Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:07:27
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:04:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:18:21
vervolg op "veel AC wielen" door henk
Vandaag om 07:55:23
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
Vandaag om 07:54:29
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 07:37:50
Sfeer op je modelbaan door Frits C
Vandaag om 07:34:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:29:11
Spoor- en tramweg parafernalia door rolfm
12 July 2025, 23:52:39
Klein baantje 1200x1200mm door grove den
12 July 2025, 22:57:21
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
12 July 2025, 22:49:25
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Modellbahnwagen
12 July 2025, 22:29:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
12 July 2025, 22:09:18
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
12 July 2025, 20:44:34
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
12 July 2025, 20:15:39
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Scratchbuilt
12 July 2025, 20:05:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
12 July 2025, 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
12 July 2025, 18:37:50
Roco 2025 door Dennis94
12 July 2025, 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
12 July 2025, 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
12 July 2025, 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
12 July 2025, 17:36:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
12 July 2025, 17:22:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 July 2025, 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
12 July 2025, 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
12 July 2025, 15:12:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
12 July 2025, 13:42:35
De Projecten van RetroJack door RetroJack
12 July 2025, 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
12 July 2025, 11:35:51
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Aandrijving Modeloco NS 3900; gaat dit lukken?  (gelezen 6896 keer)

HansZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
BNLS-Werkspoor - Aandrijving Modeloco NS 3900; gaat dit lukken?
« Gepost op: 11 January 2013, 22:55:41 »
Al enkele jaren bezit ik een DJH/Modeloco kit van een NS 3900. Er zit een erg voorhistorisch type motor en tandwielen bij.
Van Modeloco kon ik een meer up to date aandrijvinkje kopen. Met recht een aandrijvinkje. Ik kan me amper voorstellen dat dit kleine motortje die zware klomp metaal kan voortbewegen; laat staan een sleep rijtuigen erachter. Daar komt nog bij dat ik het aandrijvinkje niet echt lekker in de ketel en vuurkist van de loc kwijt kan. Is een tenderaandrijving met een forsere motor dan iets?
In m'n rommeldoos zitten een tweetal tandwielkasten/draaistellen uit een NS2200. Daar gaat de zaag in;



deze twee samen met een Mashima motor kom ik tot het volgende:



De as van de motor loopt aan de ene kant door tot halverwege in de worm van de voorste tandwielkast. de achterste helft is gekoppeld aan de motoras door middel van een stukje koppeling van roco; het klemt voldoende en anders is loctite of secondenlijm nodig. De uitstekende aseinden moeten nog met een slijpschijfje afgekort worden.

Voor de stroomafname heb ik een stukje strokenprint gebruikt. Vierkante gaten erin voor de tandwielen en met fosforbrons-stripjes de slepertjes erop gesoldeerd;





Voorlopig voor het testrijden de motor en tandwielkasten gefixeerd met een strookje tape. Als alles in de verf zit dan zet ik een en ander vast met een dotje gel-secondenlijm.



En nu testrijden: VOORTREFFELIJK! Het dingetje laat zich analoog boterzacht regelen! En dan is er nog geen spatje smeermiddel gebruikt. Ik verwacht ook dat het door het totale gewicht voldoende trekkracht heeft, ondanks dat er maar twee assen zijn aangedreven. De vier assen zitten nogal star in het frame dus ik dacht dat dat nog wel eens problemen kon geven in de bogen (bij mij erg krap; dia ca 90 cm). Geen centje pijn!!!!

Kunnen jullie hier iets mee?

Grtz
HansZ
« Laatst bewerkt op: 10 March 2013, 00:01:01 door Bert van Gelder »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Aandrijving Modeloco NS 3900; gaat dit lukken?
« Reactie #1 Gepost op: 11 January 2013, 23:15:39 »
Ziet er goed uit.
helaas heb ik de onderzijde van de tender er al eens compleet uitgeragd om er een waardeloze piko aandrijving er in te prutsen.
Zo te zien heb je die hard nodig met jou oplossing.

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Aandrijving Modeloco NS 3900; gaat dit lukken?
« Reactie #2 Gepost op: 12 January 2013, 09:20:41 »
Mooie aandrijving.
Ja vooral die oude kitjes waren wat de aandrijving betreft nogal krakkemikkig. Zie mijn draadje over de 6300.

Ik denk dat je wel alle hoeken en gaten met lood moet vullen om nog een beetje druk op de wielen te krijgen. Mogelijk moet je de twee middelste assen wat meer ruimte geven om naar boven te kunnen bewegen zodat hij altijd op de aangedreven wielen rust.

Groet,
Gerrit

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Aandrijving Modeloco NS 3900; gaat dit lukken?
« Reactie #3 Gepost op: 12 January 2013, 12:38:00 »
Mooi! Nog een tip: zet de motor niet vast met lijm, gebruik een stukje dubbelzijdig tape. Zo kan de motor "werken" en kunnen eventuele foutjes in de maatvoering opgevangen worden. Kans op extra slijtage neemt hierdoor ook af. Ik heb alle motoren in de schuimtape liggen!

Nu nog een joetoep filmpje met de loc ervoor.... ;D

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Aandrijving Modeloco NS 3900; gaat dit lukken?
« Reactie #4 Gepost op: 12 January 2013, 15:08:53 »
mooie constructie! zo te zien hebben je assen steeds een wiel met geisoleerde nieuwzilver wielband en een massief zamacwiel, die zamacwielen doen niet veel voor je stroomafname (vervuilen meteen) dus die kun je gerust uitdraaien om er een asb op te doen. Verder inderdaad wat speling op de middenassen zetten en eventueel vering (fosforbronsstrippie dat zachtjes op t midden van de as drukt) en t wil vast prima!
EDIT: en inderdaad de motor niet te vast zetten! een armpje eraan zodat ie niet helemaal ronddraait is in principe al zat.
« Laatst bewerkt op: 12 January 2013, 15:10:26 door Floris Dilz »

HansZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: BNLS-Werkspoor - Aandrijving Modeloco NS 3900; gaat dit lukken?
« Reactie #5 Gepost op: 12 January 2013, 16:21:41 »
Dank voor de tips en positieve opmerkingen.
De wielen lijken wel voorzien te zijn van nieuwzilver loopvlakken; het ziet er niet uit als zamac. Alle wielen zitten met een kunststof isolatiebusje op de assen. Ik zal proberen als dat nodig is de middenassen enige vertikale speling te geven; moeilijk vanwege de bereikbaarheid. Ik heb namelijk het onderstel al te ver in elkaar gezet en kan er niet meer een vijltje doorheen halen.
Het DJH onderstelgietstuk hoefde maar een beetje uitgevijld te worden en de Roco tandwielkasten gleden er zo in. De aangedreven assen zijn dus gelagerd in zowel de kunststof Rocokastjes als wel in het metalen DJH onderstelblok.

De motor wilde ik inderdaad fixeren meet een aantal laagjes schuim-dubbelzijdig tape.

Ik ben nu aan het uitvinden hoe de tenderkast (die ik al weer veel te ver in elkaar gezet heb) aan te passen om over de motor en tandwielkasten te laten vallen. De bodem van de kolenbak cq het bovendek van de tender zit in de weg. Ga ik eruit zagen en op een andere manier invullen.

Als het allemaal lukt een filmpje? Dat filmpje zal wel lukken maar hoe ik dat op joeptjoep moet zetten moet ik dus ook nog uitvinden....

Grtz
HansZ

HansZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: BNLS-Werkspoor - Aandrijving Modeloco NS 3900; gaat dit lukken?
« Reactie #6 Gepost op: 28 January 2013, 22:28:36 »
Het is dus gelukt!  :) :) :)
De tenderkast heb ik minimaal moeten aanpassen; de bodem uit de kolenbak gezaagd en het "achterdekje " er ook uit gehaald.
De gereedschapskist houdt nu keurig het achterste tandwielkastje op z'n plek; een stripje witmetaal doet hetzelfde met de andere tandwielkast voorin de kolenbak. Het achterdekje heb ik vervangen door een plaatje dun styreen; dat mag natuurlijk niet met een metalen bouwsel maar het was wel erg makkelijk.  :P  Het achterdekje ligt nu een fractie hoger dan het zou moeten maar daar zie je niks van. 8)
Een kortkoppelingsmechaniekje past er niet in; daarom maar een gewone beugelkoppeling aangepast. Misschien kan er nog wel een kortkoppelingsmechaniek onder het machinistenhuis zodat de afstand tender-lokomotief wat kleiner uitkomt.







Ik heb er voor de sier nog een paar krikken ondergeplakt van Philotrain, net als achteraan sluitseinijzertjes en lampsteunen.

De tender is een lekkere zware klont witmetaal dus die kleeft aan de rails! Vrolijk trekt ie 6 vierassers door m'n krapste boog (bocht van 90cm dia). En het geheel is analoog goed regelbaar.
Nu dus klaar voor de spuiterij!
En dan rap verder met de lokomotief zelf. Hier wil ik een Digitrax SDN144 geluidsdecoder inbouwen; in de ketel. De vuurkist maak ik dan vanonder dicht zodat er een mooie klankkast ontstaat voor de minispeaker(s). Er zit al een rookgenerator in en verder ga ik Philo-lantaarntjes uitboren en daar LEDjes in zetten.



Wordt vervolgd,
HansZ
« Laatst bewerkt op: 28 January 2013, 22:34:21 door Bert van Gelder. Reden: Linkjes gerepareerd »

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Aandrijving Modeloco NS 3900; gaat dit lukken?
« Reactie #7 Gepost op: 28 January 2013, 22:49:20 »
Leuk dat het werkt. (y)
Hoe zijn je ervaringen met het bochtenwerk van de locomotief? Heeft de bogie voldoende ruimte tussen de cylinders, m.a.w.onstaat er geen sluiting in de bochten?
Bij mijn 6300 moest ik behoorlijk wat aanpassen om hem fatsoenlijk door de bocht te krijgen zonder kortsluiting.

groet,
Gerrit

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Aandrijving Modeloco NS 3900; gaat dit lukken?
« Reactie #8 Gepost op: 28 January 2013, 23:12:40 »
Goed bezig Hans (y)

HansZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: BNLS-Werkspoor - Aandrijving Modeloco NS 3900; gaat dit lukken?
« Reactie #9 Gepost op: 28 January 2013, 23:19:26 »
Zoals de lok er nu bijstaat; of beter ; vooruitgeduwd wordt dan gaat het geheel door de boog! De bogiewielen blijven net vrij van de cylinders. Ik weet nog niet hoe dat zal gaan als de leibanen en zuigerstangen erop zitten. Als het zover is dan horen jullie dat.

Grtz
HansZ

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Aandrijving Modeloco NS 3900; gaat dit lukken?
« Reactie #10 Gepost op: 28 January 2013, 23:31:58 »
Die 6900 is veel minder Kritisch
Hans ,je kunt nog stroom afnemers maken op de bogie assen

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6047
Re: BNLS-Werkspoor - Aandrijving Modeloco NS 3900; gaat dit lukken?
« Reactie #11 Gepost op: 10 March 2013, 00:00:06 »
Leuk detail die krikken bij de tender. Volgens mij zaten ze niet op de eerste serie, maar kwamen ze op de latere serie wel. Hoe dan ook, heel erg leuk!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

HansZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: BNLS-Werkspoor - Aandrijving Modeloco NS 3900; gaat dit lukken?
« Reactie #12 Gepost op: 26 October 2013, 01:21:30 »
Nou dan eindelijk een update van dit draadje dat al lang in het zwarte gat van de vergetelheid verdwenen was. Gisteren was ik dus op Eurospoor; veel gezien; nog meer niet gezien en vooral veel geOH'd. Door BNLS-figuren als Ronald K. en Ferry A. uitgedaagd om toch vooral maar eens wat van m'n bouwsels te laten zien. Mijn probleem is dat ik wel bouw maar nooit foto's maak en eigenlijk ook te lui ben om een bouwverslagje te maken. Maar beloofd is beloofd; hier komt het vervolg:

Het loc-onderstel van de NS3900 loopt lekker; geen zwaar punt erin en is inmiddels geheel afgemonteerd en geschilderd. Nu de opbouw; ketel enzo.
Onder de schoorsteen zit een Seuthe rookgeneratortje. Ik heb een decoder Digitrax SDN-144 met voorgeprogrammeerd geluid toegepast. Messing Philotrain frontseinen heb ik uitgeboord; cq uitgehold zodat er een piepklein SMD-ledje met bedrading in past. Dat uitboren is een Hell of a Job!! Het messing is knoerthard. Om te oefenen heb ik eerst een setje lantarentjes verziekt; helemaal aan gort. Tweede poging lukte beter. En dan ook nog een oranje ledje in de vuurkist. Zie de testopstelling hieronder:



Het ging niet geheel van een leien dakje; diverse ledjes gemold en zelfs een condensator opgeblazen. Maar als het goed is zie je op het plaatje de Digitrax SDN-144 decoder met daaraan de condensator en het oranje ledje en de brandende frontseinen. De rook uit de schoorsteen is niet zo goed te zien maar is er wel.  Het kleine luidsprekertje heb ik bij wijze van geluidsbox  tijdelijk over een gaatje in een ouderwets filmkokertje geplakt.
Daarna, als vastgesteld is dat alles werkt, het hele spul in de ketel gemoffeld en de vuurkist vanonder dichtgemaakt. Het luidsprekertje zit achter een gaatje.
Onder de voetplaat heb ik met fosforbrons stripjes stroomafnemers gemaakt. Ter isolatie zit er een dun velletje styreen onder. De draadjes die er nu nog uitkomen gaan naar de stroomafnemers onder de tender (rood/zwart) en retour (oranje/grijs) weer terug naar de motor.



Weer testen en het werkt!!!!! De geluidskwaliteit is niet echt super maar het maakt lawaai en de chuffchuff is herkenbaar net als de fluit  en het gepiep van de remmen. Nu de laatste details erop. Gelijmd ja; solderen met lichtmetaal is niet echt mijn ding. lijmen met secondenlijm en gebruik van "Zip-kicker"; fantasties! gaat sneller als solderen.
het machinistenhuis heb ik een beetje opgeleukt aan de hand van een foto met de juiste(?) attributen;



En dan nog even vloeken in de kerk: de achterwand van het machinistenhuis en de deurtjes heb ik van styreen gemaakt !!!! En dat voor een metalen model.
Daar zie je straks natuurlijk niks meer van maar toch....

Maar nu is het klaar voor de spuiterij. Morgen in de primer; en als dat droog is komen er nog wat klinknageldecals op.



Als dat zover is doe ik weer een volgend verslagje.

GrtZ
HansZ


HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: BNLS-Werkspoor - Aandrijving Modeloco NS 3900; gaat dit lukken?
« Reactie #13 Gepost op: 26 October 2013, 17:12:08 »
Hallo Hans,
interessant onderwerp die andere aandrijving! Ik heb ook nog zo'n kit liggen en was al op zoek naar alternatieven voor de aandrijving.

Heb je inmiddels al getest hoe sterk de loc is met de nieuwe aandrijving? Ik ben benieuwd hoeveel rijtuigen de loc nu kan trekken, ook eventueel heuveltje op.

Groetjes en succes verder met afbouwen,
(andere) Hans (die in zijn 5500'tje ook verlichting heeft ingebouwd (zie mijn avatar) en dus precies weet wat je hebt meegemaakt bij het uitboren van de messing frontlantaarns... ;))
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

HansZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: BNLS-Werkspoor - Aandrijving Modeloco NS 3900; gaat dit lukken?
« Reactie #14 Gepost op: 03 November 2013, 00:52:45 »
Update:
In de primer en de klinknageldecals erop:



daarna zwart gespoten en het machinistenhuis van binnen geschilderd:



het groen heb ik uiteindelijk maar met de kwast (= penseel) gedaan.  Daarna het geheel in de mat blanke lak gespoten. en een en ander gemonteerd



Natuurlijk is tijdens het monteren weer allerlei van het verfschema beschadigd. Wel bijgeretoucheerd maar het is net niet meer zo mooi. Ik ga nog wel eens met een zacht penseeltje zijdematlak eroverheen.
Rijeigenschappen heeft het ding niet!  De tender is zo zwaar dat die zichzelf niet eens van z'n plek krijgt. Ik zal er eens wat extra toegevoegd lood uithalen. verder is de lok compleet contaktgestoord! de stroomafname vanaf de rails via de wielen loopt niet lekker. Er moet dus nog wel wat fine-tuning plaatsvinden. En een van de ledjes in de frontseinen doet het niet meer, wordt nog een heel gepruts om die te vervangen. Maar er komt rook uit de schoorsteen!



En nu ik toch fotos aan het maken was een grapje. Maar wat zou het mooi op het spoor kunnen zijn...:



Ik bouw rustig verder....
GrtZ
HansZ
« Laatst bewerkt op: 03 November 2013, 00:54:29 door HansZ. Reden: overbodig plaatje »