Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
16 June 2025, 23:15:32
Rails roestig verven door Martin Welberg
16 June 2025, 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
16 June 2025, 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
16 June 2025, 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
16 June 2025, 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
16 June 2025, 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
16 June 2025, 22:38:14
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
16 June 2025, 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
16 June 2025, 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
16 June 2025, 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
16 June 2025, 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
16 June 2025, 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
16 June 2025, 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
16 June 2025, 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
16 June 2025, 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
16 June 2025, 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
16 June 2025, 11:09:34
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1170529 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7739
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #315 Gepost op: 08 February 2015, 17:06:47 »
Korte samenvatting: gips op kippegaas+kranten is geen goed idee. Ècht geen goed idee. Ik ging zonet naar boven en zag de barsten erin zetten. Beetje tikken met m'n vinger en het kwam met plakken tegelijkertijd naar beneden. Het zat helemaal niet vast.



Opnieuw gips aanmaken (maar dan met een betere verhouding) heeft geen zin, dat gaat even hard niet hechten. Oei. Tja. Nou... Leermomentje, zullen we maar zeggen.

Nu ben ik als een gek verschillende links die ik bewaard heb door aan het lezen, m'n voorraad tijdschriften aan het plunderen en de verschillende tips die ik in dit draadje heb gekregen aan het herlezen..... :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9394
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #316 Gepost op: 08 February 2015, 20:29:40 »
Heb nog een doos gipsverband staan, pb maar als je belangstelling hebt..

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #317 Gepost op: 09 February 2015, 05:16:17 »
Yep. goed idee! Zelf goede ervaring met gipsverband  (y)

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #318 Gepost op: 09 February 2015, 07:16:28 »
Ik ook. Wel eerst het gipsverband goed laten uitharden voordat je de 'gewone' gips gaat aanbrengen maar dat spreekt voor zich  :)
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #319 Gepost op: 09 February 2015, 10:26:00 »
Horregaas over je kippegaas. Zeer goede ervaringen daarmee. Ook weer gips niet te dun, want dan breekt het.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Kcid

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #320 Gepost op: 09 February 2015, 11:53:23 »
ik gebruik voor het maken van bergen  , oude vitrage gordijnen , en daarover  blauwband

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7739
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #321 Gepost op: 09 February 2015, 14:24:53 »
Horregaas over kippegaas? Is dat niet een beetje dubbel? Op zich zorgt het kippegaas voor enige stevigheid, maar horregaas is toch ook enigszins stevig? Ik zal in de bouwmarkt nog een keer gaan voelen. "Meneer, waarom bent u onze hele voorraad gaas aan het aaien?"

Blauwband? Maak het nog lastiger :) Die kleur had ik nog niet gehoord. Bedoel je snelgips? Dat zit bij knauff in een blauwige zak.

Ik ben nog aan het nadenken over het "hoe nu verder". Gipsverband in plaats van het krantepapier kan. Een houtlijm/zand mengsel erover kan ook. Piepschuim/xps plus gips, enz enz.

Ik moet in ieder geval iets met gips-met-goede-mengverhouding doen. Puur voor de ervaring. Ik denk dat ik bij station Kelberg eens iets met gips ga doen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Kcid

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #322 Gepost op: 09 February 2015, 14:38:28 »
Ja inderdaad  Knauf Blauwband  , met een druppel afwasmiddel erin en het werkt heerlijk  gebruik het al jaren

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #323 Gepost op: 09 February 2015, 14:45:23 »
Algemeen:

Gips hecht niet zondermeer op gladde oppervlakken (kranten zijn glad!) De soort is hier niet van belang, is gewoon een chemisch gegeven....
Hechting is te verbeteren door de gladde oppervlakken eerst in te smeren met, bijvoorbeeld houtlijm, en terwijl de lijm nog nog nat is, het gips aan te brengen.
Wil je textuur in het gips, denk dan eens aan tegellijm. Plakt als de n*** en is korrelig.
Dunne laagjes gips gaan op enig moment bladderen, als je maar lang genoeg wacht gebeurd dit altijd. Dikke laag witte lijm erover voorkomt dit weer, maar dan was je op krant oid ook geen gips nodig  :P
Gipsverband is als ondergrond geschikt (ook over die krantenlaag) als je de verschillende verbanddelen maar laat overlappen en is vervolgens geschikt om een dikke laag gips op aan te brengen. Te dun gaat op enig moment barsten/ schilveren/ scheuren. Lijm tussen die kranten en gipsverband blijft aan te bevelen.

