Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 13:21:26
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 13:15:12
Motorpost ombouwen ? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
  

Auteur Topic: NS 8400 van Werps  (gelezen 15288 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #60 Gepost op: 03 maart 2024, 21:51:46 »
Volgende stap: de koppelstangen monteren en kijken waar het knelt. Zoals verwacht is de voorste bout van de koppelas een probleem. Dar wordt nog stevig puzzelen om dat op te lossen, maar het model smoelt al iets meer als lok:







Let niet op de er nog schuin onderuit hangende vuurkist. Dat is de tandwielkast tussen motor en achterste aandrijfas en die hangt nog los en wacht op zijn definitieve plek.

Maar wordt een aardig lokje:



mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #61 Gepost op: 04 maart 2024, 22:58:31 »
De voorste boutkop wat smaller gemaakt:



De voorste heeft bijna de eindvorm bereikt en voor de vergelijking ligt de oorspronkelijke bout erachter. Dit is alleen niet alles wat er moet gebeuren. Als je de bout in het wiel vastschroeft blijkt deze vervolgens weer te lang:



Hier zie je einde van de bout door het wiel steken. Deze is natuurlijk eenvoudig af te knippen, maar daarna moet je wel aan de kop het schroefdraad herstellen, anders draait de bout er niet meer uit of in. Bovendien is de grip van deze boutjes in de bussen van de wielen toch al heel beperkt en trek je het boutje er makkelijk uit. Daar moet ik ook nog wat op verzinnen. Maar met deze afgevijlde boutjes lijkt de koppelstang  achter de bout in de kruiskop langs te kunnen bewegen. Nu zijn we er dacht ik. Maar nee, de drijfstang loopt weer aan in de uiterste standen aan het einde van de leibanen:



Hier te zien. De koppelstang loopt mooi vrij, maar de drijfstang klemt hier.

In deze positie gezien vanaf de zijkant:



Op de middelste drijfas steekt het boutje niet te ver uit vanwege dat hier de koppelstang en de drijfstang zijn bevestigd, maar bij de achterste natuurlijk weer wel.

Vervolgens als je kijkt naar de zijdelingse speling van de assen kan dit model alleen maar rechtuit:



De speling is vrijwel 0 en in de voorste as wil ik die ook niet groter, want anders blijft in elke bocht het boutje van de koppelstang weer achter de kruiskop hangen 2 keer per wielomwenteling. Maar om door de bocht te kunnen moeten de 2 middelste assen enige zijdelingse speling hebben. Waarschijnlijk wordt dit probleem veroorzaakt doordat dit model mogelijk ontworpen is voor FREMO of H0 Pur. Daarvan zijn de wielen aanmerkelijk dunner en dan is er wel speling. Maar bij RP25 is dit te weinig. Hiervoor moet ik een andere oplossing bedenken.

Hier zie je nog even de speling die ik nu heb kunnen maken met de dunnere boutkoppen:



Overigens is de maatvoering van het chassis, de wielen en de koppelstangen verder voorbeeldig: zo uit de kit gebouwd, zonder verdere aanpassing loopt het chassis met 2 gekoppelde assen als een zonnetje:

MVI_0585 by Ivo tB, on Flickr

Op het plaatje klikken en je kunt het zien (weet nooit hoe lang het uploaden duurt, dus het kan zijn dat na plaatsen van deze post het even duurt voordat het filmpje het doet).

Op naar de volgende stappen.


« Laatst bewerkt op: 04 maart 2024, 23:00:16 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3867
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #62 Gepost op: 04 maart 2024, 23:20:16 »
Mooi werk!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
    • Albulamodell forum
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #63 Gepost op: 04 maart 2024, 23:38:20 »
Hallo Ivo,

Een mooie loc wordt dat en door, zoals je beschrijft, de bouw zonder instructies of voorgestelde bouw etappes een heel uitdagend model!
Dat vergt behoorlijk veel ervaring en dat is te zien! Ook mooi schoon soldeerwerk, wat mij opvalt is het wat lichte messing, of kijk ik ook naar nieuwzilver onderdelen? Met name de wiellagering is heel verfijnd uitgevoerd, maar die veertjes, ik zet ze bij de montage met een minuscuul drupje secondelijm op het chassis vast, altijd weer los te krijgen maar het scheelt een hoop zoekwerk.....
Zoals mij ook opvalt bij diverse Ferro Suisse kits zijn ook hier de drijf/koppelstangen te grof/dik uitgevoerd, dat kost veel kostbare ruimte en dat wordt natuurlijk bij die RP25 wielen inderdaad een probleem. Bij RhB stoomlok modellen worden de cilinders  veel verder naar buiten geplaatst en dat is in frontaanzicht een slechte oplossing. Misschien een idee om andere, dunner drijfstangen te (laten) maken?  Overigens wel fraai dunne spaken.
Mooi werk in elk geval, ben benieuwd naar het vervolg,

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #64 Gepost op: 29 maart 2024, 00:08:14 »
Dag Michiel,

Het meeste is van witmetaal. Alleen het gietwerk is van messing en de schoorsteenkroon zelfs van koper. Die veertjes ga ik vastplakken want er is al alweer een uitgesprongen.

Het heeft wat lang geduurd sinds de vorige post, maar er is wel wat kleine vooruitgang. In gesprek met Erwin vertelde hij dat ik een proto chassis heb en dat bij de RP25 wielen een smaller chassis hoort. Die hoop ik as zaterdag te krijgen met een eerste kit van een 7100. Zal ik hier in een eigen 7100 draadje wel laten zien. Als er niet meer bestellingen komen (5 ?) dan zou die van mij wel eens een uniek exemplaar kunnen gaan worden.

Maar verder met de 8400. Ik heb de vraag of er een tekening / foto ergens is van het ketelfront of eigenlijk de hele machinistenhuis inrichting van het verbouwde exemplaar.

Wat ik heb gevonden is een tekening in HUA van het oorspronkelijke ketelfront en met de onderdelen in de kit kun je die grotendeels nabouwen. Maar in de verbouwde versie zit volgens mij een andere smeerpers, een andere spinnenkop, de manometers zijn anders geplaatst, er is ander remwerk en ik vermoed ook andere peilglazen.

Die van mij ziet er inmiddels zo uit:



Linksboven is een smeerpers geplaatst die lijkt op degene op een tekening en de spinnenkop zit er nog niet op.

Dit lijkt op de tekening van het ketelfront voor de verbouwing:



De leidingen aan de smeerpomp zijn veel te dik. Deze komen ook uit voor de brilplaat, maar ik zie die leidingen nergens op de ketel nar voren lopen. Niet op de niet verbouwde en niet op de verbouwde versie.

Nu bouw ik de verbouwde versie en dan is het een tenderlok. Het is me ook niet duidelijk of er nog ergens een handrem zit, maar ik weet vrijwel zeker dat hier een andere smeerpomp in zit, maar daar heb ik geen informatie over.

Dan is er wel informatie over de in de verbouwde versie ingebouwde luchtrem, met luchtpomp voorop rechts van de rookkast en een hoofdreservoir midden tussen het chassis ter hoogte van de dom.

Deze tekeningen uit het HUA geven front-, boven- en zijaanzicht:





Dit heb ik zo goed en zo kwaad nagemaakt en in mijn model gebouwd. De pijpenbrei aan de linkerbinnenkant van het machinistenhuis heb ik maar weggelaten.

Vanaf schuin van boven ziet het er nu zo uit:





In de kolenbakken heb ik in de opening nog een schepbak (als dat zo heet) gemaakt van stukjes restmetaal. Die zie je getekend op de tekening van de lok voor de verbouwing.

