BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: fissy op 11 November 2021, 12:30:14
-
Is de Taurus überhaupt toegestaan om in Nederland te rijden? Of gaat dit de vectron dan overnemen?
Groet Bernd
-
Nee zowel de Taurus 1 als Taurus 2 zijn niet toegelaten in Nederland. Er zijn wel ÖBB Vectrons met NL toelating maar tot op heden is er nog geen geweest. Op dit moment worden NS Vectrons ingezet op de Nightjet relaties zowel nu als ook de nieuwe die per december start.
-
Nee zowel de Taurus 1 als Taurus 2 zijn niet toegelaten in Nederland.
Taurus 3 (1216) is wel voorbereid voor nominaal 1,5kV=, maar is niet geactiveerd om maar te zwijgen over aanwezigheid ATB en de juiste versie ETCS.
-
Bedankt voor de informatie (y)
-
Taurus 1216 050 is in 2006 (in het rood) en 2007 (in het grijs) in Nederland geweest voor het rijden van diverse testritten op de HSL.
De aan- en afvoerritten waren uiteraard gesleept of in opzending.
-
Ik heb ff de nummers niet bij de hand. Maar voor testritten op de HSL zijn een Sloveense Taurus en de ÖBB snelheidsrecord houder geweest. Die laatste heb ik nog een keer met een V100 naar de HSL gebracht vanaf de Waalhaven.
-
Nou ja, kijk nou: https://flic.kr/p/23A5DHA ;D
Eerder: https://flic.kr/p/J9652T
-
Taurus 1216 050 is in 2006 (in het rood) en 2007 (in het grijs) in Nederland geweest voor het rijden van diverse testritten op de HSL.
De aan- en afvoerritten waren uiteraard gesleept of in opzending.
De loc heeft daarbij ook nog een stukje onder 1500V gereden bij de spanningssluizen, al heb je voor een Nightjet-uitvoering hier weinig aan.
-
Waar komt deze ongelofelijke onzin vandaan? We hebben er mee in de spanningssluizen gestaan, dus spanningsloos! Nabootsen van treinen die daarin stranden in opdracht van toen nog IVW en daaruit slepen ervan door diesellok. Lok heeft in Nederland er niet eens aan 'geroken'.
-
Dat staat hier vermeld: https://www.somda.nl/forum/10077/p323947/inzet-taurus/
De site is inmiddels niet meer actief maar de foto's zijn nog beschikbaar:
https://web.archive.org/web/20160412113644/http://www.open.ou.nl/hon/HSL3823.jpg
https://web.archive.org/web/20160412114537/http://www.open.ou.nl/hon/HSL3824.jpg
https://web.archive.org/web/20160412100506/http://www.open.ou.nl/hon/HSL3822.jpg
nu jij weer...
-
Waar komt deze ongelofelijke onzin vandaan? We hebben er mee in de spanningssluizen gestaan, dus spanningsloos! Nabootsen van treinen die daarin stranden in opdracht van toen nog IVW en daaruit slepen ervan door diesellok. Lok heeft in Nederland er niet eens aan 'geroken'.
Jawel hoor, ik zal binnenkort eens in m'n archief gaan zoeken, ik heb er ergens een plaatje van.
-
Foto's zouden ook de genoemde test geweest kunnen zijn.. ? ??? Waarom heeft de Mp anders zijn lampen op de Taurus? Wat voor bovenleiding hangt er in de sluis? Ik vermoed dubbele NS draad anders brandt dunne draad door als je er 1500V op zet... Dat zu de bovenleiding verklaren? Ik weet verder weinig van de inzet van die Taurus hier en vind het gewoon leuk om te raden :)
Maar wellicht ontspoort dit allemaal een beetje off-topic... :police:
-
De spanningsluizen zouden omschakelbaar moeten zijn. De ene keer dat ik die record stier vast had heb ik hem bij Lombardijen ook onder de 1500 Volt achter gelaten en is zelfstandig naar de HSL getuft. Want de 25kV begint pas thv Kijfhoek Noord.
Nog een ander dingentje... Een motorpost kort je af als mP. Mp staat voor Meppel! :P
-
Ik begrijp dat de spanningssluizen omschakelbaar zijn , maar vroeg mij af hoe ze fysiek zijn ingericht; met ns portalen en draad (op grotere isolatoren!) of hsl masten met dubbele NS rijdraad. En als jij ooggetuige bent geweest dat tie op NS net heeft gereden, lijkt t mij duidelijk... :angel: en dank voor de mP correctie (y) back to topic....
-
De spanningsluizen zouden omschakelbaar moeten zijn. De ene keer dat ik die record stier vast had heb ik hem bij Lombardijen ook onder de 1500 Volt achter gelaten en is zelfstandig naar de HSL getuft. Want de 25kV begint pas thv Kijfhoek Noord.
Nog een ander dingentje... Een motorpost kort je af als mP. Mp staat voor Meppel! :P
Dat is dan toch geen argument dat spanningsluizen omschakelbaar moeten zijn? Waarom zou de Stier niet onder 1500V richting spanningsluis zijn gereden en daar verder op 25kV zijn gegaan. Immers zeggen een aantal mensen hier dat de Taurus wel degelijk op 1,5kV heeft gereden.
Dat de spanningsluizen omschakelbaar zouden zijn, heb ik in ieder geval nog nooit van gehoord. Bij mijn weten werkt de spanningsluis als volgt: de 1,5kV draad wordt "weggehaald" en de 25kV draad komt er bij en neemt a.h.w. over. Daarom moet de pantograaf ook zakken in de sluis. Anders wordt het een gezellige boel.
Juist omdat de panto op tijd naar beneden moet zijn, moet de trein wel voldoende snelheid hebben om door de spanningsluis te rijden. Anders komt hij stil te staan en moet worden afgesleept.
Maar goed, dit is hoe ik het in mijn hoofd heb.
-
Dit is toch veel interessanter?
Waarom zou de Stier niet onder 1500V richting spanningsluis zijn gereden en daar verder op 25kV zijn gegaan. Immers zeggen een aantal mensen hier dat de Taurus wel degelijk op 1,5kV heeft gereden.
Waaronder Chris zelf, in het stukje dat je quote. :P
-
Je hebt volgens mij ook spanningssluizen met een schakelbaar deel, en dacht dat dit bij de HSL ook zo was; maar zijn blijkbaar zeldzaam en dus ook bij HSL niet gebruikt... Wat mij dan wel opvalt: waarom wordt die NS rijdraad zo ver doorgetrokken in het 25kV deel..?
https://www.youtube.com/watch?v=IhM9rHSZOqE
Spanningssluis is bni ook een gekke term; dat suggereert ook dat er een 'overgang' is tussen 2 sluisdeuren, zoals bij schepen ;D
Edit: om niet een nieuwe post te maken, praat ik ff in de toekomst.. Zo veel smaken spanningssluizen zijn er niet, dus ik dacht kan er wel naast; 't duurde ook ff voordat de Taurus discussie een apart draadje werd.. ;D
-
Vincent,
Start dan even een nieuw draadje over ‘spanningssluizen’ als je wilt weten hoe het werkt.
Gr, Bert
-
Voordat Joshua weer gaat steigeren: De rijdraad is niet echt NS-eigendom ofzo ;)
-
Overigens zei Joshua wel dat t'ie in de spanningssluizen had gestaan, dus dat zou ook suggereren dat er een schakelbaar deel is.. ??? En ja, of de Taurus 1,5 kV kan eten van een draad zegt nog niet dat t'ie ook 'geschikt' is om standaard in NL te rijden ivm breedte sleepstukken, etc.
-
De spanningssluizen van de HSL zijn wel degelijk uitgerust met schakelbare secties. Worden voornamelijk gebruikt als een trein is gestrand in zo'n spanningssluis om het permanent geaarde gedeelte voorbij te raken. ;)
-
Maar dan heb je het over 'n stukje van 3m..?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spanningssluis-618e9464b0a44.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spanningssluis-618e9464b0a44.jpg)
Volledige en goede uitleg 25kV systeem en spanningssluizen hier trouwens:
https://www.infrasite.nl/glossary/tractie-energievoorziening-25kv/?gdpr=accept
-
Vincent,
Start dan even een nieuw draadje over ‘spanningssluizen’ als je wilt weten hoe het werkt.
Gr, Bert
-
Bert, het gaat op de Roco neuheiten meer dan een pagina lang over of de Taurus in NL is toegelaten... Hier stel ik 2 vragen over spanningssluizen en ik word verzocht een nieuw draadje te starten? Volgens mij sluiten mijn vragen nog wel aan op het topic; lijkt mij relevant hoe de spanningssluizen zijn ingericht om de eerste vraag te beantwoorden?
Maar ik kom wel terug als ik mijn eigen link heb gelezen en zal het dan strikt over de eventuele toelating van de Taurus in NL hebben.. (y)
Edit: de discussie was volgens mij of de 1216 050 hier uberhaupt onder 1,5kV had gereden, met of zonder toelating..
-
Dat van de Taurus as al even afgesplitst, dat is namelijk dit draadje geworden....
Gr, Bert
Team moderatoren.
-
Dat was mij duidelijk.. maar om vast te stellen hoe waarschijnlijk het is of een taurus uit een spanningssluis gesleept is, lijkt het mij relevant hoe de taurus is ingericht en hoe die spanningssluis er bij de hsl dan uit ziet :angel: want volgens mij is nog niet iedereen het daar over eens ;D
-
De spanningssluizen van de HSL zijn wel degelijk uitgerust met schakelbare secties. Worden voornamelijk gebruikt als een trein is gestrand in zo'n spanningssluis om het permanent geaarde gedeelte voorbij te raken. ;)
Ah, dus daar dienden die testen 'Rijden 25 kV > aarde' voor. Ik snapte nooit geheel waarom die testen gehouden werden, omdat een geaarde sectie binnenrijden me zo'n apart scenario leek voor werkzaamheden.
Maar er zit (erg logisch vanuit elektrisch oogpunt) een compleet geaard stuk tussen. Weer wat geleerd.
-
Dat is dan toch geen argument dat spanningsluizen omschakelbaar moeten zijn? Waarom zou de Stier niet onder 1500V richting spanningsluis zijn gereden en daar verder op 25kV zijn gegaan. Immers zeggen een aantal mensen hier dat de Taurus wel degelijk op 1,5kV heeft gereden.
Dat de spanningsluizen omschakelbaar zouden zijn, heb ik in ieder geval nog nooit van gehoord. Bij mijn weten werkt de spanningsluis als volgt: de 1,5kV draad wordt "weggehaald" en de 25kV draad komt er bij en neemt a.h.w. over. Daarom moet de pantograaf ook zakken in de sluis. Anders wordt het een gezellige boel.
Juist omdat de panto op tijd naar beneden moet zijn, moet de trein wel voldoende snelheid hebben om door de spanningsluis te rijden. Anders komt hij stil te staan en moet worden afgesleept.
Maar goed, dit is hoe ik het in mijn hoofd heb.
Die 1,5 kV en 25 kV hangt niet naast elkaar waarbij ze elkaar overnemen zoals je beschrijft, dat zou wat riskant zijn als er een trein is die de stroomafnemer niet neer haalt. Het schuitje zou dan de secties verbinden en dan staat er ineens 25 kV op het onderstation wat de 1,5 kV bovenleiding voedt ;)
Bij dit soort overgangen zit altijd een geaarde sectie tussen om dat te isoleren van elkaar :)
-
Maar dan heb je het over 'n stukje van 3m..?
Dat stukje permanent geaarde gedeelte is 10 meter. De schakelbare secties zitten daarvoor en achter zijn elk 200 meter. Deze constructie ken ik alleen van de HSL in Nederland, op het Belgische gedeelte tussen 25kV en 3kV is het weer anders gemaakt, zonder schakelbare secties, maar met een permanent geaarde gedeelte van 154 meter.
De spanningsluizen op de Betuweroute, en de aansluitingen bij Meteren, Elst en Zevenaar, is ook weer anders geconstrueerd, met alleen een kort stukje permanent geaard gedeelte. De 25 kV van de Betuweroute loopt richting Emerich door tot net na Elten. En daar ligt weer een anders geconstrueerde spanningsluis tussen 25kV en 15 kV waar er geen permanent geaarde gedeelte is, maar alleen een schakelbaar gedeelte. Dit om alles lekker simpel te houden....... ;D
-
Is dit werkelijk geaard? Niet zwevend?
Ik snap dat je 25kV en 1.5kV uit elkaar wilt houden, maar per ongeluk contact tusen 25kV en aarde is juist een groter spanningsverschil.....
-
Het gaat niet alleen om het spanningsverschil. Als er contact is tussen 25kV en 1500V dan blaas je alle 1500V onderstations in de omgeving op.
Ik heb het jaren geleden op de beurs Railtech eens gevraagd bij een firma die zich bezighield met de aanleg van 25kV op de HSL Die vertelden dat er op de fasenscheidingen een geïsoleerd stuk bovenleiding zit dat langer is dan de langste te verwachten trein.
-
Ik heb ff de nummers niet bij de hand. Maar voor testritten op de HSL zijn een Sloveense Taurus en de ÖBB snelheidsrecord houder geweest. Die laatste heb ik nog een keer met een V100 naar de HSL gebracht vanaf de Waalhaven.
Dat is overigens niet het enigste wat er voor HSL testen is aangerukt vanuit het buitenland.
Oktober 2006 Lage Zwaluwe.
(https://live.staticflickr.com/5108/5676570388_e35719c42c_c.jpg)
In augustus 2007 was die snelheidstaurus voor HSL testen op visite geweest in NL
Op de onderstaande foto gemaakt te Willemsdorp,word deze zover ik weet via Venlo weer terug het land uitgeleid.
(https://live.staticflickr.com/3258/5722328676_71005c9ff8_c.jpg)
In de waalhaven heb ik er tijdens een ander uitstapje,foto's van gemaakt op het emplacement.
Beide foto's uit eigen collectie.
Heb overigens nooit begrepen waarom men een taurus wilde testen,omdat men toen ook al riep dat de kans op zo'n ding op de HSL ,voor lange tijd net zo waarschijnlijk zou zijn als dat pasen en pinksteren op 1 dag zouden vallen.
Als iemand weet waarom men specifiek voor een taurus heeft gekozen dan zou ik dat na al die tijd toch wel is willen weten (y)
-
Ach er heeft toch ook een Hongaarse 25kV lok gereden, zal er normaal ook nooit komen.
-
Er staat me iets van bij dat t met de snelheid te maken had.
-
Meneer Siemens lief aangekeken?
-
Bovenleidingsconstructie op de HSL Zuid is immers ook van Siemens...
-
1 + 1 is dus nog steeds 2.... ;)
-
De reden:
Siemens built the signalling systems on this track section and therefore could use its own machine for testing them on higher speeds.
In 2007 the new Dutch High Speed Line (HSL), from Antwerp to Amsterdam via Rotterdam was completed. Siemens equipped the line with its detection and signalling systems. 1216 050, was in 2007 and 2008 a very frequent visitor of the line, used as test train.
Ach er heeft toch ook een Hongaarse 25kV lok gereden, zal er normaal ook nooit komen.
Bedoel je deze (https://www.flickr.com/photos/163825206@N03/49998333487/in/photolist-2mxntYx-2mxmfhY-2mxXdXR-2mxnNq2-2mxyCer-2mx88WT-24GTc1v-FDFDZq-5WDS46-2jP875P-2jP87a8-XMaQSB-2jbbwNc-2jbbwCx-HmLb2K-2mxccqK-yhZ6Au-fAA7RD-bm7FH8-8SS49d-99N2yj-r3xHyy-sNHtEc-AYGmRo-AmV8r3-A3ZAkt-ApebU8-AmV848-B1S6uD), die reed niet op de HSL.
-
Nee, inderdaad, dat was de havenspoorlijn.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BB-1216-050-te-Barendrecht-61924e30dab1d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BB-1216-050-te-Barendrecht-61924e30dab1d.jpg)
Gevonden in m'n archief, de 1216 050 met zijn gelijkstroombeugel tegen de draad aan het begin van de HSL. Geen topfoto, wel leuk om terug te zien.