Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door Frits C
Vandaag om 07:34:23
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 06:51:54
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:29:11
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 00:13:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:03:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:12
Spoor- en tramweg parafernalia door rolfm
12 July 2025, 23:52:39
vervolg op "veel AC wielen" door Klaas Zondervan
12 July 2025, 23:21:43
Klein baantje 1200x1200mm door grove den
12 July 2025, 22:57:21
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
12 July 2025, 22:49:25
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Modellbahnwagen
12 July 2025, 22:29:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
12 July 2025, 22:09:18
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
12 July 2025, 20:44:34
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
12 July 2025, 20:42:56
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
12 July 2025, 20:15:39
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Scratchbuilt
12 July 2025, 20:05:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
12 July 2025, 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
12 July 2025, 18:37:50
Roco 2025 door Dennis94
12 July 2025, 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
12 July 2025, 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
12 July 2025, 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
12 July 2025, 17:36:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
12 July 2025, 17:22:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 July 2025, 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
12 July 2025, 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
12 July 2025, 15:12:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
12 July 2025, 13:42:35
De Projecten van RetroJack door RetroJack
12 July 2025, 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
12 July 2025, 11:35:51

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco  (gelezen 23262 keer)

eenop87

• Offline Offline
Lang geleden heb ik eens een bouwpakket gekocht en gebouwd van de NS6300 van DJH Modelloco.
Ik heb dat geval weer eens onder het stof weggehaald en gekeken of er wat fatsoenlijks van was te maken.
Indertijd had ik alle witmetalen delen gelijmd (wist toen nog niets van low melt soldeer).
Hij reed ook voor geen meter door de tamelijk primitieve aandrijving en de bepaald niet soepel lopende binnenligende cylinders.
Ik had toen ook nog geen airbrush en had hem met de hand geschilderd, kortom het wordt tijd om hem eens grondig onder handen te nemen.

Eigenlijk was ik nu wel blij dat ik hem toen voor een groot deel had gelijmd en was het nu een kwestie van even in een pannetje en lekker gaar koken om alle lijmverbindingen op te lossen.

Daarna alles een tijdje in de Blue Wonder om alle verf te verwijderen.

Op de foto van de wangen van het onderstel zie je dat het al een oude (eerste?) versie is.

De steunen voor de ophanging van de aandrijving ontbreken bij deze versie.
Ik zag dat Piet Peetoom een tandwielkastje voor DJH kits verkoopt, dus dat is al een eerste verbetering (iemand ervaring met deze kastjes in combinatie met de 6300?).
Een ander manco bij deze lok is de starre ophanging van 4 assen. In de katalogus van PP staan verende aslagers (G4M60) van Gibson. Ik vraag mij alleen af of ik die  kan gebruiken i.p.v. de DJH buslagers. Die buslagers steken slechts 0,7mm uit buiten het chassis en ben een beetje bang dat de verende lagers dikker zijn en daarmee de zijdelingse speling van de wielstellen te veel beperken i.v.m de bochten.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Verder zijn allerlei tips en ervaringen van harte welkom.

Groet, Gerrit

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #1 Gepost op: 29 May 2012, 23:06:27 »
hoi Gerrit,
kijk eens hier, dit is ook de oude versie.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39131.msg606503.html#msg606503

gr Jan

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 30 May 2012, 00:06:16 »
Dag Jan,

Leuke link.

Maar zonder gekheid, er is zeker iets moois te maken van een oude 6300. En Gerrit, je bent al aardig op weg door deze helemaal uit elkaar te halen. Inderdaad is een DJH tandwielkast die GM&S levert een betere optie voor de aandrijving dan de motor met worm op een wormwiel te laten lopen. Die verende lagers kunnen er wel in, maar ik vind die toch knap lastig. Met name de veersterkte is vaak veel te groot. En de oude chassisplaten hebben wel heel weinig ruimte om de hornblocks erin te zetten. Voor de zijdelingse speling hoef je je geen zorgen te maken, omdat de hornblocks toch vooral aan de binnenkant van het chassis komen te liggen. Met verende aslagers moet je trouwens ook de koppelstang in 4 delen maken, anders werkt het allemaal niet. Ik ben er niet van overtuigd dat de lok met verende lagers heel veel beter loopt.

Verder ben ik benieuwd naar je vorderingen. Die van mij is nog niet verder dan de laatste post in het draadje waar Jan naar verwijst.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 30 May 2012, 02:28:45 »
Jan en Ivo bedankt voor de reacties.
De topic van Ivo had ik over het hoofd gezien maar is zeer de moeite waard om regelmatig te raadplegen. (y)
Nu ik het gedeelte weer las van de binnenliggende cylinders voel ik nog de hoofdpijn die dat indertijd opleverde.
Bij mij is hiervan de constructie toch weer anders. Het oog van de drijfstang is bij mijn uitvoering ongeveer 1/3 van de breedte van de exentriek en wordt op zijn plaats gehouden door twee ringen van dezelfde dikte als de drijfstang.
Maar ik heb besloten om het binnenliggende mechaniek niet te monteren, scheelt een hoop ellende. Vindt het wel knap Ivo dat je het wel voor elkaar hebt gekregen (y)

Vanavond voor het eerst maar eens gewaagd aan het solderen van witmetaal met low melt. Ben begonnen met de rookkastdeur op de ketel te solderen. Dat gaf aanvankelijk nog wat problemen om dat voor elkaar te krijgen omdat je er van binnenuit niet bij kunt. Ik heb het uiteindelijk opgelost door eerst beide delen licht te vertinnen. Daarna met elastiekjes de boel in elkaar te zetten en de boel aan elkaar te solderen door de voorzijde van de ketel in kokend water te dompelen.
Klinkt wel gek om te solderen met kokend water, maar het werkte perfect ;)

Ik heb inmiddels een site gevonden waar de assen verend zijn gemaakt:
http://home.kpn.nl/f2hhanshobbyhoek/hhh_bzk_lurken_ns6306_nl.html
Het ziet er wel overtuigend uit.

Groet, Gerrit

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #4 Gepost op: 30 May 2012, 09:25:50 »
Ik heb m'n 6300 ook weer aan de gang gekregen, maar niet zonder slag of stoot. Ik heb de oorspronkelijke frameplaten netjes gedemonteerd en ze vervolgens, krom&scheef als ze bleken te zijn, in de onderdelenbak gegooid. Nieuwe kosten je de kop niet; ik geloof dat ik eens E 16 betaalde voor een flinke dot onderdelen, waaronder frameplaten. Gerrie ging ook uit van nieuwe frameplaten en dan kun je GM&S-hornblocks inbouwen. Als je dat bij de oude frameplaten probeert, kom je veel te breed uit; in de gaten naast de asgaten. Je kunt de bekende hornblocks van Piet Peetoom bestellen (GM&S), maar Chris Gibbon heeft ook hornblocks en die zitten nog slimmer inelkaar en die geleidingen soldeer je met de flens tegen de achterzijde van de frameplaat. Dan is het niet erg als je meer breedte nodig hebt dan er aan materiaal zit, want je soldeert er nieuw materiaal (de hornblockgeleiding) tegenaan. In principe hoef je de frameplaten niet te vervangen, maar het is wel lastiger werken, in de oude frameplaten zit niet zoveel stijfheid en dat wordt met uitzagen uiteraard niet beter.
Chris Gibbon heeft ook motoren en aandrijvingen, smaller en kleiner dan de standaard aandrijvingen van GM&S en je kunt zelf je vertragingsfactor kiezen. Het werkt fabuleus goed, mijn 6300 kruipt!

Grootste nadeel van Chris Gibbon (net als alle kleinserie-fabrikanten); de levering duurt soms knap lang en ondertussen weet je niet of hij de spullen opgestuurd heeft of niet. Ik heb totnutoe alles gekregen wat ik bestelde, maar soms duurde het iets te lang met iets te weinig feedback.......
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 30 May 2012, 14:10:39 »
Gerrit,

Ger heeft een mooi artikel geschreven over vering in de 6300. Ik zelf vind vering lastig, omdat de sterkte van de veren het resultaat nogal sterk beinvloeden. Ik heb de voorkeur voor compensatie, maar dat is in een 4 as aandrijving lastiger te realiseren. Ger noemt de vering in zijn artikel ten onrecht compensatie. Compensatie is een ander principe waarbij de lok altijd op 3 punten steunt. Dus 2 punten van de door de motor aangedreven as en 1 punt voor de overige assen. Dat betekent dat je dan een hulpconstructie moet maken binnen het chassis om dat ene punt voor 3 assen te realiseren.

Daar is op dit forum ook al het een en ander over geschreven. Ik weet zo snel niet meer waar.

Nog even over de vering. De truc met vering is dat je de lagers in de hornblocks zo afstelt dat als de lok horizontaal op een vlak stuk rails staat de veren helemaal zijn ingedrukt en de lok dus eigenlijk vast staat. De vering zorgt er dan voor dat bijvoorbeeld in een puntstuk of gat bij een raillas het wiel omlaag wordt gedrukt, zodat er altijd contact blijft bestaan. Het is noodzakelijk dat de lok met het eigen gewicht in staat is de veren maximaal in te drukken, anders krijg je een dansend geheel en zal waarschijnlijk de aangedreven as niet meer op de rails staan.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #6 Gepost op: 30 May 2012, 15:15:32 »
Citaat van: Ivo tB
...De truc met vering is dat je de lagers in de hornblocks zo afstelt dat als de lok horizontaal op een vlak stuk rails staat de veren helemaal zijn ingedrukt en de lok dus eigenlijk vast staat. De vering zorgt er dan voor dat bijvoorbeeld in een puntstuk of gat bij een raillas het wiel omlaag wordt gedrukt, zodat er altijd contact blijft bestaan. Het is noodzakelijk dat de lok met het eigen gewicht in staat is de veren maximaal in te drukken, anders krijg je een dansend geheel en zal waarschijnlijk de aangedreven as niet meer op de rails staan.

Helemaal correct ! En juist dit is het grote probleem bij bijna alle Philo locs... de vering die daar ingebouwd is, staat steevast 'te strak' waardoor de trekkracht vaak slechts maar via 1 as moet worden overgebracht...

E.e.a. te verhelpen met veel lood. Maar daar is bij de meeste Philo's weer geen ruimte voor...

Grtzz,

Karst

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 30 May 2012, 18:35:38 »
Blij dat ik dit draadje ben begonnen en er ervaren bouwers op reageren (y)
Ik heb in ieder geval al weer heel wat opgestoken. Zelf had ik het idee dat de hornblocks in rust zo ongeveer in het midden zouden moeten staan, dat blijkt dus niet zo te zijn. Dat heeft nog al wat consequenties voor de positie in het frame t.o.v. de starre as. Ik denk dat ik in eerste instantie de zaak maar bouw zonder de verende hornblocks en kijk wat het rijgedrag is. Kan dan eventueel later als het nodig mocht zijn alsnog de boel veranderen.
Ik soldeer in dat geval het frame met low melt in elkaar, kan ik later de boel eenvoudig loskoken.

Ik heb nog even alle onderdelen op een weegschaal gelegd en kwam op ruim 650gram, dus lekker gewichtig!

Groet, Gerrit

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 30 May 2012, 19:09:36 »
Hallo Gerrit,
 Ik bouw in schaal 0 en las jouw plannen over de renovatie van je H0 lok.
 Als je wat meer weten wil over compensatie, heb ik een Engelstalig verhaal voor je. Ik kreeg het van iemand van het Spoornul foorum omdat ik ook problemen had hiermee. Je leert ook de principes.
Klik hier maar eens op:
http://www.clag.org.uk/41-0rev.html#section15.1
 Verder heb ik het boek van Ian Rice  (Bij Piet Peetoom vandaan )
getiteld Locomotive Kit  Chassis Construction in 4 mm .
 Suskes ermee.
 Vr Gr,Peter .
« Laatst bewerkt op: 30 May 2012, 20:05:02 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 30 May 2012, 22:08:42 »
Bedankt voor de link Peter,

Dat is zeker leerzame informatie, hoewel ik nog niet zie hoe ik bij deze vierasser zou moeten compenseren, ook omdat de tweede as van achter wordt aangedreven en daarmee de starre as moet zijn.

Groet, Gerrit

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 30 May 2012, 22:40:23 »
Gerrit,

Je legt precies de vinger op de gevoelige plek. Met de tweede as van achter aangedreven is compensatie vrijwel niet te realiseren, omdat je de achterste as niet goed / makkelijk kunt meenemen in het derde oplegpunt dat je moet realiseren voor de tweede as van achteren. Daarom zijn veren ook veel makkelijker te installeren met vervolgens het probleem van het afstellen.

Ik ben er nog niet uit wat ik met die van mij ga doen. Als je overigens doorleest op de site die Gert als link heeft aangegeven kom je bij hun oplegging nog een andere veren truc tegen. Geen schroefveren per hornblock, maar veren over meerdere hornblocks in de lengte. Heb ik me nog niet echt in verdiept, maar het lijkt wel wat.

Groeten,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #11 Gepost op: 30 May 2012, 23:17:13 »
je kunt toch een veer op het midden van de achterste as laten drukken dmv een extra lagertje? dat kun je redelijk lomp uitvoeren en bovendien nog afstelbaar ook. Hornblocks met ingebouwde veertjes heb ik nog nooit nuttig toegepast zien worden, vergeet die lekker.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 30 May 2012, 23:23:26 »
Floris,

Kan, maar dan heb je geen compensatie meer en moet je de veerkracht goed afstellen. Veer te sterk dan drukt die veer uiteindelijk de aangedreven as omhoog en veer te zwak kan ervoor zorgen dat de voorste wielen loskomen. Denkbeeldig? Ik heb dat gedoe al met de veer van de bogie van een DJH 3700 of 5500. Je ziet precies wat er gebeurt met een te sterke of te zwakke veer. Is allemaal wel oplosbaar, maar ik vind het een heel gedoe. Daarom heb ik de voorkeur voor compensatie. Dat is even puzzelen, maar is als je het principe snapt eenvoudig toe te passen (en ook de lok op de juiste hoogte te zetten door compensatiebomen bij te stellen) en als dat goed staat hoef je er nooit meer iets aan te doen.

mvg,
Ivo

P.S., die hornblocks met veertjes vind ik ook maar zozo.
« Laatst bewerkt op: 30 May 2012, 23:27:16 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #13 Gepost op: 30 May 2012, 23:39:36 »
ja, compensatie op de voorste twee drijfassen, derde as vast, vierde as aandrukken met een veer middenop de as. Gewoon een strookje fosforbrons met de juiste voorspanning is zat.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #14 Gepost op: 30 May 2012, 23:56:17 »
Bij mij zit de aangedreven as in vaste lagers en de laatste as licht geveerd zodanig, dat het frame horizontaal staat. De andere assen kunnen wel schuiven in hun hornblock, maar zijn niet voorzien van een veertje. De draaistellen hebben naast hun eigen gewicht nauwelijks veerdruk.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.