Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 00:33:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 00:17:42
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
21 June 2025, 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
21 June 2025, 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
21 June 2025, 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
21 June 2025, 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 June 2025, 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 June 2025, 16:17:01
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
21 June 2025, 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
21 June 2025, 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
21 June 2025, 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
21 June 2025, 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
21 June 2025, 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
21 June 2025, 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
21 June 2025, 11:42:29

Auteur Topic: realistische(?)bomen/boompjes maken  (gelezen 181912 keer)

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
    • MBB Grove Den Modelboombouw
Re:realistische(?)bomen/boompjes maken
« Reactie #135 Gepost op: 15 November 2009, 18:57:31 »
Mohawk:

D'as inderdaad ook een goeie link!.....'k had 'm ook ergens tussen mijn "modelbomenmaken"links staan.....
"bei der Strasse":
Citaat
Misschien had ik de uiteinden van de takjes vrij moeten laten want ik zie hier en daar toch wat verdikkingen van klei die er naar mijn inziens niet thuis horen. 

Als je die prachtige "how to" gevonden - en gelezen hebt( o.a. de berk) waarom is je dit dan toch  overkomen?  ;)  ;D....
ondergetekende overkomt dit ook vaker ha ha  het zal wel, in ieder geval bij mij,  enthousiasme zijn..dan duurt alles veel te lang en wil ikzo snel mogelijk naar een "zichtbaar"resultaat.
Deze link is ook mooi gedocumenteerd met plaatjes :  hoe een den of berk/loofboom tot stand kan komen! een aanrader dus!

Jos
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

Mohawk

• Wanneer heb ik weer eens vakantie???
  • Offline Offline
« Reactie #136 Gepost op: 16 November 2009, 10:12:35 »
In afwachting van mijn grove filterwatten maar ff een scenery update.
De boom staat uiteraard nog los evenals de hangar. Wanneer de boom klaar is zal ik de rest van de scenery toevoegen en bijwerken.

En Jos, ik zal de volgende keer beter lezen  ;)
"The expert in modelbouw seeks his victory from strategic advantage and does not demand it from his wife" -Sun Tzu
Dio "Fliegerhorst"

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
    • MBB Grove Den Modelboombouw
« Reactie #137 Gepost op: 17 November 2009, 23:26:24 »
Mijn laatste aanwinst: een oude olijfboom
enkele fotootjes van de stadia  van de:  "tot standkoming        '
de basis is van een oude knoestige buxusstronk  die al een jaar in de kelder te drogen lag.

deze geprimerd en voorzien van meerdere dikke en dunne takken van bloemistendraad( 0,4MMdoorsnede)
Deze weer voorzien van bast= fijn zaagmeel aangebracht met een fijn zeefje en vastgeplakt met verdunde houtlijm.
De hele zwik in een basiskleurgrijsbruin geverd( latexmuurverf) en een washing van zwarte sterkverdunde matte alkydeverf gegeven

hierna de bast nog iets meer geweatherd/lichter gemaakt...en voorzien van de eerste filtervezels:

dan een weinig "burnt grass" grasvezels( 4mm)

en tenslotte de blaadjes ...dit keer weer van Noch maar heb ze wel met verdunde alkydeverf wat meer grijsgroen proberen te kleuren...
en goed gelukt! :)

en klaar is de oude olijfboom .

jos

natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

Mohawk

• Offline Offline
« Reactie #138 Gepost op: 17 November 2009, 23:59:48 »
Dat is een beste olijfboom Jos  ;D
Wij hebben voor de zaak ook enkele staan echter zijn die nog een stuk jonger (en kleiner).
Ik heb nog de nodige druiven stronken (ranken? hoe zeg je dat  ???) liggen. Zal daar de volgende keer iets van proberen te maken.
"The expert in modelbouw seeks his victory from strategic advantage and does not demand it from his wife" -Sun Tzu
Dio "Fliegerhorst"

Mohawk

• Offline Offline
« Reactie #139 Gepost op: 18 November 2009, 00:02:50 »
Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de boom een flinke slinger gegeven. Bij gebrek aan aquariumfilter heb ik twijgjes gemaakt van vlas. Waarna ik de boom voorzien heb van Basilicum.

De groene kleur van het vlas is iets te fel. Bij gebrek aan een luchtspuit laat ik het zo, maar de volgende keer gebruik ik liever de natuurlijke kleur van vlas of anders kokos.

De boom voorzien van basilicum. De kleur is matter dan het meeste synthetische loof, wat het beginnende herfst sfeertje ten goede komt, en van zichzelf al wat gemeleerd.

De boom is nu voor 80% klaar. Het overbodige loof nog wat verwijderen en uitdunnen en de stam in een goede kleur brengen. Daarna het geheel in een matte lak zetten om alles te fixeren. Ik hoop dat dat voldoende is.

Op zich ben ik wel tevreden met mijn eerste boom dmv de draad techniek. Er zijn wel een aantal punten die ik de volgende keer anders zal doen. Het huis ruikt iig lekker naar basilicum  :P ;D
Dio "Fliegerhorst"

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #140 Gepost op: 18 November 2009, 09:39:29 »
Jos, die boom ziet er weer fantastisch uit! Maar ik verwacht van jou ook niet anders, master of the trees.

Mohawk, ben je niet bang dat de basilicum verkleurt? Ik heb daar ook eens naar gekeken, maar het lijkt me erg kwetsbaar.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Mohawk

• Offline Offline
« Reactie #141 Gepost op: 18 November 2009, 11:01:50 »
@Sven
Aan de ene kant hoop ik dat de matte lak de boel dusdanig fixeert dat hij niet verkleurt. Aan de andere kant mag hij wel verkleuren (lees: minder groen worden) omdat het diorama zich afspeelt begin herfst. Had ik een luchtspuit gehad dan had ik wellicht wat meer met kleur nuances kunnen werken. Dit geldt voor het hele diorama, maar ja dat is ff niet anders. Het is mijn eerste diorama en ook de eerste keer dat ik iets met scenery doe dus het is heel veel zelf ondervinden en uitvinden. Dat maakt het ook weer ontzettend leuk  :)
En anders planten we tzt weer een ander boompje. Hopelijk heb ik dan mijn boombouw techniek een behoorlijke boost kunnen geven  ;)
Dio "Fliegerhorst"

Mohawk

• Offline Offline
« Reactie #142 Gepost op: 19 November 2009, 15:10:03 »
Aangezien de boom zo goed als klaar is is dit de laatste update.
Met deze strak blauwe lucht kon ik het niet laten om ff een plaatje te schieten. Heb inmiddels het boompje geplant en de rest een beetje bijgewerkt. Kan wel zeggen dat de heuvel voor 90% klaar is.

De foto's zijn helaas een beetje donker.  :-\
Dio "Fliegerhorst"

staralfa

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #143 Gepost op: 24 November 2009, 14:46:04 »
Dat is inderdaad een prachtige olijfboom, chapeau!

Het valt me op dat ik in verhouding tot jouw creaties veel te veel filtervezels gebruik, met als gevolg dat het heel gauw dichtslibt.
Zal eens pogen me in te houden met de vezels en eens met de nochblaadjes gaan stoeien.

Voor mijn eerste boom (zie foto vorige pagina) heb ik Heki blattwerk gebruikt, dat komt qua kleur veel natuurlijker over dan de blaadjes van noch (puur persoonlijke mening), maar die van noch zijn wel veel fijner, wat de structuur van het bladerdak ten goede komt.

Heb inmiddels een nieuwe grove den gemaakt en je aanwijzingen ter harte genomen. Zal morgen een foto van het resultaat plaatsen.

staralfa

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #144 Gepost op: 25 November 2009, 15:13:22 »
Het blijft vreemd met fotograferen, op de foto komt de stam op sommige stukken veel roder over dan in het echt, dan is het subtieler. Heb van alles geprobeerd maar krijg het niet beter Vraag me af of dat aan verkeerde instellingen ligt of dat de camera het scherper weergeeft dan wat je met het blote oog ziet.

dvdbrander

• Offline Offline
« Reactie #145 Gepost op: 12 December 2009, 09:11:56 »
hey jos, kan je even een paar foto's plaatsen van jouw zelfgemakte bomen, en niet alleen maar van echte bomen?
;D ;D
echt hardstikke mooi!
mvg daniël
mMijn baantje

Catweazle

• Offline Offline
« Reactie #146 Gepost op: 12 December 2009, 09:23:08 »
Het blijft vreemd met fotograferen, op de foto komt de stam op sommige stukken veel roder over dan in het echt, dan is het subtieler. Heb van alles geprobeerd maar krijg het niet beter Vraag me af of dat aan verkeerde instellingen ligt of dat de camera het scherper weergeeft dan wat je met het blote oog ziet.

Ik zie dat je flitst en dat geeft bij heel veel camera's soms wel wat problemen met de kleur.
Als je camera een witbalans of kleurtemp instelling heeft zet die dan eens op flits of probeer deze instellingen te veranderen in een goed photo edit programma.

Hier een voorbeeld van mij, ook geflitst en instellingen gebruikt om zonlicht na te bootsen met de juiste kleurtemperatuur voor natuurlijke kleuren ( Sony spiegelrefelx en bewerkt met Lightroom), misschien niet perfect maar het geeft wel een natuurlijker beeld::

« Laatst bewerkt op: 12 December 2009, 09:25:10 door Catweazle »
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #147 Gepost op: 12 December 2009, 09:32:09 »
en klaar is de oude olijfboom .
Hij ziet er echt geweldig uit, maar is ie niet een beetje groot als ik em zo naast dat VW busje zie?
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Lahntal

• Offline Offline
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
« Reactie #148 Gepost op: 12 December 2009, 13:12:11 »
Hier een voorbeeld van mij, ook geflitst en instellingen gebruikt om zonlicht na te bootsen met de juiste kleurtemperatuur voor natuurlijke kleuren ( Sony spiegelrefelx en bewerkt met Lightroom), misschien niet perfect maar het geeft wel een natuurlijker beeld::

Hi Catweazle; Prachtige foto van een mooi stukje landschapsbouw! (y) Mooi verloop in de achtergrond.

Groet,
Erwin.

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #149 Gepost op: 12 December 2009, 15:49:49 »
Mmmmja, complimenten voor al degenen op deze topic hoe jullie die bomen voorelkaar krijgen, onbetaalbaar, ik bedoel dat gerelateerd aan de werkuren.
En een werkelijk verbluffend resultaat. Ik had me er nog niet in verdiept maar moet ook nog kijken wat voor groen ik wil op mijn baan.
Ik ben dus een wintertype en vind het winterse weerbeeld altijd mooi, wel de mooie dagen en dan niet perse sneeuwlandschap. Ik zat dan ook te denken aan onbegroende bomen waarvan ik hier dus wel wat ideeen heb opgedaan het komt er dan wat anders uit te zien dan op de meeste banen. Waar ik op doel is de fijne vertakking tegen de winterse luchten/schemering met een donkere groene kleur op het hout die bijna zwart is.
Een beetje apart misschien maar ook weer een uitdaging, hier een vb:

De kleuren en belichting worden dan ook anders, 'n beetje grauwig misschien maar dat heeft ook zijn charme!
Dit is geen eigen topic maar slechts een aanvulling op deze. :P
Mvg NS2400
« Laatst bewerkt op: 12 December 2009, 16:05:08 door NS2400 »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles