Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Lobomotion69
Vandaag om 13:52:54
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 13:47:58
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:22:22
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 13:13:18
Boek over de oorsprong NS 500/600 door VAM65
Vandaag om 13:08:23
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door tijgernootje
Vandaag om 12:42:32
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Raadplaatje door henk
Vandaag om 12:14:30
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco  (gelezen 23266 keer)

eenop87

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #15 Gepost op: 31 May 2012, 00:19:19 »
Gert als ik het goed begrijp staan de hornblocks van de voorste assen bij een horizontale stand van de lok in hun bovenste stand.
Op het moment dat bij een oneffenheid in de rail het wiel zakt heb je dan toch ook geen druk meer op dat wiel en dus ook geen grip op de rail, of zie ik dat verkeerd?

Groet, Gerrit

Beached

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 31 May 2012, 03:35:58 »
Volgens mij bedoelt Floris dit idee voor de achterste as, hier toegepast voor de voorste as van m'n NS 5301
Citaat
In de plaat net achter de voorste drijfas heb ik een gaatje geboord ter hoogte van de drijfas. Daarin is een stukje 0,35mm verenstaal met een L vorm gestoken, met de korte poot van de L achter de plaat en omhoog wijzend. Zodoende hoeft het soldeer het draadje alleen op z'n plek te houden. De andere poot steekt uit het plaatje en rust midden op de as tussen de twee paar excentrieken van de Stephensons stoomverdeling.
Op de foto kun je met een beetje moeite in het midden van de foto zien.

Het mooie van verenstaal of fosforbrons toegepast op deze manier is dat de veerdruk heel makkelijk af is te stellen.

Het idee voor compensatie zoals Ivo het voorstelt is mooi, maar ik vind dat het eigenlijk aleen geschikt is voor locs met twee, drie of vier assen. Daarna wordt het gewoonweg te lastig om mooi toe te kunnen passen. Floris' z'n idee is een mooi compromis, maar mij lijkt het toepassen van de "springy compensated beams" in het Engelse artikel hierboven een heel goed idee voor langere locs zoals een NS 6300.

Lezend door Ivo's draadje, ik heb misschien nog een idee om alle excentrieken vast te zetten nadat alles gespoten is:
Boor een gaatje door de ringen om de excentrieken, waardoor je een klein schroevendraaiertje kan steken om de schroef van de excentriek vast te draaien.

mvg,
Rick

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #17 Gepost op: 31 May 2012, 09:33:58 »
@Gerrit; in de modelspoorwereld is het al een heleboel als je van alle aangedreven wielen er 4 te allen tijde stevig op de rails hebt en houdt. Elke as extra is meegenomen, maar voegt niet echt iets toe. De wrijving tussen die vier wielen en de rails is bepalend voor de trekkracht, je moet niet teveel van de andere wielen verwachten, want wat er bij het ene wiel aan wrijving bijkomt, gaat er bij een ander wiel vanaf. De overige wielen zijn voor de stroomafname en voor het beeld. Als een as-met-wrijving in een oneffenheid zakt dan kantelt de hele loc iets, dat moet de compensatie regelen en niks aan de hand. Als een 'losse as' in een oneffenheid zakt dan moet-ie in het spoor blijven, verder hoeft er niks.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 01 June 2012, 11:11:46 »
Gisteren maar even een mailtje gestuurd naar DJH en gevraagd naar de beschikbaarheid van een nieuw frame met aandrijving.
Ik kreeg een supersnel antwoord en de complete bouwbeschrijving en tekeningen van de nieuwe uitvoering. (y)

Het bleek dat er aan het onderstel gigantisch veel is gewijzigd t.o.v. mijn ouwetje. Ik heb versie E102 en de huidige versie is E172. Kortom, ik moet vrijwel alles vervangen onder de voetplaat. Dat vindt ik wel erg prijzig worden en dat geld reserveer ik liever voor een nieuwe kit.
Dus ik heb besloten om het toch maar met de bestaande onderdelen op te lossen.

Ik zag ook dat bij de nieuwe uitvoering het werkende binnenliggende drijfwerk is vervallen, wordt mijn uitvoering toch nog modern ;D

Gerrit

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 01 June 2012, 12:48:12 »
Eerst maar eens even een styreen modelletje gemaakt van een gearbox van GM&S om te kijken of het past in het frame.

Ik moet een hap halen uit de voetplaat en ketel. De aanpassing van het frame is minimaal dus dat moet wel lukken.
De bevestiging van het machinistenhuis aan de voetplaat ook maar een beetje gewijzigd omdat twee boutjes bij gemonteerde voorverwarmer niet goed bereikbaar bleken.
De oude gaten met wat lowmelt dichtgesoldeerd om de voetplaat niet te veel te verzwakken.

Gerrit

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 01 June 2012, 17:28:00 »
Helaas bleek de tanwielkast niet meer leverbaar, dus verder gaan spitten in de catalogus.
Daar vond ik eigenlijk nog een beter exemplaar.
Even een dummy van gemaakt en in het frame gezet.

De dummy past uitstekend. Ik hoef nu niets van het frame en de voetplaat af te halen (y)
Alleen een klein stukje uit de onderkant van de ketel wegfrezen.
Er past dan een Mashima 16X30 in.

gerrit

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 01 June 2012, 17:40:38 »
Ha Gerrit,

De praktijk zal het bij mij nog moeten uitwijzen, aangezien ik bijna een 5 asser van DJH af heb, maar ik ben en blijf van mening dat je als je een goed gebouwd chassis hebt zowel compensatie als vering niet nodig zijn. Het zijn daarintegen mooie en zeker goed functionerende oplossingen mits goed gebouwd, maar mijns inziens niet noodzakelijk. Ik zou dan meer aandacht vestigen op het goed bouwen en uitlijnen van het frame en de lagers en assen, want met een zorgvuldig gebouwd frame zullen de rijeigenschappen gewoon goed zijn.

Gr. Tom.
Spoor 0 adept

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #22 Gepost op: 01 June 2012, 18:25:38 »
Ik kreeg dit;

voor E 26 incl p&p van meneer Widdows. Niet te zuinig. Is even geleden (2 jaar) maar toch. Ga ik niet voor klooien. En als je goed kijkt zie je de tandwielkast al aan de frameplaten zitten, alleen nog maar tandwielen en assen en een motortje en off you go!

Ondertussen heb ik de oude frameplaten ook nog, plus een soort compensatiestel wat ik gebouwd had om aan die frameplaten toe te voegen. Omdat bij deze oude platen recht nooit recht was ( de minimale voorwaarde bij 4 assen) heb ik dat idee maar overboord gegooid en inmiddels rijdt mijn 6313 vlekkeloos  (y) .
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 01 June 2012, 22:24:27 »
Het frame is bij mij nog kaarsrecht. De enige reden voor mij om te kijken naar een nieuw frame was het vervangen van de slechte aandrijving. Met de nu gevonden aandrijving van GM&S moet dat goed te doen zijn zonder de boel half te moeten slopen.

Gerrit

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 08 June 2012, 21:02:47 »
Inmiddels weer een stapje verder.
De gearbox en  Mashima van GM&S gemonteerd. Na wat gepiel met de afstelling loopt het nu mooi soepel, een hele verbetering met de oude aandrijving.

Ik zoek alleen nog naar een oplossing voor de borging van de drijfstangen, maar misschien heeft iemand een goed idee.

Een van de problemen van deze loc is de feit dat de wielen van de voor-bogie nogal snel tegen delen van het chassis aan komen in de bochten en daarmee een prachtige sluiting maken. Ik zag dat Gert het draaipunt naar achter heeft verlegd. Maar om een bocht soepel door te komen zal de bogie toch ook zijdelings moeten uitwijken. Het chassis zwaait behoorlijk wat uit in de bochten.
Ik heb het plan opgevat om de ongeisoleerde drijfwielen te vervangen door geisoleerde wielen en stroomafnemers aan beide zijden te monteren.
Het chassis kan ik daarmee spanningsvrij houden en zo een kortsluiting vermijden.

Gerrit
« Laatst bewerkt op: 08 June 2012, 21:06:49 door eenop87 »

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 08 June 2012, 23:20:30 »
En dat is precies de meest adequate oplossing, beter kan niet. Wel heeft Gert een goed punt om het draaipunt te verleggen, aangezien de voorkant van de bogie zo meer kan draaien zonder het chassis te raken, waardoor de loc storingsvrij door scherpere bochten kan. Desalniettemin is het bij deze loc blijkbaar altijd schipperen, maar met een combinatie van deze 2 kom je al een heel eind (y)

Tom.

P.S. Die borging, moet dat definitief zijn of bedoel je nu tijdelijk? Anders gewoon nieuwe cranckpins bestellen. Voor tijdelijk, strip een stukje electriciteitsdraad en gebruik de huls om over de crankpin te schuiven (dat dunne draad dus, niet 220 volt draad :P).
« Laatst bewerkt op: 08 June 2012, 23:22:36 door Tomasso »
Spoor 0 adept

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 08 June 2012, 23:47:31 »
Dat is een goeie tip Tom om tijdelijk de drijfstangen te borgen (y)

Over het verplaatsen van het draaipunt zoals Gert Arkema het gedaan heeft:
 http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang-modellen/jul030.jpg

Als je dan kijkt naar het achterste loopwiel, dat ligt helemaal niet in lijn met de drijfwielen en vraag me dan af of dat gaat werken.

gerrit

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #27 Gepost op: 09 June 2012, 00:04:36 »
Als hij in het midden scharnierd ligt hij nog verder uit de lijn ;D

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 09 June 2012, 00:05:46 »
Precies! En alle beetje helpen ;D
Spoor 0 adept

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #29 Gepost op: 09 June 2012, 00:09:37 »
Citaat van: eenop87
Als je dan kijkt naar het achterste loopwiel, dat ligt helemaal niet in lijn met de drijfwielen en vraag me dan af of dat gaat werken.

Lijkt mij niet... een sleufgat, zoals ik bij de 3700 heb laten zien doet het wel ;) En is ook heel goed zelf te maken.

Grtzz,

Karst