Wil je de droogtijd vertragen? Theelepeltje azijn en de uithardingvertraagt met enige minuten.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #324 Gepost op: 09 February 2015, 17:37:00 »
Hoi Reinout,

Op de beurs in houten in de grote zaal achter in staat belgische menneer die fijn gaas verkoopt of  bij Kuyper modelbouw in Utrecht kan je heel fijn gaas krijgen daar kan je gips gelijk op smeren. Maar nog beter is Fijn gaas kopen in houten en dan toch gipsverband gebruiken en daarna modelbouw gips gebruiken kan je bij elke bouwmarkt kopen.

Op die mannier maak ik ook landschap op mijn modelspoor baan

groetjes bernard

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #325 Gepost op: 09 February 2015, 17:45:16 »
Gewoon in de "Doe-het-zelf" kunststof horgaas halen.
Opspannen en gipsen maar. Werkt perfect.

Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7739
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #326 Gepost op: 10 February 2015, 22:41:33 »
Ik ben thuis gezegend met een mooi groot whiteboard. Ik gebruik dit om aan te brainstormen. Dus regelmatig staat er een item als "brainstormen over bedieningspaneel Kelberg" ofzoiets op m'n TODO lijst. Beetje achter whiteboard staan, beetje boven kijken, beetje piekeren.



Puur het feit dat het op dat moment mijn doel is om een oplossing te verzinnen, dat helpt al. Als vanzelf komt er dan ook een oplossing. Of het de definitieve oplossing is doet er niet toe, als er maar weer ruimte is voor voorwaartse beweging. Met hulp van deze tekening kan ik morgen of vrijdag bijvoorbeeld met de decoupeerzaag aan de slag. Volgende week heb ik hopelijk een mooie foto van het echte bedieningspaneel, da's vast duidelijker dan deze schets.

Maar toch een poging om het uit te leggen. Twee latjes (18x44mm) boven op elkaar. Paar stukjes 4mm multiplex danwel plexiglas erop. Op het horizontale vlak komen wat schakelaars en "daarachter" vertikaal de uitleg waar de schakelaars voor zijn plus een paar ledjes.

Een drietal om/om schakelaars zijn er voor de twee wissels en het inrijsein. Naar achter geduwd staan ze in de ruststand (rechtdoor danwel onveilig), naar voren staan wissels krom en het sein op veilig. Ik probeer hier een beetje een idee van een seinhuis mee te creeëren. Later hoop ik het nog eens wat mooier te doen met messing buisjes die ik over de schakelaar heenschuif om 'em te verlengen. En dan een mooi labeltje erboven.

Ernaast komen een drietal drukschakelaars waar ik dan nog een paar relais en een kilometer draad achter moet stoppen. Want die zijn voor een gecastreerde versie van een "Felderblock". Zie stellwerke.de voor een uitgebreide uitleg.

Mijn gecastreerde versie komt voor Kelberg neer op een drietal ledjes met drie drukknoppen eronder.

  • Trein vanuit Berenbach. Een rood ledje geeft aan dat het traject vanuit Berenbach is geblokt (=het spoor is bezet). Uit betekent dat er geen trein komt. Het knopje eronder moet ingedrukt worden als de trein is binnengekomen. Dit geeft het blok weer vrij.
  • Permissie richting Berenbach. Maar één van beide stations mag een trein op weg sturen. Een groen ledje geeft aan of wij op dit moment de toestemming hebben. Het knopje eronder geeft de toestemming over aan Berenbach.
  • Trein naar Berenbach. Een rood ledje geeft aan dat wij een trein richting Berenbach hebben gestuurd en dat hij daar nog niet is aangekomen. De knop eronder is degene die we in moeten drukken als we een trein richting Berenbach laten vertrekken. Dit blokt het traject en het ledje wordt dus rood.

Ik heb nog geen afhankelijkheid gepland tussen dit bloksysteem en de wissels/seinen. Best leuk, maar ik wil eerst de basis voor elkaar hebben. Eerst iets eenvoudigs werkends, daarna de fancy dingen.

Qua eenvoud heb ik ook de keus gemaakt om voorlopig geen uitrijseinen op de stations aan te brengen. Een eenvoudige "H-tafel" moet afdoende soelaas bieden.

Qua eenvoud heb ik dan ook maar naar een eenvoudig printje op eenvoudig papier gegrepen en vervolgens provisorisch een paar cocktailprikkers erbij gepakt...



Toch is het wel leuk om een paar van die eenvoudige bordjes te hebben. Het stoort me gelijk dat ik er in Berenbach niet ook meteen een paar heb aangebracht :)

Aan het eind van de avond heb ik nog wat nagedacht over het uiterlijk van Kelberg. Ik denk nu de geplande steile heuvel+tunnelingang (à la Neuerburg) te vervangen door een eenvoudig viaduct met een weg erover. Want het wegverkeer moet ook van de ene naar de andere kant van het station kunnen komen.

En ik heb uiteindelijk een aantal acties voor mezelf opgeschreven zoals nadenken over of ik een "Landhandel" wil op het korte spoortje rechtsachter. Of een algemene goederenloods ofzo. En dat ik de oppervlak van zo'n standaard Eifelquerbahn stationsgebouw uitprint en op z'n plek leg. Zodat ik wat meer idee krijg van de verhoudingen en wat ik aan andere gebouwen kan doen.

Maar... eerst binnenkort weer eens wat draden trekken en wissels aansluiten enzo. Toch makkelijk om dat te doen voordat ik verder ga met het landschap.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 10 February 2015, 22:44:08 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7739
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #327 Gepost op: 10 February 2015, 23:10:15 »
Nog wat terugkoppeling op de vele tips (bedankt!) betreffende mijn gips-ramp :) Ik heb vanavond ook een half uurtje foto's zitten bestuderen van de Eifelquerbahn. M'n doel was om te kijken in hoeverre er eigenlijk rotsen zichtbaar zijn. Nou, voor het grootste deel eigenlijk niet.

En een belangrijk deel van m'n keuze voor gips was dat ik daarmee her en der wat rotsen na kon bootsen. Nu gaat dat wel belangrijk zijn bij de kastelen, want die zijn vaak juist op uitstekende rotsen gebouwd. Maar voor het gros van het landschap maakt de ondergrond niet veel uit. Als het maar niet biljartlaken-krantepapier is, is het goed. Dus de simpelste oplossing is misschien wel gewoon om met houtlijm een voorraadje zand op het krantepapier aan te brengen. Wel moet ik dan even nakijken of er niet te scherpe vouwen in het papier zitten omdat ik met het kippegaas haaks een hoek omging enzo :)

Zodra er vanwege het zand wat structuur is wil ik daar eens een poging gaan wagen met Martin's "beruchte latex gesop". Want "die is maf en schildert z'n aarde". Ik heb twee maanden geleden drie potten latex muurverf bij de karwei gehaald: donkergrijs, bruin en beige-geel. Kleuren die ik uit een setje foto's van de Eifelquerbahn heb gedestilleerd als zijnde goede basiskleuren voor het landschap (zie dit bericht waar ik het uitleg).

Door grotendeels die drie kleuren als landschapsbasis te gebruiken hoop ik het effect te bereiken dat ik bij die mooie baan "Vierheim" zie: door een eenheid in kleurgebruik is er een mooi, natuurlijk effect ontstaan. Martin meldt ook zo'n soort reden voor z'n zand-schilder-gebeuren.

Ik ben benieuwd hoe het uit gaat pakken... Dit is m'n eerste baan waar ik echt met het landschap ook bezig ga (zolang ik niet door wisselaandrijvingen wordt afgeleid).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #328 Gepost op: 11 February 2015, 07:52:26 »
Leuk de ideeën voor je Stellwerk. Ook als het niet allemaal samenhangt kun je alle stappen doorlopen. Er ontbreekt in je opzet nog een stap, namelijk de Fahrstrasse. De volgorde is:
1. Blok vrij
2. Wissels omzetten
3. Wissels vergrendelen dmv de Fahrstrassenhebel
4. Sein bedienen
5. Blok bedienen

Als je met de fahrstrassenhebel de stroom van je wissels haalt, heb je die stap al ingebouwd. Bovendien zou je met een spoorbezetmelder achter je inrijden je inrijden op stop kunnen laten vallen als je trein voorbijrijdt. Met kleine stapjes wordt het spel van de beveiliging steeds leuker :)

dirkjan

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #329 Gepost op: 11 February 2015, 08:41:06 »
Hoi,

Ik hoop dat je onder grond hard genoeg is als je straks nog bomen wil plaatsen  in het landschap. Dan kan je beter een stevige ondergrond hebben zo dat je bomen niet om zullen vallen.  Voor gewoon groen landschap maak ik toch wel gebruik van gips. Ik wil voorkomen dat later mijn bomen spontaan gaan omvallen.

groetjes van bernard

ps tenzij het landschap helemaal vlak is dan boor ik alleen gaatjes in de plaat waar de bomen komen te staan.