Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door hervé
Vandaag om 01:19:12
Heroplage Artitec Plan W? door dennie
Vandaag om 00:28:31
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
13 July 2025, 23:28:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
13 July 2025, 23:03:47
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
Een NS 5500 knutselen door Huup
13 July 2025, 22:29:30
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door MOVisser
13 July 2025, 22:23:23
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door j.ossebaar
13 July 2025, 22:17:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door eichddraig
13 July 2025, 21:20:14
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
13 July 2025, 19:51:56
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
13 July 2025, 18:24:58
Sikje 225 door Huup
13 July 2025, 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
13 July 2025, 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
13 July 2025, 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
13 July 2025, 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
13 July 2025, 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
13 July 2025, 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
13 July 2025, 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
13 July 2025, 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
13 July 2025, 14:54:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
13 July 2025, 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
13 July 2025, 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
13 July 2025, 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
13 July 2025, 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
13 July 2025, 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
13 July 2025, 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
13 July 2025, 11:44:52
  

Auteur Topic: Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)  (gelezen 10460 keer)

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Gepost op: 29 December 2009, 15:00:16 »
Naar aanleiding van de modelbespreking "Roco KNZ ketelwagen" heb ik gemeend even wat plaatjes te moeten posten, met name n.a.v. de volgende bijdragen
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23939.msg361918.html#msg361918
KNZ, het latere AKZO, heeft in Hengelo ook een spooraansluiting hoor.
Hier werden namelijk ook de zoutwagens geladen (de zeeblauwe Armita bulkwagen voor Rotterdam en de HBis treinen richting Chiasso ed) en de chloortreinen richting de Botlek. Verder; voordat op locatie Hengelo een gasturbine kwam was er per spoor een continue aanvoer van kolen (de blauwe transportgoten zijn nog deels zichtbaar)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23939.msg361942.html#msg361942
De Akzo spoorlijn loop over het oude GOLS spoorlijn (Gelders Overijselse Lokaal Spoorwegen)
http://www.stationsweb.com/station.asp?station=hengelogols, http://www.henkkuiper.fotopic.net/c1438059.html
De eerste opname van 18 maart 1986 toont het slechts kort bestaande vervoer van kolen kort nadat de installatie was gebouwd, zonder enige nabewerking.
"Kort" is in het pre-internet-tijdperk. Ik was erheen gefietst uit Enschede na nieuws via Op de Rails dat de oude GOLS lijn weer een stuk zou worden (of "was", ik weet het niet meer uit mijn hoofd) verlengd richting Boekelo, met een extra omloopspoor, vanwege dat kolenvervoer. Via de genoemde URL van Henk Kuiper is deze opname te vinden daarvan http://www.henkkuiper.fotopic.net/p47708056.html. Daar staat dus bij "wat er is overgebleven", maar eigenlijk was dat dus helemaal niet overgebleven (toen de A35 werd aangelegd) want het is in 1986 pas heraangelegd. Mijn dia's laten alleen maar een nieuwer ballastbed zien t.o.v. deze opname, dus maar achterwege gelaten.

Als je weet dat de Akzo toen door Bakkies/Hippels/600-en werd bediend (de 612) en later door 2200-en, dan geeft dit je trouwens een licentie om met 1 loc en slechts 6 Fads-en te rijden!
Dat bakkie 612 komt op de volgende opname aan bij de (overweg voor de) poort van Akzo na te hebben kopgemaakt voorbij het aansluitwissel van de Akzo-sporen op de oude GOLS lijn (waarvan je het baanlichaam links ziet stijgen om over het Twentekanaal te gaan).

De genoemde overweg en de poort.

Dat het omloopspoor voor de gewone Akzo bediening niet nodig was (omloopspoor op Akzo terrein aan de kade) zie je op de volgende twee opnamen, waar de 612 een rijtje ketelwagens naar de GOLS lijn duwt. De eerste opname laat nog duidelijk de GOLS lijn richting Hengelo zien, de tweede laat meer trein zien. De zwarte plekken van het baanlichaam zijn trouwens platgebrande bermen (dat deed men later niet meer, zoals uit latere opnames zal blijken).


Nu staat de 612 op de oude GOLS-lijn in de startblokken voor de aanval van de helling naar de brug over het Twentekanaal, we kijken richting Boekelo en Haaksbergen en het lichtgrijze in de achtergrond is het nieuwe ballastbed van het herlegde stuk spoor met omloopspoor voor het kolenvervoer. Links van de 612 zie je een héél typisch object voor deze omgeving, een oude zouttoren (waar vroeger het zout werd gewonnen).

De 612 pruttelt omhoog over de oude GOLS-lijn langs het aansluitspoor van de Akzo.

Als afsluiting van deze dag nog een opname van het recent geruimde Hengelo GOLS, maar nog wel met spoor in zicht bij het straatnaambordje "Golsstraat" ("Naar het Gelders Overijsselse Lokaal Spoor"). De bouwers zijn al in aantocht om het vol te bouwen.

(vergelijk dat eens met http://www.henkkuiper.fotopic.net/p47708050.html!)

Op 6 juli 1990 ben ik nog eens bij Akzo wezen kijken.
Op de kade langs het Twentekanaal zien we de Akzo-loc staan met een voor NS samengesteld deel van de trein naar het station van Hengelo. Achteraan hangen twee Hbis-en met zakken zout voor de wekelijkse trein naar Chiasso (moet ik ook nog ergens een plaat van hebben, achter een 1300 meen ik).

Dan eindelijk de zoutwagens (met NS-vignet en opschrift "Zout" op zeegroen; is dat niks voor Roco??): de 617 komt met 6 lege exemplaren over de brug over het Twentekanaal dat hier erg smal is wegens een sluis.

Na kopmaken duwt hij ze naar de Akzo, hier bij de aansluiting van het kolenspoor. Vergelijk de begroeiing!

Het Akzo-terrein wordt weer verlaten met de in de eerste opname klaarstaande trein ketelwagens en Hbis-en, die hier de oude GOLS-lijn opgeduwd wordt. Ook hier veel begroeider.

Maar dan ben je er als Bakkie nog niet... daar zetten we nog 7 beladen zoutwagens tegenaan!

... en dan nog eens 8!

Dan mag je pas wegzwoegen met 15 beladen zoutwagens, 7 ketelwagens en 2 Hbis-en... Hoezo, alleen korte treinen en rangeren met een Hippel?   :P


Maar toen was het toch voorbij met de 600-en daar en kwam de 2200.
Op 28 augustus 1990 is de 2336 met 17 beladen zoutwagens, al afgebogen van de oorspronkelijke GOLS-lijn, onderweg langs de Hengelose Kuipersdijk ter hoogte van het FannyBlankers Koenstadion.

Naast de "Parallelweg Ss" (!) bij de overweg Pruisische Veldweg is kopgemaakt en nu wordt de trein teruggeduwd naar het emplacement van station Hengelo (waarbij de evenementenhalte FBK Stadion aan dat spoor bij de overweg Kuipersdijk wordt gepasseerd).


"En toen was het verhaaltje uit"  :D

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
  • Einzelganger
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #1 Gepost op: 29 December 2009, 15:07:22 »
NEEEEEEE...( dreindrein ) nog een verhaaltje, Illy nog een keer vertellen, nog een keer nog een keer ( teletubietaal )


wel gave plaatjes.


eric

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #2 Gepost op: 29 December 2009, 17:13:01 »
Zeer leuke reportage daar dit in de regio is waar ik destijds veel kwam.

Bedankt  (y)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #3 Gepost op: 29 December 2009, 18:03:03 »
Geweldig Illya!  :-*
Zeer fraaie plaatjes omringd door een interessant verslag.

Wel zonde hoor dat deze zeegroene NS zoutwagens door geen een fabrikant is uitgebracht.

Jeroen
We're all riders on this train.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #4 Gepost op: 29 December 2009, 18:14:49 »
Wel zonde hoor dat deze zeegroene NS zoutwagens door geen een fabrikant is uitgebracht.

Jeroen


Dat waren nog een tijden de Akzo zouttrein









Mvg, J

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #5 Gepost op: 29 December 2009, 18:19:15 »
Illya,

Leuk verhaaltje maar wil toch nog wat commentaar leveren, m.n.op de laatste twee foto's.

Foto 1 ""Maar toen was het toch voorbij met de 600-en daar en kwam de 2200.
Op 28 augustus 1990 is de 2336 met 17 beladen zoutwagens, al afgebogen van de oorspronkelijke GOLS-lijn, onderweg langs de Hengelose Kuipersdijk ter hoogte van het FannyBlankers Koenstadion. ""

Het lijkt mij dat de 2200 juist terug rijd naar station Hengelo en dus nog op de GOLS lijn rijdt.

