Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Kersttrein
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 12:29:22
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 12:06:15
Modelbaan Beltheim.
door
Bertje B
Vandaag
om 12:01:03
Pantografen mat.'46 (en mat.'54)
door
Huup
Vandaag
om 11:50:18
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Huup
Vandaag
om 11:42:51
Liliput kortkoppeling mechaniek defect
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 11:37:53
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Taigagaai
Vandaag
om 11:23:05
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
spoorzeven
Vandaag
om 11:03:11
Veevervoer ss/ ns
door
Huup
Vandaag
om 11:01:27
Piko 2025
door
Huup
Vandaag
om 10:47:58
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:40:18
Rondom Charlois
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:39:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS
door
RodeDuivel
Vandaag
om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken
door
orientexpress
Vandaag
om 10:06:20
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 09:44:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:16:18
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
bask185
Vandaag
om 08:51:10
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Bert Senden
Vandaag
om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
emmenaar
Vandaag
om 08:09:21
Raadplaatje
door
dennie
Vandaag
om 01:37:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
Grappige foto's
door
René 4312
25 November 2025, 21:34:01
Aachenau West
door
wob
25 November 2025, 21:32:21
Le Bassin uit logeren bij Bentink
door
Modellbahnwagen
25 November 2025, 21:12:06
Mijn geweatherde modellen
door
cor_b
25 November 2025, 21:09:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen (gelezen 3444 keer)
1795
Offline
Berichten: 1551
BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen
«
Gepost op:
05 January 2014, 18:44:14 »
Ik kom er niet uit, hoe nu een kopwand van een NS couperijtuig er uit moet zien. Op tekening staat geen gasleiding, wel 2 kastjes links en rechtsboven aan een kopwand, dat is waarschijnlijk van de noodrem??
Terwijl je op andere foto's van rijtuigen de handel ziet zitten waar je de lampen mee aan/uit kunt zetten.
Ik wil het rijtuig vooroorlogs NS maken, met de modernere gaslampen, waar heb geen idee of nu de gashandel/schakelaar erop zou moeten, weet iemand dat hier misschien?
?
Het model:
de tekening
«
Laatst bewerkt op: 05 January 2014, 23:05:53 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/
AB 7216
Offline
Berichten: 1643
Re: BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen
«
Reactie #1 Gepost op:
05 January 2014, 19:15:02 »
Het was even zoeken, maar volgens mij hoort het zo te zitten;
De gasleiding is niet aangebracht op de tekening, maar deze serie heeft volgens de boeken wel gasverlichting gehad.
op de kopwand (niet remhuiszijde) zitten in de bovenhoeken twee noodremkleppen. Deze worden bediend door de handels in het interieur. beide kleppen zijn met een leiding met elkaar verbonden, en in het midden gaat deze leiding naar de luchtleiding op de bufferbalk. (voor de remkleppen langs lopen de regenafvoergoten, maar die zijn bij de NS vervallen, hierdoor staan er ook kruizen door getekend)
De gasleiding loopt ongeveer ter hoogte van de maatvoeringsteksten op dezelfde kopwand, de stang om de verlichting te bedienen zit op dezelfde hoogte als de bovenzijde van de handgrepen aan de zijwand. waar deze de gasleiding kruist, zit de gasregelklep. aan de einden van deze stang zit een handgreep, en hierbij horen ook twee emaillen borden "licht" en "duister" om de stand aan te geven.
de opstaptreden waar de kruizen door staan, hoef je ook niet aan te brengen, alleen de montageplaat op de kopwand bleef, de trede verviel bij de invoering van de bovenleiding.
Ik ken een foto waarop deze hele handel goed te zien is, en dat is het artikel over de HSM couperijtuigen uit de railhobby uit 1984.
veel plezier met de rest van de bouw.
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
1795
Offline
Berichten: 1551
Re: BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen
«
Reactie #2 Gepost op:
05 January 2014, 21:52:41 »
Ja, er zat zeker gasverlichting in, gezien de grote gastank die onder het frame zit, daarom snap ik niet dat die gasleiding niet op de tekening staat, ook de aansluitingen van de gastank zijn me niet duidelijk/kom ik niet uit.
Maar dus gewoon alle toeters en bellen erop prakken dus....
(Zonder de regengoten, dat was alleen in de HSM tijd)
De trappen maak ik er ook helemaal op, is gewoon mooi.
Die zijn er pas later afgehaald, model zoals ik hem wil maken, is zo rond 1925-1935.
Zo zie je maar, alleen aan de tekening heb je niet genoeg, ook foto's "moet" je erbij zoeken....
Gelogd
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/
sander1985
Offline
Berichten: 1867
Team Mitropa *
Re: BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen
«
Reactie #3 Gepost op:
05 January 2014, 22:33:43 »
Misschien had men in die tijd nog een aparte "loodgieterstekening" voor al het leidingwerk (gas en lucht)?
Gelogd
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda
roadster36
Offline
Berichten: 5558
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen
«
Reactie #4 Gepost op:
06 January 2014, 01:08:39 »
Andere vraag over dit rijtuig, had de 3e klasse bij de HSM nou wel of geen rode biesen?
Volgens Philotrain alleen de 1e klas, bij het spoorwegmuseum ook de 3 e klas.
Gelogd
1795
Offline
Berichten: 1551
Re: BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen
«
Reactie #5 Gepost op:
06 January 2014, 08:05:36 »
Het zou goed kunnen , dat een tekening niet compleet is, uiteraard zijn er nog veel meer detaill tekeningen (die ik niet heb...)
Het rijtuig dat in het spoorwegmuseum staat, klopt volgens mij inderdaad niet, daar horen geen biezen op volgens mij, ze zullen wel gedacht hebben, dat het mooi staat zo.......
Gelogd
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen