Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Janse
Vandaag om 08:27:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Marc tramt
Vandaag om 08:08:29
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
  

Auteur Topic: Samenstelling Berlijntrein tussen 1985 en 1990  (gelezen 15011 keer)

rik s

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Samenstelling Berlijntrein tussen 1985 en 1990
« Reactie #15 Gepost op: 13 October 2012, 22:46:49 »
bkd hing altijd achteraan vanuit hoofddorp,of bedoelde je dat niet?

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: Samenstelling Berlijntrein tussen 1985 en 1990
« Reactie #16 Gepost op: 13 October 2012, 23:05:08 »
Ik dacht altijd aan de duitsland kant, maar ik kan me vergissen
« Laatst bewerkt op: 14 October 2012, 14:53:33 door obb70 »

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: Samenstelling Berlijntrein tussen 1985 en 1990
« Reactie #17 Gepost op: 15 October 2012, 11:53:45 »
Nee, bij internationale treinen rijden Nederlandse versterkingsrijtuigen altijd aan de Nederlandse zijde van de trein. Bij een trein Nederland-Duitsland rijdt de BKD dus achteraan, zodat in Bentheim de reizigers het rijtuig rustig kunnen verlaten terwijl de rest van de trein al verder rijdt. Andersom, bij een trein Duitsland-Nederland, kan de BKD van te voren al aan de NS-loc gekoppeld worden, zodat loc en rijtuig in één beweging voor de trein geplaatst kunnen worden. Dat scheelt een rangeerbeweging met een aparte rangeerloc en is dus goedkoper en sneller. Bovendien hoeft dan in Hoofddorp ook niet met de rijtuigen gerangeerd te worden, omdat de voorkant van de trein dan de achterkant van de volgende trein wordt en de BKD dus in Bentheim weer achteraan hangt.

Wat wel gebeurde was dat in een trein naar Duitsland enkele rijtuigen naar Enschede meereden. Deze rijtuigen liepen wel vooraan, en de loc die de trein naar Hengelo had gebracht, ging in Hengelo met deze rijtuigen direct door naar Enschede. Voor de rijtuigen naar Duitsland werd dan in Hengelo een andere loc geplaatst, die de rijtuigen naar Bentheim bracht. Een foto van een dergelijk trein is te vinden in het boek "De moderne tractie bij de NS in kleur": trein 231 Amsterdam-Duitsland-Denemarken op (maandag) 30 juni 1986: NS 1223 - NS ICR A (Benelux-kleuren) - NS ICR B - DSB BD - DB ABm - DB Bm (?) - DB ABm - DB Bm - NS ICR BKD.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: Samenstelling Berlijntrein tussen 1985 en 1990
« Reactie #18 Gepost op: 16 October 2012, 21:45:49 »
Het verhaal van achterop/ aan de nl lopen is in iedergeval waterdicht  (y) en leuk om te weten dat er logica achter zat
FF toch maar de dias erbij gepakt: het klopt!
« Laatst bewerkt op: 16 October 2012, 23:07:06 door obb70 »

jakop

  • Gast
Re: Samenstelling Berlijntrein tussen 1985 en 1990
« Reactie #19 Gepost op: 28 November 2012, 20:18:45 »

1624 + D 345 bij Oldenzaal, 14-09-1985 (bron Mispoes)

Zo uit mijn hoofd (D 345 in 1985): loc+B+AB+WR+AB+B+BD waarbij de eerste drie DR-rijtuigen waren en de laatste drie DB-rijtuigen.

Inderdaad Frank, treinpaar 344/345 Hoek van Holland-Hannover-Berlin/Bad Harzburg. Op 20-8-1989; 1103+Bom28?*+ABom222+WRm130+Bm232+ABm225+BDms273.

Dit lijkt mij qua tijdperk en samenstelling (DR en DB) een leuke trein om samen te stellen. Ook omdat de maximum lengte 6 rijtuigen op m'n baan is past dit perfect. Nu zoek ik de rijtuigen in model, d.w.z. lengteschaal 1:100 of 1:935.

Het DB deel al gevonden:

Roco 44390 Bm234 > zou een Büm234 zijn lees ik elders, maar deze heb ik al toevallig en er staat Bm234 op. (is de 232 echt zo anders?)
Roco 4288S ABm225 > zou een ABüm225 zijn volgens zelfde bron.
Roco 44393 BDms273 > zou een BDüm273 zijn

Zijn dit nu werkelijk andere rijtuigen of zijn de afwijkingen nihil?

en

weet iemand modellen van de 3 DR rijtuigen?

Jakop

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re: Samenstelling Berlijntrein tussen 1985 en 1990
« Reactie #20 Gepost op: 28 November 2012, 21:12:16 »
Leuk treintje Jakop! Ik maak dezelfde maar dan van tien jaar eerder toen deze trein de naam Harz Expres nog droeg.

ik zou de volgende DR-rijtuigen nemen:

Roco 45511: ABme
Roco 45512: Bme
Roco 45515: WRme

Alle drie 1:100
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

jakop

  • Gast
Re: Samenstelling Berlijntrein tussen 1985 en 1990
« Reactie #21 Gepost op: 28 November 2012, 21:26:18 »
Dank je Frank  (y)

Ik had inmiddels de Roco 45716 gevonden (WRm130 met DB logo) maar die jij noemt is natuurlijk de juiste.
Voor de andere DR's was ik nog zoekende  ::)

Kunnen die DB's er voor doorgaan met die kleine typeafwijkingen?

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re: Samenstelling Berlijntrein tussen 1985 en 1990
« Reactie #22 Gepost op: 28 November 2012, 21:30:05 »
Op E-bay Duitsland staan van alle drie diverse aanbiedingen (w.o. echte koopjes)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: Samenstelling Berlijntrein tussen 1985 en 1990
« Reactie #23 Gepost op: 29 November 2012, 16:56:54 »
Kunnen die DB's er voor doorgaan met die kleine typeafwijkingen?
Als je daarmee het verschil tussen Büm234 en Bm234 (en ABüm/ABm en BDüm/BDms) bedoelt: ja, dat zijn dezelfde rijtuigen, alleen de letter is verdwenen. De letter "ü" had betrekking op de aanwezigheid van overdekte wagenovergangen. Nadat de laatste rijtuigen zonder overdekte wagenovergangen verdwenen waren, was de functie van deze letter overbodig en kon dus vervallen.
« Laatst bewerkt op: 29 November 2012, 16:58:43 door Rudolfph. Reden: spelfout »
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

jakop

  • Gast
Re: Samenstelling Berlijntrein tussen 1985 en 1990
« Reactie #24 Gepost op: 29 November 2012, 18:51:41 »
Ja en ook of er wel zo'n groot verschil tussen de Bm232 en de Bm234 die ik al heb en ook in de stam blijft, maar ik ben gewoon nieuwsgierig wat het verschil is.

Jakop

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Samenstelling Berlijntrein tussen 1985 en 1990
« Reactie #25 Gepost op: 29 November 2012, 19:06:18 »
Van buiten opvallende verschillen tussen 232 en 234 zijn bv de instapdeuren en de raambreedte, zie plaatjes op http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,4922645.

jakop

  • Gast
Re: Samenstelling Berlijntrein tussen 1985 en 1990
« Reactie #26 Gepost op: 29 November 2012, 19:27:20 »
THNX Julius  (y)

Duidelijk...maar de 234 mag blijven. Het verschil is minder dan het verschil tussen 1:100 en 1:87  ;)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Samenstelling Berlijntrein tussen 1985 en 1990
« Reactie #27 Gepost op: 17 October 2013, 15:28:37 »
Is dit ook een Scandinavië express? De fotograaf zegt van wel maar ik twijfel, dacht zelf meer aan richting Polen.

Mocht dit een Scandinavië express zijn zou iemand mij dan kunnen vertellen welke wagens dit zijn?



mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: Samenstelling Berlijntrein tussen 1985 en 1990
« Reactie #28 Gepost op: 17 October 2013, 15:43:54 »
Op basis van de samenstelling zeg ik dat dit trein 345 Hoek van Holland-Berlin is. In het boek "De jaren tachtig bij de NS in kleur" staat namelijk precies dezelfde treinsamenstelling met loc 1103 op 20 augustus 1989. Samenstelling: NS 1100-DR Bom-DR ABom-Mitropa R-DB Bm-DB ABm-DB BDms. De laatste DB-rijtuigen gingen trouwens naar Bad Harzburg en niet naar Berlin.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

jakop

  • Gast
Re: Samenstelling Berlijntrein tussen 1985 en 1990
« Reactie #29 Gepost op: 17 October 2013, 16:01:23 »
Hier is er een draadje over  (y)