BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: BrightonBelle op 08 February 2022, 17:59:04
-
Soms is het onderscheid tussen serieus nieuws en kolder slecht te maken; of zoals iemand schreef: Komt dit van de Speld?
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/22/spoorwegen/groningers-kunnen-vanaf-eind-dit-jaar-1-minuut-sneller-op-schiphol-zijn-een-belangrijke-stap
Grtz Gerard
-
Leuk verhaal maar in werkelijkheid is dit onzin want er hoeft maar een vertraag te zijn op de rit Groningen -schiphol en weg is de minuut tijdwenst
-
Vergelijk de huidige reistijd even met 15 jaar geleden.
Of met 30 jaar geleden. Of met 40 jaar.
Dan zie je wel enige versnelling
Groeten
Hendrik Jan
-
Om je voor die ene minuut op de borst te kloppen ;D
Het blijft wel steeds een trekschuit op rails.....
-
Mooi project?
- kosten €25.000.000.
- tijdwinst zelfs 71 seconden.
- dus €352.000 per seconde.
Mogelijke gevolgen:
- treinen rijden nu met 80 km/h voorbij aan de perrons, straks met 140 km/h. Dus mensen, niet op het randje gaan staan!
- meer trillingen en geluidsoverlast
- trillingen geven zorgen bij het aan het spoor liggende ziekenhuis voor het medisch apparatuur. Volgens Prorail blijft alles - jawel - op papier binnen de normen ::)
En de Hoogeveners weten nu, dat hun wens om ooit nog de IC-status terug te verkrijgen, zo goed als verkeken is.
-
Het is natuurlijk onderdeel van een verdere versnelling. En als je wil kun je ook de rijtijdspeling gebruiken om es wat sneller te rijden...
Verder is het bekend dat ieder dorp graag een IC-station wil maar dat werkt natuurlijk niet :P
-
Even off topic
De discussie over ieder 'dorp' - In Drenthe wordt Hoogeveen een stad genoemd - is natuurlijk uitermate arbitrair. Er zijn meerdere intercitystations in Nederland met een geringer aantal inwoners en welke dichter op elkaar liggen.
Wat je ziet is dat nu het aardgas uit het Noorden niet meer mag worden ingezet, het Noorden domweg aan de kant wordt gezet.
Ze krijgen een doekje voor het bloeden in de vorm van een zakje met geld, wat niet in verhouding staat met het geld wat de overheid verdiend heeft met dit gas.
De NAM en de overheid zijn nauwelijks bereid de schade te vergoeden en schuiven het op de lange baan op basis van onderzoeken die moeten gebeuren (onderzoeken zijn een fantastisch managementtool om besluiten uit te stellen).
Daarbij wil de NAM ook uit het Noorden weg, Gas Terra gaat dicht, de Gasunie heeft geen reden meer van bestaan, defensie overweegt de JWF-kazerne in Assen te sluiten, investeringen op langere termijn zijn er niet en dus kun je bijna concluderen, dat na 'plundering' ook de overheid zijn handen aftrekt van het Noorden.
Aan de minuut sneller zit maar één positief kantje en dat is, dat de westerling sneller zijn overspannen leefgebied kan ontvluchten op zoek naar de rust en ruimte in het Noorden. Nadeel hiervan is weer, dat ze niet terug willen en in het Noorden een huis kopen, wat de prijzen weer doet stijgen.
En dan die ene minuut, sta een minuut eerder op om een trein te pakken die één minuut eerder vertrekt. Waar praten we over?
Ik weet het, het staat hier heel zwart/wit, maar bezie het vooral in het groter geheel en probeer eens te beseffen hoe het voelt, als de grond onder je voeten en bestaan begint te schudden.
Einde off topic
-
Mooi project?
- kosten €25.000.000.
- tijdwinst zelfs 71 seconden.
- dus €352.000 per seconde.
Inderdaad zonde van het geld, één trein een keer met 140 door de boog laten rijden en er vervolgens niets meer mee doen.
Leuk verhaal maar in werkelijkheid is dit onzin want er hoeft maar een vertraag te zijn op de rit Groningen -schiphol en weg is de minuut tijdwinst
Dat is niet anders dan de huidige situatie.
Om je voor die ene minuut op de borst te kloppen ;D
Waar lees je dat?
-
Vergelijk de huidige reistijd even met 15 jaar geleden.
Of met 30 jaar geleden. Of met 40 jaar.
Dan zie je wel enige versnelling
Groeten
Hendrik Jan
Dat heb je goed HJ, ik zat 40 jaar geleden op de middelbare school, we zijn eens op excursie geweest naar het Rijksmuseum. Met de trein. Aangezien mijn brein veel futiele informatie opslaat, maar belangrijker zaken laat schieten weet ik de reistijd nog; 2 uur 14 minuten. Hoe lang doet de trein er tegenwoordig over? 2 uur 4 minuten. 10 minuten reistijdversnelling in 40 jaar, dat is een kwart minuut per jaar. Dan is 1 minuut reistijd in één jaar een Grote Sprong Voorwaarts.
-
Maar we hebben hier al vaker geconstateerd dat dat overal zo is, niet alleen op de route naar het Noorden. Versnelling kan, maar vooral bij aanleg van nieuwe of de vervanging van bestaande railinfra.
Voor het Noorden zou het dan om de Lelylijn gaan. Best kans dat het er toch van gaat komen. Het kabinet zoekt projecten bij tientallen miljarden euro's en de politiek wil graag iets doen voor het Noorden om de boel een beetje bij elkaar te houden. Of het Noorden daar nu echt veel mee gaat opschieten, is weer een andere vraag.
-
Mogelijke gevolgen:
- treinen rijden nu met 80 km/h voorbij aan de perrons, straks met 140 km/h. Dus mensen, niet op het randje gaan staan!
1 moet je hoe dan ook niet doen, erg hinderlijk……
2 de meeste perrons in Nederland gaat de trein met 140 km/h voorbij, ik zie ‘t probleem niet.
-
Moet je eens op het randje gaan staan ;)
-
Mooi project?
- kosten €25.000.000.
- tijdwinst zelfs 71 seconden.
- dus €352.000 per seconde.
Voor 1 trein klopt die redenatie.
Maar hoewel ik nooit in het noorden kom, ga ik ervanuit dat er zo'n 50 treinen over die lijn per dag rijden?
Dus dan zou het €500.000 per trein zijn om 50 keer 71 seconde winst te krijgen op een dag.
Over een jaar zou dat dan ineens maar zo'n 1300euro per trein zijn om 71 secondes sneller te zijn.
En na 10jaar maar 130euro per trein.
Ik ga ervanuit dat in die 10 jaar de kosten van een kaartje ook weer omhoog zijn gegaan dat ze die 130euro er zo uit hebben per trein.
Kaartje op dit moment is al 27euro voor enkeltje van Amsterdam naar Groningen, dus een volle trein heeft die kosten en er snel uit.
Let op, ik was niet geweldig in rekenen.
-
Als men de infrastructuur niet grondig aanpakt, kunnen de treinen nauwelijks sneller gaan rijden.
Maar vijf minuten per uur kan net uitmaken dat je een aansluitende trein om te overstappen nog net halen kan, dan heb jij een half uur kortere reistijd ,dat zou wel kunnen. ;)
Wat zou er nu tussen Amsterdam en Groningen verbeterd zijn in die 40 jaar ?
Als er plannen ergens komen voor het verbeteren van het spoor en er wordt een spoorlijn omgelegd, staan de bewoners uit de omgeving al te protesteren dat de treinen harder door hun dorp gaan razen en overlast gaan geven.
kijk nu maar naar de uitbreiding van de Betuwe route bij Elten met een derde spoor , daar moet iets van de berg worden afgehaald.
Groeten , Peter
-
:)
Peter,
Als men die "aansluitende" trein om dienstregelingtechnische redenen vijf minuten vervroegd schiet je er nog niets mee op.
Helaas...
Ronald
-
Dat is zo, maar mss doet men dat ook niet ?
Peter
-
Moet je eens op het randje gaan staan ;)
Dat is sws niet aan te raden. :P ;D
-
Wat jullie vergeten in deze discussie is dat de versnelling bij Hoogeveen niet op zichzelf staat, maar onderdeel is van een veel groter geheel qua dienstregelingverbeteringen voor de drie Noordelijke provincies. Als het hele pakket aan maatregelen straks klaar is:
- Ombouw Zwolle
- Ombouw Herfte
- Ombouw Hoogeveen
- Ombouw Assen
- Ombouw Onnen hoofdbaan
- Ombouw Onnen emplacement
- Ombouw Groningen
- Ombouw Groningen-Leeuwarden
- Ombouw Leeuwarden
- Ombouw Groningen-Bad Nieuweschans
- en de rest wat ik vergeten ben
dan gaat het hele Noorden profiteren van een optimale die dienstregeling. Dus kijk s.v.p. niet naar een afzonderlijk project, maar kijk naar het geheel. En als je al deze projecten in ogenschouw neemt, dan kun je niet bepaald concluderen dat er geen geld meer in het Noorden gestoken wordt.
Jeroen
-
Wat wij vergeten? P'don?
Ik vergeet helemaal niks, ik reageer vooralsnog niet in dit leuke draadje 8)
-
Pff, 10 minuten tijdwinst in 40 jaar en dan in 1 jaar er nog een minuut bij. Ik ben echt onder de indruk. Als dat wat jij noemt Jeroen allemaal voor die ene minuut nodig is dan kan de NS onmogelijk een op snelheid gericht bedrijf worden genoemd, dus het gaat waarschijnlijk om gewoon onderhoud met daarna nauwelijks gewijzigde rijsnelheden.
-
Dan maakte je tot hier ook geen deel uit van de lopende discussie en was mijn opmerking ook niet aan jou gericht…. :D ;)
Jeroen
-
Pff, 10 minuten tijdwinst in 40 jaar en dan in 1 jaar er nog een minuut bij. Ik ben echt onder de indruk. Als dat wat jij noemt Jeroen allemaal voor die ene minuut nodig is dan kan de NS onmogelijk een op snelheid gericht bedrijf worden genoemd, dus het gaat waarschijnlijk om gewoon onderhoud met daarna nauwelijks gewijzigde rijsnelheden.
'waarschijnlijk', maar het gaat dus niet om gewoon onderhoud. Als je het artikel had gelezen dan wist je dat de minuut verkorting komt door de verhoogde snelheid in de boog bij Hoogeveen, de andere projecten zorgen voor nog meer tijdwinst.
-
En dan die ene minuut, sta een minuut eerder op om een trein te pakken die één minuut eerder vertrekt. Waar praten we over?
Eens, maar in dat kader is het altijd weer lachwekkend om te zien hoe onbelangrijk die minuut is als het gaat om reizen met (in dit geval) de trein, maar tegelijk hoe belangrijk die minuut is als het gaat om reizen per auto.
Want hoe belangrijk vinden we die 130 op de snelweg wel niet? Wat effectief voor de doorsnee automobilist amper één minuut tijdwinst oplevert.
Aan de andere kant:
Die ene minuut kán er net voor zorgen dat je een aansluiting wel of niet haalt.
Wat dat betreft een recent voorbeeld in Italië: EC komt binnen om :56, bus vertrekt . . . inderdaad om :56, dus uur wachten . . .
-
Pff, 10 minuten tijdwinst in 40 jaar en dan in 1 jaar er nog een minuut bij. Ik ben echt onder de indruk. Als dat wat jij noemt Jeroen allemaal voor die ene minuut nodig is dan kan de NS onmogelijk een op snelheid gericht bedrijf worden genoemd, dus het gaat waarschijnlijk om gewoon onderhoud met daarna nauwelijks gewijzigde rijsnelheden.
