Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:29:42
Een nieuw begin door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:16:50
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door RobVille
Vandaag om 10:11:02
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 09:47:36
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:45:40
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 08:31:11
PB Models, ICR-rijtuigen door spoorijzer
Vandaag om 08:28:20
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 08:03:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:42:52
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Lobomotion69
Vandaag om 03:39:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Roy van Dijk
30 June 2025, 23:53:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
30 June 2025, 23:46:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door hervé
30 June 2025, 23:24:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
30 June 2025, 22:23:52
meer wissels invoeren in Z21 door Frank 123
30 June 2025, 21:30:51
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Mug
30 June 2025, 21:02:21
Time-of-flight module door janvanbemmel
30 June 2025, 20:31:48
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door prutser
30 June 2025, 20:27:32
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door reinderlf
30 June 2025, 20:10:28
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
30 June 2025, 20:04:58
US diorama in H0 door Frank 123
30 June 2025, 20:00:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
30 June 2025, 19:43:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
30 June 2025, 19:13:34
keerlusproblemen door astrantia
30 June 2025, 18:04:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 June 2025, 17:07:25
Bauarbeiten im gange door spoorijzer
30 June 2025, 16:31:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
30 June 2025, 16:30:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
30 June 2025, 15:19:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Dave.......
30 June 2025, 15:05:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
30 June 2025, 14:26:22

Auteur Topic: Kun je de uitgangsvoltage van een decoder instellen ?  (gelezen 10363 keer)

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Kun je de uitgangsvoltage van een decoder instellen ?
« Reactie #15 Gepost op: 15 January 2016, 07:58:45 »
Hoi Bert en Steyn,

In principe zou dit dus kunnen werken. Inderdaad dus een kwestie van uitproberen hoe de decoder reageert c.q. anticipeert.
Wat de kortsluitvastheid betreft (en dat schoot me pas te binnen toen ik al horizontaal lag), daar zou ik in ieder geval een glaszekering (5 x20) 315mA T of eventueel 400mA T in één van de draden naar de rails voor toepassen. Bij kortsluiting (op een wissel of door een metalen voorwerp op het spoor) kost het je dan een zekering (per 10 stuks ongeveer €2,50), maar je dure decoder overleeft het dan.

Volgens mij is een gelijksoortige vraag in het verleden al eens eerder gesteld. Zal eens kijken of ik iets kan vinden op het forum. Ben heel benieuwd hoe dat toen afgelopen is.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #16 Gepost op: 15 January 2016, 08:26:09 »
Blijft dus nog de oorspronkelijke vraag of je de uitgangspanning op de motoruitgang van de decoder kunt beperken zonder de uitgangspanning van de centrale zelf te verlagen.

Overigens is de motoruitgang van de DH10C volledig kortsluitvast, dit heb ik ook uitvoerig getest.

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 15 January 2016, 08:30:28 door Bert_Apd »

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 15 January 2016, 08:44:27 »
Op de decoder kan je de spanning NIET aanpassen. Deze stuurt de motor aan met PWM, dus of geen spanning of volle baanspanning. Verlagen van de uitgangsspanning van de booster/centrale is dus de manier waarop je dat bereikt.

Timo

Zoals Timo al aangaf kan dat niet. En ik ben ook nog geen decoder tegengekomen waar het wel mogelijk is.
In Jip en Janneke-taal: Bij een decoder volgt de PWM-spanning op de motoraansluiting (grijze en oranje draad) de spanning op de ingang van de decoder (de rode en zwarte draad). Dus wil je de motor minder spanning geven, dan moet je de spanning op de rode en zwarte draad verminderen. En dat doe je dan (als daar een optie voor is) op de centrale c.q. booster.
mvg, Fred

dh3201

• Online Online
« Reactie #18 Gepost op: 15 January 2016, 08:57:51 »
Is met bijvoorbeeld een Arduino en een DCC sniffer zelf niet iets te knutselen dat een digitaal signaal (uit een z21/Z21/MM) omvormt in een analoge aansturing?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

eichddraig

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 15 January 2016, 09:07:01 »
Zoals Timo al aangaf kan dat niet. En ik ben ook nog geen decoder tegengekomen waar het wel mogelijk is.
In Jip en Janneke-taal: Bij een decoder volgt de PWM-spanning op de motoraansluiting (grijze en oranje draad) de spanning op de ingang van de decoder (de rode en zwarte draad). Dus wil je de motor minder spanning geven, dan moet je de spanning op de rode en zwarte draad verminderen. En dat doe je dan (als daar een optie voor is) op de centrale c.q. booster.

Maar wat doen dan de CV53 en de CV5? M.a.w. wat is het verschil wat je er mee regelt?
gr. Ed

henk

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 15 January 2016, 09:11:35 »
En hoe reageert een electromotortje nou eigenlijk op die spanningspieken in een pwm-signaal? Heeft zo'n motortje daar echt last van of is eigenlijk de gemiddelde spanning die de pulsbreedteregeling op het motortje zet van belang?

Heel nieuw is het idee natuurlijk niet. Ieder blokgeoriënteerd digitaal systeem (Dinamo, G&R) werkt zo, alleen zijn de blokdecoders dan speciaal voor die taak ontwikkeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RN232

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 15 January 2016, 09:45:27 »

De Esu Lokpilot 4 heeft wel mogelijkheden om de snelheid te trimmen (CV66 en 95).
In de handleiding staat daarover: "Dividiert durch 128 ergibt dies den Faktor, mit dem die Motorspannung bei Vorwärtsfahrt
multipliziert wird. Der Wert Null deaktiviert den Trimm."
Dit suggereert toch dat de motorspanning verlaagt kan worden. Geen idee of dit werkelijk gebeurt of dat dit alleen de PWM beïnvloedt, maar wellicht wel het proberen waard.
Mvrgr, Gijs

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #22 Gepost op: 15 January 2016, 10:45:52 »
Hoi Timo,

Op de decoder kan je de spanning NIET aanpassen. Deze stuurt de motor aan met PWM, dus of geen spanning of volle baanspanning.

Jouw creativiteit kennende weet jij vast wel een methode te bedenken om de spanning tussen de decoderuitgang en de motor te verlagen/beperken zonder gebruik te maken van de (on)mogelijkheden van de decoder, waarbij dan wel de volle regelbreedte zoveel mogelijk behouden blijft...  ::)

Voor de DR4018 kwam je ook een leuke dim-oplossing...  ;)

Groetjes,
Bert

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 15 January 2016, 12:18:15 »
Dit suggereert toch dat de motorspanning verlaagt kan worden. Geen idee of dit werkelijk gebeurt of dat dit alleen de PWM beïnvloedt, maar wellicht wel het proberen waard.
Maar dat doet hij niet  ;) Spanning regelen is moeilijk, PWM is makkelijk dus dat doet een decoder. Door de PWM duty cycle (tijd dat de uitgang aan is) te verlagen verlaag je effectief de gemiddelde spanning. (5 seconde vol de kraan open geeft net zo veel water als 10 seconden de kraan half open) En omdat het begrip spanning bij leken nog wel iets zegt gebruiken ze dat.

Makkelijkste is toch echt om de spanning naar de decoder te verlagen. Dus door de centrale te temmen. Of, als dat niet mogelijk is de uitgang van de centrale. Een makkelijke manier hiervoor is door anti-parallelle diodes. Je bent hierin dan wel vermogen aan het verstoken dus ze kunnen wel warm worden.

Of je de lastregeling aan wilt hebben weet ik niet. Als eerste heb je het probleem dat een loc dus even contact kan verliezen en hiermee de decoder door de war kan brengen. Maar je zit er ook mee dat je de parameters hiervoor normaal per loc aanpast. Dus als de motoren in een Z loc genoeg op elkaar lijken kan het wel aan maar anders kan je het beter uit zetten.

En ja, met kortsluiting moet je natuurlijk altijd uitkijken. Decoder is hier inderdaad gevoeliger voor dan de centrale (waar normaal de sluiting komt bij ongelukkig ontsporen).

Overigens weet ik niet echt of met 4 decoders nu echt makkelijker is dan met 4 trafo's / regelaars....

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

RN232

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 15 January 2016, 12:47:14 »
Ja, was ik inderdaad al bang voor, dat het 'spanningsverlagen volgens Esu' slechts het PWM signaal beïnvloedt.
Mvrgr, Gijs

eichddraig

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 15 January 2016, 13:18:07 »
Dus, in Jip en Janneke taal; als je CV53 omlaag zet, krijgt het motortje minder vaak per seconde een duw van de spanning die bepaald wordt door de centrale/booster?
gr. Ed

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #26 Gepost op: 15 January 2016, 13:39:52 »
Het aantal duwtjes per seconde wordt niet minder, dat is (bijna altijd) een vast gegeven.
Maar de duwtjes duren korter.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bello

• Offline Offline
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
« Reactie #27 Gepost op: 15 January 2016, 14:09:10 »
Heren

Dank voor jullie uitleg , ik de uitgangsspanning aanpassen op de Z21.

Wat betreft de decoders en kortsluitingsbeveiliging , dat is een goede tip waar ik nog niet aan gedacht had.

Of het handiger werkt dan 4 trafo's weet ik nog niet.

Het besturen vanaf mijn mobiel lijkt me gewoon leuk.

Ik ga binnenkort eens proberen of het werkt

Vr Gr Bert

eichddraig

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 15 January 2016, 14:46:04 »
Het aantal duwtjes per seconde wordt niet minder, dat is (bijna altijd) een vast gegeven.
Maar de duwtjes duren korter.

Duidelijk Klaas  (y)
Daar uit volgt voor mij dan; wat doet CV5 dan exact?
En als ik weet dat ik een 6 volt motortje heb (bv CD motortje) is het dan verstandig om CV53 te verlagen?
gr. Ed

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 15 January 2016, 22:08:35 »
Maar wat doen dan de CV53 en de CV5? M.a.w. wat is het verschil wat je er mee regelt?

Heb vanavond eens in mijn ''fast spinning archive'' gekeken en kwam wat info daarover tegen:

Railroad24.de-forum:
http://www.railroad24.de/modelleisenbahn/forum.php?id=14198

Koploperforum:
http://www.koploperforum.nl/pop_printer_friendly.asp?TOPIC_ID=4972

51986 Lopi V4.0 gebruiksaanwijzing:
bladz. 44 t/m 46.

Is bij elkaar een behoorlijk lap tekst. Denk dat als je dat gelezen hebt, de materie minder vraagtekens oproept.  :)
mvg, Fred