BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: everh003 op 17 December 2021, 07:50:52
-
Ik heb een Fleischmann BR212, schaal N, voorzien van een decoder, een Kuehn N045.
Via internet duidelijke foto's gevonden waar onderbrekingen te maken.
Deze gemaakt en gemeten, alles vrij.
Decoder erin met lange draden en alles werkte.
Daarna decoder draden ingekort en alles werkte nog steeds.
Daarna dubbelzijdig plakband aan een zijde van decoder en kap erop.
En de loc rijdt spontaan weg zodra deze op de rails staat, stopt en laat lampen om en om knipperen en rijdt weer weg.
Natuurlijk kap eraf en dubbelzijdig tape eraf maar gedrag blijft.
Is decoder beschadigd?
Ik meet nu ook tussen de rode en oranje draad een weerstand, terwijl alles vrij lag.
Ideeën zijn welkom.
Jeroen
-
Misschien eerst maar eens een foto plaatsen? Dan kunnen we meekijken.
-
Sluiting door de kap? ???
-
Klinkt inderdaad als een massa-sluiting ergens. Advies:
- Nog es testen met de kap eraf om te verifiëren dat de decoder nog OK is
- Goed isoleren en nog es testen met de kap erop
Een andere oorzaak zou kunnen zijn dat de decoder te heet wordt met de kap erop, maar dat zou je snel moeten merken (verbrande-vinger-methode)... :)
-
Dat knipperen van de lampen kan een teken zijn, dat de decoder sluiting meet tussen de railspanning (rood-zwart) en de motoraansluiting (oranje-grijs) of via de verlichting.
Probeer CV30 uit te lezen: die moet 0 zijn en die moet je dan zonodig weer op 0 zetten, na opheffen van de sluiting (hangt wel van je decoder af).
Misschien maakt de plaktape sluiting?
Na decoder-inbouw of wijziging aan je loc is het het beste om eerst cv1 (adres) én cv30 uit te lezen.
Pas ná een correcte uitlezing kun je veilig een eerste rijpoging ondernemen.
François
-
Wat is cv30? Ik kan daar in de handleiding niets over terugvinden
-
Niets, want die kent Kuehn niet en dus is het een onzinnig advies.
Controleer ook of één van beide koolborstels niet per ongeluk tegen het frame aankomt, die ruimte is vrij krap aan één kant.
-
Sluiting door de kap? ???
Kap is plastic, dus verwacht het niet.
Uitlezen gaat niet met een z21 en Multimause.
Hierbij wat foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211217-103649-61bc5bd32a322.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211217-103649-61bc5bd32a322.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211217-103659-61bc5bd41d754.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211217-103659-61bc5bd41d754.jpg)
Jeroen
-
Zitten er aan de onderzijde van de print nog metalen banen?
Verbinding tussen rechtsvoor en motoraansluiting rechts is goed doorgehaald, en ook tussen motoraansluiting en rechtsachter, daardoor lijkt wel de aansluiting rechtsachter geïsoleerd en doet niet meer mee met de stroomafname. Is daar wellicht nog een andere verbinding aanwezig?
-
Ik heb niet onder de plaat gekeken, maar meten vooraf gaf geen verbinding.
Door deze opmerking snap ik wel de opmerking op de Duitstalige site over doorverbinden. Dat kan helpen bij de stroomafname. Maar dat is van later zorg.
ik meet nu een kleine weerstand tussen rood en oranje, van 0,05 ohm.
En dat mag volgens mij niet.
Jeroen
-
Ik heb ooit ook zoiets raars gehad met een loc.
Het was een kortsluiting tussen de ledlamp en het chasis, waar de decoder raar op reageerde.
Dit gebeurde steeds wanneer de kap erop stond, kap eraf en alles werkte.
Heeft effe geduurd voor ik gevonden had wat het probleem was.
-
Als ik naar de foto's kijk denk ik te zien, dat je ook de blauwe draad gebruikt hebt. Klopt dat ?
Terwijl de lampjes aan 1 kant aan het chassis liggen. Dan mag dat niet.
-
Er zijn zes draden te zien dus welke kleur zou dan niet gebruikt zijn?
Door deze opmerking snap ik wel de opmerking op de Duitstalige site over doorverbinden. Dat kan helpen bij de stroomafname. Maar dat is van later zorg.
Sowieso doen, je hebt nu stroomafname van twee wielen aan één kant en met een beetje pech zit daar ook nog een ASB op. Voor zover ik weet is de onderzijde van de printplaat verder leeg.
Krijg je de kap er trouwens wel goed op? Ik heb in deze loc een N025 gebruikt omdat ie dat niet goed ging en deze wat korter is.
-
De blauwe draad is de zwarte draad denk ik, zit geen blauw op decoder.
Kap was erg lastig idd, daarom ook het idee dat ik per ongeluk wat op elkaar gedrukt heb.
Dubbelzijdige tape is ook erg dik, dat hielp er ook niet bij.
Jeroen
-
Hallo
Ben geen N rijder. Maar toch.
Was de loc analoog met wisselende front verlichting. ?
Denk dat de diodes er nog zitten voor de verlichting.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/beneluxspoor-61bc902c05032.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/beneluxspoor-61bc902c05032.jpg)
Kijk maar eens bij het rode rondje. Ik zie iets mentaals. Kan zijn dat daar eerst geen contact was en nu wel. Geld voor beide lampjes.
Moet je het clipje weg halen , ronde schijfje er uit en clipje weer terug plaatsen. Ronde schijfje is een diode.
Ben benieuwd
Ronald
-
Kan het niet gewoon het lampje zijn dat teveel stroom trekt voor de decoder? Probeer eens wat er gebeurt zonder het lampje?
Hier hetzelfde probleem.
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=9993 (https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=9993) Kijk vooral naar de laatste 2 plaatjes.
-
Ja de loc reed inderdaad analoog met wisselende frontverlichting. Ik zal eens kijken naar dat schijfje, stond op zich niet in de beschrijving.
En om de zaak helemaal vaag te maken: ik had een tip gelezen om te zorgen dat de decoder alleen naar het DCC protocol luister via een CV wijziging.
Dus loc op de baan, en hij blijft gewoon staan ...
Luister gewoon naar de mause, alle problemen voorbij.
Eehm ja, ik weet het ook even niet.
Dus nu extra stroom punt weer verbinden en decoder netjes in cabine krijgen.
Jeroen
-
Kijk goed hij overbrugt de diode
Mvg Johan
-
Hallo
Van met de diode even niet gezien. :-[
Zit een van de motor aansluiting tegen het metalen huis aan ?
Anders even decoder los slodderen en dan meten of alles van elkaar gescheiden is. Met de ohm meting.
Ronald
-
Hi Jeroen,
als de lampjes nu om en om knipperen dan zijn de verbindingen naar de lampjes in ieder gevalok.
Daar dan voorlopig maar niet meer aan zitten. (witte en gele draad). Je hebt de printsporen naar de lampjes keurig onderbroken en de draadjes gelijk aan de metalen contactjes naar de lampjes gesoldeerd, je hebt dus de aanwezig diode (in de vorm van sileen plaatjes) overbrugt. Niets mis mee, zo doe ik het ook vaak.
Ik zou de de print even weer helemaal van de lok halen, draadjes zoals ze nu zitten lekker laten zitten.
Dan kun je meten zonder de motor.
Als ik dat doe op mijn printje van een v100 (wel andere decoder, maar dat maakt volgens mij niets uit)
Dan meet ik geen verbinding enkele tussen rood/zwart/oranje/grijs.
Ik gebruik daarvoor de diodetest stand op mijn multimeter.
Guus
-
Als de boel nog openlicht zou ik een aantal draden opnieuw solderen.
De oranje draad op de tweede foto mist een heel stuk isolatie ook andere draden hebben dit in mindere mate.
Het kan ellende voorkomen en is ook netter als de isolatie aansluit.
Mits je enkel met DCC rijdt dan altijd CV#29 bit 2 op 0 zetten (analoog uit).
Je hebt het niet nodig en het kan voor ongewenste reacties zorgen indien te stroom voorziening niet ideaal is.
-
Ik zie wat je bedoeld, zal daar zeker wat aandacht aan besteden.
Jeroen
-
Phh,
van alles tussendoor, maar nu weer even tijd.
Ik heb de solderingen nagelopen zodat er geen ongeïsoleerde stukjes zichtbaar zijn.
Het blijft dat als je stevig op de printplaat drukt de loc spontaan gaat rijden, maar door goed aandacht aan de loop van de draadjes te besteden past de decoder goed in de cabine en ontstaat er geen druk.
Ik ben er tevreden mee op 1 puntje: 1 van de lampjes zit erg los in de houder en doe het meestal niet. Hoe kan ik dat verstevigen?
Jeroen
-
Hallo Jeroen,
Ik kom regelmatig decoders of printplaten van gerenommeerde merken (ESU, Piko) tegen waarbij de draden wat minder netjes zijn gesoldeerd. Dat kan er toe leiden dat bij druk op de decoder de draadjes tegen contacten of tegen elkaar komen te liggen, waardoor je verrassende effecten kunt krijgen, zoals het spontaan wegrijden. Ik lak, als ik dat soort aansluitingen zie, de contacten af met houtlijm of boekbindersbinderslijm. Dat geeft een goede isolatielaag om de draden en aansluitingen.
Voor wat betreft de lamphouder. Mogelijk is die wat aan te drukken met een tangetje. Als dat niet wil, wil een klein stukje karton erbij insteken ook wel helpen. Het lampje wordt dan beter in de houder geklemd.