Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 18:04:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Aachenau West door 741230
Vandaag om 18:01:36
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 17:56:33
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:56:02
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 17:53:51
Rails roestig verven door henk
Vandaag om 17:53:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 17:31:23
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door ceuleer
Vandaag om 16:57:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 14:12:42
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door bask185
Vandaag om 14:09:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Frans loodsje et cetera door Theo Mol
Vandaag om 11:26:18
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 11:25:31
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door 1200blauw
Vandaag om 09:46:04
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1170697 keer)

SBBcargo

• Offline Offline
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #180 Gepost op: 16 December 2014, 11:24:09 »
Ik heb betere ervaring met het Roco zaagje (om rails door te zagen) dan met het alternatief  van Michel. Van een afbrekend handvat heb ik geen weet.
By the way: leuk project heb je!  (y) Ik blijf je stalken  ;D
Marius.
Marius

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #181 Gepost op: 16 December 2014, 11:49:47 »
Allemaal bedankt voor de complimenten en de tips!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #182 Gepost op: 20 December 2014, 23:00:24 »
Na een paar dagen rust heb ik zaterdag weer aan de baan gewerkt: ik heb een verlichtingsbak/kooflijst boven de "Monreal-module" aangebracht.

Het was even aanrommelen met wat latjes en de decoupeerzaag en de waterpas. Continue dat ik drie handen nodig had om iets op de goede plek te krijgen :) Uiteindelijk is het gelukt. Het was ook wat experimenteren om aan de linkerkant (bij de tunnelingang) alles goed te krijgen. Mijn oorsponkelijke plan daar lijkt te gaan lukken. Boven de tunnelingang loopt het schuin op tot je bij een rechte wand komt (op de foto). Deze rechte wand wordt de buitenmuur van het kasteel dat in het echt recht boven de Monrealer tunnel ligt. Mooie afsluiting. Benieuwd hoe het eruit komt te zien als het landschap af is.

De in karton aangegeven Philippsburg steekt met z'n toren voor de kooflijst uit. Dat was m'n plan ook. Want anders moest de lichtbak wel èrg hoog komen te liggen. Mijn gok is dat het ook wel een leuk effect is dat de toren zo uitsteekt. Ik benadruk daarmee de hoogte van dit toch voor een kasteel erg bescheiden bouwwerkje. En het is weer een onverwacht detail. Mooi spotje dat erop schijnt en 't zal best leuk staan.

Ik ben nog wel aan het piekeren of ik de kooflijst nog wat hoger zal maken (dus: stukje dun multiplex als rand er tegenaan schoeven dat 5 cm verder naar beneden uitsteekt). Als je wat lager gaat zitten kijk je op deze manier erg snel in de ledstrip, vrees ik. Nou, dat kan ik later nog beslissen, dat hoeft nu nog niet.

Als tweede heb ik een eerste magneetsluiting aangebracht om het opklapbare deel omhoog te houden. Ik stut het nu nog met een lat en da's niet ideaal. Dus:

Werkt al aardig, maar ik moet nog een beetje geleiding aanbrengen om te zorgen dat de magneet altijd precies recht tegen het stalen stripje aankomt. Als het nèt ernaast is is de verbinding niet stevig genoeg. Wel stevig genoeg om initiëel te blijven zitten, maar niet stevig genoeg om te blijven zitten als je vervolgens hard kucht.

Zondag verjaardag in Putten, dus dan komt er niets van. Maandag verder met de daadwerkelijke ledstrips!

Reinout

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #183 Gepost op: 21 December 2014, 00:42:37 »
Je gaat voortvarend, Reinout! Daar kan ik nog wat van leren...
Leuk om te volgen ook!

Groet,
Jan

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #184 Gepost op: 23 December 2014, 12:04:40 »
Gisteravond heb ik me met twee loks beziggehouden.

Als eerste de fleischmann BR86. Die had ik gedigitaliseerd tweedehands gekocht. Hij reed echter niet mooi en ook te hard. Ik heb 'em opengeschoefd om te zien welke decoder erin zit. Ik heb alleen een multimaus, dus ik kan decoders niet uitlezen. "1025" stond erop, verder geen naam ofzo.

Hij wilde met het schrijven van een '8' in CV8 niet resetten, dus heb ik gegoogled naar een rijtje reset-codes. Bij Lenz had ik beet, '33' en hij resette zichzelf. Ah, een Lenz 1025 dus. Oud, wordt niet meer gemaakt. Lijkt in ieder geval geen F3 (rangeren) en F4 (vertraging uitschakelen) te hebben, maar ik kan me vergissen. Hij heeft, als ik mijn google-kunsten mag geloven, ook geen feedback regeling om de snelheid constant te houden en ook geen hoogfrequente motorsturing.

Dus... Ik wil hier in januari een keer een lokpilot standard inzetten, ik denk dat daarmee het rijgedrag beter (regelbaar) wordt.

Ondertussen heb ik de max snelheid goed ingesteld en er een bruikbare vertragingsinstelling bij gedaan. Voorlopig doet 'ie het! 1e kerstdag krijg ik 'em officieel cadeau :) (verjaardag, niet kerstfeest) dus daarna zet ik 'em wel eens op een video.

De tweede lok was de roco BR23. Stroomafname was niet goed en ergens zat er een draadje klem waardoor 'ie niet goed de bocht door kwam.

Ik heb de wielen met anti-slipbandjes omgewisseld met de reguliere wielen omdat de stroomafname-veertjes van de anti-slipbandwieltjes beter tegen de wielen aandrukten dan de andere. Beetje bijbuigen erbij en ook gelijk drie slipbandjes vervangen. Vervolgens de tender los getest. Want die moet zonder de extra stroomafname van de voorkant van de lok óók gewoon goed rijden. Ja hoor, na wat inrijden deed 'ie het prima.

Wel een raar gezicht, een losse tender met rijtuigen erachter  ;D

(Bovenop de tender ziet het er ook raar uit, maar hij is van boven nog open dus ik heb de onsubtiele ductape maar weer tevoorschijn gehaald).

Binnenkort de draadjes tussen lok en tender anders leggen en dan kan 'ie de baan weer op.

Reinout

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #185 Gepost op: 23 December 2014, 14:58:49 »
Reinout, de 1025 heeft idd geen lastregeling, dacht wel iets van een lastausgleich (wat zeker geen regeling is). Ook heeft deze decoder idd geen rangeerstand en zeker geen uitgebreide motorregeling.

Is ten opzichte van de huidige decoders al echt een oudje ;)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #186 Gepost op: 23 December 2014, 15:17:34 »
Dank voor de info :)

Langzamerhand wordt m'n lijstje te vervangen decoders steeds langer... Die in de br23 (lokpilot basic) wil ik eigenlijk ook door de lokpilot standard vervangen omdat 'ie mooier rijdt. Hoewel... moet ik wel zo snel zijn? In de br23 heb ik netjes een stekkertje gemonteerd waar ik de decoder inzet.

Dus... ik kan goed een vergelijkend warenonderzoek doen tussen de lokpilot basic en standard. Doe ik binnenkort!

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #187 Gepost op: 24 December 2014, 10:25:39 »
Gisteravond heb ik de verlichtingstrips aangebracht bij de "Monreal-modules". Twee strips in de lichtbak, eentje aan de voorkant en eentje achter. En een strip langs de dakbalk en aan de linkerkant nog een kort extra stripje omdat de module daar wat dieper naar achteren wegloopt:

Het ziet er nog als een zooitje uit op de foto. Tja, decoupeerzagen horen niet in het Eifellandschap :)

Het ziet er minder rommelig uit als je aandacht wordt afgeleid door een rijdende V100 met goederentrein, dus bij deze een illustratief filmpje van één minuut:

Ik ben tevreden met het licht. Het is in ieder geval geen donker hoekje meer waar je nauwelijks een foto/filmpje kon maken. Zodra er landschap ligt zal het me duidelijker worden of er meer/minder/ander licht moet komen. Voor nu is het goed.

Ik had wel het probleem dat de lange strip aan de (geschilderde) dakbalk halverwege naar beneden kwam. Kennelijk hecht de plakstrip wel goed op blank hout (aan de andere kant van de zolder heb ik geen problemen), maar niet op een geschilderde balk. Weer wat vastgeduwd, maar ik vrees dat ik met lijm aan de slag moet.

Arie, jij zag dit probleem ook en hebt het uiteindelijk met bison- danwel montagekit opgelost. Is dit inderdaad voor jou de permanente oplossing gebleken?

Enfin, nog een beetje klooien en ik heb weer een deel van de baan wat meer afgekregen :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #188 Gepost op: 24 December 2014, 21:37:30 »
Zo, de strip zit weer vast. Tenminste, het afgelopen uur is het niet weer naar beneden gekomen.

Wat ik heb gebruikt: lijmpistool. Dat werkt in dit geval makkelijk omdat je in kleine stukjes mag/moet werken.

Vervolgens heb ik de hele baan en de rest van de zolder van boven tot onder en voor tot achter met de stofzuiger bewerkt. Ik zoog wel regelmatig, maar een keer een volledige beurt was duidelijk een goed idee :) Donderdag ben ik jarig en dan komt er familie langs en die moeten natuurlijk de huidige stand zien! Om ze dan hoestend en kuchend met longen vol zaagsel naar beneden af te zien druipen is nou ook niet de bedoeling.

Als het lukt ga ik ze een multimaus in de hand duwen en ze een korte dienstregeling uit laten voeren. Ik bij het ene station en zoonlief bij het andere en dan twee gasten aan de multimaus :)

Reinout

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #189 Gepost op: 24 December 2014, 21:47:47 »
Nou, alvast gefeliciteerd dan morgen en wel filmpjes maken als er veel materieel heen en weer rijd natuurlijk.

Groeten,

Christoph

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #190 Gepost op: 25 December 2014, 02:43:20 »
Ik heb nog even wat voorbereidingen getroffen. Ten eerste heb ik in de stapel uitgeprinte foto's gekeken naar leuke voorbeelden om her en der aan de baan te hangen ter illustratie van wat ik wil gaan maken. Een paar punaises later:

Wat ik nu bij het bekijken van deze foto pas als effect bemerk: het geeft me een beetje een idee van de te gebruiken kleuren!

Wat dat betreft moet ik nog meer printjes ophangen, dat zou best eens kunnen helpen bij het maken/ontwerpen van het landschap. Wat natuurlijk niet wegneemt dat ik allang drie potten latex heb staan in de kleuren die ik toen als basis zag :)

Een donkergrijs (donkere rots, nat perron) als basis. Donkerbruin voor bosondergrond. Een lichtere beige tint, een beetje leemachtig, voor bij een beek, landweggetje, enz. Om deze kleuren te bepalen heb ik een foto gepakt en met een "color picker" tool op m'n computer de kleuren eruit gepikt:

En vervolgens bij de karwei (toen het in de aanbieding was) drie potten in die kleuren gehaald. Gewoon kijken bij de mengverf-voorbeelden welke kleur het meest in de buurt komt. Da's nog een heidens karwei, want hoe vergelijk je kleuren? Wat uit de kleurenprinter komt is minder kleurecht dan m'n iphone, dus die heb ik maar gebruikt. Maar dan nog... verschil in glans, verschil in lichtinval... Ach, ik heb maar iets gedaan en we zien wel.

Twee van de kleuren zijn bewust donker, ik ga denk ik qua werkwijze de kant op van milocomarty die het over "z'n beruchte latex gesop" heeft. Het komt er op neer dat je het hele landschap in een donkere basiskleur verft en er dan bovenop werkt. Zand erover en dat weer een kleurtje geven. Of drybrushen met lichtere kleuren. Enz. Van donker naar licht. Rembrandt is er beroemd mee geworden.

