Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 15:25:12
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220 door Freddy
Vandaag om 15:23:34
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 15:19:23
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:18:46
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 15:16:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 15:07:30
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door AB 7216
Vandaag om 15:03:30
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:51:33
Da's Daz 2 door Alewijn
Vandaag om 14:51:15
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 14:49:01
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Alewijn
Vandaag om 14:48:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:37:31
Welke instellingen voor een MicroMotor op een Lopi V5 door ruudns
Vandaag om 14:32:24
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:07:10
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 13:59:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:56:50
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 13:49:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:44:35
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 13:38:44
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:22:04
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door sncf231e
Vandaag om 13:18:21
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:06:15
Pendelbetrieb door Peter Schiffelers
Vandaag om 12:34:45
Acme nieuwe ICNG door Teoalessandro
Vandaag om 12:29:54
Nieuw huis, nieuwe baan door Frits C
Vandaag om 12:24:35
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 12:19:44
Aanpassing dressoirbaan door Syb030
Vandaag om 11:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:45:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:26:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:22:05
  

Auteur Topic: Bovenleidingportalen, NS voorbeeld, enkele vragen  (gelezen 6903 keer)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Bovenleidingsportalen
« Reactie #15 Gepost op: 11 November 2014, 09:14:39 »
Ik heb inmiddels wat Marklin DRG palen gekocht waar ik vakwerkbeton portalen uit Oost-Nederland van wil maken. Ik ben alleen nog een beetje zoekende van welk materiaal ik de dwarsligger ga maken, en hoe groot die moet worden. In het echt is het een omgekeerd U profiel waar de staanders doorheen lopen. De opties (tot nu toe) zijn:

1. Messing koker profiel. De encyclopedie spreekt over een messing koker van 0,25 mm × 0,25 mm. Lijkt me dat dit cm moet zijn.
2. cor_b heeft een dwars balk van red ceder (3mmx4mm) gebruikt. En gebruikt kleine stukjes hout om om de paal heen te werken.
3. Romar heeft ze uit styreen gemaakt. Hierdoor is de dwarsligger wel open.

Wat vinden jullie?

Hoe zal ik de "ogen" aan de bovenzijde maken? Gewoon bestellen van Sommerfeldt? En de "stangen" die de draad vast houden?

Ik heb overigens besloten geen rijdraad toe te passen.


Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Bovenleidingsportalen
« Reactie #16 Gepost op: 16 November 2014, 17:07:37 »
Wegens de overweldigende voorkeur voor optie drie, daarvoor gegaan  ;)

Eerste keer dat ik met styreen werk. En ik moet zeggen, het resultaat valt me nog niet tegen. Wel iets teveel lijm (Revell Contacta) her en der. Is daar nog wat aan te doen achteraf, of moet ik er echt heel voorzichtig mee zijn?:



Ik ben eigenlijk behoorlijk tevreden. Zeker voor zo'n eerste keer. Het is en blijft toch gepriegel op de vierkante millimeter. De twee paaltjes alvast geschuurd en gevijld. Nu moet ik de paaltjes nog een beetje recht zien te krijgen. De meeste zijn wat krom of getordeerd. Wat ik wil proberen is in heet water en dan op een plat plankje leggen eventueel met lijmklemmen. Iemand andere opties?
« Laatst bewerkt op: 16 November 2014, 17:38:17 door Joran »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Bovenleidingsportalen
« Reactie #17 Gepost op: 16 November 2014, 23:14:30 »
Warmte doet wonderen.
Maar kan soms ook verkeerd uitpakken.
Gewoon proberen, zoveel kosten die oude Märklin palen niet.
Interessant draadje.
Ik heb dezelfde plannen voor mijn thuisbaan.

U heeft een volgerd ;)
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Bovenleidingsportalen
« Reactie #18 Gepost op: 20 November 2014, 22:35:07 »
Met warm water recht krijgen werd niet echt heel mooi, daarom besloten ze "recht" te forceren tijdens het lijmen, wat vooralsnog best gaat. Gisteren de eerste dwarsligger gelijmd op de paaltjes. En vandaag kreeg ik de Sommerfeldt isolatie bruggen binnen. Even snel gekeken hoe dat staat.


Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Bovenleidingportalen, NS voorbeeld, enkele vragen
« Reactie #19 Gepost op: 26 November 2014, 09:49:06 »
Vervolgberichten van de bovenleidingsportaatjes staan/komen in m'n Spoordijk/Fotodijk topic.