BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Stad- en streekvervoer => Topic gestart door: marc224 op 26 December 2021, 17:28:19

Titel: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: marc224 op 26 December 2021, 17:28:19
Gtf
Hallo. Marc Moll is mijn naam. Ik heb een vraag en zou blij zijn als je me zou kunnen helpen. Er is mij verteld dat u de juiste persoon bent om contact mee op te nemen. Het gaat over de geschiedenis van het busvervoer in Nederland (Amsterdam, Rotterdam, enz.).
Helaas is het vrij moeilijk om informatie over dit onderwerp te krijgen.
Ik had een discussie met een kennis over de aankondigingen en displays op de bussen in de jaren zeventig, en vooral in de jaren tachtig en negentig. Ik zal ook een presentatie geven over dit onderwerp (openbaar vervoer) in de klas.

Mijn eerste vraag is: Sinds wanneer worden bushaltes automatisch aangekondigd en aangeduid?

Moest de buschauffeur, voordat er automatische aankondigingen en displays op de bussen waren, de haltes omroepen via de microfoon?
Deden de buschauffeurs dit echt toen ze zelf de haltes moesten aankondigen? Is dit ook in praktijk gebracht?

.
Hoe hebben de buschauffeurs in Amsterdam, Rotterdam en andere steden dit aangepakt, hebben zij dit gewetensvol gedaan, hebben de meesten van hen dit gedaan of slechts de helft, enz. Hoe hoog schat u het aantal buschauffeurs dat altijd ongevraagd de haltes aankondigt?
Werkten de aankondigingen even goed gedurende de genoemde periode (1970, 1980, 1990) of waren zij beter aan het begin of het einde van deze periode?

Was er een verschil met de tram?


Zijn er veel oud-buschauffeurs of andere mensen die vaak in de bus hebben gezeten uit deze periode (1970) of 1980/1990 en weten hoe het in werkelijkheid was of het zelf hebben meegemaakt?

Ik hoor ook graag verslagen uit andere steden en landen.


Ik kijk uit naar uw antwoord

Met vriendelijke groeten

Marc Moll

Titel: Re: Informatie voor passagiers
Bericht door: hrp op 26 December 2021, 17:42:03
Hi Marc, 

Inderdaad, de haltes werden vroeger door de chauffeurs afgeroepen.
Belangrijke (overstap) haltes altijd en verder op verzoek: "Statenweg, mevrouw voor deelgemeentekantoor!")
Zo ging het ook bij het streekvervoer en in de tram, door bestuurder en eerder door de conducteur.

Er werden natuurlijk ook grappen uitgehaald.
Mevrouw vraagt aan bestuurder van lijn 6 naar Zwaanshals. Rotterdam.
In de Zaagmolenstraat rijdend roept de bestuurder Zwanennek af...
Vraagt passagier bij Station Noord andermaal naar Zwaanshals....


Groetjes,
Ronald

Titel: Re: Informatie voor passagiers
Bericht door: Reinout van Rees op 26 December 2021, 18:03:13
Zo herinner ik het me ook uit de tijd tot, voor m'n gevoel, 2000. Als je ergens in een wat onbekende buurt uit wilde stappen vroeg je aan de chauffeur of 'ie "halte Landmansweide" even om wilde roepen.
Meestal werden niet alle haltes omgeroepen, alleen de belangrijke. En degene waarom gevraagd was.

Wat dat betreft is het wel handig, het huidige systeem, waarbij het automatisch gedaan wordt :)

Reinout
Titel: Re: Informatie voor passagiers
Bericht door: ex44 op 26 December 2021, 18:06:45
Zo ook mijn ervaring. Zelfs nog in de jaren 2004/2005. Sowieso werd elke halte langs de route over de snelweg omgeroepen en ook de belangrijkste in de bebouwde kom van de stad of het dorp waar het eindpunt was gelegen.
Titel: Re: Informatie voor passagiers
Bericht door: hrp op 26 December 2021, 18:38:25
Wat ook werd omgeroepen waren de zone grenzen.
Lijn 5 Rotterdam.
Sint Franciscus Gasthuis, laatste halte zoone 5300.
Veelal werd niet gesproken van zone met ^ maar van zoone...

In de Rotterdamse metrostations werd tot in de jaren 70 omgeroepen ' niet meer instappen' , kort erop sloten de deuren.
Destijds was er een beambte met monitors in een cabine op een van de perrons.

Ronald
Titel: Re: Informatie voor passagiers
Bericht door: Rondje_HO op 26 December 2021, 18:47:30
Ik heb geen direct antwoord op je vragen (daar weet ik niets van :) ) maar op Facebook is er een groep "RTM op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse Eilanden.".

https://www.facebook.com/groups/1639233859726503/

Daar zitten ook mensen met o.a. veel kennis van het busvervoer in Rotterdam en omstreken. En ook van de periode van de particuliere busmaatschappijtjes.

Succes in ieder geval!
Titel: Re: Informatie voor passagiers
Bericht door: hrp op 26 December 2021, 20:02:02
Marc,
Je kan misschien ook meer te weten komen bij de Autobus Documentatie Vereniging en/of hun website of de links aldaar. In Arnhem is er een trolleybusvereniging met aardige website.
Succes.
Ronald
Titel: Re: Informatie voor passagiers
Bericht door: Christoph op 26 December 2021, 21:32:49
Hoi Marc,

in de jaren 80 werden de haltes in het Westland op verzoek door de buschauffeurs omgeroepen, bij het instappen werd er dan door een reiziger gevraagd om een bepaalde halte om te roepen.
Verder denk ik dat maar 1 á 2 % van de chauffeurs omriep als de volgende halte een grotere halte locatie was waar ook overgestapt kon worden. Een nog kleiner deel maakte er een heel verhaal van en melde ook op welke lijnen je kon overstappen.

Succes met je spreekbeurt, ik hoop dat je hier en elders genoeg informatie kan vinden over dit onderwerp.

Groeten,

Christoph
Titel: Re: Informatie voor passagiers
Bericht door: marco op 26 December 2021, 21:51:13
In de jaren 90 werden in Utrecht (stad) alle haltes aangekondigd door de buschauffeurs.
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Niekleair op 27 December 2021, 08:45:46
Hoi Marc,

Ik kan je aanraden om contact op te nemen met de beheerder van de 'busbrief'.
http://busbrief.nl/

De beheerder is zelf buschauffeur in de omgeving van Den Haag / Rotterdam (wellicht inmiddels gepensioneerd) en als hij het niet weet is in zijn 'achterban' vast wel iemand die je hier informatie over kan geven. ALs je door de busbrieven bladert kun je wellicht ook al het een en ander oppikken.
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Martijnstein op 27 December 2021, 09:38:02
In de jaren '90 had de HTM ook bandjes in de tram. Bij elke halte werd een van tevoren ingesproken aankondiging afgespeeld.

Als je de bus instapte zeiden veel mensen ook waar ze heen wilden zodat de buschauffeur het juiste aantal strippen af kon stempelen. Zo wist de buschauffeur ook welke haltes om te roepen.
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Nulspul op 27 December 2021, 10:00:33
Hallo Marc,

Als oud buschauffeur bij het GVU  uit Utrecht kan ik je zeggen dat wij in de jaren altijd verplicht waren de halte's om te roepen.
Dat niet iedere chauffeur dat deed was jammer.
En de passagiers groette de chauffeur in die tijd ook bij binnenkomst, kochten een kaartje of lieten hun rittenkaart afstempelen.
Later kwamen de strippenkaarten  met het zone stelsel en moesten de passagiers altijd zeggen waar ze naar toe wilde zodat ik het aantal zone's kon bepalen.

Bertus
 
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Eric B op 27 December 2021, 10:59:07
Dat groeten bij betreden en verlaten van de bus is hier in Alkmaar in het stadsvervoer nog steeds gemeengoed :)

Verder sluit ik me aan bij eerdere sprekers, sommige chauffeurs noemden alle haltes, sommige alleen de knooppunten en dan nog de 'verzoekjes' van mensen die te plaatste niet bekend waren.

Andere informatiebronnen zouden nog:
Het NZH museum (https://www.nzh-vervoermuseum.nl/)
en
Stichting Veteraan Autobussen (https://www.sva-museumbussen.nl/)
kunnen zijn.
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: marc224 op 30 December 2021, 12:25:45
Hallo, mijn excuses voor de late reactie en ik wil iedereen bedanken die de moeite heeft genomen om hun herinneringen te delen.

Alle ervaringen komen uit Nederland, zoals ik heb gelezen.
Het was dus zo dat veel buschauffeurs altijd de haltes aankondigden, althans de belangrijkste.

Dus als passagier hoef je niet aan de buschauffeur te vragen of hij me kan vertellen waar de bushalte is? bij de bushalte. De meeste buschauffeurs kondigden de haltes uit eigen beweging aan, zonder gevraagd te worden.

Ik las op een ander forum dat geen enkele buschauffeur dit deed. Hooguit als een passagier hem dat vroeg.
Maar de verklaring was fout, veel buschauffeurs kondigden de haltes aan zonder te vragen.

Ik zou graag meer herinneringen ontvangen
Als iemand iets toe te voegen heeft, hoor ik het graag.
Bij voorkeur met de stad en het decennium.

Veel groeten Marc
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 December 2021, 12:48:30
Mijn herinnering komt uit de jaren '60 en '70 in Amsterdam en omgeving.
In de Amsterdamse stadstrams had je een conducteur die achterin op een soort verhoging zat. Dat noemden ze de kansel. Je moest ook achterin instappen om je rittenkaart te laten afstempelen. Elke halte werd omgeroepen, door de conducteur of de wagenvoerder. Die gaven ook mededelingen aan elkaar door die over het luidsprekersysteem voor iedereen te horen waren. Bijvoorbeeld als de mensen niet wilden doorlopen naar voren. Dan zei de conducteur: Jan, het staat hier vol, ze willen niet doorlopen. Okee, dan help ik ze even. De wagenvoerder ging dan even vol in de remmen zodat iedereen vanzelf naar voren rolde.

De andere herinnering is de NZH bus tussen Zwanenburg en Amsterdam. Daarin riep de chauffeur ook alle haltes om.
maar in de spits niet altijd. In de ochtendspits reed er om de 20 minuten een rit van Zwanenburg naar Amsterdam met forensen. Vanwege het aantal reizigers werd elke rit met 3 wagens gereden die binnen Zwanenburg haasje over deden, om beurten pakte ze een halte. Vanaf Halfweg ging het dan in colonne naar Amsterdam. Omroepen van de haltes had op die ritten niet veel zin. Iedereen in de bus maakte die reis elke werkdag, dus ze wisten zelf wel waar ze er uit moesten.
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Marc tramt op 30 December 2021, 12:51:53
In de jaren ‘80 (1979-1990 om precies te zijn) maakte ik als scholier en student veelvuldig gebruik van bus (lijnen 78 en 75) en metro in Rotterdam maar ik kan me niet herinneren dat in de bus halte’s werden afgeroepen. Zeker in de spitsuren met vrijwel alleen vaste reizigers werd dat niet gedaan.
In de metro werd dat wel gedaan, veelal met prettig rotterdams accent. Later kwamen de cassettebandjes met stationsnamen maar vanaf welk jaar weet ik niet. Ik gok medio jaren ’80.
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: henk op 30 December 2021, 12:52:02
In Rotterdam als gezegd meestal alleen de belangrijkste en haltes waarom was gevraagd. Ik herinner me een jonge buschauffeur ergens in de jaren negentig die wel alle haltes omriep en dat wekte vooral irritatie bij de passagiers die dat niet gewend waren.  ;D

En dat je chauffeurs bij het betreden van de bus groet, werd mij door mijn moeder ingepeperd, aangezien mijn grootvader bij de RET had gewerkt. Dat heb ik dus maar doorgegeven aan mijn dochter.
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Reinout van Rees op 30 December 2021, 13:50:43
Mijn ervaring was vooral met streekvervoer in de buurt van Utrecht. Ik had niet het idee dat in de jaren 70/80 alle haltes werden omgeroepen. Maar m'n geheugen kan me bedriegen.
In ieder geval heb ik lange tijd de gewoonte gehad om te vragen of de chauffeur de halte om wilde roepen. Bij de strippenkaart was dat makkelijk, want dan moest je 'em toch al noemen. In ieder geval in het streekvervoer heb ik daar geen rare blik over gekregen.

Reinout
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: hrp op 30 December 2021, 14:47:46
Haltes werden bij streekvervoer niet alle omgeroepen.
Zo druk was het vaak ook niet.
1975.
Na een nachtwacht stapte ik op een warme zondagmiddag bij de Willem de Zwijgerkazerne in buslijn 1 van de VAD naar Zwolle.
De chauffeur vertelde dat ik de eerste instapper was.
Het beginpunt was.... Amersfoort.

Ook na de avondschool les met WN lijn 56 van Delft naar Blijdorp was ook ik niet zelden de enige reiziger. Met tienrittenkaart. Waarom dan Crematorium Hofwijk omroepen?

Ronald
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Hendrik Jan op 30 December 2021, 16:09:40
Voor de spookrijders.
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Christoph op 30 December 2021, 21:40:24
Ja, natuurlijk was het vroeger normaal om de buschauffeur goeden ochtend, goede middag of avond te wensen.
Dit doe ik nog nog steeds. Natuurlijk hoort het bedanken voor de rit bij het uitstappen daar ook bij, toch zie ik inmiddels in het Haagse en Rotterdamse vervoersgebied dat daar nu nog weinig van over is.  :-\

Groeten,

Christoph
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: hrp op 30 December 2021, 22:08:23
Zal ook wel komen doordat de bevolkingssamenstelling in deze regio's nogal is veranderd. Met als gevolg andere gebruiken.
Ik zat gister in de Metro in Rotterdam, ik had het idee gezien de mede reizigers me in Cairo te bevinden...
Groetjes,
Ronald
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Huup op 30 December 2021, 23:30:12
Ha Marc,

Haltes werden op verzoek afgeroepen. Eigenlijk moest je ze allemaal doen, maar dat deed vrijwel niemand. Je kende ze wel allemaal, natuurlijk. Met de komst van Infoxx, in 2006, kwam er bij connexxion een einde aan de afroep: tante Jannie, een geautomatiseerde stem, nam het over. Tureluurs werd je er van. Elke keer knalhard die stem door de bus, vaak ook dubbel of met verkeerde intonatie. Gelukkig kon je m uitzetten.
Uiteraard duurde dat niet lang, toen werd het uitzetten centraal onmogelijk gemaakt.
Grappig is dat vrijwel niemand er naar luistert. Iemand die een halte vraagt, verwacht de stem van de chauffeur, en laat Jannie voor spraakloos achter.
Bij het GVU, waar ik vanaf juli 2007 werkte werd je geacht alle haltes af te roepen, het werd al eerder gezegd. Ook in 2007 nam connexxion daar de boel over, en werd infoxx geintroduceerd. Geen vooruitgang, maar dat was die overname sowieso niet. De haltes werden bij het gvu op een gegeven moment afgeroepen door een jochie met een grafstem zo vreselijk dat er hevig over werd geklaagd. Die viel wel op, dat wel, maar ontnam je de lust de bus te pakken.....
In Zeeland, waar ik nu werk, is het tante die rules. En ook daar is er niemand die luistert. Ook de beeldschermen worden nauwelijks gelezen. De info die daarop te lezen valt, waaronder alle haltes, zit nou eenmaal niet in het blikveld van de telefoonstarende reiziger 😂
Leuk is het om haltes te vertalen in engels of duits. Dat verwacht niemand, en zorgt voor wat hilariteit. Biggekerke op Walcheren omroepen als Littlepigchurch, of Zoutelande als Sweetlands. Dumbburg (Domburg) wordt niet zo gewaardeerd door de bewoners zelf, het vlissingse Badehosenstrasse (Badhuisstraat) weer wel.
Bj een overstaphalte aankondigen dat het achterste gedeelte van een gelede bus naar een andere bestemming gaat dan het voorste deel leidt geheid tot verwarring 😇


Als je nog meer vragen hebt, hoor ik het wel.

Groet
Huup
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: marc224 op 04 January 2022, 10:25:08
Hallo, allereerst bedankt voor het interessante nieuws.
Ik ben geïnteresseerd in dit onderwerp omdat ik niet in die tijd geboren ben en ik niet in Amsterdam, Rotterdam enz. heb gereisd.
Ik heb eens uit Duitsland en Zwitserland gehoord dat de chauffeurs altijd de haltes aankondigen.

Kunnen we zeggen dat in de grote steden zoals Rotterdam, Amsterdam en andere de buschauffeur altijd de belangrijkste haltes aankondigt? Hoeveel buschauffeurs hebben de belangrijkste haltes aangekondigd (in procenten)?

Marc Tram en Henk schijnen dit anders begrepen te hebben. Marc Tram zegt dat hij zich niet kan herinneren dat de buschauffeur in de jaren 80 en 90 de haltes ooit heeft aangekondigd. Henk, daarentegen, herinnert zich dat de belangrijkere stopplaatsen werden aangekondigd.
Dit zijn verschillende verklaringen van dezelfde stad.
In Utrecht werden de haltes consequenter door de chauffeur aangekondigd.

Hoe was het in de trams? Kondigde de chauffeur de haltes consequenter aan?
Wanneer werd de conducteur afgeschaft in trams en bussen?

Veel groeten
Marc

Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 January 2022, 10:35:09
Over conducteurs: in het begin van de verbussing van het NZH net reden er conducteurs mee op de bussen. Dat kwam omdat er op de trams ook conducteurs reden, en die moesten wat te doen hebben. Dat hield geleidelijk vanzelf op toen die conducteurs met pensioen gingen. Ik kan me niet herinneren wanneer er voor het laatst een conducteur op de bus zat.
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: hrp op 04 January 2022, 11:09:25
Klaas,

Ik denk dat dat ook goed uit kwam om bij de reizigers het leed om de verdwenen tram te verzachten.
Het zal voor de  reiziger wennen zijn geweest dat de in principe eenman bus bij de halte langer halt hield vanwege de kassahandelingen, etc. dan de driewagenteams met zes deuren..
Ronald
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: henk op 04 January 2022, 11:16:26

Kunnen we zeggen dat in de grote steden zoals Rotterdam, Amsterdam en andere de buschauffeur altijd de belangrijkste haltes aankondigt? Hoeveel buschauffeurs hebben de belangrijkste haltes aangekondigd (in procenten)?

Marc Tram en Henk schijnen dit anders begrepen te hebben. Marc Tram zegt dat hij zich niet kan herinneren dat de buschauffeur in de jaren 80 en 90 de haltes ooit heeft aangekondigd. Henk, daarentegen, herinnert zich dat de belangrijkere stopplaatsen werden aangekondigd.
Dit zijn verschillende verklaringen van dezelfde stad.
In Utrecht werden de haltes consequenter door de chauffeur aangekondigd.


Denk dat Marc en Henk dezelfde situatie vooral anders verwoorden. Ga er maar vanuit dat veel buschauffeurs niet de bedoeling hadden haltes om te roepen, behalve als erom was gevraagd (en dan hopen dat het niet werd vergeten) of haltes waarvan ze uit ervaring wisten dat omroepen van belang was. Welk percentage wat deed is denk ik echt niet te benoemen.

Trams, geen idee. Denk eigenlijk hetzelfde gedrag van trambestuurders. De conducteurs waren daar al in mijn jeugd, rond 1970 denk ik, verdwenen, maar kwamen in de jaren negentig in alle tramsteden weer terug. Dit vooral met het oog op de veiligheid in de tram.

Ik woon sinds 1998 in Utrecht en kan me niet herinneren dat mij na de verhuizing opviel dat de buschauffeurs hier vaker haltes omriepen. Tegenwoordig doet de computer dat uiteraard automatisch.
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Huup op 04 January 2022, 11:39:12
Marc, in Utrecht (en elders) werden de haltes afgeroepen naar hoe de pet van de  chauffeur stond. Een vraag om dat in procenten aan te geven is waanzinnig. Daar is immers geen enkele registratie van?
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 January 2022, 11:40:40
Ik denk dat dat ook goed uit kwam om bij de reizigers het leed om de verdwenen tram te verzachten.
Heeft waarschijnlijk ook een rol gespeeld. De forenzen (waaronder mijn vader) die dagelijks de rit maakten kenden alle conducteurs intussen en op de bus zagen ze dezelfde gezichten terugkeren.
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Marc tramt op 04 January 2022, 11:51:21
Denk dat Marc en Henk dezelfde situatie vooral anders verwoorden. Ga er maar vanuit dat veel buschauffeurs niet de bedoeling hadden haltes om te roepen, behalve als erom was gevraagd (en dan hopen dat het niet werd vergeten) of haltes waarvan ze uit ervaring wisten dat omroepen van belang was. Welk percentage wat deed is denk ik echt niet te benoemen.
En het kan ook nog uitmaken op welke lijnen Henk reisde. Ik maakt gebruik van 78 (door de jaren '70/'80 uitbreidingswijken van Hoogvliet) en 75 (dwars door Zuid over de Strevelsweg), niet bepaald bestemmingen waar veel toeristen te vinden waren.
Trams heb ik geen idee van, daar reisde ik incidenteel mee. Ik heb daar geen actieve herinneringen aan.  :angel:
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: marc224 op 04 January 2022, 19:07:15
Hallo,

Dank u voor uw berichten.
Helaas zijn er geen statistieken over dit onderwerp van toen, dus vraag ik om uw herinneringen en ervaringen.
Theorie en praktijk zijn vaak verschillend.

Kan iemand een ruwe schatting geven?
Kondigde 20 procent van de buschauffeurs ten minste altijd ongevraagd de belangrijkste haltes aan, of was het 70 procent van de chauffeurs die belangrijke haltes werden aangekondigd?
Hoe was het in Rotterdam, Utrecht, Amsterdam, enz.?
Heb je op veel reizen meegemaakt dat de buschauffeurs altijd de belangrijkste haltes aankondigden?
Waren er veel belangrijke haltes die altijd aangekondigd werden?

Ik hoop dat ik u niet stoor met mijn vraag.

Veel groeten Marc
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Marc tramt op 04 January 2022, 20:31:07
Je mag ons blijven storen, alleen denk ik niet dat je nog veel nieuwe antwoorden zult krijgen.
Statistieken zijn er niet en het is dus vooral anekdotisch bewijs en uit de herinnering van de mensen al hier.
Je kunt er wel een percentage aan willen knopen maar dat is alleen maar schijnnauwkeurigheid, en net zo nauwkeurig als kreten zoals ‘regelmatig’ of ‘veel’.

Marc
(Die hoopt dat jij dit een niet al te vervelende of belerende reactie vindt  ;))
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: marc224 op 05 January 2022, 18:42:18
Ja, dat is waar. Natuurlijk, het was een tijd geleden. Daarom is het moeilijk te beoordelen.
Als iemand me een ruwe schatting kan geven voor mijn statistieken, zou ik blij zijn.
Ook als iemand nieuw iets kan toevoegen

Veel groeten Marc
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Eric B op 05 January 2022, 19:43:55
Marc, dit soort zaken is geen exacte wetenschap, je moet je niet stukbijten op cijfers en/of statistieken, maar gewoon een schatting maken op basis van de data die je hebt uit de verhalen en ervaringen die gedeeld zijn.
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: henk op 05 January 2022, 20:13:40
En je kan gewoon in de klas vertellen over het gedrag van chauffeurs en waarom je alleen ruwe schattingen kan geven. Kennis gaat niet alleen over statistiek.

Mag ik vragen voor welk vak in welke klas/groep het is?
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 January 2022, 21:21:10
Nog een weetje dat niet gaat over het afroepen van haltes, maar over het creëren van haltes.
Bij ons in de Haarlemmermeerpolder reden bussen van Maarse en Kroon, een firma die volgens mij niet meer bestaat.
De haltes lagen meestal bij een kruising van wegen, maar er waren ook boerderijen die een paar kilometer van zo'n halte verwijderd waren. Een boerin die boodschappen ging doen in het dorp liep niet naar een halte, dat was veel te ver. Ze ging gewoon voor de boerderij langs de kant van de weg staan en stak haar hand op. De chauffeur stopte en liet haar instappen. En na de boodschappen werd ze ook weer voor haar huis afgezet.
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Huup op 05 January 2022, 21:31:17
Klopt Klaas. Dat gebeurde in Friesland, waar ik opgroeide, precies zo.
M&K bestaat inderdaad al jaren niet meer. Toen ik begon als buschauffeur, in Uithoorn, reden we een deel van hun lijnen. Dat gebeurde toen door Connexxion.
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Eric B op 05 January 2022, 22:01:18
Wow, dat maakt herinneringen los ...
Van de ene tante, in Boskoop, naar de andere in Driebruggen.
Op de fiets naar de bushalte, dan met een bus van Westnederland (eerst nog Citosa) en overstappen in (vergeten) op een bus van Verhoef.
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: marc224 op 19 January 2022, 22:55:36
Hallo,

Ik zit momenteel in een beroepsvoorbereidende cursus. Ik geef de eenheid in het vak beroepsonderwijs

Intussen heb ik van sommige busmusea het antwoord gekregen dat de chauffeurs vroeger verplicht waren elke halte aan te kondigen (b.v. in de jaren 80 en vroeger).

Zoals bekend lopen theorie en praktijk enigszins uiteen.

Ik ben geïnteresseerd in hoe deze verplichting in de praktijk werd uitgevoerd.

Kan iemand anders commentaar geven op deze beoordeling?

Wie zat er bijvoorbeeld in de jaren tachtig (1990) vaak in bussen en trams in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, enz.

Kan iemand mij een ruwe schatting geven van de mate waarin de chauffeurs hun verplichting zijn nagekomen en de haltes daadwerkelijk hebben aangekondigd?



Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Nulspul op 19 January 2022, 23:42:45

30 december heb ik je veel antwoorden gegeven, en ik heb daar geeneens een reactie op gehad ::) dat valt mij wel een beetje tegen hoor.

Bertus
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Huup op 20 January 2022, 00:01:54
Zeg Bertus, zat jij vaak aan tafel bij ploeg 1?
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Nulspul op 20 January 2022, 10:45:07
In mijn eerste tijd 1974 t/m 1979 zat ik in ploeg 1 (y)
mijn tweede periode 1999 t/m 2017 in de dagdienst

Bertus
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Huup op 20 January 2022, 10:57:23
Ik van 2007 tot 2012 in ploeg 1 dus. Leuk je hier te treffen!
Huibert
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Nulspul op 20 January 2022, 11:00:05
Heb je een mailtje gestuurd  :D
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Opfq op 21 January 2022, 21:04:00
In de trolleybus van Arnhem vlak voor de komst van Infoxx leek er nog een omroepsysteen actief dat leek te functioneren op basis van het aantal wielomwentelingen zonder herijking per halte. Dat werkte uiteraard niet omdat er een constante mismatch was tussen de werkelijke en geplande afstand per wielomwenteling.
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: marc224 op 02 February 2022, 21:17:10
Hallo Nullspul,

Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd

Hallo Opfq, sinds wanneer bestaat dit systeem in Arnhem?

Was er iemand die in de jaren '80 en '90 gebruik maakte van de bus of tram in Amsterdam of Rotterdam?
Werden de haltes in Amsterdam en Rotterdam consequenter door de chauffeurs aangekondigd?

Ik heb verschillende historische verenigingen voor openbaar vervoer aangeschreven en zij hebben mij allemaal verteld dat bus- en trambestuurders in de jaren tachtig en negentig de haltes moesten aankondigen.
Volgens de leden werd dit ook door de meeste chauffeurs gedaan.

De berichten die ik van deelnemers hier heb gekregen, zeggen eigenlijk iets anders.



Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Eric B op 02 February 2022, 21:22:18
En dat laatste Marc, is nu het grote verschil tussen theorie en praktijk  :)
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Dennis1984 op 02 February 2022, 21:30:22
Het automatisch omroepen is in zwang sinds de boordcomputer werd geïntroduceerd. De Zuidtangent was in 2002 één van de eerste bussen met boordcomputer, vanwege het feit dat de busbaan met KAR was uitgerust in plaats van VETAG. Er was toen trouwens nog geen omroep, wel werd de haltenaam op displays in de bus getoond.
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Huup op 02 February 2022, 21:39:00
Dat zal dan met de komst van infoxx te maken hebben gehad, neem ik aan?
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Christoph op 02 February 2022, 21:41:51
Hallo Marc,

vroeger in de tijd die jij aangeeft, reed ik regelmatig met de bus en tram in Rotterdam. Ik had daar een vrij-vervoer kaart.
Ik kan mij niet herinneren dat de buschauffeurs en trambestuurders de haltes overal omriepen, hetzelfde wat ik aangaf voor het Westland. Waarschijnlijk is dit zoals Eric B. al aangaf het verschil tussen theorie en praktijk.

Overigens zit er een verschil tussen de buschauffeurs en de trambestuurders. De trambestuurder van tegenwoordig wil geen chauffeur zijn, omdat chauffeurs op een taxi werken. Omgekeerd wil een buschauffeur geen bestuurder genoemd worden, omdat een chauffeur meer status zou hebben.

Groeten,

Christoph

ps. een aanvulling op Dennis, de omroep bestond al eerder in ieder geval in Den Haag. De omroep in een tram werd gemaakt met behulp van de afgelegde weg, een synchronisatie werd gedaan met het Vecom-systeem (een Vecom-systeem is de opvolger van het VETAG-systeem) en dus nog voor de uitvinding van het KAR systeem. Een bus werkte op dezelfde methode, maar het was moeilijker te bepalen voor de exacte locatie omdat een wegvoertuig nou eenmaal niet in één rechte lijn hoefde te rijden.
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Christoph op 02 February 2022, 21:42:55
Hoi Huup,

Nee, met de invoering van het VECOM-systeem, van PEEK traffic,

Groeten,

Christoph
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Huup op 02 February 2022, 22:46:46
 Ik ben buschauffeur en bij het gvu was ik autobusbestuurder. De status zal me een zorg zijn en ik heb niet het idee dat dat voor mijn collegaas anders is. Je hangt onder aan de bedrijfsladder, en dat is ook je status, zeker binnen het bedrijf. ;D
En trambestuurder heet trouwens formeel wagenvoerder. Die bestuurt niks 😉
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Christoph op 02 February 2022, 22:52:30
Bij ons in het Haagse, willen de chauffeurs echt geen bestuurders genoemd worden. De bestuurders ook echt geen chauffeurs.  ::)
Mijn werkgever is HTM, voorheen werkte ik in het onderhoud en aanleg van alle elektronische apparatuur in de infra. Zo af en toe maakte wij ook een uitstap naar de voertuigen, waarschijnlijk omdat VECOM één van onze beheerszaken waren.

Groeten,

Christoph
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Dennis1984 op 03 February 2022, 15:27:26
Dat zal dan met de komst van infoxx te maken hebben gehad, neem ik aan?
Het was nog voor die tijd. Infoxx was een redelijk goed systeem, maar de eerste zuidtangent bussen hadden software op basis van Labview. Het werkte voor geen ene meter. Ik weet niet meer welk bedrijf het ontwikkelde, daarvoor is het te lang geleden. Heb destijds wel de vervoerregio geholpen (toen nog het ROA) om te zorgen dat de aansturing van verkeerslichten beter werd. Als passagier ergerde ik me groen en geel dat de auto's op de weg naast de busbaan (in Hoofddorp) rustig met 70 km/h een groene golf hadden terwijl de bus ongeveer 40 km/h moest rijden omdat anders het verkeerslicht niet tijdig wit gaf.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: GMA70 op 04 February 2022, 10:29:07
Even mijn ervaringen als veelgebruiker in Amsterdam van eind jaren 70 tot eind jaren 90 en gechecked bij mijn vader die buschauffeur in Amsterdam was van 1976 tot 2006. Of zoals hij zelf zegt “een bestuurlijke functie binnen de gemeente Amsterdam”…  ;)

Wel uit de losse duim, maar de schatting is dat minder dan 10-20% van de bestuurders alle haltes afriepen. En dan nog meestal de ‘jonkies’  die het daarna snel afleerden. Schatting is dat minder dan 20% helemaal niets ongevraagd omroepte en het merendeel alleen de belangrijkste haltes. Winkelcentrum, bejaardentehuizen, ziekenhuizen, etc.

Er kunnen kleine verschillen zijn tussen de diverse garages. In Amsterdam had je Garages West, Noord en Oost (later naar Zuid), elk met hun eigen ‘mores’, gewoontes en lijnen, maar globaal gezien maakt dat niet veel uit.

Voor trams is het iets anders. Zeker in de binnenstad was het wel veel meer de gewoonte om alles om te roepen, vaak ook in het (steenkool) engels ivm toeristen. Maar werkverkeer om 7 uur s’ochtends ging weer over het algemeen zonder omroepen.

Hopelijk heb je er nog wat aan, succes met de opdracht.

Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Huup op 04 February 2022, 10:33:24
Paleis op de Dam: damned royal palace, zoals ik een keer hoorde van een wagenvoerder.....
Bestuurlijke functie, die is echt leuk 😊
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: marc224 op 07 February 2022, 22:18:15
Hallo Marc,

vroeger in de tijd die jij aangeeft, reed ik regelmatig met de bus en tram in Rotterdam. Ik had daar een vrij-vervoer kaart.
Ik kan mij niet herinneren dat de buschauffeurs en trambestuurders de haltes overal omriepen, hetzelfde wat ik aangaf voor het Westland. Waarschijnlijk is dit zoals Eric B. al aangaf het verschil tussen theorie en praktijk.

Overigens zit er een verschil tussen de buschauffeurs en de trambestuurders. De trambestuurder van tegenwoordig wil geen chauffeur zijn, omdat chauffeurs op een taxi werken. Omgekeerd wil een buschauffeur geen bestuurder genoemd worden, omdat een chauffeur meer status zou hebben.

Groeten,

Christoph

ps. een aanvulling op Dennis, de omroep bestond al eerder in ieder geval in Den Haag. De omroep in een tram werd gemaakt met behulp van de afgelegde weg, een synchronisatie werd gedaan met het Vecom-systeem (een Vecom-systeem is de opvolger van het VETAG-systeem) en dus nog voor de uitvinding van het KAR systeem. Een bus werkte op dezelfde methode, maar het was moeilijker te bepalen voor de exacte locatie omdat een wegvoertuig nou eenmaal niet in één rechte lijn hoefde te rijden.

Hallo Christian,

Ik hoop dat het goed is dat ik u persoonlijk heb aangesproken.

In de jaren tachtig en negentig reisde je met bus en trein door Rotterdam.

Hebben de buschauffeurs in Rotterdam de haltes niet aangekondigd?
Of hebben ze alleen belangrijke haltes aangekondigd?
Was het zeldzaam dat chauffeurs haltes aankondigden in Rotterdam?
Of was het gebruikelijker dat de chauffeur belangrijke haltes aankondigde?

Veel groeten
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: marc224 op 07 February 2022, 22:34:39
Even mijn ervaringen als veelgebruiker in Amsterdam van eind jaren 70 tot eind jaren 90 en gechecked bij mijn vader die buschauffeur in Amsterdam was van 1976 tot 2006. Of zoals hij zelf zegt “een bestuurlijke functie binnen de gemeente Amsterdam”…  ;)

Wel uit de losse duim, maar de schatting is dat minder dan 10-20% van de bestuurders alle haltes afriepen. En dan nog meestal de ‘jonkies’  die het daarna snel afleerden. Schatting is dat minder dan 20% helemaal niets ongevraagd omroepte en het merendeel alleen de belangrijkste haltes. Winkelcentrum, bejaardentehuizen, ziekenhuizen, etc.

Er kunnen kleine verschillen zijn tussen de diverse garages. In Amsterdam had je Garages West, Noord en Oost (later naar Zuid), elk met hun eigen ‘mores’, gewoontes en lijnen, maar globaal gezien maakt dat niet veel uit.

Voor trams is het iets anders. Zeker in de binnenstad was het wel veel meer de gewoonte om alles om te roepen, vaak ook in het (steenkool) engels ivm toeristen. Maar werkverkeer om 7 uur s’ochtends ging weer over het algemeen zonder omroepen.

Hopelijk heb je er nog wat aan, succes met de opdracht.

Hallo, hartelijk dank voor uw interessante bericht uit Amsterdam over de jaren eind jaren zeventig tot eind jaren tachtig.

Ik heb nog een paar vragen
Ongeveer 20 procent van de buschauffeurs kondigden alle haltes aan.
Hoeveel buschauffeurs kondigen altijd de belangrijkste haltes aan?
Waren er momenten dat het beter of slechter werkte?
Bijvoorbeeld, in de jaren 70 of 80?

Op de trams in Amsterdam, van eind jaren zeventig tot eind jaren negentig, kondigde de bestuurder altijd de haltes aan.
Bijna iedereen deed dat

Zijn er zo weinig Amsterdammers op het forum dat nog nooit iemand zich heeft uitgesproken zoals GMA70?

Veel groeten

Marc
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 February 2022, 23:16:28
Ik ben geen Amsterdammer, maar van origine Zwanenburger. In mij schooltijd veel met bus en tram naar en in Amsterdam gereden. Maar je denkt toch niet dat wij zaten te turven welke haltes er wel en niet werden omgeroepen? Laat staan dat we die informatie na 50 of 60 jaar nog ergens in een schriftje hebben staan. Dus we moeten het hebben van ons geheugen en zoals je weet is dat feilbaar. Dus ja, er werden haltes omgeroepen, maar vraag me niet naar percentages.
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: GMA70 op 08 February 2022, 08:15:36
Als 30% alles of niets deed, blijft er 70% over die alleen de belangrijkste haltes afroepte.
Het tijdperk maakt weinig uit. Alleen werden in de jaren 90 de Service Level Agrreements populair. Dus ik kan me voorstellen dat er toen meer werd gekeken naar punctualiteit en omroepgedrag. Ik weet dat dat zeker speelde bij de NZH.
Alleen zijn Nederlanders in het algemeen en Amsterdammers in het bijzonder nogal tegendraads, als je die vertelt dat ze iets moeten doen,doen ze het juist niet.  ;D

Volgens sommige buschauffeurs konden trambestuurders meer omroepen omdat ze toch niets te doen hadden, geen stuur en altijd voorrang.. :P.   maar dat zou ik zelf nooit zeggen.  :angel:
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: henk op 08 February 2022, 08:57:02
Ik zit momenteel in een beroepsvoorbereidende cursus. Ik geef de eenheid in het vak beroepsonderwijs


Zie nu pas dat je hebt geantwoord op mijn vraag om welk vak het gaat.  :) Ik begrijp het alleen niet. Wat voor vak bij welke opleiding is het nu?

In ieder geval lijk je preciese cijfers te willen presenteren waar dat niet mogelijk is. Kan me niet voorstellen dat dat wordt verlangd als dit onderwerp is goedgekeurd.
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Jelmer op 08 February 2022, 11:22:23
Marc,

Op jouw vraag zijn een heleboel ervaringen gedeeld, maar verder dan dat komt jouw "feiten" onderzoek eigenlijk niet (net zoals Henk aangeeeft).

Je begint het topic dat je een discussie had met een kennis, nu moet je hierin iets presenteren? Nou met het presenteren zou je kunnen beperken tot;
"voordat de haltes werden vermeld op de displays en/of automatisch werden omgeroepen, was het aan de bestuurder om de haltes om te roepen. Dit omroepen vond vaak alleen plaats op aanvraag van de passagier die er bij een bepaalde halte wilde uitstappen en veelal onbekend was met de situatie".

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: marc224 op 13 February 2022, 22:07:24
Als 30% alles of niets deed, blijft er 70% over die alleen de belangrijkste haltes afroepte.
Het tijdperk maakt weinig uit. Alleen werden in de jaren 90 de Service Level Agrreements populair. Dus ik kan me voorstellen dat er toen meer werd gekeken naar punctualiteit en omroepgedrag. Ik weet dat dat zeker speelde bij de NZH.
Alleen zijn Nederlanders in het algemeen en Amsterdammers in het bijzonder nogal tegendraads, als je die vertelt dat ze iets moeten doen,doen ze het juist niet.  ;D

Volgens sommige buschauffeurs konden trambestuurders meer omroepen omdat ze toch niets te doen hadden, geen stuur en altijd voorrang.. :P.   maar dat zou ik zelf nooit zeggen.  :angel:

Hallo,

dank u voor de boodschap.

Samenvattend kan dus worden gesteld dat vanaf het eind van de jaren zeventig tot in de jaren negentig de meeste buschauffeurs (70%) de belangrijkste haltes aankondigden.

Op trams kondigden de meeste bestuurders alle haltes aan.

Derhalve kan worden gesteld dat veel bus- en trambestuurders in de periode 1970/1980/1990 hun taak redelijk goed hebben vervuld.

De buschauffeurs kondigden niet alle haltes aan, maar in ieder geval de belangrijkste.

In het begin had ik een iets andere indruk, namelijk dat geen enkele buschauffeur of trambestuurder de haltes aankondigde.
Maar dat was blijkbaar verkeerd
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Christoph op 13 February 2022, 22:11:47
Hallo Christian,

Ik hoop dat het goed is dat ik u persoonlijk heb aangesproken.

In de jaren tachtig en negentig reisde je met bus en trein door Rotterdam.

Hebben de buschauffeurs in Rotterdam de haltes niet aangekondigd?
Of hebben ze alleen belangrijke haltes aangekondigd?
Was het zeldzaam dat chauffeurs haltes aankondigden in Rotterdam?
Of was het gebruikelijker dat de chauffeur belangrijke haltes aankondigde?

Veel groeten

Beste Marc,

ik heb je ook een antwoord gegeven op jou bovenstaande berichtje, in het antwoord had ik ook een vraag opgenomen maar die heb je tot op heden niet beantwoord. Komt dit nog?

Groeten,

Christoph

ps. en zoals al vele malen hier gemeld, is een percentage voor het aantal omroep berichten niet te geven. Wat je vermoedelijk wel sterk ziet is dat er in bepaalde delen van Nederland beter werd omgeroepen dat in andere delen van het land.
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: marc224 op 13 February 2022, 22:21:47
Ik ben geen Amsterdammer, maar van origine Zwanenburger. In mij schooltijd veel met bus en tram naar en in Amsterdam gereden. Maar je denkt toch niet dat wij zaten te turven welke haltes er wel en niet werden omgeroepen? Laat staan dat we die informatie na 50 of 60 jaar nog ergens in een schriftje hebben staan. Dus we moeten het hebben van ons geheugen en zoals je weet is dat feilbaar. Dus ja, er werden haltes omgeroepen, maar vraag me niet naar percentages.

Hallo GMA70 heeft me al zeer goede informatie gegeven - zo had ik het me ook voorgesteld.

De herinnering hoeft niet noodzakelijkerwijs 50-60 jaar terug te gaan, het is genoeg voor iemand die de jaren tachtig heeft meegemaakt, wat 30-40 jaar geleden is.
Ik heb ook rondgevraagd op Duitse forums over het openbaar vervoer en veel mensen daar konden zich herinneren dat de meeste buschauffeurs in Duitsland gewoon waren de haltes aan te kondigen zonder dat daarom werd gevraagd.

Mag ik vragen hoe lang u al gebruik maakt van de bussen en trams in Amsterdam?

Ik zit momenteel op de beroepsschool.
Het onderwerp heet sociale studies
Ik ben ook persoonlijk geïnteresseerd in dit onderwerp
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: marc224 op 13 February 2022, 22:23:41
Marc,

Op jouw vraag zijn een heleboel ervaringen gedeeld, maar verder dan dat komt jouw "feiten" onderzoek eigenlijk niet (net zoals Henk aangeeeft).

Je begint het topic dat je een discussie had met een kennis, nu moet je hierin iets presenteren? Nou met het presenteren zou je kunnen beperken tot;
"voordat de haltes werden vermeld op de displays en/of automatisch werden omgeroepen, was het aan de bestuurder om de haltes om te roepen. Dit omroepen vond vaak alleen plaats op aanvraag van de passagier die er bij een bepaalde halte wilde uitstappen en veelal onbekend was met de situatie".

Groeten,
Jelmer

Ook kan worden opgemerkt dat de belangrijke haltes door de meeste buschauffeurs ongevraagd werden aangekondigd.
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Marc tramt op 13 February 2022, 22:24:52
Samenvattend kan dus worden gesteld dat vanaf het eind van de jaren zeventig tot in de jaren negentig de meeste buschauffeurs (70%) de belangrijkste haltes aankondigden.
Interessant. Ik concludeer iets heel anders uit de reacties. Ook de reacties van GMA70, waar jij je nu op baseert, geven mij een ander beeld.
Zoals al eerder aangegeven, je zoekt naar iets dat er niet is namelijk betrouwbare data van het omroepen.
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: GMA70 op 13 February 2022, 22:54:37
Ik vind het statistisch gezien zowiezo geen goede zaak als je die conclusie alleen trekt op basis van mijn ervaringen en geheugen (en die van mijn vader).
Belangrijkste haltes is ook relatief. Om bv 7.00 s’ochtend werd niet of nauwelijks omgeroepen. De forenzen wisten echt wel hoe de route ging. Een bejaardentehuis is dan echt niet interessant om op te roepen.



Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Luit op 14 February 2022, 07:44:33
Zal het voor velen niet net zo zijn gegaan als ik nu op het buurtbusje doe. Als er iemand instapt die naar een halte vraagt dan roep je even voor die wordt bereikt de naam op en stop je om de reiziger eruit te laten.  De vaste reizigers drukken gewoon op het stopknopje zonder verdere aanwijzing.

Luit
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Huup op 14 February 2022, 17:39:19
Nee. 8 man maximaal is heel wat anders dan de 200 op lijn 12 in Utrecht.
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: henk op 14 February 2022, 18:22:18
Bus 12 rijdt tegenwoordig naar Zuilen en Maarssen Huibert.  :)
Maar goed, je punt blijft hetzelfde voor twee volle tramstellen. Nu heeft die tramlijn geloof ik zes haltes of zo.
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Luit op 14 February 2022, 19:45:13
Net zoals de meeste van die acht weten waar ze moeten zijn zal dat ook opgaan voor 199 van die 200 in de tram. Als je het toen niet wist vroeg je ook bij chauffeur/bestuurder/conducteur waar je eruit moest. En dat zullen de meeste van die mensen ook netjes hebben gedaan
Titel: Re: Informatie voor passagiers
Bericht door: roco op 14 February 2022, 19:46:54
Zo herinner ik het me ook uit de tijd tot, voor m'n gevoel, 2000. Als je ergens in een wat onbekende buurt uit wilde stappen vroeg je aan de chauffeur of 'ie "halte Landmansweide" even om wilde roepen.
Meestal werden niet alle haltes omgeroepen, alleen de belangrijke. En degene waarom gevraagd was.

Wat dat betreft is het wel handig, het huidige systeem, waarbij het automatisch gedaan wordt :)

Reinout

Soms werkt het niet perfekt genoeg maar wordt het omgeroepen als de bus de halte bijna gepasserd is . De desbetreffende klant er eigenlijk uitstappen moest en dus te laat op het knopje drukte . Reageerde op de automatische omroep . Dan was het te laat en reed de bus door naar de volgende halte . Vaak meegemaakt dat dat gebeurde . Er zijn toch ook chauffeurs die dan een "noodstop" maken voorbij de eigenlijke halte .
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Huup op 14 February 2022, 20:20:26
Bus 12 rijdt tegenwoordig naar Zuilen en Maarssen Huibert.  :)
Maar goed, je punt blijft hetzelfde voor twee volle tramstellen. Nu heeft die tramlijn geloof ik zes haltes of zo.
Klopt. Ik ben dr al ff weg, he ;)
De voorloper van de tram had er 8, geloof ik.
Luit, daarin heb je zeker gelijk.
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: marc224 op 16 February 2022, 23:21:57
Ik vind het statistisch gezien zowiezo geen goede zaak als je die conclusie alleen trekt op basis van mijn ervaringen en geheugen (en die van mijn vader).
Belangrijkste haltes is ook relatief. Om bv 7.00 s’ochtend werd niet of nauwelijks omgeroepen. De forenzen wisten echt wel hoe de route ging. Een bejaardentehuis is dan echt niet interessant om op te roepen.

Dat klopt.

Maar ik neem aan dat niet iedereen hier op het forum in die tijd in Amsterdam was, misschien wel heel weinig.
Forumleden wonen verspreid over heel Niederlande, dus het is natuurlijk moeilijk om een goede indruk te krijgen van één stad.
Maar u woonde in de genoemde periode in Amsterdam, en u reisde er regelmatig met bus en trein heen, dus ik neem aan dat een uitspraak over Amsterdam van hoge kwaliteit is.

Om 7 uur 's morgens zullen niet veel chauffeurs de belangrijkste haltes hebben aangekondigd omdat het niet absoluut noodzakelijk was.

Tussen 10.00 en 18.00 uur zullen veel chauffeurs echter belangrijke haltes hebben aangekondigd.
Tenminste in het centrum van Amsterdam
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Menno op 17 February 2022, 11:53:03
Kan iemand een ruwe schatting geven?
Kondigde 20 procent van de buschauffeurs ten minste altijd ongevraagd de belangrijkste haltes aan, of was het 70 procent van de chauffeurs die belangrijke haltes werden aangekondigd?
Hoe was het in Rotterdam, Utrecht, Amsterdam, enz.?
Heb je op veel reizen meegemaakt dat de buschauffeurs altijd de belangrijkste haltes aankondigden?
Waren er veel belangrijke haltes die altijd aangekondigd werden?

Ik hoop dat ik u niet stoor met mijn vraag.
Om met het laatste te beginnen: totaal niet! Ik vind het juist wel bewonderenswaardig dat een jong persoon over zo'n onderwerp zo grondig onderzoek doet ;)

Nu mijn eigen ervaringen, jaren '90 en de eerste 10 jaar van het nieuwe millennium, Amsterdam en omgeving en vooral Purmerend.

Haltes werden door de bus- of trambestuurder eigenlijk alleen nog maar op verzoek omgeroepen. Ik herinner me nog een keer dat we naar m'n grootouders in Amsterdam gingen en de bestuurder of conducteur in de tram alle haltes aankondigde, waarop mijn ouders nog iets zeiden als 'jeetje, wat netjes, alle haltes nog zelf omroepen'. Het was dus toen echt een bijzonderheid geworden als dat gebeurde.

Als je niet wist welke halte je moest hebben vroeg je het aan de chauffeur bij het instappen, die het dan, na verlaten van de halte vóór die van jou, wel voor je omriep.

In Purmerend is tot aan de overname door Arriva, busmaterieel blijven rijden waarbij geen automatische omroep aan boord was (en je een trapje op moest om binnen te komen). Alleen op de buslijn van Purmerend naar Alkmaar (127) reed zo nu en dan een gloednieuwe bus, waar mijn vader wel eens mee ging. Dat weet ik nog goed, want hij vertelde dan dat in die bus de vloer tot aan de achterdeuren vlak was en de haltes automatisch omgeroepen werden. Dat was wat in die tijd ;)

Leuker was het als je instapte op een lijn waar menigeen alleen maar van instaphalte naar eindpunt ging (voormalige 104 en 107, nu 304 en 307 in Purmerend, die van diverse plekken in Purmerend in Amsterdam eindigden, toen nog op CS).
Dat waren 6 strippen (5 zones dus) maar als ik naar IJmuiden ging, waren dat er, uit m'n hoofd, 12. Chauffeurs raakten altijd uit hun doen als je de strippenkaart neerlegde en '12 strippen alstublieft' zei, omdat vrijwel iedereen er 6 wou. In de bus waarmee ik overstapte zag je de chauffeur vaak alle lege strippen op de kaart voorbijgaan, niet echt voorbereid op 12 strippen in 1 keer (voor de duidelijkheid: met de strippenkaart mocht je binnen een bepaalde tijd, bepaald door het aantal gestempelde strippen, onbeperkt overstappen op een andere bus, tram of metro). Een enkele keer maakte een chauffeur dan wel eens een grap (ik zag, en zie, er nog altijd vrij jong uit): 'Zo... mag dat wel van je moeder?'

In de Amsterdamse metro worden (voor zover ik weet) al sinds het begin de haltes automatisch omgeroepen. Ik vind het jammer dat Philip Bloemendal dat niet meer is, die dat tot zijn overlijden is geweest. Het 'De volgende halte is: Amsterdam CS. Eindpunt' kan ik nóg horen.
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: marc224 op 20 February 2022, 22:41:14
Hallo, dank u voor uw bericht.

Nu heb ik weer een indruk, natuurlijk.

GMA70 schreef dat 70 procent van de buschauffeurs belangrijke haltes aankondigde en de trambestuurders de meeste haltes.

Je zei dat bijna geen enkele bestuurder haltes aankondigde. Dit zijn weer verschillende verklaringen
Waren in uw ervaring belangrijke stopplaatsen ook niet aangekondigd?
Zou het gewoon zo kunnen zijn dat het in de jaren 1990 en 2000 slechter werkte dan in de jaren 1970/1980?

Hoe wisten je grootouders dat de chauffeurs de haltes aankondigden?
Was het vroeger gebruikelijker
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: GMA70 op 21 February 2022, 07:46:40
Ook n.a.v. je PB, Menno en ik spreken elkaar niet tegen. Het gaat om context en die hebben we je gegeven.
Wat Menno schreef kan ik zelfs bevestigen aangezien ik in de jaren 80 en 90 ook in Purmerend heb gewoond. Naar Amsterdam ging je met de 100, 104, 106 en later 107. Daarin werd zo goed als niets omgeroepen (ik stapte wel pas in bij een van de laatste haltes, dus ik kan daarvoor wat gemist hebben) zeker niet in de spits.

Tijdens de ochtendspits in Amsterdam, hetzelfde verhaal. En wat ik zeg over belangrijke haltes omroepen, er werden ook heel veel haltes niet omgeroepen..

We geven je twee/drie ervaringen en herrineringen uit een heel ver verleden, dat geeft een idee maar hooguit een stukje van de complete puzzel, waarvan je niet weet hoe de puzzel eruit ziet en waar onze stukjes liggen.

Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Menno op 24 February 2022, 20:47:52
GMA70 schreef dat 70 procent van de buschauffeurs belangrijke haltes aankondigde en de trambestuurders de meeste haltes.

Je zei dat bijna geen enkele bestuurder haltes aankondigde. Dit zijn weer verschillende verklaringen
Waren in uw ervaring belangrijke stopplaatsen ook niet aangekondigd?
Zou het gewoon zo kunnen zijn dat het in de jaren 1990 en 2000 slechter werkte dan in de jaren 1970/1980?

Hoe wisten je grootouders dat de chauffeurs de haltes aankondigden?
Was het vroeger gebruikelijker
Om even met een persoonlijk bericht te beginnen: als dat om iets individueels ging, had ik dat wel kunnen begrijpen, maar uw boodschap daarin hier weer herhalen, helpt niet echt om verwarring te voorkomen.

Om GMA70 te citeren: ook ik spreek zijn verklaring niet tegen.

Geen enkele halte werd aangekondigd, ook belangrijke niet en ook niet buiten de spits. Omdat ik voor 2007 vrijwel alleen maar buiten de spits reisde, kan ik wel stellen dat ik weet waar ik het over heb.

Ik denk dat het gewoon een soort 'verval' is geweest: de oude stempel, die niet beter wist en waarschijnlijk opgeleid was met dat dat nu eenmaal zo hoorde ging met pensioen en de jongere garde die dat alleen op verzoek deed.

Het waren niet m'n grootouders maar m'n ouders ;) Het was vroeger gewoon veel gebruikelijker, dus zij kenden dat nog uit hun kindertijd (jaren '50-60).
Daar komt zeker bij dat je in trams vroeger de halte aanvroeg bij de bestuurder: 'Mag ik de volgende halte van u?' omdat er geen knopjes waren.
Dan kan ik me voorstellen dat het omroepen van de haltenamen helpt/netjes is.
Ik heb dat zelf overigens 1 keer meegemaakt in 2012 of zo, in een moderne bus waarvan de knopjes niet meer werkten. Praktisch elke 25-plusser stapte zonder problemen op 'mag ik de volgende halte van u?' over, maar de jongere passagiers zaten in dubio wat ze nu moesten doen...

@ GMA70: nee hoor ;) ook mijn vader, die 25 jaar per bus naar Amsterdam geforenst heeft, heeft nooit iets omgeroepen horen worden en hij (en ik, ik woon nog op dezelfde plek) woont toch behoorlijk aan het begin van de lijnen.
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Huup op 24 February 2022, 23:28:32
Tram  en geen knopjes: dat ding stopte sowieso bij elke halte, net als de trein.
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: GMA70 op 27 February 2022, 20:43:18
Citaat
Dus de buschauffeurs kondigden slechts zelden de haltes aan
Waren er routes waar de buschauffeurs de haltes vaker aankondigden?
Op hun buslijnen, lijkt het erop dat er nooit iets is aangekondigd.

Over de trams:
Maar de trambestuurders kondigden de haltes consequenter aan, nietwaar?
Of was het hetzelfde als met de bus?
Waren de haltes op de trams net zo weinig aangekondigd

Even je PB gekopieerd,  dit zijn geen vragen voor een PB als je zelf de vraagstelling bent begonnen via dit draadje..

Als je alleen maar wilt trollen, gefeliciteerd, je bent geslaagd, ik ben nu geirriteerd.
Als niet, dan heb ik geen idee wat je wilt bereiken met meer vragen van hetzelfde. Zowel Menno als ik zijn toch redelijk duidelijk geweest. Meer informatie is alleen maar schijnnauwkeurigheid.

Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: marc224 op 01 March 2022, 21:37:27
In het begin ging het over bussen en nu ben ik na trams.

In het begin thematiseerde ik het busvervoer en nu en de meeste antwoorden betrekking hadden op het busvervoer wilde ik wat info over trams, werkte het daar beter?

Ik heb je al verschillende keren gezegd welk onderwerp het is.

Ik wilde net een gedetailleerde presentatie geven en het is alleen maar goed om het juiste onderzoek te doen.
Soms zijn de vragen vervelend, dat geef ik toe, en sommige vragen zijn dubbel.
Misschien zijn het ook de taalproblemen, ik kom uit Duitsland.
Het kan ook vreemd lijken dat ik zo geïnteresseerd ben in het onderwerp.

Dus laten we het kort en bondig houden, of heb ik het goed begrepen dat de haltes in de trams consequenter werden aangekondigd dan in de bussen?
Vooral in Amsterdam waren er veel toeristen
In de trams werden de haltes regelmatiger aangekondigd
Titel: Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
Bericht door: Bert van Gelder op 03 March 2022, 21:36:49
Voor overleg gesloten..

Gr, Bert
Team moderatoren.