Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Marco Staartjes
Vandaag om 22:41:28
Piko 2025 door 5166
Vandaag om 22:36:46
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Eenerspoor
Vandaag om 22:32:59
Nederlandse Spoordijk in H0 door Miniature Holland
Vandaag om 22:22:11
Stadswapen Amersfoort op NS Cargo 1637 door pagoda of funn
Vandaag om 22:16:56
Randstadrail Baan 1:87 H0 (V.h. Den Haag-R’dam Hofplein Lijn) door Miniature Holland
Vandaag om 22:13:50
Station Voorburg ‘t Loo in 1:87 H0 door Miniature Holland
Vandaag om 22:06:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 21:54:44
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 21:53:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 21:46:43
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door MOVisser
Vandaag om 21:22:14
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 21:11:11
20 jaar BNLS door Yuri v L
Vandaag om 21:06:20
Nijmegen in h0 door Dave.......
Vandaag om 21:04:44
keerlusproblemen door saskia
Vandaag om 20:53:37
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 20:18:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:17:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:59:59
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 18:51:43
Hoek-Warszawa Express D1245 1974 door Jeroen Water
Vandaag om 17:55:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:32:50
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
Vandaag om 16:29:19
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:30:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 15:11:20
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door RetroJack
Vandaag om 14:38:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:20:51
De modeltreinen van Spoorijzer door Keska
Vandaag om 13:59:49
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:54:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 11:42:18
  

Auteur Topic: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?  (gelezen 2073 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
« Gepost op: 21 November 2014, 22:41:55 »
Beste allen,

Voor een Bemo-baantje ben ik bezig in het schaduwstation een (dubbelsporige) keerlus te ontwerpen. Bij het uitzoeken van de verschillende leveranciers ben ik o.a. de xtreme keerlus tegen gekomen. Deze heeft een aantal secties nodig om een treinstel te detecteren. Echter, mijn wisselstraat is vanaf de eerste wissel 'vol' met wissels, waardoor ik de ompoolsecties eigenlijk niet kwijt kan. Kan ik toch de xtreme keerlus toepassen in onderstaand baanplan?

Rijrichting is niet belangrijk, mag 2 kanten op, mag ook één-richtingsverkeer zijn (daar gaat voorkeur naar uit, met de eerste wissel normaal in de rechtdoorstand, dus met de klok mee de keerlus berijdend).

Er zijn verder nog 2 opstelspoortjes voor trekduw-materieel.



Alvast dank voor de reacties!

Gr, Bert

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 21 November 2014, 22:49:14 »
Bert,

De keerlus-sectie's hoeven niet perse te beginnen bij de eerste wissel. In jouw geval kun je de beide bogen zien als keerlus. Je hebt dus twee keerlus-systemen - iedere keerlus-module neemt 1 boog voor zijn rekening.

Sander

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 21 November 2014, 22:51:11 »
Dan heb ik 2 keerlus modules nodig, begrijp ik. Ik probeer echter een oplossing met één module, indien mogelijk.

Dank voor je reactie!

Gr, Bert

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
« Reactie #3 Gepost op: 21 November 2014, 22:54:18 »
Ik zou in dit geval helemaal geen keerlusmodules gebruiken, maar gewoon de hele boel ompolen gelijktijdig met het omzetten van het meest linkse wissel.
Dus een relais gelijktijdig met dat wissel schakelen.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
« Reactie #4 Gepost op: 21 November 2014, 22:58:16 »
Hoi,

Dan had ik toch de rest van het sporenplan er bij moeten tekenen, denk ik. Dat is een enkelsporig baanvak, gevolgd door, juist, een andere keerlus. Echter daar heb ik wel ruimschoots ruimte om de ompoolsecties aan te leggen.

Ben bang dat jouw oplossing niet gaat werken..

Dank voor je reactie!

Gr, Bert

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1456
Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
« Reactie #5 Gepost op: 21 November 2014, 23:01:19 »
Ik denk juist dat Hubertus het meest logische voorstel heeft gedaan. Waarom denk jij dat het anders is?

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
« Reactie #6 Gepost op: 21 November 2014, 23:11:18 »
Mmm, omdat ik de materie niet helemaal begrijp, denk ik. Misschien heb je gelijk, ik laat me graag overtuigen.

Een trein komt van links, gaat rechtdoor over het eerste wissel, wordt gedetecteerd in het buitenste of binnenste spoor, en dan wordt de eerste wissel (en het niet getekende, enkelsporige lijntje links van de wissel) omgepoold, bedoel je? Maar waar zouden dan de bezetmeldpunten moeten komen, gelijk aan het begin van de binnen- of buitenbocht?

En de binnen- en buitenbocht zijn ook nog opstelsporen. Op elke (binnen- of buiten)-bocht hoop ik 2-3 treinen kwijt te kunnen, die elke keer een plekje verder opschuiven. Verandert dat de mogelijkheden nog?

Gr, Bert

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1456
Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
« Reactie #7 Gepost op: 21 November 2014, 23:14:59 »
Het relais wordt gekoppeld aan het wissel helemaal links boven. Het relais schakelt alles dat zich rechts van datzelfde wissel bevindt. Als ik zo gauw goed tel zijn dat vier wissels, twee lussen en twee opstelsporen. Je maakt daartoe in totaal vier isolaties, direct rechts van het genoemde wissel links boven.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1456
Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
« Reactie #8 Gepost op: 21 November 2014, 23:17:38 »
Ten overvloede: er is géén detectie nodig. Je neemt een bistabiel relais dat  gelijk met het wissel omschakelt. Staat het wissel rechtdoor, dan heeft de gehele lus een vast te stellen polariteit; staat het wissel afbuigend, dan heeft de gehele lus de tegengestelde polariteit.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
« Reactie #9 Gepost op: 21 November 2014, 23:33:50 »
Dat is een enkelsporig baanvak, gevolgd door, juist, een andere keerlus. Echter daar heb ik wel ruimschoots ruimte om de ompoolsecties aan te leggen.

Kunnen treinen vanaf dat enkelsporige baanvak tegelijkertijd de keerlussen inrijden ? Als dat niet geval is ( er bevind zich dus maar 1 trein in het baanvak ! ) kun je het enkelsporige baanvak op 1 module aansltuiten als 'keerspoor' en de beide lussen vast bedraden. De bij de inrij wissels zijn dan de B en D secties, de eerste railstukken beide voeden uit de A en E secties. Het enkelspoor is sectie C. Of nog simpeler, een 'kortsluit' oplossing waarbij het enkelspoor inclusief wissels wordt gevoed door de module.

Grtzz,

Karst

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
« Reactie #10 Gepost op: 21 November 2014, 23:35:35 »
Ik begin het te begrijpen, denk ik: ik neem een wissel decoder, op de uitgang dus een aandrijving EN een bistabiel relais, en dan de rest laten ompolen via dat relais.

Maar ik heb ook bezet/terugmeldpunten nodig voor de computerbesturing (verschillende blokken voor opstelplaatsen in binnen- en buitenlus). Daar zal dan ook elke keer de polariteit van om moeten polen. Kan de melder dat ook aan?

Om een of andere reden zie ik een keerlus en denk dan automatisch dat je een keerlus module nodig hebt. Waarom dan nu niet...

Alvast dank weer, gr,

Bert

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
« Reactie #11 Gepost op: 21 November 2014, 23:38:03 »
@Karst: in dat enkelsporige stuk tussen de keerlussen kan zich maar één trein bevinden.

Het volledige spoor plan is nog niet klaar, anders had ik het even geplaatst.

Ik ga ook jouw oplossing even beredeneren..

Alvast dank!

Gr, Bert

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
« Reactie #12 Gepost op: 21 November 2014, 23:40:01 »
Bert, neem maar even rechtstreeks contact met mij op dan leg ik het uit hoe het met een relais in zijn werk gaat.
Geen zin in overloze discussies.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
« Reactie #13 Gepost op: 21 November 2014, 23:41:09 »
De oplossing met een relais is DE klassieke oplossing, die altijd werkt met maar 1 voorwaarde: Het wissel MOET altijd geschakeld worden en MAG NIET opengereden worden.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
« Reactie #14 Gepost op: 21 November 2014, 23:46:40 »
Karst, Wim,

Wederom dank. Open rijden gaat niet gebeuren, tenzij de software me in de steek laat.
Ik ga de opties eens even bekijken, een sporenplan tekenen, en een paar Pb's versturen.

Allen dank, ik laat morgen weten wat het gaat worden

Dank voor de hulp.

Gr, Bert