BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 22 March 2008, 18:27:26

Titel: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Hans Reints op 22 March 2008, 18:27:26
Vanmorgen is in alle vroegte de Zeeuwselijn tussen Bergen op Zoom en Vlissingen gesloten.
Een maand lang zal er geen personen- en goederenverkeer op de lijn plaats vinden. Gelijk met de buitendienststelling is de aannemer op diverse plaatsen begonnen met het onderhoud

Aktueel nieuws van vandaag 16.30 uur

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0554.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0555.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0540.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0545.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0560.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0565_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0568.jpg)


SK
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 March 2008, 19:26:09
Een maand lang zal er geen personen- en goederenverkeer op de lijn plaats vinden.
Niet helemaal correct. Op doordeweekse dagen van 23:00 tot 7:00 wordt op het gedeelte Bergen op Zoom -Eindewege 1 spoor vrijgemaakt voor goederentreinen. Dat wordt dus 's nachts genieten voor de mensen die dicht bij het spoor wonen.

Bij de stations en de bibliotheken in Zeeland kun je een vouwblad afhalen waar het hele schema van de werkzaamheden op staat. Aan het stuk waar ik woon wordt vanaf a.s. maandag tot 1 april en van 8 tot 21 april continu gewerkt.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Marnix van Lit op 22 March 2008, 19:51:15
Mijn vriendin kotm uit Zeeland (Goes) en heeft er inderdaad veel last van als ze vanaf hier reist (Tilburg). Waar zijn deze foto's gemaakt SK?

Groeten, Marnix
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Hans Reints op 22 March 2008, 19:53:30
Tussen BoZ en Kruiningen
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: daan2353 op 22 March 2008, 23:07:51
In Goes staan ook de nodige leuke lokjes. Gisteren stonden er 2 600jes, eentje in gele livrei (zoals roco die maakt) en een in een grijs/groene livrei van een onderaannemer.. In kruiningen ook al de nodige erg leuke machientjes gezien.. Ik hoef zelf niet met de trein, dus vind het vooral leuk om eens wat anders dan de class 66 en 6400 als diesel te zien. Die class 66 zijn trouwens de grootste boosdoeners 'snachts.

het valt trouwens op hoe enorm het project is, aangezien er een complete opslag is gemaakt met kantorencomplex en wegopgang met stoplichten  langs het spoor tussen kruiningen en kapelle net voor de vlakebrug. Ook in Goes komen al lang niet gebruikte sporen (aan de noordzijde van de baan, langs de leenbakker e.d.) ineens weer vol te staan met railstoppers, dieseltjes en allerhande leuk spul. Zelfs de SGB schijnt gebruik te maken van de situatie, meen te hebben gelezen dat een railstopmachine hun ook een bezoekje zou brengen??
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Marijn op 22 March 2008, 23:21:59
Een ITL V100 Met Railpro Ks'en (laatste plaat van SK)pendelt al de hele middag en avond langs mijn huis

Morgen wellicht eens wat platen op Gs   ;D
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 March 2008, 00:05:59
Wie op de voet wil volgen waar en wanneer er werkzaamheden zijn kan terecht op www.prorail.nl/zeeuwselijn (http://www.prorail.nl/zeeuwselijn)
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Post49 op 23 March 2008, 00:41:24
Hallo allemaal,
Het viel mij ook al op dat er een stel bakkies bij de Blokker stonden. Eindelijk het achterstallig onderhoud aangepakt. Ook de waslijntjes, want tot op de dag van vandaag kon je precies zien hoeveel haast de Vs machinisten hadden met Mat'40. Draadbreuken tot gevolg aan de Vlissingse kant van het perron in Goes.
Erik, Goes.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Post49 op 23 March 2008, 01:11:16
Bij omroep Zeeland moeten ze niet gaan roepen dat er geen treinen meer rijden in Zeeland na 22 maart. De SGB rijd vanaf 23 maart, en wel volgens dienstregeling :D :D :D ;D!
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Reinier Z. op 23 March 2008, 07:41:18
Zelfs de SGB schijnt gebruik te maken van de situatie, meen te hebben gelezen dat een railstopmachine hun ook een bezoekje zou brengen??

Dat heeft niet direct met de werkzaamheden aan de Zeeuwse Lijn te maken. Er is vorige week vrijdag een stopmachine ingezet, maar die kwam de dag ervoor met een vrachtwagen uit Terneuzen en is op vrijdagmiddag, na het stopwerk bij de SGB, meteen weer per vrachtwagen afgevoerd.

In Goes staan ook de nodige leuke lokjes. Gisteren stonden er 2 600jes, eentje in gele livrei (zoals roco die maakt) en een in een grijs/groene livrei van een onderaannemer.. ,

Als ik 't goed heb, zijn die allebei van RRF. Dat er eentje geel is, komt omdat die is overgenomen van Strukton.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: edwin1974 op 23 March 2008, 08:55:31
Dat moet dan haast zeker wel want ik heb donderdagmiddag een vrachtwagen combinatie zien rijden richting Goes met op de trailer de RRF Hippel nummer 2.

groetjes edwin
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Albert Bas op 23 March 2008, 09:27:39
 ::) En die heb ik zaterdagmorgen in Goes vereeuwigd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RRF__Strukton.jpg)

Groet, Albert.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Hans Reints op 23 March 2008, 12:56:50
IK heb wel een vermoeden wat het is en waarvoor het moet dienen, maar ik wil graag precies weten wat het is,en waar voor het diend?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0546.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0553.jpg)
De Uwe Adams stopte na het optrekken tot vlak voor het voorwerp zonder dat de bomen gingen dalen. Bergen op Zoom gisteren.
SK
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Christoph op 23 March 2008, 13:10:10
Hallo SK,

de eerste foto die je toont is een kortsluitlans, deze is bedoeld voor het begin van de werkzaamheden zodat de spoorstroomsectie waarin deze zicht bevindt bezet raakt en er geen automatische rijwegen naar toegelegd kunnen worden.

Groeten,

Christoph
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: daan2353 op 23 March 2008, 13:30:21
@Albert, Idd, die twee had ik ook al gezien. Leuk om die hippeltjes weer eens te zien, is lang geleden.. De laatste was in Roosendaal toen ik nog een ov jaarkaart had en dat is echt al jaren terug..  ::)
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Albert Bas op 23 March 2008, 13:47:05
Daan,

Tot voor kort stond er nog een op emplacement Sloehaven maar die is nu vervangen door een DB 363.

Misschien komt Roco nog op het idee om de RRF uitvoering uit te brengen tegen een zacht prijsje. Die mal heeft zijn geld toch wel al opgebracht.
Ik zou hem direct bestellen.

Groet, Albert. ;D
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Flris op 23 March 2008, 16:17:00
welke was dat dan? de NS 658? (sorry voor deze off-topic)
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Albert Bas op 23 March 2008, 16:40:33
Flrs,

Inderdaad de 658, ik heb hem op de foto. Vroeger werd ie ook wel eens gewisseld natuurlijk. Ik heb ze er niet vaak mee zien rangeren, stond er meer voor nood denk ik.

groet, Albert.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Hans Reints op 23 March 2008, 17:04:05
Dit gaat over de Zeeuwselijn. Probeer je nu eens aan het onderwerp te houden >:( start anders een nieuw draadje
SK
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Flris op 23 March 2008, 17:04:43
ok:P k was al bijna bang dat dr een hippel heeft gestaan die ik niet wist ;D
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Hans Reints op 23 March 2008, 17:07:04

de eerste foto die je toont is een kortsluitlans, deze is bedoeld voor het begin van de werkzaamheden zodat de spoorstroomsectie waarin deze zicht bevindt bezet raakt en er geen automatische rijwegen naar toegelegd kunnen worden.
Groeten,
Christoph
Bedankt voor je uitleg. Ik had er al een vermoeden van. Op de tweede foto kan je het apparaat nog net voor de Uwe Adam tussen de rails zien zitten. SK,
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Albert Bas op 23 March 2008, 17:21:18
 Sobat,

Volgens mij ligt emplachement Sloehaven in Zeeland aan de Zeeuwse lijn.
Valt wel mee met de off-topic.
Altijd blijven lachen. 

Albert.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Hans Reints op 23 March 2008, 17:28:31
ligt aan is nog geen onderdeel van! Anders kan je de SGB ook mee rekenen en dat is heus niet zo. De Zeeuwselijn is de hoofdbaan tussen Bergen op Zoom en Vlissingen. Niets meer en niets minder.
SK
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Marijn op 23 March 2008, 17:30:06
Ik ben begin van de middag wat picturen wezen nemen in de omgeving van Goes.
Alle platen zijn aanklikbaarrrrr.

De BAM V100 nr 28 met Railpro Fccccccccccpppppppppppsssssssssss'en te Goes:

(http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/Spoor_V100_BAM_Goes.jpg) (http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/Spoor_V100_BAM_Goes.jpg)

De 2 RRF Hippeltjes maar dan van de supermarkt zijde (op de achtergrond nog net een elfje en de kraansik van de SGB zichtbaar) :

(http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/Spoor_2XRFF_HIPPEL.jpg) (http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/Spoor_2XRFF_HIPPEL.jpg)

Groene SGB Sik mocht niet meespelen maar bleef braaf toekijken naar alle bezigheden aan de andere kant van de hoofdsporen:
(http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/Spoor_SGB_SIK_GOES.jpg) (http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/Spoor_SGB_SIK_GOES.jpg)

Mijn favo V100 op dit moment de ITL V100 hier met sleep Fas'en (nummer van getoonde loc is mij nog immer onbekend):

(http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/Spoor_ITL_V100_Kruiningen.jpg) (http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/Spoor_ITL_V100_Kruiningen.jpg)

Hierboven de belading van grind vanuit depot Kruiningen.
Het grind is aangevoerd per schip en door middel van kiepers naar diverse depot's langs de zeeuwse lijn gebracht (Kruiningen, Woensdrecht etc.).
Vanaf deze kollosale hoop gaat het weer per kieper naar de hoofdlijn alwaar met een Krol de Fas'en worden volgegooid.
Achterop de trein, hangt een Ks met een compressor erop, deze zit met een slang verbonden aan de rest van de trein zodat de pneumatisch aangedreven kiepbakken van de trein gekiept kunnen worden.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: EdvK op 24 March 2008, 17:41:38
Vandaag 2e Paasdag gaan de werkzaamheden gewoon door, tussen de sneeuwbuien door nog wat fotoke's gemaakt, let op de speciale dragline 2 armen? (geintje) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1000150_1.jpg)
foto locatie , viaduct woensdrecht
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1000152_2.jpg)
richting krabbedijke  -> bergen op Zoom
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: daan2353 op 26 March 2008, 19:50:14
Ik vind het toch een schitterend project. En naar mijn idee toch erg netjes georganiseerd. In een paar maanden tijd een compleet overslagstation gebouwd bij kruiningen om grind te laden, alle bedrijven kregen een nette brief waarin alle data en beperkingen waren aangegeven, dienstrooster door bussen laten uitvoeren, materieel en mensen regelen..
Verbazend wat een enorme organisatie daaraan vooraf gaat en hoe soepel het loopt (als je er niet zelf bij betrokken bent ;) )
Dat is toch bewonderingswaardig naar mijn idee!! Heel leuk om dit eens in het echt van dichtbij te zien.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Marnix van Lit op 28 March 2008, 19:11:52
Vanavond ga ik naar Goes toe om daar zaterdag ook nog door te brengen. Misschien dat er nog iets leuks te fotograferen is. Wordt er vanaf één plaats gewerkt, of zijn er diverse plaatsen op de lijn die tegelijkertijd onder handen worden genomen?

Groeten, Marnix
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: edwin1974 op 28 March 2008, 19:20:02
Ik zag vanmorgen toen ik onder weg naar huis reed na mijn nachtdienst beide RRF loc in de BAM kleuren de eesrte zag ik ter hoogte van de brug voor Rilland en de andere stond bij yerseke bij de ballast laad punt.
en de RRF 20zag ik vanmiddag weer tussen Rilland en Bergen op Zoom met een sleep grindwagons.

groetjes edwin
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 March 2008, 20:01:20
Wordt er vanaf één plaats gewerkt, of zijn er diverse plaatsen op de lijn die tegelijkertijd onder handen worden genomen?
Er wordt op meerdere plaatsen tegelijk gewerkt. Als je in Goes bent, loop dan even langs het loket voor de werkzaamhedenkaart. Dan weet je alles. En je kunt ook op de website van Prorail kijken. Daar staat de actuele stand van zaken.
Voor nu even een opsomming van plaatsen waar komend weekend wordt gewerkt:

Bergen op Zoom - Woensdrecht  (km 14-18) Nieuwe ballast aanbrengen.

Omstreeks Rilland Bath (km 25-28) Nieuwe dwarsliggers, nieuwe ballast.

Tussen Rilland Bath en Kruiningen-Yerseke (km 28-38) Nieuwe dwarsliggers, nieuwe ballast, raildempers aanbrengen.

Tussen Middelburg en Souburg (km 68,5 -72) Nieuwe ballast

Er zijn nog meer plekken waar gewerkt gaat worden, maar die komen pas in april aan de beurt. Dus je moet niet in Goes wezen, daar wordt uitgerekend dit weekend niet gewerkt.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Chris op 28 March 2008, 21:35:09
Bergen op Zoom : Rails is weg.
Zover ik weet is men gelijk een tunnel aan het plaatsen voor het wegverkeer, omdat de ringweg aan gaat sluiten op de oude Antwerpse straatweg.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: santerdam op 29 March 2008, 23:51:15
Treinen op trailers bij spoorwerkzaamheden

Afgelopen Paasweekeinde zijn 500 spoorwerkers begonnen met groot onderhoud aan de spoorlijn Vlissingen-Bergen op Zoom. Van 22 maart tot 22 april wordt er hard aan het spoor gewerkt: nieuw grind in het ballastbed, houten bielzen vervangen door betonnen exemplaren en nieuwe stukken bovenleiding. Voor de passagiers heeft de Nederlandse Spoorwegen deze week vervangend vervoer per bus geregeld.

Omdat er te weinig bussen zijn met als gevolg dat er vertragingen optreden, zullen er in de spits vanaf volgende week dinsdag treinen op transportcombinaties rijden vanuit Vlissingen, Middelburg en Goes. De treinstellen worden met kranen van de rails gelicht en op trailers geplaatst.

(http://www.transport-online.nl/site/images/nieuws/trailer_28032008_001.jpg)

Het grote voordeel is dat de treinpassagiers niet hoeven over te stappen, minder bussen ingezet kunnen worden en de intercity dienstregeling aangehouden kan worden. Deze week wordt er in Zeeland proefgereden met oude treinstellen, die normaal als oefenmateriaal door de brandweer in Vlissingen worden gebruikt. Volgende week worden er volgens de oorspronkelijke dienstregeling met treinstellen van de NS gereden.

(http://www.transport-online.nl/site/images/nieuws/trailer_28032008_002.jpg)

Er worden verschillende transportbedrijven ingeschakeld, die hiervoor aangepaste trailers gebruiken. Om de aanzienlijke instaphoogte te overbruggen worden speciale perrons aangelegd. De passagiers die volgende week gebruik maken van de treintrailer krijgen gratis koffie met een bolus geserveerd.

Met dank aan: Aad van Leeuwen (http://www.transport-online.nl/site/transportnieuws/index.php?news=3744)
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: RJ op 29 March 2008, 23:56:46
Het duurt nog een paar dagen voor het 1 april is?
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Marijn op 30 March 2008, 04:21:24
Ondertussen is zojuist om 2 uur de RRF/BAM V100 #28 langsgeschoven met een sleep OnRail Fas'jes.
Voor de rest rustig tussen Gs en Arn, een paar bovenleidingsinspectie voertuigen waren op pad  8)

Edit:
Vandaag ook weer langs het nieuwe sloelijn viadukt "Mallard" gereden.
Ter hoogte waar de wissels voor de nieuwe aftakking moeten komen was wel nieuw ballast gestort doch liggen de wissels, zover ik kon zien, er nog niet in.
Dat zou nog een weekend aan nachtelijke buitendienststellingen kunnen  betekenen na deze maand.


Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: EdvK op 30 March 2008, 11:46:23
Bergen op Zoom : Rails is weg.
Zover ik weet is men gelijk een tunnel aan het plaatsen voor het wegverkeer, omdat de ringweg aan gaat sluiten op de oude Antwerpse straatweg.

Laat mij nou toch verteld zijn dat er een viaduct  komt, ivm de de aanwezige buisleidingstraat ter plekke.
gr Ed
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Marijn op 30 March 2008, 14:21:58
YES, vandaag het eerste bakkie in dienst gezien, de (EX strukton) RRF hippel met een sleep van 35 Fccpps'en welke deels beladen van Gs naar Krg.
Erg leuk 2 stoten met de fluit voor de overweg , heb nog nooit eerder het geluid van de Hippelfluit gehoord  ;D
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Chris op 30 March 2008, 15:55:53
Laat mij nou toch verteld zijn dat er een viaduct  komt, ivm de de aanwezige buisleidingstraat ter plekke.
gr Ed

Ben ik blij dat ik daar geen huis koop dan, ze ligt dan midden in een woonwijk.....met huizen van 3 a 4 ton.
Zie er ook niets van terug in de tekeningen hier voor mijn neus.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Marijn op 30 March 2008, 16:02:18
Euh Chris, je kijkt nu tegen de achterkant van de tekening aan... je moet um ff omdraaien !
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Chris op 30 March 2008, 16:12:43
Grapjas.

De tunnel heeft zijn naam zelfs al : Markizaat.
Als je de tekening leest, is het lastig, men heeft de spoorlijn als weg getekend....dus het lijkt een viaduct...

Da's een blunder van hier tot ginder, maar gelukkig hebben ze in die weg gezet, spoorlijn Bergen op Zoom-Goes

 klik hier voor de tekening  (http://www.bergenopzoom.nl/dsc?c=getobject&s=obj&!sessionid=178Hd!ziQW2AD1FEo9vhsUlCp3M0aKBFh@OqKEX@lWdtD8XH5Wf8xG1jmb5WBNDa&objectid=48531&!dsname=boztarget)

Zoom in op het grote rode blok in het midden en voila, zoals ze bij Telfort zeggen.

ps : Alleen het witte is bestaande bouw, de rest gaat men nu bouwen  ;D
ps II : Grappig, links naast de tunnel zie je een huis staan in een groot groen vlak. Dat is een huis van de tuinder die zijn grond heeft verkocht, en dadelijk dus opgesloten zit in de woonwijk. 8)
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 March 2008, 20:11:39
Vandaag ook weer langs het nieuwe sloelijn viadukt "Mallard" gereden.
Ter hoogte waar de wissels voor de nieuwe aftakking moeten komen was wel nieuw ballast gestort doch liggen de wissels, zover ik kon zien, er nog niet in.
Dat zou nog een weekend aan nachtelijke buitendienststellingen kunnen  betekenen na deze maand.
Ben vanmiddag ter plekke geweest. Je kunt tegenwoordig vanaf de Postweg via een splinternieuwe betonnen loopbrug ( ;D) over de Postweg en de A58 bij het hoofdspoor komen. Er liggen geen wissels, en volgens het overzicht van werkzaamheden worden die in deze buitendienststellingsperiode ook niet geplaatst.
Volgens mij een gemiste kans, maar daar zullen ze hun redenen wel voor hebben.
Wat er wel is gedaan, ze hebben alvast een aantal ES'en gelegd (elektrische scheidingslassen) en daar is wat verse ballast onder gegaan.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: GerritM op 30 March 2008, 23:46:26
De tunnel heeft zijn naam zelfs al : Markizaat.
Als je de tekening leest, is het lastig, men heeft de spoorlijn als weg getekend....dus het lijkt een viaduct...

Neehoor de wegen zijn donkergrijs en de spoorlijn is lichtgrijs. voor mij zo duidelijk als wat  ;D

Groet Gerrit
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Marnix van Lit op 31 March 2008, 11:07:32
Bedankt voor de snelle reacties op mijn vraag. Heb ze via mijn mobiel gelezen, maar een reactie schrijven is lastig. Hier dus de foto's van zaterdag rond de middag tussen ongeveer 11.30 en 13.30 op en rond station Kruiningen en Goes.

Strukton en RRF ex-NS 600 staan in Goes te wachten op verdere inzet:
(http://i117.photobucket.com/albums/o62/marnixvanlit/BeneluxSpoor/20080330%20Onderhoud%20Zeeuwse%20Lijn/DSC01548b.jpg)

RRF ex-V100 (nummer onbekend) staat op een van de rangeersporen te wachten met een sleep RailPro/Onrail Fas'en op verdere inzet. Toen ik 's avonds langs reed stond deze nog op dezelfde plaats.
(http://i117.photobucket.com/albums/o62/marnixvanlit/BeneluxSpoor/20080330%20Onderhoud%20Zeeuwse%20Lijn/DSC01550b.jpg)

(http://i117.photobucket.com/albums/o62/marnixvanlit/BeneluxSpoor/20080330%20Onderhoud%20Zeeuwse%20Lijn/DSC01555b.jpg)

Strukton 303005 "Ankie" staat te wachten om een werktrein bestaande uit Ks'en op te duwen richting depot Kruiningen.
(http://i117.photobucket.com/albums/o62/marnixvanlit/BeneluxSpoor/20080330%20Onderhoud%20Zeeuwse%20Lijn/DSC01564b.jpg)

(http://i117.photobucket.com/albums/o62/marnixvanlit/BeneluxSpoor/20080330%20Onderhoud%20Zeeuwse%20Lijn/DSC01566b.jpg)

(http://i117.photobucket.com/albums/o62/marnixvanlit/BeneluxSpoor/20080330%20Onderhoud%20Zeeuwse%20Lijn/DSC01572b.jpg)

(http://i117.photobucket.com/albums/o62/marnixvanlit/BeneluxSpoor/20080330%20Onderhoud%20Zeeuwse%20Lijn/DSC01578b.jpg)

Een Uwe Adam loc en Strukton 303006 "Irene" staan te wachten om ook hun werktreinen bestaande uit Ks'en op te duwen richting depot Kruiningen:
(http://i117.photobucket.com/albums/o62/marnixvanlit/BeneluxSpoor/20080330%20Onderhoud%20Zeeuwse%20Lijn/DSC01581b.jpg)

Strukton 303006 "Irene" duwt de werktrein richting depot kruiningen:
(http://i117.photobucket.com/albums/o62/marnixvanlit/BeneluxSpoor/20080330%20Onderhoud%20Zeeuwse%20Lijn/DSC01589b.jpg)

Over twee weken ga ik opnieuw naar Goes en zo te zien op de site van ProRail zijn er daar dan wel werkzaamheden, dus ik ben benieuwd.


Groeten, Marnix
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Hans Reints op 31 March 2008, 11:12:57
Een goed waarnemer heeft zeker gezien dat alle locomotieven een eigen werknummer hebben.!

SK
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Marnix van Lit op 31 March 2008, 11:18:49
Dat heb ik zeker gezien SK. Een goed systeem lijkt me om alle verschillende combinaties uit elkaar te houden. Alleen bij de ex-NS 600'en zal ik deze niet zitten, maar misschien zijn deze aan de andere zijde aangebracht (niet zichtbaar op mijn foto's, heb ik ook niet nagekeken).

Groeten, Marnix
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Albert Bas op 31 March 2008, 13:44:23
Marnix,

  8) De gele Hippel op de bovenste foto is door Strukton verkocht aan RRF.
Dus beide Hippels zijn van RRF alleen hebben ze nog geen tijd gehad om hem te verven.

Heb ik ook gelijk een vraag; de Ankie van Strukton is toch geen mak 1200?

Groet, ALbert.  ;D
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Marnix van Lit op 31 March 2008, 14:19:00
Oeps, dat wist ik niet. Bedankt voor de info. Volgens www.railfan.nl (http://www.railfan.nl) is "Ankie" evenals "Irene" een Deutz 57187 uit 1961. Volgens dezelfde site heeft Strukton 3 MaK 1206, te weten 303001 "Carin", 303002 "Willy" en 303007 zonder naam.

Groeten, Marnix
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Albert Bas op 31 March 2008, 15:13:09
 :-| Oeps, en dat wist ik nou weer niet. (van die Deutzen dan).
Zijn dus net als de V100en van Alstom, gereviseerde DR loks?

groet, Albert.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 31 March 2008, 18:12:25
Die Deutz zijn overgenomen van HGK enkele jaren terug, zijn dus west Duitse locs.

Groetjes Michiel
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Hans Reints op 31 March 2008, 21:28:08
citaat=Omwonenden van het Zeeuwse spoor willen strengere geluidsnormen aan het spoor. De Raad van State buigt zich deze dagen over die geluidsoverlast. Goederenvervoerders Railion en Cobelfret willen juist steeds méér goederentreinen laten rijden. De aanleg van geluidsdempers bieden nog te weinig soelaas. Zowel de vervoerders als de omwonenden willen dat minister Cramer snel 'stille treinen' laat rijden= einde citaat

Naar mijn bescheiden mening had dat nu toch kunnen gebeuren? Alles is aanwezig en het spoor is buiten bedrijf. Maar ja, daar hebben ze nu eenmaal dure jongens voor in dienst die daar voor gestudeerd hebben! en wat is nu de mening van een gewone burger waard?......
SK
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Klaas Zondervan op 31 March 2008, 22:20:20
Zowel de vervoerders als de omwonenden willen dat minister Cramer snel 'stille treinen' laat rijden= einde citaat

Ja, vilten wielbanden op rubberen rails. ;D
Eigenlijk snap ik deze zin niet. De minister laat toch geen treinen rijden, dat doen de vervoerders toch?
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Hans Reints op 02 April 2008, 18:51:16
Het spoor blijft de gemoederen in het Zeeuwse bezich houden. Het is ook nooit goed :(

PZC woensdag 02 april 2008 | 18:15
-motie Middelburg valt verkeerd in Reimerswaal

 KRUININGEN - Het gemeentebestuur van Reimerswaal is ontstemd over een motie die maandagavond door de Middelburgse gemeenteraad is aangenomen. Daarin staat dat het Middelburgse college van B en W met NS in gesprek moet gaan over behoud van de intercity in Zeeland.  "Schandalig", zegt de Reimerswaalse wethouder Cees Knuit
De motie was een initiatief van de CDA-fractie. Raadslid Jo Kodde liet weten de huidige dienstregeling (één keer per uur een stoptrein en één keer per uur een intercity) prima te vinden. Waarschijnlijk eind dit jaar verandert dat. Dan zullen er twee intercity's per uur rijden, die echter wel op alle stations stoppen. De Middelburgse raad wil nu dat de 'echte' intercity behouden blijft, tot ongenoegen van Knuit. "We hebben met pijn en moeite die stations kunnen openhouden (voor Krabbendijke, Kapelle-Biezelinge en Arnemuiden dreigde sluiting) en nu gaat Middelburg ineens klagen." De Kapelse wethouder Jon Herselman liet ook al weten ontstemd te zijn over de Middelburgse handelwijze.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Arreman op 02 April 2008, 21:11:22
Sobat, tijdens de grote buitendienststelling worden er ook ca 8km raildempers aangebracht, maar dit gaat sommige niet ver genoeg. Er is een proef bezig met stillere goederenwagons, maar veel goederenwagons komen ui thet buitenland dus alles ombouwen is voorlopig geen optie.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Marnix van Lit op 05 April 2008, 18:59:47
Een goede bekende medefotograaf Huub wees mij op het Bouwmachineforum (http://www.bouwmachineforum.nl/forum/viewtopic.php?t=11988&postorder=asc&start=135). Dit gaat voornamelijk over bouwmachines maar af en toe zijn de treinen ook goed op de foto vastgelegd.

Groeten, Marnix
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: daan2353 op 16 April 2008, 20:07:44
Sobat, tijdens de grote buitendienststelling worden er ook ca 8km raildempers aangebracht, maar dit gaat sommige niet ver genoeg. Er is een proef bezig met stillere goederenwagons, maar veel goederenwagons komen ui thet buitenland dus alles ombouwen is voorlopig geen optie.
Zo'n herrie maken de treinen echt niet. Een kennis woont op 20 meter vanaf het hoofdspoor vlak bij eindewege. De treinen zijn daar dus redelijk op snelheid en de goederentreinen rijden daar ook. Ze hebben 3 laags isolatieglas en geluidsisolatie en de trein hoor je niet! Ondanks dat je er vlakbij woont moet je echt uit het raam kijken om te merken dat er een trein rijdt.
Ik woon 200 m vanaf station goes, ook hier dus de goederentreinen en langzaam rijdende personentreinen. Enkel de diesels hoor je af en toe, als de wind goed staat en de ramen open staan.
Het probleem is dat er de laatste jaren tot heel dichtbij het spoor huizen gebouwd zijn. Dure grote woningen waar je met 2 bovenmodale salarissen wellicht in aanmerking komt voor een hypotheek. Deze mensen hebben nu dus "last" van de herrie. Die herrie was er al, maar ze zijn er naast komen wonen en klagen daar nu dus over.
Kennissen van mij woonden nabij hoofddorp, daar heb je pas reden tot klagen met al die vliegtuigen.
Geef mij maar een bromgeluidje 'snachts of een antracietluchtje overdag (stoomtrein), een mug is irritanter. ;D
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Chris op 19 April 2008, 00:43:33
Ondertussen staat er in Bergen op Zoom een knaller van een bord, dat de onderdoorgang zal worden gebouwd, en geluidsschermen.

Zijn daar nog wel even bezig.
De contouren van de tunnel zijn al met damwanden geplaatst.

Af en toe LANG wachten voor de spoorwegovergang, op Strukton treinen.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Hans Reints op 15 May 2008, 17:44:55
Het circus gaat gewoon door 8)

Spoorbak valt veel duurder uit
Een halfverdiept spoor met tunnels aan de Goese Van Hertumweg en de Kloetingseweg kost veel meer dan de 40 miljoen euro die nu beschikbaar is. Het plan vergt zeker 50 tot 60 miljoen euro. Momenteel worden verschillende varianten onderzocht, waarbij wordt bekeken of er besparingen mogelijk zijn.
De gemeente Goes staat straks voor de keuze: of er moet extra geld bij, of het plan zal sterk moeten worden versoberd. Wethouder Rinus Dieleman (CDA, verkeer) gaat er in elk geval niet vanuit dat de huidige medefinanciers (havenbedrijf Zeeland Seaports, provincie, Prorail en ministerie Verkeer en Waterstaat) hun bijdrage zullen verhogen, nu blijkt dat de gekozen varant niet voor 40 miljoen euro is uit te voeren.
Welke kant het op gaat? Wethouder Dieleman durft er geen slag naar te slaan. "Ik wacht de onderzoeken van Haskoning af. Pas dan weten we als college waar we aan toe zijn." Haskoning verricht de planstudies in opdracht van spoorwegbeheerder Prorail.
De variant die college en raad vorig jaar het beste leek, ziet er als volgt uit: een halfverdiepte betonnen spoorbak van Kloetinge tot aan het NS-station, een tunnel onder de Van Hertumweg en twee fietstunnels bij de overgang Kloetingseweg. De overgang Buijs Ballotstraat wordt aangepast, maar behoudt spoorbomen.

De spoorbak moet afrekenen met geluidsoverlast en trillingen door het toenemende goederenvervoer. Prorail plaatst elders langs de Zeeuwse lijn geluidsschermen, betonnen dwarsliggers en raildempers om volgend jaar aan de wettelijke eisen voor spoorhinder te voldoen. Goes, waar het spoor dwars door de stad loopt, vindt dergelijke maatregelen onvoldoende en wil een halfverdiepte spoorbak. Samen met de provincie wist Goes het geld bijeen te sprokkelen, waarbij de bijdrage van Zeeland Seaports (20 miljoen euro) al een flinke stap in de goede richting betekende.

De 40 miljoen euro blijkt echter te weinig om het oorspronkelijke idee uit te voeren. Vooral de aanpassingen aan het perron van het station, de aanleg van een tijdelijk spoor om te zorgen dat tijdens de bouw treinverkeer mogelijk blijft én de geplande fietstunnels (een soort slakkenhuizen) bij de Kloetingseweg drijven de kosten flink op. Nader onderzoek zorgt ook voor vertraging. Een collegebesluit zal eerder na dan voor de zomer vallen.

bron:PZC
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Marijn op 15 May 2008, 18:11:58
Ik kan niet genoeg hopen dat die ellendige bak er niet komt..  >:(

Trouwens Chris, is het waar dat het emplacement te BoZ op punt staat gesaneerd te worden ?
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: wibi op 15 May 2008, 18:26:32
Fijn laten zeuren die gasten die +last+ hebben van treingeweld. Spijtig genoeg maakt dat de haven van Antwerpen weer sterker, ach ja, ook niet zo erg, binnenkort is dat ook Nederland! Wim
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Chris op 15 May 2008, 20:50:33
@Marijn

Ze zijn heel Bergen op Zoom flink aan het aanpakken.
Zover ik weet, wel eens opgevangen, zijn er plannen om iets met het bijzonder lelijke station te doen (het oude mogen ze van mij zo weer terug zetten)
Als ik oude foto's zie, kan ik er met mijn pet niet bij, dat men ooit heeft kunnen kiezen voor het wangedrocht aan beton en glas wat er nu staat.

Wat ik wel weet, is dat het stationsplein en omgeving erg op de schop gaat.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: L1train op 15 May 2008, 22:43:03
YES, vandaag het eerste bakkie in dienst gezien, de (EX strukton) RRF hippel met een sleep van 35 Fccpps'en welke deels beladen van Gs naar Krg.
Erg leuk 2 stoten met de fluit voor de overweg , heb nog nooit eerder het geluid van de Hippelfluit gehoord  ;D

Dan zou je misschien eens op bezoek moeten bij de SGB te gaan kijken, die hebben er ook 1. Heb daar op hemelvaartsdag nog een voetplaatrit meegemaakt.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: L1train op 15 May 2008, 22:51:44
Fijn laten zeuren die gasten die +last+ hebben van treingeweld. Spijtig genoeg maakt dat de haven van Antwerpen weer sterker, ach ja, ook niet zo erg, binnenkort is dat ook Nederland! Wim

je heb gelijk wim, wie was er nu eerder de trein of die zeurders?
ik woon ca 90 m van de spoorlijn, wat een vreselijke herrie, nou, nou, vreselijk ;D ;D. hier hebben ze een eindje verder ook al zo'n gek scherm neergezet omdat daar nieuwbouw gepleegd moet gaan worden. zet dan de woningen verder weg zou ik met mijn "boerenverstand" zeggen. ruimte zat in reimerswaal. (ik heb overigens niks tegen boeren hoor, die wil ik hier niet mee beledigen)
kennelijk denkt de gewone burger te simpel.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Hans Reints op 20 May 2008, 13:02:37
We blijven in het nieuws ;D Eigenlijk is dit de Sloelijn, maar vooruit het is Zeeland
Stond van morgen op/in de PZC

S-HEER ARENDSKERKE - Op de overweg bij de Oude Rijksweg in 's Heer Adrendskerke is dinsdagmorgen een tractor met aanhangwagen gegrepen door een goederentrein.

Het ongeval vond even na half tien plaats, vermoedelijk doordat de tractorchauffeur de naderende trein niet aan zag komen, doordat hij werd verblind door de zon. Er raakte niemand gewond. De locomotief heeft de aanhanger tientallen meters voortgeduwd over het spoor.

Een tweede locomotief kwam ter plaatse om de treinstellen weg te slepen. Diverse voertuigen van ProRail, Railion en de spoorwegpolitie kwamen ter plaatse om onderzoek te doen en de overweg weer vrij te maken. De tractor en aanhanger raakte zwaar beschadigd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13147.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/13147.jpg)

Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Hans Reints op 15 July 2008, 15:36:47
UIt de PZC van vandaag

MIDDELBURG - Recreatiebedrijven in een straal van 1 kilometer
van het spoor ontvangen deze week posters en affiches van
spoorbeheerder ProRail. Deze zijn bedoeld om de gasten te wij-
zen op de gevaren van het spoor. Met deze voorlichtingscam-
pagne wil ProRail een bijdrage leveren aan het verminderen
van onverantwoord en gevaarlijk gedrag op en rond het spoor.

Eigenaren en beheerders van 476 campings, vakantieparken, jeugdherbergen, recreatieparken en kampeerboerderijen worden aangeschreven. ProRail vraagt hen om het voorlichtingsmateriaal, dat in zes talen beschikbaar is, onder de aandacht van hun gasten te brengen. De campingcampagne is een onderdeel van een brede voorlichtingscampagne om gevaarlijke situaties langs het spoor te voorkomen.

Spelen, joggen, de hond uitlaten: als dit in de buurt van het spoor gebeurt levert dat volgens ProRail gevaar op. “Gevaar voor de kinderen, de joggers en de wandelaars en bovendien vertraging voor de treinen. Naar schatting wordt 10 procent van de vertragingen in het treinverkeer veroorzaakt door vandalisme en activiteiten te dicht bij het spoor. Dat is niet alleen hinderlijk voor de treinreiziger, het is ook levensgevaarlijk.”

ProRail treft naast voorlichting ook fysieke maatregelen die moeten helpen om ongewenst gedrag op en rond het spoor te voorkomen. Zo worden hekken geplaatst die het spoor afschermen van de openbare weg. Ook worden buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) ingezet die controleren op de zogeheten 'spoorlopers' en vandalen.

Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Chris op 15 July 2008, 15:40:01
Ik kan niet genoeg hopen dat die ellendige bak er niet komt..  >:(

Trouwens Chris, is het waar dat het emplacement te BoZ op punt staat gesaneerd te worden ?

Yep. Weet nu wat meer.
Men wil een groot chinees handelscentrum neerzetten.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Bert Roefs op 16 July 2008, 17:45:21
Met lopend buffet?  8)
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: krab op 16 July 2008, 17:48:50
Chris , je bedoeld het gedeelte voor heen Jansen wagonbouwers ?
 ;D
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Chris op 16 July 2008, 20:38:14
Oei, dat weet ik even niet.
Ik weet niet precies waar ik het ook al weer gelezen heb.
Ze willen in ieder geval een hele zooi oude loodsen verwijderen en groen plaatsen.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Hans Reints op 04 August 2008, 15:01:48
Zijn ze eindelijk klaar, heb je dit weer!

Koperdieven ontregelen treinverkeer

Afgelopen weekend is op het Zeeuwse spoor bij Rilland-Bath over een lengte van 300 meter koperen bedrading gestolen.
Maandag lag het treinverkeer vanaf 11.00 uur stil op het traject Bergen op Zoom - Kruiningen-Yerseke.

Afgelopen weekend is ook de bliksem-afleider van de Belastingdienst op het Stations-plein in Goes gestolen. Ook in Sas van Gent werd koper ontvreemd


Spoorbeheerder Prorail meldt dat er maandag vanaf 14.30 uur weer één spoor beschikbaar is tussen Bergen op Zoom en Kruiningen-Yerseke.
Het treinverkeer in Zeeland zal dinsdag pas weer volledig op gang komen. Prorail geeft maandag één spoor vrij, waar om en om een trein Zeeland-in en een trein Zeeland-uit kan passeren.

Reizigers zullen wel langer moeten wachten, omdat de trein bij overgangen niet harder mag dan 40 km/u.

Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Chris op 07 August 2008, 10:26:35
En het is wederom raak.
De boel plat door diefstal van koper.

Bizar.
(tja, hier stond iets anders....maar dat mag je in NL niet plaatsen....)
Maar ik denk dat U een idee hebt wat ze van mij met de dieven mogen doen...

Zoniet, vraag Floris maar wat ik af en toe verzin  ;D
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Lvdwerf op 07 August 2008, 10:31:16
heeft het iets te maken met de kelder van railz en snelvurende wapens?
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Chris op 07 August 2008, 10:31:57
Nee, iets met krachtstroom, hoopjes as en stoffer en blik.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Lvdwerf op 07 August 2008, 10:46:43
ook leuk maar als ze een keer de verkeerde kabel knippen dan hoef jij dat helaas niet meer te doen
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Chris op 07 August 2008, 11:31:24
Hoop doet.......nee in dit geval gaat dat juist niet op.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Marijn op 07 August 2008, 12:28:08
Märklin heeft nog maar 88 meter nodig, houd moed ! ;D
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Hans Reints op 12 September 2008, 14:04:42
Maandag naambordjes op spoorviaduct

Op het nieuwe viaduct over de A58 van de Sloelijn, het nieuwe goederenspoor tussen Goes en Vlissingen-Oost, wordt volgende week de naam bevestigd.
De naam 'Mallard' wordt in losse letters aan beide kanten van het viaduct gemonteerd. De eerste twee dagen van de week is de kant van de Postweg aan de beurt, daarna volgt de kant van boven de A58.
Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat komt 6 oktober naar Zeeland om de nieuwe Sloelijn te openen.

In maart heeft een gelegenheidscommissie de naam 'Mallard viaduct' gekozen voor het nieuwe kunstwerk over de A58. Mallard is het Engelse woord voor 'wilde eend'. De naam herinnert aan de gelijknamige operatie tijdens de Tweede Wereldoorlog, waarbij eind oktober en begin november 1944 zwaar is gevochten op de Sloedam. Geallieerde troepen die Zuid-Beveland al hadden bevrijd, stonden oog in oog met Duitse legereenheden die Walcheren nog bezet hielden. 'Mallard' is ook gekozen als naam voor het viaduct, omdat die verwijst naar de landelijke ligging van de Sloelijn.

In het weekeinde van 20 en 21 september vinden de laatste werkzaamheden aan de nieuwe spoorverbinding met Vlissingen-Oost plaats. Vanaf 22 september kunnen de eerste goederentreinen erover rijden.

De werkzaamheden op het emplacement in Vlissingen-Oost, bij Nieuwdorp, nemen nog wat meer tijd in beslag. In mei 2009 zijn die volledig afgerond. Vanaf dat moment kunnen er ook elektrische locomotieven op het traject rijden. Tot die tijd kan er alleen met diesellocs worden gereden. De nieuwe Sloelijn vervangt het voormalige bietenspoortje langs 's-Heerenhoek en Heinkenszand
bron PZC
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Marc tramt op 12 September 2008, 14:39:36
En ik maar denken dat "Mallard" naar een locomotief verwijst..   :-|
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Reinier Z. op 12 September 2008, 17:22:13
Tot die tijd kan er alleen met diesellocs worden gereden.

Of met stoom... hetgeen op 6 oktober gebeurt.  ;)
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Bartje81 op 12 September 2008, 20:18:01
Waarom moet er eigenlijk een nieuwe Sloelijn komen, kon de oude niet geëlektrificeerd worden?
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 September 2008, 23:37:37
Bart, de oude Sloelijn loopt dwars door het dorp Heinkenszand en veroorzaakt daardoor steeds meer problemen.
De nieuwe Sloelijn is de kortst mogelijke verbinding tussen de hoofdlijn en het industriegebied Sloe en loopt door onbewoond gebied. Het enige nadeel van deze korte verbinding is dat hij over het grondgebied van 4 gemeenten loopt, hetgeen wat strubbelingen opleverde bij de vergunningverlening.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Hans Reints op 20 September 2008, 14:29:27
Geen treinverkeer in deel provincie
Dit weekend rijden geen treinen tussen Vlissingen en Goes vanwege werkzaamheden aan het spoor.
Prorail laat op het stuk spoor tussen Middelburg en Vlissingen de bovenleidingen vervangen.

Bij het spoorwegviaduct ter hoogte van Arnemuiden wordt een nieuwe wissel aangelegd. Die wissel is nodig zodat goederentreinen vanaf maandag over de nieuwe Sloelijn rijden. De NS zet bussen in om de reizigers te vervoeren.

Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Hans Reints op 22 September 2008, 11:19:51
Eerste treinen over nieuwe Sloelijn

De Sloelijn is in gebruik genomen. De eerste goederentrein reed rond kwart over zeven over het nieuwe spoor richting Vlissingen-Oost.
Dit weekend werd de laatste hand gelegd aan de aansluiting van de nieuwe lijn op het bestaande spoor.

Er is jaren gewerkt aan de lijn naar het Sloegebied. Door de nieuwe lijn hoeven goederentreinen niet meer door Heinkenszand te rijden, maar rijden ze langs de A58 en uiteindelijk over het pas opgeleverde Mallardviaduct.

Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 September 2008, 11:38:27
Op google maps is er nog niks van te zien. Daar is de situatie zoals die was nog voor er ook maar één graspol werd omgekeerd. Die foto's zijn dus minstens 3 jaar oud.

Tijdens de buitendienststelling dit weekend hebben ze van de gelegenheid gebruik gemaakt om de rijdraden op het spoor Vlissingen-Middelburg te vernieuwen.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Hans Reints op 22 September 2008, 12:39:45
Ja Klaas dat zal ook wel zo blijven ! Sinds de terroristen GoogleMaps ontdekt hadden met de up-to-date informatie, en daar ook dankbaar gebruik van maakten, heeft men besloten de info meer dan drie jaar oud te laten zijn.
Dus als jij en ik met pensioen gaan staat de nieuwe Sloelijn op Google.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Marijn op 22 September 2008, 15:52:03
Wij zeggen een "vaarwel" tegen de oude sloelijn.

De oude sloelijn heeft een korte "rijke historie" kort vanwege de komst van de bus.. need i say more  ;)
De oude sloelijn maakte van 1927 tot 1966 deel uit van de ringlijn door zuid beveland :
Goes – 's Heer Arendskerke – Hoedekenskerke – Goes (43 ½ km).
In 1966 werde de (toen nog)tramlijn in twee stukken gekapt vanwege dijkverzwaring bij Borssele.
De helft vanaf 's Heer Arendskerke werd in 1966 nabij Nieuwdorp aangesloten op het Sloe haven emplacement.
De Sloelijn was geboren.

En nu is't alweer voorbij 

Meer info over de geschiedenis van deze lijn:
http://www.szb-stoom.nl/pagina's/szb-historie.html

Goederengespoor in Sloe (o.a. over de oude Sloelijn):
http://www.railgoed.nl/web_sloehaven20070105/sloehaven_start.htm

De eerste goederntrein over het nieuwe spoor heb ik vanochtend langs mijn huis zien komen rond 07.00 uur
Het was een Railion UC met standaard "sloe" wagensamenstelling.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Marijn op 22 September 2008, 19:53:04
Filmpje van aanleg wisselverbinding afgelopen weekend:
http://nl.youtube.com/watch?v=f_CUw7wfjpo
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 September 2008, 20:01:16
Het lijkt erop dat er maar 1 wissel is gelegd. Dat betekent dat ze vanuit de richting Goes een heel stuk linkerspoor moeten rijden om naar het Sloe af te buigen.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Marijn op 22 September 2008, 20:09:47
Als dat zo is hoeven ze "slechts" vanaf 's Heer arendskerke links te rijden.  ;D
Ik dacht toch dat ze ook een overloop zouden leggen, aan de andere kant is de zeeuwse lijn weer rustig genoeg om eens een lekker stukje spook te rijden.
Verklaard dan ook het inhaal/wachtspoor direkt na het Mallerdviaduct   ;)
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 September 2008, 20:01:58
Er ligt toch een overloop. Deze week gezien op een foto die een clubgenoot had gemaakt.

Gisteren heb ik een goederentrein gefilmd die vanaf de Sloelijn het hoofdspoor opreed.
Nu te zien op youtube (http://nl.youtube.com/watch?v=RujsZKk5FjQ) (2 minuten)
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Marijn op 26 September 2008, 20:16:57
Gaaf Klaas !!  :D

Ik heb tot op heden nog niks op inet gevonden aan media over treinen op de nieuwe Sloelijn.

Was de "groet en toet" in dat filmpje voor jou  ?

Mooi fillumpie !
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 September 2008, 09:54:12
Marijn, ik weet niet of er sprake is van een groet. Tijdens het filmen was ik geconcentreerd op de camera. Bij het bekijken van de film lijkt het erop dat de machinist naar mij zwaait, maar dat is niet echt duidelijk.
Die toet was pas toen de locs mij al voorbij waren. Waarschijnlijk bedoeld voor eventuele baanwerkers op het viaduct. Het viaduct heeft nl. een krappe boog en hoge zijwanden, waardoor een machinist niet kan zien wat daar allemaal tussen zit.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Hans Reints op 02 October 2008, 12:43:31
Voor wie het intresseert, kijk eens op www.pzc.nl
Daar staat een filmpje over de oude en nieuwe Sloelijn!
SK
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Remunj op 02 October 2008, 12:59:05
Bedoel je soms www.pzc.nl (http://www.pzc.nl)  8)

Gr.
Eric

PS Leuk filmpje
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Hans Reints op 02 October 2008, 14:57:18
Reeds aangepast, tik foutje. :P
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Hans Reints op 02 October 2008, 15:54:46
Volgens de PZC mag de stoomtrein 1 keertje over de nieuwe Sloelijn rijden. Als of je er daarna een besmettelijke ziekte van kan krijgen.

Stoomtrein één keer over nieuwe Sloelijn
Stichting Stoomtrein Goes-Borsele (SGB) mag maandag met een stoomlocomotief en daarachter drie personenwagons de nieuwe Sloegoederenlijn officieel openen.

Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat neemt de Sloelijn kort na 11.00 uur in gebruik op het spoorwegemplacement in Vlissingen-Oost, bij Nieuwdorp. Een stoomloc van de SGB die 's ochtends tussen 8.52 en 9.32 uur naar het emplacement bij Nieuwdorp is gereden vanuit Goes, staat dan klaar om vanaf 11.55 uur vol genodigden terug te keren naar Goes, via de nieuwe Sloelijn en het hoofdspoor van de Zeeuwse lijn. De geplande aankomsttijd in Goes is 12.31 uur
bron:PZC
Titel: Sloelijn nog niet volledig te gebruiken
Bericht door: Hans Reints op 06 October 2008, 15:21:37
Sloelijn nog niet volledig te gebruiken

 De vanochtend door minister Eurlings geopende nieuwe Sloegoederenlijn kan nog niet volledig worden gebruikt.
Het probleem is dat de Raad van State in mei een besluit van het ministerie van Vrom over onder meer de geluidproductie van goederentreinen vernietigde. Het ministerie van Vrom moet voor 21 november een nieuw besluit nemen. "Tot die tijd bestaat er onzekerheid over hoeveel goederentreinen over de Sloelijn en het Zeeuwse hoofdspoor mogen rijden", gaf havendirecteur Van der Hart vanochtend te kennen in een toespraak tegenover minister Eurlings. Van der Hart drong er bij Eurlings op aan om zijn collega Cramer van Milieu tot spoed te manen. "Want het bedrijfsleven moet toekomstplannen kunnen maken." Van der Hart doelde daarbij met name de projecten voor containerterminals, de Verbrugge Container Terminal (VCT) en de Westerschelde Container Terminal (WCT). Voor de huidige vervoersstroom heeft 'het gedoe' rond de geluidregelgeving voor de Zeeuwse lijn geen gevolgen.
Een tweede 'probleem' rond het goederenspoor van en naar Zeeland is dat er (nog) een directe verbinding ontbreekt met het havengebied van Antwerpen. Iets ten oosten van het Schelde-Rijnkanaal, vlakbij de Zoomweg naar Antwerpen, was een lijn gepland, maar die is onlangs uit de meerjarenplanning van het ministerie van Verkeer en Waterstaat verdwenen. Commissaris van de koningin Karla Peijs drong er vanochtend op aan die weer in de meerjarenplanning op te nemen.
Eurlings zegde dit niet toe, maar verklaarde dat de rechtstreekse goederenspoorverbinding naar Antwerpen niet van de baan is. Spoorwegbeheerder ProRail onderzoekt met de collega-beheerder in België hoe groot de behoefte aan zo'n verbinding is, nu en in de toekomst. "En dan komen we erop terug", beloofde Eurlings.
Bron: PZC van vandaag
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 October 2008, 20:45:40
Vanavond mijn filmpjes aan elkaar zitten monteren.
Stoomtrein op Sloelijn (http://nl.youtube.com/watch?v=N53bZShmsH4)
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Remco. op 06 October 2008, 20:50:15
Leuk contrast ook in het filmpje, moderne bovenleiding portalen en dan zo'n dampende stoomlok eronder door, zeker in de eerste scene's erg leuk om te zien, als je de portalen weg denkt is het net 50, 60 jaar terug ;D

Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Hans Reints op 06 October 2008, 21:17:54
Kon er helaas niet bij zijn
Netjes Klaas :)
SK
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 October 2008, 23:44:53
Ik kwam op youtube nog 3 filmpjes tegen van de heenreis, gefilmd vanuit de trein. Gemaakt door PieterSGB, genaamd Opening Sloelijn. Op filmpje 3 zie je mij langs de baan staan, ongeveer op tijdstip 1:10, terwijl ik de eerste clip van mijn film aan het schieten ben.
http://nl.youtube.com/watch?v=Ld3FXDYHvOI&feature=user (http://nl.youtube.com/watch?v=Ld3FXDYHvOI&feature=user)
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: willem22 op 06 October 2008, 23:56:38
Geweldig Klaas mooi opnane en proef de lucht van de ketel en de stoom.
Dir zijn de leuke dingen om te zien als stoom liefhebber.

wil.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Reinier Z. op 07 October 2008, 00:07:01
Op het NMLD-forum is ook een draadje over de ingebruikname van de nieuwe sloelijn:

http://forum.nmld.nl/viewtopic.php?t=2131
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Marijn op 07 October 2008, 00:08:24
Leuke opnames Klaas, ik zat al te wachten op filmpjes van deze bijzondere ( maar ik geloof niet eenmalige..  ;) ) stoomrit over de sloelijn.

Jouw filmpje (©2008 ZIP)  is ook erg leuk, de gemengde trein op de terugreis is wel een epochecrash, maar des al niet te min reden om in model een Rilns achter een blokkendoos stam te hangen  ;D
De Portfeeders loc, een nieuweling in Sloehaven, heb ik al een paar keer in het duister voorbij mijn huisje zien schuiven, toen vermoede ik al dat hem was.

  
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Bob R. op 07 October 2008, 00:21:47
Was zijn snelheid nou hoger dan op zijn eigen museumlijn ?
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Reinier Z. op 07 October 2008, 07:40:53
Op de heenreis ingelegd met 30 km/h, op de terugweg met 40 km/h. Op de eigen lijn is de max. snelheid 30 km/h, maar de gemiddelde snelheid ligt daar veel lager door alle overwegen waarvoor gestopt of geremd moet worden.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 October 2008, 10:02:21
....de gemengde trein op de terugreis is wel een epochecrash,
Prachtig woord Marijn, die houden we erin!

Wat de snelheid betreft, ik heb op mijn eigen filmpje bekeken hoelang de 3 rijtuigen er over doen om hun eigen lengte af te leggen. Daarbij kom ik op een snelheid van 27 km/m op het moment dat de trein net helemaal op de hoofdlijn zit.

Nog eens dat eerste filmpje van PieterSGB bekeken. Daar komen een paar km-bordjes leesbaar in beeld, en daaruit concludeer ik toch dat ze op de heenreis op goed 37 km/u zaten. ;)
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Thom op 07 October 2008, 22:12:47
Volgens mij hebben die stomertjes helemaal geen snelheidsmeter aan boord, dus zijn die snelheden tochal per indicatie..  ;)
Titel: Komend weekeinde geen treinen Roosendaal-Kruiningen
Bericht door: Hans Reints op 16 October 2008, 15:27:39
Komend weekeinde geen treinen Roosendaal-Kruiningen

Komend weekeinde is geen treinverkeer mogelijk tussen Roosendaal en Kruiningen-Yerseke. ProRail laat van zaterdag tot maandagmorgen werkzaamheden uitvoeren voor de spoorvernieuwing bij Roosendaal. Ook wordt bij de Augustapolder in Bergen op Zoom een nieuw tunneldek ingeschoven. Verder worden dwarsliggers vernieuwd, sporen vervangen en enkele overwegen gerenoveerd.
SK
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Post49 op 16 October 2008, 18:14:27
Opmerkelijk dat er aan de waslijntjes niets wordt vernieuwd. Als je goed kijkt op spoor 1 te Gs (richting Vs.) zie je dat er diverse draadbreuken zijn geweest. Die zijn veroorzaakt door haastige mcn-en uit Vs. met mat '40. Ze schakelden vanuit de cabine direct door naar 160 om snel thuis te zijn. Namen noem ik niet!!! ;D ;D ;D
Erik, Goes.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Post49 op 16 October 2008, 18:22:39
Voor het ATB tijdperk (en dat is niet zo heel lang geleden hier) haalden hondekoppen minstens 160 om het treinpersoneel 's avonds snel naar huis te brengen! De overwegen gingen pas dicht als de trein  er al was!
Groet, Erik. :-*
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 October 2008, 19:18:11
Draadbreuken zijn geen reden om de bovenleiding te vervangen (mits goed gerepareerd)
Versleten draden wel. Bij de vorige grote beurt, je weet wel, toen de lijn 2 weken plat lag, zijn er hier en daar wel rijdraden vervangen. O.a. in Souburg.
Titel: Re: Zeeuwselijn in onderhoud
Bericht door: krab op 21 October 2008, 16:04:30
http://www.bndestem.nl/fotoalbums/werkenaanhetspoor/
Hoi op bovenstaande link staan foto's van materiaal en een tunnel inschuiven onder de lijn .
mvrg Sjaak