Op naar het smallere chassis, dan kan deze 8400 straks misschien wel door een boog en een wissel.  :)

mvg,
Ivo

*

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3721
    • MCKmodelbouw
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #65 Gepost op: 29 maart 2024, 07:05:15 »
Leuk dat je ook een 7100 gaat bouwen, Ivo. Ik heb mij ook opgegeven voor een kit. Ik ben heel erg benieuwd  ;D
Het feit dat je chassis nu te breed is verklaard een hoop. Hopelijk lost het nieuwe chassis al je problemen op.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #66 Gepost op: 02 april 2024, 20:05:24 »
Afgelopen zaterdag uitgebreid met Erwin gesproken in Houten. En een ets met een smaller chassis meegekregen:



Midden onder het nieuwe chassis met erin ook nog een afstandhouder en een houder van een kantelmechanisme voor de voorste as. Links ervan eers een steun van de waterbakken en links daarvan de nieuwe tandwielkast met imitatie onderkant van de vuurkist. Helemaal rechts de onderkant met zijkanten van die tandwielkast.
Vervolgens zie je de links de nieuwe cylinderetsen zitten die dan goed in het chassis passen. Rechts daarvan 3 nieuwe onderdelen voor de rookkast, omdat deze onderaan smaller moet worden met een smaller chassis. Verder nog nieuwe bufferbalken die zo aansluiten op het nieuwe chassis.

Vol goede moed het chassis mooi haaks gebogen. Van het al gebouwde chassis moeten vervolgens alle onderdelen eraf worden gesoldeerd om op het nieuwe te worden geplaatst. Maar.... In mijn model vormen de cylinders, het gietdeel met het cylinderdeksel en de leibanen en de leibaan houder een geheel dat klemvast in het chassis kan worden geschoven. Dat is handig voor het spuiten later dat dat demontabel blijft en ook absoluut noodzakelijk om de klusjes uit te voeren om het tot een goed rijdend chassis te maken. Nu is het onderdeel dat de leibanen op de juist afstand te houden niet aanwezig in de nieuwe ets. En dan wordt het goed monteren en demonteren lastig. Wat bedoel ik?



Het cylinder etsdeel past keurig, maar het andere deel is het oude en je kunt zien hoeveel dat scheelt.

Vervolgens meer onderdelen aan een inspectie onderworpen: de tandwielkast moet nu ook passen.



En ja! Hij past ertussen. Maar toch ook niet. De tandwiel kast heeft 2 uitstekende delen die over de aangedreven as moet worden geplaatst om daarmee een goede afstand tussen het tandwiel op de aangedreven as en de tandwielen in de tandwielkast te regelen. Maar daar is de tandwielkast dan weer te breed voor, want die moet passen tussen de lagers / hornblocks van de aangedreven as. En daar gaat het mis:



Hier zie je nog een keer dat de tandwielkast tussen het frame past, maar er is verder geen ruimte meer. En die is wel nodig:



Dit is mijn huidige chassis met alles gemonteerd en dit is een door mij versmalde tandwielkast die tussen de lagers past, waarmee de afstandhouders van de tandwielkast dus binnen de lagers blijven.

Als je het geheel bekijkt vanuit een ander standpunt ook weer jammer, want de vuurkist zat natuurlijk wel strak tussen de chassisplaten en dat is bij mij dan weer niet.

Het wordt alleen nog een stapje lastiger:



Als je namelijk de geleideplaatjes die aan het chassis zijn geëtst naar binnen ombuigt om daartussen de lagers verticaal te kunnen laten bewegen past de tandwielkast er helemaal niet meer tussen.....

Dit alles laat zien dat het best lastig is een en ander in 2D te tekenen dat vervolgens in 3D tot een model moet worden.

