BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: ex44 op 28 December 2021, 22:43:30

Titel: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: ex44 op 28 December 2021, 22:43:30
Zo nu en dan dwarrelt er een berichtje mijn pb-brievenbus in met de vraag of ik al bezig ben met een nieuwe baan. Dat ben ik wel, min of meer, de onderbouw staat sinds enige tijd zo ongeveer klaar. Of nou ja, klaar... nog niet helemaal, maar in grote trekken toch wel, zullen we maar zeggen.
Maar veel schot zit er niet in en dat komt voor een deel door allerlei klussen die even voorrang hebben boven mijn eigen genoegens.
Gelukkig zijn het ook leuke klussen, dus het leed is draaglijk.

Oorspronkelijk was ik niet van plan om die klussen hier de revue te laten passeren, maar voor omdat het misschien ook voor jullie leuk is èn omdat er wellicht hier of daar nog een nuttige tip uit de lucht kan komen vallen zal ik m'n best doen er wat van te maken. Veel plezier, en schroom niet commentaar te leveren.

Om kort te gaan: onlangs kreeg ik een Weinert bouwdoos in handen gespeeld met daarin een grote hoeveelheid losse onderdelen, onderdelen nog in het oorspronkelijke plastic verpakt, onderdelen samengevoegd tot een onderstel en onderdelen samengevoegd tot een bovenbouw, de beide laatste echter in onvoltooide toestand, met het verzoek de begonnen bouw te voltooien, liefst de lok te digitaliseren en in de juiste kleuren te zetten, opdat deze verkocht zou kunnen worden aan een derde partij die wel de lok, maar niet het werk ziet zitten.

Nu heb ik al heel wat bouwpakketten van Weinert in elkaar gezet, maar complete lokomotieven waren daar tot nu toe niet bij. Daarom heb ik er eerst als een kat om de hete brij omheen gedraaid, de bouwbeschrijving bestudeerd en overdacht waar en hoe te beginnen, vooraleer de geit bij sik en staart te pakken en eerst dat onderstel maar eens te demonteren, voor zover mogelijk, om te kijken of alles compleet is en ook om te controleren of alles naar behoren in elkaar is gezet.

(https://images.beneluxspoor.net/abload/8788/64001t7kzp.jpg)

Zo op het oog lijkt er niet veel aan te mankeren, behalve dan dat ik vind dat het soldeerwerk ietwat grof is uitgevoerd en de voorste bufferbalk niet helemaal haaks op het frame is gelijmd (scheelt pakweg een tiende of tweetiende millimeter, maar toch). Ik weet nog niet of de moeite van het losmaken en opnieuw bevestigen opweegt tegen het resultaat. Ik denk dat ik het maar laat voor wat het is, je moet wel heel goed kijken om het te zien en functioneel speelt het geen rol.

(https://images.beneluxspoor.net/abload/8788/640045bkel.jpg)

Om toch ergens mee te beginnen heb ik gepoogd wat overtollig soldeer te verwijderen en met behulp van een glashaarpotlood e.e.a. schoon te maken, ook al omdat er hier en daar door het gebruik van soldeervet/vloeimiddel wat oxidatie begon op te treden. Ook zijn er hier en daar nog resten van schuur- en vijlwerk die verwijderd moeten worden:

(https://images.beneluxspoor.net/abload/8788/640022ij9w.jpg)

Na een poosje vlijtig soldeer wegbeitelen, schuren en polijsten ligt er dan een fraai frame op het werkblad.

(https://images.beneluxspoor.net/abload/8788/64003mukzk.jpg)

Verder moet ik niet vergeten te controleren of het frame niet scheluw is, en de boel met Vim schoon te boenen en te ontvetten.
En dat ik nog naar de apotheker moet om te vragen of ze mij een maatje fosforzuur in een oplossing van 40% kunnen leveren.
Daarna kunnen we op naar de volgende fase.

Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: frederik19630 op 28 December 2021, 22:49:32
Zo te zien gaat het om een sneltrein stomer, maar welke?
Ik kan het op basis van cylinders en frame niet zeggen.

Fred
Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: ex44 op 28 December 2021, 23:24:55
Goeie poging  :D
Je zou het wel zeggen vanwege de drie assen met grote wielen  ;D

Je mag nog steeds drie keer raden  (y)
Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: frederik19630 op 29 December 2021, 00:00:31
had niet goed genoeg gekeken, enkele voorloop & achterloop as, moet dan dus wel een 23er worden


fred
Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: DJV op 29 December 2021, 11:37:36
Mooi projectje Jan.

Je schrijft dat de bufferbalk scheef zit.
Maar op de foto lijkt het mij dat krom is, dat kan een heel vertekend beeld geven.
Anderzijds kan dat ook van de foto zelf komen natuurlijk.

Had je nou al een nieuw draadje voor je nieuwe baan of..

Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: Basilicum op 29 December 2021, 12:01:54
Het assortiment van Weinert ken ik niet uit mijn hoofd en tijd om in een (digitale) catalogus te bladeren neem ik niet.
Wat laat de afbeelding van Jan zien?
Drie gekoppelde assen, twee enkele loopassen, bufferbalken zowel aan de voor- als achterzijde, cilinders met Einheitslok-allures, de contragewichten aan de wielen duiden op een tweecilinderloc.
Tja, dan blijft er niet veel over.
Is het een locomotief van de Baureihe 64, zoals de titel van dit topic reeds doet vermoeden?

Groet,
Bas
Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: ex44 op 29 December 2021, 17:05:35
Citaat van: Fred
... moet dan dus wel een 23er worden

Niet slecht geredeneerd.
Maar zoals Bas(ilicum) in zijn bericht meldt, heeft dit chassis een bufferbalk aan zowel de voor- als de achterkant en het moet daarom wel een tenderlok zijn. Nu heeft Weinert best een aantal tenderloks in het assortiment, maar daar zit maar één exemplaar bij met de asindeling 1'C1' (of ik moet mij deerlijk vergissen), en dat is de BR64. En inderdaad, de titel van dit draadje wijst er al op.

Citaat van: Dirk Jan
... op de foto lijkt het mij dat krom is, dat kan een heel vertekend beeld geven

Daar heb je wel gelijk in. Maar ook foto's genomen met mijn mobiele telefoon geven vrijwel nooit een onvertekend beeld, zoals je zelf ook al opmerkt.
De gedachte dat de bufferbalk krom zou kunnen zijn was bij mij ook opgekomen en ik heb daarom met een stalen liniaal e.e.a. gecontroleerd. De bufferbalk staat (net) niet haaks op het frame, maar ik heb besloten om het zo te laten, ook al omdat het risico bestaat dat je, met het loshalen van de lijmverbinding, de zaak nog erger kunt maken dan die al is.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: frederik19630 op 29 December 2021, 17:22:45
I stand corrected, heb ik op mij werk ook vaak, een onder oppervlakkige beschouwing,
sluitend lijkende verklaring presenteren. Het licht van de waarheid is genadeloos.

Fred
Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: ex44 op 29 December 2021, 23:04:24
Dat overkomt iedereen wel eens, Fred. Mij komt het in elk geval niet onbekend voor  ;D

Volgens mij en voor zover ik het kan bekijken is het frame niet scheluw. Eerst leek het even alsof dat wel zo was, maar dat bleek in de achterste baanruimers te zitten, die waren niet helemaal recht aan het frame gesoldeerd. Die zijn met enige moeite los gemaakt, waarna wederom enig overtollig soldeertin is verwijderd en vervolgens zijn genoemde baanruimers opnieuw, hopelijk in de juiste positie, aan het frame gesoldeerd.

(https://images.beneluxspoor.net/abload/8788/64005z7j7s.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/abload/8788/640066ajcd.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/abload/8788/64007xjjqu.jpg)

Zoals je ziet zit er nog meer dan voldoende soldeer op, maar ik vind het zo wel aanvaardbaar.
De volgende keer moet ik naar de Pendelbleche kijken, want ook die zitten niet helemaal recht op het frame.

Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: ex44 op 30 December 2021, 22:05:35
De afwijking in de Pendelbleche is ondertussen ook verholpen. Een heel spectaculaire gebeurtenis was dat niet; een kwestie van lossolderen, alles zo goed mogelijk schoonmaken, opnieuw inzetten (maar nu exact recht) en weer vastsolderen. Geen foto's van gemaakt ook.

