Scheef..... Verders mooie foto's, Wilmar Groet, Ruurd
Hallo Pentaxianen.Ik heb via internet een statief bij Kamera express gekocht nl : De Manfrotto 055xdb/804rc2 tripod combi.En aangezien ik voor de fotografie cursus van het LOI een Panorama foto moet maken, ben ik hier gisteren mee bezig geweest.Maar nu is het geval dat wanneer ik het statief waterpas heb gezet en ik verdraai het een slag dan speelt de " Bel " uit zoals dat dan heet, en staat dan dus niet meer waterpas.Nu is dit volgens de verkoper normaal omdat de aarde rondloopt, en zou je telkens opnieuw waterpas moeten stellen.Alleen vind ik dit vreemd omdat ik voor mijn werk regelmatig moet landmeten met een waterpastoestel, en dus gewend ben met waterpassen, dan kan ik mijn waterpastoestel gewoon ronddraaien zonder dat hiervan de bel uitspeelt.Nu is mijn vraag ,wat zijn jullie ervaringen met een statief en ronddraaien hiervan?Groet Adrie
De reactie van de verkoper is natuurlijk klinklare nonsens. Blijf je op dezelfde plek, dan zou het niet uit moeten maken. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat wanneer de libel aangeeft dat het handeltje waterpas is, de middenkolom dan ook echt waterpas is. Is dat niet het geval, is die duidelijk niet goed geijkt. Je zou dit kunnen testen door langs de middenkolom aan verschillende kanten een gewoon waterpas te houden.Wat ik zelf doe (ik heb geen statief met libel), is de camera eerst te richten met de sensor evenwijdig aan twee van de poten en dan het beeld horizontaal zetten door in de camera naar de horizon te kijken. Dan vervolgens de camera een kwart slag draaien en dan de camera weer waterpas zetten met de derde poot.Daarbij moet je er goed op letten dat de camera niet naar links of rechts helt ten opzichte van de middenkolom en voor de bewerking achteraf is het ook een stuk makkelijker als de camera ook niet naar boven of beneden neigt.Mijn methode is natuurlijk wel lastiger, maar het werkt wel.Jos
Wat je ook nog kan doen, maar eigenlijk hoort je statief goed te zijn, is een waterpasje voor in de flitsschoen kopen.Ik heb er een, en het voordeel is dat je nu zeker weet dat de camera waterpas staat, en niet alleen het statief waar het waterpas in zit. (De kop kan ook scheef staan.)Als je een link wil, zeg het maar. Cool
Hulpmiddeltje: ellebogen tegen de ribbenkast, wijsvinger op de knop en alleen de vinger bewegen.Zeker weten, dat dat gaat lukken.Groet, Ruurd
Bedankt,Ik weet dat sommige scheef zijn. Mijn statief stond niet goed afgesteld. Dus als ik hem ronddraaide zakte die naar beneden Daarom zijn sommige scheef jammer genoeg. Daarna kwam dit topic op het forum van het beste merk camera Dus nu ik dit weet hoop ik dat ik daar de volgende keer geen last van heb.Gr Wilmar