Doel:€250.00
Donaties:€125.00

Per saldo:€-125.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 510059 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4567
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2880 Gepost op: 15 februari 2018, 00:39:21 »
Twee pakketjes binnengekregen. Wat kogellagers om in m'n verfbusjes te doen. En wat "bull frog snot" om mijn oude roco 215 van twee anti-slip-bandjes te voorzien:



Verdergegaan met de landhandel. Afkijkend van de maat van de ramen wat lijntjes voor het snijden getrokken. Ik ga van de ramen wat afsnijden zodat ze rechthoekig zijn. Ik heb al van die standaard formaat auhagen ramen (met een gebogen bovenkant) in m'n Gasthaus zitten en in het station heb ik ze ook nodig. Dus.... even wat variatie:



5mm dik foamboard: voor deze ramen vond ik het te dik. Dus: stukje aan de achterkant eruit gesneden:



Zijraampje gemaakt. Keurig uitgemeten op de juiste hoogte, kijk maar:



Oh oepsie... verkeerd om gehouden:



Uitsnijden en de muur enigszins herstellen:



Vervolgens de voorwand van dat stuk er tegenaan gelijmd. Hier staat het (met een potje verf als aandrukgewicht) te drogen:



Hierboven zie je ook dat ik de "toren" ongeveer 3 cm verhoogd heb. De bovenkant is nu tenminste recht :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4567
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2881 Gepost op: 16 februari 2018, 22:31:38 »
Zo, vloertje gelegd en provisorisch een bureau en twee preisers neergezet in de "directeurskamer" die ik ook van verlichting wil voorzien:



Hm.... Die vloer moet dus een paar mm lager komen te liggen. Op deze manier beginnen de ramen te laag.

Jerrytrain: je vroeg op stummiforum naar de manier van verouderen in een bepaald draadje. De loks daar zien er prachtig uit, inderdaad.

Citaat

Ik zat er ook al bij te kwijlen en vroeg hem ook al eens hoe hij het deed. En kreeg daar dit antwoord op. Ook voor anderen nuttig, vandaar dat ik het hier ook vermeld :)

Hm. Mooierdemooi, maar zonder beschermende laklaag is het voor mijn doeleinden niet geschikt. Vingers van ondergetekende. En zeker vingers van m'n kroost... Dat werkt niet bij deze methode. Dus het zal bij mij wel bij matlak, washes en waterverf en wat poeder blijven.

Ik heb al eens aan het oude boek "modelbaan scenery" gerefereerd. Daarin staat onder andere deze foto (nou ja, deze kleine uitsnede):



Prachtige baan. Realistisch overkomende lokomotieven. Mooi vervuild. Maar als ik de tekst van een tweetal oeroude MiBa tijdschriften goed heb gelezen is het gewoon een kwestie van rode verf over het drijfwerk, matlak over de kap (met de kwast!) en vervolgens zwart poeder erover voordat de lak droog is. Oh? Redelijk botte methode. Maar goed, als daardoor het hele materieelpark er consistent hetzelfde uit ziet... Ik heb ergens zin erin om dit te proberen, maar ik vind het nogal bot.... En als ik iets al bot vind... :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4567
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2882 Gepost op: 16 februari 2018, 23:01:46 »
Liefhebbers van suffige Duitse zijlijntjes: ik wijs even op de Falkensteiner Bockerl, net vers op ons aller forum. Dat ziet er in eerste instantie heerlijk zijlijnerig uit :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4567
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2883 Gepost op: 16 februari 2018, 23:30:29 »
Qua vervuiling is deze video over stoomloks in Rheine in 1974 een aanrader. Dan zit meneer Rolf Etmer uit Paderborn er toch niet zo ver naast met z'n relatief simpele vervuiling!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2291
  • NS tijdperk IIIc
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2884 Gepost op: 16 februari 2018, 23:36:22 »
Ohne Ton... schade  :(
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 3926
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2885 Gepost op: 16 februari 2018, 23:38:27 »
.... Mooi vervuild. Maar als ik de tekst van een tweetal oeroude MiBa tijdschriften goed heb gelezen is het gewoon een kwestie van rode verf over het drijfwerk, matlak over de kap (met de kwast!) en vervolgens zwart poeder erover voordat de lak droog is. Oh? Redelijk botte methode. Maar goed, als daardoor het hele materieelpark er consistent hetzelfde uit ziet... Ik heb ergens zin erin om dit te proberen, maar ik vind het nogal bot.... En als ik iets al bot vind... :D

Reinout


Tja, toen hadden ze nog niet van die mooie vervuilingssetjes :) Prachtig boekje inderdaad, dat heeft voor mijzelf echt als eerste bepaald wat ik mooi vind aan modelbanen  (y)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2886 Gepost op: 17 februari 2018, 13:40:39 »
Zoek maar eens op Upijp naar ene Kunstmichi. Werkelijk prachtig wat hij maakt en ook zo simpel. Bijv seinhuis uit oogdruppel verpakking.

Groeten Jeroen

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4173
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2887 Gepost op: 17 februari 2018, 13:42:32 »
 ;)
dank voor de link
Ik vind het best knap gedaan en realistisch wat hij maakt en doet
Ook de rest van zijn baan  (y)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4173
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2888 Gepost op: 17 februari 2018, 13:44:59 »
Krokodil
daar komt heel wat te voorschijn
Lekker zondag middag lees voer

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4567
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2889 Gepost op: 17 februari 2018, 21:52:37 »
Ik zal op dat youtubekanaal ook eens rondkijken!



Hm.... Die vloer moet dus een paar mm lager komen te liggen. Op deze manier beginnen de ramen te laag.

Zo, na wat snijwerk ziet het her beter uit:



Vervolgens de verfkwast en de witte Actionverf en de heki betonverf erbij gepakt en wezen kladderen:



Hm.... ik moet nog meer kladderen. De potloodstrepen zie je er ook na twee lagen verf nog doorheen. En misschien moet ik sommige naden wat beter plamuren. Enfin, er zit weer wat vordering in.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 370
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2890 Gepost op: 18 februari 2018, 15:39:36 »
Hallo Reinout,
Het ziet er al goed uit! Dat wordt een indrukwekkend gebouw :)
Wat betreft die potloodstrepen: wit dekt niet geweldig. Soms is het handiger om eerst een laag grijs op te brengen en daarna pas de laag wit. Het grijs dekt veel beter en geeft een egaal gekleurde ondergrond.
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 6414
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2891 Gepost op: 22 februari 2018, 09:13:52 »
Mooi vervuild. Maar als ik de tekst van een tweetal oeroude MiBa tijdschriften goed heb gelezen is het gewoon een kwestie van rode verf over het drijfwerk, matlak over de kap (met de kwast!) en vervolgens zwart poeder erover voordat de lak droog is. Oh? Redelijk botte methode.
Nadat de mat rode lak droog is, kan je het onderstel verven met oostindische inkt. Met keukenpapier of een doekje haal het teveel er snel weer af. Zo oogt het rood minder fel en heb je een ietwat vettige uitstraling.
Komt nog uit de tijd dat ik Duits reed, ergens jaren '80 denk ik zo.

Groet,
michel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4567
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2892 Gepost op: 24 februari 2018, 21:37:23 »
Nadat de mat rode lak droog is, kan je het onderstel verven met oostindische inkt. Met keukenpapier of een doekje haal het teveel er snel weer af. Zo oogt het rood minder fel en heb je een ietwat vettige uitstraling.

Klinkt als een goed idee! Hm... Kan je oostindische inkt nog kopen? Ach, bij de Pipoos zal het vast wel lukken.

Wat betreft die potloodstrepen: wit dekt niet geweldig. Soms is het handiger om eerst een laag grijs op te brengen en daarna pas de laag wit. Het grijs dekt veel beter en geeft een egaal gekleurde ondergrond.

