Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 14:03:08
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
NS 1700 transfers door spoorzeven
Vandaag om 13:59:16
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 13:35:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps  (gelezen 27527 keer)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #45 Gepost op: 18 April 2012, 14:42:41 »
Sopje goed handwarm is prima, hoeft niet te koken.
@Joop: waarom azijn? De zuren die zitten in het soldeervloeistofmiddel neutraliseer je toch nooit met een ander zuur (azijnzuur) maar met een base zou ik zo denken. In dat geval zou soda mij dus logiser lijken :-\.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #46 Gepost op: 18 April 2012, 15:34:42 »
Ruud,

Ik heb dit gelezen in de handleiding van MK modelbouw, en heb daar goede ervaring mee.
Ik heb verder geen verstand van zuren en bases en ben dus afhankelijk van de info van andere 8) :D
mvg Joop

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #47 Gepost op: 18 April 2012, 15:45:32 »
 (y) Ok, dat zal dan wel goed wezen, maar wat is dan de samenstelling van die soldeervloeistof, vraag ik me zelf dan af :-\
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #48 Gepost op: 18 April 2012, 16:22:01 »
Ik gebruik vrijwel alleen verdund fosforzuur van GM&S als vloeimiddel. Dat is dus zuur en blijft gewoon bestaan met spoelen met azijn.

Vandaar een nachtje in de soda, dat is basisch en neutraliseert het zuur. Ik heb nog nooit last gehad van lostlatende soldeerverbindingen in het soda. Wel lijm, dat kan minder hebben, maar heeft misschien meer last van het water dan de soda.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #49 Gepost op: 19 April 2012, 13:05:29 »
Na tig keer in de soda te hebben gezwommen ziet het etswerk er nog hetzelfde uit hoor ;)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #50 Gepost op: 01 July 2012, 13:02:51 »
Werk aan de 5301 stopte omdat ik nog een paar onderdelen tekort kwam, waaronder de worm en een tandwiel. De kar moet op de baan z'n brood verdienen, dus ik wil de rijeigenschappen goed hebben voordat ik met de airbrush aan de slag ga.
Omdat ik niet verwacht dat de onderdelen nog aankomen, ben ik naar andere opties gaan zoeken. De tandwielen die bij de kit zaten heb ik opgemeten(0,4 module), en dat komt precies overeen met de tandwielen die North Yard levert(de plaatselijke GM&S zeg maar). 8)
Met de nieuwe tandwielen duurde het niet lang voordat een 2mm asje uit de rommeldoos werd gevist en op maat gemaakt, en de aandrijving in elkaar werd gezet.

Met een paar stukjes messing buis worden de tandwielen op de juiste plaats gehouden. Omdat de worm die ik kon krijgen een beetje groter is dan de worm die voor de kit is bedoeld is die overbrenging niet de meest gebruikelijke, maar het werkt. Met een stukje fosforbrons strip en wat draad is de motor provisorisch van stroom voorzien, en de loc heeft de eerste metertjes zonder probleem afgelegd.

Ik ben ook een tekening van de NRS machines tegengekomen, waar ook de ganghandel mooi op te zien is. Je raadt het al, de loc heeft dus een ganghandel van het schreftype, geen hefboom :-X Die is dus in de onderdelenbak verdwenen, en een mooie ganghandel is uit styreen gemaakt. Ook ben ik aan de remkranen begonnen. Op de tekening kan ik maar een vinden, maar meeste locs hebben naast de treinrem ook een rem die aleen de rem op de loc bedient. Beide zijn ook gemaakt en hebben een plekje gekregen.

De locrem(vooraan) is een simpel ding, dat in principe altijd dezelfde vorm heeft. De remkraan voor de treinrem is vaak een stuk ingewikkelder, en al is de basisvorm gelijk, zijn er verschillende types met verschillende vormen en eigenschappen. De kraan die er nu op zit is nagebouwd van fotos van de cabine van een modernere loc, maar ik ben nog op zoek naar fotos van de remkraan op oudere locs, bijvoorbeeld de SS 326 of Nestor.

Meer volgt...

mvg,
Rick

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #51 Gepost op: 01 July 2012, 20:34:37 »
De kraan die er nu op zit is nagebouwd van fotos van de cabine van een modernere loc, maar ik ben nog op zoek naar fotos van de remkraan op oudere locs, bijvoorbeeld de SS 326 of Nestor.

Anders even spitten in H&M of Labrijn, daar zullen de tekeningen van de oudere modelen remkranen vast wel ergens in staan.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #52 Gepost op: 02 July 2012, 12:34:46 »
Bedankt voor de tip. Jammer dat ik dat niet in huis heb, dit soort boeken zijn nog al moeilijk te vinden in dit halfrond ::) Ik denk dat ik maar de remkraan nabouw zoals op de NS 7742 valt te zien. Er is hier toch niemand die weet hoe een NS stomer er uit ziet, laat staan het interieur van een oud tenderlocje dat in de jaren '30 is verschroot. 8)

mvg,
Rick

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #53 Gepost op: 02 July 2012, 13:09:52 »
Ben inmiddels weer een paar dagen thuis ipv in ons zomer huis. De bibliotheek staat dus weer achter me  :P

Ik duik wel even in de boeken. Indien je het hebt over de NS 7742 zoals die nu bij de SHM rijdt dan heb je het over de modernere evenwichtsremkraam zoals die standaard op alle SHM machines is geplaatst. Ik vermoed dat er op de 5300-en oorspronkelijk nog een remkraan zat zonder evenwichtsklep. Op zich is een remkraan met evenwichtsklep redelijk wat groter dan de variant zonder.

De functie van de evenwichtsklep is dat je een druk verlaging in de kraan teweeg brengt, waarna de evenwichtsklep zorgt dat de treinleiding op de bijbehorende druk komt. Hierdoor is het ongeacht de treinlengte (= remleiding=volume) dezelfde gevoelsmatige handeling.

Bij het oudere model remkraan moest je bij langere treinen zelf meer lucht uitlaten dan bij korte treinen. Dit om de zelfde drukverlaging te bewerkstelligen in de treinleiding.

In hoeverre dit verschil wordt waargenomen op jou halfrond en/of in 1:87 ............

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #54 Gepost op: 02 July 2012, 23:11:10 »

Het "oude" model remkraan


De evenwichtsremkraan

Beiden uit Harterink en Mook, 4e druk (origineel)

Zoals je kan zien is het oudere model beduidend kleiner. Hierbij laat je de lucht direct ontsnappen uit de treinleiding. Bij de evenwichtsremkraan laat je de lucht ontsnappen uit een hulpreservoirtje (met een vast volume). Hierna zorgt de evenwichtsklep er voor dat er net zolang lucht uit de treinleiding gelaten wordt totdat er weer evenwicht is tussen treinleiding en hulpreservoir (Dit hulpreservoir is dus een ANDER reservoir dan normaliter bedoeld wordt in een remsysteem)

Bij een evenwichtremkraan is je remming bij een gewenste drukverlaging dus min of meer altijd hetzelfde, ongeacht de treinlengte (= volume leidingen). Bij de oude remkraan moest je bij een langere trein veel langer de kraan open laten staan om een gelijk drukverlaging te krijgen als bij een korte trein.

PS bij www.boekwinkeltjes.nl zouden op dit moment (2-7-12) meerdere exemplaren van H&M en Labrijn verkrijgbaar moeten zijn
« Laatst bewerkt op: 02 July 2012, 23:24:22 door guest7823 »

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #55 Gepost op: 03 July 2012, 12:29:13 »
Hardstikke bedankt Paul (y)

Heel interessant om de binnenkant van die dingen te zien. Nu weet ik ook wat we achter die dikke schroef van de remkraan schuilt.

Ik heb ook een hele mooie uitgebreide uitleg over Knorr remsystemen, met tekeningen: http://www.bremsenbude.de/ Helaas niet bruikbaar voor deze loc, omdat daar een Westinghouse uitrusting op zat, maar het is misschien wel handig voor andere locs.

Ik ga een evenwichtsremkraan op mijn loc zetten(of liever gezegd, de kraan die ik al heb gemaakt aanpassen). Toen de machine in 1880 was gebouwd zal er wel een simpele remkraan in de cabine zijn geweest, maar aangezien de loc de eerste serie locs is die met een Westinghouse rem is gebouwd en in haar levensduur ook een nieuwe luchtpomp heeft gekregen lijkt het me logisch dat er ergens in de 55 jaar dienst van de loc ook een nieuwe remkraan is aangebracht.

Ook bedankt voor de boekensite. Als ik ooit nog eens in NL kom zal ik er eens hevig gebruik van maken (y)

Nogmaals bedankt,
Rick
« Laatst bewerkt op: 03 July 2012, 12:34:33 door Beached »

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #56 Gepost op: 03 July 2012, 12:46:05 »
Nog wat aanvullende plaatjes gevonden in "De Westinghouse Rem en Snelrem" van "Maatschappij tot Exploitatie van STAATSSPOORWEGEN":




guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #57 Gepost op: 03 July 2012, 12:49:12 »
Ook bedankt voor de boekensite. Als ik ooit nog eens in NL kom zal ik er eens hevig gebruik van maken (y)

Of eens vriendelijk vragen naar de verzendkosten  ;).
Zeker als je het met een "slow boat to China" mee zou kunnen geven zou dat vanwege de globalisering best nog wel redelijk aantrekkelijk kunnen zijn.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #58 Gepost op: 04 July 2012, 13:23:30 »
Bedankt voor de extra info Paul (y)

Ik ben net maar eens aan de gang gegaan, met dit als resultaat:

Om een beeld te kreigen hoe klein dit allemaal is, de handvat van de remkraan is 0,5mm rond, en de kraan zelf bestaat uit twee stukjes 1,0mm rond met nog wat extra 0,5mm rond er op.
De leidingen worden pas na het spuiten aangebracht, net zoals het handwiel van de ganghandel.

De laatste tijd ben ik ook verder gegaan met een paar andere details die nog niet present waren. De grootste daarvan is het messing verbindingsdeel tussen de vuurkist en de ketel zelf. Dit hoort een gietdeel te wezen, maar aangezien ik die niet heb is daar een andere oplossing voor bedacht. Om te beginnen is het gat opgemeten, en een stuk messing buis waar de radius overeenkomt met de grootte van het gat opgesnord. De buis is op lengte gemaakt, en met een Roco railzaagje is het in de lengte doormidden gezaagd. Vervolgens is de buis voorzichtig rond gebogen. Om van een halfrond stukje buis naar een kwartrond te gaan is de buis aan een stukje messing gietwerk gesoldeerd, en voorzichtig op maat gevijld

Na nog wat meer vijlen en een poetsbeurt past het netjes op z'n plek.

Ook ontbraken de zanddeksels. Volgens de bouwbeschrijving zijn dat kleine spijkertjes, en op de foto's van Ivo zijn die ook goed te zien. Ook deze onderdelen vomden geen probleem. Met een stuk messing staf in de accuboor en wat vijltjes waren al snel vier mooie zanddeksels gemaakt. Ook heb ik de knoop die midden uit de deksels nagemaakt, iets wat ik op fotos zag, maar dat bij het standaard model ontbreekt. Met mijn accuboor-draaibank zwas het makkelijk om de deksels met knoop te draaien.
Net links van de waterkast valt een zanddeksel te zien


Ook handgreephouders heb ik moeten maken, ik kwam drie tekort. Al lijkt het moeilijk, is het gewoon een kwestie van een gaatje in een stukje messing staf boren en dan voorzichtig de staf bewerken met een paar vijltjes terwijl de boor draait. Het was niet echt lastig om goed gelijkende handgeephouders te maken.
Het resultaat voor op de loc:

Niet bepaald een schone Karst-loc, maar na een goede poetsbeurt zal het er een stuk beter uit gaan zien.

Met vriendelijke groet,
Rick

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #59 Gepost op: 16 August 2012, 10:18:08 »
Tussen het lokaalspoorrijtuiggeweld heb ik ook zo nu en dan aan de 5301 gewerkt. Nu was ik dit weekend eindelijk zover dat ik overal tevreden mee was, en heb ik alles in de primer gezet.

De gebruikte primer is etsprimer bedoeld voor auto's uit een spuitbus. Omdat de spuitbus geheid de loc verzuipt in primer heb ik de primer eerst in het potje van de airbrush gespoten en wat verdund met two-way thinner. Het ging perfect, een mooi egaal dun laagje priner siert de loc.

En de bovenkant van de loc van dichtbij


Het enige onderdeel dat niet in de etsprimer zit is het ketelfront, waar styreen onderdelen op zitten. Op dat onderdeel heb ik Tamiya primer gebruikt.

mvg,
Rick