De volgende stap is, volgens de bouwbeschrijving van Weinert, de samenstelling van de "Steuerung", waarmee het samenstel van zuigerstangen en stoomschuiven met bijbehorende mechanieken wordt bedoeld:

(https://images.beneluxspoor.net/abload/8788/6400832kf9.jpg)

À prima vista ziet het geheel dat mijn voorganger in elkaar heeft gezet er wel aardig degelijk uit:

(https://images.beneluxspoor.net/abload/8788/64009fqjmw.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/abload/8788/640102aj1q.jpg)

Maar als je het geharrewar van allerlei bewegende stangetjes en zo van wat dichterbij bekijkt, vallen er wel een paar dingetjes op.

(https://images.beneluxspoor.net/abload/8788/64011tok5x.jpg)

Bij de beide pijlen die met de letter B gekenmerkt zijn, hoort een onderdeeltje te zitten wat de Aufwerfhebel voor moet stellen, die aan de ene kant in het prominent zichtbare gat moet komen te zitten, en aan de andere kant in de opening in de Schieberschubstange. Ze zitten er echter niet op, en voor zover ik weet heb ik ze ook niet aan de nog aanwezige gietbomen zien zitten, noch in de... euh, hoe heten die dingen, van die bakjes waar patiënten voor een hele week medicijnen in krijgen. Elk bakje is dan gekenmerkt met de betreffende dag van de week. Geen idee, maar jullie weten vast wel wat ik bedoel. Hoe dan ook, daar zitten nog een hoop onderdeeltjes in, maar deze niet.  Dat wordt dus nog even verder zoeken.

Bij de pijl met de letter A zie je, als je goed kijkt, dat op dat punt een aantal onderdelen met een messing staafje met platgeknepen uiteinde bij elkaar gehouden worden. Volgens de bouwbeschrijving zou dat platgeknepen uiteinde een rondje als van een spijker moeten zijn. Dit lijkt me dus een improvisatie van mijn voorganger, die dat wellicht zo heeft gedaan omdat de betreffende onderdelen ontbraken of omdat ze kwijt geraakt zijn. Ook hier geldt: nog maar eens goed zoeken, en als er niks te vinden is, overwegen of er nieuw besteld moet worden of dat de geïmproviseerde oplossing gehandhaafd blijft.

Tenslotte zien we de onderdelen die met 1 resp. 2 worden betiteld. Deze messing stangen hebben aan één kant een profiel, aan de andere kant zijn ze vlak (zie ook de tweede en de derde foto). Stang 2 is met het profiel aan de binnenkant gemonteerd, terwijl dat profiel aan de buitenkant had moeten zitten.
Volgens mij zit dat allemaal vastgeplakt, dus ik zal moeten zien dat ik dat los krijg en anders moet het maar zitten zoals het zit...

Puntje tussendoor: de verf, met grondverf, verdunner en afwerklak is besteld. Op zo'n bouwpakket moet je geen Vallejo willen smeren, dat blijft niet goed zitten.

Wordt vervolgd!
Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: Dave....... op 31 December 2021, 09:54:55
Altijd leuk om te lezen dit soort verslagen.  (y)
Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: ex44 op 31 December 2021, 18:56:09
Het is nog leuker om met zo'n ding bezig te zijn  :D
In het begin een beetje zoeken en tasten, omdat je halverwege in het werk van iemand anders valt (mijn vrouw vergeleek het met een sudokupuzzel die door iemand anders begonnen is). Er zijn bijvoorbeeld stappen van de bouwbeschrijving overgeslagen. Soms kan ik wel begrijpen waarom, maar soms ook niet. En soms zijn er dingen weg of ik vind ze op een onverwachte plek (ik heb hier nog een paar half-gebouwde Weinertdingen staan) terug.

Lekker puzzelen aan een puzzel waarvan je niet weet of die wel compleet is, maar ik heb wel hoop op een goede afloop. En het voordeel is dat eventuele ontbrekende onderdelen alsnog besteld kunnen worden. De service van Weinert is uitstekend!
Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: DJV op 01 January 2022, 13:57:01
Een sudokutrein editie dus. ;D ;D

Wel geinig. Aan de sudoku zou ik niet beginnen.
Aan de Weinert waarschijnlijk weer wel.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: ex44 op 01 January 2022, 22:55:44
Och een sudoku-puzzeltje zo nu en dan is wel goed voor je hersens. Het schijnt dat mensen die geregeld zo een puzzel maken minder snel dement worden.

Mocht je ooit in de gelegenheid zijn om eens een Weinert-lokomotief te bouwen, dan zou ik het zeker niet nalaten. Het gevaar is alleen dat je gewend raakt aan veel meer details, zodat je je gaat verbazen over hoe simpel die van bijvoorbeeld Roco gemaakt zijn.

Maar goed, het onderstel is nu (zo goed als) helemaal uit elkaar geweest en waar nodig gecorrigeerd. Zo waren er hier en daar wat braampjes die niet goed verwijderd waren, waardoor e.e.a. niet helemaal 100% recht zat. Ook stond er een drijfstangvangbeugel op afbreken, daar heb ik een klein beetje soldeer achter gezet om wat stevigheid te verschaffen. De messing stang die ik eerder noemde, kon ik niet loskrijgen zonder de hele boel te ontwrichten of te beschadigen, dus dat heb ik gelaten zoals het was. Wel heb ik de koppelstangen op de juiste manier bevestigd; daarvan zijn er vier verschillende: links voor, linksachter, rechts voor en rechtsachter. Mijn voorganger had links- en rechtsvoor aan de linkerkant zitten en links- en rechtsachter aan de rechterkant. Je moet wel goed kijken wat je doet bij zo'n bouwdoos...
Alle (nou ja, alle...) onderdelen nog eens op een rijtje:

(https://images.beneluxspoor.net/abload/8788/64012y2jov.jpg)

Het hele zwikje is weer min of meer in elkaar gezet, om na te kunnen gaan of er nog onderdelen ontbreken (sowieso een handvol schroefjes en ook de isolatiebussen voor de remmen heb ik niet gevonden). Voor ik dat allemaal bij Weinert ga bestellen wil ik wel weten wat er allemaal mist, dan kan het allemaal in één zending mee.

(https://images.beneluxspoor.net/abload/8788/6401335j6t.jpg)

Voor de leuk even de bovenbouw (die is door mijn voorganger al een heel eind gemonteerd) erop gezet:

(https://images.beneluxspoor.net/abload/8788/6401456kip.jpg)

Wordt vervolgd.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: ex44 op 02 January 2022, 18:25:53
Vandaag een poos bezig geweest met het doornemen van de bouwbeschrijving en het vergelijken daarvan met het model dat ik in handen kreeg, waarbij ik tot de conclusie kwam dat er nog wel wat onderdeeltjes missen. Omdat dat vrij essentiële onderdelen zijn, moet ik ze wel bijbestellen. Gelukkig betreft het slechts een aantal schroefjes, maar ook de isolatiebusjes waarmee aan één kant de remmen worden geïsoleerd van de rest van de lokomotief.

Tot de bestelde onderdelen binnen zijn (en dan is hopelijk ook de verf wel binnen) houden we hier even pauze. Of er ondertussen nog een ander (kort) projekt(je) wordt aangepakt weet ik nog niet.

Tot de volgende!

(https://www.radio-tv-nederland.nl/historie/testbeeld/rma-1946-tp.jpg)


P A U Z E
Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: charp op 05 March 2022, 20:11:58
Wat een mooi project, Jan ! Door je nieuwe (gespreide) wijze van publicatie, ontdek ik dit draadje nu pas. Zodoende val ik precies in de pauze (heb ik weer). Waar zijn de tijden dat alles keurig werd ondergebracht in één overzichtelijk draadje ?  ;)

Al geruime tijd kijk ik verlekkerd naar die bouwpakketten van Weinert, maar ik durf het gewoonweg (nog) niet aan. Dat moet maar wachten totdat ik definitief met pensioen moet, denk ik dan. Hoewel je voor één zo'n lok in één keer een maand AOW moet neertellen, zie ik tot mijn schrik in de prijslijst.

Enfin, voorlopig zal ik mij tevreden stellen met het volgen van dit topic. Ik kijk uit naar de volgende aflevering !

Peter

Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: ex44 op 05 March 2022, 22:26:44
Ha Peter!

zou leuk zijn als dat binnen afzienbare tijd kon gebeuren. Zowel de onderdelen als de verf zijn al enige tijd in huis. Echter, de geur van de verf (en de verdunner) is van dien aard, dat ik het niet aandurf daarmee in de huiskamer in het rond te gaan sproeien. Met de acrylverf van Vallejo en ook Tamiya heb ik daar iets minder moeite mee (al neem ik ook daar wel de nodige voorzorgsmaatregelen), geurtechnisch gesproken is dat toch een stuk minder belastend. Het spuitwerk zal dus in mijn hobbyhok moeten gaan plaatsvinden, maar gezien de opeenstapeling van allerlei zaken in het betreffende vertrek (toch ook allemaal (model)spoorgerelateerd) is dat ook wat lastig. Ik moet nodig eens een opruim/sorteeractie gaan ondernemen, zodat er wat ruimte vrijkomt.

Wat betreft de diaspora van verschillende labberdraadjes: ik vind het zo wel zo prettig jaja, omdat nu elk onderwerp (project) een eigen draadje heeft. Daardoor krijg ik het gevoel dat er meer ordening in de werkzaamheden aanwezig is. Waarbij ik me er terdege van bewust ben dat die ordening volledig illusoir is, maar ik meen me toch, in het kader van het doel van een hobby, namelijk ontspannen bezig zijn, te mogen permitteren mezelf een beetje voor de gek te houden.

Wel ben ik nog bezig met een idee om een draadje "allerlei" in te richten waarin dan ook een overzicht (met koppelingen) van alle labberdraadjes te vinden zal zijn.

Mar goed, de 64er. Die zal toch vandaag of morgen af moeten, zodat er weer ruimte is voor andere onderwerpen. Nog een Weinert-lok, bijvoorbeeld.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: Sander Fondse op 11 May 2022, 15:29:17
He Jan,

hoe gaat het met je 64er?

Als voorstel voor een bouwkit, misschien een ETA179?
Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: wob op 11 May 2022, 17:13:07
Dit draadje was me (ook) nog niet eerder opgevallen.
Heel interessant.
Ben ook benieuwd naar de stand, Jan.

Al geruime tijd kijk ik verlekkerd naar die bouwpakketten van Weinert, maar ik durf het gewoonweg (nog) niet aan. Dat moet maar wachten totdat ik definitief met pensioen moet, denk ik dan. Hoewel je voor één zo'n lok in één keer een maand AOW moet neertellen, zie ik tot mijn schrik in de prijslijst.
Niet om je af te schrikken, maar er komen nog aardig wat kosten bij om de loc bedrijfsklaar op de baan kunnen te zetten.
Zo overkwam het mij althans.
Diverse gereedschappen, spuiten, een decoder enzo. Een misschien moet de loc ook nog worden voorzien van werkende seinen (wat voor mij een brug te ver was).
Wat "durf" betreft is het gewoon een kwestie van beginnen, op hoop van zegen en op ondersteuning vanuit het forum ;)

Groet, Bas
Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: charp op 11 May 2022, 20:31:31
Dat dit draadje jou nog niet eerder was opgevallen verbaast mij niet, Bas. Ik kwam er ook nog maar net op tijd achter dat hier wat groots verricht wordt.

Zèlf zegt Jan over deze diaspora het volgende en ik citeer:

"ik vind het zo wel zo prettig jaja, omdat nu elk onderwerp (project) een eigen draadje heeft. Daardoor krijg ik het gevoel dat er meer ordening in de werkzaamheden aanwezig is".

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat Jan de kwestie ook zelf weer op z'n kop zet met de opmerking dat hij ook wel weet dat deze ordening volstrekt illusoir is. In ieder geval zullen wij het ermee moeten doen, maar het is voor een goed doel.

Ik neem aan dat jouw waarschuwingen, gevolgd door bemoedigende woorden, aan mij gericht zijn en niet aan Jan, van wie bekend is dat hij al menig bouwpakket van Weinert in elkaar gezet heeft, maar nooit eerder een complete lokomotief.

Dus mijn dank, Bas. Het is mij nu wel duidelijk dat dit werk niet hetzelfde is als een kibrietje in elkaar plakken. Is het een idee dat jij in een apart draadje met ons deelt hetgeen jou allemaal is overkomen door een bouwpakket van Weinert  ?

In afwachting daarvan volg ik het wedervaren alhier met grote interesse. Gelukkig lijkt Jan er rekening mee te houden dat een al te hoog tempo funest zou kunnen zijn voor mijn tere gestel.

Stap voor stap is het devies.

Peter


Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: wob op 11 May 2022, 21:13:35
Het is alweer even geleden, maar dat draadje vind je hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80363.0), Peter.

(Ik zou best zin hebben in een vervolg. Maar er ligt nog genoeg op de plank aan te verbeteren locs enzo. Dus eerst dat maar eens)

Groet, Bas
Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: ex44 op 11 May 2022, 21:43:43
Ja, de 64er.
Bedankt voor het herinneren, Sander. De voortgang aan dit model stokte destijds vanwege het ontbreken van een aantal onderdelen en geschikte verf.
De onderdelen zijn besteld en allang binnen, evenals de verf. Wat die verf betreft, ik wil dit soort dingen niet met Vallejo, Tamiya of iets dergelijks gaan verven. Vallejo hecht niet goed genoeg en Tamiya levert niet de juiste RAL-kleuren. Daarom heb ik verf en grondverf van Elita besteld (en ook ontvangen).
Maar zoals dat dan gaat, tijdens het wachten op onderdelen en verf wordt aan andere projecten begonnen en sneeuwt zo'n 64er een beetje onder. Toch zal het ding vandaag of morgen een keertje af moeten, zodat het de verkoop in kan, ook al zijn er, als ik goed tel, nog vier andere projecten die vandaag of morgen een keertje af moeten. En dan nog een heel stel waarvan de prioriteit wat lager ligt. Een ETA 179 zit er ook tussen, maar die verkeert in een hopeloos desolate toestand. Wat dat betreft heb ik meer fiducie in een VT70, maar daarvan heb ik nog niet kunnen vaststellen of het compleet is.

Wordt vervolgd.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: tijgernootje op 12 May 2022, 14:19:12
Ondersneeuwen in deze tijd is best knap  ;)
Maar het klinkt wel herkenbaar,dat springen van de hak op de tak.
Dat houd het door de afwisseling ook leuk.
En daar draait het om  :angel:
Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: ex44 op 04 November 2022, 20:53:39
Nou, het is al bijna weer zover. Althans, kalendertechnisch gezien dan. Wat de weersomstandigheden aangaat waan je je de laatste tijd eerder in de nazomer dan in de late herfst.
Enfin, het geeft wel aan dat de pauze in de bouw van de 64er knap lang geduurd heeft. Of eigenlijk meer de pauze in de verslaglegging in dit draadje, want stiekem is er al wel weer wat aan de "Bubikopf" gewerkt. Maar niet altijd zijn daar ook foto's van gemaakt.
Nou - eentje dan toch, van een rood chassis:

(https://images.beneluxspoor.net/abload/8788/64015rbeu5.jpg)

RAL 3002 (karminrot) van Elita. Daaronder natuurlijk grondverf van hetzelfde merk.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: Reinout van Rees op 05 November 2022, 18:37:36
Ik heb "elita" al eerder een keertje ergens in combi met "grondverf" gehoord. Is het inderdaad goed spul? Specifieke toepassing? Ennuh.... waar tik je het op de kop?

Reinout
Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: ex44 op 05 November 2022, 22:57:58
Voor zover ik weet kun je de verf alleen bij Elita (https://elita-shop.de/farben-lifecolours) zelf bestellen. Dat gaat overigens "reibungslos", vlotte levering en vriendelijke service.
De verf voor de 64er (en ook andere modellen) vond ik onder het kopje "RAL Farben", de grondverf (voor metaal) onder "Grundierung" en de verdunner, dat zal niemand verbazen, onder het kopje "Verdünner". Bij een volgende bestelling (de verdunner gaat wel aardig hard) zal ik ook wat "Klarlack" mee laten komen, met wellicht nog wat RAL-kleurtjes.

Toen ik las wat er allemaal op het etiketje stond, trokken mijn wenkbrauwen wel een eindje richting haargrens, daarom heb ik bij de bouwmarkt zo'n spuitmasker met koolstoffilters aangeschaft.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: ex44 op 06 November 2022, 20:47:32
Natuurlijk lees ik weer eens niet goed en heb ik alleen de laatste van je drie vragen beantwoord.

Of het goed spul is... tja, wat zal ik daarvan zeggen? Wat betreft werken met de luchtkwast heb ik tot nu toe eigenlijk alleen ervaring met Pactra, Tamiya en Vallejo. Over Pactra was ik altijd dik tevreden, maar voor zover mij bekend is het niet meer leverbaar. Tamiya vind ik erg prettig om mee te werken en volgens mij geeft het, mits voorafgegaan door een goede grondverf, een redelijk slijtvaste laag. Een nadeel is dat Tamiya niet met RAL-kleuren werkt. Sommige komen er best aardig bij in de buurt (X-18 kun je best inzetten als RAL 9005, tiefschwarz), maar vergeleken met een echte RAL-kleurenkaart zijn er toch verschillen.
Maar dat geldt ook voor Vallejo, ondanks dat er op diverse potjes een RAL-nummer staat vermeld, zijn er eveneens verschillen met een "officiële" kleurenkaart. Daarnaast vind ik Vallejo nou niet echt slijtvast, ook niet op een grondverf.

Elita geeft wel de juiste RAL-kleuren. Over de kwaliteit kan ik nog niet zo heel veel zeggen, de enige ervaring tot nu toe is die met rood het chassis van de 64er spuiten en van dezelfde lok de bovenbouw in zwart. Of de verf in dezelfde mate slijtvast is als die van Tamiya moet nog blijken.

Nadelen zijn, vind ik, de kwalijke dampen die bij verven en spuiten vrijkomen, en voor het schoonmaken van kwast en luchtkwast moet je toch echt naar iets anders dan water grijpen. Maar dat is bij Tamiya en Vallejo ook het geval als de verf eenmaal droog is.

Specifieke toepassing... natuurlijk, de juiste RAL-kleur op je model. Ben je wat dat betreft niet echt heel kieskeurig, dan hoef je niet per se naar Elita te grijpen maar kun je ook toe met de genoemde merken. Of met Revell of Humbrol. Of... nou ja, er zijn nog ettelijke andere merken, die allemaal wel hun voor- en nadelen zullen hebben.

Samengevat: mijn persoonlijke mening is dat de verf van Elita een prima keus is als je er op staat de correcte RAL-kleuren op je model te krijgen, maar dat Vallejo en Tamiya meer gemak bieden bij het schoonmaken van je gereedschap.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: Reinout van Rees op 10 November 2022, 21:49:05
Kijk! Nuttige info. Ik ga m'n mooie stoomlokrood toch vervuilen, dus zo RAL-specifiek hoeft het bij mij niet te zijn. En de chemische dampen... ik ben heel blij dat ik zoonlief van revell-met-een-akelig-luchtje naar revell-de-water-versie heb omgepraat :)

Zelf zit ik aan de Vallejo, maar dat heb ik tot nu toe voor preisertjes, dakgoten en brugrelingen gebruikt. Allemaal spul waarbij slijtvastheid niet erg belangrijk is. Maar... ik moet nog wel wat rood schilderen aan een lok, waarvoor ik een revell-met-een-luchtje heb gekocht omdat ik gokte dat dat beter zou hechten.

Ik hou het wel in m'n achterhoofd, dat elita spul. Het juiste purperrood kleurtje voor een v100, dat komt nog wel eens van pas.

Reinout
Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: ex44 op 10 November 2022, 22:47:23
Revell kan natuurlijk prima, het is maar wat je het lekkerst/best/mooist/ofweetikwat vindt.
31 en 330 heten RAL 3000, feuerrot, 36 (de matte variant), RAL 3002, karminrot. De laatste, RAL 3002 karminrot, is het officiële rood voor DB-stoomloks.
Maar zo heel veel verschil zit er eigenlijk niet in...
Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: charp op 18 July 2023, 14:11:36
Gelukkig lijkt Jan er rekening mee te houden dat een al te hoog tempo funest zou kunnen zijn voor mijn tere gestel.

Ik had dit in mei vorig jaar zo niet op moeten schrijven, geloof ik nu. Ik heb er spijt van. Het zou toch jammer zijn  als er geen vervolg komt op "Teil 64".

Begrijp mij goed, ik wil je niet opjagen of zo. Ik heb op dat vlak bepaald geen recht van spreken. Daarom heb ik ruim een jaar gewacht met het voorzichtig informeren hoe het ermee staat.

Dus bij deze; wordt er nog gelabberd aan de "Bubikopf" ?

Peter
Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: ex44 op 18 July 2023, 14:18:40
Ha Peter,
ik moet bekennen dat het er, wat labberen betreft, belabberd uitziet.
We moesten maar eens afspreken, tussen nu en en ergens over een maand of zo.
Dat zit tenslotte ook al meer dan een jaar in het vet (geen verwijt, de nalatigheid ligt volkomen aan mijn kant).
Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: charp op 18 July 2023, 15:01:28
Goed idee ! Kunnen we eindelijk eens "off-topic" kletsen over modeltreinen, want dat gaat hier zo moeilijk  :laugh:.

Peter
Titel: Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
Bericht door: tijgernootje op 30 July 2023, 13:55:28
Doe hier dan maar wat on topic belabberd lullen,zien we hier ook weer is wat "actie"  (y)  ;)