True, maar is een tweeuursdienst echt zo dramatisch voor een internationale verbinding?
Ik kan het overigens ook anders stellen, treinen naar Frankfurt:1997/98:Ah 09.04 - Em 09.21 EC 3, -> Köln en ZwitserlandAh 11.04 - Em 11.21 EC 105 -> Köln en ook verder naar Zwitserland meen ik2007:Ah 07.37 ICE 223 -> MünchenAh 09.08 ICE 105 -> ZwitserlandAh 11.37 ICE 225 -> Frankfurt/MAh 13.37 ICE 121/221 -> Frankfurt/MAh 15.37 ICE 123 -> Frankfurt/M alleen in de zomerperiodeAh 17.37 ICE 125 -> Frankfurt/MAh 19.37 ICE 127 -> Frankfurt/MScheelt toch nogal wat lijkt me zo...
Dat stel ik niet zonder meer, al blijf ik het wel erg apart vinden dat in een Europa met geopende grenzen het internationale aanbod alleen maar verder afneemt.
Vergelijk kun je zo niet maken, voorheen kon je in Köln overstappen richting Frankfurt terwijl er nu totaal geen alternatief is.
Dat komt omdat het internationale aanbod van goedkope vluchten alleen maar toeneemt en heeft niet zo veel te maken met het Verdrag van Maastricht .
Dat hangt ervan af. Tussen Nederland en Frankfurt is wel degelijk sprake van een verbetering, juist omdat je niet meer hoeft over te stappen. Overstappen met een grote hoeveelheid zware bagage is namelijk niet iets waar de gemiddelde internationale treinreiziger op zit te wachten.Hiermee raken we denk ik ook precies aan de kern van elk waardeoordeel over een treindienst: zoveel reizigers, zoveel reiswensen. Als op een verbinding minder treinen rijden, maar die verbinding wel is doorgetrokken zodat bepaalde steden ineens meer treinen ter beschikking krijgen, is niet meer zonder meer vast te stellen of de dienst "beter" of "slechter" is.
Dat gat van vier uur verbaast mij overigens, dat was in de drgl 2006 toch niet zo?
Laatste opmerking: er is wel degelijk een buurlandverbinding, en wel vanuit Venlo. Dát is overigens pas een niet-gecompenseerde verslechtering: het opheffen van de IC's Den Haag - Köln jaren geleden .
Wat de échte buurlandverbindinkjes betreft zien we een ander vreemd fenomeen: op het moment dat de lange afstand wordt gewijzigd (ik denk niet alleen aan Emmerich maar ook aan Quévy - Aulnoye, Lyon - Torino) is het buurlandverkeer ten dode opgeschreven. Binnenlands zou men dat niet durven (met nieuwe hogesnelheidslijnen wordt meestal een uitgebreid pakket regionale maatregelen getroffen om het verlies op de klassieke lijn zo goed mogelijk te compenseren) maar internationaal heeft men daar geen enkele moeite mee.
Gelukkig zijn er nog rolvoorbeelden te vinden, zoals de Beneluxdienst
Via Amersfoort en Bad Bentheim (Zevenaar)