KNZ, het latere AKZO, heeft in Hengelo ook een spooraansluiting hoor.Hier werden namelijk ook de zoutwagens geladen (de zeeblauwe Armita bulkwagen voor Rotterdam en de HBis treinen richting Chiasso ed) en de chloortreinen richting de Botlek. Verder; voordat op locatie Hengelo een gasturbine kwam was er per spoor een continue aanvoer van kolen (de blauwe transportgoten zijn nog deels zichtbaar)
De Akzo spoorlijn loop over het oude GOLS spoorlijn (Gelders Overijselse Lokaal Spoorwegen)http://www.stationsweb.com/station.asp?station=hengelogols, http://www.henkkuiper.fotopic.net/c1438059.html
Wel zonde hoor dat deze zeegroene NS zoutwagens door geen een fabrikant is uitgebracht.Jeroen
Leuk verhaaltje maar wil toch nog wat commentaar leveren, m.n.op de laatste twee foto's. Foto 1 ""Maar toen was het toch voorbij met de 600-en daar en kwam de 2200.Op 28 augustus 1990 is de 2336 met 17 beladen zoutwagens, al afgebogen van de oorspronkelijke GOLS-lijn, onderweg langs de Hengelose Kuipersdijk ter hoogte van het FannyBlankers Koenstadion. ""Het lijkt mij dat de 2200 juist terug rijd naar station Hengelo en dus nog op de GOLS lijn rijdt.Kaartje ter verduidelijkinghttp://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF8&ll=52.252029,6.810472&spn=0.007107,0.022724&z=16
Foto 2 "" Naast de "Parallelweg Ss" (!) bij de overweg Pruisische Veldweg is kopgemaakt en nu wordt de trein teruggeduwd naar het emplacement van station Hengelo (waarbij de evenementenhalte FBK Stadion aan dat spoor bij de overweg Kuipersdijk wordt gepasseerd).""Is er wel kopgemaakt? Lijkt mij dat de locomotief in de richting enschede staat en wel terug moet duwen.Kaartje ter verduidelijkinghttp://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF8&ll=52.252029,6.810472&spn=0.007107,0.022724&z=16
Als afsluiting van deze dag nog een opname van het recent geruimde Hengelo GOLS, maar nog wel met spoor in zicht bij het straatnaambordje "Golsstraat" ("Naar het Gelders Overijsselse Lokaal Spoor"). De bouwers zijn al in aantocht om het vol te bouwen.
het klopt dat hij naar station Hengelo rijdt, maar dat is NIET de GOLS lijn. Die ging namelijk naar ... Hengelo GOLS (niet Hengelo SS) en dat lag bij de ... huidige Golsstraat.Als je op jouw Google maps link iets verder naar linksboven gaat, zie je die straat. Vanaf het Twentekanaal liep de oorspronkelijke GOLS-lijn vrijwel recht omhoog (door de labels "Atalantestraat", "Marathonlaan" en "Athenestraat" langs de Twekkelerweg en bij Twekkelerplein nog wat verder links buigend naar de Golsstraat) in plaats van rechts langs de Kuipersdijk te verlopen en daarmee mee te buigen. Dat is een verbindingsbaan die speciaal is gebouwd om de Akzo makkelijk te kunnen gaan bedienen dan via de verbinding (met straatspoor meen ik) via de Zutphense lijn (en blijven bedienen bij opbraak daarvan en Hengelo GOLS).De trein rijdt hier op dat nieuwere NS-baanvak tussen de lijn Hgl-Es en de GOLS-lijn langs de Akzo.Als je van de Akzo komt, rijd je van middenonder naar _rechts_ midden, alsof je rechtstreeks van de Akzo naar Enschede wilt/kunt) en moet je daarna naar linksboven. Dat is een wisseling van richting (en natuurlijk omgooien van het wissel aan de Parallelweg Ss) en dus kopmaken.Heb je wel ingezoomd om te zien waar het spoor loopt?
De trein rijdt hier op dat nieuwere NS-baanvak tussen de lijn Hgl-Es en de GOLS-lijn langs de Akzo.Als je van de Akzo komt, rijd je van middenonder naar _rechts_ midden, alsof je rechtstreeks van de Akzo naar Enschede wilt/kunt) en moet je daarna naar linksboven. Dat is een wisseling van richting (en natuurlijk omgooien van het wissel aan de Parallelweg Ss) en dus kopmaken.
Wel zonde hoor dat deze zeegroene NS zoutwagens door geen een fabrikant is uitgebracht.
Wie weet waar ik (schaal)tekeningen kan vinden van deze zoutwagens?mvg, Sander