Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Rick
Vandaag om 15:39:13
De modeltreinen van Spoorijzer door 1200blauw
Vandaag om 15:38:58
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 15:27:59
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 15:24:59
Esu 5 basis door bellejt
Vandaag om 15:17:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:01:44
Piko h0 NS 2200 door gtw6016
Vandaag om 14:38:20
Win Digipet en LZV 200 centrale werkt ineens niet meer door Jeronimos
Vandaag om 14:34:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 13:05:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 13:05:17
Indonesische modeltreinen door Java
Vandaag om 13:05:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 12:55:11
ESS electric rail car H0m door Java
Vandaag om 12:42:32
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 12:27:27
Liliput Domino-treinstel SBB door EddyK
Vandaag om 12:26:32
Een tram voor de kikker door M. Ardon
Vandaag om 11:57:44
WV Kalender 2025 met donatie BeneluxForum. door MOVisser
Vandaag om 11:27:59
Abdeck- und Umlenkkästen. door bellejt
Vandaag om 11:10:25
LS Models 2024 door metpetergaathetbeter
Vandaag om 11:06:55
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:51:12
Modules van Kees Gorter door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:48:36
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Eric v C
Vandaag om 10:12:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 10:01:23
Hoe een schaduwstation automatiseren door bask185
Vandaag om 09:55:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:15:54
Houtkaai, H0/H0e door spoorijzer
Vandaag om 09:14:53
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Wim Vink
Vandaag om 09:13:02
Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10 door jvanrutten
Vandaag om 09:06:50
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 07:53:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijn v m
Vandaag om 06:36:36
  

Auteur Topic: Kolendijkje Spoor N  (gelezen 12077 keer)

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Kolendijkje Spoor N
« Gepost op: 05 January 2010, 22:14:54 »
Deze week heb ik het lekker rustig. Weinig werk te doen, maar helaas nog geen ruimte om de grote baan te gaan bouwen. Het duurt tenminste nog twee maanden voordat ons huis opgeleverd wordt en dan volgt natuurlijk eerst het behangwerk, want moeders de vrouw wil er ook gezellig bij zitten. Vooralsnog dus geen ruimte voor een groot project, dus dan deze week maar even een vingeroefening.

Om de nieuwe aanwinsten mooi op de prent te zetten hebben veel modelspoorders wel ergens een fotodijkje liggen. Een keurig grazig dijkje, een mooi recht stuk roestige rails en een paar wolkjes op de achtergrond. Mijn nieuwe aanwinsten komen er dan maar bekaaid af. Ze staan op een lelijke boekenplank. Voor de vorm kun je er nog iets bij zetten, maar een boekenplank blijft het. Meer ruimte heb ik ook niet.


De Kale Boekenplank

Geïnspireerd door het “tentoonstellingsbaan: Cornfield Yard” draadje van Ronald Halma, voorheen bekend onder de naam “Ik bouw een H0 boekenplank-testbaan” kreeg ik het idee dat ik ook wel iets meer met deze boekenplank zou kunnen doen, maar het mag geen gewoon oer-Hollands spoordijkje worden. Het rijdend materieel op mijn boekenplank is Engels. Allemaal stoomlocomotieven uit de periode van de Big Four (voor 1948). Op mijn spoordijkje mag dan ook een kolenoverslag komen. Het wordt een mooie vingeroefening aangezien het al dik 20 jaar geleden is dat ik als puber mijn laatste baan bouwde.

De afmeting van de boekenplank is 1,5 meter, het kolendijkje op dit moment 1,2 dus net te kort om de 4 cm hoogteverschil van de kolen overslag naar de grond te overbruggen. Dat laatste stukje bouwen we er later wel aan, want op dat punt moet ik het dijkje straks in mijn baan kunnen laten zakken. Aan de slag dus.


Natuurlijk een beginnersfout. Direct de rails er op pinnen en het isolatiemateriaal vergeten.


Als isolatiemateriaal gebruik ik hier oud verpakkingsmateriaal.


De lijmklemmen er op om de boel aan te drukken. Op de achtergrond de oorzaak van mijn zwak voor een Schotse baan: Mijn whisky verzameling.


Nu de boel in de lijm staat kunnen we de achterwand in de verf zetten. De ijskoude garage ingedoken voor wat oude kwasten. Die bewaar ik in een pot sla-olie, dan hoef je ze niet schoon te maken. Hou ze een beetje kleur bij kleur, dan kun je ze even afvegen en zo weer verder gaan.


Nog een pot lichtblauwe muurverf van de Gamma staan. Goedkoopste soort. Voordeel van muurverf is dat het op hout lekker dik en streperig op droogt, en dat komt me prima uit voor een beetje tekening in de lucht. Nog groter voordeel is dat het zo droog is.


Met glasvezelbehanglijm, grote 25 liter emmer de Peco flexrails vastgelijmd en met prikbord prikkers vastgezet.


Even wat gewicht oom de bocht op het juiste spoor te houden.


En dan kunnen we eindelijk aan de spanten van het kolendijkje beginnen. Eerst de makkelijke aftekenen. 4 van dezelfde hoogte. 3 aan de ene kant van de kolen overslag en één aan de andere kant. De hoogte en de inkeping voor het vlakke stuk steekt behoorlijk precies, de helling zaag ik met de decoupeerzaag uit de losse pols.


Hier staan de eerste drie spanten naast de overslag. De andere kant wordt lastiger.


Het eerste spant is nog op hoogte van de overslag, maar dan moeten we naar beneden. Goed de maten nemen, rekenen en even narekenen om op een helling van 3% te komen…


Hier staan de spanten dan opgelijnd. Er zit nu een afstand van 15 centimeter tussen aan deze kant van de overslag. Ik denk dat ik er nog maar een serie tussen moet zetten.


Nou, nog eentje dan om het af te leren.

Het 4mm Berken Triplex laat zich uitstekend verwerken. Zagen en lijmen gaat prima. Ook met de buigzaamheid zit het wel snor, dan gaat wel lukken op de helling. Helaas is de grondplaat zelf ook wat krom, maar dat trek ik wel recht als ik er straks een raamwerk onder plak.

Groetjes,

Johan

NB: Grotere fotos zijn hier te vinden
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • N en G rijder
Re:Kolendijkje Spoor N
« Reactie #1 Gepost op: 05 January 2010, 22:38:47 »
Dat gaat er leuk uitzien Johan!
Maar zie ik het nou goed? Je gaat een baantje maken van voor 1948, en je gebruikt rails met een betonnen biels?

Enneh, die whiskyverzameling lijkt meer op een verzameling lege flessen  ;D

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Kolendijkje Spoor N
« Reactie #2 Gepost op: 05 January 2010, 22:57:08 »
Ha Jos. Ik moet toegeven dat ze behoorlijk leeg zijn, maar er zitten toch nog flinke bodempjes in. Ik zou het je niet aanraden om die flessen op één avond te legen. En de andere 3 kasten heb ik natuurlijk buiten beeld gelaten ;)

Wat betreft die betonnen bielzen heb je ook helemaal gelijk in. Heeeeeel slordig.  :-[ Die stapel Peco flex had ik liggen om dienst te doen in het schaduw station waar het niet uitmaakt wat er ligt. Spotgoedkoop op de kop getikt in de USA. Ik heb me voorgenomen om voor dit stukje eigenlijk alleen gebruik te maken van wat ik heb liggen, dus vandaar. Nu zal ik mijn best moeten doen om het weg te werken.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 747
Re:Kolendijkje Spoor N
« Reactie #3 Gepost op: 06 January 2010, 16:11:00 »
Leuk om te zien dat je ook bent begonnen met een "boekenplank baantje".
Ik blijf dit zeker volgen !

succes

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Kolendijkje Spoor N
« Reactie #4 Gepost op: 06 January 2010, 21:18:28 »
Goed, vanavond nog even twee kleine uurtjes geknutseld aan de Kolendijk.


De helling er op gelijmd. Met speciaal voor Jos nog wat extra whisky flessen in beeld.


Ondertussen even het frame in elkaar gezet om de plaat recht te houden.


De twee delen aan elkaar vast gezet.


En de derde rails er op gelegd.

Straks opruimen want vrijdag komen er kijkers. Niet voor dit kolendijkje hoor, maar ons huis staat te koop. Dus ff twee dagen niet knutselen, of in ieder geval geen rommel meer maken.