Kijk! Nog een goed idee! Dat ga ik onthouden voor m'n volgende gebouw.



Hm, iets werkt niet op m'n computer waardoor ik de foto's van vandaag nog niet kan plaatsen. Maar goed..... ik kan de vorderingen van gisteravond laten zien. Gisteren (=vrijdag) overdag ben ik naar Rail/Houten geweest. Straks nog de traditionele video in elkaar zetten. Enfin, de vorderingen.

Deze kleine uitsnede van een foto heb ik al eens laten zien:



De huidige landhandel is maagdelijk wit met grasgroene accenten. Uit bovenstaande foto, begin jaren 1970, maak ik op dat de "groene fase" een huisstijlverandering ergens in de jaren 1980 is geweest. Ik heb ooit een mailtje gestuurd met de vraag naar een foto van het oude logo, maar daar heb ik niets op terug gehoord. Dus: naar eigen inzicht!

Het gros blijft uiteraard wit. En vervolgens blauw als belangrijkste kleur. Bijvoorbeeld voor de deuren. Later ook voor de overkapping boven het laadperron. En oranje accenten (en later een groot oranje vlak op de "toren"... daar ben ik nog een beetje bang voor). Accenten? Later bijvoorbeeld de steunbalken onder de overkapping. Maar ook de lambrizering van het kantoor van Herr Landhandeldirektor Gert Grünewald:



Een begin van het kantoortje:



De deur en de lambrizering zijn van kartonnen stripjes uit Pronsfeld :) Blij dat ik toendertijd in Houten een voorraadje strips mee kreeg, ze zijn verrassend vaak bruikbaar.

De deuren op hun plek:



Het ziet er op zo'n foto even scheef uit als het in werkelijkheid is, alleen valt het in de werkelijkheid niet zo op. Dus.... even eromheen kijken s.v.p. :)
Waar het om gaat zijn de smalle horizontale ramen, daar heb ik nu ruiten in gestopt:



Deze ruiten heb ik gemaakt van een plaatje doorzichtige golfplaat die ik toevallig in de plaatselijke modelspoorzaak zag liggen. Het geeft een beetje de indruk van die "glasblokken".

Tot slot een foto van de stand vrijdagavond laat:



In het kantoortje ligt inmiddels een boekenkast: goedkoop lasergesneden kitje van Joswood, eerder die dag in Houten bij "Paerd" gekocht. En een beetje ingekort, vandaar dat er rechts op de foto nog een stukje kast ligt. En daaronder zie je de geschilderde stoelen voor de vergadertafel.

Zometeen eens kijken of m'n foto's van zonet al op m'n computer staan, dan kan ik zometeen gelijk doortypen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4567
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2893 Gepost op: 24 februari 2018, 22:40:55 »
Zoals gezegd ben ik vrijdag naar Rail/Houten geweest. De buit heb ik in zonet in het het 'nieuwe aanwinsten' draadje getoond. Ik geef er hier wat meer toelichting op. Als eerste de tweedehands boeken. Altijd een gevaarlijk kraampje om langs te lopen :)



Twee delen over de spoorwegen in de oorlogstijd. Een deel over Duitsland, Nederland en de rest van het westen en een deel over Polen en verder oostelijk. Benieuwd wat er vanuit Duits perspectief over wordt geschreven. En wat er vanuit spoorwegtechnisch perspectief wordt geschreven. Ik ben goed onderlegd voor wat betreft de militaire kant van die periode, maar de spoorwegtechnische kant kan duidelijk nog verbeterd worden.