Het gaat nogmaals niet om die ene minuut an sich. Sinds de indienststelling van de Hanzelijn wordt de hele dienstregeling in Nederland opgebouwd vanuit de knoop Zwolle. Dus dat punt ligt vast. Wil je op de Noordelijke nevenlijnen een betere dienstregeling ontwikkelen en de aansluitingen op de treinen van/naar Zwolle ook optimaliseren, dan heb je dus te maken met de knoop Zwolle, maar ook met de knopen Leeuwarden en Groningen.
Om deze drie knopen optimaal met elkaar te verbinden, is rijtijdverkorting tussen Groningen en Zwolle benodigd. Dat wordt momenteel door het realiseren van meerdere projecten bereikt. Het rijden met een hogere snelheid door Hoogeveen is daar één van. Komend voorjaar zal echter ook een snelheidsverhoging ter hoogte van emplacement Onnen plaatsvinden, maar daar hoor je niemand over ;D ;D
Maar al deze projecten hangen dus samen met elkaar om straks, als al deze projecten klaar zijn, het Noorden een flinke dienstregelingsimpuls te geven. ProRail kan nu eenmaal niet alle projecten tegelijk laten uitvoeren. Daar zijn de mensen en middelen niet voor én dan zou het Noorden te lang achtereen niet of slecht bereikbaar zijn. Daarom is het totale verbeterprogramma opgedeeld in losse projecten die, met tussenpozen van elkaar, gerealiseerd worden. Hoogeveen is daar nu uitgepikt als zijnde een idioot project waarin zoveel geld wordt uitgegeven voor die ene minuut. Ik hoop met bovenstaande duidelijk gemaakt te hebben dat dit dus klinkklare onzin is. Hoogeveen is een onmisbaar radartje in het totale pakket aan maatregelen om de dienstregeling in het Noorden dus te kunnen verbeteren.
Jeroen
-
...dan gaat het hele Noorden profiteren van een optimale die dienstregeling...
Geldt hooguit voor het kleine deel aan Noordelingen, die met de trein naar de Randstad reist. Klaarblijkelijk verkeerd Prorail in de veronderstelling, dat alle Noordelingen naar het zuiden willen. :o
Een rondje Zwolle - Emmen - Stadskanaal - Groningen - Leeuwarden - Meppel - Zwolle was beter geweest eventueel met een doorsteek van Emmen naar Hoogeveen. Dat had een groter impuls gegeven, dan de minuut van Hoogeveen.
En als je al deze projecten in ogenschouw neemt, dan kun je niet bepaald concluderen dat er geen geld meer in het Noorden gestoken wordt.
Ik denk, dat een deel van het Noorden meer gebaat is bij een aanpak van de aardbevingsschade en de toekomst hiervan. Daarbij is de aanpak natuurlijk ook het gevolg van het inhalen van jaren achterstand en een aantal plannen, zoals Onnen en station Groningen door de wens van woningbouw gevoed en voor een groot deel door de provincie/gemeente Groningen gefinancierd.
Dit alles is betrekkelijk, net als de minuut winst bij Hoogeveen.
-
Ja, alleen heeft Prorail niets te maken met aardbevingen en woningbouw, en is het ook knap nutteloos om dat hier in de discussie te gaan betrekken... >:(
-
Wordt er eindelijk geïnvesteerd om het spoor sneller te maken, is het weer niet goed.... ;D
Mogelijke gevolgen:
- treinen rijden nu met 80 km/h voorbij aan de perrons, straks met 140 km/h. Dus mensen, niet op het randje gaan staan!
Och, in Duitsland scheuren treinen met 200km/h langs perrons, ik zie het probleem niet....
Dat is sws niet aan te raden. :P ;D
Inderdaad, ook al rijd een trein minder snel.....
-
Och, in Duitsland scheuren treinen met 200km/h langs perrons, ik zie het probleem niet....
Zelfde soort discussie al daar mag je op redelijk wat plekken 200 ++ km/u Hier ook slechts met slakkengang....
Ik ben overigens voor ;D
MB
-
Geldt hooguit voor het kleine deel aan Noordelingen, die met de trein naar de Randstad reist. Klaarblijkelijk verkeerd Prorail in de veronderstelling, dat alle Noordelingen naar het zuiden willen. :o
Een rondje Zwolle - Emmen - Stadskanaal - Groningen - Leeuwarden - Meppel - Zwolle was beter geweest eventueel met een doorsteek van Emmen naar Hoogeveen. Dat had een groter impuls gegeven, dan de minuut van Hoogeveen.
Ja hoor, dat half miljard voor Emmen - Stadskanaal is vast een goede besteding ::)
Er is de afgelopen pakweg 10 jaar een paar miljard geïnvesteerd in allerlei infra- en economische projecten en er komt nog een paar miljard aan voor o.a. de Lelylijn (als het allemaal doorgaat) maar het is nog niet genoeg. Ik snap best dat Den Haag er een keer klaar mee is...
-
Ik vermoed dat u, net als Den Haag denkt, dat Noorderlingen een snelle verbinding met de Randstad wil hebben. Het kan best zijn dat Den Haag het wel een keer klaar mee is. Zijn de Noorderlingen ook wel met Den Haag, dus handen schudden is op zijn plaats.
Er wordt nu geld in projecten gestopt, waarvan nooit is onderzocht hoe groot de behoefte eigenlijk is. Ik hoop, dat ik dat jammer mag vinden.
-
Zeker. Nu is het ook wel zo dat er al decennia een stevige lobby uit het Noorden loopt voor een snelle treinverbinding met de Randstad. Dan is het Den Haag toch te vergeven dat ze denken dat Noorderlingen die snelle verbinding ook willen?
Ik heb me altijd afgevraagd of er in de Noordelijke provincies ooit goed met de bevolking is doorgesproken wat de positieve en negatieve gevolgen kunnen zijn.
Friesland biedt in ruil de bouw van 300.000 huizen in tien jaar aan. Mocht dat lukken, dan betekent dat zowat een verdubbeling van het inwonertal. Vooral het gebied rond de nieuwe spoorlijn zal drastisch van karakter veranderen. Zit iedereen ter plekke daar nu op te wachten?
-
Tuurlijk mag je dat jammer vinden, maar heb je het ook bij het rechte eind?
De provincies Drenthe, Groningen en Friesland hebben een enorme zak geld gekregen toen besloten was dat de Zuiderzeelijn niet gerealiseerd zou worden. We praten hier over 800 miljoen. De enige voorwaarde die Den Haag aan dit geld heeft gesteld is dat de Noordelijke provincies dit moesten steken in het verbeteren van het openbaar vervoer. De drie Provincies hebben zelf mogen bepalen waar het geld aan uitgegeven werd. De bestuurders van deze provincies zijn gekozen door de inwoners van deze provincies. Dus noch Den Haag, noch de rest van Nederland heeft ook maar iets bepaald over de verbeterprojecten die Drenthe, Groningen en Friesland hebben bedacht.
Daarnaast was destijds DEFINITIEF besloten dat de Zuiderzeelijn niet door zou gaan. Nu die 800 miljoen door de provincies uitgegeven is, beginnen ze gewoon weer te janken om de Zuiderzeelijn, maar nu onder de naam Lelylijn. Wat dat betreft zijn ze in het Noorden echt niet anders dan in de rest van het land…..
Jeroen
-
Het is "het noorden" dat om de Lelylijn zeurt, niet Den Haag of ProRail. Idd met het idee dat je niet meer als Groninger in Amsterdam hoort: "sow dat is ver!". En dat mensen hier komen wonen en werken en toch nog snel in de Randstad kunnen komen voor een meeting of familie te bezoeken zonder een halve dag te hoeven reizen.
Niemand zegt dat de Nedersaksenlijn een vervoerkundige noodzaak heeft. Zelfs de overheid niet. Die is alleen bedoeld om iets leuks toe te voegen in een kansarm gebied.
-
De enige voorwaarde die Den Haag aan dit geld heeft gesteld is dat de Noordelijke provincies dit moesten steken in het verbeteren van het openbaar vervoer.
Jeroen
Er is weinig van dit geld bij OV terecht gekomen. Grote wegeninfra projecten zijn er van betaald plus bijvoorbeeld ook de hele ombouw van Emmen centrum met de Hondsrugtunnel.
Een truk is nu om de lijn een ander naampje te geven, die te laten ploffen en opnieuw te cashen;)
-
De provincies Drenthe, Groningen en Friesland hebben een enorme zak geld gekregen toen besloten was dat de Zuiderzeelijn niet gerealiseerd zou worden. We praten hier over 800 miljoen.
2,16 miljard.
-
Eind 2018 en begin februari 2019 heeft er een proef plaatsgevonden om de reistijd tussen het Noorden en de rest van Nederland met een half uur te verkorten. De aanleiding van de proef was de toezegging van het Kabinet om de reistijd significant te verkorten. Naar aanleiding van de proef is op 5 februari 2019 een artikel verschenen in de Telegraaf, waarin de nodige kanttekeningen werden geplaatst bij de beoogde reistijdverkorting in relatie tot de te plegen investering. Naar aanleiding van dat artikel is er een discussie ontstaan en zijn er onderzoeken uitgevoerd. De uitkomst van de onderzoeken was dat de aanleg van de Lelylijn voordeliger was en dat de reistijd met meer tijd wordt verkort.
Ik wil hierbij ook opmerken dat het met name VNO/NCW is geweest die actief heeft gelobbyd voor de Lelylijn en dat dit later door de landelijke en provinciale politiek is opgepakt. Kortom het initiatief ligt bij maatschappelijke organisaties.
Grtz,
Wil
-
2,16 miljard.
De 800 miljoen waar ik op doelde was het bedrag wat beschikbaar was voor de ProRail-projecten.
Jeroen
-
Oh dat kan natuurlijk.
Dat bedrag is ook zeker in het OV terecht gekomen: spoorlijn Eemshaven, sneltrein Groningen-Leeuwarden, extra trein naar Sneek, boog Heerenveen, Herfte Aansluiting, spoorlijn Veendam, misschien spoorlijn Stadskanaal, station Assen, station Groningen denk ik ook, en vermoedelijk ben ik nog wel wat vergeten :)
Overigens kun je zo een minuut of 10 sneller rijden van/naar Groningen en Leeuwarden (gerekend vanaf ergens in de randstad), kosten zijn dan alleen de extra energie, alleen dan moet je de dienstregeling krapper maken en dat leidt tot een minder betrouwbare dienstregeling. En daar wordt niet voor gekozen.
-
Prachtig al die verhalen. Er is ruim 417 miljard verdiend met het Gronings gas. Dan is 800 miljoen nog geen 0,2% en mag het ook nog eens gedeeld worden met Drenthe, Friesland en Overijssel.
Trouwens, VNO NCW is niet bepaald een noordelijke instantie.
Goed, ik heb gezegd, wat ik wilde zeggen en daar ga ik het bij houden.
-
- Ombouw Zwolle
- Ombouw Herfte
- Ombouw Hoogeveen
- Ombouw Assen
- Ombouw Onnen hoofdbaan
- Ombouw Onnen emplacement
- Ombouw Groningen
- Ombouw Groningen-Leeuwarden
- Ombouw Leeuwarden
- Ombouw Groningen-Bad Nieuweschans
- en de rest wat ik vergeten ben
dan gaat het hele Noorden profiteren van een optimale die dienstregeling. Dus kijk s.v.p. niet naar een afzonderlijk project, maar kijk naar het geheel. En als je al deze projecten in ogenschouw neemt, dan kun je niet bepaald concluderen dat er geen geld meer in het Noorden gestoken wordt.
Jeroen
En wat voor tijdwinst leverd dit op?
-
Trouwens, VNO NCW is niet bepaald een noordelijke instantie.
Maar VNO-NCW Noord wel. En dat is de drijvende kracht achter de lobby.