Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Stroomdetectie issues.
door
bask185
Vandaag
om 09:09:21
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Huup
Vandaag
om 09:04:26
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Eric B
Vandaag
om 09:03:49
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
rbroerse
Vandaag
om 08:55:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndrevdG
Vandaag
om 08:51:54
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
3Dbuildr
Vandaag
om 08:51:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:48:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:44:57
Project seaside Germany
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:43:39
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain
door
Montanbahn
Vandaag
om 08:43:36
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
V200-G2000
Vandaag
om 08:40:21
Raadplaatje
door
Rick
Vandaag
om 08:26:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Rick
Vandaag
om 08:07:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 06:34:33
Omgeving Frankfurt am Main
door
NS264
Vandaag
om 04:40:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:21:10
Pendel module Viessmann 5214
door
Pieter Bregman
22 October 2025, 23:31:07
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
door
Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Wohnzimmer Rbf materieelshow
door
Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Loksound downloads
door
D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia
door
kar
22 October 2025, 20:04:51
Bauarbeiten im gange
door
741230
22 October 2025, 19:57:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
22 October 2025, 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
22 October 2025, 17:30:39
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
741230
22 October 2025, 17:18:02
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd? (gelezen 3944 keer)
HansZ
Offline
Berichten: 125
BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
«
Gepost op:
08 March 2012, 19:35:36 »
Op verzoek (van Jan W) een paar details over de manier van bouwen van mijn NS 1624:
Eerst even in vol ornaat:
Héééél lang geleden, zo'n 25 jaar, experimenteerde ik eens op een toen hypermoderne kopieermachine. Dat ding kon traploos vergroten en verkleinen, dat was nog nooit vertoond! Dat was m'n kans om de 1:100 tekeningen uit "Waldorp" op te schalen naar 1:87 (dus afdrukken op 115%).
Ik had ook nog een twee-assig Triang lokje liggen, een onmogelijk barrel, maar de as-afstand kwam mooi overeen met die van een NS 1600 (en ook van een NS 5500 overigens) zoals uit die opgeschaalde tekeningen bleek. Ik kreeg meteen ideeën om maar eens met een zelfbouwproject te experimenteren. Eindeloos met allerlei wieltjes en tandwieltjes zitten te prutsen. Uiteindelijk (na paar jaar geduld ja) resulteerde dat in succes!
Van het Trianglokje bleef niet veel herkenbaars over. Alleen het chassisblokje nog. Daarin zitten nu 24mm diameter Romford wielen en assen. Het worm-wormwiel-stel is ook van Romford (overbrenging 1:40). De "gearbox" is van SE-Finecast. Motor DS10/H1024 open frame met vliegwieltje.
De koppelstangen komen ook van de Triang lok inclusief de schroefjes (engels schroefdraad 12BA voor zover ik weet)
Onder het chassisblok zit een strookje printplaat met stroomafnemertjes en een remsysteem-imitatie.
Het geheel reed (en rijdt nog steeds) soepel.
Van messingstripjes een bogie gesoldeerd met styreen spatbordjes. De rest van de lok is geheel van styreenplaat opgebouwd en volgepropt met stukjes lood. Alleen de rookkast met onderste stuk schoorsteen is uit het Triang kapje gezaagd. Ook de buffers komen nog daar vanaf.
De tender is ook volledig van styreen; voorzien van Symoba kortkoppelingen. De tenderwielen (Piko) zijn gewoon in het styreenmateriaal gelagerd en eigenlijk een maatje te klein. Ook in de tender maar een stripje printplaat met stroomafnemertjes gemaakt.
De messing sierstrips op de drijfwielkasten komen uit een zakje tweede-keus-rommel van Philotrain. Het nummerschildje is zelfgeëtst: op dun messing met wrijfletters en watervaste viltstift tekenen; daarna in een etsmiddel gooien; er even bij blijven en voilà..... De stoomdom: een hele stapel styreenplaatjes op elkaar lijmen en dan in vorm vijlen en messingkleur verven. Zwarte biezen op lok en tender met een zwarte viltstift getekend. Alle overige appendages; lantarens; veiligheid; pompen; leidingenketels; etc. in elkaar gefrutseld van allerlei rommel. Tender gevuld met echte steenkool.
Paar jaar geleden gedigitaliseerd. Ik moest wel een paar aansluitdraadjes veranderen maar na het inprikken van de decoder bleek alles feilloos te werken. De lok kan kruipen en rijdt uiterst soepel.
Volgens dit concept heb ik inmiddels meer loks gebouwd; o.a. NS 4600; NS 5500 en de NBDS35 Blauwe Brabander is hier al eerder voorgesteld. Verder in aanbouw een Blikken Tinus (er moet op dit forum ook daarvan nog een draadje rondzwerven).
En er staat nog veel meer in aanbouw en in planning.
Zo eenvoudig kan het zelf bouwen van een lokomotief dus zijn!
Grtz
HansZ
«
Laatst bewerkt op: 11 October 2014, 12:04:35 door guest7823
»
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11724
Re: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
«
Reactie #1 Gepost op:
08 March 2012, 19:40:36 »
De NS 1624 te Wormerveer in 1930. Foto uit eigen collectie.
Gelogd
Tomasso
Offline
Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
«
Reactie #2 Gepost op:
08 March 2012, 20:02:28 »
Goh zeg, wat een leuk locje! Maarre zo makkelijk kan zelfbouw zijn? Zitten aardig wat uurtjes in denk ik? Wel echt een fantastisch resultaat
Gelogd
Spoor 0 adept
Besselspoor
Online
Berichten: 5401
Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
«
Reactie #3 Gepost op:
08 March 2012, 20:10:44 »
Meer moet dat niet zijn... (citaat Urbanus) wat een leuke machine is dat zo, Hans! Het 115% vergroten uit het bekende boekwerk heb ik al onder de knie, nu nog bouwen..
Gelogd
RETROBAHN A.G.
zuylen
Offline
Berichten: 4512
Re: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
«
Reactie #4 Gepost op:
08 March 2012, 20:39:50 »
Mooi machientje
Andre
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
Beached
Offline
Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
«
Reactie #5 Gepost op:
09 March 2012, 05:12:22 »
T' is een mooie loc(y) Trekt ze ook een beetje?
Gelogd
HansZ
Offline
Berichten: 125
Re: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
«
Reactie #6 Gepost op:
09 March 2012, 23:43:10 »
Als antwoord op bovenstaande opmerkingen:
Leuk die foto maar ik zet er toch echt geen tenderkap op!
Ja en er zitten heel veel uurtjes werk in; verspreidt over heel veel jaren! Dat komt voornamelijk door veel experimenten met drijfwielen (totdat ik Romford ontdekte) en tandwielvertragingen. Ook bouwen met styreen was niet eenvoudig zo voor de eerste keer; er trok nogal eens wat krom en scheef, en dan moest het weer over op een andere manier. Ook dit eindresultaat is een beetje krom: de voetplaat en ketel buigen een beetje naar boven zodat de voorbuffers te hoog komen te staan. Never mind
Trekkracht is matig: de motor met overbrenging is weliswaar sterk zat maar de lok is te licht. Op een vlakke baan trekt ie net 4 vierassers die dan ook nog goed moeten rijden. In krappe bogen houdt het bij 2 vierassers op. Helaas is er niet veel ruimte in de lok-kap om nog meer lood in te proppen; al zie ik hier en daar nog wel een gaatje maar of dat veel helpt....
Grtz
HansZ
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2225
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
«
Reactie #7 Gepost op:
10 March 2012, 00:16:27 »
Ha Hans,
Dank voor deze toelichting! Erg leuk ding, inspirerend om te zien hoe je het gedaan hebt. Ooit ga ik er ook een maken. Die tandwielkast is interessant; ik wist ervan maar besefte niet dat ze zo simpel zijn. Iets om verder uit te zoeken.
Qua gewicht; zit de ketel al voor metaal? Kun je tussen de frameplaten niet nog wat kwijt? Of kun je misschien de tender verzwaren en deze via een speciale koppeling deels op de loc laten rusten (een soort 'loaded tender', maar dan met de aandrijving helemaal in de loc)?
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?