BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Hans Reints op 21 March 2008, 19:34:01
-
De omstreden chloortreinen die in 2006 na lang protest stopten, gaan weer tijdelijk rijden. Er zijn tussen 28 maart en 28 april elf transporten vanuit Zweden naar de Botlek nodig vanwege onderhoud aan de fabriek in Rotterdam. De treinen rijden 's nachts over de oude chloorroute via Oldenzaal, Deventer, Amersfoort en Amsterdam naar Rotterdam.
De chloortransporten zijn al tijden omstreden. De route gaat dwars door woonwijken wat gevaarlijke situaties kan opleveren. Verschillende gemeenten langs het traject en diverse milieu-organisaties drongen jarenlang bij het ministerie van VROM aan om het aantal chloortransporten te beperken. Dit leidde in 2006 tot een stop voor de chloortreinen.
SK
bron RTV Rijnmond
-
Ik las het vanmorgen ook al in de krant. Gaan hier dus ook langs. Misschien maar eens spotten ;D
-
De IJmuider Courant wist te melden dat deze transporten niet over de Betuweroute gaan omdat er dan gerangeerd moest worden. Tsjah....
-
Lars,
ik ga mee spotten. ;D
mvg,
Sander
-
Ik zou zeggen wees blij dat het per spoor vervoerd word, zulk gevaarlijk spul per vrachtwagen lijkt me nog gevaarlijker. Dus dat het weer gaat rijden vind ik in dit geval een goeie zaak.
Groetjes Michiel
-
ik ga mee spotten. ;D
Waar, wanneer en hoe laat? ;D
Michiel, geheel met jou eens! Je wilt niet weten wat er allemaal in die vrachtwagens zit... En daar gebeuren eerder ongelukken mee dan met een trein!
-
Daar ben ik het ook mee eens. Maar dan zou je net zo goed kunnen zeggen dat het ter plekke geproduceerd moet worden. Dan is er geen vervoer van gevaarlijke stoffen nodig. Ach, zo gaat de discussie door :-|
Mvgr Jan Wiebrand
-
Het wordt normaal gesproken ter plekke gebruikt, zodat er geen transport (over spoor, over de weg, over water of door een pijpleiding) nodig is. Daarom rijden er nu geen chloortreinen meer.
Dus de opmerking 'beter per spoor dan over de weg' slaat de plank nogal mis. Natuurlijk gaat er geen chloor over de weg vervoerd worden. Je wil chloor namelijk helemaal niet vervoeren als er een alternatief is. Maar op dit moment is er dus geen alternatief, omdat de chloorfabriek even buiten gebruik is.
Wat er kan gebeuren als er een ongeval plaatsvindt met een chloortrein hebben ze een aantal jaar geleden in de VS gemerkt:
http://www.planet.nl/planet/show/id=67777/contentid=539512/sc=96eb28
Min of meer hetzelfde als één van de gifgassen die ze in de Eerste Wereldoorlog gebruikten.
- Peter
-
Ik snap eigenlijk niet wat de mensen hier in Nederland allemaal moeilijk lopen te doen.Allemaal gevaarlijk zeggen ze die chloortreinen.Dat er nog nooit wat is gebeurd doet er niet toe. Dus als die hier rijdt mag die niet harder dan 60 km/h en alleen in bloktrein vorm,want stel je voor dat het fout gaat.....
En dan doe je een stapje de grens over bij onze oosterburen,daar kom je beladen chloorwagens tegen in een bonte trein en daar rijden ze gewoon 100 km/h mee..... Daar vind iedereen het normaal.
Wel leuk voor op de modelbaan,wat chloorwagens....
-
Tja, er is ook nog nooit wat gebeurd met een kerncentrale in Nederland. Maar dat wil niet zeggen dat er niets kan gebeuren: Windscale, Three Mile Island, Tsjernobyl...
Hetzelfde geldt voor chloortreinen. Stel dat er een aanrijding plaatsvindt in een station (immers, ATB werkt meestal niet vanwege de lage snelheid, veel treinen aanwezig ook) en er zou een lek optreden, dan zou het dodental niet tot acht beperkt blijven, zoals destijds in South Carolina.
