Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11

Auteur Topic: Bouw klein voorstation 'Amerpoort' begonnen  (gelezen 462956 keer)

Remco.

• Offline Offline
Re: Bouw klein voorstation 'Amerpoort' begonnen
« Reactie #105 Gepost op: 12 October 2008, 14:49:00 »
Ja duidelijk dank je!

Gr. Remco.

RJ

• Offline Offline
« Reactie #106 Gepost op: 12 October 2008, 14:58:55 »
Die kastjes zijn trouwens groen gekleurd en staan haaks op het spoor, dus het kastje op je foto moet je 90 graden draaien. Ook zijn ze iets anders van vorm. En verder heb je bij je rails aan beide kanten zo'n kabelinvoer, volgens mij zit dat maar aan één kant van de rails een aantal meters voor een sein.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #107 Gepost op: 12 October 2008, 15:02:38 »
Die kastjes die je bedoeld ken ik, ik kan even niet zo snel een fotootje vinden maar ik weet wat je bedoeld.

Die kabelinvoer heb ik overal geplaatst waar ik kabels op de rails heb en 'horen' niet bij het sein zeg maar.

Bedankt in ieder geval voor de info! Ik ga eens op zoek naar die groene verf.

ruben giesbertz

• Gast
« Reactie #108 Gepost op: 12 October 2008, 18:01:18 »
Hier wat foto's van de kastjes in Venlo:

Groetjes Ruben

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #109 Gepost op: 12 October 2008, 18:18:51 »
Hey bedankt Ruben,

Nu eens kijken waar ik ze het beste kwijt kan :D

Gr. Remco.

Eerst trouwens een weekje op vakantie ;D Daarna weer verder, even op Eurospoor wat noodzakelijkheden halen en weer door ;D

« Laatst bewerkt op: 13 October 2008, 01:30:35 door Remco »

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #110 Gepost op: 16 October 2008, 22:46:30 »
Nou het midweekje vakantie zit er op :) dus dan kunnen we er weer tegen aan. Vanavond even de baan ontdaan van steentjes die her en der zaten maar niet horen. Verder even wat roest verf bijgewerkt. En op de wissels nog wat verf aan gebracht op plekjes die ik nog niet had gedaan ( Lees: vergeten maar toen ik van de week ergens op een station stond zag ik dat ik wat vergeten was :) )

Ik heb nu ook heel wat info verzameld over hoe ik het eea moet plaatsen naast de rails dus dat is mooi. Verder ben ik nog aan het denken over hoe ik de perrons ga maken.

Ik overweeg eventueel met DAS klei een houten plank te bekleden en dan te krassen als perron, maar ik twijfel of het dan echt zo mooi wordt als ik wil. Heeft iemand hier al eens ervaring mee opgedaan ?

Verder heb ik meerdere variaties gezien van het schakelkastje zowel in kleur als vorm, geel met een hekje er om heen, grijze, groene. Dus daar zijn zat mogelijkheden in :)

Gr. Remco.

Ps:

Deze heb ik gepromoveerd tot mijn Avatar. Ik vind het een geslaagde foto welke precies de goede setting van het station weergeeft ;D
« Laatst bewerkt op: 16 October 2008, 22:50:02 door Remco »

Robbert

• Offline Offline
« Reactie #111 Gepost op: 16 October 2008, 22:54:42 »
Ziet er goed uit joh ! Ga zo door. Even over die trappen.
Ik zou ze zo laten staan. Als reiziger en als machinist is
makkelijker om de trap te vinden en daar te stoppen.

Groetjes,

Robbert.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #112 Gepost op: 16 October 2008, 22:58:55 »
Bedankt,

Ja die trappen blijven ook daar. Ik heb ze nu een tijdje zo gehad en ik vind dat veruit het mooiste. Dat is echt een voordeel van het eenvoudig uitwerken in die schuimplaten vind ik. Ik heb echt helemaal visueel hoe het gaat worden.

Gr. Remco.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #113 Gepost op: 17 October 2008, 21:04:53 »
Goedeavond medespoorders,

Ik ben druk aan het uitproberen of ik misschien zelf een perron kan maken.
Ik heb eerst wat advies aan Reel-Cees gevraagd over een idee wat ik had en uiteindelijk ben ik het gaan proberen op een proef stukje:

Dit is met de hand gedaan:

Maar om dan de perron rand strak te krijgen is wel een behoorlijk gepiel. Dus ik dacht: Kan dat niet anders. Dus ik heb een plaatje styreen gepakt en ben flink aan het plakken gegaan. Daaruit kwam dit profieltje:

( Hierbij zie je ook de gevolgen van vingerwerk, ik drukte per ongeluk klei tussen de twee lagen schuim, ik denk dat ik dit ga proberen tegen te gaan door de plaatjes met houtlijm glad te strijken aan de zijkant voor het aanbrengen van de klei )

En hier heb ik hem over het proefdeel heen geschoven welke nog niet helemaal droog was en dat ging helemaal niet verkeerd. Ik denk dus als het meteen wordt gedaan dat het resultaat nog wel wat beter zal worden:

Morgen maar eens kijken of dat lukt met krassen. Als dat lukt dan wil ik het toch zelf gaan proberen en dan wel als volgt:

• 1 plaatje als onderkant van het perron, deze steekt dan iets uit want deze gaat gelijk liggen aan de isolatieplaat van de rails.
  • Dan 3 plaatjes daarop welke de diepte hebben van het perron, dus aan de achterkant zijn ze allemaal gelijk. Ik overweeg deze te vervangen door 9mm mdf. Dat geeft het geheel meer stevigheid en kan ik veilig alle attributen plaatsen zoals bovenleiding en lantaarns.
  • Dan de bovenste deze is 1.5mm dieper en steekt uit richting de rails.
  • Dan de DAS klei dun rollen en eromheen vouwen.
  • Dan mijn 'tooltje' over de rand schuiven en de rest weg snijden. Verder de bovenkant wegrollen vanaf de rails, andere kant op laat het los op de perron rand ontdekte ik :)
Gr. Remco.

« Laatst bewerkt op: 17 October 2008, 21:23:21 door Remco »

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #114 Gepost op: 17 October 2008, 21:50:36 »
Die blauwe ondervloerplaat is prima als demping te gebruiken. Maar als constructie-materiaal lijkt het me minder geschikt. Zeker niet in een gestapeld pakketje van 4-5 stroken. Ik zou het onderste deel zeker van 8 of 9 mm MDF maken.

Sander

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #115 Gepost op: 17 October 2008, 21:59:59 »
Hoi Sander,

Ja toen ik naar mijn proefstukje zat te kijken had ik al zoiets van, nee dat wordt hem niet :) 9mm MDF is even dik als 3 plaatjes. Dus dat kan het prima vervangen. Misschien probeer ik ook nog wel hem helemaal in hout te doen, maar dan moet ik even kijken hoe ik dat oplos met de verdikking van de perron rand. Ik weet niet of de klei zacht genoeg is om mijn 'tooltje' het te laten vormen zonder zeg maar vulling.

Gr. Remco.

Aanvulling:

Al liet Kees-Jan me wel zien dat hij het wel soortgelijk deed, dus op zich kan het wel hoor!
« Laatst bewerkt op: 17 October 2008, 22:28:58 door Remco »

ReesCees

• Gast
« Reactie #116 Gepost op: 18 October 2008, 07:56:38 »
Mijn methode is net anders Remco. zie Hier

Volgens mij kun je beter als ik het zo bekijk het hele perron een beton look geven door het helemaal van MDF te maken. De naden en richels kras je met een kraspen ook makkelijk in MDF. Daarbij komt dat je al je ballast hebt liggen en als je nu nog met Klei of gips gaat beginnen wordt dat een zooitje.