Wat heb ik inmiddels besloten: een rigoreuze verbouwing van mijn brede, relatief natuurgetrouwe chassis. Ik laat de voorkant zoals die is, dan hoef ik ook de rookkast niet opnieuw op te bouwen. De achterkant laat ik ook zo, want met het smalle chassis krijg ik ook problemen met het frame rondom de achterste loopas. Ik ga het middenstuk met de middelste assen eruit zagen en verplaatst dat geheel aan beide kanten enkele tienden van millimeter naar binnen. Ik maak weer een smallere tandwielkast uit de geleverde etsplaat en ik soldeer de vuurkist imitatie aan de binnenkant van het frame vast.

Wordt een leuke operatie, maar daarmee bereik ik dat de middelste assen zijdelings kunnen bewegen (het tandwiel op de aangedreven as is breed genoeg om dat bewegen toe te laten) ik zorg dat de kruiskop en de bevestiging van de koppelstang op de voorste as elkaar niet meer kunnen raken (zijdelingse beweging van de voorste as mag bijna nul zijn en dan moet de 8400 door een boog en wissel kunnen).


« Laatst bewerkt op: 03 april 2024, 13:02:53 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #67 Gepost op: 03 april 2024, 13:08:11 »
Wat heb ik inmiddels besloten: een rigoreuze verbouwing van mijn brede, relatief natuurgetrouwe chassis. Ik laat de voorkant zoals die is, dan hoef ik ook de rookkast niet opnieuw op te bouwen. De achterkant laat ik ook zo, want met het smalle chassis krijg ik ook problemen met het frame rondom de achterste loopas. Ik ga het middenstuk met de middelste assen eruit zagen en verplaatst dat geheel aan beide kanten enkele tienden van millimeter naar binnen. Ik maak weer een smallere tandwielkast uit de geleverde etsplaat en ik soldeer de vuurkist imitatie aan de binnenkant van het frame vast.

Voor de duidelijkheid: de bovenstaande actie hoef je niet te doen als je nog een ongebouwde kit hebt liggen. Als je uitgaat vanaf het begin van het smallere chassis dan kom je alleen nog de steun van de leibanen en de tandwielkast tegen die enige aanpassing vragen. Dan moet het model met RP25 wielen gewoon rijden.

Ik ben alweer aan het nadenken hoe ik het middelste stuk uit mijn chassis krijg en hoe ik de mogelijke speling in lengte richting van het chassis door zagen of snijden ga ondervangen. Maar in geval van te grote speling heb ik voldoende reserve onderdelen om dat anders op te vangen.

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #68 Gepost op: 06 april 2024, 00:39:36 »
Inmiddels ben ik het toch nog anders aan het doen. Ik laat mijn chassis in tact en ik plaats de wielophanging daarin een stukje naar binnen, waardoor de zijdelingse beweging van de middelste assen mogelijk wordt gemaakt. Het betekent dat de lagers een stukje naar binnen schuiven en die wielen daardoor een grotere zijdelingse speling krijgen.

Mijn startpositie:



Van links naar rechts mijn gebouwde chassis, ernaast het smallere chassis en daar weer naast onderdelen van het chassis van de proefets. Van de laatste ga ik nu de wielgeleiders gebruiken. Die ets was toch iets anders dan de ets in de kit. Ik heb eerst de lagers daarin passend moeten maken:



Vervolgens heb ik dit deel op het nieuwe smallere chassis gesoldeerd en dan kunnen de wielen erin. Op onderstaande foto kun je zien welek zijdelingse speling er nu ontstaat in het smallere chassis:



Nu heb ik dit deel uit het nieuwe chassis gezaagd en dit moet dan in mijn bestaande chassis worden gezet. Dat gaat niet zomaar, want ter plekke mpet dan de binnenkant worden glad gemaakt anders past het niet. Het makkelijkste zal zijn om de nieuwe zijkanten los te maken en aan de binnenkant van het chassis te solderen, maar ik ben een beetje bang dat een en ander dan weer niet 100% haaks wordt wat het nu wel is.

Even een paar plaatjes waar het in moet komen:





Binnenkort meer en dan weer de wielen plaatsen en de cylinders, drijfstangen en koppelstangen.


mvg,
Ivo

*

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #69 Gepost op: 06 april 2024, 11:28:34 »
geweldig om te zien dit  (y) als ik dan kijk hoe ik al vecht om een stootjuk in elkaar te solderen en dan dit.. petje af!
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #70 Gepost op: 06 april 2024, 15:26:34 »
Mooi Ivo. En beter nu extra werk, maar straks goed rijden, dan nu gewoon doorgaan en voor de rest frustratie omdat hrt ding alleen rechtuit kan

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #71 Gepost op: 18 april 2024, 09:24:47 »
Weer weinig tijd gehad, maar inmiddels zitten de nieuwe verticale geleiders van de lagers in het chassis en het rijdt nog ook met gemonteerde koppelstangen. Hier en daar nog een beetje buigen en dan is het voor mij soepel genoeg.

Zoals ik al had aangekondigd heb ik de zijkanten uit het nieuwe chassis gehaald:



Nu moet aan de bovenkant (onderkant op de foto) nog een stukje van 0,3mm worden afgevijld, omdat deze anders te laag in het ouder chassis passen en in het midden moet een sleuf worden gezaagd om over de zijdelingse versterking heen te passen. Daarna moet in het oude chassis de geleiding van de lagers nog worden weggevijld. Als je dit allemaal passend hebt gemaakt en voortdurend hebt gecontroleerd op de juiste positie ontstaat er een lopend chassis met de middelste assen meer zijdelingse speling:



De middelste assen heb ik even in de uiterste posities geplaatst. Zoveel speling is niet nodig, maar het resultaat is groter dan ik had verwacht. Nu moet ik bij de assen tussen lager en wiel nog een ringetje zien te krijgen, want op deze manier loop je risico op kortsluiting.

Nog van een andere kant (hier zitten de zijkanten nog niet vast, maar dit was voor een eerste passing):


Nu de test met de koppelstangen:



Let niet op de herrie op het eind van het filmpje: ik schoof mijn bril van de tafel met het optillen van de rail.



mvg,
Ivo

*

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3721
    • MCKmodelbouw
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #72 Gepost op: 18 april 2024, 11:50:17 »
Dat loopt soepel (y)
Knap om te zien hoeveel horizontale speling in de assen heb weten te krijgen voor in de bochten. Hopelijk blijft dat zo met het monteren van de koppelstangen en schuifbeweging.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #73 Gepost op: 18 april 2024, 12:10:55 »
De ruimte die je hebt gewonnen verbaast me; erg veel! Mooi resultaat.
Eens met Mathyn, al zal de grootste zorg mbt de schuifbeweging de polarisatie betreffen en mogelijk vonkwerk.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #74 Gepost op: 18 april 2024, 16:40:16 »
Inmiddels heb ik al heel lang zitten turen naar dit chassis en ik denk dat de rest wel zou moeten lukken. De voorste en achterste as bewegen horizontaal nauwelijks en daardoor zullen in een boog of op een wissel alleen de middelste 2 assen zijdelings gaan bewegen. Dat zal niet zoveel zijn waardoor er sluiting met het chassis ontstaat, maar dat wil ik toch voorkomen door te zorgen dat de wielbanden het chassis niet kunnen raken. Het resultaat is voorlopig goed en de volgende stap is inderdaad ervoor te zorgen dat de drijfstangen en de kruiskop vrij kunnen bewegen. Het chassis heeft een gecompliceerde ophanging van de assen: de voorste as heeft een compensatiehevel, de 2e as is geveerd, de 3e as zit vrijwel vast en de achterste as zit ook geveerd. Met de veren erin liep het geheel voor de laatste operatie van de zijdelingse beweging prima. Alleen de veren schieten er tussenuit, omdat die nergens geborgd zitten, behalve op een soort pennetje in het chassis. Ik denk dat ik die maar met een drupje superlijm in het chassis boven de lagers ga vastzetten. Pennetje voor een as zie je hier zitten:




Wordt vervolgd.

mvg,
Ivo

*