Op de modelbaan maakt het inderdaad niets uit, daar hebben de Preisertjes niets over te zeggen. :)
- Peter
-
Tja, er is ook nog nooit wat gebeurd met een kerncentrale in Nederland. Maar dat wil niet zeggen dat er niets kan gebeuren: Windscale, Three Mile Island, Tsjernobyl...
Hetzelfde geldt voor chloortreinen. Stel dat er een aanrijding plaatsvindt in een station (immers, ATB werkt meestal niet vanwege de lage snelheid, veel treinen aanwezig ook)
- Peter
De snelheid van een chloortrein is NL vastgesteld op 60 km/h. De ATB op de loc geeft gewoon 100 km/h aan,dus de mcn kan harder rijden,maar aangezien hier zeer strenge controle op is,rijden de machinsten echt niet harder.... Oja en onder de 40 werkt de ATB niet. Maar ff eerlijk,spoorvervoer is het veiligste wat er is,getuige de laatste afleveringen van RTL transport wereld.Daar werd op een begrijpelijke manier alles uitgelegd.
-
O ja, als de hemel naar beneden valt dan zijn we allemaal dood
SK
-
Sobat,
verklaar u nader, je opmerking raakt m.i. kant noch wal.
mvg,
Sander
-
Mij was het toch volkomen duidelijk!
Erik.
-
Spoorvervoer is inderdaad het veiligste vervoer, maar geen vervoer is nog veiliger.
- Peter
-
Tja, er is ook nog nooit wat gebeurd met een kerncentrale in Nederland. Maar dat wil niet zeggen dat er niets kan gebeuren: Windscale, Three Mile Island, Tsjernobyl...
Hetzelfde geldt voor chloortreinen. Stel dat er een aanrijding plaatsvindt in een station (immers, ATB werkt meestal niet vanwege de lage snelheid, veel treinen aanwezig ook) en er zou een lek optreden, dan zou het dodental niet tot acht beperkt blijven, zoals destijds in South Carolina.
Stel dat .....daar kan ik nog wel een paar verzinnen.
ICE in Eschede.
De bijlmerramp etc,etc
Stel dat een sateliet in je achtertuin neer ploft.
Stel dat...
-
"Stel dat" Dat bedoel ik dus met mijn opmerking
SK
-
Tjah,
Chloor vervoer is gevaarlijk... en hoeveel mensen komen om in het verkeer per jaar? Laten we dat dan ook maar afschaffen ;)
Het leven heeft risico's, en mensen lijken graag alle gevaren die ze niet per direct baat oplevert te willen opheffen, maar vergeten dat zaken in de dichtere omgeving regelmatig vele male gevaarlijker zijn.
Kortom: Laten we het in het juiste perspectief bekijken.
En niet te moeilijk doen over een chloor trein.
m.v.g.
Mark
-
Chloorvervoer is niet gevaarlijk. Gevaarlijk wordt het pas als er iets GOED mis gaat.
In Delfzijl zijn een keer 2 wagens ontspoord, met elk een draaistel. Is er iets ernstigs gebeurd? Nee. In Groningen is een wagen gekanteld geweest, zelfde verhaal.
De ketels zijn zo geconstrueerd dat je ze van 10 meter op beton kunt laten stuiteren zonder dat er wat gebeurd.
Er is nooit iets ernstigs gebeurd met een chloortrein, alleen in de jaren 70 is een blauwe 1100 zonder botsneus een keer achterop een stilstaan de chloortrein geklapt, cabine aan gruzzels, en de chloorwagen kapot, maar geen ernstige zaken.
Nederland is een giga zeurland geworden waar je alles maar voor elkaar kunt krijgen, als kost het soms tijd door de bureaucratische procedures.
Je gaat klagen over een goederentreinpaar 1 x per week en krijgt het voor elkaar dat die om moet rijden via Meppel in plaats van Groningen-Leeuwarden. Maar je gaat niet klagen over de vrachtwagen die chloor komt brengen bij het zwembad waar je je baantjes trekt, want dat is eigen belang.
Waarom moest dit nu weer in het nieuws, nu gaan mensen die er geen verstand van hebben weer klagen en uiteindelijk hun gelijk krijgen.....
-
Waarom moest dit nu weer in het nieuws
Zodat wij, treinliefhebbers, dit transport op de foto kunnen zetten! 8)
Even serieus, ik ben het eens met je hele verhaal. Zo denk ik er ook over. Om dit transport te vermijden hebben ze zelfs een complete fabriek in Delfzijl gebouwd en een goedlopende fabriek in Hengelo gesloten. Dit terwijl er nog nooit iets ernstigs is gebeurd hier....
-
Ja af en toe kunnen ze hier in Nederland zo lekker zeuren. En dan is er ook nog zo'n sp kamerlid wat alle ketelwagens in nederland verplicht oranje wil laten verven. Die houd er alleen geen rekening mee hoeveel dit kost plus dat die wagens door heel Europa worden ingezet. Als iedereen nou is gewoon zou nadenken en pas gaat roepen dat iets gevaarlijk is als er betere alternatieven zijn.
-
Het heeft niets met zeuren te maken: chloor is gewoon ontzettend gevaarlijk spul. En zoals ik al een paar keer heb gezegd, niet vervoeren is nog altijd minder gevaarlijk dan vervoer per trein. Dan kun je er een 1100 of een tank of een 747 bovenop laten knallen en er gebeurt niets, de kans dat er iets gebeurt is nog altijd groter dan wanneer je niet vervoert.
En het argument 'maar er is nog nooit wat gebeurd' slaat ook helemaal nergens op. Ten eerste is het al eens gebeurd (zie het bericht over de ramp in South Carolina) en ten tweede zegt dat helemaal niets. Als een kans heel klein is, wil dat niet zeggen dat het niet zal gebeuren: het betekent slechts dat het gemiddeld langer duurt voordat het gebeurt. Maar dat het ooit zal gebeuren is een zekerheid.
Maar goed, je hoofd in het zand steken is een gemakkelijker oplossing.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben een voorstander van vervoer per spoor (joh!), maar er wordt hier een aantal argumenten aangedragen die echt geen hout snijden.
- Peter
-
Als een kans heel klein is, wil dat niet zeggen dat het niet zal gebeuren: het betekent slechts dat het gemiddeld langer duurt voordat het gebeurt. Maar dat het ooit zal gebeuren is een zekerheid.
Dat klopt niet. Als je een dobbelsteen gooit, weet iedereen dat de kans dat je 6 ogen gooit 1/6e is. Er zijn namelijk 6 mogelijheden. Het wil echter niet zeggen dat je zowieso ooit een keer 6 gaat gooien. Elke keer dat je gooit heb je die kans van 1 op 6. Maar het kan dat jij die sukkel bent die nooit een 6 zal gooien. Die kans is dan wel weer heel erg klein, maar het kan. Het is geen zekerheid.
-
Oké, strikt genomen heb je gelijk. Alleen is de kans dat een heel kleine kans nooit zal gebeuren een stuk kleiner dan de kans dat die heel kleine kans wel ooit zal gebeuren. :)
- Peter
-
De omstreden chloortreinen die in 2006 na lang protest stopten, gaan weer tijdelijk rijden. Er zijn tussen 28 maart en 28 april elf transporten vanuit Zweden naar de Botlek nodig vanwege onderhoud aan de fabriek in Rotterdam.
bron RTV Rijnmond
En die hebben vier dagen nodig om in Nederland te komen zeker?
-
Als je toch elk risico uit de weg wilt gaan of uit wilt sluiten ,hoe wil je dan leven?
Je hele leven hangt toch van risicos aan elkaar want elke maatregel roept weer een ander risico op .
Zolang je een te bereken risico loopt kun je er op in spelen maar elk risico uitbannen zal toch een niet leefbare omgeving opleveren.
-
Dat klopt niet. Als je een dobbelsteen gooit, weet iedereen dat de kans dat je 6 ogen gooit 1/6e is. Er zijn namelijk 6 mogelijheden. Het wil echter niet zeggen dat je zowieso ooit een keer 6 gaat gooien. Elke keer dat je gooit heb je die kans van 1 op 6. Maar het kan dat jij die sukkel bent die nooit een 6 zal gooien. Die kans is dan wel weer heel erg klein, maar het kan. Het is geen zekerheid.
Ja en als ik dan nog wat verder door blijf redeneren, dan heb ik op 10 april 50% kans op de hoofdprijs in de staatsloterij.
Ik win hem wel of ik win hem niet...........
8)
-
Nou, waar is die redenatie dan, want zo werkt de statistiek niet... Als je redenatie zou zijn dat je de helft van de beschikbare loten zou hebben gekocht, heb je een punt. ;)
-
Maar goed... het ging dus hierom:
(http://wwwimage.cbsnews.com/images/2005/01/06/image665331x.jpg)
(Bron: CBS News)
Dat spul aan de rechterkant... dat is dus chloorgas. De machinist stierf door de botsing zelf, acht mensen door het inademen van chloorgas en 200 mensen raakten gewond door het gas.
Maar goed, dat is in Nederland dus nog nooit gebeurd.
- Peter
-
Weet je dat zeker? Ik dacht altijd dat chloorgas zwaarder was dan lucht en dus niet als een wolk opstijgt zoals zichtbaar. Ik ga met het hondje lopen, zie zo het antwoord wel. ;)
-
En het is ook groen, niet wit, maar dat is wat de New York Times zei...
- Peter
-
Ja, lullig. In de luchtvaart gebruiken we termen als aanvaardbaar risico voor dit soort gevallen. Jammer maar begrijpelijk dat het zo in het nieuws komt.
-
De discussie rond de gevaarlijkheid van chloortreinen is dezelfde als de discussie rond de gevaarlijkheid van het gebruik van kwik in kwikbarometers. In principe zijn alle stoffen gevaarlijk als je niet weet hoe je ermee om moet gaan. Als je een pond keukenzout uit de supermarkt opeet ben je dood; als je 5 minuten onderwater zit zonder beademing ben je ook dood. Maar dat doen we niet omdat we allemaal weten hoe je hiermee om moet gaan. Laat het beperkte groepje dat weet hoe je met chloortreinen om moet gaan dat lekker blijven doen en laat de overheid dat goed reguleren, dan is er toch geen enkel probleem. Dit land excelleert in het uitvaardigen van onzin verboden; terwijl geen controle en handhaving door de overheid juist het probleem is.
En ja, chloorgas is veel zwaarder dan lucht en blijft dus laag op de grond hangen en ook in je longen hangen. Chloor is giftig (je stikt) en bij brand zijn de verbrandingsproducten ook giftig. Chloor is gewoon een natuurlijk element, dus verbieden is onzin. Lees de gebruiksaanwijzing zou ik zeggen!
-
Chloortreinen in Nederland
... Aangezien de chloortrein door dichtbevolkt gebied rijdt, gaat men er van uit dat bij een ongeluk veel slachtoffers zullen vallen. Om dit te voorkomen zijn allerlei veiligheidsmaatregelen genomen. Het chloortransport vindt plaats met speciale tankwagens Deze zijn onder meer voorzien van speciale ventielen met een gecombineerde binnen- en buitenafsluiter, waardoor er tijdens vullen en legen geen chloor kan ontsnappen. De ventielen zijn zo geplaatst dat ze bij een eventuele val vrijwel niet kunnen afbreken.
Chloor wordt bijvoorbeeld vervoerd in de vorm van dichlooretheen, dat bij kamertemperatuur vloeibaar is, waardoor er minder risisco is op het ontstaan van een gaswolk. Chloor dat voor de desinfectie van drink- en zwembadwater wordt gebruikt, wordt vaak vervoerd in de vorm van natriumhypochloriet. Ook hierbij zal bij een eventueel ongeluk geen gaswolk ontsnappen.
van: http://www.lenntech.com/waterdesinfectie/desinfectiemiddelen-chloor.htm
-
Als je eens wist wat er per dag aan gevaarlijkestoffen over de Waterweg van en naar de Botlek getransporteerd werden, en wat de gevolgen bij een ongeluk zouden kunnen zijn, dan word je daar niet echt vrolijk van en zou je geneigt zijn onmiddelijk een eindje touw te kopen!!!!. Als er iets met zo,n transport zou gebeuren dan was de Rijnmond snel van zijn overbevolkingsprobleem af. Gelukkig gaat het nog steeds goed en daarom houden de autoriteiten hier wijslijk de mond over. Want wat niet weet, wat niet deerd. Maar Vlaardingen heeft niet voor niets een massagraf op zijn grondgebied klaar liggen. Het zou wel eens anders kunnen. Zoals je ziet liggen de gevaren niet alleen op het spoor. SK
-
en daarom houden de autoriteiten hier wijslijk de mond over
Deden ze dat nu maar eens écht. Als ze nu eens helemaal niets naar buiten hadden gebracht en gewoon "Melktransport" op de wagons zouden zetten, zou er niet zo'n ophef zijn. Ik denk namelijk dat er een grotere kans is dat het in augustus weer gaat sneeuwen als dat er een chloortrein ontspoort.