Ook buitgemaakt: een oud boekje over de serie 94. Ik heb daar een exemplaar van, dus wil ik er een boekje van :)

Leuke, handige lasergesneden kitjes van Joswood:



De "Regal" links is als boekenkast in de direkteurskamer in gebruik. De "Schrank" met mooie geperforeerde deurtjes lijkt me goed passen in de toekomstige lokloods. De ventilatiekokers in de middelste verpakking lijken me perfect voor m'n landhandel. Toch? En rechts een hekwerkje dat ik bij een of twee bruggetjes kan gebruiken.

Bestelling uit Emmen opgehaald:



Mooi gedetailleerde stationsprullenbakken. Kachel voor in de lokloods. Oliekannen voor in de lokloods. Niet op de foto: reserveonderdelen om de nieuwe roco 23 van een betere veer en van z'n "opsteekonderdelen" te voorzien.

Wel op de foto: een tweedehands setje preiser gereedschapsspulletjes die ik in de lokloods ga dumpen.

De volgende foto betekent veel werk:



Ongeschilderde halve figuurtjes voor in rijtuigen. Een stapel paletten voor in/rond de landhandel. Twee wandlantaarns als bouwpakket voor bij de landhandel en de lokloods. Een doosje vrachtwagenchaufeurs. Een doosje met zwart draad (dat was op). Jassen enzo. En nog wat bakken, doet het vast OK in de landhandel.

Een kibri Fuchs kraan. Daar kan je er nooit genoeg van hebben. Ik denk dat ik deze als lading op een rongenwagen ga gebruiken:



En tot slot een boek van Gordon Gravett, die met een mooie baan op de tentoonstelling stond en die ook een lezing gaf. Ik bladerde bij een kopje koffie door het boek en daar werd de heki knijpfles aangeraden voor begrassen van kleine lastige hoekjes. Die vond ik even later voor €1 :)



Het boek heb ik inmiddels uit. Beetje hetzelfde idee als "Bauen mit Brandl, deel 2", maar dan Engelser. Ik vind dat andere perspectief wel handig: op die manier krijg ik veel diverse input en kan ik eruit pikken wat ik handig vind. Aanrader! (Ik had in Houten het laatste exemplaar te pakken, trouwens :D )

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4567
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2894 Gepost op: 25 februari 2018, 20:53:59 »
In een preiser setje dat ik een paar maanden geleden had gekocht vanwege de bureau's zaten ook drie personen met een bureaustoel. In het kantoor van de landhandel dient uiteraard Herr Gert Grünewald te zitten. Eén van de drie personen viel gelijk af: het was het verkeerde geslacht. Van de twee andere pakte ik de oudst uitziende van de twee en pakte vervolgens m'n al geschilderde Gert erbij:



Links Gert, rechts inmiddels ook Gert. Nadat z'n haar grijs is geworden en z'n broek blauw. Z'n zwarte jasje ligt rechtsboven, dat ga ik aan de muur hangen.

Door de inmiddels aangebrachte ramen ziet het tafereel er zo uit:



Vervolgens de grote ramen (=glasblokken) bij het laadperron. Als eerste de doorzichtige golfplaat erin:



En vervolgens nog een golfplaat, maar dan met de ribbels haaks op de andere:



Kassa! Precies het effect waar ik op hoopte. De "golven" zitten trouwens tegen elkaar aan, de buitenkant is de gladde kant.

Tot slot een arts-achtig persoon uit het preiser-bureau-setje van een blauwe stofjas i.p.v. een witte doktersjas voorzien. Ik moet nog verzinnen wie dat is. Waarschijnlijk het hoofd kwaliteitszorg/controle ofzo.



Gisteravond kwam er een mailtje binnen dat je vandaag na 14:00 voor €15 met het hele gezin naar binnen mocht in "Houten", dus daar ben ik vanmiddag heen geweest. En 'k heb dus verder niets aan de baan gedaan. Maar wel lekker geluisterd naar vrouwlief (die mijn baan op zolder vaak mooier vond dan veel, uiteraard niet alle, banen op de beurs) en naar dochterlief (die zich ergerde (!) aan het onrealistische optrek/afremgedrag op veel banen).... Zucht :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)