Google+
Doel:€250.00
Donaties:€117.54

Per saldo:€-132.46

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-11-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mass am See door mass am see
Vandaag om 01:37:56
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
Vandaag om 01:10:45
Bouw en vooral vervuilen / Weatheren van huisjes. door NS264
Vandaag om 00:32:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 00:01:43
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door hooidonk
17 november 2017, 23:58:52
BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's door Ivo tB
17 november 2017, 23:35:26
040T KDL 11 - een franse smalspoorloc in 0e door JeanR
17 november 2017, 23:30:44
BNLS Module: "Chicago Union" door Hendrik Jan
17 november 2017, 23:28:03
Digikeijs DR4024 servo decoder - maximale uitslag servo's door Martin Domburg
17 november 2017, 23:25:30
Wie gaat er naar de Spoor Groep Zuid tentoonstelling door JeanR
17 november 2017, 23:18:05
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
17 november 2017, 23:12:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
17 november 2017, 23:11:48
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 november 2017, 22:23:39
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Vinkendrecht
17 november 2017, 22:04:19
Prijs z21 start door Diedrik
17 november 2017, 21:31:51
(TTAS) "Keep Calm And Put The Kettle On" door St00mboy
17 november 2017, 21:26:25
Info over blauwe platen door Fritsprt
17 november 2017, 21:23:33
Hoe Jouef transformator aansluiten op rails? door Diedrik
17 november 2017, 21:09:11
Binnenverlichting artitec DE1 door VAM65
17 november 2017, 20:43:20
Märklin H0-baan, op 2,0*2,5m door bink79
17 november 2017, 20:19:48
Trix DB-189 22378 ESU of toch mLD/3 ?? door HansKarel
17 november 2017, 19:37:12
Terschellinger Spoor door FritsT
17 november 2017, 19:35:32
Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig door Peter Kleton
17 november 2017, 19:18:46
Geknoei in 0 door Henk ho/0
17 november 2017, 18:20:36
Schwarzburg door JaJo
17 november 2017, 18:07:00
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door +++2010***
17 november 2017, 17:43:40
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
17 november 2017, 17:32:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door +++2010***
17 november 2017, 17:28:46
Fremo haven: KNZ Hengelo door Hans_omBC
17 november 2017, 17:26:35
Workshop iTrain of Rocrail door Voske
17 november 2017, 17:25:23
  

Auteur Topic: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen  (gelezen 3742 keer)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
« Reactie #15 Gepost op: 12 juli 2017, 17:29:35 »
@Cees Baarda, dat RocRail niet zelf de snelheid vloeiend liet zakken wist ik niet. Zelf voornamelijk met Koploper gewerkt en die doet dat wel, vandaar. Dus goeie tip! (y)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

MvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
« Reactie #16 Gepost op: 12 juli 2017, 19:11:02 »
Hartelijk dank weer voor de reacties!

@Cees:
Dat schetsje is geweldig! Kan ik uit de voeten met het solderen van de draden aan de rails en het leggen van het spoor!
Misschien een domme vraag, maar waarom de wissels als aparte secties en niet meenemen in de eindsecties van het hoofdblok?

De vertragingen zal dus even trial en error worden dan begrijp ik. Daar kan ik op korte termijn mee gaan experimenteren :)

Als er een probleem is met stroomafname zal het in de trein zelf moeten zitten, de rails van mijn testovaal had ik voor gebruik al helemaal gereinigd. Ik hoop dat daar het euvel inderdaad zit en het niet zoiets is als in het door Timo gelinkte draadje. Als er een probleem is in de decoder zal dat niet onder de garantie vallen gezien ik m zelf heb ingebouwd ben ik bang.
Maar goed, dat zien we later wel.

Michiel

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
« Reactie #17 Gepost op: 12 juli 2017, 22:43:32 »
@Michiel

Geen enkele vraag is dom.
Ik doe dat eigenlijk altijd. Wissels en wisselstraten horen voor mij niet in blokken. In jouw situatie kan het wel, maar je wil het niet in complexere wisselstraten met parallelle sporen bijv. hebben. Bovendien is het oprijden van het wissel dan de enter-melding voor het blok waar je naar toe rijdt. Wil je dat op zo'n moment al wel?
Als je nu begint met op deze manier de wissels toe te voegen aan een blok zal het gewoonte worden en zou je later op een probleem kunnen stuiten.
Over het algemeen kost het niet zo veel extra contacten om de wissels(traten) buiten de blokken te houden. Het biedt je op een grotere baan betere mogelijkheden om de besturing te kunnen beïnvloeden. Als je er nu al aan went om zo te werken, krijg je het bij een grotere baan - in de toekomst - makkelijker.
Je moet wat mij betreft niets. Ik wil slechts wat helpen.

groet Cees.
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met Rangeerpuzzel (Inglenook)...

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
« Reactie #18 Gepost op: 12 juli 2017, 23:15:48 »
Het zal ook verwarrend voor de software zijn. Deze verwacht de melding altijd op dezelfde plaats. Op deze baan zijn er geen grote verschillen maar toch.

Stel dat je de wissels rechts onderdeel maakt van blok 3 , als je dan van blok 6 naar link rijdt is het blok korter dan wanneer je van 4 naar links rijdt.

En als je de wissels bij het blok er achter zou trekken (dus aan 5 en 6) zou dat betekenen dat als je vanaf spoor 4 rijdt dat je de melders van 5 en 6 activeert terwijl het niet eens mogelijk is om van spoor 4 direct naar spoor 5 te rijden  ;D

En hier nog geen probleem, maar stel dat je links van spoor 4 de boel door zou trekken en daarmee blok 7 zou vormen. Bots-technisch :angel: zou het geen probleem zijn om tegelijk van spoor 4 naar spoor 7 te rijden als van spoor 6 naar spoor 3. Maar zouden de wissels onderdeel zijn van spoor 3 kan dit niet omdat beide treinen dan dezelfde melder zouden willen gebruiken.

Daarnaast weer de rare situatie dat de beweging van spoor 4 naar spoor 7 dan een melder in spoor 3 zou activeren terwijl je niet "echt" over spoor 3 rijdt.

Vandaar, wissels vallen buiten blokken ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

MvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
« Reactie #19 Gepost op: 13 juli 2017, 08:24:59 »
Hartelijk dank!

Het verhaal met de wissels is volkomen duidelijk nu. En inderdaad is het ook beter om de zaken direct op de juiste manier aan te leren  ;D

Michiel

MvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
« Reactie #20 Gepost op: 14 juli 2017, 11:36:24 »
Nog even een update over de VT98:

Ik heb wat onderzoek gedaan op het net en het schijnt dat dit model inderdaad gevoelig is voor problemen met de stroomafname: http://www.1zu160.net/scripte/forum/forum_show.php?id=884049.

Nou is er bij mij echter geen sprake van haperend geluid of rijgedrag zoals in bovenstaand draadje genoemd wordt. Het is puur dat de DCC commando's met vertraging binnenkomen. Persoonlijk doet dat mij meer vermoeden dat er iets is dat de decoder stoort als het geluid aan staat, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben.

Ik heb ook nog geprobeerd om met alleen de motorwagen te rijden en dan is inderdaad wel duidelijk dat dan de stroomafname hapert. Dat stotteren de trein en het geluid wel. Met de stuurwagen erbij (heeft stroomvoerende koppeling) lijkt de stroomafname echter prima te zijn.

Ook nog even getest met wat wissels aan de wisseldecoder en die reageren prima ook als het geluid van de trein aan staat, dus het lijkt me ook niet gerelateerd aan wat er in het door Timo gelinkte draadje staat, maar dat kan ik mis hebben.

Michiel

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
« Reactie #21 Gepost op: 16 juli 2017, 23:37:14 »
Nouwja, het kan nog steeds. Maar dat het wel lokaal blijft. Dus waarschijnlijk hetgeen wat de decoder stoort is de decoder zelf ;D Als de motorwagen alleen wel stottert dan is de stroomafname niet optimaal en kan schoonmaken denk ik geen kwaad :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
« Reactie #22 Gepost op: 17 juli 2017, 15:18:08 »
Michel,

Even een opmerking over de seinen. Jij gaat rijden in periode IIIc / iVa (afhankelijk van de nummers op je wagen). Je wilt met armseinen gaan werken. Je kunt dan de zogenaamde eenvoudige bediening nemen. Het vertreksignaal langs het perron wordt gegeven door de stationschef, dus is er geen uitrij sein nodig. Je inrij sein moet niet zoals jij aanneemt Hp0 / Hp2 kunnen tonen, maar Hp0 / Hp1 en Hp2. Voor spoor 1 toont je sein Hp1 en voor spoor Hp2. Dat er een juk aan het einde staat doet niet terzake. Je hebt nog een tweede sein nodig voor de tunnel ingang. Dit beveiligd dan het inrijden van je schaduwstation. Verder wil je duits rijden. Er zit in de duitse beveiliging een groot verschil met de nederlandse beveiliging. In Duitsland wordt altijd een zogenaamde rutchweg aangehouden (paar honderd meter). Tevens wordt met de plaatsing van het inrij sein rekenig gehouden met eventuele rangeerbewegingen in je station. Je inrij sein zal zo ongeveer 30 a 40cm voor het wissel moeten komen (minimum afstand).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
« Reactie #23 Gepost op: 17 juli 2017, 18:26:50 »
Hoi,

Ik ben 3rail Rocrailer dus ik bemoei mij niet  met alles over de melders.
Maar er is hier beweerd dat Rocrail niet vloeiend zou afremnen.
Dat is niet waar, Rocrail heeft  sinds een jaar of drie een vloeiende afrem mogelijkheid.
Locs worden langzaam afgeremd. Wel is het zo dat optrekken via de min, mid, cruise snelheid gaat of tot de maximum snelheid (zelf in te stellen)  van de block of de routes tussen de blokken.
Het is wel zo dat de locs via cv3 en cv4 een representatieve optrek en afrem profiel moeten hebben.
In Koploper kon je helemaal zonder cv3 en cv4 werken.

Succes met de baan en met Rocrail. Als je vragen hebt is er een zeer goede Rocrail forum.

Groeten

Robert
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

MvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
« Reactie #24 Gepost op: 18 juli 2017, 18:05:29 »
@Gerard: hartelijk dank voor de info mbt tot de seinen! Er is zoveel informatie te vinden dat het (in ieder geval voor mij) verwarrend gaat worden ;) Wat voor type sein zou er bij de ingang van de tunnel moeten komen? Persoonlijk zou ik denken dat een eenvoudig bloksein volstaat, gezien er in het echie geen schaduwstations zijn :P
Voor nu denk ik het te houden bij een Hp0/Hp2 sein als inrij-sein voor het station (uit budgetaire overwegingen, meer zou me op zn minst n extra decoder kosten en ik kan het later redelijk eenvoudig aanpassen als ik dat wil).
Voor de plaatsing hartelijk dank voor de info, ik had m anders waarschijnlijk net voor de wissel geplaatst :P

@Robert: Hartelijk dank voor de info! Met specifieke vragen m.b.t Rocrail zal ik zeker gebruik maken van het Rocrail forum! Verder zal het experimenteren worden met verschillende waarden voor cv3/cv4. Voor nu ben ik nog even in afwachting van een paar kleine dingen die ik nodig heb om de rails te kunnen leggen (ben helaas door omstandigheden niet in staat er zelf om te gaan). Zodra de rails gelegd is kan ik aan het spelen gaan met instellingen en dergelijke :)

Wat betreft de bedrading heb ik nog even een vraag:
Voor 1 pool van de DCC voeding wil ik gebruik maken van een stuk installatiedraad als 'ring'leiding. Hetzelfde geldt voor de 'common' van de schakel artikelen.
- Wat voor diameter draad kan ik het beste gebruiken voor de voeding via de terugmelder?
- Dezelfde vraag voor de 2 andere aansluitingen van de wissels/seinen.
De grootste lengte zal 240cm zijn. Persoonlijk zit ik aan 0,50mm2 te denken, of is dat overkill?

Michiel

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
« Reactie #25 Gepost op: 18 juli 2017, 21:57:21 »
Ligt er wel een beetje aan waar je de decoder en terugmelder plaatst. In het midden geeft natuurlijk een even lengte maar het kan handiger zijn om bijvoorbeeld de terugmelder meer bij het schaduwstation te plaatsen omdat daar meer sporen zijn. 0,5mm2 is misschien wat aan de dikke kant voor de sporen dichtbij maar als ze aan de andere kant van de baan zitten is het niet zo gek. Ook al kan je waarschijnlijk wel af met dunner omdat je maar met N rijdt.

Vergeet overigens ook niet om de draad naar de decoder ook ringleiding dikte uit te voeren.

En zelf houd ik graag de verlichting (en licht seinen) gescheiden van wissel en sein spoelen omdat je dit terug ziet in het licht. Dus losse voedingen en losse decoder. Laatste kan je ook aardig opvangen door schakel-dingen en licht een losse common (plus) naar een losse voeding te geven.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

MvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
« Reactie #26 Gepost op: 19 juli 2017, 06:59:05 »
Citaat
En zelf houd ik graag de verlichting (en licht seinen) gescheiden van wissel en sein spoelen omdat je dit terug ziet in het licht. Dus losse voedingen en losse decoder. Laatste kan je ook aardig opvangen door schakel-dingen en licht een losse common (plus) naar een losse voeding te geven.

Wat betreft de verlichting is het mijn idee om die met een Arduino aan te sturen. Het idee daarachter is dat ik 5m WS2812B LED-strip heb liggen wat ik zou willen gaan gebruiken om een soort dag/nacht cyclus te creëren. Daarbij zou dan de baanverlichting aan/uit gaan afhankelijk van de 'tijd' in die cyclus. Omdat ik voor de voeding van de LED-strip al een 5V voeding moet hebben met een hoog amperage, wil ik die ook gebruiken voor de rest van de baanverlichting :)

Kort gezegd blijft dit dus al gescheiden van de schakeldingen ;)

Michiel.
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2017, 07:02:05 door MvD »

Arbhin

  • Digitale Modelbouw
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 568
  • Sleeper
    • Digitaal rijden:
Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
« Reactie #27 Gepost op: 19 juli 2017, 10:07:01 »
Leuk draadje met een leuke discussie over Seinwezen.
Een te weinig behandeld onderwerp binnen de modelbouw wereld.
Elk land en elke tijd heeft zijn eigen sein manieren ontwikkeld en gehad.
Als je tijdperk I rijdt zou je al kunnen volstaan met een vlagman op het eind van het perron.
Voor andere tijdperken moet je toch even verder verdiepen in welke richting je wilt modelleren voor het natuur getrouwe beeld. Maar je kunt ook je eigen systeem ontwikkelen.

Veiligheid van het spoor staat bij het Seinwezen voorop. Dus met dat in 't oog kun je dit voor jezelf wel uitwerken, denk ik.

Succes,
Arbhin
Wist je dat modelbouw tegenwoordig ook op de PC kan?
http://www.rail3d.info/default.aspx.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
« Reactie #28 Gepost op: 19 juli 2017, 11:13:53 »
@Gerard: hartelijk dank voor de info mbt tot de seinen! Er is zoveel informatie te vinden dat het (in ieder geval voor mij) verwarrend gaat worden ;) Wat voor type sein zou er bij de ingang van de tunnel moeten komen? Persoonlijk zou ik denken dat een eenvoudig bloksein volstaat, gezien er in het echie geen schaduwstations zijn :P
Inderdaad een bloksein (Hp0 / Hp1). Het is zoals je schrijft een stuk van de vrije baan. Dat er een schaduwstation in de tunnel ligt doet niet ter zake.
Je kunt je inrijer zeker Hp0 /Hp2 houden, maar dan geld er een snelheids berking in je station (snelheid kleiner 30 km/h). Dat lijkt me aan het einde van een zijliijn best logisch.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS Dit alleen als je een sein wilt. IN Duitsland kunnen blokken tot wel 25 km voorkomen (in Nederland max 2,5 km). Dus het hoeft niet.
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2017, 11:32:03 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

MvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
« Reactie #29 Gepost op: 19 juli 2017, 18:50:12 »
@Gerard: geheel duidelijk!
Wilde vandaag beginnen met het leggen van rails, maar was dusdanig geboeid door je 'bouw' draadje dat ik daar nog niet aan ben toegekomen  ;D
Voor mijn project maak ik gebruik van minitrix rails gezien ik dat al heb liggen, maar heb al eens eerder naar PECO code 55 zitten kijken voor een eventueel toekomstig project.
Wat ik mij daarbij afvraag is of dat problemen op kan leveren met de standaard wielen van N-spoor artikelen. Raken de flenzen de bielzen niet bij code 55?

Michiel