiken icm met de DR5000 en multimausen die je nu al hebt? Als je je tablet inbouwt en een multimaus links en rechts een semi vast opstelling geeft, dan heb je ongeveer wat je zoekt ???
Dat is niet wat ik voor ogen heb.
-
Ik rij twee rail en had in gedachten in de toekomst naar computer gestuurd rijden te gaan, Ik zag het baanschema op de Tablet i.c.m. de besturing van de wissels daarom als tussen stap. Maar ik moet zeggen (ff los van de bekende beperking dat je max 3 treinen handmatig kan managen), het bevalt prima.
Grtz Gerard
PS de multimiuizen heb ik los gehouden ;D
-
Voor deEcos is een Nederlandstalige hAndleiding voorhanden hoor!
Te downloaden op www.tsdbvba.be
mijn gebruikerservaring met de Ecos is een fijne, redelijk overzichtelijk scherm, relatief makkelijk in te stellen, verschillende protocollen, werkt lekker intuïtief, nooit stuk.
Zelfs m’n vader van 81 draait met gerust hart aan de snelheidsknoppen en drukt op het scherm.
We hebben deze destijds boven de CS3 verkozen vanwege de prijs en het instellen van het apparaat. In mijn beleving, met wat ik er mee doe, liggen de specs tussen Ecos en CS3 niet zo ver uit elkaar, de laatste is handiger draadloos te bedien met iPad…
succes met het maken van je keuze!
-
Laurent, bedankt voor je inhoudelijke antwoord. Ik vind het dat helpt als men ook de andere kant van het verhaal hoort.
Absoluut, daarom doe ik het ook.
Maar dat is met veel andere centrales ook zo, waarbij de ECOS wellicht het beste andere voorbeeld is.
Dat is correct, maar ik raad dan ook geen Ecos aan. De ecos lijkt mij ook een k** ding alleen iets minder k** dan de cs3. En daarom begin ik ook met dat de centrale keuze afhankelijk is van dat wat de gebruiker wilt bereiken.
Als je 2-rails rijdt en je wilt alleen computer gestuurd rijden, dan zou ik eerder z21, DR5000 of lenz centrale aanraden.
Eens. Als hem echt als doorgeefluik gaat gebruiken, doe lekker de goedkope optie. Zelfs een gebruikte IB1 met slechte knoppen zou nog een optie zijn. Knoppen kan je trouwens bij Uhlenbrock ook laten vervangen.l
Die knikker je gewoon op je normale router en klaar. Haalt ie ook nog eens zelfstandig de updates op.
Ook dat klopt, maar niet iedereen wilt altijd een kabel van beneden naar zolder trekken. Een DR5000 bijvoorbeeld kan je ook met USB aan een computer hangen...
Daar kwam Märklin zelf al achter. Derhalve adviseren zij deze: https://www.tp-link.com/nl/home-networking/wifi-router/tl-wr802n/
Wil je met een MS2 op een Z21 rijden dan gaat dat ook niet. Een beetje een kip-ei verhaal en, gezien de strekking van de rest van je verhaal, een beetje een gemaakte reden om een CS3 op achterstand te zetten. Sommige delen van een ecosysteem zijn slecht uitwisselbaar.
Kan wel, het kunstje werkt alleen iets anders. Maar het kan wel, ook al is de DIY niet zo makkelijk als bij LN. Maarja, dat is inherent aan het door Märklin (en ESU!) gekozen CAN protocol.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn punt is dat de XpressNet en Loconet bussen universeel worden gebruikt door meerdere fabrikanten. Die mobile station kan je feitelijk alleen maar op een central station (en ik meen ook de op Ecos?) gebruiken, of je er kan er mee twee op zo'n gleisbox gebruiken. De bekabeling van die dingen is ook ruk. Je kan niet even zelf je kabels in elkaar krimpen. Met dat 'kunstje' bedoel je zeker die belachelijk dure canbus hubs die je van marklin om elke 2 meter ofzo? moet aansluiten? Met can bus kan je makkelijk 100m overbruggen, maar marklin specificeer veel minder.
Met die andere bussen kan je 20+ handregelaren gebruiken en je kan 3 euro hubs kopen van Aliexpress en plaatsen waar je maar wilt.
Daarom mijn opmerking over de kabels die je zelf kan maken. Ja, is absoluut wat meer werk, maar het kan. Je hoeft niet iedere 2 meter zo'n kabel te nemen van Märklin. Inderdaad, het is niet zo makkelijk als LN. Met Tischbahning hebben we dat af en toe gewoon op rol en gooien we het uit, stekker eraan en klaar.
Ik ben tapijtrijder en heb een CS3. Daarnaast heb ik ook een IB1 met IB Control, IB Switch, FRED en 2x Funkdaisy (inclusief 1 basisstation) liggen... Toch gebruik ik thuis voornamelijk de CS3. Waarom? Ik haal 1 apparaat tevoorschijn, hang de voeding eraan en klap hem op het netwerk (meestal met zo'n geinig TP Link dingetje van 2-3 tientjes) en ik kan alles vanuit mijn luie stoel bedienen. Ga ik liever op de bank zitten, dan pak ik een tabletje of mijn telefoon en kan ik ook alles besturen.
Dat kan wel, maar dan ben je dus wel verplicht om dat ding aan je router te hangen. Als je tapijt op zolder ligt.. en je router beneden, vind ik zelf moeilijk doen.
Zie de TP link. Ook erg bruikbaar in andere situaties.
Als de eis van TS dus is draadloos tapijt rijden. Dan zeg ik: neem een DR5000. Geen externe router nodig, geen ethernetkabel nodig en behalve WiFi heb je ook Xnet, Lnet en infrarood aan boord waardoor je bijna elke handregelaar kan gebruiken die bestaat... behalve natuurlijk de mobile station.
Zie de TP Link die ik iets hierboven deelde.
En dan heb je nog het prijs verschil. Van het geld van een Cs3+ kan je 4 DR5000s kopen, of 1 Dr5000 en een tablet of 4 wlan mausen of...
Absoluut waar.
Dat is hetzelfde systeem als er vroeger was voor bijvoorbeeld M Track, het bloksysteem dat simpelweg afschakelt, maar dan een remmodule ertussen. Waarom zou je dat doen als je digitaal gaat rijden.
Niet helemaal. M track was voor analoge treinen. Die remmodules zijn voor digitale treinen. En waarom je dat zou willen? Je kan er zonder behulp van een computer een bloksysteem mee maken.
De uitvoering is anders, maar de basis van het concept is hetzelfde. Waarom zou je dat in godesnaam doen als je digitaal rijdt per computer. Als je per CS3 gaat aansturen en automatiseren snap ik het nog ergens, maar steek dan liever je centen in een PC.
Leuk dat je deze opnoemt. Wat ik persoonlijk ook vervelend vind (maar dat is mijn mening) is het feit dat je loks moet inprogrammeren. Behalve dat dit in een multimaus extreem makkelijk en intuitief is (dit is echt een feit) hoeft locs programmeren niet eens bij een MM. Je kan ook op adressen rijden. Dan hoef je niks te voorprogrammeren.
Dat kan ik alleen niet als ik via de app werk. Die moet ik toevoegen.
Het duurde mij trouwens 20 minuten om op een mobile station 3 om een loc toe te voegen omdat ik niet snapte hoe je namen moest invullen. Dit had marklin niet nog ingewikkelder kunnen maken... en ze hadden het eerder wel goed gedaan.. Op de mobile station 1 en MM had ik dit onder een minuut door...
Het voordeel van werken met adressen ipv slots is dat je niet hoeft te zoeken en de scrollen naar treinen. Ik vond het zelf met de MS1 al vervelend toen ik met 5 treinen ging rijden. Toen ik er 10 in had, want meer gaat natuurlijk niet.... toen werd ik helemaal gek van dat ding.
Ik ben de eerste keer op de CS3 ook aan het zoeken geweest. MS1 was mijn eerste instap, heb ik ook moeten zoeken, want onbekend en onbemind. Voor de IB hetzelfde, voor de z21 hetzelfde.
Wat ik heel grappig vind aan de CS3 met MS2 eraan, is dat je zelf eigen loks in jouw MS2 kan toevoegen zonder de CS3 te hoeven beroeren. En uit mijn hoofd komen ze dan helemaal niet in de CS3 terug. Dat doen wij met onze stamtafel nog wel eens.
Die "diehard Märklinisten" die je trouwens noemt. Ik denk niet eens dat die ook zozeer gelukkig zijn met hun spullen. Zij weten vaak niet eens dat andere centrales ook op 3-rail banen werken. Ze kijken zodoende niet verder dan hun neus lang is. Ik heb om die reden 15j terug ook een CS2 gekocht, achteraf gezien had ik liever een ander ding. Als je kijkt naar hoe je dat touch screen van CS3 kan bedienen met die mini icoontjes en dat slepen. Bij de CS3 zijn ook de fysieke knoppen verdwenen van de CS2. Ik vind in deze opzichten de CS3 niet echt een voorruitgang.
De gemiddelde diehard Märklinist overschat jij duidelijk. Die wil echt alleen Märklin. "Het zou fijn zijn als Märklin met een 2200 zou komen." Maar er is er net eentje uitgekomen van Piko, met mooie (toen nog) ESU Sounddecoder. "Ja, maar ik wil een Märklin. ESU decoder wil ik ook niet." Er is echte en grote club lui voor wie Märklin heilig is, die niet eens weten dat de eerste generatie MFX decoders gewoon ESU's zijn. Dat je deze vanuit een oude versie van de Lokprogrammer kan programmeren. Zoals ik al zei, ik ben een vreemde eend in de bijt. Ik rijd, zodra ik kan, DCC. Ik heb LSM, ACME, Heris, Jägerndorfer, Rockyrail staan en rijd hiermee. Ik bouw zelf wissels. Ik zet de zaag in de C rail als het mij niet aanstaat. Dat laatste, daarvan merk ik bij mensen om mij heen dat sommige dat nu ook gaan doen. Blijkbaar besmettelijk. ;D ;D
Dat zie je ook weer terug in de gebruiksvriendelijkheid bij de CS3. Een hoop dingen zitten verstopt, zodat de nitwit hier niet per ongeluk iets kan beschadigen. MFX opnieuw lok mappen? Is verdraaide makkelijk, je moet alleen het menu even zien te vinden. CV's programmeren? Menu is zichtbaar, maar staat op expertmodus. Met een klein kunstje erbij (testlok maken en opslaan en daarin nieuwe CV's programmeren) heb je ook nog altijd een uitgebreide lijst bij de hand, want die 8 CV's die Märklin standaard opent is natuurlijk niks.
Wat ik bijvoorbeeld vind dat Märklin heel erg goed heeft gedaan, is het adressen veranderen. CV's? Neehoor. DCC lok is net zo makkelijk als Motorola. Ik geef, zowel op MS2 als op CS3, simpelweg aan op welk adres ik dat ding wil hebben en de centrale doet de rest. Of ik hem nou op 5 of 550 wil hebben. CV1, eventueel 17, 18 en 29 pakt ie zelf aan. Als het goed is, doet ie dat inmiddels ook vanuit het basismenu voor de optrek en afremvertraging, maar dat menu gebruik ik eigenlijk nooit, omdat ik toch altijd met CV's bezig ben en meteen het expertmenu in duik. Wederom de filosofie foolproof systeem hebben.
Nu weet ik ook niet of dit aan mij ligt. Maar ik vind alles moeilijk aan de cs3. Het tekenen van een layout bijvoorbeeld... op de cs3 had ik het opgegeven (eigenlijk had ik de handleiding moeten pakken maar het feit dat je die dan nodig hebt....). De menu's met sketchy vertalingen en goed verborgen drop down menu's...
Ik vind dat de gebruiksvriendelijkheid her en der nog wel wat beter mag. Het tekenen van een layout is enorm verbeterd sinds je een grid kan aanzetten, maar was in het verleden niet echt makkelijk te noemen. Zeker als je het strak wilde. Ik ben, zoals ik al zei, een redelijk vroege instapper op de CS3, mijn serienummer is rond de 2000. Toen ik hem kocht, was ik ook nog meer Märklin minded dan nu. Toen ik hem bestelde, kende ik nog niet zo veel mensen, was ik zeker nog niet zo diep in de wereld van 1:87 gedoken.
Het is wat je prima noemt. Als je zelf kabels in elkaar moet solderen.... en wat is het punt dan nog. De voordelen van de DIY tour is A. om makkelijk dingen gedaan te krijgen en B. om geld te besparen Als je al begint met DIY, kan je beter beginnen met Loconet en XpressNet. Je kan dan goedkope multimuasjes voor 60€ kopen in Houten, je kan met de goedkoopste centrales rijden. Als je een Cs3 koopt met DIY techniek in je achterhoofd dan doe je het eigenlijk al niet goed meer.
DIY hoeft niet persé goedkoper te zijn. Je kan ook simpelweg maken wat er niet op de markt is. Zoals ik bijvoorbeeld doe met de slanke Engelsman. Die heeft Märklin niet (inmiddels wel aangekondigd, maar dat horen we ook al jaren).
Ook dat hangt af van wat de TS wilt. Als het doel is tapijt rijden, maakt het in praktijk weinig uit of dat piko smart control light, mobile station, z21, lenz centrale etc is..
Persoonlijk zou ik in dit rijtje misschien wel zeggen: Pak de Piko Smartcontrol Light. Is in feite gewoon een Uhlenbrock Daisy in een ander jasje. Mooie basis voor Loconet. Bij Reichelt koop je, als je niet meteen zelf wil knippen, een paar meter kabel voor een appel en een ei. In de winkel is dit iets duurder.
Is zo'n Lenz centrale ook niet een soort z21 start in een ander (duurder) jasje? Beide hebben XpressNet en beiden hebben hun eigen terugmeldbus.
Durf ik niet te zeggen.
Kort samengevat:
Ik heb zelf ervaren dat die marklin bende gewoon lastiger bedient dat andere dingen. Zelf ben ik bezig met user interface voor machines. En ik ben zelf gebrand op gebruikersvriendelijkheid. Ik heb jaren met een Cs2 gereden en ik haatte het ding. Hij deed telkens mijn loclijst re-orangiseren op meest gebruikt waardoor ik altijd moeite moest doen om via mini iconen mijn treinen te vinden. Terwijl ik dacht, ja ik wil nu adres 24 aansturen maar ik kan hem niet vinden. Het duurde ook altijd 2s voordat die loc pagina laadde, dat hele ding was gewoon traag. Het is me ook nooit gelukt om in geval van nood het touch screen te gebruiken voor een stop. En toen ik op de club met een cs3 reed... na een half uur dacht ik al: dit ding is nog ****** dan de voorganger. Dit is mijn gebruikerservaring, daarom blijf ik schreeuwen 'elk ander ding is beter'.
Mvg,
Bas
P.S.Dat prijskaartje was ook een beetje obstakel voor me...
Vanuit jouw ervaring met de CS2 redeneer je. Daarin moet ik echt wel zeggen dat de CS3, voor mij iig, een forse verbetering is, zeker qua handlingssnelheid. Ik heb met mijn CS3 zeg maar al een rondje gereden, een trein opnieuw gerangeerd en de rangeerder koffie laten halen eer de CS2 ook een keer is opgestart.
Stopknop gebruik ik eigenlijk ook altijd voor het inschakelen van de noodstop. Uitschakelen doe ik nog wel eens via het beeldscherm.
Wat ik heb gemerkt bij de CS3 is dat ie de loklijst toch eigenljik weer op adres zet, behalve veelgebruikte of recent gebruikte loks. Die komen in de eerste 5 te staan. Mijn 189 997 met adres 9997 staat bijvoorbeeld altijd op de laatste pagina. Ik zou moeten kijken, maar uit mijn hoofd zeg ik dat je kan sorteren op adres bij de CS3. En anders kan je ook altijd nog de losse adressturing pakken, daar maak ik ook nog best wel veel gebruik van.
-
Waarom zou je dat in godesnaam doen als je digitaal rijdt per computer. Als je per CS3 gaat aansturen en automatiseren snap ik het nog ergens, maar steek dan liever je centen in een PC.
Ja wacht even, eerder had jij het over "digitaal rijden". Digitaal rijden en computer rijden zijn twee compleet verschillende dingen. Met Dinamo kan je bijvoorbeeld wel met de computer rijden en toch analoog blijven rijden.
Waarom zou je dat in godesnaam doen als je digitaal rijdt per computer
Zelf heb ik niks met computerbanen. Ik vind het rete saai. Ik heb zelf een clubbaan in iTrain gezet, meteen op uitgekeken. Bovendien vind ik het niet echt veilig verder. Als er ook maar een melder niet werkt, of de S88 bus laat het afwijken, of je vult ergens in iTrain een verkeerd getalletje in -> schade, chaos en ellende. Dan hebben we op de club ook nog het fenomeen dat daar oude mannetjes rondlopen die net aan hun mail kunnen openen op een PC laat staan dat ze iTrain leren..
[off-topic]
Die remmodules daarentegen zijn makkelijk zelf te maken voor ~€5,- en dan kan je ze ook meteen goed maken zonder dat ene "ontwerpfout" van marklin. Marklin heeft het zo bedacht, dat je bezetmelding doet via de €57,-S88. De S88 contacten kan je dan in CS3+ linken aan de €65,- M83 schakelcontacten waarmee je dan dan die €70,- remmodules kan schakelen. En zo heb je dan een bloksysteem. Maar dit is dus 100% vendor locking bedoeld om mensen nodeloos S88 en remmodules aan te smeren. Dat is ~€20,- per sectie extra bovenop de remmodules. Bovendien moet je hier ook hier veel meer koper trekken en is het systeem nog steeds vatbaar van verkeerde input in de Cs3.
Als je die remmodule 1 op 1 nabouwt en je vervangt het bistabiele relais door een mono relais. Dan kan je het zo aanleggen dat tenminste 1 geleidende as op het volgende blok het voorgaande blok op rood kan zetten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme-626937c7de5fd.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme-626937c7de5fd.png)
Dit soort fail-safe bloksystemen zal altijd mijn persoonlijke voorkeur hebben over zo'n computer programma. Het is minder bekabelen, veilig en begrijpelijker dan een computer programma. En dit werkt natuurlijk ook zonder Cs3
[/off-topic]
Leuk dat je deze opnoemt. Wat ik persoonlijk ook vervelend vind (maar dat is mijn mening) is het feit dat je loks moet inprogrammeren. Behalve dat dit in een multimaus extreem makkelijk en intuitief is (dit is echt een feit) hoeft locs programmeren niet eens bij een MM. Je kan ook op adressen rijden. Dan hoef je niks te voorprogrammeren.
Dat kan ik alleen niet als ik via de app werk. Die moet ik toevoegen.
Dat is inderdaad een nadeel van de app. Daar mogen ze wat mij betreft ook een adressen mode in stoppen. Maar in principe hoef je dit 1x te doen op je eigen tablet of telefoon. Dan neem je je apparaat mee naar je vriend en kan je ook meteen je eigen treinen rijden.
Maar ik snap even niet meer, als je nu naar een vriend gaat die en cs3 heeft en je wilt de browser gebruiken op je telefoon. Dan neem ik aan dat je jouw treinen eerste in die Cs3 moet zetten? Dat lijkt me dan minder fijne dat je aankomt zetten met een vooraf ingestelde telefoon of mis ik nu iets ???
En uit mijn hoofd komen ze dan helemaal niet in de CS3 terug
Is dit een bug of een feature? Het lijkt mij aan 1 kant wel handig dat de MS zijn loklijst overpomt, maar aan de andere hand... als dat lijdt tot het reorganiseren van de loklijst op de cs3 .. :'(
De gemiddelde diehard Märklinist overschat jij duidelijk. Die wil echt alleen Märklin.
Ik overschat ze niet hoor. Ik weet wel dat ze alleen marklin willen. In mijn belevenis willen ze alleen marklin omdat ze er toch al aan vast zitten. Dit is wat ik bedoel met vendor locking. Als jij al een marklin booster of 2 in gebruik heb.. die kan je niet even makkelijk hergebruiken icm een z21 om maar iets te noemen. Zij willen marklin omdat ze denken dat dat het enige is wat werkt.
Een ander punt wat ik zie bij al onze marklinrijders is de volledige afwezigheid van technische kennis die tot de marklin keuze leidt. Ze hebben mFx bedacht omdat marklin er al van uit ging dat mensen niet slim genoeg waren om handmatig een trein toe te voegen aan de loclijst.
Een clublid had laatst 5 M83s gekocht. Meneer was huiverig over die digikeijs Dr4018 omdat hij er zelf een preset had ingezet van continu schakelen en bewust de eindafschakelcontacten uit wisselaandrijvingen had gehaald. En nu mag jij raden waarom we 8 wisselaandrijvingen konden vervangen. Hij besteedde 150% meer aan marklin artikelen en waarom? Dr4018 was ondegelijk... Afwezigheid van kennis. En thuis rijdt hij Lenz... Die 'diehards' die zijn of halve of volle digibeten. Er zijn mensen die kopen een extra of twee extra central stations? Weet je waarom ze dat doen? Men wilt een extra schakelpaneel of 2 extra rode knoppen en er is geen alternatief beschikbaar.
Mvg,
Bas
-
Dan hebben we op de club ook nog het fenomeen dat daar oude mannetjes rondlopen die net aan hun mail kunnen openen op een PC laat staan dat ze iTrain leren..
Waarom zouden ze dat moeten leren? Bij ons op de club hebben ze intussen ook voor iTrain gekozen, waar we voorheen analoog reden. Ik hou me er verre van, laten de iTrain deskundigen het maar uitzoeken. Ik hou me wel bezig met dingen waar ik wel verstand van heb.
Het enige nadeel is dat ik mijn treinen niet meer op de clubbaan kan uitlaten.
-
Bij ons op de club hebben ze intussen ook voor iTrain gekozen, waar we voorheen analoog reden
iTrain is niet eens zozeer de ramp in die beslissing. Maar de digitaliseringskeuze. Onze 2-rail baan rijdt met Dinamo omdat ze juist analoge treinen wilden laten rijden. Ik heb dat nog onderzocht om icm met iTrain een Wlan multimaus te gebruiken. Dus bij ons kan men een analoge trein handmatig bedienen met een draadloze multimaus. En je hoeft alleen maar de computer aan te zetten en op iTrain.exe te klikken en dan werkt dat gedeelte al. (en je moet 1 malig je trein in een vakje slepen, maar daar heb je iTrain deskundigen voor ;) )
Waarom zouden ze dat moeten leren?
Om hun eigen baan te kunnen berijden. Aan 1 der banen, werken maar 2 man. Zij riepen beiden wij willen iTrain . Nu hebben ze iTrain en nu roepen ze: we kunnen niet rijden, want we kennen iTrain niet. Terwijl ze ook gewoon een functionerende CS3 hebben en een Wlan maus.. en ik en anderen zijn er elke week om ze te helpen... :'(
Bas
-
Gisteravond nog even laat op de avond dat ding opgestart.
Het was alweer een tijdje geleden dat ik de cs heb aangeraakt. Je ziet me af en toe stoeien met dat ding om iets gedaan te krijgen. Zoals de 2 ronde snelheidsmeters naast elkaar te krijgen, dat werkt gewoon tegen me... Nu ben ik nog 30 en mijn ogen en hand-oog coordinatie werkt nog en ik beschouw mezelf als redelijk vingervlug, maar ik ervaar dus heel vaak dat mijn vinger beweging niet goed wordt geïinterpreteerd of dat ik een (te) klein icoontje net misdruk ofzo. Persoonlijk vind ik dit zelf heel hinderlijk. Omdat de beweging van het scherm ook nog eens grofweg ~0.5s na-ijlt op m'n vinger beweging vind ik het swipen ook niet 'natuurlijk' aanvoelen zoals dat wel voelt op m'n smartphone of tablet.
Door al die kleinigheidjes voelt het bedienen buggy en laggy en ik vind zelf gewoon niet prettig werken.
https://www.youtube.com/v/Dm1JGD4ahxI
Wat ik nog niet heb vernoemd. Die draaiknoppen werken relatief, volgens mij moet je zo'n ding 1.5 ronddraaien om op 100% snelheid te komen. Dit is een voorruitgang tov de cs2 waar je de knop drie volledige rondjes moet draaien om hetzelfde te bereiken. Die draaiknoppen van de ecos zijn in dit opzicht beter die werken absoluut. Je hebt zo tijdens het draaien meer feeling over de snelheid van de loc. Wat ook wel grappig is, dat die knoppen zichzelf kunnen draaien als de loc elders bediend wordt. Ik denk niet dat je er verder veel aan heb
Ik kan bijvoorbeeld als voordeel opnoemen dat je er een muis op kan aansluiten, maar als nadeel moet ik dan bij zeggen als je ogen en vingerbeweging wat minder wordt, dan moet ook wel....
Wat ik ook mis zijn de fysieke knoppen die de Ecos wel heeft.
Het is mij ook niet gelukt om de loclijst te re-organiseren naar believen. Voor die 8 regelaars naast elkaar zou het wenselijk zijn als je dat wel kan doen. Nu kan je dat ook doen door de locnamen aan te passen. Als je alle naam begint met 001, 002 etc kan je zelf de orde beïnvloeden. Ik vind dat alleen zelf niet intiutief om het zo te doen. Een mFx trein zal zichzelf in de lijst zetten en misschien je orde verstoren. Gelukkig kan je mFx uitzetten ::).
Ik kan me wel voorstellen, als je zo je treinen succesvul gegroepeerd heb, dat je redelijk goed-ish je treinen kan bedienen. Dus het is niet allemaal slecht. Het zijn vooral de opsomming van de kleine dingetjes waarom ik nu met mijn vinger naar de Ecos 2 wijs.
Nog 2 flimpjes van de ecos
https://www.youtube.com/v/IJXDs5VKSRI
https://www.youtube.com/v/dxsVI3Q9lhA
Ik weet alleen niet hoe makkelijk/moeilijk/langzaam/snel het werkt op de ecos om van trein te wisselen. Daar moet ik meer YT filmpjes voor kijken, maar dat kan je ook zelf :P.
@ anderen, als ik iets mis, iets verkeerds zei of iets niet weet omtrent de cs3.. voeg het toe zou ik zeggen. Ik weet veel, maar lang niet alles...
Mvg,
Bas
-
Om hun eigen baan te kunnen berijden. Aan 1 der banen, werken maar 2 man. Zij riepen beiden wij willen iTrain . Nu hebben ze iTrain en nu roepen ze: we kunnen niet rijden, want we kennen iTrain niet.
Dat verschijnsel ken ik. wij hadden iemand bij de club die graag Dinamo op onze baan wilde. Toen puntje bij paaltje kwam werd verwacht dat ik dat wel zou installeren. Nou, mooi niet, ik zag er helemaal niks in. Ik heb gesteld: als jij kunt beoordelen dat dit een goed systeem is, dan doe je het zelf maar. Is er nooit van gekomen.
Nu is er gekozen voor digitaal met iTrain. Maar daar zijn een paar mannen mee bezig die het beheersen, dus die laat ik lekker hun gang gaan.
-
Hoi Bas,
Een paar dingen waarover jij klaagt, herken ik niet... Dat zijn de zogenaamde PEBKAC's. ;D ;D Ik zal eens kijken of ik daar nog eens een antwoord op kan geven. Wat mij voor nu al opvalt, is dat het folie nog op het scherm zit. Heb ik ook, maar dat heeft negatieve invloed op de prestaties/gevoeligheid van het scherm.
Laurent