Foto 2 "" Naast de "Parallelweg Ss" (!) bij de overweg Pruisische Veldweg is kopgemaakt en nu wordt de trein teruggeduwd naar het emplacement van station Hengelo (waarbij de evenementenhalte FBK Stadion aan dat spoor bij de overweg Kuipersdijk wordt gepasseerd).""

Is er wel kopgemaakt? Lijkt mij dat de locomotief in de richting enschede staat en wel terug moet duwen.

Kaartje ter verduidelijking
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF8&ll=52.252029,6.810472&spn=0.007107,0.022724&z=16



Jeroen

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #6 Gepost op: 29 December 2009, 20:59:50 »
Leuk verhaaltje maar wil toch nog wat commentaar leveren, m.n.op de laatste twee foto's.
Foto 1 ""Maar toen was het toch voorbij met de 600-en daar en kwam de 2200.
Op 28 augustus 1990 is de 2336 met 17 beladen zoutwagens, al afgebogen van de oorspronkelijke GOLS-lijn, onderweg langs de Hengelose Kuipersdijk ter hoogte van het FannyBlankers Koenstadion. ""
Het lijkt mij dat de 2200 juist terug rijd naar station Hengelo en dus nog op de GOLS lijn rijdt.
Kaartje ter verduidelijking
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF8&ll=52.252029,6.810472&spn=0.007107,0.022724&z=16
het klopt dat hij naar station Hengelo rijdt, maar dat is NIET de GOLS lijn. Die ging namelijk naar ... Hengelo GOLS (niet Hengelo SS) en dat lag bij de ... huidige Golsstraat.
Als je op jouw Google maps link iets verder naar linksboven gaat, zie je die straat.
Vanaf het Twentekanaal liep de oorspronkelijke GOLS-lijn vrijwel recht omhoog (door de labels "Atalantestraat", "Marathonlaan" en "Athenestraat" langs de Twekkelerweg en bij Twekkelerplein nog wat verder links buigend naar de Golsstraat) in plaats van rechts langs de Kuipersdijk te verlopen en daarmee mee te buigen. Dat is een verbindingsbaan die speciaal is gebouwd om de Akzo makkelijk te kunnen gaan bedienen dan via de verbinding (met straatspoor meen ik) via de Zutphense lijn (en blijven bedienen bij opbraak daarvan en Hengelo GOLS).
De trein rijdt hier op dat nieuwere NS-baanvak tussen de lijn Hgl-Es en de GOLS-lijn langs de Akzo.
Foto 2 "" Naast de "Parallelweg Ss" (!) bij de overweg Pruisische Veldweg is kopgemaakt en nu wordt de trein teruggeduwd naar het emplacement van station Hengelo (waarbij de evenementenhalte FBK Stadion aan dat spoor bij de overweg Kuipersdijk wordt gepasseerd).""
Is er wel kopgemaakt? Lijkt mij dat de locomotief in de richting enschede staat en wel terug moet duwen.
Kaartje ter verduidelijking
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF8&ll=52.252029,6.810472&spn=0.007107,0.022724&z=16
Als je van de Akzo komt, rijd je van middenonder naar _rechts_ midden, alsof je rechtstreeks van de Akzo naar Enschede wilt/kunt) en moet je daarna naar linksboven. Dat is een wisseling van richting (en natuurlijk omgooien van het wissel aan de Parallelweg Ss) en dus kopmaken.
Heb je wel ingezoomd om te zien waar het spoor loopt?  ::)

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #7 Gepost op: 29 December 2009, 22:11:55 »
Als afsluiting van deze dag nog een opname van het recent geruimde Hengelo GOLS, maar nog wel met spoor in zicht bij het straatnaambordje "Golsstraat" ("Naar het Gelders Overijsselse Lokaal Spoor"). De bouwers zijn al in aantocht om het vol te bouwen.
Overigens was dat laatste spoor naar het vroegere Hengelo GOLS óók vanaf de lijn Hgl-Es, (zie Google Maps) vanaf de Golsstraat liep dat in de Watertorenlaan en langs het "bos" schuin over het groen naar het begin van de Parallelweg Ss, waar je op de luchtfoto nog aan de bodem ziet dat het spoor links naast de weg naar het derde spoor daar ging.
Als ik mij goed herinner, was er een hek aan de westzijde van de Kuipersdijk.

Spoorslag 70

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
  • Periode III/IV
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #8 Gepost op: 29 December 2009, 22:17:48 »
het klopt dat hij naar station Hengelo rijdt, maar dat is NIET de GOLS lijn. Die ging namelijk naar ... Hengelo GOLS (niet Hengelo SS) en dat lag bij de ... huidige Golsstraat.
Als je op jouw Google maps link iets verder naar linksboven gaat, zie je die straat.
Vanaf het Twentekanaal liep de oorspronkelijke GOLS-lijn vrijwel recht omhoog (door de labels "Atalantestraat", "Marathonlaan" en "Athenestraat" langs de Twekkelerweg en bij Twekkelerplein nog wat verder links buigend naar de Golsstraat) in plaats van rechts langs de Kuipersdijk te verlopen en daarmee mee te buigen. Dat is een verbindingsbaan die speciaal is gebouwd om de Akzo makkelijk te kunnen gaan bedienen dan via de verbinding (met straatspoor meen ik) via de Zutphense lijn (en blijven bedienen bij opbraak daarvan en Hengelo GOLS).
De trein rijdt hier op dat nieuwere NS-baanvak tussen de lijn Hgl-Es en de GOLS-lijn langs de Akzo.Als je van de Akzo komt, rijd je van middenonder naar _rechts_ midden, alsof je rechtstreeks van de Akzo naar Enschede wilt/kunt) en moet je daarna naar linksboven. Dat is een wisseling van richting (en natuurlijk omgooien van het wissel aan de Parallelweg Ss) en dus kopmaken.
Heb je wel ingezoomd om te zien waar het spoor loopt?  ::)

Als rasechte Hengelo-er en voormalig AKzo medewerker ben ik bekend met de situatie.Wordt de trein geduwd richting het AKzo terrein of hij wordt getrokken richting het baanvak Hengelo-Enschede. Maar er wordt zeker geen kop gemaakt.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #9 Gepost op: 30 December 2009, 12:30:23 »

De trein rijdt hier op dat nieuwere NS-baanvak tussen de lijn Hgl-Es en de GOLS-lijn langs de Akzo.Als je van de Akzo komt, rijd je van middenonder naar _rechts_ midden, alsof je rechtstreeks van de Akzo naar Enschede wilt/kunt) en moet je daarna naar linksboven. Dat is een wisseling van richting (en natuurlijk omgooien van het wissel aan de Parallelweg Ss) en dus kopmaken.

 ??? als je kop maakt betekent dit dat de locomotief omloopt naar de andere kant, maar de foto laat zien dat dat niet gebeurd is. De loc rijdt ,  van uit Akzo bezien, eerst met een bocht naar rechts naar Enschede. Dan moet hij dus richting veranderen om naar Hengelo te gaan. Als hij niet omloopt moet de locomotief duwen.

schets:

<-Hengelo ______________________________________Enschede >
               ______________________________________
                ________________________________ (kopspoor)
                        \____________________/
                                    /           
                                   /
                       AKZO    /
Jeroen

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #10 Gepost op: 30 December 2009, 13:49:57 »
Wel zonde hoor dat deze zeegroene NS zoutwagens door geen een fabrikant is uitgebracht.
Wat niet is, kan nog komen toch? Zou wel een welkome aanvulling zijn op het nederlandse goederenwagenpark in 1:87!

Groet, Edwin

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #11 Gepost op: 30 December 2009, 14:07:53 »
Wie weet waar ik (schaal)tekeningen kan vinden van deze zoutwagens?

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #12 Gepost op: 30 December 2009, 18:21:57 »
Mooie fotorepo Illya, leuk en leerzaam om te lezen en te bekijken. Thanks !
Wordt het toch nog gezellig!

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #13 Gepost op: 30 December 2009, 19:05:36 »
Wie weet waar ik (schaal)tekeningen kan vinden van deze zoutwagens?

mvg,
 Sander
bedoel je de zeegroen zoutwagens Sander?
Als je die bedoeld kan ik je misschien helpen

groetjes edwin
« Laatst bewerkt op: 30 December 2009, 19:07:38 door edwin1974 »

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #14 Gepost op: 30 December 2009, 19:19:22 »
Edwin,

die bedoel ik inderdaad.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander