BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Peter van der Leek op 01 November 2021, 09:44:46
-
Ik heb last van een zeer frustrerende kortsluiting-situatie waar ik tot nu toe geen verklaring voor heb. N-spoorbaan bestaat uit Peco code 55 met Cobalt wisselmotoren met ingebouwde decoder, Digikeijs DR5000 en Koploper (via USB). De puntstukken van alle wissels zijn via de Cobalt motoren aangesloten op een bezetmeldingspunt.
Als er meerdere wissels kort achter elkaar gezet worden, dan gaat het mis, maar ik zie niet waarom. De bedrading heb ik 10x nagelopen en lijkt echt correct te zijn. Mijn verdenking gaat uit naar een Engels wissel die ik in de wisselstraat heb zitten, want bij een andere wisselstraat (met alleen 3 gewone wissels) treedt dit probleem niet op. Ik ben er na heel veel testen nog steeds niet achter wanneer het nu precies optreedt. Heb ook de Koploper logging aangezet, meestal treedt het op als wissel 3 (dat is 1 van de 2 aandrijvingen van de Engelse wissel) wordt gezet. Het bizarre is dat ik het zelfs heb zien gebeuren als de wissel al goed stond (heb in Koploper de instelling "Wissels altijd zetten" aanstaan).
Het probleem reproduceren door handmatig wissels omzetten is me 1 keer gelukt, vanuit een bepaalde stand zette ik kort achter elkaar de Engels wissel en 2 anderen om, toen trad de kortsluiting op. Toen ik daarna echter dezelfde uitgangsituatie wilde creeeren kreeg ik het niet meer voor elkaar om het probleem opnieuw te veroorzaken.
Ik heb in Koploper de tijd tussen wisselopdrachten al maximaal gezet (1 seconde, hoger is niet mogelijk), maar dat is nog niet voldoende tijd om het probleem op te lossen.
Ook heb ik alle puntstukken losgekoppeld, nog steeds treedt het probleem op.
Daarnaast heb ik de Engels wissel als defect gezet zodat deze niet meer omgaat tijdens het rijden, maar ook dan treedt het probleem op (vermoedelijk wel als de opdracht alsnog wordt gegeven vanwege de "Wissels altijd zetten" optie).
Hopelijk weet iemand raad, want ik ben inmiddels redelijk wanhopig aan het worden...
Edit: de wissels zijn SL-U395F en SL-U396F, de Engels wissel is SL-E390F.
-
Heb zoiets al een gehad met Tortoises.... kan het zijn dat je omschakeling en het fysieke omgaan van de wissel niet helemaal gelijk op gaat? Bij de Tortoise heb ik het gehad dat de wissel al omklapte voordat de TT inwendig omgeschakeld was (lees puntstuk schakeling). Dat veroorzaakt dan toch een kortsluiting, dus misschien is het dat?
-
Zou me niet verbazen, maar hoe kom ik erachter of dit zo is en bij welke wissel?
-
Als het probleem ook optreedt bij losgekoppelde puntstukken, dan kan het daar niet aan liggen.
-
Niet goed gelezen, je had de puntstukken al losgekoppeld.
isolatie van de puntstukken niet helemaal in orde?
Groeten arjen
-
Ik zou als eerste naar de voeding gaan kijken of deze sterk genoeg is.
Mvg spock
-
Is de kortsluiting kortstondig, of blijft die?
-
Is de kortsluiting kortstondig, of blijft die?
Ik weet niet hoe ik dat moet vaststellen, want de DR5000 detecteert het en schakelt dan af.
Ik zou als eerste naar de voeding gaan kijken of deze sterk genoeg is.
Wil ik best gaan controleren, maar wat zou de oorzaak zijn dan? Ik heb een baantje van 70x200cm met op dit moment 15 wissels, 2 keerlus-modules en 2 rijdende treinen. Ik gebruik de meegeleverde (regelbare) voeding van de DR5000, die levert volgens mij 3A bij 18V.
isolatie van de puntstukken niet helemaal in orde?
Bij de U-variant is dat niet meer nodig omdat er al een zaagsnede tussen zit, bij de Engels wissel heb ik ze gecheckt en doorgemeten, daar zijn de puntstukken netjes geisoleerd van de aangesloten rail.
-
Peter misschien een rare gedachte maar is het niet handig om een ampère meter met hold functie tussen de voedingsdraden van de wissel te zetten?
Dan kun je zien wat er zoveel stroom trekt en waarom.
Als je een goede multimeter hebt met hold functie dan moet je die er tussen kunnen zetten.
-
Hoi Peter,
Ik neem aan dat de Cobalts uit de DCC gevoed worden ? ( kan volgens mij ook niet anders ? )
Zo ja, is dit een bekend/berucht probleem. Volgens mijn contact in Engeland is DCC-Concepts ( Maker van de Cobalts ) op de hoogte en werkt er aan.
Een mogelijke workaround zou kunnen zijn om RailCom-cutout op de DR5000 uit te schakelen. Ook weer volgens mijn engelse contactman.
Helpt dat niet, zit er niets anders op dan een booster aan te schaffen alleen voor de wissels. Dat zou b.v. een simpele Roco 10764 kunnen zijn.
Grtzz & suc6,
karst
-
Maar wat is dan precies het probleem, Karst? Weet jij dat? :)
-
Nee,
Dat hebben ze niet verteld :(
Alleen dat het iig met elke RailCom centrale fout gaat.
Grtzz,
Karst
-
Ik heb tussen meetings door even 5 minuten tijd gehad om te proberen. Railcom uitgezet en tot nu toe is de kortsluiting niet opgetreden. Uiteraard ga ik de baan nog vele uren laten draaien, maar op het eerste oog ziet het er positief uit, dank voor alle hulp!
-
it's not a bug, but a feature ;D
Hmm interessant railcom probleem.. weer. Er komen regelmatig verhalen voorbij dat allerlei DCC decoders in de knoop schieten door railcom. Ik heb nog niet eerder gelezen dat er eentje kortsluiting of overbelasting veroorzaakt. Aan het feit dat er ook 'kortsluiting' optrad zonder aangesloten punstukken, denk ik eerder dat het een overbelasting moet zijn geweest. Volgens mij kan zonder puntstukken een cobalt niet mogelijk kortsluiting maken, of er is iets wat ik niet weet ???
Dat hebben ze niet verteld
Mijn beste gok is dat sommige als niet alle cobalts samen gelijktijdig te veel stroom gaan trekken omdat ze of door of de railcom signalen of door de cutouts in de stress schieten.
Ik ben benieuwd naar wat het daadwerkelijke probleem is.
Bas
-
Dat hebben ze niet verteld :(
Alleen dat het iig met elke RailCom centrale fout gaat.
Ok, da's wel jammer. Iig wel duidelijk dat Railcom wss de veroorzaker is ;)
-
Net een half uur gedraaid met 4 treinen, geen enkele kortsluiting, ik ben een blij man :)