Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ridder Gerco van Beelen door NS264
Vandaag om 10:29:32
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Motorpost ombouwen ? door henk
Vandaag om 10:25:10
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:58
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:56:50
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Gewoon wat busfoto's door Teun
Vandaag om 08:52:21
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
  

Auteur Topic: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N  (gelezen 20473 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #105 Gepost op: 28 maart 2024, 10:48:16 »
Kenmerk van een matshow is: van elke uitvoering slechts één exemplaar. Dat is vastgesteld in de commissie RIEKT tijdens de Buffetkatmeeting twee jaar nadat je het internationale NIET-ZANIK-traktaat ondertekend hebt. Ik weet alleen niet of je daar bij was. :-\ Het is alleen nog niet helemaal uitgewerkt, zo moet er nog een matshowkeurmerk komen, mogelijk wordt dat bij de volgende vergadering geregeld.

Het zal allemaal best, ik was er niet bij en ik heb er ook geen actieve herinnering aan.  :angel:

Kenmerk van een matshow is: van elke uitvoering slechts één exemplaar.

Hoe dan ook, Spoorijzer heeft geen matshow.
Dat strookt niet met elkaar. Van de acht 1100'n zijn er vijf waar hij maar 1 exemplaar van heeft. Dus weldegelijk een matshow volgens je eigen criteria  ;D ;D

Kenmerk van een matshow is: van elke uitvoering slechts één exemplaar.

Daar doe je zelf dan ook aan mee, zie hieronder. Van de 16 rijtuigen maar liefst vijf enkele exemplaren......  ;D ;D ;D



Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #106 Gepost op: 28 maart 2024, 11:03:05 »
Je begrijpt de definitie niet: van elke uitvoering slechts één exemplaar... :police:

Maar goed, ik zag dat je idd niet aanwezig was bij dat overleg, dus ik kan je onwetendheid wel verklaren. ;D ;D ;D

Fors afgeprijsd en dus was dit het moment deze 1600 aan te schaffen:



Uiteraard vanwege:

Het is een soundversie, de soundmodule wordt overgezet in de reguliere gele 1600. Deze rode versie valt net buiten mijn tijdperk, maar hier verzinnen we wel wat op: iets met recht en krom...

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1358
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #107 Gepost op: 28 maart 2024, 12:33:37 »
Het mooiste is (naar mijn idee) dat modelbouw uiteindelijk je eigen werkelijkheid wordt. Zo heeft iedereen zijn eigen "wereld" en focus. Je aanpak voor natuurgetrouwe samenstellingen vind ik erg interessant en mooi om te zien (y), zeker in combinatie met het aantal slagen etc. Dat vind ik een verrijking voor de modelbouw  (y)

Ik heb een tijd terug besloten mij te richten op wat ik het "hart" van mijn hobby vind. Dat is (naast het 1:1 smalspoor) voor mij de 1100. Ook wil ik mijn collectie verbeteren door naar 1:87 te gaan. Ik heb de afgelopen jaar dus eigenlijk meer verkocht/weggedaan dan gekocht. Tot tevredenheid van het thuisfront mag ik zeggen  ;D. Ik zoek eigenlijk dus juist wel een materieelshow, namelijk: elke versie van de 1100 met een bijbehorende (verantwoorde) treinsamenstelling.  ;D

De Blauw/gele 1100 vind ik persoonlijk ook 1 van de fraaiste versies, vooral met geheel gele neus. Vervelend dat Piko daar nu mee komt  ;D. Misschien dan toch vaart maken met het inruilen van mijn Hamo 1117.

Groeten,
Rogier

« Laatst bewerkt op: 28 maart 2024, 15:08:18 door spoorijzer »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5199
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #108 Gepost op: 28 maart 2024, 15:02:49 »
Geheel gele neus bedoel je, neem ik aan ;)
Groet, Frank

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1358
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #109 Gepost op: 28 maart 2024, 15:08:30 »
Haha, je hebt gelijk! Heb het even aangepast!  (y).

Ik ben benieuwd waarom NS destijds naar geel/grijs is gegaan, geel/blauw past toch beter bij bv de ICR rijtuigen etc? Maar ik vervuil dit draadje nu teveel...... ;)

Groeten,
Rogier

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #110 Gepost op: 28 maart 2024, 19:23:35 »
Zo heeft iedereen zijn eigen "wereld" en focus. Je aanpak voor natuurgetrouwe samenstellingen vind ik erg interessant en mooi om te zien (y), zeker in combinatie met het aantal slagen etc.
Eens, je zet de modelwerkelijkheid naar je hand zoals jij dat wil. Wil je een materieelshow? Dan maak je een materieelshow. Een aspect wat ik uit de grootbedrijfhobby van vroeger heb geïmporteerd, zijn materieelomlopen. Klinkt misschien een beetje ver gezocht om dat voor de modelbaan te doen. Maar ik vind het puzzelen om een materieelomloop sluitend te krijgen heel erg leuk en het heeft een functie: zo weet ik wat ik nodig heb qua materieelaanschaf en wat er mogelijk is (qua spoorbezetting). Wat dat laatste betreft: met de tweede VW-trein was de ruimte beneden in de schaduwstations op en wist ik dat een lege autotrein er niet in zit… Bovendien kan ik hiermee voor zorgen dat van de DB-buurlandstammmen en getrokken NS-treinsamenstellingen altijd een andere samenstelling uit een richting komt dan dat er net in is gegaan.   

Ik zoek eigenlijk dus juist wel een materieelshow, namelijk: elke versie van de 1100 met een bijbehorende (verantwoorde) treinsamenstelling.  ;D
Dat is een hele andere, maar ook leuke beleving van de hobby. (y)

De Blauw/gele 1100 vind ik persoonlijk ook 1 van de fraaiste versies, vooral met geheel gele neus. Vervelend dat Piko daar nu mee komt  ;D. Misschien dan toch vaart maken met het inruilen van mijn Hamo 1117.

Ja heel, vervelend. Vooral om die zo mooi is. Die vierkante buffers op het plaatje zijn echter niet juist, die horen rond te zijn bij deze bijzondere kleurvariant.
Weet je het zeker van die Hamo 1117? Die is ontzetten mooi van kleur en heeft mooi gedetailleerde panto’s…

Ik ben benieuwd waarom NS destijds naar geel/grijs is gegaan, geel/blauw past toch beter bij bv de ICR rijtuigen etc? Maar ik vervuil dit draadje nu teveel...... ;)
Dat valt wel mee, hier in dit draadje gaat het soms over van alles. ;D Geel-grijs was nu eenmaal de geldende huisstijl. Het blauw van de 1100 kom uit de jaren vijftig en is veel donkerder dan het blauw van de ICR.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2024, 20:11:41 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #111 Gepost op: 28 maart 2024, 20:32:41 »
Lelijke hokken zijn het ;D

Deze "materieelshow" kon ik een paar jaar geleden houden:



Mag ik u voorstellen, van voor naar achteren, het resultaat van jaaaren sparen en er nooit eentje wegdoen: 1103, 1113, 1117, 1134, 1135, 1136, 1137, 1138, 1139, 1144, 1145 en 1152. Het lijkt meer dan het is, want sommige zijn analoog, delta (eenvoudige vorm van digitaal, adres met dipswitches) of rijden gewoon in het geheel niet.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1358
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #112 Gepost op: 02 april 2024, 10:09:59 »
@1200blauw: zo, dat is ook een fraai rijtje  (y).

@Frank: mijn Hamo is inderdaad de 1117. Voor een Hamo (of Maerklin) wel een fraaie versie, maar technisch blijft het dezelfde oude brompot als de 1139. En qua uiterlijk zie ik ook flinke verschillen met de Piko. Ik heb die 1117 in 1996 oid nieuw gekocht, dus er mag ook wel wat verschil zijn met de moderne versie  ;D

Qua 1100en is bij mij altijd de vraag, wat is nu specifiek een vormafwijking en wat is gewoon een zonderling? Zo kan je bv Berlijns Blauw met kleine ramen (in de deuren) anders zien dan Berlijns Blauw met grote ramen. Idem voor wel of niet A-sein Ik denk dat ik voor mijzelf de grens leg bij:

1. Turkoois
2. Berlijns Blauw
3. idem, maar met logo's
4. Geel grijs
5. Berlijns blauw met gele neus
6. Idem maar met geel vlak
7. Geel grijs met neus

Of mis ik nu een versie? Kortom, wat vinden jullie?

Groeten,
Rogier

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #113 Gepost op: 02 april 2024, 10:54:57 »
Als je gaat kijken naar sierstrips al dan niet over de deuren kom je op meer varianten, zie mijn foto hierboven. 1103 (geel vlak) mist die en 1117 (gele neus), 1135 (geel vlak) en 1138 (gele neus) hebben ze wel. Ongetwijfeld bestaat er ook een variant met gele neus zonder de strips op de deuren.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #114 Gepost op: 02 april 2024, 10:58:06 »
Een mening van een ander is totaal niet relevant. Het gaat om JOUW mening, want het is jouw hobby en jij moet er happy mee zijn.

Kijk voor mij is wel een A-sein of niet juist heel relevant, want die A-seinen waren er niet in 1974. Maar jij hebt waarschijnlijk geen themajaar 1974, dus wat kan jou mijn mening nou schelen?

Net als dat het mij geen moer kan schelen dat De Kat vindt dat ik een materieelshow heb. Want als die eeuwige discussie weer langs komt en we beiden weer lekker hebben zitten pruttelen op BNLS, bellen we elkaar op en liggen we weer 10 minuten in een deuk om alle onzin die we weer verkocht hebben.

Heerlijk om zo met je hobby bezig te zijn.  ;D ;D ;D ;D

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 02 april 2024, 11:00:11 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #115 Gepost op: 02 april 2024, 11:42:15 »
Net als dat het mij geen moer kan schelen dat De Kat vindt dat ik een materieelshow heb.

Dat gaat 'Poes niet leuk vinden... ;D

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1358
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #116 Gepost op: 02 april 2024, 12:14:22 »
Meningen zijn soms relevant (bv bij gevoelens) en soms bruikbaar om je eigen mening scherp te krijgen. Het " sparren" over de hobby vind ik zeker leuk en vaak ook nuttig. Zo heb ik tips opgedaan via dit forum voor de aanschaf van Plan E rijtuigen en mijn eerste digitale stappen. Maar uiteindelijk is dat wel bedoeld om je eigen mening te vormen  (y).

Over de A-seinen ga ik nadenken  ;D. Soms is het handig om 2 locs te hebben die een stam over kunnen nemen, ivm kopmaken. Dus wel iets om rekening mee te houden  (y)

Groeten,
Rogier


Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #117 Gepost op: 02 april 2024, 12:27:42 »
Dat gaat 'Poes niet leuk vinden... ;D


Dat weet De Poes. Net als dat ik vele andere suggesties van dit dier wél uiterst serieus neem en ik die suggesties ook enorm waardeer! Ik ben dol op katten en al helemaal op dé kat!  :laugh: :laugh: :laugh:


Meningen zijn soms relevant (bv bij gevoelens) en soms bruikbaar om je eigen mening scherp te krijgen. Het " sparren" over de hobby vind ik zeker leuk en vaak ook nuttig.

Helemaal mee eens hoor, Rogier. Begrijp me niet verkeerd. En als je je modeltreinen meer kloppend wil krijgen met de werkelijkheid, dan denk ik met alle plezier met je mee! Maar er is ook niets mis mee als je een turkooizen 1100 in wilt zetten naast een geel grijze met botsneus, ook al passen die twee in het echt niet bij elkaar (museummaterieel even daargelaten). Er zijn ook mensen die een Amerikaanse loc voor Noorse rijtuigen zetten en een TGV naast een Poolse stoomloc laten rijden. Ik vind dat geen porem, maar als die persoon dat mooi vindt, helemaal prima toch?

Over de A-seinen ga ik nadenken  ;D. Soms is het handig om 2 locs te hebben die een stam over kunnen nemen, ivm kopmaken. Dus wel iets om rekening mee te houden  (y)

Dat is helemaal waar. Maar er zijn ook zat variaties te bedenken die in de tijd wel kloppend zijn. Zo kun je midden jaren '70 gaan A-sein inzetten, maar wel een blauwe en geel-grijze 1100, 1200,1300, een blauwe 1000 en een geel grijze 1500. Dat zijn al 8 e-locs! Maar ook nummervarianten van dezelfde loc zijn natuurlijk prima bruikbaar. Mogelijkheden zat dus!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1358
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #118 Gepost op: 02 april 2024, 15:58:28 »
Misschien moet ik maar eens een eigen topic openen  ;D. Ik hoop maar dat de topicstarter de 1100 ook interessant vindt  ;)

Groeten,
Rogier

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5199
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #119 Gepost op: 02 april 2024, 16:28:56 »
Als je gaat kijken naar sierstrips al dan niet over de deuren kom je op meer varianten, zie mijn foto hierboven. 1103 (geel vlak) mist die en 1117 (gele neus), 1135 (geel vlak) en 1138 (gele neus) hebben ze wel. Ongetwijfeld bestaat er ook een variant met gele neus zonder de strips op de deuren.
Nee, die variant heeft niet bestaan. Scheelt weer ;D
Groet, Frank