Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 165729 keer)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1300
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1275 Gepost op: 19 maart 2024, 22:01:33 »
Met rechts een villa in aanbouw op een kale vlakte.
Weet iemand het type loc?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1276 Gepost op: 21 maart 2024, 10:33:22 »
Ben ook wel benieuwd wat voor stoomloc het is. In het naoorlogse spul ben ik aardig goed thuis, maar stoomlocs zijn voor mij nog steeds een blinde vlek.

Intussen plaats ik een luchtfoto van lang geleden:



We zien de omgeving van de Vissershaven en het stationsgebied te IJmuiden in westelijke richting, ik schat zo rond 1935-1940. Wat me in de eerste plaats opvalt is het enorme aantal koelwagens waarmee alle sporen van het Visstation vol staan, rechtsboven in beeld. Het zijn er vele tientallen. Ook op de sporen voorbij het Visstation staan goederenwagens te wachten op belading met vis. Verder op de voorgrond ligt rechts het 'normale' station IJmuiden. Daar is het nu juist rustig. Alleen op het kopspoor zien we een goederenwagen staan, of twee. Opvallend is het schuine spoor dat zich van het stationsemplacement aftakt. Er staat een goederentrein op. Op die plek kwamen later nog meer sporen, maar deze lagen meer parallel aan de stationssporen.

Linksonder het uiteinde van de Vissershaven ("Pishoek"). Vaag is het havenspoor zichtbaar dat met de bocht meeloopt en langs de Trawlerkade verdergaat en zich daar vertakt. Ook langs de Haringkade linksboven (die eigenlijk geen kade is) lag een spoor.

Fotograaf onbekend




Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 865
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1277 Gepost op: 21 maart 2024, 11:08:39 »
De stoomloc heeft alle typische kenmerken van een Sharp Stewart loc, zoals schoorsteen, stoomdom en machinistenhuis. Ik denk dat dit er een is van HSM serie 701 - 755, de latere NS serie 5500

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1278 Gepost op: 21 maart 2024, 11:52:12 »
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar de tenderbak lijkt kleiner dan die van de serie 5500.

Edit: maar ik kan zo snel geen passende alternativ vinden. Dus dan idd maar een 5500  :)
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2024, 11:57:40 door Eelco Storm »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1279 Gepost op: 21 maart 2024, 12:19:36 »
Is inderdaad een 5500, met deels verhoogde kolenbak.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1280 Gepost op: 21 maart 2024, 13:52:39 »
Deels verhoogd?

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5199
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1281 Gepost op: 21 maart 2024, 16:08:08 »
Is een 5500 (waren ook in Haarlem in depot), maar de kolenbakken werden pas jaren later verhoogd en wel tot de hoogte van het dak van het machinistenhuis.
Groet, Frank

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1282 Gepost op: 21 maart 2024, 17:04:41 »
Ja, precies.

Is er een betere scan van deze ansicht beschikbaar?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1283 Gepost op: 22 maart 2024, 16:56:48 »
Dank voor alle info over de loc.
Helaas heb ik geen betere scan beschikbaar dan deze


Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1285 Gepost op: 25 maart 2024, 10:15:17 »
https://i.pinimg.com/originals/c5/df/05/c5df056275f1de190d8664d87a945622.jpg

Rechts de afspaninrichting.

Die foto verdient het om wat meer in het zonnetje te staan:



Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1286 Gepost op: 25 maart 2024, 16:06:17 »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1287 Gepost op: 25 maart 2024, 16:14:54 »
Hm, ik dacht onlangs een 5500 met een dergelijke opbouw gezien te hebben in het Roosendaalboek, maar dat blijkt een 5800.....
Ik vermoed het dus en heb verder geen bewijs.


die dingen lijken ook allemaal op mekaar: wieltjes, stangen, huuske, pijpje en rook.....

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1288 Gepost op: 27 maart 2024, 14:52:31 »



Het is 1905, en de nieuwe spoorbrug bij Velsen is bijna gereed. We kijken vanuit Velsen-Noord in zuidelijke richting, op de voorgrond zien we dus de 'aanbrug'; het draaibare gedeelte begint verderop. Het is zo te zien een regenachtige dag, en dat is iets wat je eigenlijk niet vaak op deze oude foto's tegenkomt. Uiterst rechts een stukje van een platte goederenwagen die kennelijk bij de aanleg werd gebruikt, uiterst links passeert net een trein over de oude spoorbrug, die toen op zijn laatste benen liep. Boven de stoompluim van de loc zien we in de verte ook station Velsen I, dat toen al niet meer in gebruik was. Ook zijn opvolger sinds 1891, Velsen II dus, zou spoedig buiten dienst gaan, ten gunste van station Velsen III, dat om aan te sluiten op dit spoor over de nieuwe brug wat hoger en meer westelijk werd gebouwd, en dat tot 1983 dienst zou doen. Het tweede en derde station zijn op de foto niet te zien, ze lagen wat verderop.

Foto Collectie Provinciale Atlas Noord-Holland, inventarisnummer 3605.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1289 Gepost op: 28 maart 2024, 10:42:29 »


Halte Julianakade, kijkend in oostelijke richting, 20 augustus 1983. De trein van IJmuiden naar Haarlem staat klaar voor vertrek. Ondanks dat het midden in de zomer is, kan dit treinstel Plan V wel een wasbeurtje gebruiken. Rechts de "kraak-noch-smaak"-abri die een jaar of tien eerder zowel de aardige houten blokpost als de wachtruimte verderop op het perron heeft vervangen. Aan de afwijkende stoeptegels rechts is nog wel te zien waar de blokpost heeft gestaan. Links van de trein, aan de overkant van het kanaal, de gebouwen van de CEMIJ cementfabriek en een schoorsteen van de PEN-elektriciteitscentrale.

Foto Cornelius Koelewijn via Flickr, https://flic.kr/p/62mirR