Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:37:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 19:26:41
Intermittende kortsluiting door Tjalling
Vandaag om 18:45:32
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door Eenerspoor
Vandaag om 18:45:10
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:37:21
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:31:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 18:16:38
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:27:35
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03

Auteur Topic: Gelukkig hebben we de foto's nog, mijn oude analoge vliering baan ca1976  (gelezen 12243 keer)

ruudns

• Offline Offline
Een kleine impressie van een oude analoge baan uit ca 1976. De foto's zijn helaas niet best, dat was mijn cameraatje in die tijd ook al niet ;D.

Gewoon op de vloer van de vliering die ongeveer 1m hoog was, das pas behelpen, ook voor een 16 jarige ;D.
De ballast bestaat uit geraspte wijnfles kurken, gewoon op de brabantia rasp waar je ook de komkommer op snijd en de kaas op raspt.

Seinen gemaakt van de oude lege messing ballpoint stiften.
Hier en daar al huizen van karton van de bloknote achterkant met overgebleven ramen en deuren uit diverse bouwpakketten. Het was behelpen met die fl2,50 zakgeld ;).
Ook een van de lokloodsen was van karton. Het glaswerk is van de kunstofstrip die vroeger in de overhemdboord zaten van pa's nieuwe hemden ;D.

Voor de loods naast de fleischmann NS4903 een airfix stomer als static display.

Een aardig groot rangeer terrein voor de vele, vooral goederen wagons en veel kranen, loodsen en industrie.

Het Kibrie hoogspanningsstation, Volmer raffinaderij en doperwten blikken als olie opslagtanks, afgeknipte spijkertjes op de rand solderen en twee metaaldraadjes er langs solderen als hekwerk, geen arbo die er naar keek ;). En op de achtergrond de zelfgebouwde grote portaalkraan met airfix bovenbouw.

Honderden preisers en omdat deze verschrikkelijk duur waren nog veel meer airfix figuren zitten verven. De perrons staan er afgeladen vol mee. Om nog maar te zwijgen over de vele schapen, koeien, paarden enz.

Ook de London guard van airfix is met een man of 90 op bezoek. Op de voorgrond nog een paar bomen van sisseltouw.

Achter de sprinter staat de 5200 met de toen nog lima CIWL's, deze zijn inmiddels al vervangen door de veel mooiere Rivarossies. Daarachter zie je nog net voor de loods, twee strijkijzers van Joueff. Deze reden meestal in tractie met een sleep containerwagens. Prachtige machines, jammer dat ik ze niet meer heb :'(.

Ook de post moest geladen worden in de Gs, er waren toen nog niet zo veel NS wagens van roco en lima. Dat wat er was, reed er dan ook meestal in veelvoud.
De lima Gs, de roco zandwagen, kolebakken, VAM wagens, lima planE en noem ze maar op.

De ongevallentrein, een roco kraan met een samenraapsel van allerlei bouwpakketjes verzameld op diverse wagons.

De bedrading voor het met de hand bedienen van de elektrische wissels liep gewoon net als in het echt langs het spoor. Dat gaat immers niet anders als je op de vloer rijdt.

Bijna alle huizen waren verlicht en mijn 6Amp verlichtingstrafo heb ik moeten uitwisselen voor een 10Amp exemplaar. Als je de laatste groep huizen verlichting aan maakte, zag je de rest inkakken ;D. Die aftak trafo's kwamen van de dumpshop in Den Haag aan de Stilleveerkade. Wie kent ze niet (y).

De rijtrafo was een 5Amp exemplaar met 2v oplopende aftakkingen, stappenschakelaar er achter, gelijkrichtbrug, elko en een dubbele ompoolschakelaar en dat geheel vier keer. Het baanplan was rijkelijk simpel, twee grote ovalen,waarvan de buitenste was voorzien van een bloksysteem met ptt relais, er konden hierdoor twee ongeveer even snelle loks rijden die je dan effe op een der perrons vast hield. Meestal de 1200 en de 5200. De binnen baan voor het goederen vervoer en nog een afgetakte loop voor de stoomlok met een sleep kolenbakken.

Op het rangeerterrein en bij de lokloodsen kon je dan ook separaat je gang gaan met rangeren end. Jaren aan deze baan gewerkt, staande in het zolderluik op de vlizotrap en er heel wat lol aan beleeft. Toen ik in 1983 in dienst moest heb ik de boel afgebroken en in dozen gepakt en daar zit het meeste nog steeds in te wachten op de nieuwe baan die er dit jaar nu toch echt gaat komen :).
Zucht............kunnen we nu weer verder gaan met het zeuren over de net niet kloppende details van onze allernieuwste aanwinsten. Waar blijft de tijd... ;D.

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

henk

• Offline Offline
Re: Gelukkig hebben we de foto's nog, mijn oude analoge vliering baan ca1976
« Reactie #1 Gepost op: 04 January 2014, 22:26:32 »
 (y)

Alleen is die Sprinter van eind 1980, dus de foto's zullen ook wel van daarna zijn.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 04 January 2014, 22:49:31 »
Klopt Henk, de baan is van ca 1976 tot ca 1982. Op de achterkant van enkele foto's staat een stempel april 1982 ;).
Er staat overigens ook nog heel wat spul op die baan wat nog van mijn pa is geweest en dat moet dus al uit de jaren 60 zijn.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2014, 22:52:00 door ruudns »
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #3 Gepost op: 04 January 2014, 22:57:23 »
En heb je nog restanten van dat spul?
Heb nog enige dingen weten te bewaren die ik nu nog gebruik.

Dit is nou wat je noemt een Man's cave. (y)

Groeten Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #4 Gepost op: 04 January 2014, 23:05:08 »
Altijd leuk zulke oude foto's  :). Al  met al best wat rijlengte zo te zien.

Groet,
Chris

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 04 January 2014, 23:06:13 »
@Koen: Op een stel lima en joueff wagons na is het meeste spul er nog en zal het dus ook weer gebruikt gaan worden. De sisseltouw bomen waarschijnlijk niet meer ;). Ook dat waren er wel een stuk of 100. Vaak donkergroen touw voor dennen. Stuk draad, dubbel vouwen, touw knippen, uit pluizen, draaien maar en daarna in model knippen. Echte armeluis bomen, maar het was wel leuk om te maken (y).

@Chris: ca 35m spoor, waarvan een groot deel op de rangeer terreinen.

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 04 January 2014, 23:23:22 »
Ruud,

Heerlijke foto's doet mij ook weer denken aan mijn jeugd.
Alleen begon het bij mij rond 1969 samen met mijn vader helaas zijn daar nooit foto's van gemaakt.
En dat was op een ongeisoleerde zolder met een hoop van die dikke PTT relais.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Gert1

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 04 January 2014, 23:36:13 »
Leuk om te zien!
Hoe kwam je bij de achterste sporen als daar een wagentje uit de rails liep?

mvg,
Gert

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 04 January 2014, 23:38:22 »
Het glaswerk is van de kunstofstrip die vroeger in de overhemdboord zaten van pa's nieuwe hemden ;D.
Heel herkenbaar, dat spul gebruikte ik ook om ruiten te maken. Alleen jammer dat het heel slecht te ljimen was. Daarom gebruik ik daar tegenwoordig het plastic van CD-doosjes voor. In de jaren '70 kon dat niet, want toen zaten CD's nog niet in plastic doosjes. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ddv

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 05 January 2014, 00:10:16 »
Een vloerbaantje ?? TOP TOP TOP  (y), Chapeau  (y), dat ziet er netjes uit en jouw "armelui's" sisseltouwbomen zien er in elk geval veel en veel beter uit dan de toedertijd vaak gebruikte kant en klaar boompjes van het model afwasborstel of de beroemde flessenpoetser dennetjes.

Als je toen dit al maakte verheug ik me op dat wat je nu gaat maken ... als je ons laat delen ... ik blijf het draadje zeker volgen !

Groet Dieter

Gert1

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 05 January 2014, 00:10:49 »
Heel herkenbaar, dat spul gebruikte ik ook om ruiten te maken. Alleen jammer dat het heel slecht te ljimen was. Daarom gebruik ik daar tegenwoordig het plastic van CD-doosjes voor. In de jaren '70 kon dat niet, want toen zaten CD's nog niet in plastic doosjes. 8)

Nee, toen zaten CD's hooguit in het hoofd van Norio Ohga.   8)

mvg,
Gert

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 05 January 2014, 00:12:27 »
@Gert: wel.....als 16 jarige ben je nog iets leniger dan nu ;D. Zie je dat pleintje in de stad met die fontein? Fontein wegpakken, goed krom maken als een slangenmens en dan je voet midden op het plein 8). Zo waren er drie van die plekken en dan kon ik er met moeite bij. Aan de linker lage kant lag buiten de baan een bungalow park en een faller houtzagerij met een stuk provinciale weg, daar was het zo laag dat er zelfs geen vloerplanken lagen ::). Alles op een grote plaat hardboard gebouwd en toen de balken op geschoven in twee delen...........ja, een gek is vindingrijk (y). Aan de rechter lage kant lag maar een smalle strook hardboard met daarop de volmer raffinaderij en de olietanks van doperwtenblikken en enkele gasbollen.

Nijboer

• Offline Offline
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
« Reactie #12 Gepost op: 05 January 2014, 00:18:39 »
Leuk man, 1976, dat is mijn jaar!
Het leuke van dit soort banen is (vind ik) de creativiteit die er noodgedwongen
in is gestopt wegens de beperkte financiele mogelijkheden.
Dat vind ik persoonlijk een meerwaarde van deze hobby, ook al is het misschien
wat onnatuurlijk en klungelig.

Mijn baan (ovaaltje) uit begin jaren 80 had aquariumgrind als railbedding......
Dat had mn pa bedacht. Die had waarschijnlijk het grind uit zn aquarium
gehaald en dat gerecycled bij de Lima trein die ook op een dergelijke zolder stond....

Collin

ddv

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 05 January 2014, 01:10:33 »
Als ik je goed begrijp zaten er deels dus zelfs geen vloerplanken onder ??

Wim1969

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 05 January 2014, 01:21:00 »
geweldig hoor, idd hoe deed je het, met beperkte middelen toen... is 1982, je had het wel goed voor elkaar want wel al een sprinter leuk om te zien, ga je ook weer terug wat deed ik toen, volgens mij kende ik Tjalling toen net en kocht ik mn eerste wissel. roco... net nieuw in messing, met aandrijving aan de bovenkant , gepolariseerd, he , wa's dat...
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol