Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door tijgernootje
Vandaag om 12:42:32
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Spoor 1 nem of finescale door rjr
Vandaag om 12:18:05
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door tijgernootje
Vandaag om 12:16:43
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 12:16:18
Raadplaatje door henk
Vandaag om 12:14:30
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 11:14:23
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:39:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door roco
Vandaag om 10:38:10
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 08:58:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
15 July 2025, 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
15 July 2025, 19:25:03
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32

Auteur Topic: SHM schiet NS te hulp :-)  (gelezen 12230 keer)

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
Re: SHM schiet NS te hulp :-)
« Reactie #15 Gepost op: 11 July 2015, 10:40:15 »
Ook over de grens is het nieuws: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/ookdatnog/1.2388490

Ik zie op die video dat er 2 lui op de planken staan van de sik. Was dat niet verboden of mag dat maar bijv niet harder dan 10 km/u?
Jeroen

Wies

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 11 July 2015, 10:48:51 »
Ook over de grens is het nieuws: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/ookdatnog/1.2388490
Kennelijk weet de schrijver van het Belgische verhaal niet precies wat "depanneren" betekent. De stoomloc heeft het treinstel weggesleept (waarvoor overigens hulde aan alle betrokkenen) en niet gerepareerd (Van Dale: depanneren = (een auto met pech) repareren). Let wel, deze opmerking is niet bedoeld om een discussie te openen over taalgebruik in andere media.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 11 July 2015, 10:53:37 »
Volgens het Vlaams woordenboek betekent het ook: Uit de nood helpen.

En 'depannage' betekent onder andere: takel- en sleepdienst.
« Laatst bewerkt op: 11 July 2015, 10:56:40 door Reinier Z. »
Reinier

Bartje81

• Online Online
« Reactie #18 Gepost op: 11 July 2015, 11:30:33 »

Groeten,
Rutger, voorlopig de enige SHM hoofdlijnstoker van de 21e eeuw :)

De SHM is een paar jaar terug toch ook nog op eigen kracht naar Purmerend geweest om wat infra spul (overgenomen bielzen o.i.d.) op te halen?
« Laatst bewerkt op: 11 July 2015, 11:33:08 door Bartje81 »

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #19 Gepost op: 11 July 2015, 13:40:24 »
Geweldig bericht en fantastische foto's!

Maar is bij de Vlaming de juiste term niet "Ontpanning"? Ik vind 'depannage' nogal Frans "francophone"klinken...

Frans ;) 8)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

N-Sven

• Offline Offline
  • Puf!
« Reactie #20 Gepost op: 11 July 2015, 22:41:59 »
Waarom was dit eigenlijk handiger dan die Sik het in z'n eentje op te laten lossen? Dit is toch één van de klusjes waar hij ooit voor gebouwd is.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #21 Gepost op: 11 July 2015, 23:06:21 »
Volgens een reactie van de SHM op haar Facebook pagina om op zeker te spelen, aangezien schijnbaar het juiste treingewicht niet bekend was.
Uiteindelijk bleek dat minder te zijn dan een stam "Oostenrijkers" met volle waterwagen en kon de LTM26 het makkelijk zelf af :D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #22 Gepost op: 12 July 2015, 12:36:56 »
Ik vermoed dat er 2 machine's nodig waren omdat ten eerste de Sik geen compressor/luchtremmen heeft en dus geheel op
eigen kracht het treinstel zou moeten remmen, d.w.z. op het voetrempedaal, lijkt mij niet een hele leuke aangelegenheid.
Dan is het logisch om de stoomtram er bij ze plaatsen, deze heeft neem ik aan wel een luchtpomp om zodoende de gehele
trein wel van treinleidingdruk te kunnen voorzien, en dus ook te remmen middels de treinremkraan,
de Sik is in deze alleen maar extra vermogen en een doorgeefluik voor de treinleiding.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #23 Gepost op: 12 July 2015, 13:00:38 »
"Zet nooit lokaal-lijnstoomlokjes voor je electrische treinstel uit de jaren 80, dat doen ze in het echt ook niet...'

En waarom niet?
Ik laat mijn 3737 ook wel een ICRm trekken.  ;D ;D

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #24 Gepost op: 12 July 2015, 13:02:46 »
Volgens het Vlaams woordenboek betekent het ook: Uit de nood helpen.

En 'depannage' betekent onder andere: takel- en sleepdienst.

Nen Depaneur dus.  ;D

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

guest7823

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 12 July 2015, 15:12:44 »
Een wijs man zei ooit: " assumption is the mother of all xxxx-up's". Z'n domme broertje zei ooit: If you assume, you'll make an ass out of you and me"

Zal het verhaal over hoe en wat zsm opschrijven  :D

Dwz het deel wat voor publicatie geschikt is  :-X

RutgerSHM

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 12 July 2015, 16:48:34 »
Een wijs man zei ooit: " assumption is the mother of all xxxx-up's". Z'n domme broertje zei ooit: If you assume, you'll make an ass out of you and me"

Zal het verhaal over hoe en wat zsm opschrijven  :D

Dwz het deel wat voor publicatie geschikt is  :-X

Precies, ik zie hier veel speculaas! Daarnaast beschikt onze 271 over een werkende luchtreminstallatie ;)

Groeten,
Rutger

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #27 Gepost op: 12 July 2015, 16:54:47 »
Het kan aan mijn waarnemingsvermogen liggen op dit tijdstip van de dag, als ik het filmpje op normale snelheid bekijk lijkt het toch echt wel harder te gaan.

Is de sleepsnelheid van een ongeremd stel geen 30 km/h? (wat ie dan volgens mij ook weer niet reed)

Bovenstaande van mij was geen speculaas voor het geval dat gedacht werd, in elk geval een vraag. Hoe zat het daar nu mee?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

guest7823

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 12 July 2015, 17:49:04 »
Rond het middaguur  van 10 juli 2015 werd de SHM gebeld met het verzoek of wij tractie konden leveren voor het wegslepen van een gestrand treinstel. Na verteld te hebben wat wij konden leveren (met name m.b.t hoofdlijnkeur e.d.) is de opdrachtgever daarmee akkoord gegaan en is de SHM verzocht een en ander klaar te maken voor gebruik.

Daar er, op dat moment, niet bekend was wat we precies moesten wegslepen (qua lengte / gewicht) heeft de SHM besloten twee locs klaar te zetten (35 & 271 en beide voorzien van luchtreminstallatie). Het opstoken van een extra stoomloc is nooit aan de orde geweest domweg omdat het opstoken van een stoomloc volgens onze interne regels te lang duurt voor een klus als dit en er geen enkele reden was om het afwijken van die regels te rechtvaardigen. Een rol bij het kiezen van twee loc's zal ook deels zijn grond hebben gehad in het SHM principe "better safe then sorry". Iedereen was zich bewust van het feit dat dit een buitengewone situatie was en waar een Railion - DB Schenker / Volker / RFF / e.d. nog weg kon komen met een defect gaande loc zou iets dergelijks een hoop "egg on face" opleveren bij het leveren van tractie door de SHM.

Toen de tijd van inzet begon op te schuiven tot na de binnenkomst van tram 1/2 was het gebruik van stoom voor de sleepdienst "a chance to good to miss" en is dus de 35 omgewisseld met de LTM 26. De combinatie 26-271 is om 16:00u "achter het grendel" richting hoofdbaan verdwenen. Uiteindelijk was e.a. rond 20:00 de ICm getrokkken door 26 & 271 terug in Hoorn op spoor 3 en na omlopen via spoor 1 relatief kort daarna weer terug "achter het grendel" en was het weer tijd voor "locje in z'n hokje"

De exacte zaken rond het slepen van het ICm stel weet ik niet maar ik heb het volgende begrepen:
  • je hebt twee soorten hulpkoppeling: zwaar en daarmee geschikt om stellen (geremd) met rond de 80 km/u te slepen. Deze koppelingen worden met name ingezet voor langere, van te voren gepland transporten. En lichtere koppelingen (makkelijker om mee te werken) over noodtransporten over kortere afstanden. Bij het afslepen in dit geval schijnt de lichtere variant gebruikt te zijn. Beide type koppeling zijn voorzien van een treinleiding aansluiting en een hoofdreservoiraansluiting
  • Het SHM tractiematerieel beschikt enkel over een treinleiding aansluiting, daar een hoofdreservoir bij de SHM geen enkel nut dient
Er is bij het koppelen geprobeerd om het ICm stel geremd te krijgen met enkel de remleiding aangesloten maar dit is uiteindelijk niet gelukt. Het vermoeden bestaat dat er ergens een verbinding tussen remleiding en hoofdreservoirleiding bestond die op korte termijn niet gesloten kon worden. Hierdoor konden de remmen van het ICm stel niet in bedrijf gesteld worden. Gegeven de korte afstand waar over een en ander vervoerd moest worden is er voor gekozen om dit met lage snelheid en met het stel ongeremd te doen. Op enige moment heb ik doorgekregen "dat het stel met loopsnelheid richting Hoorn" kwam, maar later heb ik ook andere invullingen gehoord. Hoe hoog die "lage snelheid" dus precies is: geen idee maar ik kreeg niet de indruk dat de mannen van de afsleepploeg broekies waren die onverantwoorde risico's namen, eerder het tegengestelde: door de wol geverfde veteranen die ieder truc in het boek al wel een keer gezien hadden.

ACHTERAF gezien had e.a. makkelijk enkel met de LTM 26 gekund, echter ...... dat is dus achteraf gezien. Een lege vierbaks ICm weegt aanzienlijk minder dan een volle stam Oostenrijker met volle waterwagen en dat trekt de LTM 26 ook fluitend.

Een van de grondregels voor excursies van de SHM is "prepare for the worst and hope for the best" en daar hebben we een maagdelijk schoon trackrecord mee opgebouwd en dat willen we zo houden, dus ook bij dit soort onverwachte mogelijkheden eerst even denken "wat kan er fout gaan en hoe kunnen we dat voorkomen". Indien er maar iets was fout gegaan met deze actie had het een publicitaire nachtmerrie kunnen worden i.p.v. de publicitaire zegentocht die het is geworden. Niet alleen voor de SHM maar ook voor de andere betrokken partijen.

Kniesoor heeft een hele leuke middag gehad en genoten van het gebeuren en gunt RutgerSHM van harte de titel "de enige SHM hoofdlijnstoker in dit millennium"

guest7823

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 12 July 2015, 18:24:42 »
Voor degene met Feestboek: gelukkig hebben we de foto's nog.

FYI: de meeste fotos zijn gemaakt door de NS pilot Fred Tabak