Groet,

Johan

Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 16443
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Kolendijkje Spoor N
« Reactie #5 Gepost op: 06 January 2010, 23:45:42 »
Citaat
Geïnspireerd door het “tentoonstellingsbaan: Cornfield Yard” draadje van Ronald Halma, voorheen bekend onder de naam “Ik bouw een H0 boekenplank-testbaan” kreeg ik het idee dat ik ook wel iets meer met deze boekenplank zou kunnen doen, maar het mag geen gewoon oer-Hollands spoordijkje worden.

Hartstikke leuk, Johan! Ik ga en blijf je volgen (y) Klasse :)

Citaat
Wat betreft die betonnen bielzen heb je ook helemaal gelijk in. Heeeeeel slordig.

Da's eigenlijk het enige punt van kritiek; dat ga je niet wegwerken. Misschien toch een aantal flexen scoren in Houten a.s. zaterdag die wel passend zijn voor het gekozen tijdperk?

EDIT quote link gerepareerd.
« Laatst bewerkt op: 07 January 2010, 00:06:27 door Ronald Halma »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8000
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Kolendijkje Spoor N
« Reactie #6 Gepost op: 06 January 2010, 23:52:56 »
Het begint als een boekenplankbaantje, het eindigt als een tentoonstellingsbaan...  :)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 16443
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Kolendijkje Spoor N
« Reactie #7 Gepost op: 07 January 2010, 00:06:59 »
Tja, je zou het wel zeggen, he? ::) ;D ;)

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • N en G rijder
Re:Kolendijkje Spoor N
« Reactie #8 Gepost op: 07 January 2010, 00:11:50 »
Met speciaal voor Jos nog wat extra whisky flessen in beeld.

Vergis ik me nou of is die 2e fles van links een stuk leger?  ;D

Iets zegt mij dat dit er mooi uit gaat zien, ik blijf je volgen hoor  (y)

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Kolendijkje Spoor N
« Reactie #9 Gepost op: 07 January 2010, 00:13:09 »
Zolang ik die betonpuisten niet vervang zal dit geen tentoonstellingsbaantje worden ;)

Als het zover gaat komen, dan heb ik daar een ander onderwerp voor in gedachten. Dat moet dan een whisky distilleerderij worden *hik*
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • N en G rijder
Re:Kolendijkje Spoor N
« Reactie #10 Gepost op: 07 January 2010, 00:29:05 »
Daar zal dan geen stukje recht spoor op te vinden zijn  ;D

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Kolendijkje Spoor N
« Reactie #11 Gepost op: 07 January 2010, 00:33:30 »
Wellicht dat ik hem ten tijde van de drooglegging kan bouwen. Afijn, nu tijd voor een slokje uit een van die flessen daar en dan snurken. Morgen hoop ik wat ruimte te vinden om toch nog even wat verder te prutsen.

Heb nog een stapel glasvezelbehang liggen en ik wil eens proberen of ik daar mooi het dijkje mee kan maken.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Kolendijkje Spoor N
« Reactie #12 Gepost op: 07 January 2010, 21:18:32 »
Helaas, vandaag mocht er niet geknutseld worden van 'de commissie'. Het huis moest opgeruimd worden om morgen de kijkers te ontvangen en dus geen rommel maken!

Gelukkig heb ik mij vanmiddag uitstekend vermaakt door weer eens een kijkje te nemen bij Jaap thuis in "Nieuw Preiserland"
Tjonge, wat kun je daar toch veel van leren  (y)
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8679
    • Midland
Re:Kolendijkje Spoor N
« Reactie #13 Gepost op: 07 January 2010, 21:35:58 »
Oh ja, was ff vergeten dat je met de boekenplank bezig was.
Had berichtje geplaatst bij grote project wat nog stil ligt dus.

Succes verder, Koen
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Bas Valkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re:Kolendijkje Spoor N
« Reactie #14 Gepost op: 07 January 2010, 21:36:24 »
Is dat boven op de spanten ook 4mm berken multiplex? zoja om de hoeveel cm moet je ongeveer ondersteunen voor het doorbuigt?

Als dit werkt scheelt me dat weer 5 mm hoogte in mijn spiraal :)