BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Dr_Hippo op 18 November 2021, 20:46:39
-
Beste allen,
Ik ben ondertussen aan mijn eerste treinbaan begonnen en heb al heel wat plezier achter de rug.
Ik maak gebruik van Digikeijs 5000, 5088, en 5013.
De DR5000 stuur ik aan via Rocrail.
Ik heb 1 loc, de MTH 2-8-8-4 DM&IR
Tot hier toe verliep alles vlot tot de laatste tijd de 5013 niet stabiel meer is. De baan is er ongeveer 1 maand en de laatste 2 dagen zijn de problemen begonnen zonder ik iets aangepast heb aan de baan.
De keerlusmodule is geconfigureerd voor S0, S1, S2 en S3 met loconet.
De laatste dagen gaat hij in kortsluiting als hij toch al even in de keerlus is ( wil zeggen dat hij op de keerlus is en dus geen sensor tracks meer bezet )
Ik merk wel op van dag 1 dat die module wel heel wat vuile data op de bus zet. Ik zie namelijk dat het track adres ( keerlus zelf ) geen stabiele 1 geeft maar heel de tijd 0,1,0,1.
Dit gaat nog even door als de loc zelf al even van de keerlus is.
Dat kan ook niet de bedoeling zijn denk ik.
Enige tips zijn welkom.
Alvast bedankt
Stijn
-
Man man man,
Even een update.
Omdat er al zoveel geschreven is over de 5013 heb ik de laatste 2 dagen van alles geprobeerd.
Bedrading na gekeken, voeding nagekeken, soldering nagekeken. Configuratie nagekeken.
Configuratie verandert zonder S0 en S3 te gebruiken.
Gekke dinge geprobeerd. Kortom niets dat hielp.
Tot om een of andere onverklaarbare reden de loc een reset heeft gekregen en al zijn CVs naar factory default heeft terug gezet.
Wonderbaarlijk waren de onstabiele meldingen weg.
Ook na het herconfigureren met S0 en S3 bleef het werken.
Dan ben ik in de manual van de loc gaan kijken ( MTH 2-8-8-4 DM&IR ) want het enig noemswaardige dat ik aangepast had waren CV53 en CV54 ( acceleratie en desceleratie ) waar ik ergens gelezen had dat het preferable een binary meervoud moest zijn. Deze stonden bij mij op 12 en 16 en heb deze nu naar 8 en 16 gezet.
Zeer merkwaardig gaat hij nu vlot door de keerlus en zijn er nog steets geen onverwachte meldingen.
TOT......
Ik besloot om even gewoon wat automatisch te rijden en even genieten van mijn overwinning op de modelbaan en om het helemaal mooi te maken zet ik de steam terug aan met de smoking whistle. Alles perfect tot ik terug door die verdomde keerlus reed.
Kortsuiting met de melding Booster 521 short circuit report!!!!!!!
Ok dus steam terug afgezet.
Conclusie. overal kan de loc met steam rijden behalve in de keerlus ( meerdere keren geprobeerd )
Grrrrrr weer iets om uit te zoeken.
Tips zijn welkom!!!!
Groetjes
Stijn
-
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn NS 2308 van Artitec. Daar is in dit forum een draadje over.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89267
-
Beste Waalspoor,
Tijdens mijn zoektocht naar de oplossing had ik die post idd gelezen en daar is de oplossing uiteindelijk dat er naar een andere module is overgestapt.
Dat begrijp ik als finale oplossing maar alvorens ik die stap zet wil ik eerst begrijpen wat er fout gaat en waarom.
Ik heb het gevoel dat de module heel gevoelig is aan PWM en daar maakt mijn lok gebruik van tijdens accelereren, descelereren en de steam generator.
Dus op moment alleen maar vraagtekens!
Stijn
-
...Ik heb het gevoel dat de module heel gevoelig is aan PWM en daar maakt mijn lok gebruik van tijdens accelereren, descelereren en de steam generator....
Nee, niet voor PWM, wel voor de grote(re) stroom die de steam generator vraagt.
De DR5013 zou normaal gesproken bij ca. 900mA aanspreken als zijnde een kortsluiting gedetecteerd.
Bij sommige exemplaren zijn echter meetweerstanden gemonteerd met te grote tolerantie, waardoor het kan voorkomen, dat de module al bij 600mA ( of nog lager... ) als "kortsluiting" detecteeerd.
Oplossing(en):
1- Een Lenz LK200 kopen
2- Een RoSoft eXtreme Keerlus kopen
3- ...
4- ...
5- ...
6- ...
7- ...
8- ...
9- Lid worden van: https://www.facebook.com/groups/1151865658276152/ (https://www.facebook.com/groups/1151865658276152/) alwaar een ombouwbeschrijving staat om het gedrag van de 5013 voor eens en altijd te ontdoen van onterechte kortsluitmeldingen.
Grtzz,
Karst
-
Ik zie in de handleiding van de 5013 maar liefst 30 pagina's. Kan blijkbaar veel behalve goed omschakelen.
Ik sluit me aan bij voorstel 1 van Karst: LK200. 2 draadjes aan de "gewone" rails of ringleiding, 2 draadjes aan de keerlusrails. Klaar. Werkt altijd en perfect.
-
Ik heb, na de Roco keerlusmodule uit bovengenoemd draadje, voor een tweede keerlus in mijn layout een KeerPlus3 van DTS gemonteerd. Werkt perfect en heeft bovendien drie terugmelduitgangen.
Alternatieven genoeg dus.
Groeten,
Bas.
-
Beste Karst, Veroniek en Bas.
Bedankt voor jullie reacties.
Aangezien ik in mijn layout nog 2 keerlussen ga bouwen en ook de modules daarvoor nog niet heb aangekocht ga ik met jullie raad zeker rekening houden.
Maar voor deze keerlus heb ik nu eenmaal die DR 5013 en die ga ik niet zomaar in de vuilbak gooien. Daarvoor is ze iets te prijzig. Voor deze keerlus ga ik dus voor de laatste optie van karst en ga ik even bestuderen hoe dat moet.
Wie heeft zo een DR5013 al aangepast?
Verder had ik graag geweten hoe je met die andere keerlus modules het railcom verhaal aanpakt?
( Mijn huidige log heeft geen railcom maar ik ga volgende week een railcom decoder bij inbouwen en ben heel benieuw of dit extra problemen gaat geven.
Ik veronderstel dat mijn loc dus redelijk wat stroom verbruikt.
k ben ook beniud als ik er mijn caboose bij ga aanhangen of dat ook extra problemen gaat geven.
Stijn
Stijn
-
@Karst,
Waarom staat de DR5013 aanpassen op nr 9?
Wil dat zeggen dat dan de slechtste oplossing is?
maw doe die DR5013 weg en koop iets anders?
Stijn
-
Ik denk eerder een gevalletje sarcasme.
Waarom een andere module kopen als het opgelost kan worden door het vervangen van een paar weerstanden.
mvg spock
-
Hallo Stijn en alle andere geïnteresseerden,
Bij sommige exemplaren zijn echter meetweerstanden gemonteerd met te grote tolerantie, waardoor het kan voorkomen, dat de module al bij 600mA ( of nog lager... ) als "kortsluiting" detecteeerd.
Oplossing(en):
...
...
9- Lid worden van: https://www.facebook.com/groups/1151865658276152/ (https://www.facebook.com/groups/1151865658276152/) alwaar een ombouwbeschrijving staat om het gedrag van de 5013 voor eens en altijd te ontdoen van onterechte kortsluitmeldingen.
Wie heeft zo een DR5013 al aangepast?
Mijn DR5013 is aangepast en functioneert in mijn (spoor N) toepassing sindsdien zonder problemen.
Bij mij veroorzaakte de Hobbytrain V20 elke keer kortsluiting bij het inrijden van de keerlus. Ik denk dat de ingebouwde condensator in de lok daar de oorzaak van was.
Groeten,
Bert
-
1/ Verder had ik graag geweten hoe je met die andere keerlus modules het railcom verhaal aanpakt?
2/ ( Mijn huidige log heeft geen railcom maar ik ga volgende week een railcom decoder bij inbouwen en ben heel benieuw of dit extra problemen gaat geven.
3/ Ik veronderstel dat mijn loc dus redelijk wat stroom verbruikt.
1/ Wat bedoel je daarmee? Ik snap dat als je al zoveel verhalen over problemen met RailCom (of liever gezegd met apparatuur die niet de juiste software heeft) voorbij hebt zien komen, dat je voorzichtig bent. Als je nu al een centrale hebt die de Railcom-cutout verzorgt, zoals de DR5000, dan kan de decoder in je loc daar blijkbaar tegen zonder problemen, ook al is het een decoder zonder RailCom instelling.
Dan beperk ik me dus tot de LK200 met een herhaling van de vraag: wat bedoel je daarmee ? De LK 200 is op geen enkele manier gevoelig voor RailCom, die schakelt alleen de polariteit om. Dus als de centrale de cutout heeft, dan heeft de LK200 die ook. Ik zou niet weten wat voor probleem hierbij zou kunnen ontstaan.
2/ Waarom een decoder ? Er zijn ook RailCom "terugmelders" die je kunt bijbouwen, weliswaar alleen voor het melden van het loc/decoder nummer. Een tweede decoder in de loc zal niks anders doen, want die meet toch ook geen andere dingen in de toestand van de loc ?
3/ Redelijk wat stroom, wat is dat ? 750A op de motor(en) ? Of misschien iets minder ? En wat heeft dat met welk probleem te maken ?
Graag wat meer duidelijkheid wat je bedoelt, dan kan er ook beter op worden ingegaan.
En wat heeft een caboose er mee van doen ?
-
Hallo Veroniek,
De Digikeijs DR5013 functioneert als een volledige "RailCom" terugmelder, dus binnen de keerlus levert hij, naast een "normale" bezetmelding, ook zelfstandig de aanvullende RailCom informatie via de LocoNet aansluiting. Ik denk dat Stijn/Dr_Hippo daarop doelt.
Groeten,
Bert
-
Dat weet ik, maar hij heeft het specifiek over "die andere keerlusmodules" . Dus voor mij uitsluitend de LK200, van andere weet ik "niets" van.
Als hij daar ook bezetmelding met RailCom bij wil, dan kan hij dat via de Digikeijs bezetmelders (met RailCom) doen. Die zit wel al in de 5013 en niet in de LK200. Dat is een kale keerlusmodule, niet meer.
-
Hallo Allen
Hallo Veroniek,
De Digikeijs DR5013 functioneert als een volledige "RailCom" terugmelder, dus binnen de keerlus levert hij, naast een "normale" bezetmelding, ook zelfstandig de aanvullende RailCom informatie via de LocoNet aansluiting. Ik denk dat Stijn/Dr_Hippo daarop doelt.
Groeten,
Bert
Dat is inderdaad hoe ik het bedoel!
2/ Waarom een decoder ? Er zijn ook RailCom "terugmelders" die je kunt bijbouwen, weliswaar alleen voor het melden van het loc/decoder nummer. Een tweede decoder in de loc zal niks anders doen, want die meet toch ook geen andere dingen in de toestand van de loc ?
Mijn loc doet geen railcom dus ik ga er een railcom transmitter bij plaatsen.
https://www.esu.eu/en/products/accessories/railcomr-transmitter-unit/
Voor de rest heb ik nog wat uitgezocht en hier mijn bevindingen + mijn plan.
Ik ben een beetje op zoek gegaan wat mijn loc verbruikt.
Al een geluk geeft de digikeijs DR5000 centrali dit weer.
De loc met alles uit ( inclusief geluid verlichting, etc.... ) verbruikt ongeveer 270 ma in verschillende snelheden.
Met alles aan behalve de steam generator ligt het net boven de 300mA
Als ik de steam aanzet en ook de smoking whistle zie ik pieken rond de 870mA.
Als de DR5013 niet nauwkeurig werkt zoals aangegeven kan dit idd voor problemen zorgen.
Het plan:
Deze week komt mijn caboose aan die achter deze loc gaat hangen. Die verbruikt ook nog wat met verlichting en sound dus zo wil ik eerst het totaal verbruik kennen van de trein maar ik vermoed dat daar niet veel zal bijkomen.
Ik hen ook naar de procedure gekeken om de 5013 aan te passen en dat lijkt niet moeilijk.
@ Karst, kan je aub meer gegevens bezorgen over de nodig weerstanden want buiten de waarde heb geen extra info gevonden ( kan aan mij liggen want mijn duits is niet zo goed )
Als dat aangepast is zal ik met alle toeters en bellen nog eens 100 keer door de keerlus rijden. Als het dan niet lukt vrees ik dat ik naar een andere module zal moeten overschakelen maar dat zien we dan wel.
Stijn
-
Dat is inderdaad hoe ik het bedoel!
Mijn loc doet geen railcom dus ik ga er een railcom transmitter bij plaatsen.
Duidelijk. Geen LK200. En een transmitter, maar dat is dus geen decoder waar eerder sprake van was.
Ben benieuwd naar de afloop. Succes.
-
Beste Allen,
Kan iemand mij vertellen wat verlichting in een passanger wagon verbruikt.
Ik heb zo geen wagon maar dat gaat wel zo zijn in de toekomst.
Deze 5,6 of 7 wagons zullen ook getrokken worden door een stoomloc.
Als blijkt dat ik met de som van loc met toeters en bellen aan + wagons met verlichting direct boven 1 Ampere gaat heeft het geen zin en moet ik gewoon direct voor een andere oplossing kiezen.
Stijn
-
Schatting:
loc 870 mA
Caboose met geluid 30 tot 100 mA
6 wagens verlichting 15 à 30 mA /st. 90 à 180 mA
minimaal 990 mA maximaal 1150 mA.
Dit is een schatting, maar de laagste zal zeker niet veel lager zijn, de hoogste kan daarentegen nog wel een stuk hoger uitvallen. Ik ben er van uitgegaan, dat je LED's voor de verlichting gebruikt.