Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minder wissels door Blausee-Mitholz
Vandaag om 15:42:31
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Joz
Vandaag om 15:36:57
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Tom Z.
Vandaag om 15:36:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:30:51
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 15:19:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R v/d Hoven
Vandaag om 14:57:56
NS 6100 van GM&S door prutser
Vandaag om 14:53:26
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
NS 8400 van Werps door Dave.......
Vandaag om 11:28:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:00:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:08
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door bollen neus
Vandaag om 10:42:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 09:09:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
31 August 2025, 21:04:53
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
31 August 2025, 20:21:52
  

Auteur Topic: Benelux I4-rijtuigen, door Heris of LS Models  (gelezen 4129 keer)

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Benelux I4-rijtuigen, door Heris of LS Models
« Gepost op: 01 November 2012, 14:49:48 »
Prachtig dat die lok komt, gelukkig duurt het even, kunnen we sparen.
En nu nog een stel fraaie Belgische I4 rijtuigen!!!!

groet, Rob
Rob Moerkerken

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5382
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Benelux I4-rijtuigen, door Heris of LS Models
« Reactie #1 Gepost op: 01 November 2012, 14:52:49 »
Ja graag, die zijn ook aangekondigd bij LSM. Maar ja, nu nog: wanneer.....

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Benelux I4-rijtuigen, door Heris of LS Models
« Reactie #2 Gepost op: 05 November 2012, 17:02:04 »
Hoi Jeroen,

Ja graag, die zijn ook aangekondigd bij LSM. Maar ja, nu nog: wanneer.....

Als je hier de I4 rijtuigen bedoeld, die zijn toch al in de heruitgave (zie Groterdam)?
Volgens mij oorspronkelijk een gecombineerde LSModels/Heris uitgave.

Lippe heeft ze nog nieuw staan en Marnan lijkt meerdere 2e-handse te hebben.

Mvg,
Erik.

PS Nu alleen nog even Elotrains porren zodat de stuurstand wordt uitgeleverd...

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5382
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Benelux I4-rijtuigen, door Heris of LS Models
« Reactie #3 Gepost op: 05 November 2012, 17:57:23 »
Bij gebrek aan beter heb ik Heris I4 bakken, maar ik zal blij zijn als die rommel de deur uit kan.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1459
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Benelux I4-rijtuigen, door Heris of LS Models
« Reactie #4 Gepost op: 05 November 2012, 19:17:50 »
Deze worden bedoeld.

LSM42162 Personenwagons HO  A4B6 + A9, Benelux, blauw, gele lijn, grijs dak / Ep. IV / SNCB / HO / DC / 2 P.

Helaas moeten deze nog uitkomen. En dat zal ook nog wel even duren.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Benelux I4-rijtuigen, door Heris of LS Models
« Reactie #5 Gepost op: 05 November 2012, 19:20:19 »
Bij gebrek aan beter heb ik Heris I4 bakken, maar ik zal blij zijn als die rommel de deur uit kan.

Ah, ik zie het, onder Voitures I 4, nummers 42162 en 42163

Ben benieuwd!  Wat is er overigens zo fout aan de Heris rijtuigen?

Mvg,
Erik.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1459
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Benelux I4-rijtuigen, door Heris of LS Models
« Reactie #6 Gepost op: 05 November 2012, 20:52:02 »
Iets met de bakindeling etc. Weet het fijne er niet meer van.

Stond op hun site, even zoeken dan



Is al weer van twee jaar terug.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Arjen B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
Benelux I4-rijtuigen, door Heris of LS Models
« Reactie #7 Gepost op: 06 November 2012, 10:48:53 »
Ah, ik zie het, onder Voitures I 4, nummers 42162 en 42163

Ben benieuwd!  Wat is er overigens zo fout aan de Heris rijtuigen?


Ik vond de Heris-rijtuigen aanvankelijk prachtig, maar het plezier was voorbij toen ik ze op de baan zette. Toen bleek namelijk dat deze rijtuigen niet door Märklin C-rail wissels kunnen! Met die mogelijkheid had ik totaal geen rekening gehouden, dus ik was stomverbaasd. De apparatenkasten aan de onderkant van de rijtuigen raken de wissellantaarns, die toch al klein van formaat zijn. Dit maakt inzet van de I4-rijtuigen op een baan met C-rails onmogelijk. Ik heb daar even flink van gebaald moet ik zeggen.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Benelux I4-rijtuigen, door Heris of LS Models
« Reactie #8 Gepost op: 06 November 2012, 11:08:59 »
Nou staan die lantaarns wel erg dicht bij de rails en is de boog ook bepaald niet ruim, dus met een willekeurig ander merk rails zou je dat probleem waarschijnlijk heel wat minder of helemaal niet hebben.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5382
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Benelux I4-rijtuigen, door Heris of LS Models
« Reactie #9 Gepost op: 16 November 2012, 10:18:58 »
Krappe bogen en obstakels langs die bogen, geven nu eenmaal met op schaal zijnde rijtuigen vaak problemen. Met mijn Marklin K-rail kom ik ook met sommige bakken tegen de handwisselsteller aan als ik een wissel afbuigend rijdt. Maar goed, dat is over als de wissels elektrisch aangestuurd zijn.

Dat soort problemen vind ik niet toe te schrijven aan de fabrikanten van modeltreinen. Maar waar ik me bij de heris rijtugien enorm aan erger is de hopeloze kwaliteit van het spuitwerk. Blauw veel te licht en de gele banden krom. Ik heb het hier niet over de recente uitvoeringen, die heb ik niet, maar als ik daar foto's van bekijk is dat niet veel beter....

Technisch zijn het ook rampendingen. Ik heb de rijtugien alleen enigszins fatsoenlijk rijdend gekregen de remblokken onder de draaistellen (los onderdeel) te verwijderen. De kortkopppelschachten blijven geregeld in een hoek vastzitten. Ook in duwbedrijf moet ik op mijn hoede zijn, de rijtugien ontsporen erg makkelijk. Enfin, al met al meer dan genoeg redenen om ze te vervangen als LSM met de I4 in Beneluxkleuren komt.

Ik kan dan een typische samenstelling maken van 1974, mijn themajaar. De loc nog geheel blauw en de I4-en tussen de Plan W's en de WRDk in, omdat men toen nog vond dat de 1e klas bij de restauratie moest zitten. Voor onderhoud was het veel makkelijker om de Belgische en Nederlandse bakken bij elkaar te houden, waardoor de I4'en na enkele jaren aan de loc kwamen en de Plan W's dus tegen de WRDk gezet werden.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Benelux I4-rijtuigen, door Heris of LS Models
« Reactie #10 Gepost op: 16 November 2012, 10:36:53 »
Ik heb het deel over de BeNeLux-lok van Van Biervliet afgesplitst, en dit kun je hier vinden:
Van Biervliet 25.5 lok

Kunnen jullie hier verder over de bijbehorende rijtuigen.

Gr, Bert

renew

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re:Benelux I4-rijtuigen, door Heris of LS Models
« Reactie #11 Gepost op: 08 December 2012, 12:15:47 »
De heris benelux trekt hier nog krommer als een banaan. >:( . Iemand ier ervaring mee om het weer wat rechter te krijgen.

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.