BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: KroKo op 20 March 2008, 13:26:24

Titel: Verschil halte/station
Bericht door: KroKo op 20 March 2008, 13:26:24
Naar aanleiding van een excursie naar de bouwput van de tunnel in de Hanzelijn, kwam de volgende discussie opgang.

De snelle definitie van het verschil tussen een halte en een station is de volgende: "Als er geen wissels liggen, is het een halte, anders een station".

De woordvoerder van ProRail vertelde dat de "stations" Dronten en Kampen in technische zin haltes zijn. Echter de stations worden 4-sporig uitgevoerd, er komen dus wel wissels in.

Wie heeft het antwoord?

Erik
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/R0010147.jpg)

Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: Dennis83 op 20 March 2008, 13:36:26
De wissels zullen bij deze haltes waarschijnlijk voor en na de halte komen te liggen en dus buiten de stopplaats. Zo doende zal het naar mijn idee officieel halte heten. Pas als de wissels langs het perron komen te liggen zal het een station zijn. Dit lijkt mij de meest logische reden hiervoor  ???
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: KroKo op 20 March 2008, 13:40:01
Zo iets dachten ik/we al. Maar vallen eventuele overloop wissels daar ook onder?

Erik
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: lok1614 op 20 March 2008, 13:41:55
Over ik altijd begrepen heb is een halte een stoplaats welke gelegen is in de vrije baan. Stations zijn dus opegenomen in bediend gebied. Een leuke is barendrecht overkaping. Hier zijn 4 sporen voor reizigers (andere sporen niet mee gerekent) maar volgens de benamingen is het een halte. Dit klopt ook want hij ligt netjes in automatisch blokstelsel. Overloop wissels zijn in het algemeen bediend dus....

Gr Peter
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: Remco vM op 20 March 2008, 13:55:52
Zoals ik het geleerd heb, is een station een plek waar wissels liggen. Dus ook overloop wissels op de vrije baan zouden met deze definitie een station(nement) zijn. ;)
Dus een halte langs de vrije baan waar geen wissel ligt, is dus bij definitie al een halte.
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 March 2008, 15:16:17
In het algemeen is het uitgangspunt: wel of geen wissels.
Je kunt het ook zo bekijken: als een trein die langs het perron staat de doorgang belemmert voor andere treinen in dezelfde richting, dan is het een halte. Maar als er aan weerszijden overloopwissels zijn, dan kan een trein via het andere spoor passeren en is het dus een station.
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: KroKo op 20 March 2008, 15:40:53
Oké, het word al iets duidelijker. In dit geval zijn er dus geen overloopwissels tussen de sporen, maar wordt er per richting gesplitst naar twee sporen.

Ik weet niet of de halte/station in bediend gebied liggen.

Erik
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: Biels op 20 March 2008, 15:48:45
Wat een leuke vraag. Even over nagedacht en dan weet ik het ook niet meer. De boeken over stations die ik er even op heb na geslagen geven geen eenduidige, nee tegenstrijdige uitkomsten. In Van Dale opgezocht. Wordt het nog leuker.
Ik denk dat het woord station is meegekomen met het spoor uit Engeland.

De Encyclopedia Britannica geeft:

Main Entry: station
Etymology: Middle English stacioun, from Middle French station, from Latin station-, statio, from stare to stand -- more at STAND

a stopping place: as a (1) : a regular stopping place in a transportation route (2) : the building connected with such a stopping place : DEPOT 3 b : one of the stations of the cross

Van Dale geeft:
Station
plaats van aankomst en vertrek van treinen

Halte
plaats waar een trein, tram of bus stopt om passagiers in en uit te laten stappen

Drs. H. Romers geeft in ’Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938’ een duidelijke definitie van een station, maar rept met geen woord over een halte. Wel over ..omdat zij door de betrokken Maatschappijen ‘halte- of stationsgebouw’worden genoemd.
Ik vind voor Rijswijk zowel de aanduidingen station, halte en stopplaats.

Ik kan geen definities bedenken, maar ben wel benieuwd of die er zijn.

Biels
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: santerdam op 20 March 2008, 15:52:58
Heeft de aanwezigheid van een gebouw nog enige invloed ? Taalkundig bestaat wel een stationsgebouw en niemand spreekt van een haltegebouw.
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: Marc tramt op 20 March 2008, 16:23:46
Toch geeft  'haltegebouw' 656 hits op Google.
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: timtrein op 20 March 2008, 16:29:07
Het heeft een beetje met de functionaliteit te maken. Als die wissels alleen maar dienen om de stoptrein op een zijspoor te zetten en te laten inhalen, met alleen twee zijperrons en geen middenperrons, dan neigt het wel naar een halte - want functioneel kun je alleen een trein inhalen, verder niets, niet kopmaken, omlopen of rangeren of iets dergelijks.
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: MR op 20 March 2008, 16:39:38
Heeft de aanwezigheid van een gebouw nog enige invloed ? Taalkundig bestaat wel een stationsgebouw en niemand spreekt van een haltegebouw.

Bij de aanleg van de NOLS-lijnen zijn wel degelijk haltegebouwen ontworpen:
zie bijvoorbeeld hier (http://home.planet.nl/~wisse558/Geschiedenis/Bouw.htm#_paragraaf7) (pagina van de NOLS-site Van Robert van Wissen (http://home.planet.nl/~wisse558/))
Citaat

Haltegebouwen
De haltegebouwen lijken veel op normale woningen. Naast een woonkamer, slaapkamer met bedstede, keuken, gemetseld privaat voor de haltechef, zijn ze voorzien van een bureau voor de haltechef en een wachtkamer. Bij de bouw van de haltegebouwen zijn een aantal verschillen ontstaan. Sommige gebouwen zijn ten opzichte van de andere in spiegelbeeld gebouwd. Enkele gebouwen zijn bij de bouw voorzien van een goederenloods. Bij de overige gebouwen worden voorzieningen voor goederenvervoer later bijgebouwd.

Groeten,

Marco
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: laurent op 20 March 2008, 17:50:50
Het heeft een beetje met de functionaliteit te maken. Als die wissels alleen maar dienen om de stoptrein op een zijspoor te zetten en te laten inhalen, met alleen twee zijperrons en geen middenperrons, dan neigt het wel naar een halte - want functioneel kun je alleen een trein inhalen, verder niets, niet kopmaken, omlopen of rangeren of iets dergelijks.

Dus dan zou wormerveer ook een station zijn, want behalve inhalen kan je daar ook kopmaken, omdat je weer van spoor kan wisselen.
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: Diesel Ger op 20 March 2008, 21:27:00
In het oude Trein- en Rangeerdienstreglement van de toenmalige NS staat de navolgende definitie van een station:
"Een gedeelte van de spoorweg, bestemd en ingericht om treinen te doen stoppen, beginnen, eindigen, inhalen of kruisen en voorzien van ten minste één wissel dat door treinen rechtstreeks in beide standen kan worden bereden."

Een definitie voor een halte kent dit reglement niet.
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 20 March 2008, 22:02:54
Ik ben gewend dat een halte een plek is waar een vervoersmiddel op verzoek( of door hand op steken( iemand staat bij een halte) of door het indrukken van een knop ofzo( persoon bevind zich in het vervoertuig)).

Alleen bij spoorwegen werkt dat meestal anders ook al zijn daar ook haltes waar alleen op verzoek gestopt word.

Groetjes Michiel
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: Hannes op 20 March 2008, 23:08:00
Volgens mij is het als volgt:

Station: een plaats waar treinen beginnen of eindigen. En/of een plaats waar verschillende lijnen samenkomen en de mogelijkheid bestaat om van lijn te wisselen, indien hier ook de mogelijkheid aanwezig is om te stoppen. Dus niet in de vrije baan en ook niet wanneer 2 lijnen enkel parallel aan elkaar gaan lopen.
 
Halte: een plaats waar treinen stoppen. Is er alleen mogelijkheid tot omlopen, dan is het een halte, tenzij het begin of eindpunt is.
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 March 2008, 23:53:08
Hannes,

ik weet niet waar je jouw definitie vandaan haalt, maar die is in ieder geval niet goed.
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: Esperopt op 21 March 2008, 02:08:28
Bestaan er eigenlijk nog wel echte halte's? Heb er eens op gelet, maar als ik van Heerenveen naar Utrecht ga liggen er bij elk 'station' tegenwoordig wel wissels, soms alleen overloop wissels, maar toch.

Het zelfde gaat op voor bijna alle 'stations' aan de Noordelijke diessellijnen. Bijna allemaal hebben ze in iedergeval een passeerspoor.
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: Remco vM op 21 March 2008, 06:54:21
Haltes bestaan er nog genoeg ;)  er zijn er eerder al een aantal genoemd.
Helmond Brandevoort is er bijvoorbeeld ook een, net als 't Hout en Brouwhuis.
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: Marc tramt op 21 March 2008, 08:03:04
Had iemand al opgemerkt dat halte uit 5 letters bestaat en station uit 7  ???. Bij deze dan..  ;D
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: Hannes op 21 March 2008, 09:08:35
Klaas,

Mijn definitie is geen officiele definitie maar komt volgens mij aardig in de buurt.

Laten we andersom insteken. Wat is een halte, een plaats waar je halt houdt. Op de lijn van de Oldo had je er zo een paar. Een stuk vrije baan met een halte plaats ernaast. Een trein kan dus alleen verder in dezelfde richting of terug (dit laatste is te verwaarlozen). Geen wissels, niets.

Dan komt de vraag wat als er een inhaalspoor bij ligt, betreft het dan nog steeds een halte. Mijn inziens wel, ja er kan omgelopen worden, maar in bijna alle gevallen, is dit extra spoor er neer gelegd om in te halen, niet om te keren.

Als we dan naar de functie van dit spoor kijken, enkel inhalen, dan betreft het mijns inziens gewoon een halte.

Wat als we er nu een opstelspoor bij leggen. Volgens mij wordt het dan een station. Nu zijn er meer mogelijkheden dan alleen maar halt houden.

Alle overige situaties vallen dan onder de categorie station.
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 March 2008, 09:26:30
Hannes, ik houd het toch maar bij de uitleg die Diesel Ger op de vorige paginfa heeft gegeven. En die komt er in het kort op neer: als er een wissel is, dan is het een station.
Volgens jouw definitie zou b.v. Middelburg geen station zijn. Treinen kunnen elkaar wel passeren via kruiswissels aan beide zijden, maar er is geen opstelspoor. Dus is het volgens jou een halte. Nou, daar kan ik niet echt in meegaan.
Ander voorbeeld: Kruiningen. Het is geen knooppunt, geen vertrekpunt of eindpunt van treinen, maar er zijn wel opstelsporen. Is dat volgens jou dan een station of een halte? Ik vind het een station.

Conducteurs maken overigens geen onderscheid. Die noemen alles een station, ook Arnemuiden bijvoorbeeld. Hoewel daar alleen maar 2 doorgaande hoofdsporen zijn. De laatste wissels zijn al heel lang geleden verwijderd. Dus volgens mij is dat een echte halte.
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: MR op 21 March 2008, 09:51:03
Ik vraag me af of de definitie vroeger (voor de oorlog bijv.) niet anders luidde. Hannes kijkt naar de OLDO en  wanneer ik kijk naar de haltes van de NOLS, dan vraag ik me af de definitie die hier gegeven is wel van toepassing is:

Bijvoorbeeld:
Wat dichter bij de definitie van halte in de buurt komt zijn wat de NOLS stopplaatsen noemt


Alle linken gaan naar tekeningen op de site over de NOLS van Robert van Wissen (http://home.planet.nl/~wisse558/)

Ik heb de indruk dat er sprake is van enige woordinflatie.  Veel stations langs de lijn van de NOLS zijn bovendien nu zo uitgekleed dat het eigenlijk geen stations meer zijn.

Groet,

Marco

Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: henk op 21 March 2008, 10:07:27
Natuurlijk hebben die begrippen in bijna 170 jaar Nederlandse spoorweggeschiedenis met allerlei verschillende maatschappijen niet altijd hetzelfde betekend. Volgens mij was een halte bij de 19e eeuwse HSM aanvankelijk een plek waar de trein op verzoek stopte, zoals Michiel suggereerde. Met 8 treinen per dag of zoiets kon dat makkelijk. Bij de NOLS betekende het kennelijk wat anders. Bij de 20e eeuwse NS weer wat anders.
Geen idee waar en of die begrippen tegenwoordig echt vastliggen. Zo ja, dan is er vermoedelijk heel wat spoorwegpersoneel dat het ook niet precies weet.
Bij station Sloterdijk staat momenteel een gek bord met de mededeling dat daar een halte wordt gebouwd door de aanleg van spoor 9 en 10 (geloof ik). Er wordt bedoeld dat er een perron tussen de sporen in de Hemboog wordt gelegd. Er wordt dacht ik ook wel over de Hemhalte gesproken, maar het bord suggereert dat het ook een onderdeel van station Sloterdijk is. Zou zo maar kunnen dat Hemhalte de officiële term is, maar dat er in de communicatie naar de reiziger station Sloterdijk als één geheel wordt gepresenteerd. Spoorvaktermen zijn meestal niet erg geschikt voor een heldere boodschap aan de reiziger.
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: KroKo op 26 March 2008, 11:44:57
Ik ben gewend dat een halte een plek is waar een vervoersmiddel op verzoek( of door hand op steken( iemand staat bij een halte) of door het indrukken van een knop ofzo( persoon bevind zich in het vervoertuig)).

Alleen bij spoorwegen werkt dat meestal anders ook al zijn daar ook haltes waar alleen op verzoek gestopt word.
Maar ook dan spreken ze bij de grotere exemplaren van een busstation.

Ik zie al, het verschil (behalve dan het aantal en soort letters ::) ) is niet erg duidelijk. Het lijkt 'm niet zo zeer in de wissels te zitten, als wel in de funktie. Een halte alleen voor het in- en uitstappen, dus stoppen voor een zeer korte periode. een station voor de langere stops, keren, overstappen, enz.

Erik
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: Hans Reints op 26 March 2008, 11:51:04
Vlaardingen-Oost bestaat uit twee doorgaande sporen en verder niets. In alle geschriften en publikaties spreekt men van Station. Dus ook bij NS. Wat blijft erdan van de definitie" minstens een wissel"over?
SK
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: henk op 26 March 2008, 12:10:46
Station Nieuwland aan dezelfde lijn idem dito en er zijn in Nederland heel wat van dergelijke stations te vinden.

Ik zie al, het verschil (behalve dan het aantal en soort letters ::) ) is niet erg duidelijk. Het lijkt 'm niet zo zeer in de wissels te zitten, als wel in de funktie. Een halte alleen voor het in- en uitstappen, dus stoppen voor een zeer korte periode. een station voor de langere stops, keren, overstappen, enz.

Erik

Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt.
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 March 2008, 12:28:53
Vlaardingen-Oost bestaat uit twee doorgaande sporen en verder niets. In alle geschriften en publikaties spreekt men van Station. Dus ook bij NS. Wat blijft erdan van de definitie" minstens een wissel"over?
Volgens mij is er een verschil in benadering tussen diverse spoorafdelingen.
De mensen die de infrastructuur bouwen en beheren zullen waarschijnlijk het onderscheid tussen station en halte wat strikter handhaven. De mensen die het vervoer regelen noemen gewoon alles een station. Anders krijg je op de trein van die vragen: "conducteur, waarom noem je Goes een station en Arnemuiden een halte?" "Nou mevrouw, dat komt omdat er in Arnemuiden geen wissels zijn". Zal die mevrouw een biet zijn of er wel of geen wissels zijn, die wil het liefst zo snel mogelijk weer uit Arnemuiden vertrekken.  ;D
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: Hans Reints op 26 March 2008, 12:42:01
Ja dat laatste kan ik goed begrijpen ;D
SK
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: Biels op 28 May 2008, 13:24:51
De vraag heeft mij behoorlijk bezig gehouden. Mij is gebleken dat de naam halte niet meer van toepassing is, Zie de citaten spoorweg wetten.

Citaat 1.

Wet van 9 april 1875, tot regeling van de dienst en het gebruik der spoorwegen, en zulks met intrekking der wet van 21 augustus 1859 (Staatsblad n°. 98)

BESLUIT van 25 januari 1977, houdende vaststelling van een algemeen reglement voor de dienst op de hoofd- en lokaalspoorwegen

Hoofdstuk I. Algemene bepalingen
Artikel 2. Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:

r.
station: gedeelte van de spoorweg bestemd en ingericht om treinen te doen stoppen, beginnen, eindigen, inhalen of kruisen en voorzien van ten minste één wissel, dat door treinen rechtstreeks in beide standen kan worden bereden, en tevens bestemd en ingericht om reizigers te laten in- en uitstappen en/of goederen aan te nemen en af te leveren; de Directie kan een zodanig gedeelte van de spoorweg, dat niet tevens is bestemd en ingericht om reizigers te laten in- en uitstappen en/of goederen aan te nemen en af te leveren, met een station gelijkstellen;

s.
halte: gedeelte van de spoorweg bestemd en ingericht om reizigers te laten in- en uitstappen en/of goederen aan te nemen en af te leveren, niet zijnde een station;

Citaat 2.

Hoofdstuk I. Algemene bepalingen
Artikel 2 [Vervallen per 01-04-1991]

Biels
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: Anoniem op 28 May 2008, 13:37:47
Waar komt dat citaat nummer 2 vandaan? Is dat uit een nieuwer besluit of iets dergelijks? Indien ja, dan moet er volgens de regelen der logica weer ergens een nieuwe definitie opgemaakt zijn, zou je zeggen :).
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: DHG500 op 28 May 2008, 13:44:36
Leuke discussie dit!  :)

Ben ik bezig met mijn 2-module diorama van een stoomtramhalte; lijkt het volgens deze discussie een heus station te zijn.
Kruising van 2 lijnen, inclusief verbinding, inhaalspoor met overloopwissels (en mogelijkheid tot omlopen) en tevens overlaadplaats met naast gelegen weegbrug.

Het wordt tijd dat ik deze historische fout maar eens ga rechtzetten!  ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM_halte_1.jpg)
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: Anoniem op 28 May 2008, 13:48:01
Bob toch, Bob toch... spoorwegdefinities zijn niet onverkort van toepassing op tramwegen 8). Ik vind dat jij daar een halte hebt ;D.

(leuk schetsje overigens)
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: DHG500 op 28 May 2008, 14:03:30
Wesley toch, Wesley toch... spoorwegdefinities zijn niet per definitie door dhr. van D. vast te stellen  8)

Schetsje is een combinatie van een scan van de layout op schaal, een archieffoto van de bestaande (voormalige) situatie als decor en wat vereenvoudigde modellen van de naastgelegen bebouwing, samengebracht in SketchUp (geweldig programma overigens  :-*).

Maar ook in real-life ben ik nu ècht met bouwen begonnen, het inpassen van het baanplan en het ruwweg profileren van de wegen en het landschap.:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Inpassen_van_rails.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Inpassen_van_rails2.jpg)
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: Biels op 28 May 2008, 14:11:02
Wesley,

Waar komt dat citaat nummer 2 vandaan? Is dat uit een nieuwer besluit of iets dergelijks? Indien ja, dan moet er volgens de regelen der logica weer ergens een nieuwe definitie opgemaakt zijn, zou je zeggen :).

Citaat 2 is uit de spoorwegwet van 1875 aangepast in 1991.

In de nu geldende wet staat:

Wet van 23 april 2003, houdende nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet)

§ 5: Bepalingen inzake stations en laad- en losplaatsen

Artikel 26

2.
Onder station wordt in het eerste lid verstaan: een gebouw of werk dat blijkens zijn constructie en inrichting geheel of gedeeltelijk is bestemd voor aankomst en vertrek van spoorvoertuigen met het oog op het in-, uit- of overstappen van reizigers.

Duidelijk?

Biels
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: Hans Reints op 28 May 2008, 14:26:55
RTM-tramlijn nu officieel een spoorlijn!
Op woensdag 23 januari j.l. tekenden RTM-voorzitter Roel Sparreboom en secretaris Arie Baars de officiële documenten, behorende bij de toekenning van de concessie voor de RTM-tramlijn tussen het trammuseum/remise bij Ouddorp en het nieuwe eindpunt Middelplaat Haven. De concessie om de tramlijn voor personenvervoer te gebruiken - met inachtneming van de wettelijke maximum snelheid van 40 km/u - is verleend door de Ministerie van Verkeer & Waterstaat. Hoofdambtenaren van de Inspectie Verkeer & Waterstaat (belast met de controle op al het spoor- en tramverkeer in Nederland) waren naar Ouddorp gekomen om de documenten aan te bieden én te laten ondertekenen door een vertegenwoordiging van het RTM-bestuur. Naast de concessie werd ook getekend voor de ingebruikname van de spoorweg als tramweg (spoorweg met beperkte snelheid), het hebben en het toepassen van een veiligheidszorgsysteem.
Begin 2007 werd de Stichting v/h RTM al in het Museumregister ingeschreven als Geregistreerd Museum. De museale kwaliteit was daardoor gewaarborgd en erkend. Nu is het trammuseum erkend door de Minister van V&W als een echte tramwegmaatschappij. Met recht dus een echte opvolger van de NV Rotterdamsche Tramweg Mij!
Van de gelegenheid maakte zowel burgemeester mevr. van de Velde van Goedereede, als de ook aanwezig wethouder van Toerisme van Schouwen Duiveland, dhr. Verseput, gebruik om de RTM te feliciteren en te speculeren over de eventuele uitbreidingen op Zeeuws grondgebied en de bouw van een echt museum op het RTM-terrein.
Voor de RTM en haar medewerkers zijn beide erkenningen (museum en tramlijn) een enorm compliment voor het vele onbetaalde werk wat de laatste 40 jaar gedaan is.

Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: Lars Smelter op 28 May 2008, 15:16:38
In de nu geldende wet staat:

Wet van 23 april 2003, houdende nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet)

§ 5: Bepalingen inzake stations en laad- en losplaatsen

Artikel 26

2.
Onder station wordt in het eerste lid verstaan: een gebouw of werk dat blijkens zijn constructie en inrichting geheel of gedeeltelijk is bestemd voor aankomst en vertrek van spoorvoertuigen met het oog op het in-, uit- of overstappen van reizigers.

Duidelijk?

Biels

Helder, maar ben het er niet mee eens. Want in dit geval zou de term halte voor de spoorwegen kunnen vervallen. Holten en Arnemuiden zouden dus in dit kader stations zijn.


Tijdens mijn stage bij ProRail echter de volgende begripsdefinities geleerd:

Halte
Een dienstregelpunt bestemd en ingericht om treinen te doen stoppen en niet voorzien van een wissel en tevens bestemd en ingericht om reizigers te laten in- of uitstappen en/of goederen aan te nemen en/of af te leveren.

Station
Een dienstregelpunt bestemd en ingericht om treinen te doen stoppen, eindigen, inhalen of kruisen en voorzien van ten minste één wissel en tevens bestemd en ingericht om reizigers te laten in- of uitstappen en/of goederen aan te nemen en/of af te leveren.

En met deze twee definities zouden het eerder genoemde Holten en Arnemuiden dus een halte zijn en geen station ;D
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: henk op 28 May 2008, 15:22:03
Ja, maar Klaas suggereerde al eerder dat het onderscheid voor een club als ProRail misschien nog van belang kan zijn, maar voor anderen niet of nauwelijks. Holten, Arnemuiden, Schiedam Nieuwland, Vlaardingen Oost etc. worden door de conducteur echt gewoon als station aangeduid. Haltes zijn voor bussen en trams.

Vraag me dan wel af waarom het onderscheid voor ProRail zo erg van belang zou kunnen zijn. Wat doet zo'n wissel er nou precies toe?
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: Lars Smelter op 28 May 2008, 15:35:12
Dat de conducteur alles omroepen als stations dat weet ik. Voor de reiziger overzichtelijk.

Een wissel geeft de treindienstleider de mogelijkheid voor bijsturing. Waardoor de treindienst wel uitgevoerd kan worden en de reizigers minder hinder ondervinden.
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: henk op 28 May 2008, 15:40:25
Ja, maar twee wissels geven weer meer mogelijkheden voor bijsturing dan één, en drie wissels weer meer dan twee. Blijft de vraag waarom het onderscheid tussen 0 en 1 wissel reden zou zijn voor een heel andere benaming en het onderscheid tussen 1 en 20 wissels niet.
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: Sander. op 28 May 2008, 16:19:52
Het ProRail verschil zal hem zitten in:

Halte = vrije baan  (onzichtbaar voor treindienstleiding)
Station = bediend gebied  (zichtbaar voor treindienstleiding)

In spreektaal zijn alle plaatsen waar een trein planmatig stopt om in en uit te kunnen stappen een station.

mvg

Sander.
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: henk op 28 May 2008, 16:24:38
Dat kan ik snappen.
Maarre, geldt de Hemboog als vrije baan? Kennelijk in de zin dat de bediening niet wordt aangepast aan de aanleg van de Hemhalte.
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: Sander. op 28 May 2008, 16:38:54
De Hemboog lijkt me gezien zijn lengte geheel bediend gebied. Dat zou inhouden dat de stopplaats een station is.

mvg

Sander.
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: Rick op 28 May 2008, 17:07:15
Er liggen wissels tussen de Hemhalte (hehe) en de ingang van de tunnel dus dan zou het een station zijn lijkt me.
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: henk op 28 May 2008, 21:41:05
Maar RailPro noemt het dus een halte.
Titel: Re: Verschil halte/station
Bericht door: DHG500 op 28 May 2008, 22:46:00
ProRail misschien?  ;D