Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Intermittende kortsluiting
door
Lobomotion69
Vandaag
om 01:55:34
wisselaandrijving MTB
door
saskia
Vandaag
om 00:06:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
06 July 2025, 23:40:49
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
06 July 2025, 23:10:36
The Micro Model Railway Dispatch
door
Ronald Halma
06 July 2025, 23:03:18
Laadstation noodsluitseinlantaarn
door
DE2 180
06 July 2025, 22:54:36
NS stoomlocomotief serie boeken
door
Modellbahnwagen
06 July 2025, 22:45:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Modellbahnwagen
06 July 2025, 22:39:13
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
06 July 2025, 22:21:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
06 July 2025, 21:56:58
Gewoon wat busfoto's
door
Huup
06 July 2025, 21:49:38
oud philotrain nummering systeem
door
orientexpress
06 July 2025, 21:38:50
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
06 July 2025, 21:34:33
Station Roodeschool
door
Torikoos
06 July 2025, 21:24:40
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
moonlicht
06 July 2025, 20:53:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Paulus
06 July 2025, 20:51:12
Roco Plan T
door
henk
06 July 2025, 20:16:55
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
door
Robvl
06 July 2025, 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
Rody v. G.
06 July 2025, 19:18:45
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel.....
door
Josephes
06 July 2025, 19:05:56
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
06 July 2025, 18:51:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Huup
06 July 2025, 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Rody v. G.
06 July 2025, 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
06 July 2025, 18:32:08
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
06 July 2025, 18:12:37
Sfeer op je modelbaan
door
Prutsert
06 July 2025, 18:05:06
Fleischmania Nostalgia
door
Besselspoor
06 July 2025, 17:43:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
06 July 2025, 17:02:48
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling?
door
VictorPM
06 July 2025, 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa
door
ns.1200
06 July 2025, 15:05:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Vergelijking tussen drie verschillende class 66 modellen (ESU, Mehano, Heljan)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Vergelijking tussen drie verschillende class 66 modellen (ESU, Mehano, Heljan) (gelezen 13641 keer)
Peter Crossrail
«
Gepost op:
26 July 2015, 16:46:03 »
Hallo,
Sinds deze week heb ik class 66 modellen van drie verschillende fabrikanten in huis, ESU, Mehano en Heljan. Ik heb van alle drie de merken een rode Crossrail versie, dus het leek me interessant ze eens goed te vergelijken.
Algemeen
ESU
ESU maakt zowel de klassieke class 66 als de nieuwere versie met Airco units op het dak (deze wordt ook wel eens class 77 genoemd, wat echter niet helemaal klopt). ESU staat natuurlijk al jaren bekend als een merk dat digitale decoders levert, het zal dus niet verrassend zijn dat de ESU locs helemaal vol zitten met allerlei digitale snufjes. Dat verklaart ook de hogere prijs van ongeveer 350 euro. ESU maakt zijn locs omschakelbaar tussen gelijkstroom en wisselstroom.
Mehano
Mehano maakte vele jaren geleden al een model van de class 66. Nadat Mehano ophield met het produceren van modeltreinen is het jaren stil geweest. Enkele jaren geleden kocht Lemke de mallen op en werd er onder de naam Mehano weer verder geproduceerd. Ook de nieuw variant met 5 deuren en optionele airco unit op het dak werd toen aangeboden. Ten opzichte van de oude modellen is er niets veranderd aan deze modellen (afgezien dan van de variant met vijfde deur en airco units). De Mehano modellen werde na overname door Lemke aanvankelijk aangeboden voor rond de 200 euro. De verkoop viel blijkbaar tegen, want bijna iedere variant is tegenwoordig voor 99 euro te krijgen, gewoon nieuw in de winkel.
Heljan
Na Mehano en ESU meende Heljan in samenwerking met Rocky Rail ook nog een model van de class 66 op de markt te moeten brengen. Tot nu toe is hier alleen de oorspronkelijke versie van de loc verschenen met 4 deuren en zonder airco units op het dak. De locs waren aanvankelijk vrij hoog geprijsd, 259 euro voor de standaard gelijkstroomversie. De verkoop viel ook hier blijkbaar tegen, want de locs worden nu ook al voor 99 euro gedumpt.
Verpakking
ESU
De ESU loc komt in een grote bruine doos, waarin een kleinere glimmende kleurrijke doos zit. Hierin zit weer een stevige schuimblok, waar een uitsparing voor de loc in zit. Hierin zit de loc nog in een stevige kunststof frame, waar de loc op geschroefd zit. Naast twee beugelkoppelingen zitten er ook allerlei andere losse onderdelen bij. Zo zit er alles bij wat nodig is om de frontzijde voor de vitrine mooier te maken. Ook enkele losse onderdeeltjes die verloren zouden kunnen gaan zitten er uit voorzorg als reserve nog eens bij. Verder zijn er nog twee slipbandjes aanwezig, die je nog zou kunnen monteren.
De handleiding van de ESU loc is echt heel goed te noemen. Een dik boekje van zo'n 20 pagina's waar echt alles duidelijk in vermeld staat. Er wordt informatie gegeven over de echte locs, elke handeling die je aan de loc zou kunnen doen wordt duidelijk uitgelegd met een foto en er staat een zeer uitgebreide lijst met CV waardes in. Er zit ook een uitgebreide onderdelenlijst bij en in het boekje zit zelfs een tegoedbon om gratis RP25 wielen voor de loc te bestellen. Aan deze handleiding kunnen andere modeltrein fabrikanten zeker een voorbeeld nemen!
Mehano
De class 66 van Mehano die nu te verkrijgen zijn zitten in een kleinere verpakking dan de oude locs. De verpakking bestaat uit een kartonnen doos in het bekende groene Mehano design met daarin een piepschuim bakje. Daarin ligt de loc in een plastic houder. Eenvoudig maar effectief. Als losse onderdelen worden 2 beugelkoppelingen meegeleverd en wat onderdeeltjes om 1 front uit te rusten voor de vitrine met een afdichting voor het gat van de NEM schacht en lange remslangen.
De handleiding van Mehano is duidelijk en uitgebreid genoeg. Er is een apart lijstje bijgevoegd met CV waardes en een lijst met onderdelen. Er wordt uitleg gegeven over enkele handelingen, waar ook wat tekeningen bij staan die ik allemaal duidelijk vond.
Heljan
Heljan gebruikt een verpakking die is opgezet zoals de huidige Märklin dozen. De loc ligt in een plastic blister die voorzien is van allerlei schuim- en folie beschermstukjes, zodat de loc er stevig en veilig in ligt. Deze blister schuift in een plastic koker, die in een kartonnen doos gelegd wordt. Hier gaat dan weer een kartonnen koker omheen.
De handleiding van de Heljan loc valt erg tegen. Er zit een lijstje bij met CV waardes. Verder staat er in de handleiding wat info over de echte locs en een korte uitleg hoe de loc open moet om de decoder te plaatsen. Maar dat was het dan ook. Ook geen lijstje met reserve onderdelen. Daar zit nog ruimte voor verbetering.
Het uiterlijk
Ik heb verschillende stukken van de locs op dezelfde manier gefotografeerd om een goede vergelijking te kunnen maken. ESU maakt een model van de Crossrail DE6312, die van de nieuwe serie is met 5 deuren en airco-units. Dit is dus een iets ander type dan de locs die Mehano en Heljan maakt. Ik zal van alle 3 de modellen proberen zoveel mogelijk met de echte loc te vergelijken.
Algemeen
ESU:
Mehano:
Heljan:
Wat direct opvalt is dat de Heljan loc een lichter dak heeft dan de andere twee modellen. Wat nu precies de juiste kleur is weet ik ook niet, maar als ik vergelijk met echte foto's lijkt de donkere dakkleur dichter bij het origineel te komen. De grijze Captrain class 66 van Heljan is ook te licht grijs, dus ik vermoed dat Heljan gewoon een te lichte grijze kleur heeft genomen.
Daarnaast zijn alleen bij de Mehano locs de roosters in de zijwanden rood. Bij de beide anderen zijn ze zwart. Toen de PB03 net zijn rode kleur kreeg, zijn de roosters korte tijd ook bij de echte loc rood geweest. Ze werden echter al snel erg vuil en daarom lijken ze op bijna alle foto's van deze loc zwart. Bij naderhand bestickerde rode Crossrail locs werden de roosters niet meer meegestickerd. Dus Mehano heeft het voor dit specifiek locnummer wel goed gedaan, al is het niet de typische look van de Crossrail class 66.
Als derde duidelijk verschil valt op dat ESU de bedrukking veel uitgebreider en completer gemaakt heeft. Allerlei kleine opschriften en pictogrammen, onder andere op de brandstoftank en de draaistellen hebben Mehano en Heljan weggelaten. Natuurlijk kost elke opdruk meer geld en de ESU modellen zitten in een andere prijsklasse, wat dit verschil waarschijnlijk verklaart.
Als laatste valt me op dat de Mehano loc in vergelijking met de ESU en Heljan een wat doffere rode kleur heeft. De ESU en Heljan zijn echt mooi sprankelend rood. Dit is op de foto's niet zo goed te zien, maar als ik ze naast elkaar bekijk zie ik het verschil wel.
Draaistellen
ESU:
Mehano:
Heljan:
Het meest in het oog springende verschil is dat ESU ook opdruk op de draaistellen heeft gezet. Mehano en Heljan hebben dit niet gedaan. Dat de kopse kanten van de trapjes geel zijn, hoort alleen bij de vier locs DE6310, DE6311, DD6312 en DE6314 van Crossrail. De andere locs hebben geen gele trapjes gehad. Dus Mehano en Heljan hebben dit niet fout gedaan, het is gewoon het verschil tussen de verschillende versies.
De minst gedetailleerde draaistellen zijn van de Mehano. Hier ontbreken enkele details die beide andere merken wel hebben nagebootst. De details die Mehano wel heeft nagebootst lijken iets vlakker en grover dan bij de andere beide locs. Tussen de ESU en de Heljan ligt ook nog een aardig verschil. ESU heeft meer los aangezette details aan de draaistellen en heeft nog iets meer relief gebruikt.
Wat verder nog opvalt zijn de gebruneerde wielen bij de Heljan loc. In het echt zijn de wielen natuurlijk ook meestal bruin en vies, dus het ziet er wel realistisch uit. Maar voor de stroomafname is het niet de beste oplossing.
Front
Als eerste een foto van de drie locs naast elkaar:
Van links naar rechts: ESU, Heljan en Mehano. De grootste verschillen zijn de driehoekige "hokken" boven de ruiten waar de tyfoon in zit en de koplampen. Ook valt hier het kleurverschil van de daken weer duidelijk op. Verder lijkt de ESU enigszins getinte ruiten te hebben. Ik zal per loc even een vergelijking maken met het origineel.
ESU:
Het driehoekige hok voor de tyfoon lijkt bij dit model goed van vorm. Ook is de bovenkant correct grijs. Alleen had het gaas niet rood moeten zijn maar donkergrijs of zwart. Alle opschriften op de neus zijn aanwezig. Ook heeft ESU als enige van de drie de hijsogen tussen de koplampen van een gaatje voorzien. De hijsogen hadden echter gele voorkantjes moeten hebben. Dat is echter redelijk eenvoudig zelf te doen. De handgrepen onder buffer zijn correct wit gemaakt. Als je de front van het model voor de vitrine wil uitrusten (zoals op de foto), kun je het gat waar de NEM schacht zit dichtmaken met een klepje en langere remslangen en koppelingen monteren. De dikke rand rond dit klepje geeft de loc echter een ietwat vreemde uitstraling, bij de echte loc is de frontplaat gewoon aan 1 stuk. Dit hebben alle drie de modellen trouwens, dus niet iets specifieks van ESU. Misschien was het mooier geweest om de hele frontplaat uitwisselbaar te maken, maar ik weet niet in hoeverre dat technisch mogelijk is.
De lampen hebben allemaal een opstaande zwarte rand, wat correct is. Bij de echte loc zijn de binnenste lichten de sluitlichten. Deze bestaan uit allemaal rode LED's op een witte achtergrond. Dit is in model moeilijk om te zetten, omdat er natuurlijk gewoon een LED achter het glaasje moet komen.
Mehano:
Mehano heeft ook hier weer de eenvoudigste uitvoering. De opschriften boven de remslangen ontbreken, wat de front een enigszins kale uitstraling geeft. Het Crossrail logo lijkt iets te klein in verhouding met de echte loc. De hijsogen aan de front missen de gaatjes, wat de ESU wel heeft.
De koplampen hebben correct een zwarte opstaande rand erom. Het driehoekig hok voor de tyfoon is niet goed van vorm. De uiteinden lopen te ver uit. Verder ontbreken de handgrepen onder de buffers totaal, wat te wijten is aan de erg grote opening voor de koppeling.
Heljan:
In vergelijking met de Mehano is bij de Heljan het driehoekige hok voor de tyfoon beter van vorm. Echter is het volledige hok zwart en dat hoort rood te zijn. De koplampunit boven lijkt iets te klein geworden. Verder hebben de koplampen weer correct de opstaande zwarte rand. Als enige van de drie zijn de sluitseinen bij de Heljan rood. De echte locs hebben ook rode glaasjes in de sluitlichten, zodat ze ook rood lijken als ze niet aan zijn. Echter vind ik de lensjes van de koplampen bij het model duidelijk erg bol, wat bij de echte locs niet het geval is.
De opschriften boven de remslangen zijn hier wel aanwezig, maar niet helemaal zoals ze in het echt zijn. De handgrepen onder de buffers zijn correct rood, maar wat kort in vergelijking met de echte loc. Dat heeft er ongetwijfeld mee te maken dat er weinig plaats over is naast de opening voor de koppeling. Een leuk extra detail is de zeer realistisch ogende koppeling.
Roosters
ESU:
Mehano:
Heljan:
Wederom valt op dat de Mehano de eenvoudigste is. Het dakrooster is bij alle drie ongeveer hetzelfde en mooi fijn uitgevoerd. De roosters van de ESU lijken iets anders door de brede rand ernaast en de zwarte kleur. Dit ligt er echter aan dat het ESU model een representatie is van een loc uit de nieuwere serie en die hebben iets andere dakroosters.
Het rooster in de zijwand is echt het meest opvallende minpunt van de Mehano. Het is vlak, met maar heel weinig reliëf. De ESU is een stuk beter, maar de Heljan is hier echt de mooiste. Mooie fijne roosters, die de lamellen van het origineel mooi weergeven.
Het minder fijne reliëf op de Mehano loc valt op meerdere plaatsen op, zoals bijvoorbeeld aan de bovenzijde van de deur. De raamstijlen zijn bij de Heljan ook veel fijner dan bij de Mehano.
De deurklinken zijn bij de ESU en de Heljan fijner uitgevoerd dan bij Mehano en zijn ook compleet zilverkleurig gemaakt. Mehano heeft alleen de greep van de deurklink grijs gemaakt. Verder liggen bij de Mehano de witte handgrepen langs de deur erg diep en zijn ze bijna gelijk met de zijwand. De handgrepen bij de Heljan en de ESU staan verder van de loc af, wat ook conform de werkelijkheid is.
De techniek
Over het binnenwerk van de loc kan ik weinig zinnigs zeggen. Ik ben een vitrine-verzamelaar en heb momenteel nog geen baan. Zelfs een testspoortje is momenteel niet aanwezig. Misschien dat er iemand anders op dit forum is die iets zinnigs kan zeggen over de verschillen tussen deze drie locs. Wat ik al gelezen heb is dat de Heljan problemen heeft met de stroomafname, wat veroorzaakt wordt door de gebruneerd wielen. Het schijnt relatief eenvoudig op te lossen te zijn.
Conclusie
Mijn conclusie is alleen gebaseerd op het uiterlijk van de loc. Zoals ik al schreef kan ik de locs hier niet laten rijden, dus over de technische kant kan ik mij niet uitlaten.