Maar ik gun het de klaag-grage Nederlanders graag dat we weer eens iets hebben om over te mekkeren!
-
Het verbaast me dat mensen klagen over de chloortrein, maar rustig vlak naast een zwembad wonen of in een hotel met een zwembad verblijven. Meerdere malen per jaar gebeuren er ernstige ongelukken in zwembaden omdat het natriumhypochloriet (in de wandelgangen "bleekwater") per ongeluk vermengd wordt met een zuur. Dat zuur moet aanwezig zijn wanneer er in het zwembad met natriumhypochloriet gewerkt wordt, maar vermenging leidt tot snelle en heftige chloorgasvorming. Daar zijn de afgelopen jaren ernstig gewonden bij gevallen, maar niemand komt op het idee het te verbieden.
Ik heb ervaring in zwembadbouw en -ontwerp, en er zijn heel wat baden waar ik niet naast wil wonen. De spoorlijn 300m verderop maak ik me heel wat minder zorgen over.
-
Zoals ik al eerder aanhaalde is dit puur eigen belang van de mens.
je gaat wel klagen over vrachtwagens in de straat, maar de vuilniswagen die je eigen vuil ophaalt mag dan weer wel (nu is dat officieel geen vrachtwagen, maar toch).
-
er zijn heel wat baden waar ik niet naast wil wonen.
Doet me denken aan een leuk gesprek wat ik eens gehad heb met de technisch beheerder van het tropicana in mijn hts tijd... Je hebt helemaal gelijk Dirk. Maar het is zo lekker makkelijk om tegen zo'n transport te schoppen. Men overziet alleen vaak de gevolgen niet wat het stoppen van zo'n transport tot gevolg heeft. Soms is het alternatief niet eens beter.
-
van: http://www.lenntech.com/waterdesinfectie/desinfectiemiddelen-chloor.htm
Ik wil het volgende nog toevoegen:
NaOCl of natriumhypochloriet is stabiel opgelost in water tot een gehalte van 140 gram werkzaam chloor per liter water. Stel dat de soortelijke massa van de oplossing 1 kg per liter is dan zit er maar voor 14% chloor in. Als je dit in een wagonketel gooit dan transporteer je dus 86% niet chloor en is uiterst inefficient. Vloeibaar Cl2 (wat gas wordt als het in de atmosfeer vrijkomt) is 100% chloor en dus economisch de meest efficiente transportmogelijkheid. Gevaren zijn bekend en zoals eerder gezegd als je weet hoe je ermee om moet gaan geen probleem.
Ik heb een procestechnologische achtergrond en ben 10 jaar procestechnoloog geweest bij Akzo; ik weet dus waar het over gaat!
-
Het verbaast me dat mensen klagen over de chloortrein, maar rustig vlak naast een zwembad wonen of in een hotel met een zwembad verblijven.
En zo plaatsen we ook benzinestations her en der in de stad. En die moeten ook bevoorraad worden en die wagens rijden ook over de weg net als die wagens die gevaarlijker goedjes zo her en der afleveren.
Dan te bedenken dat het aantal ongevallen op de weg met vrachtwagens niet gering is........
Waar hebben we het dan over?
-
Het verbaast me dat mensen klagen over de chloortrein, maar rustig vlak naast een zwembad wonen of in een hotel met een zwembad verblijven. Meerdere malen per jaar gebeuren er ernstige ongelukken in zwembaden omdat het natriumhypochloriet (in de wandelgangen "bleekwater") per ongeluk vermengd wordt met een zuur. Dat zuur moet aanwezig zijn wanneer er in het zwembad met natriumhypochloriet gewerkt wordt, maar vermenging leidt tot snelle en heftige chloorgasvorming. Daar zijn de afgelopen jaren ernstig gewonden bij gevallen, maar niemand komt op het idee het te verbieden.
Ik heb ervaring in zwembadbouw en -ontwerp, en er zijn heel wat baden waar ik niet naast wil wonen. De spoorlijn 300m verderop maak ik me heel wat minder zorgen over.
En dan te weten dat ontsmetting volledig chloorvrij kan middels UV-C; echter omdat dat weer te duur is niet gedaan wordt. Overigens, UV-C is ook zeer gevaarlijk. Ook hier geldt: schoenmaker hou je bij je leest!
-
Heeft er iemand foto's van de chloortreinen, zoals die in Nederland reden?
-
Het wordt normaal gesproken ter plekke gebruikt, zodat er geen transport (over spoor, over de weg, over water of door een pijpleiding) nodig is. Daarom rijden er nu geen chloortreinen meer.
Dus de opmerking 'beter per spoor dan over de weg' slaat de plank nogal mis. Natuurlijk gaat er geen chloor over de weg vervoerd worden. Je wil chloor namelijk helemaal niet vervoeren als er een alternatief is. Maar op dit moment is er dus geen alternatief, omdat de chloorfabriek even buiten gebruik is.
Wat er kan gebeuren als er een ongeval plaatsvindt met een chloortrein hebben ze een aantal jaar geleden in de VS gemerkt:
http://www.planet.nl/planet/show/id=67777/contentid=539512/sc=96eb28
Min of meer hetzelfde als één van de gifgassen die ze in de Eerste Wereldoorlog gebruikten.
- Peter
Helaas, de link werkt niet meer: Planet.nl is niet meer: is geworden KPN vandaag.nl en de link geschrapt.......Is dit bericht/ nog te traceren??
N.B.: Chloor van Zweden naar de Botlek: waarom niet per schip?
-
@ Arjen,
Bij de Socialistiche Partij hebben ze die foto's vast nog wel; Ze hebben er jaren tegen geprotesteerd ;D!
Erik.
-
Maar Vlaardingen heeft niet voor niets een massagraf op zijn grondgebied klaar liggen. ???
Hoor ik voor het eerst en woon er toch al 41 jaar........
Waar zou dat moeten zijn?
-
Helaas, de link werkt niet meer: Planet.nl is niet meer: is geworden KPN vandaag.nl en de link geschrapt.......Is dit bericht/ nog te traceren??
Waarschijnlijk niet. Dit gaat over hetzelfde:
http://buitenland.nieuws.nl/67076
Er zijn uiteindelijk negen doden gevallen. Als je het opzoekt in het Engels zul je heel wat meer vinden, zoek maar eens op 'chlorine' en 'South-Carolina'.
- Peter
-
Niemand dus foto's van de chloortreinen...
Door welke locomotief werden deze treinen normaliter getrokken?
En weet iemand uit hoeveel chloorwagens deze trein bestond, welke wagentypes en welke firma's (VTG/EVA/Solvay/KVG)?
-
Ik wil het volgende nog toevoegen:
NaOCl of natriumhypochloriet is stabiel opgelost in water tot een gehalte van 140 gram werkzaam chloor per liter water. Stel dat de soortelijke massa van de oplossing 1 kg per liter is dan zit er maar voor 14% chloor in. Als je dit in een wagonketel gooit dan transporteer je dus 86% niet chloor en is uiterst inefficient. Vloeibaar Cl2 (wat gas wordt als het in de atmosfeer vrijkomt) is 100% chloor en dus economisch de meest efficiente transportmogelijkheid. Gevaren zijn bekend en zoals eerder gezegd als je weet hoe je ermee om moet gaan geen probleem.
Ik heb een procestechnologische achtergrond en ben 10 jaar procestechnoloog geweest bij Akzo; ik weet dus waar het over gaat!
Ik werk zelf ook bij een chemisch bedrijf als procesoperator/brandweerman. Met een nog giftiger en explosiever stof dan chloorgas. Chloorgas is niet
lichtontvlambaar/explosief en dat is deze stof (ethyleenoxide)wel en wordt ook per spoor vervoerd. Maar ja, zonder chloor had onze hobby modelspoor niet zo´n ontwikkeling doorgemaakt zoals het nu is. Want de kunststoffen die gebruikt worden daar zit in allemaal wel chloor in (pvc =poly vinyl chporide),enz.
-
Arjen, foto's heb ik niet van de chloortreinen, wel wat informatie hoe de chloortrein vanaf Delfzijl reed. Deze trein reed uiteraard als bloktrein, er werd onderweg niet mee gerangeerd. De tein was nooit echt lang, met een stuk of 8 wagens hield het wel op. Vaak werden wagens van VTG en EVA (4-assig) gebruikt. Deze wagens hadden een extra Nederlandstalig opschrift op de ketel waarop o.a. een telefoonnummer stond in geval van calaiteiten. De trein uit Defzijl werd de hele route naar het Rotterdamse gereden met een loc uit de 6400 serie.
Info van het chloorvervoer uit Henelo heb ik niet, vanuit Linge reed de chloortrein met Solvay wagens. (Volgens mij niet te vergelijken met de choorwagens, die vanaf Delfzijl reden.)
Ik hoop dat je wat aan deze inf hebt.
Groeten, Gert
-
Bedankt voor jullie reacties.
Mijn chloortrein bestaat nu uit:
NS Trix 6499
2x Roco 4354A
1x Marklin 46451
1x Roco 67718
5x Roco 46716
-
Vanuit Hengelo reden chloortreinen vroeger veel met 1100'en , later met 1600'en.
oa in het boek "Onder druk wordt alles vloeibaar" staat het nodige over chloorvervoer beschreven.
-
Niemand dus foto's van de chloortreinen...
Dat zullen er ook niet veel zijn aangezien ze 's nachts reden en de dienstregeling niet gepubliceerd werd.
-
Bedankt voor jullie reacties.
Mijn chloortrein bestaat nu uit:
NS Trix 6499
2x Roco 4354A
1x Marklin 46451
1x Roco 67718
5x Roco 46716
Voorzie je de wagens wel van de juiste VN-nummer (1017) en gevaarsetiketten (doodskop)?
-
Maar Vlaardingen heeft niet voor niets een massagraf op zijn grondgebied klaar liggen. ???
Hoor ik voor het eerst en woon er toch al 41 jaar........
Waar zou dat moeten zijn?
Dat hangt af van de variant van dit oude broodje aap verhaal. Het verhaal dook in mijn herinnering voor het eerst op ten tijde van de aanleg van begraafplaats Holy.
-
Nou ik maak mij niet zo druk. Gezien mijn achterland het Botlek gebied en Europort leef ik constant op een bom. Maar ook de troep die langs rijd per spoor en niet te vergeten de zooi die het Amerikaanse leger bij ons aan land brengt. Gisteren was er iets gaande en heel de dag F16 boven de Waalhaven, en Apaches. Dan is zo'n gloor trein echt niet gevaarlijker....
Ga waarschijnlijk eerder dood door de lucht vervuiling dan zo'n trein die ontspoort.
Groetjes toxic Ben ;D
-
(http://www.ad.nl/multimedia/archive/00042/trein_chloor_gif_42057h.jpg)
(http://www.ad.nl/multimedia/archive/00024/xxxCHLOORTR_24953a.jpg)
(http://www.brabantsdagblad.nl/multimedia/archive/00303/Laatste_chloortrein_303537b.jpg)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/roosendaal5/185.jpg)
Hier wat voorbeelden, er is niet heel veel over te vinden......
Succes met het schaalmodel...
De kans op een ongeluk is zeker wel aanwezig... als je al ziet dat ze een paar museum treinstellen niet eens heel kunnen laten met een paar ritjes per jaar ;-)
-
Maar als er een ongeluk gebeurt is er nog niet veel aan de hand. Als je ziet waar die wagens tegen bestand zijn moet het een heel erg heftig ongeluk zijn mochten ze gaan lekken.
-
Bedankt voor de foto's!
Als ik het dus goed zie, moet ik dus op zoek naar oranje VN-borden met de no.s 268/1017. Misschien dat ik ze zaterdag in Houten kan vinden.
Hier nog wat foto's van mijn chloorwagens: het Marklin model staat mooi bij Roco's 4354, helaas zijn de ladders wat dik...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/chloor1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/chloor2.jpg)
-
Als ik het dus goed zie, moet ik dus op zoek naar oranje VN-borden met de no.s 268/1017. Misschien dat ik ze zaterdag in Houten kan vinden.
Neeeeee, die bordjes kan je toch zelf maken?
Desnoods gewoon in een Word-documentje, printen op een wit etiketvel en opplakken maar.
Of laten printen op een decalvel, er zijn forumgenoten die dat vast wel voor je kunnen doen.
-
Arjen,
Daar heb je in dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=17706.0) toch al een aantal tips voor gekregen.
Gr.
Eric
-
Gisteren in Houten aangeschaft:
Roco 44041
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/44041.jpg)
Roco 44170
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/44170.jpg)
-
Wie o wie heeft goede foto mogelijkheden?
Wanneer krijgen we nu eens goede foto's van de chloortrein ;D
Gr. Silvester
-
Ik denk dat dat na een dik 2 jaar na de post vóór jou er niet meer in zit :P.
-
Tsja, 's nachts rijden geeft weinig kans op foto's, maar wellicht dat je de komende tijd kan je nachtrust kan opofferen:
http://www.rtvoost.nl/nieuws/?nid=122958 (http://www.rtvoost.nl/nieuws/?nid=122958)
Jeroen
-
Wat ik nog weet toen de treinen nog wekelijks reden, reden ze vaak op dinsdagnacht en waren zo rond 0.00 in Hengelo om de wagens van Akzo Hengelo aan te haken. Nu de fabriek in Hengelo er niet meer staat, lijkt mij de kans dat ze hier stilstaan klein.
-
Denk dat ik deze week nog wel even ga kijken of ik in de ochtend foto's kan maken.
Ik heb al een plekje gevonden waar dit goed kan.
Hopelijk is het mooi weer met genoeg licht.
Als ik ze heb dan zal ik ze plaatsen.
Gr.
-
Heren
http://www.youtube.com/watch?v=I10jLzOzmVw (http://www.youtube.com/watch?v=I10jLzOzmVw)
Gr.
-
Het lijkt mij niet zo handig om van dit soort omstreden treinen met meer tegenstanders dan liefhebbers, tijden van transporten te noemen...
-
Mwah, 't is nou ook weer geen kernafvaltransport... Greenpeace gaat naar alle waarschijnlijkheid niet voor een chloortrein op de rails liggen...
-
Maar die "Not In My BackYard" figuren moet je ook niet wijzer maken dan het is.
t'Is niet voor niets dat sommige site's die dienstregelingen op hun site hebben staan, dit soort treinen zeker niet online zetten...
-
Dat is inderdaad niet voor niets, dat is uit algemene paranoia die een aantal treinfanaten zeker niet vreemd is...
-
Tja, er is ook nog nooit wat gebeurd met een kerncentrale in Nederland. Maar dat wil niet zeggen dat er niets kan gebeuren: Windscale, Three Mile Island, Tsjernobyl...
.... en nu dan Fukushima.
-
Mcn1986 vonden ze het niet verdacht dat je om 5:35 een trein stond te filmen :P
-
Zijn er zowiezo foto's van het vervoer per trein van radio actief materiaal (afval, mox, staven) ?
gr Leo
-
Ja hoor zelfs op dit forum ;)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31923.0.html
-
Helaas, de link werkt niet meer: Planet.nl is niet meer: is geworden KPN vandaag.nl en de link geschrapt.......Is dit bericht/ nog te traceren??
Deze link (http://frontpage.fok.nl/nieuws/183166/1/1/50/upd-doden-en-gewonden-bij-ongeluk-chloortrein-vs.html) werkt wel.
-
@ allen, de tijden zijn per dag weer verschillend.
@ Rene, ik werk zelf bij het spoor en dus keken ze niet heel vreemd op ;-)
Gr.
-
Zijn er zowiezo foto's van het vervoer per trein van radio actief materiaal (afval, mox, staven) ?
gr Leo
Ik heb ooit grote rode zijlwagens gereden met classe 7 "Radioactief" ik heb er helaas geen foto's van.