Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ons woonkamer pendelbaantje 480x20cm door bask185
Vandaag om 22:53:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 22:53:34
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 22:52:08
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 22:48:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:47:23
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door FritsT
Vandaag om 22:42:15
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 22:41:48
Messing op z'n Zweeds (h0) door Rob Ellerman
Vandaag om 22:22:41
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
Vandaag om 22:18:12
Werps 18 luiker Groentewagen door orientexpress
Vandaag om 22:10:32
De modeltreinen van Spoorijzer door defender
Vandaag om 21:58:17
Pendel module door ruudns
Vandaag om 21:50:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
Vandaag om 21:41:54
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 21:11:27
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door Martin Domburg
Vandaag om 21:03:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:20:04
Au bord de la Cèze door Ronald69
Vandaag om 19:42:36
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:41:39
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:39:43
lima spoor N lok schoonmaken door Tjalling
Vandaag om 19:09:34
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 19:07:13
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 18:49:54
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Wim1969
Vandaag om 18:35:55
Op Zuid (NL H0) door 741230
Vandaag om 18:21:42
CTA’s jaren …70? / 80… door Petertje
Vandaag om 18:15:20
VERPLAATST: tka G.P.P. vouwbalgen HO door Reinout van Rees
Vandaag om 17:56:36
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:43:41
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 16:34:02
Roco 290 digtaliseren door Reinout van Rees
Vandaag om 16:33:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:10:32
  

Auteur Topic: Fleischmann wisselaandrijvingen 6421 en 6422  (gelezen 3786 keer)

rschuite

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Fleischmann wisselaandrijvingen 6421 en 6422
« Gepost op: 11 February 2015, 21:37:26 »
Onlangs heb ik in Houten een aantal Fleischmann wisselaandrijvingen 6421 en 6422 gekocht.
Een aantal aandrijvingen stoppen met schakelen na 10-20 impulsen. Als ik de aandrijving/wissel vervolgens een paar keer met de hand schakel, dan werkt de electronische aandrijving weer. Soms ook werkt de aandrijving los wel, maar als ik hem aan een wissel vastmaak, werkt hij weer niet.
Ik heb de aandrijving ook al 15 minuten ondergedompeld in de wasbenzine, echter zonder merkbaar verschil.
Wie heeft nog suggesties?

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Fleischmann wisselaandrijvingen 6421 en 6422
« Reactie #1 Gepost op: 12 February 2015, 11:20:48 »
Hallo,

Deze aandrijvingen zijn voorzien van een eindafschakeling. Deze eindafschakeling werkt met een contactveertje dat over een printbaan en twee contactpunten schuift. Na verloop van tijd slijt dit en maakt het veertje niet meer goed contact.
Op onze club baan halen we de aandrijving uit elkaar en solderen een draad over de contacten. Je hebt hierna geen eindafschakeling meer! Bedien je alles met een Pc of digitaal, maakt dit echter niets uit.
Mocht je er niet uitkomen, lees ik het wel en plaats een paar foto's.

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1903
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Fleischmann wisselaandrijvingen 6421 en 6422
« Reactie #2 Gepost op: 12 February 2015, 12:33:47 »
Hallo,

Toch even een opmerking...

Op onze club baan halen we de aandrijving uit elkaar en solderen een draad over de contacten. Je hebt hierna geen eindafschakeling meer! Bedien je alles met een Pc of digitaal, maakt dit echter niets uit.

Het schakelen zonder eindafschakeling blijkt wel degelijk "overwachte" consequenties te kunnen hebben, juist bij digitale bediening via een Pc:

> http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63101.0.html

Bijna alle wisseldecoders hebben standaard een "eigen" schakeltijd, die vaak los staat van het in- en uitschakelen door de Pc-software zelf. Bij het schakelen van bijvoorbeeld wisselstraten kunnen wisseldecoders dan behoorlijk onder "stress" komen te staan omdat dan juist zonder eindafschakeling meerdere wissels tegelijkertijd enige tijd onder spanning kunnen blijven staan. Zelfs belastingen van 6 ampère of meer zijn dan mogelijk...

Zie daartoe de specifieke uitleg in dezelfde topic onder:

> http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63101.msg3221544074.html#msg3221544074

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 12 February 2015, 16:38:33 door Bert_Apd. Reden: iets uitgebreidere tekst opgenomen »

rschuite

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Fleischmann wisselaandrijvingen 6421 en 6422
« Reactie #3 Gepost op: 15 February 2015, 14:53:26 »
Beste Roelof
Bedankt voor je heldere antwoord!
Ik heb inderdaad een veertje gezien, maar of dat inderdaad de bewuste eindafschakeling is, weet ik niet zeker.
Zou je inderdaad de foto's kunnen uploaden of deze aan mij toesturen.
Bij voorbaat dank

Ronald
Hallo,

Deze aandrijvingen zijn voorzien van een eindafschakeling. Deze eindafschakeling werkt met een contactveertje dat over een printbaan en twee contactpunten schuift. Na verloop van tijd slijt dit en maakt het veertje niet meer goed contact.
Op onze club baan halen we de aandrijving uit elkaar en solderen een draad over de contacten. Je hebt hierna geen eindafschakeling meer! Bedien je alles met een Pc of digitaal, maakt dit echter niets uit.
Mocht je er niet uitkomen, lees ik het wel en plaats een paar foto's.

Groet, Roelof

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26783
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann wisselaandrijvingen 6421 en 6422
« Reactie #4 Gepost op: 15 February 2015, 15:25:41 »
Op de website van een Duitse hobbyist vond ik twee foto's van een Fleischmann aandrijving. Stukje naar beneden scrollen. Op de linker foto zie je het bewuste contactveertje apart, op de rechter foto de contacten overbrugd.
Foto's kun je in groter formaat zien door er op te klikken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rschuite

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Fleischmann wisselaandrijvingen 6421 en 6422
« Reactie #5 Gepost op: 16 February 2015, 10:48:32 »
Beste Klaas
Bedankt voor de link!
Echter deze foto's zijn van een andere N? schakeling dan de 6421 en 6422. Dus als je daar nog foto's van hebt:http://forum.beneluxspoor.net/Smileys/classic/smiley.gif