Qua detaillering en vergelijking met het origineel wint de ESU het ruimschoots. De opdruk is veel gedetailleerder en completer en ook de detaillering van de loc is fijner en met meer reliëf. De loc is echter ook een stuk duurder dan zijn concurrenten, dus dan mag je ook wel iets meer verwachten uiteraard.
De Heljan en de Mehano liggen momenteel qua prijsniveau ongeveer gelijk, ze worden beiden gedumpt voor rond de 100 euro. Voor dat geld kun je naar mijn mening beter een Heljan nemen. Veel details zijn fijner gegraveerd en de opschriften zijn completer. De Mehano valt vooral negatief op door de oppervlakkige roosters en de eenvoudig gehouden opschriften. Ook de driehoekige hokken voor de tyfoon op de fronten is fout van kleur. Aangezien deze hokken wel kenmerkend zijn voor deze locs, valt dat direct op. Bij de Heljan storen mij vooral de zwarte driehoekige hokken voor de tyfoon op de neus, daar zal ik nog eens iets aan moeten doen. Verder vind ik het jammer dat de lamp lensjes bol zijn. Twee dingen waar ik voor 99 euro best mee kan leven. Voor zijn originele prijs van 259 euro vind ik dat dingen die onnodig zijn.
Aangezien de markt redelijk verzadigd lijkt denk ik niet dat er de komende jaren bij Heljan en Mehano nog veel varianten zullen volgen. Natuurlijk hebben ze het zichzelf niet makkelijk gemaakt. Heljan kondigde deels nou net weer de varianten aan die Mehano en ESU ook al op de markt hadden gebracht. En Mehano heeft zijn modellen ook niet heel handig gekozen. De HHPI locs zijn mooi, maar rijden in het echt bijna alleen met wagens die er in model niet zijn. De zwarte Captrain is nu net de variant die in het echt slechts enkele weken in de uitvoering rond heeft gereden.
Mvg, Peter
Mike 1961
Bruggenbouwer
Re: Vergelijking tussen drie verschillende class 66 modellen (ESU, Mehano, Heljan)
«
Reactie #1 Gepost op:
26 July 2015, 17:21:27 »
Mooie vergelijking.
Duidelijk omschreven. De verschillen heb je goed in beeld gebracht.
Met vriendelijke groeten,
Mike
Ben
Re: Vergelijking tussen drie verschillende class 66 modellen (ESU, Mehano, Heljan)
«
Reactie #2 Gepost op:
26 July 2015, 17:59:43 »
Netjes Peter, bedankt.
Kan je conclusie wel delen met dien verstande dat de Heljan machine technisch een drama is. Zie daarvoor wat Henk daarover geschreven heeft. Maar wie niet op ziet tegen het nodige gepruts en nog wat centjes wil uitgeven voor nieuwe wielen is €99 natuurlijk een koopje.
Gr, Ben.
Michel van den Hof
Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
«
Reactie #3 Gepost op:
26 July 2015, 20:04:16 »
Peter,
Heel erg bedankt voor deze duidelijke vergelijking.
Heljan was, na het faillissement van Lima, voor de UK als eerste begonnen aan een 00 (1:76) model, maar toen Bachmann ook met de ontwikkeling er van bezig ging, haakte Heljan weer af.
Waarschijnlijk is deze late stuiptrekking om ook een Class 66 te gaan produceren, zij het in H0 i.p.v. 00, daar een vervolg op, om toch nog wat aan de inspanningen te verdienen.
Zou ik in de markt zijn voor Class 66 modellen, dan zou het ESU worden, ook vanwege alle andere extra's die de modellen bieden t.o.v. de concurrenten.
Zo bezien, valt de hoge prijs me persoonlijk nog al mee, al je bij de andere modellen van hun oorspronkelijke prijzen uit gaat.
Mvg, Michel
«
Laatst bewerkt op: 26 July 2015, 20:43:54 door Michel van den Hof
»
Simplex
«
Reactie #4 Gepost op:
26 July 2015, 20:12:36 »
Ehm.... Michel, Heljan maakt ieder jaar juweeltjes in 00.
Mooi verslag Peter, al klopt de dakkleur op de PB13 wel aardig.
Kwam een foto tegen waar hij net zijn nieuwe jasje heeft.
Door het licht lijkt het wat donker, maar deze kleur grijs is
ook wel erg besmettelijk. Heljan zit meestal wel goed met kleuren.
Mvh Steef
Edsko Hekman
Nooit uitgeklust....
«
Reactie #5 Gepost op:
26 July 2015, 20:42:19 »
Zo. Mooi uitgebreid verslag.
Daar zit een flinke hoeveelheid tijd en werk in. Dank dat je dat wilde doen. Top!
Nu weet ik ook dat ik nog even mag doorsparen.
Gr.
Edsko
Grasland
Michel van den Hof
Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
«
Reactie #6 Gepost op:
26 July 2015, 20:47:55 »
Ehh Steef, ik ben sinds 2004 in de UK lid van DEMU, dus de vele 00 Heljan producten zijn me echt niet ontgaan.
Heb er diverse gehad.
Voor mijn komende baan heb ik alleen de Heljan Class 33 op mijn verlanglijst staan.
Mvg, Michel
spock
«
Reactie #7 Gepost op:
27 July 2015, 00:48:32 »
Ik hoop over een paar dagen mijn heljan te ontvangen. Waar is er meer informatie te vinden hoe de wielen te vervangen. Waar moet ik op letten bij het bestellen van wielen en bij wie zijn deze te bestellen?
Bvd spock
henk
«
Reactie #8 Gepost op:
27 July 2015, 08:55:55 »
Probeer eerst eens wat er gebeurt als je de wielen en stroomafnemers goed schoonmaakt. Ik kon zo gauw geen goede wielen vinden (dat draadje op het forum van Modelspoormagazine gaat over Roco drierailwielen die in tweerailversie op zijn) en tot nu toe rijdt het ding digitaal goed.
Wel op grotendeels nieuwe rails. Het gaat nog wel gebeuren omdat ik van de asb af wil.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
spock
«
Reactie #9 Gepost op:
27 July 2015, 09:24:11 »
Sorry, waar wat is asb?
henk
«
Reactie #10 Gepost op:
27 July 2015, 11:30:49 »
Antislipbandjes. Hou ik niet van en wielen met asb vervang ik als het even kan door wielen zonder asb. Maar dat is mijn afwijking.
Martijn193
Bestuur
«
Reactie #11 Gepost op:
27 July 2015, 11:47:20 »
Henk
Waarmee heb jij jouw wielen schoongemaakt? Bij MSM zag ik een foto van glanzender wielen, maar dat bereik je volgens mij niet met een wattenstaafje?
Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor
Simplex
«
Reactie #12 Gepost op:
27 July 2015, 12:01:43 »
Zoals ik in inmiddels 10 draadjes aangegeven heb, zijn de wielen een
koper legering. Op MSM zijn ze zo slim ze te vervangen, iets wat ikzelf
al een paar jaar met Heljan loc's doe. Bij frequent rijden kun je ze
schoon blijven maken. Het gaat je irriteren en vervolgens verkoop je de loc.
Klusje is heel simpel te doen, alleen moet je wel de juiste maat wielen bestellen.
Mvh Steef
henk
«
Reactie #13 Gepost op:
27 July 2015, 12:58:48 »
Eruit gehaald en grondig in de wasbenzine en dan poetsen Martijn. Tot nu toe rijdt het ding al een maand of twee over nieuwe Rocoline. En dat is bijna twee maanden langer dan de reeks 150 die Heljan voor Olaerts maakte, het volhoudt na zo'n behandeling. Snap er niks van.
Chris Westerduin
«
Reactie #14 Gepost op:
27 July 2015, 13:21:17 »
Mooie vergelijking van de Crossrail Klazen Peter!
Maar wat kan je anders verwachten van iemand zie zich Peter Crossrail noemt!
Bedankt voor het mooie verslag!!!
Flickr pagina voor plaatjes
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|