BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: RetroJack op 01 April 2022, 13:26:41
-
Zoals beloofd een verslag van de bouw van een automatische (ont)koppelwagon
De electrische trein was in wezen het eerste "remote controlled" speelgoed. Ontkoppelen moest echter nog handmatig gebeuren.
Ook zo'n electrische ontkoppelaar werkte maar op 1 plaats.
Ik wilde echter de vrijheid om op elke plek van de baan wagons achter te laten.
Dat moest dus met een mechaniek in een railvoertuig. Ik koos voor een wagon, die ik dan met diverse locs kon gebruiken.
De aansturing stond nog niet vast maar het systeem moest ieg gebruik maken van een electromagneet.
-
Uit de rommeldoos
Jaren terug was ik nog niet actief op eBay (als het er al was); mijn electrische componenten oogste ik vooral uit afgedankte apparaten.
Zo vond ik een kleine electromagneet met scharnierend anker. Dat was mooi; zo hoefde ik geen hefboomconstructie te maken om de beweging over te brengen.
-
De bedoelde wagons hebben beugelkoppeingen systeem Lima\Piko\Roco. Ik dacht eerst aan een omhoog klappende haak als van Fleischmann maar het kwam beter uit om het om te draaien.
-
De electromagneet
Ruwe schets:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20220401-135937-6246ed18994d3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20220401-135937-6246ed18994d3.jpg)
Onder het anker met draaipunt.
-
Met haak
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20220401-143130-6246f13685ab1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20220401-143130-6246f13685ab1.jpg)
Rechts de haak, links een blokje gewicht.
-
Het contragewicht houdt de haak hoog. Dat werkt in dit geval beter dan een veertje.
Ik moest wat experimenteren voor de juiste balans.
-
Hoi Jacob,
Bedankt voor de info. Maar ik snap niet goed hoe dat werkt met die decoder.
Je schreef:
Ik begon ook vrij laat met DCC. De aanleiding was mijn wens om op afstand te ontkoppelen.
Daartoe bouwde ik een wagon met een "scratchbuilt" mechanisme en een decoder die ook de loc voedde.
Zo kon ik met 1 decoder meerdere, licht aangepaste, locs gebruiken voor rangeerwerk.
Hoe kun je met een decoder die tevens de loc voedde met meerdere locs rangeren?
Wat moest je dan aan de locs aanpassen?
Heb je foto's van de koppelwagon?
Groet,
Albert
-
Dat komt hier allemaal aan bod, Albert!
Ik ben nog maar net begonnen.
-
(y) Sorry. Ik zal me inhouden. ;)
Albert
-
Geen excuses nodig: ik kan je belangstelling alleen maar waarderen (y)
-
Over electromagneten
De kracht neemt dramatisch toe naarmate het anker verder naar binnen gaat.
In het begin is een grote stroom nodig, voor het daarna vasthouden een veel geringere.
Sommige moderne decoders kunnen daarvoor ingesteld worden.
Op dit moment stond DCC voor mij nog niet vast. Een ander idee was het rangeergebied met middenrail uit te voeren om zo het systeem te activeren.
Hoe dan ook; ik moest iets bedenken voor de verschillende stroombehoeften:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20220404-133145-624adc9204d7c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20220404-133145-624adc9204d7c.jpg)
-
De condensator wordt via de weerstand geladen.
Als de schakelaar (relais) wordt bediend ontlaadt de elco zich over de spoel.
Dit geeft de puls om het anker aan te trekken.
Daarna volstaat de stroom door de weerstand om het anker vast te houden.
-
Aansturing met DCC
Inmiddels had ik DCC en bouwde een decoder in.
De decoder bedient de electromagneet middels een relais (uit een oud telefoonmodem) en hoeft de stroom voor de spoel niet te leveren.
De elco wordt via een diode door de spanning op de rails geladen; dat gaat dus buiten de decoder om.
-
Plaats over de ontkoppelspoel en over de relaisspoel een vrijloopdiode. Doe je dit niet dan heb je kans dat de decoder beschadigd raakt of dat het relaiscontact vies wordt.
-
Bedankt voor het advies (y)
Het gaat al 15 jaar goed met deze geringe stromen maar ik ga ze nu toch inbouwen.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20220404-133145-624adc9204d7c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20220404-133145-624adc9204d7c.jpg)
1. Van welk merk is deze mooie mP3000?
2. Leuk dat je een automatische koppeling op een mP3000 wilt maken maar die hadden in het echt toch echt wel een schroefkoppeling!
:P
-
Preisertjes die een schroefkoppeling los kunnen draaien zijn er nog niet. :)
-
Ha Duoblock; ik herkende er ook een honde(n)kop of zoiets in :D
Maar het is idd meer een mP3000.
-
DCC kan ik aanbevelen maar voor wie daar nog niet aan wil zijn er andere opties om zo'n mechanisme aan te sturen.
Daar kunnen we het later ook nog over hebben.
-
Schema verder uitgewerkt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20220405-115129-624c12a93e3a2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20220405-115129-624c12a93e3a2.jpg)
Nu ook met beveiligingsdioden.
-
Nu de wagon zelf
Compleet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220512-143054-627d015a1ff11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220512-143054-627d015a1ff11.jpg)
De "kolenlading" eraf:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220512-143121-627d0163a18c6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220512-143121-627d0163a18c6.jpg)
De bak weg:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220512-143140-627d016ce8265.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220512-143140-627d016ce8265.jpg)
Van achteren:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220512-143157-627d0173748a9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220512-143157-627d0173748a9.jpg)
De haak:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220512-143210-627d017cde1d8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220512-143210-627d017cde1d8.jpg)
-
Bedankt voor je uitleg tot dusver. (y) Dus met je regelaar (multimuis o.i.d.) bedien je de koppeling? Locomotief zet trein ergens neer; 1e wagon ontkoppeld zichzelf; locomotief verdwijnt; volgende locomotief komt; wagon koppeld zich aan niewe loc?
Of zie ik het verkeerd?
Albert
-
Hmm, zo zou het ook kunnen als ik de wagon omdraai. Is ook een idee! Maar ik heb hem steeds aan de loc.
Aan de voorkant van de AKW zit een connector om evt een analoge loc te voeden. Zo'n loc pas ik aan door de stroomafname van de wielen te verleggen naar 2 draden met een stekkertje naar de AKW.
-
Ah, ik snap het. Een toegewijde wagon. Loc met akw zet sleep ergens neer.
Albert
-
Leuk concept om eens verder over te denken ...
Meerdere AKW in één trein (met functiedecoder), trein komt binnen, laatste wagen ontkoppelt van Dg, Dg blijft staan terwijl de loc de trein langs de losweg o.i.d. zet.
Een andere AKW ontkoppelt, loc trekt weer op en zet daarna de rest van de trein weer achteruit, Dg koppelt weer aan en trein vertrekt naar het volgende station ...
-
Ik lees op Wikipedia het volgende: De bagagerijtuigen Dg waren bagagerijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen voor gebruik in goederentreinen. Behalve voor het vervoer van bagage dienden als als werkruimte voor de conducteur.
Waar staan de letters Dg dan voor? Dikke Gerrit? Doos gebak? Dagage gijtuig?
Albert
-
De D staat voor dienst, een niet voor publiek toegankelijke wagen, vergelijk met de grote wagens/rijtuigen voor reizigerstreinen met de zelfde aanduiding: D III, D IV, D V, etc,
De g staat waarschijnlijk voor goederen, maar dat weet ik niet 100% zeker.
-
...
Ah, ik snap het. Een toegewijde wagon. Loc met akw zet sleep ergens neer
...
Precies!
...
Meerdere AKW in één trein (met functiedecoder), trein komt binnen, laatste wagen ontkoppelt van Dg, Dg blijft staan terwijl de loc de trein langs de losweg o.i.d. zet.
Een andere AKW ontkoppelt, loc trekt weer op en zet daarna de rest van de trein weer achteruit, Dg koppelt weer aan en trein vertrekt naar het volgende station
...
Dat kan ook mooi.
De keuze voor een locdecoder werd toen ingegeven door zuinigheid: met 1 decoder meerdere, licht aangepaste, locs gebruiken.
Tegenwoordig heb ik diverse DCClocs en dan is een functiedecoder idd logisch.
-
Nog even over de decoders:
Ik begon met de 1e generatie LokMaus van Roco en een vrij luxe decoder (2 extra functies met veel instelopties) van, ik denk, Lenz.
Bij Conrad kocht ik later een standaard Tams decoder (alleen de 2 lichtfuncties). Zonder draden; kon ik er toch zelf wel even aan maken. Scheelde weer een paar euro!
Na mijn soldeerwerkzaamheden was er echter maar 1 lichtfunctie meer over ::) Garantie kan men vergeten in zo'n geval...
Toen heb ik hem maar in de AKW. gezet. Zo kwam ook mijn luxe Lenz weer vrij.
De overgebleven uitgang bedient nu het mechanisme met F2. De Tams decoder heeft nml wel "functionmapping" en ik kan het zo instellen dat het in beide rijrichtingen werkt.
De AKW kan evt nog steeds een analoge loc voeden.