Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het Boemeltje - Electronica door Huup
Vandaag om 16:19:14
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 15:59:26
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Modeltreinen Pierre Dominique door bellejt
Vandaag om 15:37:02
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:14:24
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Handregelaar aan IB Basic door Joz
Vandaag om 14:58:59
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 14:24:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 14:08:49
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Remunj
Vandaag om 13:22:08
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:39:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Rails roestig verven door Scratchbuilt
Vandaag om 10:22:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Duikeend
Vandaag om 09:12:30
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52

Poll

Voor hoeveel participaties van €100 doe je mee als crowdfunding voor een Hondekop 4 haalbaar is?

ik heb wel belangstelling voor een Hondekop 4, maar ik doe niet mee
83 (42.6%)
ik wil wel mee doen voor 1 participatie
78 (40%)
ik wil wel mee doen voor 2 participaties
25 (12.8%)
ik wil wel mee doen voor 3 participaties
4 (2.1%)
ik wil wel mee doen voor 4 participaties
5 (2.6%)

Totaal aantal stemmen: 192

Auteur Topic: Haalbaarheid crowdfunding Hondekop 4  (gelezen 64374 keer)

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Haalbaarheid crowdfunding Hondekop 4
« Reactie #180 Gepost op: 24 March 2014, 13:51:21 »

Met andere woorden: stop het onderzoek, maak gewoon je geweldige product!  :)

mvg, Paul

Dan moet er wel geld zijn om een geweldig product te fabriceren Paul. En juist die benodigde centen probeerde Ted bij elkaar te krijgen. Spijtig dat het niet gelukt is. Bedankt voor je initiatief en inzet Ted. M.i. had het een uitstekende opzet geweest om Nederlandse modellen te realiseren waarvan fabrikanten het nu nog niet aandurven of de middelen niet hebben om de investering te kunnen doen

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #181 Gepost op: 24 March 2014, 14:04:27 »
Conclusie had ook kunnen zijn dat modelspoorders wat huiverig zijn voor deze manier van fondsenwerven?

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #182 Gepost op: 24 March 2014, 14:07:14 »
Ook weer waar Jeroen. Je zou eigenlijk een soort mecenas moeten hebben; een lid van de Quote 500 die meer heeft met modeltreinen dan met rode bolides uit Modena. Een hondekop mogelijk maken is toch véél leuker dan zo'n saaie dotcom startup :-)

Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #183 Gepost op: 24 March 2014, 14:39:05 »
Ik ken de Quote 500 niet, dus ik weet niet of meneer De Zwart daar in staat. Maar hij heeft wel wat met treinen en ook met Hondekoppen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Sven

• Online Online
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #184 Gepost op: 25 March 2014, 06:41:34 »
Conclusie had ook kunnen zijn dat modelspoorders wat huiverig zijn voor deze manier van fondsenwerven?
Dat geloof ik niet. Er zijn er vast wel een paar, maar het lijkt me gewoon moeilijk alle geïnteresseerde modelspoorders te bereiken. Niet iedereen is zoals wij hier aanwezig.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Edwin2121992

• Offline Offline
« Reactie #185 Gepost op: 25 March 2014, 10:47:55 »
Ik ken de Quote 500 niet, dus ik weet niet of meneer De Zwart daar in staat. Maar hij heeft wel wat met treinen en ook met Hondekoppen.

En Ted heeft dan ook al contact gehad met Erik de Zwart op Rail 2014, wat daar besproken is weet ik niet, ik was die dag niet aanwezig bij onze stand.

Het is erg jammer dat het niet lukt, dat men geen viertje zou willen aanschaffen is denk ik niet waar, plan T wordt ook prima verkocht. Ik blijf hopen dat Artitec nadat ze al het aangekondigde hebben afgerond, zich toch gaat wagen aan een mooi glaswolstel, viertje zou mooi zijn, tweetje mag ook om mee te beginnen.

Groeten Edwin.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #186 Gepost op: 28 March 2014, 17:41:20 »

Niet alleen modelspoorders, de crowdfunding voor Gilles de Geus loopt ook niet lekker.

Stephan.

Sven

• Online Online
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #187 Gepost op: 31 March 2014, 18:34:52 »
Dat laatste had ik graag aan meegewerkt, maar ik was het niet eens met de algemene voorwaarden van 'Voor de kunst'. Ben daar dus afgehaakt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #188 Gepost op: 03 April 2014, 14:55:06 »
Jammer, was al langer van plan m'n deelname te "stemmen", lees nu dat het hele plan van tafel is. Heb toch nog maar ingevuld.
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
« Reactie #189 Gepost op: 18 April 2014, 19:36:40 »
Geen paniek of blijdschap!! Het initiatief is dood en blijft dood. Echter in het begin van dit draadje dreigde een zeker persoon/bedrijf het mogelijk uitbrengen van dit model door Artitec met alle middelen te voorkomen. Ze hebben inmiddels via een advocaat gedreigd met een juridisch gevecht. Reden: zij hebben in het verleden (o.a.) een 3D-model tekening/bestand van de Hondekop gemaakt en deze geregistreerd bij een EU instantie. Op basis hiervan claimen zij nu, onder referte aan artikel 10 lid 1 van de Auteurswet, houder van de auteursrechten op de getekende modeltrein(en) te zijn. Hoe bont kun je het maken. Nadat Trix in de jaren '50, daarna Lima, Philotrain, Artitec en Piko (om er maar een paar te noemen) modeluitvoeringen hebben gemaakt van een Hondekop, meen je nu auteursrechten te kunnen claimen op basis van een tekening!!!! Dat Artitec zonder hun toestemming geen gebruik mag maken van door hun geleverde bestanden is evident. Voor de duidelijkheid: ik heb werkelijk geen idee of Artitec ooit van hun een 3D tekening/bestand gekregen heeft van een Hondekop. Maar het claimen van auteursrechten op modellen omdat je er ooit eens een tekening ervan hebt gemaakt, hoe verzin je het. Hoe dan ook, ik heb me uit kwaadheid uitgeleefd in een poging een 3D tekening/bestand te maken van de kop van de Hondekop op basis van tekeningen uit het Utrechts Archief. Aldoende kwam ik er achter dat daarop niet alle gegevens te vinden zijn om een correcte weergave van de kop te maken. Een foto uit een Werkspoor werkplaats (van internet geplukt, ik weet niet of ik iemands copyright schendt door het hier te tonen) met daarop 3 koppen in aanbouw heeft mij veel geholpen.

Ik weet zeker dat mijn huidige interpretatie niet exact is. Het is m.i. echter voldoende om duidelijk te maken dat ik niet afhankelijk ben van andermans tekenkunsten. Dit moest ik even kwijt.

Zoek ondertussen de afwijkingen.

Zo, dat lucht op. Nu weer over naar de orde van de dag en genieten van mijn hobby.
« Laatst bewerkt op: 18 April 2014, 19:59:48 door ATB. Reden: Watermerk toegevoegd aan eigen tekening »
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #190 Gepost op: 18 April 2014, 19:57:33 »
Goed bezig Ted... En wat een staatsmongool, is het uiteursrecht al toegekend? En dan nog, ze hebben auteursrecht op hun eigen getekende model toch, daar zijn zij tenslotte auteur van, maar toch niet van andere tekeningen? Heel apart... Anders moeten de andere fabrikanten daar ook nog even achteraan, aangezien ze ongetwijfeld eerder waren...
« Laatst bewerkt op: 18 April 2014, 19:59:20 door Tomasso »
Spoor 0 adept

S&TL

• Offline Offline
« Reactie #191 Gepost op: 14 May 2014, 07:54:28 »
Vreemde situatie. Als ik een tekening van de Eiffeltoren maak. Dan is die tekening mijn auteursrecht. Niet de toren. Anderen mogen nog steeds tekeningen e/o modellen maken.

Als zou blijken dat ze mijn tekeningen gebruikt hebben is dat een ander verhaal.

Heel jammer dat het hier nu niet doorgaat. Tip: start een echte campagne op Kickstarter. Geeft een meer solide basis en kan harder gaan groeien. Laat winkeliers daar ook inschrijven.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #192 Gepost op: 14 May 2014, 08:24:28 »

Heel jammer dat het hier nu niet doorgaat. Tip: start een echte campagne op Kickstarter. Geeft een meer solide basis en kan harder gaan groeien. Laat winkeliers daar ook inschrijven.

Helemaal mee eens! Stond vandaag nog een artikel over in de Metro.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #193 Gepost op: 14 May 2014, 10:23:50 »
Ik lees nu pas het krankzinnige bericht over de vermeende claim van het auteursrecht. Ik ben het eens met de kwalificatie van Tomasso, al zal ik deze niet herhalen. Je mag toch hopen dat dit nooit wordt toegekend. Mooi verdienmodel zou dat worden: het deponeren van een pakket tekeningen en een claim indienen wanneer iemand het in zijn hoofd zou halen om het model te gaan produceren. Elk potentieel model zou je daarmee in principe tot in eeuwigheid kunnen gijzelen.

Is er ergens een lijst van datgene wat door de claimende tekenaar in kwestie is getekend? Ik zou er graag mijn koopgedrag op aanpassen.  ;)

mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #194 Gepost op: 14 May 2014, 10:39:23 »
Vind het eigenlijk wel grappig. Als je het wat verder trekt, dan zou de NS achteraf ook nog auteursrechtbetalingen aan de claimer moeten doen voor het bouwen van deze treinstellen ;D.  Makkelijk verdienen wordt dat, eens kijken wat ik ga tekenen ;D
Modellen die afgeleid zijn van die tekening, accoord, maar eigen opmetingen van een bestaand model, of oudere tekeningen gebruikt voor het model zouden daar toch niet onder vallen?
Zijn er trouwens nergens originele bouwtekeningen van mat '54 te krijgen?

Groet,
Michel