Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 11:58:29
Ridder Gerco van Beelen door Weerd
Vandaag om 11:46:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 11937 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6489
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #135 Gepost op: 21 maart 2024, 13:02:33 »
Suggestie in laatste (of voorlaatste) bericht? Ik zie het niet. En als het om Demko ging gaf ik alleen antwoord op je vraag. Tja, in een community gaat het niet altijd de kant op die je wil. Ik denk graag mee, maar als dat alleen binnen scherpe kaders mag dan liever helemaal niet. Dat lijkt mij het kind met het badwater weggooien.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2024, 13:12:03 door Pauldg »
Boomshanka!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9618
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #136 Gepost op: 22 maart 2024, 10:11:18 »
Test 1: onder 30 graden, met supports op het oppervlak.....Nee.
Test 2a en 2b: rechtop (duurt veel langer om te printen.) met en zonder kwasten/afspoelen.

Volgende testen bestaan uit het al dan niet afspoelen/soppen en uitharden, in diverse volgordes.



Testresultaat 2b:
dikte 1mm en 2 mm, rechte en ook de gebogen ramen.
Direct vanuit de printer, dus nog met "druipende" resin, zonder afspoelen onder de UV-lamp.


Als dit gepolijst gaat worden...... Ik begin er in te geloven.


Het idee achter het polijsten...


Dan moet de maatvoering (krimp ?) nog bepaald worden.

9009

« Laatst bewerkt op: 22 maart 2024, 10:40:37 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9618
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #137 Gepost op: 23 maart 2024, 12:47:04 »
Draaistel, Under construction

Nagetekend van wat we gefotografeerd hebben en nadat we wat maten hebben genomen en daarbij gezond constructeursverstand....











FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9618
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #138 Gepost op: 23 maart 2024, 12:50:33 »
Aspotten, Under Construction.









9222

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9618
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #139 Gepost op: 24 maart 2024, 10:29:03 »
Vandaag wordt de eerste test-print van het frame gemaakt en dan wordt het leuk passen en meten met echt werkende motoren en imitatie motoren.


9396
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2024, 10:30:57 door FritsT »

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
  • Relax, it is only a hobby.
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #140 Gepost op: 24 maart 2024, 21:18:40 »
Ramen zien er al perfect uit zonder te polijsten.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9618
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #141 Gepost op: 25 maart 2024, 11:08:54 »
Testen betekent testen=uitproberen en dat kan slagen, mislukken of tegenvallen. Wat we nu op tafel hebben roept vragen op en dat betekent dat we even en stap terug moeten om er weer twee vooruit te kunnen zetten en dat gaan we zeker doen.

In volgorde:
1. het uitgangspunt:


2.Resultaat.
Let op, de foto's zijn niet scherp.
Het ziet er in ieder geval anders uit dan dat je op je scherm gewend bent, even wennen dus. Daar is alles contrastrijk en tot in de kleinste details scherp.
We hebben als ijkpunt de zeskantbouten op de remcylinders aan de achterkant genomen, 0,4 mm in diameter. Ze zitten er wel en zijn zeskant, maar niet de gewenste scherpte.


3. Worden allerkleinste details beter als je er een Schaal-1 model van maakt?
Hier zie je ook goed de omschakeling die je moet maken tussen het item op beeldscherm en op tafel.


Het antwoord op boven gestelde vraag is: ja en nee. De resin lijkt niet de soort te zijn die we gebruikt hebben....nét niet, dus doorgaan met testen lijkt de te bewandelen weg.
Testen bij Shapeways in (FDP-Tan) is een optie, maar het moet ook nog leuk blijven qua kosten.
Schaal-0 : circa 26 euro
Schaal-1:  circa 74 euro
Dat exclusief processing en verzendkosten. Dat gaat hem dus niet worden. Misschien een klein deel van het draaistel laten printen is nog een optie.
Maar qua afmetingen van de detailleringen zaten we in de Heat-Vieuw helemaal goed. Niks te klein ontworpen.

4. Ook geleerd dat dit frame, in Schaal-0, al te groot is om in messing bij Shapeways te laten gieten. Past niet in de Bounding Box.


Zoals eerder gezegd, nu een stap achteruit en later twee (en meer) vooruit. Dat hoort bij het ontwikkelen van een model.

9611
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2024, 11:13:43 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9618
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #142 Gepost op: 26 maart 2024, 22:54:13 »
Vandaag was de grote testdag. Alle printen die we gemaakt hebben bij elkaar en grof er tegenaan. Zou het fout gaan dan zou dat geen probleem zijn. testen=uitproberen.
Er is dus getest op de gebruikte resin en de maatvoering.

1. Schuurbaarheid van de resin,
Oeps...foutje met het weghalen van de supports.


Na behandeling met vijl en schuurspons/bit.
Zo nabehandelen kan dus ipv een onderdeel opnieuw te gaan maken.


2.Schuren of vijlen?


Dit is geschuurd met de Proxxon boortol en de schuurspons/bit.
Overmatig krassen doet het dus niet. Ik durf het bij kleine oneffenheden wel aan.


3.Werkomstandigheden:




Mond/neusmasker is noodzaak.


4. Positie supports.
Uitgangspositie,


Een uur lang slijpen met een 25mm 0,2mm diameter slijpschijf. Opperste concentratie.


Door de bomen zie je het bos niet meer...tja.


Toch maar 1x uitgeschoten, maar dus 1x teveel.


Volgende test...supports aan de andere kant van het frame. Daar is alle ruimte en zit niks in de weg.


5. Is zandstralen en optie......? JA.
Al die snij en schuurresten  >:(. Ik heb de zandstraler er op gezet, 8 bar....ideaal. Geen schade en alle resten verdwenen. :D




Oneffenheden op het dak/kop....gaat ook prima. Grote bobbels en deuken, helaas heel veel pindakaas, die gaan niet weg.


6.Bufferbalk en lamp.
Die passen als los aan te zetten onderdelen heel goed.


7.Ramen.
Ze passen en ze passen niet.  :-\
Verschillende resins waarmee "kop" en "glas" geprint worden geven mogelijk maatverschillen. Dat wordt dus handmatig vijlen en daardoor besloten altijd een overmaat aan ramen te printen zodat je altijd verder kan als je een vijlfout maakt.
Maar het kan dus wel.

Dit past perfect, maar het is geen glas.


Omrand door een "rubber" rand. Edding stift dus.


Glas voor de hoekramen. (matte versie om te testen)
Toch wat vijlwerk nodig.


Maar het kan wel. :D


8. Messing staf
3,85mm?...dat komt door het opblazen van Schaal-0 naar Schaal-1. 3,0 x 1,36.


Is het materiaal te boren?.Ja. gaat prima.



Dat was een nuttig werkoverleg tijdens een 6km lange wandeling (ook veel beppen over alles en nog wat natuurlijk) en een geslaagde test-middag.
en nu dus het "papierwerk" wat er uit volgt want documentatie is van belang (vinden we)

9738
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2024, 23:53:46 door FritsT »

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
  • Relax, it is only a hobby.
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #143 Gepost op: 27 maart 2024, 17:53:39 »
Ondanks dat je het moet nabewerken ziet het er heel goed uit voor een print. Welk merk en type resin gebruik je? Ik gebruik Wanhoa resin maar grotere modellen gaan steeds werpen. Ik heb de belichting tijd al verlengt maar dat brengt weinig soulaas.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1166
    • Modelspoor Design
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #144 Gepost op: 27 maart 2024, 18:28:28 »

Een uur lang slijpen met een 25mm 0,2mm diameter slijpschijf. Opperste concentratie.


Door de bomen zie je het bos niet meer...tja.



Probeer het eens in een bak lauw warm water, hiermee worden de supports wat zachter waarmee je het zo met de hand vaak los krijgt. Scheelt je enorm in de tijd. ( nabehandeling van de support plekken blijft maar dat schuur je zo weg).
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9618
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #145 Gepost op: 27 maart 2024, 18:51:48 »
@Wesley,
Ik heb vanmiddag juist het andere draaistel bewerkt, maar de volgende keer ga ik dat met warm water proberen.

Het Spoor-1 draaistel had zo'n brede bodemplaat dat ik er met de slijpschijf nooit helemaal bij kwam, met het nu bekende resultaat.
Het Spoor-0 draaistel heb ik vanmiddag anders gedaan. Eerst de bodem er afgeslepen zodat ik er van twee kanten bij kon. Daarna stuk voor stuk de supports weggehaald. Zowel met de kniptang (dat was nu geen bezwaar omdat er nu bewegingsruimte voor de support was om weg te schieten) als met de slijpschijf.
Nog maar een half uurtje werk.

En dan ontkom je niet aan het vijlwerk om de restanten weg te krijgen. Zelfs onder de frees gelegd om grotere platte delen mooi plat te krijgen. Ging prima. Maar er zitten dus ook schuine delen op het draaistel.....






FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9618
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #146 Gepost op: 27 maart 2024, 19:55:28 »
1.Welk merk en type resin gebruik je?

2. modellen gaan steeds werpen.

Ad 1: resin: Elegoo ABS-like (grey)

Ad 2: Wat is dat voor een mooi uitdrukking.....modellen werpen. Alleen jammer dat dat niet in mijn woordenboek voorkomt. Verklaar u nader. ;D
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2024, 20:36:41 door FritsT »

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1954
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #147 Gepost op: 27 maart 2024, 20:00:05 »
Ik denk dat BartvD warping bedoeld Frits dan laat een gedeelte van de print op een hoek van de blidplate los.
https://store.anycubic.com/blogs/3d-printing-guides/resin-prints-warping-on-build-plate

@BartvD
Welke slice progamma  gebruik jij dan Bart?

Gr Edwin
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2024, 20:03:21 door edwin1974 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9618
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #148 Gepost op: 27 maart 2024, 20:31:09 »
@Edwin,

Lijkt me dat je het bij het juiste eind hebt, bedankt.

Maar ik zat meer te denken aan dit....werpen. ;D
https://www.youtube.com/watch?v=3VH2sbUmqts&ab_channel=Highlandgamesmarc
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2024, 20:33:16 door FritsT »

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
  • Relax, it is only a hobby.
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #149 Gepost op: 28 maart 2024, 09:32:19 »
Werpen (misschien te letterlijk vertaald uit het Engels - warping). Het houdt in dat een gedeelte van het model krom trekt tijdens het printen.





De cabine lijkt goed maar rechts en links onder komen de hoeken omhoog.

Slice software: Ik gebruik er 2: Citubox en de nieuwste versie van Anycubic Workshop. Slicing is niet het probleem. Bij beide zie ik bij het printen hetzelfde effect.

Ik had maandag al Elegoo ABS besteld. Was dinsdag al binnen en ga vanmiddag de resin wisselen. Kijken of dat een positief effect heeft.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.