Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:39:15
Station Roodeschool door hervé
Vandaag om 23:29:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 23:09:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 23:04:24
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 23:03:05
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 22:55:41
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door sncf231e
Vandaag om 22:37:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:34:34
Verkoper beurs Houten door Wies
Vandaag om 22:22:43
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door wimk
Vandaag om 22:20:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 21:50:55
Waarschuwing: scam-websites zoals Modellbahnenshop.com door Reinout van Rees
Vandaag om 21:27:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
Vandaag om 21:24:12
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:21:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 21:16:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 20:44:55
Lodewickshaven door Frank 123
Vandaag om 20:34:11
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:29:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 20:17:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 19:35:12
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 19:18:29
Roco 21026 werkt niet goed door N-Sven
Vandaag om 19:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:04:28
Acme nieuwe ICNG door Edwin2121992
Vandaag om 18:49:17
Pendelbetrieb door Ronvgs
Vandaag om 18:47:07
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door R1954
Vandaag om 17:59:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Ronald Halma
Vandaag om 16:32:36
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 16:07:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 15:53:08
Update: baan in de tropen door Jelmer
Vandaag om 15:38:16
  

Auteur Topic: DR BR41 tijdperk III; Fleischmann of Piko  (gelezen 6825 keer)

Tjeerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
DR BR41 tijdperk III; Fleischmann of Piko
« Gepost op: 21 April 2008, 13:42:20 »
Hoi!

Ik zit te twijfelen tussen twee stoomloks uit het derde tijdperk van de DR.
De Fleischmann 4133 met grote windleiplaten en de Piko 50028 met kleinere windleiplaten.

Nu heb ik een paar vragen over de verschillen:
* De grote "flaporen" vind ik eigenlijk (iets) mooier, maar is dat nog realistisch rond 1968-1970?
* Technisch lijkt me de Fleischmann toch beter, heeft iemand hier ervaringen mee (Fleischmann, Piko of beide)?
* Zou er ook nog Loksound in te bouwen zijn? (Levert Fleischmann standaard in een andere, DB, 41'er.)

Groeten, Tjeerd

H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

genincr

  • Gast
Re: DR BR41 tijdperk III; Fleischmann of Piko
« Reactie #1 Gepost op: 21 April 2008, 15:55:36 »
* Technisch lijkt me de Fleischmann toch beter, heeft iemand hier ervaringen mee (Fleischmann, Piko of beide)?

Ongetwijfeld......... ;)

modelspotter

  • Gast
Re: DR BR41 tijdperk III; Fleischmann of Piko
« Reactie #2 Gepost op: 21 April 2008, 16:39:33 »
Het voorbeeld van de Fleischmann loc dateert eigenlijk van voor de jaren zestig van de vorige eeuw. Toen reden er nog machines met olifantenoren (Wagner windleiplaten). De 41 van Piko heeft als voorbeeld een loc van de voormalige DR (DDR). Te zien aan het hondehok (Mischvorwärmer) voor de schoorsteen op de ketel. Die kwamen echter af en toe met G en P tr. in de BRD, ook tot op het einde van de stoom aldaar (begin jaren tachtig).

Dus als een Westduitse loc met kleine Witte windleiplaten wordt gewenst, zoeken op ebay of mp naar een 41 van Fmn van de DB van een paar jaar terug. En als je perse nu zo'n loc wil hebben, koop dan een 03 en zet de ketel over... Wel het aantal zandleidingen (3 aan elke kant  voor de 03 en 4 voor de 41-er) wijzigen.
Dat was de (misplaatste) grap van Mln/Hamo. Die hadden een 03 ketel gebruikt voor hun 41 maar vergeten het aantal de zandleidingen aan te passen. Had als voordeel dat je een 03 zonder problemen met grote oren kon uitrusten.

Natuurlijk niet vergeten het locnummer aan te passen.

Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 21 April 2008, 16:46:43 door modelspotter »

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: DR BR41 tijdperk III; Fleischmann of Piko
« Reactie #3 Gepost op: 21 April 2008, 17:00:38 »
De Piko heeft veel meegegoten leidingen, de Fleischmann is veel gedetaileerder.

Ik zal ze eens naast elkaar zetten.
Vr. groeten,
Bob

lokmuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: DR BR41 tijdperk III; Fleischmann of Piko
« Reactie #4 Gepost op: 21 April 2008, 18:58:35 »
Koop geen Pikolok uit de DDR tijd want dit is een ramp wat rijden betreft.
Heb er verleden jaar de BR 41 gekocht en moest om de lok goed te laten rijden een Roco tender kopen.
De aandrijfstangen zijn van plastic en zelfs dit konden ze in de DDR niet goed maken, breken doormidden dus niet doen.
Hoe de nieuwe modellen zijn weet ik niet voorts brand ik mij vingers niet meer aan een Piko model.
gr Frits
n spoor

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: DR BR41 tijdperk III; Fleischmann of Piko
« Reactie #5 Gepost op: 21 April 2008, 19:11:46 »
net wat je zegt, het DDR-kunstof is zeker na een jaar of 20 niet zo sterk. Nu gebruikt men veel taaier spul, die nieuwe locs zijn zeker niet slecht. Er zit ook een stuk betere aandrijving in, met vliegwiel en de hele santekraam.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: DR BR41 tijdperk III; Fleischmann of Piko
« Reactie #6 Gepost op: 21 April 2008, 20:17:55 »
De oude DDR versie moet je zeker niet kopen.
De huidige Piko is een verbeterde versie met (inderdaad) taaier plastik voor de drijfstangen en een betere motor maar nog steeds dezelfde mallen met grof meegegoten leidingen:


De piko heeft ook nogal bling bling drijfstangen  ::)
klik voor een grotere foto

klik voor een grotere foto
De Fleischmann is een klasse beter maar ook duurder:

een foto zegt alles klik voor een grotere foto

Om het aanbod kompleet te maken:

De Marklin versie (ook verouderd)

De Roco Versie
Vr. groeten,
Bob

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: DR BR41 tijdperk III; Fleischmann of Piko
« Reactie #7 Gepost op: 21 April 2008, 20:26:08 »
De DDR-piko wil je juist wel, dat ding is gaaf.

ReesCees

  • Gast
Re: DR BR41 tijdperk III; Fleischmann of Piko
« Reactie #8 Gepost op: 21 April 2008, 21:10:45 »
De DDR-piko wil je juist wel, dat ding is gaaf.

Juist. Beste opmerking tot nu toe in dit draadje.

Kees-Jan




Tjeerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Re: DR BR41 tijdperk III; Fleischmann of Piko
« Reactie #9 Gepost op: 21 April 2008, 22:29:20 »
Bedankt voor alle bijdragen tot dusver!

Tja, het gaat mij dus om een 41'er van de DR, omstreeks 1968-1970.
Begrijp ik het goed dat de Fleischmann dit niet haalt, omdat toen de olifantoren eraf waren?

Dan blijft dus de Piko (nieuw-Piko) over, of bijv. een Roco DB versie ombouwen...
(Roco, lezen jullie mee???)

En een DDR-machine heb ik al. Een LEW El9 uit 1957 (4t, 1:1, 700mm, 2 electromotoren van elk 4.4kW). Die wordt nog altijd omgeknapt!

H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: DR BR41 tijdperk III; Fleischmann of Piko
« Reactie #10 Gepost op: 22 April 2008, 08:20:52 »
De DR Piko is best "gaaf" maar dan moet je niet te dichtbij komen  ;D
Rijeigenschappern zijn overigens prima.

Een DR 41 is in het echt natuurlijk het mooist  ;D
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: DR BR41 tijdperk III; Fleischmann of Piko
« Reactie #11 Gepost op: 23 April 2008, 08:00:26 »
Dan blijft dus de Piko (nieuw-Piko) over, of bijv. een Roco DB versie ombouwen...
(Roco, lezen jullie mee???)

De Roco 41 heeft een nieuwbouw ketel (zoals de 41 van de SSN)
Maar Roco heeft nieuw in het programma wel een DR 50er:

zie hier op de Roco website
Ziet er ook wel mooi uit :D
Vr. groeten,
Bob

genincr

  • Gast
Re: DR BR41 tijdperk III; Fleischmann of Piko
« Reactie #12 Gepost op: 24 April 2008, 03:23:27 »
Echt jaren '60 wordt het met de oude Fleischmann BR41 (1364), tenminste als je het niet zo nauw neemt met schaal en details......... ;)


Fleischmann BR41 oud (r) en nieuw (l)
« Laatst bewerkt op: 24 April 2008, 03:56:39 door FLMtreintjes »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12532
    • sleutelspoor
Re: DR BR41 tijdperk III; Fleischmann of Piko
« Reactie #13 Gepost op: 24 April 2008, 09:40:30 »
Na jaren trouwe dienst een nieuwe drijfstang gekregen.


SK
« Laatst bewerkt op: 24 April 2008, 09:44:38 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: DR BR41 tijdperk III; Fleischmann of Piko
« Reactie #14 Gepost op: 02 May 2008, 17:18:36 »
Nou de DRG 50er is nu ook in mijn bezit, prachtig model !

(niet dat ik je van die 41er wil afhouden  ;D)
Vr. groeten,
Bob