Ik heb op dit terrein geen ervaring. Dat wordt uitproberen :) Da's wel gaaf aan dit forum: zo veel technieken en voorbeelden die je kan afkijken... Zo veel informatie... Gaaf. Voor mij is dit forum echt een verrijking van m'n hobby! Dus dank aan iedereen die berichten plaatst!

Oh ja, terug naar wat ik vanavond deed... Oh ja, ik heb ook nog een dienstregeling in elkaar geklust op m'n whiteboard.

M=Mayen (schaduwstation), B=Berenbach-Ulmen (tussenstation), K=Kelberg (kopstation).

Zwart omkaderd heb ik er treinnummers bij gezet. Verder heb ik er ook bijgeschreven wat het materieel is.

De bedoeling is om in een kort tijdsbestek toch enigszins realistisch wat te kunnen rijden, liefst voornamelijk met de multimausen in de handen van de bezoekende familie.

Vanuit het kopstation komt eerst de br86+silberlinge. In Berenbach kruisen met de br50+umbau die als scholierentrein wat langer is. Die br50 gaat daarna weer terug vanuit Kelberg naar het schaduwstation. In Berenbach weer even kruisen, nu met een goederentrein.

Die eerste goederentrein (v100) haalt in Berenbach de volle rongenwagon met hout op en zet een lege terug. Dan door naar Kelberg en daar dezelfde wisseltruc.

Ondertussen pruttelt een br80 ("wie heeft dat ding laten ontsnappen van het rangeerterrein en 'em de vrije baan op gestuurd?!?") met wat gesloten wagons naar Berenbach en verzamelt daar de rest van de niet-hout-wagons die zijn blijven staan. En de gesloten wagons worden bij de fabriek gezet.

Tegen de tijd dat dat klaar is komt de V100 terug van Kelberg met de beladen rongenwagons met hout. Die mag zonder te stoppen doorrijden (da's een leuk detail).

De br80 moet nog even wachten op de br86 met z'n silberlinge die als laatste stoptrein naar Kelberg gaat en dan mag ook hij als laatste trein naar het schaduwstation Mayen vertrekken.

Nou, dat klinkt best grappig al zeg ik het zelf. Het is geen volledige dienstregeling, in dat geval heb je er echt nog wel drie paren personentreinen bij, bijvoorbeeld. Voor een korte sessie lijkt het me best aardig. Kijken hoe het morgen gaat!

Als extraatje heb ik voor elke trein op een memovelletje gescheven wat de bedoeling is ("kruisen in Berenbach met de P102", "alle beladen houtwagons meenemen en de rest laten staan", enz.). Budgetvariant van een Buchfahrplan zullen we maar zeggen.

Ondertussen zit ik al te broeden op een handige manier om per goederenwagon te zeggen waar 'ie heen moet. Wagenkaarten kan, maar het is wel papierwerk. En ik weet nu al dat het niet grappig wordt omdat ik 6 identieke rongenwagons heb. En bij de gesloten wagons heb ik ook meerdere exemplaren van dezelfde twee types.

Ik zit te denken aan een variant op het ringetjes-systeem van Ted Polet's onvolprezen Craigcorrie&Dunalistair railway. Ik blijf het geweldig vinden dat een spoorlijn die in m'n eerste modelspoorboek stond (één van de twee boekjes van Ted) nu nog steeds te zien is op tentoonstellingen! Enfin, hij gebruikt gekleurde ringetjes. In mijn geval kan het simpeler, omdat er alleen verkeer is van/naar het schaduwstation. Er is geen "intern" verkeer.

Voor foto's en filmpjes moet je het niet doen, maar in het reguliere gebruik lijkt het me best handig om een magneetje onder het dak van elke wagon aan te brengen zodat je een gekleurd plat ringetje bovenop kan leggen. Rood voor Kelberg, blauw voor Berenbach, groen voor schaduwstation Mayen bijvoorbeeld. En dan 1/2/3 stipjes erop om aan te geven op welk spoor 'ie terecht moet komen. "Blauw 2" is dan "bij de fabriek in Berenbach". "Rood 1" is "losweg Kelberg". Zoiets.

Grappig. Ik dacht even één fotootje te plaatsen en drie zinnen erbij te zetten. Volgens mij is het één van m'n langere stukken geworden :)

Reinout

g-j

• Offline Offline
« Reactie #191 Gepost op: 25 December 2014, 07:02:25 »
Reinout, als eerste van harte gefeliciteerd. Tweede, ik kan je lange bijdrage wel aan. Verhelderende manier van modelbouwen heb je. Foto's meenemen om kleuren te mengen en meteen meerdere (stond zelf ooit met een kleurenwijzer buiten de bouwmarkt het juiste blauw uit te zoeken), dienstregeling op whiteboard! Lees je verhalen graag.

Ben met name altijd geïnteresseerd in het rijdende gedeelte, hoe gaan mensen zorgen dat de juiste wagen op de juiste plaats terecht komt en waarom. Het systeem van bestemmings (of wagen) kaarten in combinatie met ringetjes en stippen hoeft elkaar niet te bijten. Het eerste gebruik je om treinen samen te stellen, het tweede voor het feitelijke rijden.
Mvg Gert-Jan

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
« Reactie #192 Gepost op: 25 December 2014, 16:44:37 »
Hallo Reinout,

Interessant dat schema met aankomst en vertrek van treinen. Zelf heb in mijn baan een hoofdstation wat tussen 2 schaduwstations in ligt. Ik zit er aan te denken om die schaduwstations ook fictieve namen te gaan geven. Aangezien het treinverkeer op het hoofdtraject automatisch gaat verlopen, lijkt me zo'n schema voor mijn baan ook leuk. Bedankt om dit leuke idee te delen.  (y)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #193 Gepost op: 26 December 2014, 18:04:01 »
Nou, gisteren heb ik de br86 voor het eerst echt uitgelaten op de baan. En er dus, zo doe ik dat nu eenmaal, een korte video van een minuut van gemaakt:

Mooie lok! Bij lage snelheid pruttelt hij echter, dus een nieuwe modernere decoder die beter in te regelen is is wel een goed idee.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #194 Gepost op: 26 December 2014, 20:44:50 »
Zo! "Het rijdende gedeelte" zoals Gert-Jan zei. Ik heb vandaag samen met zoonlief een uitgebreide video gemaakt van een complete rijdag! Nou ja, compleet... het is in ieder geval de complete dienstregeling die ik eergisteren had gemaakt. Voor het gemak even copy/paste de dienstregelingsgrafiek zoals ik 'em op m'n whiteboard had getekend:

En hoe ziet dat er uit in de praktijk? Nou, zo! 15 minuten video, vooral het rangeren heb ik uitgebreid in beeld gebracht:

Ik heb er wat commentaar bij ingesproken om uit te leggen wat we doen en wat de dienstregeling is.

Waar ik nog naar wil kijken: de koppelingen. We moesten nogal eens wat wagons extra aanduwen om de koppeling te laten "pakken". En ik merk dat zoonlief wat harder dan in principe nodig is met de lok tegen de wagons aan rijdt: om ze met grotere zekerheid te koppelen. En dat ondanks dat het roco universal kortkoppelingen zijn die bekend staan om hun lichte koppelen. Moet ik toch overstappen op kadee? Dat zou wel betekenen dat m'n lokomotief-voorraad in tweeën gesplitst wordt: de goederenmachines met kadee en de reizigersmachines met roco universal (want ik wil voor de bedrijfszekerheid wel kortkoppelingen voor die lange wagons hebben)...

Maar... leuk om een complete dienstregeling uit te voeren en te filmen!

Reinout