Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 20:45:00
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 20:39:32
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 20:30:00
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Forever Rocofan
Vandaag om 20:08:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NL-modelspoor
Vandaag om 20:03:53
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 19:58:16
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
Vandaag om 19:30:02
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door RobbertJan
Vandaag om 19:20:30
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:15:10
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 18:44:29
365 "Het is weekend foto's" door puntenglijder
Vandaag om 18:38:56
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bask185
Vandaag om 18:28:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 16:55:43
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:47:08
keerlusproblemen door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:28
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rico [momfer]
Vandaag om 15:10:13
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 14:53:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:51:34
Sfeer op je modelbaan door RobVille
Vandaag om 14:32:37
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
Vandaag om 14:27:14
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:20:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 13:13:16
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:05:22
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
Vandaag om 12:22:12
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 12:12:54
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Bahn-AG
Vandaag om 12:00:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 11:01:04
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 10:57:40
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 10:45:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:33:03

Auteur Topic: Locomotieven met Z21 en WiFi in de loc?  (gelezen 3228 keer)

ivanzon

• Offline Offline
Locomotieven met Z21 en WiFi in de loc?
« Gepost op: 11 January 2015, 00:30:42 »
Op het volgende filmpje is een demonstratie te zien van een van de nieuwe speel startsets van Roco.
http://m.youtube.com/watch?v=WEm4bXZGVXI

Helaas staan de teksten dwars door de meest interessante foto, maar ik meen daar midden op het chassis een antenne te zien, en de print is wel erg vol voor een loc zonder verlichting

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Locomotieven met Z21 en WiFi in de loc?
« Reactie #1 Gepost op: 11 January 2015, 05:41:53 »
Hallo Ivo,

Lijkt er op dat in de loks inderdaad Wi-Fi zit en ook RFID. Je tablet maakt verbinding met de lok en zo kan je dan spelen en rijden.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 11 January 2015, 08:08:09 »
Vraag is een beetje wat de Wi-Fi in de loc doet. Geeft die alleen de positie-melding van de RFID-tag door ? Of geef je ook de rij-opdrachten door aan de decoder ?

Als je ook rij-opdrachten zou doorgeven, dan heb je in feite geen DCC meer nodig op de baan. Je zou dan kunnen volstaan met een wisselspanning of een gelijkspanning op de rails. Je hebt dan niet eens meer een DCC-centrale nodig voor de voeding - de rails rechtstreeks aan een trafo of gelijkrichter. (Overigens zul je dan nog wel iets moeten gaan bedenken voor de wisseldecoders .... )

Omdat bezetmelders geen rol meer spelen, wordt de bedrading ineens heel eenvoudig. Geen gedoe meer met rails-isolatie's en bundels draadjes naar S88-melders.

Sander

freekvo

• Offline Offline
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
« Reactie #3 Gepost op: 11 January 2015, 08:56:17 »
Dit lijkt me op zich een erg interessante ontwikkeling. De startset is niet extreem duur ( rond de € 100) maar dan heb je alleen een ovaal. Uitbreiding met wissel + rangeerspoor kost ca. € 40.
Ik heb voor de grap de Roco Next app gedownload op mn ipad. Na installatie moet die dan eerst 380 MB dat downloaden. Dat duurt wel even. Als dat is gebeurd, moet de wifiverbinding met de loc worden gemaakt.
Wat me opvalt is dat de tekst in het Duits is. Als ik het goed begrijp, moeten er aan de hand van verhalen opdrachten worden uitgevoerd. Ik vraag me dan af in welke taal dat gaat? Roco Next is bedoeld vanaf 6 jaar. Een vreemde taal om buttons te bedienen lukt dan nog wel (ik zie dat bij mijn klein kinderen). Maar een verhaal volgen in een andere taal? Dan haken die kinderen al snel af, vrees ik.
Een leuk idee dat heel veel mogelijkheden biedt in de toekomst  (y)
Als speelgoed voor onze (klein)kinderen toch wel wat prijzig en we zullen moeten wachten op een NL-vertaling.
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #4 Gepost op: 11 January 2015, 09:00:26 »
Vraag is een beetje wat de Wi-Fi in de loc doet. Geeft die alleen de positie-melding van de RFID-tag door ? Of geef je ook de rij-opdrachten door aan de decoder ?

Ook rij opdrachten worden doorgegeven.....

Als je ook rij-opdrachten zou doorgeven, dan heb je in feite geen DCC meer nodig op de baan. Je zou dan kunnen volstaan met een wisselspanning of een gelijkspanning op de rails. Je hebt dan niet eens meer een DCC-centrale nodig voor de voeding - de rails rechtstreeks aan een trafo of gelijkrichter.

Er zit inderdaad een trafotje bij die alleen maar spanning op de baan zet....

Dit lijkt me op zich een erg interessante ontwikkeling. De startset is niet extreem duur ( rond de € 100) maar dan heb je alleen een ovaal. Uitbreiding met wissel + rangeerspoor kost ca. € 40.

Tja.... Dat is met veel startsets, goedkoop de basis. De uitbreiding wat duurder. Bij de uitbreiding zit ook weer een uitbreiding van de App met nieuwe "verhalen" en weer twee extra sporen met RFID-tags als ik het zo zie.

Wat me opvalt is dat de tekst in het Duits is. Als ik het goed begrijp, moeten er aan de hand van verhalen opdrachten worden uitgevoerd. Ik vraag me dan af in welke taal dat gaat? Roco Next is bedoeld vanaf 6 jaar. Een vreemde taal om buttons te bedienen lukt dan nog wel (ik zie dat bij mijn klein kinderen). Maar een verhaal volgen in een andere taal? Dan haken die kinderen al snel af, vrees ik.

Denk dat je de keuze hebt tussen duits en engels. Dat kan voor kinderen van 6 nog wel een probleem geven ja.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

jowi

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 11 January 2015, 10:12:10 »
Omdat bezetmelders geen rol meer spelen, wordt de bedrading ineens heel eenvoudig. Geen gedoe meer met rails-isolatie's en bundels draadjes naar S88-melders.
Je hebt nog steeds iets van bezetmelders nodig, je zult toch moeten weten waar de lok zich fysiek bevind. Ook met rfid tags. Dus krijg je ipv bezetmelders op spoorstaven, bezetmelders langs het spoor, en als die niet met wifi werken, moeten ook daar weer draadjes aan...

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 11 January 2015, 10:20:52 »
Die bezetmelders langs het spoor hoeven niet met Wi-Fi te werken. Het zijn eigenlijk ook geen bezetmelders. De RFID-tag geeft een positie door aan de loc en de loc kan via Wi-Fi die positie melden aan de centrale. De RFID-tag is passief en heeft geen draadjes nodig.

Sander

jowi

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 11 January 2015, 10:40:47 »
Ah dat is inderdaad wel slim :) ik snap het (y)

Voor de rest ziet het er nu niet bepaald 'modelspoorderig' uit; eerder als speelgoed... treinen zien er ook een beetje 'tonka' uit ;)
Ook zijn wifi transeivers te groot voor bijv. n spoor... ik denk dus echt dat dit bedoeld is als speelgoed voor 6+ ...
Misschien in de toekomst als wifi+decoder net zo groot zijn als bijv ene kuehn n45 nu, dan wordt het wel wat. Tot die tijd...
« Laatst bewerkt op: 11 January 2015, 10:43:26 door jowi »

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 11 January 2015, 12:05:03 »
Dat het er speelgoedachtig uitziet, vind ik geen probleem. Mijn eerste Fleischmann stoomloc, de 1309 zag er ook niet als in het echt uit. Maar ik was er als kind blij mee. En daar gaat het om.
« Laatst bewerkt op: 11 January 2015, 14:08:13 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #9 Gepost op: 11 January 2015, 15:23:20 »
RFID-chip in de loc en een RFID reader in de baan (of er onder) is veel slimmer, eenvoudiger en universeler.
Dan is de plaats in de loc nooit een probleem (kan zelfs in Z, mogelijk zelfs T)

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

jowi

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 11 January 2015, 15:29:58 »
RFID-chip in de loc en een RFID reader in de baan (of er onder) is veel slimmer, eenvoudiger en universeler.
Dan is de plaats in de loc nooit een probleem (kan zelfs in Z, mogelijk zelfs T)
En dan? Om de cm onder de baan een rfid receiver plaatsen?
Nee dus. De rfid plaats je dus onder de baan op bepaalde plekken (1 per sectie?) en de lok rijd daar over heen, vangt het rfid op, wifi'd dat door naar de centrale.

Je loks moeten dus allemaal een wifi transceiver krijgen... dat zijn nu nog best grote dingen. Groter dan de gemiddelde decoder... een decoder + een wifi transceiver gaat op dit moment alleen in H0 passen en niet in N, zeker niet in Z. Pas als de decoder + wifi samen zo groot zijn als de kleinste decoders nu, wordt het interessant.

Het gaat wel die kant op natuurlijk:
http://www.antratek.nl/wifi-serial-transceiver-module-esp8266
« Laatst bewerkt op: 11 January 2015, 15:33:36 door jowi »

SBBcargo

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 11 January 2015, 15:55:10 »
Het gaat op ECTS lijken  ;D Ik zie zeker toekomst voor zo'n ontwikkeling. Over de grootte maak ik mij geen zorgen. Alles wordt steeds kleiner, dit evalueerd ook wel mee. Nu maar hopen dat er 1 standaard komt. Dankzij heer Lenz hebben we nu een open digitaal systeem. Wie wordt de nieuwe Lenz? Leuk om weer nieuwe ontwikkelingen te zien  (y) Ik zal het op de voet blijven volgen :D.
Marius.
Marius

Railroadtycoon

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 11 January 2015, 16:14:03 »
..... Om de cm onder de baan een rfid receiver plaatsen?.....
Yep, net zoveel als je secties/blokken zou hebben.  Je kunt tientallen (miljoenen) RFID receivers hebben die elkaar niet in de (zendstraling-weg) zitten, daar waar dit aantoonbaar niet met de Wifi techniek kan. Daar zijn veel te weinig kanalen beschikbaar en zul je heel snel last ondervinden van alle Wifi Routers  en in de toekomst Inthernet of Things items.

Jouw getoonde wifi speeltje werkt volgens  802.11 b/g/n met alle daarbij behorende beperkingen. Het is niet onmogelijk om in een kleine modelbaan daarvan gebruik te maken maar bij een grotere gaat dat zeker niet eenvoudig.  RFID chip in de loc en een (bekabelde) lezer onder de baan is technisch heel veel eenvoudiger. Duurder is het in elk geval niet VOORBEELD RFID Reader. RFID chips zijn centenwerk.....

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

jowi

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 11 January 2015, 16:22:58 »
Probleem met bekabelde lezers onder de baan is... dat ze bekabeld zijn ;D
Dus wil je de rfid niet in de lok maar in de baan...

Railroadtycoon

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 11 January 2015, 16:33:07 »
waarbij de hoeveelheid loc's met zenders voor problemen gaat geven. Voor een paar loc's hoef je dit niet te doen, voor een groter hoeveelheid is de onderlinge verstoring realistisch....

Overigens vreten de zenders relatief veel stroom.

We zullen het in de toekomst wel merken...