Klinkt ook heel kort door de bocht, ik weet het... Maar, ik hoef geen ander exemplaar, want dat zal dan wel net zo'n miskleun zijn...
Maar weer eens een paar stoute schoenen aangetrokken en de BR 94 uiteen genomen.Andere gelijkstroom motor aan de decodermotoruitgangen gesoldeerd. Motor loopt.De Märklinmotor (dat goedkope rotding, dat slechte recensies krijgt op internet) losgesoldeerd en gedemonteerd.De Märklinmotor aan een gestabiliseerde gelijkstroombron gehangen.Doet niets maar ik voel trillingen, dus motor zit vast.Na draaien aan 't vliegwiel, draait de motor. Maar zeer onregelmatig.Bij ongeveer 7 volt, draait de motor dan weer een poosje snel en dan weer een poosje langzaam.De outputmeter van de voeding geeft aan dat de motorweerstand varieert.Kl%$#@te motor...Motor is niet zonder grof geweld te openen. Aan de vliegwielzijde zitten twee gaatjes.Eén gaatje dicht gemaakt met een stukje tape en in het andere gaatje contactreiniger uit een spuitbus geperst.Stukje tape er weer af gehaald.Motor aan de voeding gehangen. Motor sputtert (zoals verwacht). Motor op max. voltage (15 volt) laten draaien.Draait eerst langzaam en motor wordt warm. Even volgehouden, todat de motor op hoge toeren ging draaien.Motor wordt zéér warm en rookontwikkeling is zichtbaar. Dat is de reinigingsspray die verdampt.Na deze behandeling, loopt het motortje stukken beter.Wasbenzine in de gaatjes gespoten en vorige behandeling herhaald, totdat alles vervlogen was.Nu loopt de motor goed. De motoras een weinig gesmeerd en het tandwiel en wormwiel van nieuwsiliconenvet voorzien. Motor in het chassis bevestigd en de draden uit de platine aan de motor gesoldeerd.Lok ongeveer een uur lang op een achtvormige testbaan (voor gelijkmatige slijtage) voor- en achteruitlaten rijden.Geen problemen meer.Ik concludeer dat de motor inwendig een vuiltje bevatte toen Märklin hem in de BR 94 monteerde.Is bij de test (als ze al getest was...) niet ontdekt. De loc heeft in den beginne ook op mijn baan enige tijdgoed gereden. Al bemerkte ik wel af en toe horten en stoten, maar schreef dit aan vuile rails toe..."Märklin, ideaal voor de knutselaar..."
In een van de draadjes op het Stummi-forum over de motorproblemen van de BR 94.5 (37160/37165) wordt een oorzaak genoemd, die ik volgens mij hier nog niet heb gelezen. Een van de forumleden daar heeft ontdekt dat het wormwiel indirect het probleem veroorzaakt. Af fabriek wordt het wormwiel overvloedig voorzien van smeervet. Het wormwiel draait - als de loc gewoon vooruit rijdt - zodanig, dat het vet tegen het motorlager aangeduwd wordt. Door het warm worden van de motor wordt het vet vloeibaarder en kan zo in de motor terecht komen. Door de vervuiling gaat de motor vervolgens slecht lopen. Het wormwiel schoonmaken en vervolgens maar licht insmeren en de loc dan zowel voor- als achteruit laten inrijden schijnt te helpen.Ik heb zelf deze loc niet en kan het verhaal dus niet controleren, maar misschien hebben jullie iets aan deze info.Groet, Marc