Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
Vandaag om 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
Vandaag om 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
Vandaag om 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
Vandaag om 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
Vandaag om 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
  

Auteur Topic: ECOS icm met tillig DKW's  (gelezen 3205 keer)

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
ECOS icm met tillig DKW's
« Gepost op: 09 January 2016, 16:48:24 »
Hallo allemaal.

Ik heb sinds Donderdag een nieuwe Ecos, opzich een makkelijke centrale echter loop ik tegen 1 probleem op.

Ik heb 3 tillig Kruiswissels in de baan liggen, deze worden aangedreven door servo's per wissel.
Nu kan ik bij de wissels kiezen tussen kreuzung en kreuzung 4 fach.
Kreuzung is alleen recht door of afbuigen zoals bij oa de profi kruiswissels het geval is daar deze maar 1 aandrijving hebben.

Maar bij het selecteren van de 4 fach moeten dus de 2 aandrijvingen samenwerken.
Nu staat er wel iets van verknüpfung in de handleiding maar ik krijg ze niet zo ingesteld dat de wissel in alle 4 de keuze mogelijkheden ook goed schakelt.

Ik gebruik trouwens ESU switschpilot servo decoders icm switchpilor extension voor de aansturing van de wissels en hartstuk polarisatie.

Ik hoop dat iemand hier op het forum wel weet hoe het moet.

Groeten, Wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: ECOS icm met tillig DKW's
« Reactie #1 Gepost op: 09 January 2016, 20:44:27 »
Het zijn dan toch gewoon 2 wissels aan  elkaar. Moeilijker is het toch niet.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 09 January 2016, 20:48:33 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: ECOS icm met tillig DKW's
« Reactie #2 Gepost op: 09 January 2016, 21:23:40 »
Zo heb ik hem nu ook in het wisselmenu staan als 2 aparte rechte wissels.

maar er zit ook een pictogram voor een DKW in waarmee de 2 aandrijvingen moeten samen werken.
Dan hoef je maar 1 wissel in te bedienen voor alle 4 de rijwegen.



Heb nu wissel 2 geselecteerd en dan krijg je de vier schakel mogelijkheden ernaast te staan.
Maar om hem in die standen te krijgen moet ook wissel 3 meewerken.

groeten, wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

guest7823

  • Gast
Re: ECoS icm met Tillig DKW's
« Reactie #3 Gepost op: 09 January 2016, 22:04:45 »
Je hebt twee soorten DKW:
  • met een spoel
  • met twee spoelen
Uit mijn hoofd , Marklin en Minitrix hebben DKW die met een spoel werken. Hierbij is de DKW of beide sporen kruisend te berijden of beide sporen afbuigend. Hierbij worden beide tongensets bewogen. In deze (niet natuurgetrouwe) variant kan je dus e.a bedienen met een knop

In het groot bedrijf (en o.a. bij Tillig) is een DKW voorzien van twee stellers en kan je het beschouwen als twee in elkaar geschoven wissels. Hiebij kan het dus zij dat je twee stellers moet bedienen

Waarom in het grootbedrij twee stellers, voornamelijk omdat je dan 8 tongen moet omleggen en dat was met handsteller of trekdraden te zwaar en is met elektische aandrijving gecompliceerder dan twee stellers

Does this help?


W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: ECOS icm met tillig DKW's
« Reactie #4 Gepost op: 10 January 2016, 12:29:11 »
@ paul

Bedankt voor de uitleg,

Dat is in het plaatje ook te zien door dat streepje in het midden van het symbool dat er 2 stellers.
Ook de fleischmann profi rail DKW maakt maat gebruik van 1 aandrijving.

ga vandaag weer eens wat proberen, gisteren na een dik uur klooien had ik er even genoeg van.
Misschien heb ik vandaag meer succes. ;)

Op mijn foto onderin zie trouwens ook het symbool in de Ecos voor DKW met enkele aandrijving.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Nulspul

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
Re: ECOS icm met tillig DKW's
« Reactie #5 Gepost op: 10 January 2016, 15:11:59 »
Ik zit met het zelfde probleem.

Moet een Lenz spoor 0 DWK doormiddel van 2 servo's aansturen ben er ook nog niet helemaal uit.

Bertus
Vriendelijkheid kost geen geld

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: ECOS icm met tillig DKW's
« Reactie #6 Gepost op: 10 January 2016, 16:50:27 »
Als je die kruizing aanmaakt, dan vraagt de ecos toch welke wissel adressen die moet activeren. Net zoals bij een drieweg wissel

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: ECOS icm met tillig DKW's
« Reactie #7 Gepost op: 10 January 2016, 18:47:54 »
Na nog wat geklooi heb 1 van de 3 wissels aan de gang (y).
Heeft er ook mee te maken in welke richting de servo's zitten en de 2 aandrijvingen een op één volgend adres hebben.

Nu moet het bij de andere 2 ook wel lukken.
Zal er morgen wat uitgebreider op ingaan.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: ECOS icm met tillig DKW's
« Reactie #8 Gepost op: 12 January 2016, 21:46:44 »
Nog even terug komend op dit probleem.

Het is in ieder geval opgelost.

Als je in de Ecos een DKW 4fach neemt pakt hij automatisch het volgende adres.
Op mijn switchpilot servo zat de eerste servo op de 2e uitgang dus als 4 fach pakt pakt hij dus automatisch de 3e uitgang erbij met het schakelen.

Op mijn roco multimaus waren dit nog wissel 2 en 3. en die moest ik dus apart schakelen van elkaar.

Bij de Ecos gaat dit dus samen maar dan moeten de aandrijving gespiegeld tov elkaar zitten. Met de voorkanten waar het ijzeren stangetje zit naar elkaar toe.
Omdat ik op 2 van de 3 plaatsen zat het houten frame heb ik de servo's anders om geplaatst. Dus allebei in de zelfde weg.
Bij de multimaus geen probleem maar bij de Ecos dus wel.

Als je het eenmaal weet is het eigenlijk heel makkelijk.


Voor de rechter aandrijving heb dus met de Fein een stukje van het frame moeten amputeren om de servo om te draaien.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: ECOS icm met tillig DKW's
« Reactie #9 Gepost op: 13 January 2016, 11:00:17 »
Handig om te weten! Niet zo handig van ESU om dit niet gewoon instelbaar te maken... Een simpel invert vinkje was genoeg geweest.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: ECOS icm met tillig DKW's
« Reactie #10 Gepost op: 13 January 2016, 19:02:45 »
je kan de wissel in de ecos ook op "verkeerd" aangesloten zetten.
of zelf stiekem de draadjes andersom aansluiten...

verder zit bij mij standaard onder de plaatsen waar ik dat achteraf niet wil een dragend, deel van de baan. 

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: ECOS icm met tillig DKW's
« Reactie #11 Gepost op: 13 January 2016, 19:11:20 »
Mark, is dit ook beschikbaar als je een DKW 4fach gebruikt zoals Thomas? Omdraaien van de draadjes is bij een servo natuurlijk geen optie  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: ECOS icm met tillig DKW's
« Reactie #12 Gepost op: 13 January 2016, 20:07:45 »
omdraaien van de draadjes op de servo is idd geen op.

Waar staat dat van dat verkeerd aansluiten in de ecos.
Ik heb nog 1 Y-wissel in de baan. Die gaat ook verkeerd om omdat anders de treinen tegen de servo aankomen.
Heb dit nu opgelost door een linker wissel te selecteren, maar om het hoofdspoor te blijven volgen staat hij op afbuigen.

Opzich maakt het niets uit, maar als hij dan op rechtdoor staat is wat duidelijker.

Alvast dank, Wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html