Kees-Jan

Bart Mestrom

• Offline Offline
« Reactie #117 Gepost op: 18 October 2008, 08:22:12 »
Opzich ziet Amerpoort er goed uit.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #118 Gepost op: 18 October 2008, 09:54:17 »
Mijn methode is net anders Remco. zie Hier

Volgens mij kun je beter als ik het zo bekijk het hele perron een beton look geven door het helemaal van MDF te maken. De naden en richels kras je met een kraspen ook makkelijk in MDF. Daarbij komt dat je al je ballast hebt liggen en als je nu nog met Klei of gips gaat beginnen wordt dat een zooitje.

Kees-Jan

Ik bedoelde soortgelijk als in dat jij ook schuim als vulling gebruikte ipv hout.
De bedoeling is om sowieso het perron los te maken en dan te plaatsen op de baan. Zodat ik en werkruimte heb en het inderdaad geen zooitje wordt. Want er moet ook nog geverfd worden en ik ken mijzelf ;D

Toevoeging:

Ik ga zo maar even naar de karwei en eens kijken wat er mogelijk is. Ik weet wel dat ik sterk twijfel om te gaan krassen, ik ben bang dat ik dat verpest.

Dus ik heb 2 opties:

Of volledig uit hout maken ( MDF ) waarbij ik dus even opzoek moet of er een strip te krijgen is waarmee ik de perronrand kan maken of MDF met een isolatieplaatje erop die uitsteekt als perronrand en dan bekleden met DAS klei.

Gr. Remco.

Hier een fotootje van het proefstukje in de grijze verf:

Op zich niet verkeerd denk ik :)

« Laatst bewerkt op: 18 October 2008, 10:14:02 door Remco »

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #119 Gepost op: 19 October 2008, 20:11:16 »
Goedeavond medespoorders,

Ik heb wat geprobeerd en zou graag wat advies willen:

Eerste foto's, betere verder op:

( Het is wat slecht te zien helaas maar goed ik ga het uitleggen en hopelijk is dan het plaatje compleet )

Even de bouwlamp aangezet, dat is wat beter:

Ik heb geprobeerd een perron te maken van MDF met een 3.6mm plaatje triplex erop dat is de perronrand.

Ik heb eerst geprobeerd het met klei te bekleden, geen succes, de klei hecht heel slecht dus moeilijk te bewerken in de juiste vorm. Ik heb ook het hout nat gemaakt om betere hechting te verkrijgen maar dat mocht niet baten.

Toen heb ik na eerder van Kees-Jan verkregen advies het perron een betonlook qua verf gegeven. Toen heb ik het perron geschilderd maar dat vond ik te glad. Met in gedachten wat Kees-Jan had laten zien in zijn draadje over perrons maken heb ik toen eens gezocht wat ik nog had staan en ik had nog witte latex staan met een hele fijne korrel erin. Deze heb ik op kleur gebracht en met een lakrollertje aangebracht. Hier kreeg ik zeg maar een soort schuurpapier als oppervlakte op het perron. Deze heb ik naderhand nog met korrel 150 schuurpapier een paar keer nageschuurd en de ergste puntjes zijn weg. Het is nu een heel wisselend ruwwig oppervlak.

Nu ben ik benieuwd wat jullie mening is over het ontstane resultaat ?

Ik wil sowieso nog witte vlakjes aanbrengen en een wash doen van wasbenzine met wat zwarte verf zodat de oneffenheden wat meer naar voren komen.

Perronlocatie:

Tot slot de locatie van het perron, volgens NEM norm 102, is de afstand tot het perron igv goederen 2.1 cm vanuit het hart van de rails ( B3 ) maar voor personen verkeer vind ik die afstand eigenlijk iets te veel. Wat gebruiken jullie ?

De hoogte is wel goed, deze heb ik vergeleken met een foto van Nicospilt met een 1600 en ik zie exact evenveel van de draaistellen als in 1:1.

Let wel: Het is iets wat ik geprobeerd heb, het kan ook zo de prullenbak in maar ik wilde het minimaal een keer gedaan hebben.

Bedankt alvast voor de tips + tools,

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 19 October 2008, 20:29:55 door Remco »